Trump herkozen, gevolgen en follow up #2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-25 18:52

JMH schreef:
Loretta, compleet eens hoor. Er zijn een hoop PVV stemmers die denk ik uit angst hebben gestemd en niet uit armoede. Angst voor een (overigens compleet verzonnen) asielcrisis en angst voor meer bemoeienis van de EU en de regering.. Soms denk ik wel eens dat mensen verplicht moeten worden zich in te lezen voordat er gestemd mag worden maar ook dat zal niet helemaal ethisch zijn.

Wat mij betreft zou dat wel een hele goede zijn :j
Dat je pas mag stemmen als je de voors en tegens hebt gelezen van de onderwerpen waar het om gaat.
Zodat je in ieder geval wel ècht stemt op wat je goed vindt / graag wilt, en niet op een vis die je voorgehouden wordt maar waar men niets mee doet. Dat je de gekozen partij(en) dan ook echt aan kan spreken op waar de mensen precies op gestemd hebben :j

Maar het is vaak moeilijk zat.... als je bvb. die stemwijzers doet als doorsnee burger.
Dan staan daar stellingen in. Met als antwoord meestal iets van ja ik ben het er wel, of nee ik ben het er niet mee eens.

En vaak zijn dat stellingen waarbij je in eerste instantie denkt "ja dat klinkt wel goed". Of "Nee natuurlijk niet!". Maar als je dan ook de moeite neemt om de standpunten (en het waarom!) van de partijen door te lezen, dan wordt het ineens allemaal een heel stuk duidelijker en kan je best eens van standpunt veranderen door die extra inzichten.

Dus dan is de vraag. HOE precies moeten mensen zich inlezen? Wie gaat de informatie maken?
En wie gaat er voor zorgen dat de informatie ook echt eerlijk, onafhankelijk en compleet is?

Want je moet dan natuurlijk wel de verschillende standpunten en redenen en potentiële voor- en nadelen en hoe die doorwerken in onze maatschappij enz. enz. enz. uitgelegd krijgen om echt een goed beeld te krijgen :=

mysa
correspondent/vertaler

Re: Trump herkozen, gevolgen en follow up #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-25 18:56

Dat gaat nooit lukken. De informatie zal hoe dan ook propaganda bevatten. Plus dat genoeg mensen helemaal de moeite niet willen nemen. Daarom vind ik referenda ook zo'n onzalig concept.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-25 19:26

Democratie werkt ook gewoon niet zo. Ik mag op Faber stemmen omdat ik het een lekker wijf vind... Dat is gewoon een geldige reden in onze Democratie :D

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-25 19:31

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-25 19:38

ruitje schreef:
Democratie werkt ook gewoon niet zo. Ik mag op Faber stemmen omdat ik het een lekker wijf vind... Dat is gewoon een geldige reden in onze Democratie :D

Dat geloof ik niet :D

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-25 19:41

ruitje schreef:

Nu willen we een foto van je man! _O-

(Grapje he)

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-25 20:31

Loretta schreef:
Een interview met een professor die expert is op het gebied van facisme. Er wordt precies uitgelegd wat er op het moment in de VS gaande is.

https://youtu.be/Jqof0Zl_0rs?si=AcC6y3UHbw2dz6E_

Dank voor het delen! Interessant. Wel triest dat hij zelf het land gaat verlaten.

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-25 21:27

Ergens zou ik wel willen dat je niet op een partij stemt, maar op standpunten van. Dat zou denk ik een hoop schelen, maar helaas gaat dat nooit gebeuren

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-25 21:31

Sintara schreef:
Ergens zou ik wel willen dat je niet op een partij stemt, maar op standpunten van. Dat zou denk ik een hoop schelen, maar helaas gaat dat nooit gebeuren

Ik zou zo langzamerhand het volksvertegenwoordiger zijn liever als burgerplicht zien, waar je een oproep voor krijgt als je voldoet aan een paar simpele voorwaarden. Zijn we van een hoop partijgekonkel en hoe draai ik mijzelf een dikke baan in het bedrijfsleven binnen afwegingen af.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-25 08:33

ruitje schreef:

Nouja, op zich als je mensen zou "dwingen" om eerst een eerlijke lijst van voors en tegens (als dat al te doen is gezien de verschillen van mening....) door te lezen over de belangrijkste punten. Dat ze daarna pas hun stem uit mogen brengen. Dan zijn ze niet verplicht om te stemmen op de opties die er uit komen rollen verder.

Kan je nog steeds op je lekkere wijf stemmen :P
Alleen vind je haar misschien een stuk minder lekker als je eens goed hebt gelezen wat haar standpunten zijn die ze gaat verdedigen.

Ik denk dat vooral daar iets mee gedaan zou moeten kunnen worden.
Dat wie zich verkiesbaar stelt, heel duidelijk de standpunten die die gaat verdedigen neerzet.
En daar ook echt op teruggefloten wordt dat als ze X beloven om kiezers te trekken maar het tegenovergestelde Y daadwerkelijk gaan doen.... dat ze dan geschorst kunnen worden ofzo.

Maarja ook dat is weer lastig want welk orgaan staat daar dan boven die dat gaat doen en niet "omkoopbaar" is zeg maar. En wat als je daadwerkelijk van mening verandert en die verandering eigenlijk beter is voor het volk dan waar ze voor gekozen hebben :=

Het is allemaal wel heel theoretisch al met al.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-25 09:01

Je mag stemmen op wie je wil, gelukkig maar. Echter, programma’s doorlezen alleen ben je er niet mee. Want dan had bvb 90 % op pvv gestemd met alle mooie beloftes. Wat vooral belangrijk is is dat er ook een duidelijke financiële onderbouwing bij zit. Wanneer dat was gebeurd en mensen hadden op basis daarvan gestemd was de pvv nooit de grootste geworden.
Wat usa betreft , die mensen zijn ook aan alle kanten in het populisme van Maga getrapt en velen krijgen nu de rekening gepresenteerd.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-25 09:14

pmarena schreef:
ruitje schreef:

Nouja, op zich als je mensen zou "dwingen" om eerst een eerlijke lijst van voors en tegens (als dat al te doen is gezien de verschillen van mening....) door te lezen over de belangrijkste punten. Dat ze daarna pas hun stem uit mogen brengen. Dan zijn ze niet verplicht om te stemmen op de opties die er uit komen rollen verder.

Kan je nog steeds op je lekkere wijf stemmen :P
Alleen vind je haar misschien een stuk minder lekker als je eens goed hebt gelezen wat haar standpunten zijn die ze gaat verdedigen.

Ik denk dat vooral daar iets mee gedaan zou moeten kunnen worden.
Dat wie zich verkiesbaar stelt, heel duidelijk de standpunten die die gaat verdedigen neerzet.
En daar ook echt op teruggefloten wordt dat als ze X beloven om kiezers te trekken maar het tegenovergestelde Y daadwerkelijk gaan doen.... dat ze dan geschorst kunnen worden ofzo.

Maarja ook dat is weer lastig want welk orgaan staat daar dan boven die dat gaat doen en niet "omkoopbaar" is zeg maar. En wat als je daadwerkelijk van mening verandert en die verandering eigenlijk beter is voor het volk dan waar ze voor gekozen hebben :=

Het is allemaal wel heel theoretisch al met al.

Verplichte doorrekening zou ik al een goed idee vinden. Jouw partij zegt dat ze het zo goed gaan doen? Nou dan laat je plannen maar doorrekenen. Dan moet je ook duidelijk zijn over je standpunten, maar je verplicht stemmers nergens toe. Maar wellicht kan t nieuws dan wel goed delen of je plannen onhaalbaar of onrealistisch zijn bijv.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-25 09:19

Vrijwel nooit lees ik programma's of kijk ik politieke partijen programma. Mijn stemgedrag wordt bepaald door het verleden van een partij of ook een persoon. Al die gouden beloftes heb ik niets mee. Het gaat om de daden van partijen en hun personen.
Ik heb ook wel eens op de PvdA gestemd want ik vond het toen moedig dat ze mee hadden gereageerd en ik wist dat dit afgestraft zou worden (peilingen) en toen heb ik een strategische stem gedaan. Maar het meest in mijn leven heb ik GL gestemd vanwege het milieu.
Maar nu dat onderwerp niet meer mee lijkt te doen en Poetin elke dag zo veel slechts de lucht in schiet, geloof ik het ook wel. Net als de PVV vind ik ook dat emigratie naar Europa dus naar Nederland, aangepakt mag worden alleen op een humane wettelijke manier en het afschieten van de spreidingswet vind ik verschrikkelijk naar. Dus ook daar voel ik me goed bij PvdA/ GL.

Doorrekenen hoort erbij en dat doet links ook.

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-25 09:34

ReportersOnline:
Citaat:
Het ministerie van Buitenlandse Zaken stuurt honderden internationale studenten in de VS een e-mail waarin hen wordt medegedeeld dat hun visa is ingetrokken vanwege het delen of liken van ‘anti-nationale’ berichten op sociale media. De e-mail waarschuwt dat ze zichzelf moeten deporteren en dat ze anders gedeporteerd kunnen worden, ook naar ‘andere landen dan waar ze vandaan komen.’

Citaat:
Een uitgelekt Pentagon-memo stelt dat de VS niet van plan is substantiële militaire steun aan Europa te bieden bij een Russische aanval. De focus ligt op het afschrikken van China en de verdediging van het eigen grondgebied. De memo is deels een bijna woord voor woord exacte kopie van een rapport van de conservatieve denktank achter Project 2025.

En deze, ik denk dat we hier ook echt meer bij stil moeten staan.
We hebben in Nederland ook bepaalde programma's op tv die dit doen.
Citaat:
Het Witte Huis voegt een lid van Tim Pool’s ‘Timcast’-team toe aan de perspool. Tim Pool, een rechtse influencer, werd in 2023 gefinancierd door Tenet Media, dat beschuldigd werd van het doorsluizen van meer dan $10 miljoen Russisch geld om verdeeldheid in de VS te zaaien.

Citaat:
Een New Yorker beschrijft op social media hoe hij deze week probeerde in te grijpen toen gemaskerde personen, waarvan hij vermoedt dat het NYPD-agenten en ICE-medewerkers waren, een familie van de straat haalden die hun kinderen van school naar huis bracht. De agenten zaten in een ongemarkeerd busje, weigerden zich te identificeren, en na zijn ingrijpen werd zijn telefoon doorzocht en zijn hond geschopt. Het gezin werd meegenomen.
Laatst bijgewerkt door Polar op 30-03-25 09:46, in het totaal 2 keer bewerkt

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-25 09:37

BigOne schreef:
Je mag stemmen op wie je wil, gelukkig maar. Echter, programma’s doorlezen alleen ben je er niet mee. Want dan had bvb 90 % op pvv gestemd met alle mooie beloftes. Wat vooral belangrijk is is dat er ook een duidelijke financiële onderbouwing bij zit. Wanneer dat was gebeurd en mensen hadden op basis daarvan gestemd was de pvv nooit de grootste geworden.
Wat usa betreft , die mensen zijn ook aan alle kanten in het populisme van Maga getrapt en velen krijgen nu de rekening gepresenteerd.

Er is een berekening geweest waaruit bleek dat de staatsschuld het grootst zou worden met GL/PvDA en met de VVD zelfs lager zou worden.

Het probleem in de NL politiek met iedere partij is dat ze altijd een coalitie moeten vormen. Dus welke belofte een partij ook doet, ze kunnen het zelden waar maken omdat ze toe moeten geven in de coalitie onderhandelingen. PVV nu afrekenen omdat ze een verkiezingsbelofte niet nakomen is flauwekul en alleen fijn omdat het de PVV is waartegen links Bokt nu kan schoppen.

En voor iedereen die nu aan het terugbetalen is aan zijn lening van de studieschuld; die is ingevoerd door Jet Bussemaker, linkse PvDA minister. Zoals eerder gesuggereerd is het inderdaad een heel goed idee om verkiezingsprogramma’s te lezen voor dat je uit ideologisch standpunt ergens op stemt. Zowel links als rechts.

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-25 09:39

Hoe dan...? :x
Citaat:
Een hof van beroep in Wisconsin wijst het verzoek van de staatsadvocaat-generaal af om Musk te verbieden $1 miljoen te geven aan twee kiezers. Het hof oordeelt dat de aangeboden betalingen geen directe schending vormen van de staatswetgeving die het betalen voor stemmen verbiedt.

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-25 09:57

janderegelaa schreef:
BigOne schreef:

Er is een berekening geweest waaruit bleek dat de staatsschuld het grootst zou worden met GL/PvDA en met de VVD zelfs lager zou worden.

Kan je dit onderbouwen? Ik heb de doorberekeningen redelijk goed doorgelezen in de verkiezingstijd en heb ze er nog even op nageslagen

https://www.cpb.nl/keuzes-in-kaart-2025-2028

Ik lees meer economisch groei, minder werkeloosheid, minder overheidsschuld en vrijwel gelijk begrotingssaldo.

Afbeelding

Dat er water bij de wijn gedaan moet worden bij formeren, helemaal mee eens. Maar dat de basisplannen van links slecht zijn onderbouwd of lijden tot meer schuld, dat is de laatste jaren imo rechtse retoriek

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-25 09:59

janderegelaa schreef:
BigOne schreef:

Het probleem in de NL politiek met iedere partij is dat ze altijd een coalitie moeten vormen. Dus welke belofte een partij ook doet, ze kunnen het zelden waar maken omdat ze toe moeten geven in de coalitie onderhandelingen. PVV nu afrekenen omdat ze een verkiezingsbelofte niet nakomen is flauwekul en alleen fijn omdat het de PVV is waartegen links Bokt nu kan schoppen.

En voor iedereen die nu aan het terugbetalen is aan zijn lening van de studieschuld; die is ingevoerd door Jet Bussemaker, linkse PvDA minister. Zoals eerder gesuggereerd is het inderdaad een heel goed idee om verkiezingsprogramma’s te lezen voor dat je uit ideologisch standpunt ergens op stemt. Zowel links als rechts.

Dan ben ik wel benieuwd naar de onderbouwing van je stelling Jan. In het stuk achter mijn link hieronder wordt beweerd dat dit een praatje is dat indertijd door de midden partijen (CDA en ook de meer rechtse partijen VVD) in het leven is geroepen. Links heeft amper of niet gereageerd maar hieronder is te lezen hoe de staatsschuld onder rechtse en midden partijen is opgelopen waarbij opvallend is dat toen de linkse partijen meededen dat juist stopten cq zij zich wel aan de norm wisten te houden.

Als je kijkt naar het laatste kabinet met D66 minister (midden partij met linkse sympathieën) van financiën Kaag, bleek zij het ook goed achter gelaten te hebben . Maar dat staat niet in onderstaand artikel.

Dus ik geloof het niet zo dat de financiële wereld vergaat met links aan het roer. Het belt wel lekker om dat voortdurend in de harten van de kiezers te wrijven zodat het tenslotte door iedereen als een waarheid wordt aangenomen.

Ik zie dat Tango me voor is geweest. Dus eens met Tango!

https://sargasso.nl/staatsschuld-begrot ... abinetten/

Citaat:
Verrassend genoeg hebben de Sinterklazen van de PvdA in dit grafiekje lage begrotingstekorten, en de “verstandige” partijen VVD en CDA, hoge begrotingstekorten.

De ontwikkeling van de staatsschuld in de afgelopen 30 jaar.
Het verhaal dat linkse kabinetten slecht voor de economie zijn, en geld over de balk smijten, houdt echter krampachtig stand. Het is CDA/VVD propaganda, wellicht nodig om te verhullen dat het overgrote gedeelte van de staatsschuld onder het bewind van CDA/VVD tot stand is gekomen. Want wat zijn de cijfers ? Begin jaren 70 verdubbelde de absolute staatsschuld onder de christelijk-liberale kabinetten de Jong en Biesheuvel. Vervolgens een stijging van circa 30% onder Joop den Uyl (PvdA). Hierna een verdubbeling onder van Agt (CDA-VVD), gevolgd door nog een verdubbeling onder CDA-VVD bewind, waarna met de paarse kabinetten Kok (PvdA-VVD-D66) eindelijk een einde komt aan het verdubbelen van de staatsschuld.

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-25 10:06

Precies Pien! De "angst voor de wilde plannen van links" is de laatste jaren echt rechtse propaganda.

Dan zeg ik er wel eerlijk bij dat in de jaren 90 daar wel wat in zat volgens mij. Iig bij Groen Links dacht ik.

Ik heb de doorberekeningen altijd wel wat gevolgd, ivm interesse als econoom, maar links heeft de laatste 20 jaar mooie doorberekeningen laten maken waar echt de staatsschuld niet enorm toenam

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-25 10:12

Janderegelaar, een belofte ? En die andere 100 dan?

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-25 10:28

Aan links kleeft dat etiket al decennia. Mijn oma wond zich al op over Den Uyl, links kan niet rekenen, zei ze dan.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-25 10:40

Polar schreef:
Hoe dan...? :x
Citaat:
Een hof van beroep in Wisconsin wijst het verzoek van de staatsadvocaat-generaal af om Musk te verbieden $1 miljoen te geven aan twee kiezers. Het hof oordeelt dat de aangeboden betalingen geen directe schending vormen van de staatswetgeving die het betalen voor stemmen verbiedt.

Nouja ik kan me op zich wel voorstellen dat er een verschil zit tussen "jij krijgt geld van mij als je over 3 dagen op Pietje stemt" of "jij bent wezen stemmen? (zonder zeker te weten op wie) Dan krijg je een lootje om mee te dingen naar een geldprijs".

Als je iemand niet aanzet om op een bepaalde partij te stemmen.
Niet aanzet om überhaupt te gaan stemmen als je diegene het niet van plan was.
En dus pas achteraf en zonder zekerheid een beloning geeft. Is dat toch anders.

Hoewel het natuurlijk wel dubieus is omdat je op deze manier wel degelijk mensen aanmoedigt om te gaan stemmen omdat ze dan een kans hebben op...... en je ook aanmoedigt om te stemmen op jouw partij want tja.
Laatst bijgewerkt door pmarena op 30-03-25 10:43, in het totaal 1 keer bewerkt

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-25 10:42

Tango1979 schreef:
janderegelaa schreef:

Kan je dit onderbouwen? Ik heb de doorberekeningen redelijk goed doorgelezen in de verkiezingstijd en heb ze er nog even op nageslagen

https://www.cpb.nl/keuzes-in-kaart-2025-2028

Ik lees meer economisch groei, minder werkeloosheid, minder overheidsschuld en vrijwel gelijk begrotingssaldo.

[ Afbeelding ]

Dat er water bij de wijn gedaan moet worden bij formeren, helemaal mee eens. Maar dat de basisplannen van links slecht zijn onderbouwd of lijden tot meer schuld, dat is de laatste jaren imo rechtse retoriek

Korte termijn prognoses is iets waar je niets aan hebt. Gelukkig denkt GL aan de lange termijn en dan zien de cijfers er toch iets anders uit.

Afbeelding

En een begrotingstekort betalen wij met z’n allen. Hartstikke mooi als er allerlei regelingen maar die rekening betalen wij gewoon zelf.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-25 10:47

Met leugens en populisme, verdwijnt weer een stuk wetenschap.

Top FDA vaccinatie officer dient zijn ontslag in:

https://www.bbc.com/news/articles/cn8r87z8vl0o.amp

"It has become clear that truth and transparency are not desired by the Secretary, but rather he wishes subservient confirmation of his misinformation and lies," Mr Marks wrote in a resignation letter, obtained by multiple US media outlets, referring to the agency's new leader Robert F Kennedy Jr.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-25 11:09

Tango1979 schreef:
Precies Pien! De "angst voor de wilde plannen van links" is de laatste jaren echt rechtse propaganda.

Dan zeg ik er wel eerlijk bij dat in de jaren 90 daar wel wat in zat volgens mij. Iig bij Groen Links dacht ik.

Ik heb de doorberekeningen altijd wel wat gevolgd, ivm interesse als econoom, maar links heeft de laatste 20 jaar mooie doorberekeningen laten maken waar echt de staatsschuld niet enorm toenam

Sowieso, heel veel roeptoeters op social media roepen dat het al jaren slecht gaat door links en dat het goed is dat pvv nu mag, en dat ze even tijd nodig hebben om die ommekeer te maken.

Terwijl we toch al een behoorlijk aantal jaren toch echt geen linkse regering hebben gehad.

Maar volgens mij bespreken we dit nu in het verkeerde topic?
[NM] Algemeen politiek discussie topic nummer 3