Heb jij je noodpakket al klaar?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

kies_naam

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-24 11:31

Ik denk dat als je echt vroeg in/voor een escalatie vertrekt dat er dan vaak nog mogelijkheden zijn om weg te komen. Net zoals dat mensen zelfs nu nog weg kunnen uit Oekraïne.

Naar Canada is natuurlijk wel een enorme reis waar je veel voor moet regelen denk ik (visum/vaccinaties e.d.). Als je echt op tijd weg wil zijn dan heb je ook het risico dat het uiteindelijk toch mee blijkt te vallen en dat je voor niks in Canada zit. Als je dat niet erg vindt kan het zomaar zijn dat het je lukt maar die garantie heb je niet maar om nu te zeggen dat je natuurlijk niet weg kan vind ik ook niet helemaal kloppen. Net zoals het ontvangen van een uitkering het kan zijn dat je die kunt blijven ontvangen maar die garantie heb je niet dus wel handig om erover na te denken wat je doet wanneer het niet lukt.

Ik heb het idee dat veel mensen er direct vanuit gaan dat alles accuut helemaal plat ligt maar in de meeste scenario's is dat niet zo. Stel Rotterdam wordt gebombardeerd, dan is er ineens behoorlijk wat aan de hand maar dan kan je vanuit andere plekken nog wel weg of 'gewoon' verder leven (tenzij je in Rotterdam woont maar ook dan kan het zijn dat jouw huis niet getroffen is). Als de waterwerken gesaboteerd worden en er overstromingen ontstaan kan je nog proberen weg te komen en als je op veilige, niet ondergelopen grond komt, kun je ook weer een plan maken.

Juist omdat er veel scenario's zijn waarin je mogelijkheden hebt, is het denk ik goed om hierover na te denken.

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-24 11:36

als Rusland nl plat wil hebben zullen de vliegvelden eerst beschoten worden en de energie voorzieningen.

friezenfan2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-24 11:37

Het moment dat je dit noodpakket aanbreekt is er geen internet meer, ligt alles plat en behalve dan zelf naar Engeland te roeien in je eigen bootje kom je daar niet.
Dan kan je beter nu al naar zo'n land toe want dreiging is er nu ook al.

En als inderdaad alleen rotterdam gebombadeerd wordt dan heb je daar in groningen weinig last van en vooral niet in die eerste dagen. Al lijkt me dan niet dat er nog veel in de supermarkt ligt want dan gaan mensen juist hamsteren.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-24 11:43

Russische kennissen zijn na de oorlog vanuit Moskou gevlucht naar Georgia en van daar naar Canada gevlogen. Het werd al grimmiger voor hen in Moskou en alle apps hebben we over en weer verwijderd van de telefoon. Ik ben echt bang geweest tijdens die radio stilte en was zo opgelucht na paar maanden dat het goede nieuws binnen kwam.

Het was een koppel van waar zij Russisch was en hij Oekraïens. Zij is vertaalster Engels dus leeft in die Oekraïense gemeenschap in Canada en beiden hebben inmiddels een baan.
Dus eens met de post hierboven.

xLoki

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-24 11:46

Interessant topic! Ik heb er zelf nooit zo bij stilgestaan eigenlijk.
Ik woon alleen, met wat ik in huis heb kan ik denk ik qua eten wel een dag of 7 vooruit, en de katten wel langer, maar qua drinken (als kraanwater niet veilig zou zijn) houdt het snel op. Dus binnenkort maar eens wat in huis halen aan flessen water! Ook heb ik geen zaklamp of radio, dus dat is ook wel een slimme.

Vraagje voor de alleenstaanden: zouden jullie in je eentje thuis blijven, of toch richting vrienden/familie gaan om daar samen te zitten? Mijn ouders wonen hier zo'n 5 minuten met de auto vandaan, ik zou denk ik wel echt overwegen om met m'n hebben en houwen die kant op te gaan, zodat ik A. niet alleen ben, en B. we gezamenlijk een plan kunnen maken, en C. zij een houtkachel (en veel hout) hebben...

pien_2010

Re: Heb jij je noodpakket al klaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-24 11:51

Dat lijkt me heel verstandig loki richting je ouders gaan. Samen staan jullie sterk.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-24 12:00

speurneusc schreef:
als Rusland nl plat wil hebben zullen de vliegvelden eerst beschoten worden en de energie voorzieningen.

De haven van Rotterdam (en Antwerpen) zijn altijd prio 1 geweest in tijden van oorlog. Zal nu niet anders zijn.
Vliegvelden zijn er her en der te veel om alles plat te kunnen gooien. Zijn veel oude die in tijden van oorlog zo weer open kunnen. Maar de mega havens zijn van kritiek belang voor aan en afvoer dus dat zal het eerste ingenomen worden of platgelegd worden.

Laat ik er nou veel te dichtbij wonen om te overleven als ze besluiten het plat te gooien _O-
Trek wel een flesje champie oprn en geniet van mijn laatste momenten :+

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-24 12:05

c_alsemgeest schreef:
speurneusc schreef:

De haven van Rotterdam (en Antwerpen) zijn altijd prio 1 geweest in tijden van oorlog. Zal nu niet anders zijn.
Vliegvelden zijn er her en der te veel om alles plat te kunnen gooien. Zijn veel oude die in tijden van oorlog zo weer open kunnen. Maar de mega havens zijn van kritiek belang voor aan en afvoer dus dat zal het eerste ingenomen worden of platgelegd worden.

Laat ik er nou veel te dichtbij wonen om te overleven als ze besluiten het plat te gooien _O-
Trek wel een flesje champie oprn en geniet van mijn laatste momenten :+

You'll go out with a bang :').

Miepmiept

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-24 12:05

Zelf zou ik ook richting mijn ouders gaan, ze hebben idd een houtkachel.

Water heb ik altijd in huis, niet veel, maar de ervaring leert dat zodra er iets is met de waterleiding, de watervoorraad in de supermarkt heel snel leeg is. Zelf kan ik dan nog wel iets van een fles cola opentrekken, maar da's voor de hond wat minder. In de auto heb ik standaard kleine flesjes water liggen. Qua blikvoer/houdbaar heb ik ook altijd wel wat staan voor noodgevallen. (Noodweer of grote kassa/pinstoring)

Verder zou ik eens een centraal plekje moeten maken, zodat je alles bij elkaar hebt en niet moet zoeken in het pikkedonker of met je enkels in het water.

Eigenlijk zouden de Lidl of de Aldi hier met hun nonfood wel eens op kunnen inspringen. Als daar zo'n radiootje ligt of knijpkat pak je dat veel sneller mee met je gewone boodschappen.

friezenfan2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-24 12:11

Toen ik zoch naar noodradio's die ook een zwengel hebben kwam deze naar boven en dat merk ken ik alleen voor de aldi. Dus ooit hebben ze het misschien wel gehad of is dit een algemeen merk.

ik geloof niet dat ik het ga vragen voor mijn aankomende verjaardag maar allicht bestel ik er zelf eentje. Het lijkt me handig en af en toe denk ik wel eens had ik nu maar een radio en ik dacht dan aan zo'n dap radio maar dit zou ook die momenten kunnen opvangen.

https://www.bol.com/nl/nl/p/medion-e668 ... oductImage

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-24 12:36

Rusland hoeft geen bommen te gebruiken. Als het lukt om het elektriciteit netwerk plat te leggen dan zijn ze er al. Dan bedoel ik via cyberaanvallen, dat oefenen ze al heel lang in de andere oostbloklanden. Google maar eens op wat er is gebeurd tijdens de blackout in New York in 77 (en toen waren mensen nog een stuk braver dan nu!) plunderingen brandstichting, telefoon netwerk en politiediensten overbelast. Hulpdiensten niet meer bereikbaar.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-24 12:49

Klopt, de wereld kan simpelweg ontregeld worden door energievoorziening te saboteren.
Bedenk maar eens wat je kunt zonder electriciteitsnet en internet. Geen verwarming, afrekenen in winkels, zelfs binnenkomen lukt al niet. Alles werkt op elektriciteit tegenwoordig dus wil je echt iets in huis hebben? Generator / apart kookplaatje / losse kachel enz.

Miepmiept

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-24 13:08

friezenfan2 schreef:
Toen ik zoch naar noodradio's die ook een zwengel hebben kwam deze naar boven en dat merk ken ik alleen voor de aldi. Dus ooit hebben ze het misschien wel gehad of is dit een algemeen merk.

ik geloof niet dat ik het ga vragen voor mijn aankomende verjaardag maar allicht bestel ik er zelf eentje. Het lijkt me handig en af en toe denk ik wel eens had ik nu maar een radio en ik dacht dan aan zo'n dap radio maar dit zou ook die momenten kunnen opvangen.

Oh idd, nooit gezien. Ziet eruit alsof het een prima radiootje is voor een prima prijs, misschien dat ik deze maar gewoon ga bestellen.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-24 13:38

Polar schreef:
Dat is wel heel overdreven...

Nee hoor. Iedereen in regio Rotterdam is hartstikke dood na een kernaanval op de haven.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-24 13:43

rien10 schreef:
Polar schreef:

Nee hoor. Iedereen in regio Rotterdam is hartstikke dood na een kernaanval op de haven.

Kernwapens zijn niet de go-to wapens in een oorlog, he.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-24 13:47

Nope. Dat is zo. Maar in het worst-kaas scenario helpen extra pakken rijst niet. Dat bedoelde ik te zeggen.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-24 13:54

friezenfan2 schreef:

Dat is een hele goede. Die ga ik ook kopen volgend jaar als ik in Nederland ben.

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-24 14:13

rien10 schreef:
het worst-kaas scenario

_O- Grappige auto correctie…nee, rijst helpt daar niet bij :+ .

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-24 14:21

rien10 schreef:
Polar schreef:

De opmerking waar ik op reageerde, ging niet over een kernaanval.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-24 14:29

rien10 schreef:
Nope. Dat is zo. Maar in het worst-kaas scenario helpen extra pakken rijst niet. Dat bedoelde ik te zeggen.

Als je daar vanuit moet gaan, kun je maar beter meteen in een kist onder de grond gaan liggen.

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-24 14:33

In geval van een kernbom op de Rotterdamse haven of op de randstad dan ben ik ook direct weg, het was leuk jullie gekend te hebben :+ Ik schat de kans alleen groot dat Moskou dan ook in no time geheel weg is, dat risico willen ze vast niet lopen.

Een ramp door klimaatverandering, wel of niet verergerd door sabotage dat zie ik eerder gebeuren, maar dat is gebaseerd op mijn onderbuikgevoel dus dat zegt precies niks.

veneri

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-24 14:47

Nooit echt bewust mee bezig geweest.
Wat is dan essentieel om in huis te hebben?
-2 liter water pp per dag
-houdbaar voedsel,zo te eten of makkelijk te bereiden
-een camping gasstel met wat gasflessen (of een gewoon gasfornuis?)
-medicatie
-dierenvoeding
-zaklamp en noodradio
-voorraad batterijen
-kaarsen
-warmhoud dekens

Als je dan nog verder gaat;
-een houtkachel en hout
-een aggregaat
-brandstof voor de auto en eventueel aggregaat
-voor overstromingen: een rubberboot

Dat wordt dan een flinke investering zeg.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-24 14:57

Die rubberboot of roeiboot die je gewoon in de tuin kunt leggen vind ik persoonlijk een hele goeie als je in het lagere gedeelte woont van Nederland! Of naast een riviertje.

Druif_01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-24 15:01

Wij zijn toch inderdaad ook maar wat serieuzer gaan kijken naar een noodvoorraad. We hebben een wekkerradio die ook op batterijen kan. Inmiddels ook een kookstelletje besteld die op gasflessen kan. Water zijn we begonnen met inslaan en eten gaan we ook in etappes in voorraad aanleggen en ook kaarsen hebben we inmiddels royaal voorradig.

Ik ben inderdaad niet bang voor een ‘gewelddadige’ oorlog, maar als ze ons stroomnetwerk platleggen hebben we toch echt een probleem.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-24 15:05

pien_2010 schreef:
Die rubberboot of roeiboot die je gewoon in de tuin kunt leggen vind ik persoonlijk een hele goeie als je in het lagere gedeelte woont van Nederland! Of naast een riviertje.

Een rubberboot loopt leeg als je die opgeblazen in je tuin legt.