Duurzaam leven, hoe draag jij bij?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

verootjoo

Re: Duurzaam leven, hoe draag jij bij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-25 08:42

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-25 08:48

Ooh, dat is netjes.
Het enige dat me opvalt is dat er staat:"Toekomstbestendige prestaties tot 2031".
Ik gebruik mijn telefoon erg weinig, heb mijn huidige (eerste) smartphone nu 4 jaar.
Maar systemen worden steeds geupdate en software vernieuwd, dus ik denk ook niet dat het op dit moment mogelijk is om een telefoon te maken die 10 jaar lang probleemloos blijft werken.
Ben benieuwd waar ze over een paar jaar staan qua ontwikkeling.

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-25 08:56

verootjoo schreef:
JudithGigi schreef:

Gelukkig komt er langzaam wat wetgeving op gang om deze zaken te verbieden! Tot die tijd is er voor telefoons bijvoorbeeld Fairphone :)

Ja! Heb jij een fairphone? En hoe bevalt ie?
Ik moest vorig jaar een nieuwe (oude wel 6 jaar meegegaan, niet mega lang vind ik) en toen wilde ik eigenlijk een fairphone, maar toch laten omlullen voor een iPhone.

Ik heb nu bijna 3 jaar de fairphone 4 en hij bevalt prima! Ik vind de camera niet heel fantastisch en de batterij en vrij snel afgetakeld (ik moet hem nu al een keer door de dag heen opnieuw opladen bij veel gebruik), maar voor de rest heel tevreden.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-25 08:58

Bij produkten heb je behalve de normale garantie altijd nog een verwachte levensduur. En daar durven veel mensen geen gedeeltelijke betaling van reparaties op te claimen, maar moet je gewoon doen. De verkoper is verplicht er aan mee te werken.

Vroeger had je de Ruhrfix, die ging 40 jaar mee. Daarna hebben we nog eens een handmixer gekocht in Nederland die het wel 1 keer gedaan heeft. Dus troep was. Ik heb nu een aardig goede vervanger bij Ali gevonden die het al weer een jaar of 5 doet. Dus kan die van Ali als erg duurzaam aanprijzen. Iets wat ik dus niet in Nederland kon vinden van fatsoenlijke kwaliteit.

Als een Fairphone echt 10 jaar meegaat en niet duurder is dan een Samsung uit de A50-serie, dan zou ik het overwegen. Maar nu? Ben echt bang dat er nog te weinig functionaliteit in zit.
Ik vind 300 euro voor een telefoon eigenlijk ook meer dan zat. Dus een Iphone komt er sowieso niet (en die zijn al helemaal niet duurzaam, 1 keer stoten en het glas is al stuk).

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-25 09:01

Ik hoop dat mijn werktelefoon eerder vervangen moet worden dan mijn privé telefoon, dan kan ik de Fairphone testen voor ik zelf aan een nieuwe toe ben :+

Ik doe sommige dingen bewust wel duurzaam, andere minder.
Waarbij ik duurzaam wel zie als duurzaam voor de planeet, niet perse duurzaam voor mijn portemonnee.
Bestellen bij Ali, Shein en Teva hoort daar voor mij niet bij.

Shampoo vind ik bijvoorbeeld een lastige. Mijn haar reageert heel erg op shampoo en conditioner, het is een hele zoektocht geweest naar mijn huidige combinatie.
Ik zou best op een shampoobar over willen stappen, maar ben bang voor weer een hele testcase en producten die dan toch echt niet fijn zijn voor mijn snel droog wordende krullende haar. En dan denk ik, ik probeer het toch nog maar niet...

En ik heb bijvoorbeeld die tandpasta tablet geprobeerd een paar jaar terug.
Na 2 dagen gebruik kreeg ik aften.
Doordat ik daarna een paar dagen niet thuis was, met de gewone tandpasta uit m'n toilettas gepoetst, aften weg, nergens last van.
Thuis weer die tabletten gebruikt en weer aften.
Toen ben ik het heel bewust aan uitproberen en elke keer als ik weer startte kreeg ik aften.
Geprobeerd om het wat langer vol te houden, maar de aften werden alleen meer, niet minder.
Producent herkende mijn verhaal niet, dus kon ook niks voor me betekenen.
Op Facebook las ik vervolgens veel meer vergelijkbare reacties, waarvan de meesten idd terug hoorden van de fabrikant dat ze die klachten niet herkenden :+
Dus tja, ik ben weer terug op mijn oude vertrouwde tube tandpasta, want dat spul was voor mij dus gewoon niet geschikt.

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-25 09:08

Hier geen last van tandpasta tabletten gelukkig. Gebruik ze nu al een jaar of 3

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-25 09:10

Daar kan ik me ook in vinden.
Het hoeft en kan ook niet allemaal perfect zijn, tenzij je echt volledig in gaat leveren op comfort en kwaliteit van leven.
Ik zit momenteel met dat zelfde dilemma qua haar en doe nu deels duurzame shampoo en deels niet-duurzame, tot ik iets gevonden heb dat gewoon werkt.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-25 09:11

Ik heb dus bewust geen werktelefoon, hoewel ik er zo 1 kan aanvragen en dan krijg. En nog mag kiezen tussen Samsung en Apple ook. Maar ik wil niet met 2 telefoons rondlopen. En voor die 2 minuten per dag dat ik de werktelefoon nodig heb (inloggen in het systeem), vind ik dat ook niet echt nodig. Dus dankzij mij wordt er weer een telefoon minder gebruikt. Al geef ik hierbij eerlijk toe dat het vooral een keuze van gemak is en dat ik hier geen milieuimpact keuze maak (klimaatimpact is er sowieso niet).

Tandpasta tabletten zijn ook echt duur.
Als ik dan ook nog lees dat de fabrikant klachten niet wil herkennen of erkennen, tja, dan weet je ook dat de fabrikant er alleen zit voor eigen gewin en niet omdat ze echt ergens achter staan. En die tabletten zijn ook nog eens 500-1000% duurder dan een tube tandpasta. :+

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-25 09:18

germie schreef:
Ik heb dus bewust geen werktelefoon, hoewel ik er zo 1 kan aanvragen en dan krijg. En nog mag kiezen tussen Samsung en Apple ook. Maar ik wil niet met 2 telefoons rondlopen. En voor die 2 minuten per dag dat ik de werktelefoon nodig heb (inloggen in het systeem), vind ik dat ook niet echt nodig. Dus dankzij mij wordt er weer een telefoon minder gebruikt. Al geef ik hierbij eerlijk toe dat het vooral een keuze van gemak is en dat ik hier geen milieuimpact keuze maak (klimaatimpact is er sowieso niet).

Tandpasta tabletten zijn ook echt duur.
Als ik dan ook nog lees dat de fabrikant klachten niet wil herkennen of erkennen, tja, dan weet je ook dat de fabrikant er alleen zit voor eigen gewin en niet omdat ze echt ergens achter staan. En die tabletten zijn ook nog eens 500-1000% duurder dan een tube tandpasta. :+

Dat ligt echt aan welke je koopt. Bij de DM in Duitsland zijn ze heel betaalbaar.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-25 09:26

Tja, ik kan niet zonder werktelefoon, dat hele ding staat vol met apps van het werk, die in een beveiligde omgeving moeten werken, dus niet op een privételefoon geïnstalleerd kunnen worden. O.a. een verificator voor het inloggen op mijn werklaptop voor de tweetrapsverificatie. Zonder telefoon kom ik dus ook mijn laptop niet in.

En ik wil als ik vrij ben dat werkding niet bij me hebben, dus ik heb mijn privételefoon altijd gehouden.

2 telefoons is idd minder duurzaam dan 1, maar ik heb ook thuis een eigen computer en een verplichte werklaptop om mijn werk te kunnen doen.

En een verplichte leaseauto onder mijn kont. Waarbij mijn werkgever wel nagenoeg het hele wagenpark inmiddels vervangen heeft van diesels, naar hybride, naar EV.

Sommige dingen horen bij het uitoefenen van mijn werk, ben op zich wel blij met een werkgever die daar ook bewuste keuzes in lijkt te maken.

Kwa prijs ontliepen die tabletten mijn tandpasta niet echt.
Mijn mond wordt nl, net als mijn haar, niet gelukkig van het willekeurig goedkoopste product dat er in de winkel ligt.

En ja, ik geef ook om confort voor mezelf, als ik de keuze heb.

En ik besef me best dat dat een voorrecht is, dat ik dat kan betalen.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-25 09:38

Op werkgebied ben ik niet zo duurzaam. Ik mocht nog net kiezen voor een benzineauto en heb dat ook gedaan. Ik had vanwege incidenteel vervoer van grote voorwerpen een grote auto nodig, dus heb ik dat doorgetrokken naar een auto die ook de trailer kan trekken. Dus benzine. Ook omdat een laadpunt aan huis nog niet heel eenvoudig gaat worden hier. Maar over een paar jaar moet ik een ander en dan moet ik een EV kiezen....
Maar met ~40k per jaar ben ik dus ook niet heel duurzaam bezig.

En idd ook 2 telefoons. Ik wil mijn klanten niet mijn privénummer geven hoor :') en idd alle authenticatie apps enzo.
Maar financieel duurzaam is het wel, die telefoon kost me geen cent :D

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-25 10:00

Ik denk dat het sowieso niet belangrijk is wie het meest duurzaam bezig is en om precies net zo te worden.
We doen allemaal ons best binnen de mogelijkheden die we hebben en dat zou naar mijn mening genoeg moeten zijn. :j

Gitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-25 10:04

Een elektrische auto is niet altijd duurzamer dan een andere auto, als je kijkt naar het totaalplaatje. Het maken van de dikke accu zorgt ervoor dat hij al 2-0 achterstaat in vergelijking met een andere auto. Dit trekt zich zeker wel weer recht, maar dan moet de elektrische auto wel goed lang gereden worden. Daarnaast is een ev opladen ook alleen duurzaam als de laadpaal (direct of indirect) gekoppeld is aan een schone opwek bron.
Hij zorgt natuurlijk wel voor minder directe uitstoot en dat is heel fijn voor schonere lucht in steden. Wil niet zeggen dat je dan net zo goed een dikke diesel kunt gaan rijden natuurlijk _O- overstappen op HVO100 kan dan ook een heel duurzame stap zijn.

Qua duurzaamheid doe ik thuis helaas niet zoveel omdat ik in een huurwoning zit. Wanneer ik een eigen woning heb, zou ik hier zeker meer mee doen.
Qua leefwijze is er ook nog wel iets te verbeteren bij mij. Ik eet wel biologisch, niet elke dag vlees en niet veel te veel eten uberhaupt. Ik let erop waar mijn kleding geproduceerd is en koop het liefst tweedehands. Helaas heb ik ook meerdere telefoons (werk en prive) maar ik wil dit ook graag gescheiden houden. Verder pak ik graag de fiets, maar met dit koude weer stap ik wel in de auto. In de zomer heb ik altijd de hele tuin vol staan met zelf gegroeide planten en kruiden voor de insecten. Ik probeer de tuin dan ook altijd zo klimaatvriendelijk als mogelijk in te richten. Dan zit ik er ook veel fijner :)

Qua werk ben ik adviseur duurzaamheid bij de overheid, telt dat ook mee? :D

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-25 10:10

Een elektrische auto is gemiddeld na 30.000 km milieuzuiniger dan een brandstofauto.
Dat rijden de meeste mensen binnen een of 2 jaar.

Ik ben wel voorstander van elektrisch rijden, maar ik vind ook dat het voor iedereen haalbaar zou moeten zijn om aan zo'n auto te komen.
Dan denk ik ook dat er veel minder negatief over gepraat zou worden.

Ik vind dat je goed bezig bent hoor. :j

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-25 10:15

Is het niet toegestaan om in je werktelefoon ook een eigen simkaart te doen zodat je werk en prive in 1 telefoon hebt?

Hier in Oostenrijk hebben ze een reparatiebonus van max €250. om langer gebruik ipv nieuwkoop te stimuleren.
Dan moeten alleen de apparaten er wel geschikt voor zijn natuurlijk en niet vastgelast enz.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-25 10:27

Elektrisch is echt geen optie voor mij. Ik wil gewoon 1000km kunnen rijden en dan binnen 5 minuten weer door kunnen. Hier zijn mensen in mijn omgeving niet tevreden over de hoeveelheid van laden van een elektrische auto, maar ook hoeveel tijd het kost.
Ik heb geen eigen parkeerplaats, dus dan betaal je de hoofdprijs. In het dorp hier is ook geen laadpaal.

Het grootste bezwaar vind ik dus vooral de rijafstand die zeer beperkt is. Ga ik eens een dagje naar Winterberg ofzo, dan moet je ergens zien te laden, terwijl je nu gewoon je diesel voltankt en heen en weer rijdt. Ik rij vaker in het weekend afstanden van 600km op 1 dag en die wil ik zonder tijdverlies door laden kunnen rijden.
En ik denk dat als de wegenbelasting gewoon op de ev's komt dat veel mensen ze ineens minder fijn vinden. Want tja, de portemonnee is toch echt wel doorslaggevend bij de mens. En niemand zal dat ontkennen.

Hier werkt een eigen simkaart in een werktelefoon niet. Want de werktelefoon is net als de laptop op afstand ingericht en je kunt er niet zelf alle apps op gooien. Ik heb voor mijn werk alleen een authenticatie app op mijn telefoon staan en vind het niet nodig om daar apart voor een werktelefoon te nemen. Want die moet je weer meenemen en opladen en weet ik veel wat. En 2 telefoons passen niet in 1 broekzak, ik heb altijd mijn telefoon in mijn broekzak.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-25 10:30

Het omslagpunt waarop een elektrische auto schoner is dan benzine is inderdaad 30.000km, dus dat haalt elke auto wel. Bij stroom uit 100% fossiele brandstof was dat volgens mij rond de 70.000km, maar aangezien we in de EU vorig jaar al 50% van al onze stroom uit duurzame bronnen hebben gehaald kom je nooit aan die 70.000km.
Uiteindelijk zakken de prijzen van tweedehands EV’s wel, maar het zijn natuurlijk vooral de mensen die echt veel kilometers maken die een merkbaar verschil kunnen maken in uitstoot, en dat zijn dan weer vooral zakelijke rijders en leaserijders, en daarna de particulieren die veel werkkilometers maken. Tante Annie die 2000km per jaar rijdt gaat niet de wereld redden als ze direct overstapt. Dus het is ook helemaal niet erg dat de huidige EV’s nog te duur zijn voor de lagere inkomens en als boodschappenauto. Dat komt vanzelf.
Het is vooral jammer dat er zo veel desinformatie over rond gaat.

Ik las gisteren dat er in onze gemeente een actie is waarbij je gratis inheemse bloemzaden kan afhalen binnenkort, super leuk!
Ik heb me meteen aangemeld voor 100m2.

Als werktelefoon heb ik trouwens een iPhone 4 uit 2011 ofzo :') Dat ding werkt nog prima om te bellen en sms’en.

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-25 10:37

Germie, dat ligt er denk ik ook aan hoe groot je batterij is dan.
Ik rij vanaf mijn huis naar Stockholm en terug, zo'n 400/450 km, zonder te hoeven laden.
Bovendien al zou je je batterij vanaf 10% op willen laden naar 80%, dan ben je in minder dan een half uur klaar.
Wij betalen hier overigens ook gewoon wegenbelasting, dus je laatste stelling klopt ook niet helemaal.

Het heeft tijd nodig inderdaad. :j
En mee eens, die desinformatie is heel erg jammer.
Er wordt 1 ding uitgepakt (het maken van een EV is slechter dan het maken van een brandstofauto) en dan valt de rest weg.

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-25 10:40

Ik vind een elektrische auto juist heel prettig. Wij zijn er afgelopen zomer voor het eerst mee op vakantie geweest en pauzeren toch wel graag om de 2 a 3 uur (ook wel zo veilig). Dan kun je altijd meteen even laden :D. Als het tegen die tijd nog een beetje betaalbaar is (hier helaas ook geen geldboom) wordt mijn volgende auto ook elektrisch.

Een werktelefoon is hier helaas verplicht. Gebruik het ding nog geen 5 minuten per week :roll:

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-25 10:42

Hier ook een werktelefoon die ik nooit gebruik.
Ons bedrijf heeft onlangs een of andere award gewonnen door duurzaamheid, maar ik vind ons echt alles behalve duurzaam :\
Om de haverklap krijgen we nieuwe iPads of werktelefoons terwijl ze niet eens stuk zijn.
Afval wordt niet gescheiden.

mysa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-25 10:56

Geen werktelefoon, kan er toch niet mee bellen want hoor niet genoeg. Appen met collega's wel maar zo vaak hoeft dat niet. Heb wel laptop van werkgever, werk online en mail veel. Ook nog een laptop van ons eigen bedrijf, twee is niet duurzaam maar kan natuurlijk niet anders.
Telefoons gaan lang mee en moeten eigenlijk alleen weg als ze geen beveiligingsupdates meer krijgen. Zonde.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-25 11:10

Polar schreef:
Germie, dat ligt er denk ik ook aan hoe groot je batterij is dan.
Ik rij vanaf mijn huis naar Stockholm en terug, zo'n 400/450 km, zonder te hoeven laden.
Bovendien al zou je je batterij vanaf 10% op willen laden naar 80%, dan ben je in minder dan een half uur klaar.
Wij betalen hier overigens ook gewoon wegenbelasting, dus je laatste stelling klopt ook niet helemaal.

Het heeft tijd nodig inderdaad. :j
En mee eens, die desinformatie is heel erg jammer.
Er wordt 1 ding uitgepakt (het maken van een EV is slechter dan het maken van een brandstofauto) en dan valt de rest weg.

Jij hebt het over 450km, dat is minder dan de afstand waar ik het over heb. En je hebt het over slechts 80% laden en dan 'minder dan een half uur'.

Weet je hoe veel extra tijd het al is als je i.p.v. 5 minuten om te tanken er 10 minuten voor kwijt zou zijn? Ik lees hier niets positiefs nog.
Het is ook geen desinformatie, maar 5 of 6 keer zo lang ben je echt wel kwijt met laden en je haalt die 900 of 1000km niet eens. En tijd is ook geld. Verder heb ik het over een tank VOL en niet slechts 80% gevuld. Ook een ENORM verschil in negatieve zin voor de EV.
Wederom dus totaal niet duurzaam, maar wel enorm DUUR (in geld en tijd).

Uppojono

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-25 11:16

O, wat een confronterend topic. Ik probeer ook wat bewuster te leven, maar vind het lastig om de goede keuzes te maken. En ik heb 2 kinderen, waar tegenover ik me inmiddels heel schuldig voel dat ik ze op deze wereld heb gezet. Dat laat ik ze uiteraard niet merken, ik hou zielsveel van ze, maar maak me wel heel veel zorgen over hun toekomst.

Was- en vaatwasstrips bevallen jullie dus goed? Daar ben ik al een tijdje naar aan het kijken, maar nog niet de stap gezet. Van welk merk vinden jullie ze goed/prettig?

FrNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-25 11:16

Hallo, ik ben nog aan het bij lezen in dit topic.

Ik wil (als dat mag) hier graag om hulp vragen.
Wat betreft vervoer, heeft iemand hier nog tips om de CO2 uitstoot door vervoer te kunnen minderen?

Ik vraag dit niet zomaar.
Er is een nationaal burgerberaad voor het klimaat in Nederland nu, dat oplossingen moet bedenken voor de vraag; "Hoe kan Nederland eten, reizen en spullen gebruiken op een manier die beter is voor het klimaat?"
Ik zit in dit burgerberaad.
We zijn in drie groepen gedeeld, eten en drinken, reizen en spullen gebruiken.
Ik zit in de groep reizen.

Wij moeten straks advies geven aan de overheid.

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-25 11:20

Germie, ik snap je punt over laadtijd vs. tanktijd, maar het hangt wel af van hoe je reist.
Ja, laden duurt langer dan tanken, maar tijdens een lange rit nemen veel mensen toch pauzes.
Als je tijdens een stop kunt laden, hoeft die extra tijd niet per se als verloren tijd te voelen.
Duurzaamheid is een breder begrip dan alleen actieradius en laadtijd.
Denk aan uitstoot, onderhoudskosten en lange termijn milieueffecten.

Dit is niet bedoeld om iemand over te halen om elektrisch te gaan rijden trouwens, dat moet ieder voor zich bepalen.
Maar het is misschien wel netjes om bij de feiten te blijven.

FrNo, dat is een hele interessante vraag.
Ik denk dat er op zich in dit topic wel voorbeelden te vinden zijn al die een antwoord kunnen geven. :j