Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
VuurVleugels schreef:Ik denk niet dat het gaat om een hekel hebben aan. Een hekel kan je namelijk alleen maar hebben als je iets of iemand waarde toekent. Ik had een hekel aan mijn buurman omdat ik hem als medemens zag. Maar als je iemand volledig ont-menselijkt is er geen sprake meer van houden van of hekel hebben aan. Dan gaat het gewoon om uitroeien, want iets heeft geen waarde en ligt in jouw pad van succes, dus moet het uit de weg geruimd worden.
pien_2010 schreef:Zonet was op het journaal dat Israël helicopters en boten heeft vernietigd in Syrië en 25 km tot Damascus met het leger is opgerukt. Israël heeft geen commentaar.
Ik vind dit schokkend nieuws.
tamary schreef:Kan zijn dat ze zich opwerpen als beschermers van de Druzen gemeenschap daar (christenen), al hebben die een reputatie als het op oplossen bedreigingen aankomt.
tamary schreef:pien_2010 schreef:Zonet was op het journaal dat Israël helicopters en boten heeft vernietigd in Syrië en 25 km tot Damascus met het leger is opgerukt. Israël heeft geen commentaar.
Ik vind dit schokkend nieuws.
HTS is eigenlijk de eerste verzetsgroep op koran basis met zoals het er uit ziet een stuk gezond verstand en dus redelijk functioneel militair handelen. Dat is zorgelijk voor een land als Israel wat tot nu toe het land was met het best functionerende leger in de regio. Grootste factor in overleven tot nu toe was het feit dat de buurlanden sec geen legers hebben die tegen een ander leger op konden, die zijn (net als de russen bv) meer goed in bullebak spelen en intimidatie van burgers. Ja ik snap de acties, of ze binnen de grenzen blijven zodat de boel niet verder knalt is de vraag, we weten niet hoe lang of kort het HTS lontje is (en daar kan wel eens een factor lokale leider bij zitten).
janderegelaa schreef:Dit verhaal klopt echt van geen kant. Rusland en Iran zijn nu helemaal buitenspel gezet in Syrie en dat is echt het laatste wat ze wilden.
Madiba schreef:Pien, het filmpje van Rudy Vranckx, die ik overigens ook hoog inschat, gaat over het vrijlaten van alle gevangenen, niet echt een analyse van de situatie. Hij heeft een punt, waarom zijn alle gevangenen, sommige onschuldig maar anderen Jihadisten, zonder proces vrijgelaten en lopen nu gewoon vrij rond. Niet wat je van een 'democratisch regime' mag verwachten.
Madiba schreef:Helemaal mee eens. De situatie is ook zo complex en verandert voortdurend. het ene moment zijn bepaalde groepen vrienden, het andere moment schieten ze elkaar neer. Als Rudy Vranckx spreekt dan luister ik. Hij kent het Midden Oosten op z'n duimpje en hij heeft altijd een genuanceerde visie.
Madiba schreef:Ik kwam een interessant artikel tegen op X over Syrie, hier is de NL vertaling
Abdulreza Faraji-Rad, een voormalige Iraanse elitediplomaat, beschreef gedetailleerd hoe Poetin op sluwe wijze Erdogan gebruikte om de geheime gezamenlijke plannen van Washington en Tel Aviv te dwarsbomen om Rusland in een langdurige en uitputtende oorlog in Syrië te slepen.
De recente subtiele zet van Poetin in december in Syrië, waarbij hij Syrische jihadisten rechtstreeks tegen Israël en de VS inzette door "Assad snel terug te trekken" naar Moskou, zoals gisteren werd geanalyseerd door de vooraanstaande Iraanse diplomaat Abdolrez Faraji-Rad, een bekend voorstander van een sterke Iraanse aanwezigheid in Syrië, kwam niet uit de lucht vallen, maar was het perfecte Russische antwoord op de geheime invallen van Washington en Tel Aviv in Syrië dit jaar.
Israël en de VS, via de Emiraten, begonnen dit jaar geheime onderhandelingen met Assad en zijn Syrische achterban, met de belofte om "de westerse sancties tegen Syrië te versoepelen" in ruil voor "aanzienlijke Syrische terugtrekking" van Iran en Rusland. De sluwe Assadieten beloofden een oplossing voor de diepe economische crisis in Syrië, die hun regime verpletterend ondermijnde, via de gesprekken. Maar de gesprekken ontgingen niet aan de aandacht, en iemand regelde dat informatie erover de Turkse Erdogan bereikte.
Een onderhandelde verzoening van de Assads met de Israëliërs en de Amerikanen, ten koste van de Iraniërs en Russen, zou de definitieve streep zetten over de Turkse ambities in Syrië. Dus, zoals verwacht, mobiliseerde Erdogan snel zijn paar pro-Turkse Syrische jihadisten, en ze gingen eind november in het offensief, wat zelfs de Israëlische inlichtingendienst aanvankelijk als pure zelfmoord beschouwde. De aanval door pro-Turkse jihadisten op de Syrische Assadisten was bedoeld door Washington en Tel-Aviv om de bloedige Syrische burgeroorlog nieuw leven in te blazen, alle partijen, inclusief de Russen en Iraniërs, uit te putten in langdurige gevechten en een voorwendsel te bieden voor voortdurende Israëlische campagnes tegen de Palestijnen en Libanezen.
Ondanks de verwachtingen van de CIA en de Mossad was de aanval van Erdogans jihadisten echter snel succesvol. Het 'Syrische leger' bood verrassend genoeg geen weerstand en de Iraanse gardisten in Syrië boden vooral visueel verzet, aangezien Teheran hen geen versterking stuurde.
Het resultaat van Poetins gambit is nu al schokkend. De jihadisten vallen geen Russen of Iraniërs in Syrië aan. Maar door hun snelle opmars is een doodsbang Israël gisteren al als een gek Syrië gaan bombarderen, een VN-resolutie overtredend en het door het verdrag gedemilitariseerde Syrische grondgebied binnengevallen, en het Pentagon stuurde vanmiddag zelfs een paar B-52's tegen de jihadisten, vernietigde ze met drones en hield dramatische machtspraat. Toch behandelde Israël nog niet zo lang geleden in het geheim jihadisten die gewond waren geraakt in de strijd tegen Assad, Russen en Iraniërs op zijn grondgebied op verzoek van de VS.
pien_2010 schreef:Madiba schreef:Helemaal mee eens. De situatie is ook zo complex en verandert voortdurend. het ene moment zijn bepaalde groepen vrienden, het andere moment schieten ze elkaar neer. Als Rudy Vranckx spreekt dan luister ik. Hij kent het Midden Oosten op z'n duimpje en hij heeft altijd een genuanceerde visie.
Dat geldt ook voor mij. Er is ook een vrouwelijke joirnalist actief daar die ik veelbelovend vind. Zij praat de taal van de mensen in het midden oosten en laat de beelden altijd voor zich spreken en interviewt mensen met tegengestelde meningen. Ik ben erg slecht in namen maar zij heet geloof ik Desi met haar voornaam. Onlangs was ze nog te zien in de opengestelde gevangenis waar met respect ruimte voor haar werd gemaakt zodat ze de wereld in dit geval Nederland, kon laten zien waar de mensen mee bezig zijn. Hartverscheurende beelden.
Ik heb geen Google op dit moment dus kan het niet nazoeken. Misschien dat iemand weet over wie ik het heb.