JMH schreef:Loretta, compleet eens hoor. Er zijn een hoop PVV stemmers die denk ik uit angst hebben gestemd en niet uit armoede. Angst voor een (overigens compleet verzonnen) asielcrisis en angst voor meer bemoeienis van de EU en de regering.. Soms denk ik wel eens dat mensen verplicht moeten worden zich in te lezen voordat er gestemd mag worden maar ook dat zal niet helemaal ethisch zijn.
Wat mij betreft zou dat wel een hele goede zijn

Dat je pas mag stemmen als je de voors en tegens hebt gelezen van de onderwerpen waar het om gaat.
Zodat je in ieder geval wel ècht stemt op wat je goed vindt / graag wilt, en niet op een vis die je voorgehouden wordt maar waar men niets mee doet. Dat je de gekozen partij(en) dan ook echt aan kan spreken op waar de mensen precies op gestemd hebben

Maar het is vaak moeilijk zat.... als je bvb. die stemwijzers doet als doorsnee burger.
Dan staan daar stellingen in. Met als antwoord meestal iets van ja ik ben het er wel, of nee ik ben het er niet mee eens.
En vaak zijn dat stellingen waarbij je in eerste instantie denkt "ja dat klinkt wel goed". Of "Nee natuurlijk niet!". Maar als je dan ook de moeite neemt om de standpunten (en het waarom!) van de partijen door te lezen, dan wordt het ineens allemaal een heel stuk duidelijker en kan je best eens van standpunt veranderen door die extra inzichten.
Dus dan is de vraag. HOE precies moeten mensen zich inlezen? Wie gaat de informatie maken?
En wie gaat er voor zorgen dat de informatie ook echt eerlijk, onafhankelijk en compleet is?
Want je moet dan natuurlijk wel de verschillende standpunten en redenen en potentiële voor- en nadelen en hoe die doorwerken in onze maatschappij enz. enz. enz. uitgelegd krijgen om echt een goed beeld te krijgen