Algemeen politiek discussie topic nummer 3

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Electra63

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-24 11:44

Slechte economie = minder geld.
Dat gaat iedereen voelen, ook de ontevreden PVV-stemmer.
De huur is al veel duurder geworden, zorgverzekering wordt duurder, boodschappen worden duurder..... en dan stem je in een dorp waar amper een vluchteling woont, op het immigratiebeleid van PVV ?
Uiteindelijk kijken mensen toch vooral naar hun portemonnee.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-24 11:58

Wij konden uiteraard niet meestemmen. Het gaat om de situatie in de U.S.A..Wat ik gezien heb op de tv tijdens de interessante verkiezingsnacht, is dat juist arbeiders en "mensen van kleur" op Trump hebben gestemd. Die zien mevr. Harris als iemand van de "elite" die geen oog heeft voor de problemen waar zij mee zitten. Ik vond tijdens de verkiezingscampagne dat ze alleen maar aan het schreeuwen was hoe slecht Trump was in haar ogen, maar helemaal niet zei wat zijzelf dan allemaal beter zou gaan doen. Alleen dat recht op vrije abortus, daar had ze het steeds over, maar de U.S.A. is een diep religieus land en daarmee wint ze een kleine groep stemmers maar stoot een veel grotere groep juist af. Ik vind haar meer iets voor D66....maar die hebben ze niet in de U.S.A.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-24 12:05

anjali schreef:
Wij konden uiteraard niet meestemmen. Het gaat om de situatie in de U.S.A..Wat ik gezien heb op de tv tijdens de interessante verkiezingsnacht, is dat juist arbeiders en "mensen van kleur" op Trump hebben gestemd. Die zien mevr. Harris als iemand van de "elite" die geen oog heeft voor de problemen waar zij mee zitten. Ik vond tijdens de verkiezingscampagne dat ze alleen maar aan het schreeuwen was hoe slecht Trump was in haar ogen, maar helemaal niet zei wat zijzelf dan allemaal beter zou gaan doen. Alleen dat recht op vrije abortus, daar had ze het steeds over, maar de U.S.A. is een diep religieus land en daarmee wint ze een kleine groep stemmers maar stoot een veel grotere groep juist af. Ik vind haar meer iets voor D66....maar die hebben ze niet in de U.S.A.

Ook net doen alsof alle vrouwen pro abortus zijn.
In religieuze kringen zijn vrouwen niet zo geëmancipeerd. Helaas genoeg vrouwen die geloven dat de man het hoofd van de vrouw is. En er dan ook nog eens zo'n krom kiesstelsel aan vast gekoppeld waardoor die staten meer invloed hebben dan gezond is maakt het er niet beter op.

Ik weet niet hoe groot die verhouding tussen conservatieve en progressieve vrouwen exact is. Maar dat alle vrouwen geëmancipeerd willen zijn is helaas ook niet waar. Ik heb ook nooit begrepen dat je als vrouw in Nederland SGP stemt. Maar er zijn er helaas genoeg.

Ik vrees eigenlijk sowieso dat de VS niet zo heel lang meer het machtigste land op aarde is en dat China die positie gaat overnemen.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-24 12:10

anjali schreef:

Waarschijnlijk omdat jij selectief naar bepaalde media kijkt ?

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-24 12:11

Ik kijk nu een serie waarin relaties en diverse geloven aan de orde komen. Mijn mond valt echt open en brrrrr wat een regels die gelden voor vooral de vrouwen lijkt het wel -O- maar het komt er inderdaad vooral op neer de vrouw moet de man gehoorzamen. Door heel veel hoepels springen want anders is ze geen echte vrouw, geen goede moeder enz.

Aan de orde zijn een (ex) amish man en ongelovige vrouw (dat is nog redelijk normaal al is de man door zijn familie verbannen :(:) ) , een orthodox joodse meneer met een katholieke vrouw (brrr de regels daar zijn erger dan erg zelfs voor vrouwen), een moslim man met een katholieke vrouw (de vrouw moet gehoorzamen aan de man want anders) , een pinkstergemeente man met een moslim vrouw (zij zou naar de hel gaan als ze niet in jezus zou gaan geloven).

Als dat het gemiddelde is van de denkende geloofsgemeenschap dan ben je als vrouw en gebruiksvoorwerp voor de voortplanting en het huishouden. En ja dan is wat Trump roept helemaal top natuurlijk :r

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-24 12:45

Electra63 schreef:
anjali schreef:

Waarschijnlijk omdat jij selectief naar bepaalde media kijkt ?

Nee, dit was de "verkiezingsnacht" op NPO 1, en afwisselend gezapt naar CNN. Met allemaal life-beelden! Superspannend. En zelfs op dit moment moet Trump nog 3 kiesmannen krijgen om er genoeg te hebben. Echter Harris ligt zo ver achter dan die niet meer wint.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-24 12:46

anjali schreef:

Deze post doet zo tekort aan wat Harris voor een campagne heeft gevoerd onder zeer moeilijke omstandigheden. Het was Trump die haar voortdurend schoffeerde, groepen tegen elkaar uitspeelde en polariseerde en zij heeft zo goed en zo kwaad als het ging haar weg daarin gevolgd. Ik vond dat zij dat heel erg knap met veel fatsoen en verbindend heeft gedaan.

Ik denk dat de USA gewoon een heel naar racistisch land is en anti vrouwen rechten is vanwege extreem rechtse conservatieve gelovige mensen en dat Harris gewoon geen schijn van kans had. Ik vind dat zij en haar team het heel goed gedaan heeft. Het zegt voor mij alles dat een land , een veroordeelde crimineel voor allerlei malafide praktijken, een verkrachter, een man die voortdurend allerlei bevolkingsgroepen schoffeert en een man die aangeeft dat er na hem "nooit meer gestemd hoeft te worden" (Hij gaat namelijk voor het dictator zijn), dat zo'n man de president kan worden van America. Schandalig! God bless America en de wereld met deze man aan het roer.

Alles kan beter en dat zal ook voor Harris gelden, maar ik vind dat het meer de VS is die niet klaar is voor een vrouwelijke zwarte president als dat zij de campagne fout gedaan zou hebben.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-24 12:49

En daarom mogen we blij zijn dat we niet daar geboren zijn.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-24 12:52

karuna schreef:
Ik kijk nu een serie waarin relaties en diverse geloven aan de orde komen. Mijn mond valt echt open en brrrrr wat een regels die gelden voor vooral de vrouwen lijkt het wel -O- maar het komt er inderdaad vooral op neer de vrouw moet de man gehoorzamen. Door heel veel hoepels springen want anders is ze geen echte vrouw, geen goede moeder enz.

Aan de orde zijn een (ex) amish man en ongelovige vrouw (dat is nog redelijk normaal al is de man door zijn familie verbannen :(:) ) , een orthodox joodse meneer met een katholieke vrouw (brrr de regels daar zijn erger dan erg zelfs voor vrouwen), een moslim man met een katholieke vrouw (de vrouw moet gehoorzamen aan de man want anders) , een pinkstergemeente man met een moslim vrouw (zij zou naar de hel gaan als ze niet in jezus zou gaan geloven).

Als dat het gemiddelde is van de denkende geloofsgemeenschap dan ben je als vrouw en gebruiksvoorwerp voor de voortplanting en het huishouden. En ja dan is wat Trump roept helemaal top natuurlijk :r

Die serie kijk ik af en toe ook. Je weet waar je aan begint. Nou vind ik die ongelovige vrouw met die Amish- man een ongelooflijke bitch eerlijk gezegd. Die man mag helemaal niets en ze controleert en disciplineert hem voortdurend op alles. Daar is echt zij de baas. Ze is zwanger, dat zal wel de reden zijn dat hij er niet gillend vandoorgaat.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-24 13:07

anjali schreef:

Meerderheid in de US is pro-choice.
Maar andere onderwerpen waren denk ik belangrijker in deze verkiezing.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-24 13:11

Maar doe niet net alsof wij hier in Nederland zo super verstandig zijn.
Als ik kijk naar de uitslagen van de tweede kamer verkiezingen van vorig jaar. Dan kan ik alleen maar blij zijn dat we hier een meer partijen stelsel hebben.

En ook de rest van Europa is eng. Overal kiest men steeds rechtser en rechtser.
De laatste EU verkiezingen zijn nog enigzins meegevallen. Maar de tendens is wel dat ook daar extreem rechts groeiend is.
En dat maakt het voor Europa niet makkelijker om nu heel snel datgene te doen wat echt noodzakelijk is om te overleven in deze zeer spannende wereld. Wat dat betreft kon deze Amerikaanse verkiezingsuitslag haast niet op een slechter moment komen.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-24 13:14

Wilders is niet voor niets voorstander van een districtenstelsel, wanneer we dat hadden gehad leefden we nu ook in een dictatuur .

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-24 13:16

pien_2010 schreef:
anjali schreef:

Deze post doet zo tekort aan wat Harris voor een campagne heeft gevoerd onder zeer moeilijke omstandigheden. Het was Trump die haar voortdurend schoffeerde, groepen tegen elkaar uitspeelde en polariseerde en zij heeft zo goed en zo kwaad als het ging haar weg daarin gevolgd. Ik vond dat zij dat heel erg knap met veel fatsoen en verbindend heeft gedaan.

Ik denk dat de USA gewoon een heel naar racistisch land is en anti vrouwen rechten is vanwege extreem rechtse conservatieve gelovige mensen en dat Harris gewoon geen schijn van kans had. Ik vind dat zij en haar team het heel goed gedaan heeft. Het zegt voor mij alles dat een land , een veroordeelde crimineel voor allerlei malafide praktijken, een verkrachter, een man die voortdurend allerlei bevolkingsgroepen schoffeert en een man die aangeeft dat er na hem "nooit meer gestemd hoeft te worden" (Hij gaat namelijk voor het dictator zijn), dat zo'n man de president kan worden van America. Schandalig! God bless America en de wereld met deze man aan het roer.

Alles kan beter en dat zal ook voor Harris gelden, maar ik vind dat het meer de VS is die niet klaar is voor een vrouwelijke zwarte president als dat zij de campagne fout gedaan zou hebben.

Precies Pien !

Is toch treffend dat Wilders, Baudet, Orban, Weird Duck, enz. allemaal blij zijn ?

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-24 13:23

BigOne schreef:
Wilders is niet voor niets voorstander van een districtenstelsel, wanneer we dat hadden gehad leefden we nu ook in een dictatuur .

Omtzigt wil toch ook zoiets.
Nou, nu kun je dis zien hoe "geweldig" dat werkt.

Ik vraag me wel af in joeverre de Amerikaanse checks en balances nog een totale ramp kunnen voorkomen.
Daarvoor weet ik echt te weinig van het Amerikaanse systeem en ik denk eerlijk gezegd dat niemand van ons dat echt weet.

Maar dat de huidige situatie in de wereld wel heel erg bijzonder en gevaarlijk is dat is toch echt iedereen duidelijk. Een slechter moment voor dit kan ik me haast niet voorstellen met gelijktijdig Poetin op oorlogspad.

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-24 13:33

Ik kan me echt geen enkele reden voorstellen waarom je voor een districtenstelsel zou willen gaan, behalve om politieke minderheden buitenspel te zetten. :( Van PVV verrast me dat totaal niet, dat Omtzigt dat ook een goede optie lijkt te vinden vind ik wel schokkend.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-24 13:37

2.
Voordelen districtenstelsel
-
De band tussen kiezer en gekozenen is groter, omdat een afgevaardigde een directe band heeft met zijn eigen district. Die afgevaardigde kan ook opkomen voor de belangen van dat district of voor de inwoners ervan;
-
Er is een grotere kans dat alle delen van het land op nationaal niveau worden vertegenwoordigd, omdat bij een districtenstelsel lokale kandidaten meer kans hebben;
-
Kamerleden kunnen zelfstandiger en onafhankelijker optreden, omdat ze voor het behoud van hun zetel niet geheel afhankelijk zijn van de eigen partij, maar eventueel ook campagne voor zichzelf kunnen voeren;
-
Bij een tussentijdse vacature moet een nieuw Kamerlid worden gekozen. Dat biedt de mogelijkheid tussentijds veranderingen in de politieke voorkeur 'zichtbaar' te maken.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-24 13:50

Wij hebben daar toch Provinciale Staten voor en ook gemeenteraden.

In VS kan ik het mij nog voorstellen, omdat het land bizar groot is en er natuurlijk geografisch, maar ook cultureel en economisch hele grote verschillen zijn.

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-24 13:52

In hoeverre is een sterkere band tussen kiezer en gekozene werkelijk een ding in een klein landje als Nederland? Je kan nu al gewoon stemmen op een lokaal iemand bij de landelijke verkiezingen, dat is makkelijk genoeg te vinden.

Het gros van de kiezers heeft denk ik ook helemaal geen interesse in werkelijk contact/een band met degene die ze kiezen. Hoe vaak schrijft de gemiddelde kiezer een verkozen persoon aan? Hoe veel mensen kunnen überaupt de namen of woonplaatsen van gekozen mensen opnoemen en hebben ze interesse in de personen? Ik denk dat dat al vlug stopt na een handvol ministers en lijsttrekkers.
Provinciale, gemeentelijke en waterschapsverkiezingen hebben ook geen enorme opkomsten, zo vreselijk interessant vinden mensen het blijkbaar gewoon niet.

Alle delen van het land eerlijk laten vertegenwoordigen lijkt me ook onwaarschijnlijk.
Als je per district mensen mag sturen zal dat ofwel op basis van het aantal inwoners per gebied (wat voordeel is voor de dichtbevolkte randstad waarvan nu ook al word gezegd dat ze te veel invloed hebben) ofwel op basis van grondgebied (wat weer niet eerlijk is tegenover al die mensen in de randstad wiens stem opeens minder waard is dan die van iemand hier in het dunbevolkte oost-Groningen).
Hoe is dat eerlijker dan elke stemgerechtigde inwoner met een even zware stem?

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-24 13:56

julius_juut schreef:
Ik kan me echt geen enkele reden voorstellen waarom je voor een districtenstelsel zou willen gaan, behalve om politieke minderheden buitenspel te zetten. :( Van PVV verrast me dat totaal niet, dat Omtzigt dat ook een goede optie lijkt te vinden vind ik wel schokkend.

Eigenlijk vind ik heel veel dingen die Omtzigt doet en verkondigt schokkend. Het lijkt wel een tataal andere persoon dan toen hij het toeslagenschandaal naar buiten bracht.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-24 13:58

Wat "wist" je dan van Omtzigt, ten tijde van het toeslagenschandaal? Toch ook niet meer dan dat? En ja hij bracht het onder de aandacht, maar hij kwam ook toen niet met oplossingen.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-24 14:03

prompter schreef:
Wat "wist" je dan van Omtzigt, ten tijde van het toeslagenschandaal? Toch ook niet meer dan dat? En ja hij bracht het onder de aandacht, maar hij kwam ook toen niet met oplossingen.

Nou ik ben blij dat ik nooit op hem gestemd heb. Maar ben wel blij dat hij het naar buiten heeft gebracht. Want dat was toch echt noodzakelijk. Andere politici uit de coalitie probeerden het juist onder de pet te houden. Die hele toeslagenschandaal is een gigantische dikke miskleun. En vervolgens vindt men het gek dat zoveel mensen hun vertrouwen in de politiek verliezen en vallen voor de charmes van extreemrechtse figuren.

Samen met Renske Leijten trouwens. En dat is nou weer iemand waar ik in het verleden wel op gestemd heb.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-24 14:05

Omzigt is een klokkenluider en speurneus en had gewoon lekker in de kamer moeten zitten ipv coalitie.

Ik vind de verharding in de maatschappij over de gehele wereld shocking. alles is zo gericht op de 'ik' ipv het grotere plaatje lijkt 't.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-24 14:08

Ik deel ook alleen maar wat ik op de eerste Google hit vond omdat er hier gezegd werd dat men zich niet kon voorstellen wat de reden zou zijn voor een districtenstelsel. Ik dacht misschien helpt het om te zien wat in het algemeen gezien word als voordelen van dit stelsel.

Ik denk trouwens, dat veel Amerikanen dus wel echt meer verbinding hebben met degene waar ze op stemmen in dat stelsel. Ik vermoed dat die binding sterker is dan hier in NL? Of denken jullie daar anders over?

In die zin denk ik dus wel dat je kan stellen dat de betrokkenheid vergroot in dat stelsel toch?

Of het voor NL specifiek zou werken weet ik niet, heb ik te weinig verstand van, maar oprecht onderzoeken of ons systeem kam verbeteren kan nooit kwaad vind ik

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-24 14:13

Winged schreef:
Omzigt is een klokkenluider en speurneus en had gewoon lekker in de kamer moeten zitten ipv coalitie.

Daar heb je helemaal gelijk in. We zijn een zeer goede speurneus verloren. En we hebben daar een miserabele partijleider voor terug gekregen.

Hij kan nog niet eens een fatsoenlijke partijnaam bedenken. NSC lijkt gewoon op een parodienaam. Vreselijke naam om te horen. Toen het partijprogramma werd gepubliceerd wist ik. Deze partij ga ik niet op stemmen

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-24 14:14

ruitje schreef:
2.
Voordelen districtenstelsel
-
De band tussen kiezer en gekozenen is groter, omdat een afgevaardigde een directe band heeft met zijn eigen district. Die afgevaardigde kan ook opkomen voor de belangen van dat district of voor de inwoners ervan;
-
Er is een grotere kans dat alle delen van het land op nationaal niveau worden vertegenwoordigd, omdat bij een districtenstelsel lokale kandidaten meer kans hebben;
-
Kamerleden kunnen zelfstandiger en onafhankelijker optreden, omdat ze voor het behoud van hun zetel niet geheel afhankelijk zijn van de eigen partij, maar eventueel ook campagne voor zichzelf kunnen voeren;
-
Bij een tussentijdse vacature moet een nieuw Kamerlid worden gekozen. Dat biedt de mogelijkheid tussentijds veranderingen in de politieke voorkeur 'zichtbaar' te maken.

Eens voor een land als de VS. Dat is zo enorm groot. Oneens voor zo'n mini mini landje vergeleken bij de VS als dat Nederland is.
Daar voegt het niets aan toe vind ik.

Citaat:
Precies Pien !

Is toch treffend dat Wilders, Baudet, Orban, Weird Duck, enz. allemaal blij zijn ?

Dat is allemaal van het zelfde laken een pak! Heel zorgelijk allemaal en wat ik me afvroeg toen ik vanochtend op mijn tractor zat met maaien, "wat heeft mijn generatie laten liggen, opdat we nu wereldwijd, dictoriale mannen, vaak heel naar als het over vrouwenrechten gaat nu aan het roer staan?
Ik vind het oprecht zorgelijk. Waren we naïef en hebben we teveel Rusland stiekem met andere autoritaire regimes wereldwijd haar gang laten gaan, te soft wellicht? Hebben we teveel gedacht dat het wel goed zit met vrouwenrechten? Verdorie 43 jaar geleden heb ik al met een groep vrouwen een VTSG groep in Nederland opgericht (vrouwen tegen sexueel geweld). Abortusrecht wordt en is teruggedraaid, en vrouwen moeten weer terug naar het aanrecht bewegingen die onbeperkt via social media reclame maken voor hun zaak. Ik merk dat ik het gewoon intens triest vind. Het lijkt nu erger als toen ik als twintiger de straat op ging.
En als de studente dochter in Texas vanochtend verdrietig aan haar moeder vraagt:" mama waarom haten mannen ons vrouwen zo", dan hoor ik de echo van diezelfde vraag van Yulia na Bucha waar vrouwen zo verschrikkelijk zijn verkracht en mishandeld (ook mannen) en hoor ik de echo van Aïsha die gevlucht is uit Afghanistan die verdomme hetzelfde zich afvroeg over de Taliban.

Dus het is een verdrietige zwarte dag vandaag en het is meer van wat overal ter wereld zich afspeelt!