Syrië - Regime gevallen, Assad gevlucht

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

VuurVleugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-24 19:33

Juist Suliko. En daarnaast, het is toch te bizar voor woorden om individuele mensen verantwoordelijk te maken voor de hele groep? In mijn vorige huis was de Nederlandse buurman links van mij fantastisch, kon er heerlijk mee lachen. De Nederlandse buurman rechts van mij maakte mijn leven tot een hel die nog veel verder ging dan vuile blikken. Die dan ook het land maar uit schoppen? Of gelijk alle Nederlandse mannen dus eigenlijk, want die buurman rechts van mij geeft me een goed idee van hoe Nederlandse mannen zijn, toch? Die buurman links zie ik niet eens meer, met al mijn pijlen op de buurman rechts. Omringt door Hollandse glorie in dat huis.

Het is een teken van een bekrompen geest als je je beeld van miljoenen mensen baseert op een handje vol. En het is een teken van een bekrompen en kwaadaardige geest als je dat handje vol strategisch inzet om die miljoenen andere mensen de hel en verdoemenis in te willen jagen zodat jij je landje weer voor jou alleen hebt.

Allemaal gevoed en opgestookt door fascisme en populisme. Ik walg van de PVV, in alles wat ze zijn en doen. En ook niet doen eigenlijk, want daadwerkelijke verbeteringen voor de Nederlander voeren ze ook niet door als die aan hun macht toornt. Het gaat puur en alleen om schoppen, rellen en haatzaaien. Het is ronduit kwaadaardig.

Lithya

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-24 19:50

Als je de beelden van de Saydnaya gevangenis ziet, dan vraag je je toch echt af hoe iemand zoiets kan bedenken en wie dat wil uitvoeren. Schatting van 30.000 doden.

prompter

Re: Syrië - Regime gevallen, Assad gevlucht

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-24 19:53

Ja, het was een onmenselijk regime. Wie verzint het ook om gifgas tegen de eigen bevolking in te zetten :n

Lithya

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-24 20:03

Dan moet je echt een enorme hekel aan iemand hebben lijkt mij. Met een beetje gevoel in je donder laat je dat wel.

VuurVleugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-24 20:27

Ik denk niet dat het gaat om een hekel hebben aan. Een hekel kan je namelijk alleen maar hebben als je iets of iemand waarde toekent. Ik had een hekel aan mijn buurman omdat ik hem als medemens zag. Maar als je iemand volledig ont-menselijkt is er geen sprake meer van houden van of hekel hebben aan. Dan gaat het gewoon om uitroeien, want iets heeft geen waarde en ligt in jouw pad van succes, dus moet het uit de weg geruimd worden.

Lithya

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-24 20:47

VuurVleugels schreef:
Ik denk niet dat het gaat om een hekel hebben aan. Een hekel kan je namelijk alleen maar hebben als je iets of iemand waarde toekent. Ik had een hekel aan mijn buurman omdat ik hem als medemens zag. Maar als je iemand volledig ont-menselijkt is er geen sprake meer van houden van of hekel hebben aan. Dan gaat het gewoon om uitroeien, want iets heeft geen waarde en ligt in jouw pad van succes, dus moet het uit de weg geruimd worden.

Dat is beter verwoord dan ik bedoelde. Dank je

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-24 21:15

Zonet was op het journaal dat Israël helicopters en boten heeft vernietigd in Syrië en 25 km tot Damascus met het leger is opgerukt. Israël heeft geen commentaar.

Ik vind dit schokkend nieuws.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-24 21:15

pien_2010 schreef:
Zonet was op het journaal dat Israël helicopters en boten heeft vernietigd in Syrië afgelopen nacht en 25 km tot Damascus met het leger is opgerukt. Israël geeft geen commentaar.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-24 21:22

pien_2010 schreef:
Zonet was op het journaal dat Israël helicopters en boten heeft vernietigd in Syrië en 25 km tot Damascus met het leger is opgerukt. Israël heeft geen commentaar.

HTS is eigenlijk de eerste verzetsgroep op koran basis met zoals het er uit ziet een stuk gezond verstand en dus redelijk functioneel militair handelen. Dat is zorgelijk voor een land als Israel wat tot nu toe het land was met het best functionerende leger in de regio. Grootste factor in overleven tot nu toe was het feit dat de buurlanden sec geen legers hebben die tegen een ander leger op konden, die zijn (net als de russen bv) meer goed in bullebak spelen en intimidatie van burgers. Ja ik snap de acties, of ze binnen de grenzen blijven zodat de boel niet verder knalt is de vraag, we weten niet hoe lang of kort het HTS lontje is (en daar kan wel eens een factor lokale leider bij zitten).

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-24 21:26

Het vernietigen van de boten, helicopters en ander militair materiaal snap ik ook vanuit Israël gedacht.
Maar ik vraag me af, waar leidt dat oprukken toe? Dat vind ik zorgelijk eerlijk gezegd.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-24 21:33

Kan zijn dat ze zich opwerpen als beschermers van de Druzen gemeenschap daar (christenen), al hebben die een reputatie als het op oplossen bedreigingen aankomt.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-24 22:02

tamary schreef:
Kan zijn dat ze zich opwerpen als beschermers van de Druzen gemeenschap daar (christenen), al hebben die een reputatie als het op oplossen bedreigingen aankomt.

Israël denk vooral en alleen aan Israël zelf. Onderaan dit stuk staat nog een stukje van een correspondent uit Israël over de Druzen, Israël lijkt vooral te willen voorkomen dat Syrische Druzen naar Israël vluchten....

https://nos.nl/l/2547673

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-24 22:11

tamary schreef:
pien_2010 schreef:

HTS is eigenlijk de eerste verzetsgroep op koran basis met zoals het er uit ziet een stuk gezond verstand en dus redelijk functioneel militair handelen. Dat is zorgelijk voor een land als Israel wat tot nu toe het land was met het best functionerende leger in de regio. Grootste factor in overleven tot nu toe was het feit dat de buurlanden sec geen legers hebben die tegen een ander leger op konden, die zijn (net als de russen bv) meer goed in bullebak spelen en intimidatie van burgers. Ja ik snap de acties, of ze binnen de grenzen blijven zodat de boel niet verder knalt is de vraag, we weten niet hoe lang of kort het HTS lontje is (en daar kan wel eens een factor lokale leider bij zitten).

Israel heeft misschien wel het best functionerende leger ter wereld. Het leger van HTS bestaat vooral uit raketwerpers op pick-up trucks en soldaten met een kalashnikov op een brommer.

https://www.dw.com/en/syria-who-are-the ... o-70943919

Een luchtmacht had Syrie eigenlijk al niet meer en met het vernietigen van de hele marinevloot, munitiedepots en wapenfabrieken zorgt Israel ervoor dat HTS in elk geval geen bedreiging zal zijn voor Israel de komende jaren. Op dit moment ligt de prioriteit van HTS bij het vormen van een regering en niet bij Israel. Overigens is het niet helemaal nieuw. Turkije en Amerika voeren al tijden aanvallen uit in Syrie en nu gaat Israel ook actiever mee doen.Uiteindelijk komt wat nu gebeurd feitelijk door Hamas. Door hun aanval in oktober en de daarop volgende actie’s tegen Hamas en Hezbollah is Iran, de grootste bondgenoot van Assad, dusdanig verzwakt dat ze Assad niet meer konden helpen.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-24 22:34

Deze tekening geeft aan hoe de verhoudingen in Syrie nu werkelijk zijn. Turkije is in een veel groter deel van Syrie actief dan Israel.

Afbeelding

Madiba

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-24 00:20

Ik kwam een interessant artikel tegen op X over Syrie, hier is de NL vertaling

Abdulreza Faraji-Rad, een voormalige Iraanse elitediplomaat, beschreef gedetailleerd hoe Poetin op sluwe wijze Erdogan gebruikte om de geheime gezamenlijke plannen van Washington en Tel Aviv te dwarsbomen om Rusland in een langdurige en uitputtende oorlog in Syrië te slepen.

De recente subtiele zet van Poetin in december in Syrië, waarbij hij Syrische jihadisten rechtstreeks tegen Israël en de VS inzette door "Assad snel terug te trekken" naar Moskou, zoals gisteren werd geanalyseerd door de vooraanstaande Iraanse diplomaat Abdolrez Faraji-Rad, een bekend voorstander van een sterke Iraanse aanwezigheid in Syrië, kwam niet uit de lucht vallen, maar was het perfecte Russische antwoord op de geheime invallen van Washington en Tel Aviv in Syrië dit jaar.

Israël en de VS, via de Emiraten, begonnen dit jaar geheime onderhandelingen met Assad en zijn Syrische achterban, met de belofte om "de westerse sancties tegen Syrië te versoepelen" in ruil voor "aanzienlijke Syrische terugtrekking" van Iran en Rusland. De sluwe Assadieten beloofden een oplossing voor de diepe economische crisis in Syrië, die hun regime verpletterend ondermijnde, via de gesprekken. Maar de gesprekken ontgingen niet aan de aandacht, en iemand regelde dat informatie erover de Turkse Erdogan bereikte.

Een onderhandelde verzoening van de Assads met de Israëliërs en de Amerikanen, ten koste van de Iraniërs en Russen, zou de definitieve streep zetten over de Turkse ambities in Syrië. Dus, zoals verwacht, mobiliseerde Erdogan snel zijn paar pro-Turkse Syrische jihadisten, en ze gingen eind november in het offensief, wat zelfs de Israëlische inlichtingendienst aanvankelijk als pure zelfmoord beschouwde. De aanval door pro-Turkse jihadisten op de Syrische Assadisten was bedoeld door Washington en Tel-Aviv om de bloedige Syrische burgeroorlog nieuw leven in te blazen, alle partijen, inclusief de Russen en Iraniërs, uit te putten in langdurige gevechten en een voorwendsel te bieden voor voortdurende Israëlische campagnes tegen de Palestijnen en Libanezen.

Ondanks de verwachtingen van de CIA en de Mossad was de aanval van Erdogans jihadisten echter snel succesvol. Het 'Syrische leger' bood verrassend genoeg geen weerstand en de Iraanse gardisten in Syrië boden vooral visueel verzet, aangezien Teheran hen geen versterking stuurde.

Het resultaat van Poetins gambit is nu al schokkend. De jihadisten vallen geen Russen of Iraniërs in Syrië aan. Maar door hun snelle opmars is een doodsbang Israël gisteren al als een gek Syrië gaan bombarderen, een VN-resolutie overtredend en het door het verdrag gedemilitariseerde Syrische grondgebied binnengevallen, en het Pentagon stuurde vanmiddag zelfs een paar B-52's tegen de jihadisten, vernietigde ze met drones en hield dramatische machtspraat. Toch behandelde Israël nog niet zo lang geleden in het geheim jihadisten die gewond waren geraakt in de strijd tegen Assad, Russen en Iraniërs op zijn grondgebied op verzoek van de VS.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-24 09:19

Dit verhaal klopt echt van geen kant. Rusland en Iran zijn nu helemaal buitenspel gezet in Syrie en dat is echt het laatste wat ze wilden.

Madiba

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-24 09:52

Dat is wat de MSM ons wil laten geloven. De tijd zal het leren

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-24 10:25

janderegelaa schreef:
Dit verhaal klopt echt van geen kant. Rusland en Iran zijn nu helemaal buitenspel gezet in Syrie en dat is echt het laatste wat ze wilden.

Precies!
Wel is het interessant om deze verhalen, in dit geval van een "elite" diplomaat te lezen van in dit geval in Iran, daar het aangeeft hoe daarover in bepaalde kringen gedacht wordt.
Mocht Poetin hier al mee te maken hebben, en Erdogan (dat ook maar de vraag is vanwege de Koerdische strijders in die regio in Syrië, bron Rudi Vranck Belgische oorlogsjournalist die jaren in die regio oorlogen verslagen heeft en aangaf dat het onduidelijk is wat deze groep gaat doen) dan is het voor Rusland zeker niet voordelig en Erdogan zal nog moeten blijken welke kant het kwartje opvalt.
Met al die miljoenen Syrische vluchtelingen in Turkije kan het soelaas geven als daarvan grote groepen terug zouden gaan, maar de meeste mensen gaan het eerst eens afwachten. Want het is allemaal nog maar de vraag welke kant het kwartje gaat vallen.

Hier een interessante analyse van mijn "lievelings journalist" Rudi Vranckx over de situatie. Hij is al jaren oorlogscorrespondent in dit gebied en gaat met pensioen en was bij Buitenhof afgelopen zondag.

https://youtu.be/ENxkj2vWCkQ?si=vM80xunLepjUBjbp

Madiba

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-24 11:01

Ik wil ook niet beweren dat dit de waarheid is, vond het gewoon een interessante gedachtengang die helemaal haaks staat op wat de media ons hier vertellen. Maar om nu te staan juichen omdat Assad is omgevallen en vervangen door de opvolger van Al-Quaida vind ik bizar. Er komen al beelden binnen van onthoofdingen. Ik denk dat dit nog maar het begin is van alle ellende.

Ik vraag me ook af hoe het komt dat Assad's leger nauwelijks heeft terug gevochten; waren ze verzwakt, omgekocht of speelde er nog iets anders? Er is een getuigenis van een soldaat die zei dat z'n overste hem beval om niet terug te vechten, alles was onder controle.

Poetin kan het zich -denk ik- nu niet permitteren om nog een tweede proxi oorlog te voeren, hij heeft al genoeg aan zn hoofd over Oekraine.

Het is in ieder geval een kruitvat daar, als ik gevluchte Syrier was zou ik blijven zitten waar ik ben en de boel vanop afstand bekijken. Ik ben niet gelovig maar het is toch schrijnend om te zien dat naast alle menselijke ellende, heel de bakermat van het Christendom aan flarden wordt geschoten.

Madiba

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-24 11:16

Pien, het filmpje van Rudy Vranckx, die ik overigens ook hoog inschat, gaat over het vrijlaten van alle gevangenen, niet echt een analyse van de situatie. Hij heeft een punt, waarom zijn alle gevangenen, sommige onschuldig maar anderen Jihadisten, zonder proces vrijgelaten en lopen nu gewoon vrij rond. Niet wat je van een 'democratisch regime' mag verwachten.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-24 11:24

Madiba schreef:
Pien, het filmpje van Rudy Vranckx, die ik overigens ook hoog inschat, gaat over het vrijlaten van alle gevangenen, niet echt een analyse van de situatie. Hij heeft een punt, waarom zijn alle gevangenen, sommige onschuldig maar anderen Jihadisten, zonder proces vrijgelaten en lopen nu gewoon vrij rond. Niet wat je van een 'democratisch regime' mag verwachten.

Het filmpje zelf heb ik niet bekeken daar ik zijn optreden in Buitenhof zag. Hij sprak over de gevangenis die open is gegaan en dat er naast onschuldige weldegelijk gevaarlijke mensen nu vrij rond lopen met daarbij de vraag:"wat gaan deze doen", maar hij sprak ook over allerlei groeperingen die in die regio actief zijn/ waren waaronder een Koerdische vrouwenmelitie die nogal berucht moet zijn. Ik had daar nog nooit over gehoord.
Of dat wel of niet in mijn link wordt weergegeven weet ik niet, maar met name op het einde zijn uitleg in Buitenhof over die regio vond ik erg interessant.
Jan de regelaar heeft hier een kaartje gepost en dat kwam me aardig bekend voor en dit soort inhoudelijke posts vind ik erg fijn zodat ik wat meer diepgang krijg over die regio.
Zelf weet ik nl te weinig van Syrië om precies al die groepen te kennen die daar nu en in het verleden, in die regio actief zijn/ waren. Dus kaartjes of posts zoals die van Jan, interviews zoals die van Rudi V volg ik wel om er iets meer van te weten. Ik ben nooit te oud om te leren.

Madiba

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-24 11:51

Helemaal mee eens. De situatie is ook zo complex en verandert voortdurend. het ene moment zijn bepaalde groepen vrienden, het andere moment schieten ze elkaar neer. Als Rudy Vranckx spreekt dan luister ik. Hij kent het Midden Oosten op z'n duimpje en hij heeft altijd een genuanceerde visie.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-24 12:25

Madiba schreef:
Helemaal mee eens. De situatie is ook zo complex en verandert voortdurend. het ene moment zijn bepaalde groepen vrienden, het andere moment schieten ze elkaar neer. Als Rudy Vranckx spreekt dan luister ik. Hij kent het Midden Oosten op z'n duimpje en hij heeft altijd een genuanceerde visie.

Dat geldt ook voor mij. Er is ook een vrouwelijke joirnalist actief daar die ik veelbelovend vind. Zij praat de taal van de mensen in het midden oosten en laat de beelden altijd voor zich spreken en interviewt mensen met tegengestelde meningen. Ik ben erg slecht in namen maar zij heet geloof ik Desi met haar voornaam. Onlangs was ze nog te zien in de opengestelde gevangenis waar met respect ruimte voor haar werd gemaakt zodat ze de wereld in dit geval Nederland, kon laten zien waar de mensen mee bezig zijn. Hartverscheurende beelden.
Ik heb geen Google op dit moment dus kan het niet nazoeken. Misschien dat iemand weet over wie ik het heb.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-24 12:27

Madiba schreef:
Ik kwam een interessant artikel tegen op X over Syrie, hier is de NL vertaling

Abdulreza Faraji-Rad, een voormalige Iraanse elitediplomaat, beschreef gedetailleerd hoe Poetin op sluwe wijze Erdogan gebruikte om de geheime gezamenlijke plannen van Washington en Tel Aviv te dwarsbomen om Rusland in een langdurige en uitputtende oorlog in Syrië te slepen.

De recente subtiele zet van Poetin in december in Syrië, waarbij hij Syrische jihadisten rechtstreeks tegen Israël en de VS inzette door "Assad snel terug te trekken" naar Moskou, zoals gisteren werd geanalyseerd door de vooraanstaande Iraanse diplomaat Abdolrez Faraji-Rad, een bekend voorstander van een sterke Iraanse aanwezigheid in Syrië, kwam niet uit de lucht vallen, maar was het perfecte Russische antwoord op de geheime invallen van Washington en Tel Aviv in Syrië dit jaar.

Israël en de VS, via de Emiraten, begonnen dit jaar geheime onderhandelingen met Assad en zijn Syrische achterban, met de belofte om "de westerse sancties tegen Syrië te versoepelen" in ruil voor "aanzienlijke Syrische terugtrekking" van Iran en Rusland. De sluwe Assadieten beloofden een oplossing voor de diepe economische crisis in Syrië, die hun regime verpletterend ondermijnde, via de gesprekken. Maar de gesprekken ontgingen niet aan de aandacht, en iemand regelde dat informatie erover de Turkse Erdogan bereikte.

Een onderhandelde verzoening van de Assads met de Israëliërs en de Amerikanen, ten koste van de Iraniërs en Russen, zou de definitieve streep zetten over de Turkse ambities in Syrië. Dus, zoals verwacht, mobiliseerde Erdogan snel zijn paar pro-Turkse Syrische jihadisten, en ze gingen eind november in het offensief, wat zelfs de Israëlische inlichtingendienst aanvankelijk als pure zelfmoord beschouwde. De aanval door pro-Turkse jihadisten op de Syrische Assadisten was bedoeld door Washington en Tel-Aviv om de bloedige Syrische burgeroorlog nieuw leven in te blazen, alle partijen, inclusief de Russen en Iraniërs, uit te putten in langdurige gevechten en een voorwendsel te bieden voor voortdurende Israëlische campagnes tegen de Palestijnen en Libanezen.

Ondanks de verwachtingen van de CIA en de Mossad was de aanval van Erdogans jihadisten echter snel succesvol. Het 'Syrische leger' bood verrassend genoeg geen weerstand en de Iraanse gardisten in Syrië boden vooral visueel verzet, aangezien Teheran hen geen versterking stuurde.

Het resultaat van Poetins gambit is nu al schokkend. De jihadisten vallen geen Russen of Iraniërs in Syrië aan. Maar door hun snelle opmars is een doodsbang Israël gisteren al als een gek Syrië gaan bombarderen, een VN-resolutie overtredend en het door het verdrag gedemilitariseerde Syrische grondgebied binnengevallen, en het Pentagon stuurde vanmiddag zelfs een paar B-52's tegen de jihadisten, vernietigde ze met drones en hield dramatische machtspraat. Toch behandelde Israël nog niet zo lang geleden in het geheim jihadisten die gewond waren geraakt in de strijd tegen Assad, Russen en Iraniërs op zijn grondgebied op verzoek van de VS.

En jij gelooft X?
In geen 100 jaar.
Alleen als het door diverse instanties los van elkaar en met verschillende "kleuren" wil ik dit soort verhalen geloven.
Zo hou je (nep)nieuws in stand.

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-24 12:29

pien_2010 schreef:
Madiba schreef:

Dat geldt ook voor mij. Er is ook een vrouwelijke joirnalist actief daar die ik veelbelovend vind. Zij praat de taal van de mensen in het midden oosten en laat de beelden altijd voor zich spreken en interviewt mensen met tegengestelde meningen. Ik ben erg slecht in namen maar zij heet geloof ik Desi met haar voornaam. Onlangs was ze nog te zien in de opengestelde gevangenis waar met respect ruimte voor haar werd gemaakt zodat ze de wereld in dit geval Nederland, kon laten zien waar de mensen mee bezig zijn. Hartverscheurende beelden.
Ik heb geen Google op dit moment dus kan het niet nazoeken. Misschien dat iemand weet over wie ik het heb.

Ik denk dat je Daisy Mohr bedoelt? Van haar zag ik de afgelopen dagen bij de NOS reportages (gisteren over de gevangenis) en interviews. Ook eerder over de oorlog in Gaza.