Vuurwerk de eeuwige discussie

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Vuurwerk verbieden voor partikulieren

Ja
583 (85%)
Nee
88 (12%)
Anders
12 (1%)

Totaal aantal stemmen: 683

Captain

Re: Vuurwerk de eeuwige discussie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-24 18:02

Dat roep ik ook al jaren, vingers kwijt door vuurwerk? Jammer dan. Succes ermee.

Kijk iemand die geraakt wordt door vuurwerk dat niet door diegene is afgestoken gelijk behandelen, maar kom jij kermend de EH op met een paar losse vingers dan wacht je maar, en als je behandeld bent mag je het allemaal zelf dokken. +:)+

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-24 18:10

Ik zie helaas dat de buren een hut in de tuin aan het volsjouwen zijn - dat wordt feest met de pubers en hun vrienden vrees ik...
Ik ga een poging doen ze maandag op hun Christelijke inborst aan te spreken of ze zo lief willen zijn de zooi zo ver mogelijk van de wei af te steken. Zit 50 meter of zo tussen, maar da's niet genoeg, weet ik allang.
Als ik ze op stal zet, breken ze hun benen met pogingen tot uitbreken, dus ik hou ze in de wei. Maar als ze door de draden breken en richting de A1 gaan is Leiden ook in last... Dus ik ga ze in ieder geval vooraf even voorrekenen wat er kan gebeuren en welke rekening er vervolgens op hun deurmat zal vallen.

Maar hopelijk zijn ze goed volgepreekt door de dominee over naoberschap en rentmeesterschap over de schepping en zo. Soms is de biblebelt een bruikbaar instrument.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-24 18:44

En als de burgemeesters van bepaalde steden dan huisarrest of plaatsverbod tijdens de oudejaarsnacht opleggen aan een bepaalde groep jongeren die al jaren bij politie en gerecht bekend staan om dergelijke feiten, vernietigt de Raad van State die beslissing.
Ook de Liga van de Mensenrechten komt aankloppen want die besissing is een inbreuk op de vrijheid.
Nee, laat die k*tjongeren maar gerust alles vernielen en de hulpdiensten bekogelen want de jeugd mag toch echt geen strobreed in de weg gelegd worden ... :x

De wereld waarin we verzeild geraakt zijn, blijft mij verbazen.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-24 18:46

Pandora2 schreef:
En als de burgemeesters van bepaalde steden dan huisarrest of plaatsverbod tijdens de oudejaarsnacht opleggen aan een bepaalde groep jongeren die al jaren bij politie en gerecht bekend staan om dergelijke feiten, vernietigt de Raad van State die beslissing.
Ook de Liga van de Mensenrechten komt aankloppen want die besissing is een inbreuk op de vrijheid.
Nee, laat die k*tjongeren maar gerust alles vernielen en de hulpdiensten bekogelen want de jeugd mag toch echt geen strobreed in de weg gelegd worden ... :x

+:)+

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-24 18:58

Pandora2 schreef:

Ik vraag mij ook wel af waar die ouders zijn. Als ik dat soort acties in mijn hoofd al bedacht durfde ik al niet meer thuis te komen.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-24 19:01

Die ouders zijn de controle over die kinderen al jaren volledig kwijt en trekken zich hier dus ook niks meer van aan.
Zolang ze niet te vaak politie aan de deur krijgen of naar het parket moeten, is het dikke prima.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-24 19:05

Pandora2 schreef:
Die ouders zijn de controle over die kinderen al jaren volledig kwijt en trekken zich hier dus ook niks meer van aan.
Zolang ze niet te vaak politie aan de deur krijgen of naar het parket moeten, is het dikke prima.

Ahmed Marcouch zei het laatst mooi in sterren op het doek: It takes a village to raise a child.

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-24 19:06

Captain schreef:
Dat roep ik ook al jaren, vingers kwijt door vuurwerk? Jammer dan. Succes ermee.

Kijk iemand die geraakt wordt door vuurwerk dat niet door diegene is afgestoken gelijk behandelen, maar kom jij kermend de EH op met een paar losse vingers dan wacht je maar, en als je behandeld bent mag je het allemaal zelf dokken. +:)+

Van mij mogen ze vlot geholpen worden, maar zowel de rekening vd behandeling voor hunzelf als minimaal 1 vuurwerkslachtoffer betalen.
Plus alle andere schade die ze veroorzaakt hebben plus de schoonmaakkosten voor het opruimen vh vuurwerk en hun bloed etc.

Pandora2 schreef:

En daarom ook mijn vorige post.
Laat ze maar ondervinden wat de (financiële) gevolgen zijn vh wangedrag en het gebrek aan opvoeding van hun koters.
En trek dan meteen ondersteuning van bijvoorbeeld de voedselbank weg want als jij en/of je koters zoveel geld kunnen uitgeven aan vuurwerk en ellende kunt veroorzaken dan heb je dat soort steun niet nodig.

Benfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-24 19:13

En hier begint de wacht! Vuurwerk dat vandaag eindelijk gekocht kon worden werd om 5 uur vanmorgen al afgestoken. De hond is gestressed maar eet en drinkt nog wel, dus valt te doen. Vanaf vandaag moet er dus steeds iemand thuis zijn voor het geval dat.

Voor diegene met paarden aan huis en vervelende buren.... heel veel succes!

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-24 19:35

lor1_1984 schreef:
Pandora2 schreef:

Laat ze maar ondervinden wat de (financiële) gevolgen zijn vh wangedrag en het gebrek aan opvoeding van hun koters.
En trek dan meteen ondersteuning van bijvoorbeeld de voedselbank weg want als jij en/of je koters zoveel geld kunnen uitgeven aan vuurwerk en ellende kunt veroorzaken dan heb je dat soort steun niet nodig.

De financiële gevolgen zijn voor de meesten geen probleem. Veel van zulke lui verdienen geld als slijk op één of andere niet nader te specifiëren manier.
Ofwel hebben ze niks en zullen ze ook nooit iets hebben, althans niet op een controleerbare en legitieme manier. In dit geval kan je ze dus ook niks doen betalen.
Schiet dus ook niet op :+

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-24 19:50

Pandora2 schreef:
lor1_1984 schreef:

De financiële gevolgen zijn voor de meesten geen probleem. Veel van zulke lui verdienen geld als slijk op één of andere niet nader te specifiëren manier.
Ofwel hebben ze niks en zullen ze ook nooit iets hebben, althans niet op een controleerbare en legitieme manier. In dit geval kan je ze dus ook niks doen betalen.
Schiet dus ook niet op :+

Ah jawel, met goed graven vindt de belastingdienst alsnog genoeg gok ik. :j
Mogen ze daar ook een leuk bedrag aan aftikken wegens belastingontduiking ofzo. :+

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-24 20:03

lor1_1984 schreef:
Captain schreef:

Van mij mogen ze vlot geholpen worden, maar zowel de rekening vd behandeling voor hunzelf als minimaal 1 vuurwerkslachtoffer betalen.
Plus alle andere schade die ze veroorzaakt hebben plus de schoonmaakkosten voor het opruimen vh vuurwerk en hun bloed etc.

De ellende is vaak dat er geen cent is te halen. Vermoed dat voor zover ze geld over hadden dat aan vuurwerk is uitgegeven.
Ik verbaas mij ook regelmatig aan het feit dat mensen klagen over de hoge prijzen en velen in armoede leven, terwijl er elke jaarwisseling weer bakken geld aan vuurwerk wordt uitgegegev.

lor1_1984 schreef:
Pandora2 schreef:

Van een kale kip kan je niets plukken. En we horen ook maar al te vaak dat kinderen niet gecorrigeerd mogen worden. Zag het ook bij familie dat zoonlief toch zijn pleziertje moest hebben. En niemand die het moest wagen om daar iets van te vinden.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-24 20:08

Die pas zijn huis opblies werd door papa ook van blaam gezuiverd. Was van zijn vriendjes :j

Tuurlijk...

Echt met zulke ouders is het niks en word het ook nooit wat.

Laat zo'n vader maar diep de knip in gaan... Maar helaas

https://www.ad.nl/bladel/cobras-in-nach ... ~a4cf9fae/

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-24 20:21

Blijkbaar zijn het niet zulke kale kippen als ze zoveel kunnen uitgeven aan vuurwerk of (ik noem maar wat) dure telefoon(abbo), de hipste dure merkkleding/schoenen, rookwaren, alcohol etc. :Y)

Cheytjuh
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-24 02:16

Hier is sinds vandaag ook echt het geknetter minimaal verdubbeld zo niet verdriedubbeld dus de honden kunnen we niet meer alleen laten. De oudste is de hele dag met de staart tussen de benen aan het lopen en piepen. Die komt van oorsprong uit een oorlogsgebied dus als de dood voor bommen, helaas kunnen we er weinig meer in ondersteunen dan we nu doen, ze krijgt cbd druppels ,medicatie reageert ze niet goed op.

Echt heel fijn weer. Hoop dat de paarden de veulens allemaal binnenhouden, vorig jaar gelukkig goed gegaan, maar het jaar ervoor 2 geaborteerd van oud op nieuwjaar.

Maar inderdaad zoals hier ook wel wordt aangegeven, de ouders van tegenwoordig en hun houding liegen er ook niet om. Kreeg vanochtend nog een boze moeder achter me aan toen ik haar kind flink boos aansprak na het gooien van een tolletje met knal op het einde, naar de hond. Wat ik wel niet dacht om haar kind zo aan te spreken. Moest ik maar niet de honden uitlaten in de stad rond deze tijd, maar in het bos ofzo......

Erg goed dit soort dagen voor je zelfbeheersing :+ :7 :7

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-24 08:40

Ah, juist, want de hele wereld moet zich maar aanpassen aan die onopgevoede k*tkinderen die vuurwerk afsteken.

Heb je last van deze prinsjes en princesjes, dan rot je zelf maar op.
Duidelijk.

Pikeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-24 09:06

Ik woon vrij buitenaf, nog geen vuurwerk gehoord hier tot gisteren. Schuin tegenoverburen staken al ruimschoots siervuurwerk af waardoor het al oud en nieuw leek. Gaf mij mooi de kans om vast te observeren wat de paarden deden. Ik heb de uitloop een stuk verkleind zodat ze nog wel buiten kunnen staan maar geen vaart kunnen maken om te rennen. Dat leek het beste te werken. Opsluiten lukte vorig jaar niet dat zijn ze niet meer gewend.

Ik had het gevoel dat deze mensen hun vuurwerk vast af hebben gestoken omdat ze zo slecht weer opgeven rond de jaarwisseling. Vorig jaar staken alleen de schuin achterburen vuurwerk af. Zit denk zo'n 400 meter tussen maar de vonken vielen precies bij mij in het landje op een kleine afstand van de paarden. Gelukkig waren ze niet bang maar ben wel benieuwd hoe het dit jaar zal gaan. Gezien de reactie gisteren ben ik wel voorzichtig positief. De honden en katten zijn gelukkig niet bang.

Wat een rommel die vuurwerk. Heb de lol nooit begrepen en elk jaar zo veel slachtoffers. Wat zijn we toch een bijzonder 'diersoort'.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-24 10:08

Citaat:
Erg goed dit soort dagen voor je zelfbeheersing :+ :7 :7

Vooral dit ja }>
't Is dat ik diertjes heb thuis en dus hier blijf, maar anders ging ik met veel plezier eens een ' rondje fietsen' }:)

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-24 10:17

Pikeur schreef:
Ik woon vrij buitenaf, nog geen vuurwerk gehoord hier tot gisteren. Schuin tegenoverburen staken al ruimschoots siervuurwerk af waardoor het al oud en nieuw leek. Gaf mij mooi de kans om vast te observeren wat de paarden deden. Ik heb de uitloop een stuk verkleind zodat ze nog wel buiten kunnen staan maar geen vaart kunnen maken om te rennen. Dat leek het beste te werken. Opsluiten lukte vorig jaar niet dat zijn ze niet meer gewend.

Ik had het gevoel dat deze mensen hun vuurwerk vast af hebben gestoken omdat ze zo slecht weer opgeven rond de jaarwisseling. Vorig jaar staken alleen de schuin achterburen vuurwerk af. Zit denk zo'n 400 meter tussen maar de vonken vielen precies bij mij in het landje op een kleine afstand van de paarden. Gelukkig waren ze niet bang maar ben wel benieuwd hoe het dit jaar zal gaan. Gezien de reactie gisteren ben ik wel voorzichtig positief. De honden en katten zijn gelukkig niet bang.

Wat een rommel die vuurwerk. Heb de lol nooit begrepen en elk jaar zo veel slachtoffers. Wat zijn we toch een bijzonder 'diersoort'.

Het siervuurwerk kan ik nog wel begerijpen. Maar dat moet gewoon met beleid afgestoken worden.

Al dat geknal en het opblazen van dingen of rotjes naar mensen/dieren gooien... dat snap ik niet.
Ik kan me oprecht niet voorstellen dat iemand dat leuk vindt. :n

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-24 12:27

CrazyCat schreef:
Bo_Y schreef:
Denk dat het probleem niet perse het vuurwerk is, maar dat een deel van de bevolking zich niet kan gedragen en overlast veroorzaakt.
En dat uit zich met vuurwerk in deze tijd, maar kan met alles.
Je hond in een speeltuin laten poepen en het niet opruimen vindt ik ook aso.
En zo kun je talloze dingen verzinnen.

Ik kan het bevestigen dat het aan die malloten ligt en niet aan de beschikbaarheid van vuurwerk. Hier (AT) kun je het het hele jaar kopen en in December de hele maand hebben ze veel meer te koop. Ik heb afgelopen maand geloof ik drie keer een vuurpijl gehoord in de verte. Dusdanig dat mijn voormalige hele bange hond er niet bang van zou zijn geworden.
Ik weet dat het in Nederland deze dagen de hele dag raak is en je de hele dag geknal hoort.

Alsof je zelfs zonder dieren zin hebt de feestdagen te vieren met de hele tijd dat irritante geknal aan je hoofd.

Hier kan ik wel degelijk het verschil merken sinds de verkoop begon...

Bo_Y

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-24 13:45

Hier is het nog heerlijk rustig! Heb nog geen vuurwerk gehoord! Thuis is het wel anders. Dus dit is het geld wel waard. Lekker ontspannen hondjes.

lies

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-24 20:19

Hier (christelijk gehucht) is het verrassend rustig vandaag. Vrees de dag van morgen en overmorgen :=

Ben dus heel erg voor een totaalverbod.
Overigens vroeger mocht je ook roken op stations, in kroegen, in het postkantoor zelfs. Zou ook niet te handhaven zijn. Maar wat blijkt; iedereen is er aan gewend en bijna niemand haalt het in zijn hoofd. Dus een verbod gaat niet is onzin. 60% van de Nederlanders wil af van deze achterlijke traditie.

Heb de paarden nog niet opgesloten, maar morgenavond gaan ze wel op stal. Heb wel alles verder afgesloten (wei en track), ze staan op een relatief kleine paddock (300m2). Mijn paard is redelijk oke met op stal staan (niet tijdens vuurwerk uiteraard), maar m'n Shet raakt zo over de zeik op stal als de deur dicht is, dat het even kiezen tussen twee kwaden is momenteel.

Vorig jaar duidelijke afspraken gemaakt met mijn buurjongen (toen 19 jaar) over het vuurwerk. Niet in hun tuin vlak bij m'n stal, maar afsteken op straat. Hoor rond een uur of 8 vuurwerk, ik ga kijken, staat ie NAAST de stal af te steken -:(-

Dus ik vraag waarom hij dat nou doet; 'Ja, nou dat gezeik over vuurwerk'.. Oke, lekker dan. Ben doorgelopen naar stal en hij bood later zijn excuses aan. Hij had zich op laten naaien door zijn vrienden en hij vond het wel een beetje stom dat ie op straat moest afsteken, want het was maar een paar uurtjes per jaar. Eh, nee het is geen paar uurtjes per jaar, plus ik kan dat de paarden niet uitleggen.
Mijn buurvrouw heeft ook al enorme ruzie gehad met een paar buurtkinderen vanwege haar paarden. Een van haar paarden is in blinde paniek de straat op gerend (ergens in September..) vanwege vuurwerk. Het is gewoon niet te doen, afschaffen die hap. Mijn ervaring met de meeste vuurwerkliefhebbers is dat ze gewoon geen rekening willen houden. Einde rant.

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-24 20:23

Als je de reacties op bvb FB ziet van vuurwerkliefhebbers, dan willen ze idd nergens rekening mee houden.

Ze vinden dat ze recht hebben op hun plezier, het is traditie en mensen met dieren moeten niet zo zeiken en hun dieren er maar op trainen. :(

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-24 20:25

Hier wordt al de hele maand vuurwerk afgestoken, maar sinds gisteren is het echt heel erg.Ik baal ervan dat het nu al zo vroeg verkocht mag worden. De katten zijn bang, maar de geiten zijn echt in paniek. De meeste jaren blijft het een beetje beperkt tot de laatste twee dagen van het jaar, maar nu is het al een hel op aarde voor hen.

Onze stal staat dicht tegen een woonwijk aan (naast ons huis), maar ondanks verzoeken en briefjes op het hek, wordt er heel veel vuurwerk naast de stal afgestoken, en een deel daarvan belandt op het staldak (met lichtplaten).

Ik ben al mijn hele leven voor het centraal afsteken van vuurwerk, liefst door deskundigen, maar desnoods door iedereen die dat wil, maar dan onder supervisie. Scheelt ongelukken, huilende kinderen en doodsbange dieren.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-24 20:40

lies schreef:
Mijn ervaring met de meeste vuurwerkliefhebbers is dat ze gewoon geen rekening willen houden. Einde rant.

De bereidwilligheid die er soms nog wel was is best afgebroken, het is echt tot strijd geworden. Dat lijkt mij niet handig als het gaat om explosieven...

Ik hoop ook dat het verboden wordt.

Die extra dagen hakken er in - ik ben nu al ongeveer aan mijn tax maar het is nog 2 dagen! En mijn noise cancelling koptelefoon dempt fantastisch maar die uren en uren ophouden doet toch pijn.