Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
anjali schreef:Supertje schreef:Overigens een vraagje aan de tegenstanders die zeggen dat als je seks hebt je dan dus ook de eventuele gevolgen moet dragen, iemand die absoluut geen kinderwens heeft, die zou dan dus gewoonweg nooit seks mogen hebben? Want geen enkele andere methode is 100% waterdicht.
Er zijn talloze mogelijkheden om te vrijen zonder net die ene manier waar je zwanger van kunt worden.
_Mar3 schreef:Iemand het leven ontnemen lijkt me veel ingrijpender dan een kindje dragen, aangezien iemand zijn/haar leven ontnemen onomkeerbaar is. Zwanger zijn is voor 9 maanden en is niet dodelijk (en ja als dat het wel is, ben ik ervoor om de moeder te redden ipv het kind). Hoe zie jij dit?
Blacky94 schreef:Ik heb een beetje moeite met "elk leven is het waard", maar dat waard zijn lijkt vaak nogal snel op te houden wanneer het de buik uit is. Het voelt een beetje als "jij mag geen koekje want ik ben op dieet". Laat mensen kiezen wat, binnen de kaders van de wet, zelf goed voor ze voelt, ookal zou je dat zelf nooit zo doen. Je wordt er ook niet toe verplicht.
Citaat:The unborn” are a convenient group of people to advocate for. They never make demands of you; they are morally uncomplicated, unlike the incarcerated, addicted, or the chronically poor; they don’t resent your condescension or complain that you are not politically correct; unlike widows, they don’t ask you to question patriarchy; unlike orphans, they don’t need money, education, or childcare; unlike aliens, they don’t bring all that racial, cultural, and religious baggage that you dislike; they allow you to feel good about yourself without any work at creating or maintaining relationships; and when they are born, you can forget about them, because they cease to be unborn. You can love the unborn and advocate for them without substantially challenging your own wealth, power, or privilege, without re-imagining social structures, apologizing, or making reparations to anyone. They are, in short, the perfect people to love if you want to claim you love Jesus, but actually dislike people who breathe. Prisoners? Immigrants? The sick? The poor? Widows? Orphans? All the groups that are specifically mentioned in the Bible? They all get thrown under the bus for the unborn.
Citaat:Wat rot dat je je aan mijn uitspraken stoort. Kan me ergens wel voorstellen dat het heftig/pittig overkomt. Wat ik graag aan mijn woorden wil toevoegen is dat het niet mijn bedoeling is om vrouwen die een abortus hebben laten plegen te veroordelen. Er zijn zat redenen waarom vrouwen hiervoor kiezen die heel heftig zijn. Mijn doel met het uitdragen van pro life standpunten is dan ook niet om de moeders te veroordelen, maar om het ongeboren leven te beschermen.[\quote]
Ze komen niet heftig of pittig op me over, wel kortzichtig, star en zonder inlevingsvermogen.
Je zegt dat je vrouwen die voor abortus kiezen niet veroordeelt omdat er zat hele heftige redenen zijn. Vaak, of zelfs meestal, zijn die redenen helemaal geen situaties die jij heftig zou noemen maar gewoon puur omdat ze het niet willen, en die reden is goed genoeg.Citaat:Ja, ik ben gelovig. Desalniettemin zijn er veel (van mijn) pro life standpunten filosofisch te onderbouwen zonder dat daar een religie aan ten grondslag ligt.
Welke dan?Citaat:Dat ik een embryo een kind noem heeft niet met mijn geloof te maken, maar met wetenschap: het is een levend wezen van de menselijke soort. Het leeft. Het is nageslacht. Een kind. Een nazaat. Etc.
Ik neem aan dat je dit bedoelt met filosofisch onderbouwen. Maar ten eerste was mijn kritiek op je niet zozeer vanwege je terminologie, maar vanwege het moreel en qua ‘waarde’ gelijkstellen van het beëindigen van een zwangerschap/embryo aan het doden van een pasgeboren baby. Ik denk dat het zeker ‘filosofisch te onderbouwen’ is dat ze niet gelijk zijn.Citaat:Ik ben het niet eens met je stelling dat je iets (of iemand) dat geen bewustzijn heeft geen kwaad kunt berokkenen. Dan kan je moedwillig iemand in coma verwonden of vermoorden, bijvoorbeeld.
Daarnaast wordt er steeds meer bekend over dat kindjes ook in de baarmoeder al pijn lijken te kunnen voelen, ook als ze jonger dan 24 weken oud zijn.
Een foetus reageert inderdaad al reflexmatig op stimuli eerder dan 24 weken, maar de reactie op stimuli die niet pijnlijk zijn bij een bewust iemand en op stimuli die wel pijnlijk zouden zijn bij een bewust iemand zijn hetzelfde, oftewel een reflex en aangestuurd door de hersenstam die al vrij vroeg ontwikkeld is. Voor het bewust meemaken van pijn is echter de cerebrale cortex nodig en die wordt niet volledig aangelegd tot 24 weken.Citaat:Iemand het leven ontnemen lijkt me veel ingrijpender dan een kindje dragen, aangezien iemand zijn/haar leven ontnemen onomkeerbaar is. Zwanger zijn is voor 9 maanden en is niet dodelijk (en ja als dat het wel is, ben ik ervoor om de moeder te redden ipv het kind). Hoe zie jij dit?
_Mar3 schreef:Ilse_123 schreef:@Mar, ik snap je standpunt, ik vind het ook geen fout standpunt, hoewel ik er persoonlijk anders in sta.
Maar ik ben wel benieuwd hoe je dan tegenover abortus staat vanwege medische redenen. Redenen waarbij de moeder gevaar loopt en het kind sowieso niet voordragen kan worden maar ook als de foetus na prenatale diagnostiek een grote chromosoom afwijking blijkt te hebben waardoor de kans op een gezond leven 0 is.
Als er gekozen moet worden tussen het leven van de moeder en die van het kind, dan zou voor mij de moeder voorop staan.![]()
Ik ben tegen abortus bij medische afwijkingen van het kindje. Dat gaat gewoon richting eugenetica en daar ben ik op tegen. Daarnaast zijn er veel voorbeelden waarbij de arts zegt dat het kindje afwijkingen heeft, maar er uiteindelijk toch een gezond kindje geboren wordt.
_Mar3 schreef:Ik ben tegen abortus bij medische afwijkingen van het kindje. Dat gaat gewoon richting eugenetica en daar ben ik op tegen. Daarnaast zijn er veel voorbeelden waarbij de arts zegt dat het kindje afwijkingen heeft, maar er uiteindelijk toch een gezond kindje geboren wordt.
_Mar3 schreef:Wat rot dat je je aan mijn uitspraken stoort. Kan me ergens wel voorstellen dat het heftig/pittig overkomt. Wat ik graag aan mijn woorden wil toevoegen is dat het niet mijn bedoeling is om vrouwen die een abortus hebben laten plegen te veroordelen. Er zijn zat redenen waarom vrouwen hiervoor kiezen die heel heftig zijn. Mijn doel met het uitdragen van pro life standpunten is dan ook niet om de moeders te veroordelen, maar om het ongeboren leven te beschermen.
Ja, ik ben gelovig. Desalniettemin zijn er veel (van mijn) pro life standpunten filosofisch te onderbouwen zonder dat daar een religie aan ten grondslag ligt.
Dat ik een embryo een kind noem heeft niet met mijn geloof te maken, maar met wetenschap: het is een levend wezen van de menselijke soort. Het leeft. Het is nageslacht. Een kind. Een nazaat. Etc.
Ik ben het niet eens met je stelling dat je iets (of iemand) dat geen bewustzijn heeft geen kwaad kunt berokkenen. Dan kan je moedwillig iemand in coma verwonden of vermoorden, bijvoorbeeld.
Daarnaast wordt er steeds meer bekend over dat kindjes ook in de baarmoeder al pijn lijken te kunnen voelen, ook als ze jonger dan 24 weken oud zijn.
Iemand het leven ontnemen lijkt me veel ingrijpender dan een kindje dragen, aangezien iemand zijn/haar leven ontnemen onomkeerbaar is. Zwanger zijn is voor 9 maanden en is niet dodelijk (en ja als dat het wel is, ben ik ervoor om de moeder te redden ipv het kind). Hoe zie jij dit?
_Mar3 schreef:Ilse_123 schreef:@Mar, ik snap je standpunt, ik vind het ook geen fout standpunt, hoewel ik er persoonlijk anders in sta.
Maar ik ben wel benieuwd hoe je dan tegenover abortus staat vanwege medische redenen. Redenen waarbij de moeder gevaar loopt en het kind sowieso niet voordragen kan worden maar ook als de foetus na prenatale diagnostiek een grote chromosoom afwijking blijkt te hebben waardoor de kans op een gezond leven 0 is.
Als er gekozen moet worden tussen het leven van de moeder en die van het kind, dan zou voor mij de moeder voorop staan.![]()
Ik ben tegen abortus bij medische afwijkingen van het kindje. Dat gaat gewoon richting eugenetica en daar ben ik op tegen. Daarnaast zijn er veel voorbeelden waarbij de arts zegt dat het kindje afwijkingen heeft, maar er uiteindelijk toch een gezond kindje geboren wordt.
Narcissa schreef:Mar3, je bent tegen abortus van een kind met genetische afwijkingen. Heb je er wel eens aan gedacht hoe het leven voor dat kind zélf is?
Ik ben eentje met een genetische afwijking en ik had véél liever niet geboren geworden. Heel mijn schoolcarrière zwaar gepest omwille van mijn ziekte. Paar jaar kunnen werken en meedraaien in de maatschappij waarna ik op 25-jarige leeftijd 100% afgekeurd ben. En dat doen ze hier in Nederland echt niet snel...
Fysiek is het zwaar poedersuiker, chronische pijn, elke dag opnieuw en opnieuw en opnieuw. Kans op genezing of zelfs maar verbetering: 0%. Elk jaar met een bang hart naar de controles: is het stabiel gebleven of is het verergerd? Moet ik binnenkort die gevreesde heftige operaties ondergaan of krijg ik nog wat tijd?
Mentaal is het deprimerend. Ik ben waardeloos, ben compleet afhankelijk van de maatschappij en de goodwill van mijn vriend terwijl ik niks terug kan doen. En dan heb ik echt ontzéttend veel geluk met mijn vriend... Hij doet het huishouden als het weer eens niet lukt en gunt me mijn paard om me fysiek en mentaal toch maar zo gezond mogelijk te houden, want dat paard is de enige reden dat ik 's ochtends uit mijn bed kom. Hij gunt me dat volledig, ook al kan ik dan niets huishoudelijks doen en kost het hem geld, want zonder zijn dikke loonstrook zou er geen paard kunnen zijn.
Mijn leven is tot nu toe vooral ellende geweest en zal ongetwijfeld nog ellendiger worden. Ik heb 50% kans op deze ziekte doorgeven en heb al zeer jong besloten hierdoor geen kinderen te willen.
IK wil namelijk een onschuldig kind deze ellende, de pijn en het lijden niet aandoen...
Maar he, volgens jou is het oké want ik leefDe ellende krijg jij niet te zien want die wordt uitstekend verborgen, immers krijg je anders de "je moet blij zijn met het leven dat je krijgt" preek van mensen zoals jij.
_Mir schreef:Het blijft een gevoelig onderwerp. Wat ik wel absurd vind is dat je bijvoorbeeld in Nederland heel makkelijk abortus kunt laten uitvoeren. De reden maakt hier bijna niet eens uit. Vind het een hele kwalijke zaak, want als ze er dieper op in zouden gaan zouden ze vele vrouwen wellicht kunnen helpen ipv dat ze van het ene probleem in het andere vallen.
Er zijn ook vrouwen die niet voorzichtig zijn en gewoon meerdere keren abortus laten uitvoeren, dit vind ik ronduit belachelijk. Verder vind ik abortus bij ernstige afwijking op zich begrijpelijk. Je wil je kind dat leed besparen.
rien10 schreef:_Mar3 schreef:
Kom maar op met die voorbeelden.
Ben je je bewust van de impact op moeder, vader, broertjes en zusjes van het geboren worden van een (zwaar) gehandicapt of een ongewenst kind?
Dit kan zeer zware trauma's veroorzaken. Alle aandacht gaat uit naar dat ene kind. De anderen moeten het maar zien te rooien. Ja, nu stel ik het erg zwart-wit, I Know. Maar toch. Ook een argument om mee te nemen.
Kinke schreef:Mar3, waar haal jij dan het recht vandaan om te beslissen over het lijf van iemand anders?
Kinke schreef:ik gooi hem er nog maar een keer in
_Mar3 schreef:Het aborteren van een kindje zie ik als een beslissing over het lijf en leven van een ongeboren kind. Dus die vraag kan je ook omdraaien.