Steeds meer mensen tegen paardensport

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-24 14:16

Popstra schreef:
Heel leuk allemaal wat jullie met jullie paarden doen of gedaan hebben maar dat zijn geen niveaus ala richting OS en niet betaald door eigenaren die veel geld investeren en redelijk hoge verwachtingen hebben.

Dat is uiteraard prima maar houd even in gedachte dat het dan om heel iets "groters" gaat!

En die ruiters zijn in beeld en daar ligt dus nu focus op. Wat zij doen en laten zien wordt nu door de wereld niet geaccepteerd. De filmpjes van Helgstrand en Dujardin hebben een beerput open getrokken en daardoor wordt nu de hele paardensport als mishandeling bestempeld op Social media en bij programma’s. Ook de basissport.
Geld geeft geen recht om je dier slecht te behandelen ook al zit er druk of investering achter. De filmpjes van Dujardin waren gewoon tijdens een les met een tienermeisje. Daar zat geen druk/geld/hoog niveau achter. Zelfde met de beelden waar ze de pony meermaals op het hoofd slaat omdat hij de vrachtwagen niet op wil. Valt gewoon niet goed praten.

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-24 14:16

als je een paard goed opleid, je krijgt zelf de juiste instructie, de tijd neemt en het paard de atleet laat zijn is wedstrijdrijden ook geen probleem, dan is het gewoon sport,

terwijl als je een paard goed voorstelt op welk niveau dan ook dat de beste reclame voor jezelf kan zijn,

TT weet dat ook, dan kun je heel succesvol zijn en een goede boterham verdienen, eerst zelf laten zien want goed voorbeeld doet goed volgen

helaas slecht voorbeeld ook

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-24 14:19

_Zsazsa_ schreef:
Popstra schreef:
Heel leuk allemaal wat jullie met jullie paarden doen of gedaan hebben maar dat zijn geen niveaus ala richting OS en niet betaald door eigenaren die veel geld investeren en redelijk hoge verwachtingen hebben.

Dat is uiteraard prima maar houd even in gedachte dat het dan om heel iets "groters" gaat!

En die ruiters zijn in beeld en daar ligt dus nu focus op. Wat zij doen en laten zien wordt nu door de wereld niet geaccepteerd. De filmpjes van Helgstrand en Dujardin hebben een beerput open getrokken en daardoor wordt nu de hele paardensport als mishandeling bestempeld op Social media en bij programma’s. Ook de basissport.
Geld geeft geen recht om je dier slecht te behandelen ook al zit er druk of investering achter. De filmpjes van Dujardin waren gewoon tijdens een les met een tienermeisje. Daar zat geen druk/geld/hoog niveau achter. Zelfde met de beelden waar ze de pony meermaals op het hoofd slaat omdat hij de vrachtwagen niet op wil. Valt gewoon niet goed praten.

Is dit een typfout, of is er een filmpje van Charlotte waar ze een pony op het hoofd slaat?

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-24 14:20

Tiggs schreef:
Dus dat betekent toch topsport afschaffen?
Of: geen s&t, geen sporen, geen zweep bijvoorbeeld?

Nee afschaffen niet.
Goed beoordelen wel.

En ja als men dus zoals Popstra stelt die ruiters vallen dan wel door de mand.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-24 14:22

mce schreef:
als je een paard goed opleid, je krijgt zelf de juiste instructie, de tijd neemt en het paard de atleet laat zijn is wedstrijdrijden ook geen probleem, dan is het gewoon sport,

terwijl als je een paard goed voorstelt op welk niveau dan ook dat de beste reclame voor jezelf kan zijn,

TT weet dat ook, dan kun je heel succesvol zijn en een goede boterham verdienen, eerst zelf laten zien want goed voorbeeld doet goed volgen

Precies en zo zijn er goede en slechte en ik kan prima begrijpen dat mensen nu twijfelen bij iedereen na CD.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-24 14:24

Elisa2 schreef:
mce schreef:

Precies en zo zijn er goede en slechte en ik kan prima begrijpen dat mensen nu twijfelen bij iedereen na CD.

Nou, dat is het denk ik. Voor veel mensen was Charlotte een soort held in paardenland, een frisse wind in fijn horsemanship na het strakke spectaculaire.

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-24 14:25

Over ego's gesproken, als je competitief bent ingesteld wil je ook graag winnen en winnen streelt je ego.

Veronica2 schreef:
Jis_, misschien komt dat doordat dat schuldgevoel zo uitgebreid geëtaleerd moet worden in combinatie met vingerwijzen naar vermeende mishandelaars. In wezen is het iets tussen je paard(en) en jou, heeft een ander niks mee van doen.

Bij Featherlight gebeuren ook zaken die velen niet zo leuk zullen vinden, maar die bereiken geen plekje op de socials. Bij Tristan is dat anders, maar vergeet niet dat hij ook gewoon professionele ruiter is die zijn centjes moet verdienen.

Volgens mij doet een topruiter niet anders, etaleren. En dat met iets waar heel veel mensen niet (meer) achter staan, steeds meer. Daar moeten we wat mee vind ik

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-24 14:27

Terwijl CD er op een EK uit is gestuurd omdat ze bij Freestyle een wond had veroorzaakt met haar sporen. Maar de grote gemene deler zat er niet mee omdat ze heel erg spijt had betuigd erover. Waar gehakt wordt, vallen spaanders, zo is het nu eenmaal.

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-24 14:27

_San87_ ja met vrachtwagen laden een witte pony die ze overneemt van iemand en een paar goede klappen geeft. Filmpje is ook nog niet van internet volgens mij. Ik vond haar niet heel herkenbaar in beeld want het is geen heel duidelijk beeld. Maar ze schijnt het wel te zijn. Dat filmpje kwam tegelijk met dat andere filmpje online.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-24 14:29

Mwah volgens mij juist als je wedstrijden rijdt leer je realistische doelen stellen en winnen hoort daar vaak juist niet bij. Wel: ontspannen de proef doorkomen, blijven rijden in de proef, puntjes op de i zetten en proef goed afwerken, de moeilijke dingen goed laten gaan. Zorgen dat het paard goed door het lijf en in de aanleuning blijft lopen etc etc.

Ja dat begrijp ik helemaal San, dat maakt het ook extra zuur wat ze gedaan heeft. :-(

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-24 14:32

_Zsazsa_ schreef:
_San87_ ja met vrachtwagen laden een witte pony die ze overneemt van iemand en een paar goede klappen geeft. Filmpje is ook nog niet van internet volgens mij. Ik vond haar niet heel herkenbaar in beeld want het is geen heel duidelijk beeld. Maar ze schijnt het wel te zijn. Dat filmpje kwam tegelijk met dat andere filmpje online.

Oh wauw, die kende ik niet. Gadver.

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-24 14:41

Elisa2 schreef:
Mwah volgens mij juist als je wedstrijden rijdt leer je realistische doelen stellen en winnen hoort daar vaak juist niet bij. Wel: ontspannen de proef doorkomen, blijven rijden in de proef, puntjes op de i zetten en proef goed afwerken, de moeilijke dingen goed laten gaan. Zorgen dat het paard goed door het lijf en in de aanleuning blijft lopen etc etc.

Natuurlijk. En dat kan natuurlijk ook zonder dat je mee doet aan een wedstrijd, winnen streelt ego's.

In de topsport is winnen wel waar ze naar streven, lijkt mij, met al dat geld wat erin om gaat.

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-24 14:44

Veronica2 schreef:
Terwijl CD er op een EK uit is gestuurd omdat ze bij Freestyle een wond had veroorzaakt met haar sporen. Maar de grote gemene deler zat er niet mee omdat ze heel erg spijt had betuigd erover. Waar gehakt wordt, vallen spaanders, zo is het nu eenmaal.

Als je geen sporen draagt kan dat niet gebeuren

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-24 14:48

Ik snap eerlijk gezegd sowieso niet hoe iemand dat voor elkaar krijgt.

Daar kun je je nog weleens in vergissen Jis. De meeste mensen stellen een ander doel. Ik weet uit ervaring dat als winnen de focus is dat dit alleen maar tegen je werkt.

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-24 14:54

Veronica2 schreef:
Bij Featherlight gebeuren ook zaken die velen niet zo leuk zullen vinden, maar die bereiken geen plekje op de socials. Bij Tristan is dat anders, maar vergeet niet dat hij ook gewoon professionele ruiter is die zijn centjes moet verdienen.

Welke zaken gebeuren daar? Oprechte vraag.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-24 15:08

JudithGigi schreef:
Veronica2 schreef:

Projectjes die mislukken en waar zij geen oplossing voor heeft. Haar socials staan vol met succesverhalen, maar er mislukt heus wel eens wat. Bovendien gebruikt ze ook methodes die niet worden gefilmd en verteld. Verder heb ik er ook nog een mening over, maar dat interesseert niemand 8-) .

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-24 15:15

Veronica2 schreef:
JudithGigi schreef:

Projectjes die mislukken en waar zij geen oplossing voor heeft. Haar socials staan vol met succesverhalen, maar er mislukt heus wel eens wat. Bovendien gebruikt ze ook methodes die niet worden gefilmd en verteld. Verder heb ik er ook nog een mening over, maar dat interesseert niemand 8-) .

Oh ja dat zal, het blijft een mens toch? Dan kun je beter toegeven dat het niet lukt dan naar geweld grijpen zoals sommigen.

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-24 15:18

Elisa2 schreef:
Ik snap eerlijk gezegd sowieso niet hoe iemand dat voor elkaar krijgt.

Daar kun je je nog weleens in vergissen Jis. De meeste mensen stellen een ander doel. Ik weet uit ervaring dat als winnen de focus is dat dit alleen maar tegen je werkt.

Men heeft dan toch een drive om naast die doelen de hoogste top te halen? Ik kan niet geloven dat een topruiter denkt neu ik hoef niet zo nodig te winnen.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-24 15:22

JudithGigi, dat geeft ze niet toe en het is ook niet gezegd dat ze nooit forsere maatregelen treft, want dat deelt ze heus niet.

Jis_ van de 30 combinaties in een rubriek kan er maar 1 de beste zijn. Van die 29 anderen is er echt een flink aantal dat dat van tevoren al weet dat die oranje strik er niet gaat komen. Die mensen rijden een zo goed mogelijke proef, verbeteren zichzelf en hun paard wellicht onderweg en kunnen tevreden afstappen. Het zal je verbazen hoeveel deelnemers er soepel mee omgaan als ze 2e of lager worden. Dat zie je zowel in de basis als in de top, niet iedereen wil per se de proef winnen. Soms zit de winst voor iemand in hele andere dingen.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-24 15:25

Veronica2 schreef:
JudithGigi, dat geeft ze niet toe en het is ook niet gezegd dat ze nooit forsere maatregelen treft, want dat deelt ze heus niet.

Jis_ van de 30 combinaties in een rubriek kan er maar 1 de beste zijn. Van die 29 anderen is er echt een flink aantal dat dat van tevoren al weet dat die oranje strik er niet gaat komen. Die mensen rijden een zo goed mogelijke proef, verbeteren zichzelf en hun paard wellicht onderweg en kunnen tevreden afstappen. Het zal je verbazen hoeveel deelnemers er soepel mee omgaan als ze 2e of lager worden. Dat zie je zowel in de basis als in de top, niet iedereen wil per se de proef winnen. Soms zit de winst voor iemand in hele andere dingen.

Maar welke forse maatregelen dan? Welke zaken gebeuren daar die anderen niet zo leuk zullen vinden? Jij zegt dat ze dat doet, maar heb je daar dan ook bewijs voor, of denk je het alleen?

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-24 15:34

Veronica2 schreef:

Je hoeft mij niet uit te leggen hoe een wedstrijd werkt hoor :D

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-24 15:34

Veronica heb je het zelf gezien dat ze dingen deed die niet door de beugel konden? Ik kan me heus voorstellen dat als je een bedrijf hebt dat je niet de gevallen op social media zet die niet lukken. Maar een paard mishandelen omdat het niet lukt vind ik iets heel anders. Als ze dat wel doet, dan ben ik ook in haar diep teleurgesteld.

En wat betreft Tristan Tucker, het paard loopt GP maar je bereikt er niet de top mee.

Zelfde als Jill Huijbregts, prettig rijdende amazone maar je haalt er niet de top mee.
En top bedoel ik tot de besten van nederland. Dan moet je een paard echt scherper maken en ja, daar heb je hulpmiddelen voor nodig.

Veronica2

Re: Steeds meer mensen tegen paardensport

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-24 15:37

Nou, als ik mijn paard wil laten verbeteren dan is van die drie Tristan de enige waar ik een paard heen zou brengen, die andere 2 zeker niet. Niet omdat ze mishandelen, maar omdat ze niet genoeg in huis hebben om te verbeteren. Featherlight zou ik eerder (in theorie) heen gaan voor een marketingadvies, want daar is ze wel heel erg sterk in.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-24 15:56

_Zsazsa_ schreef:

Dat filmpje is absoluut niet van CD. En dat filmpje is ook al vele malen ouder/langer geleden gepubliceerd. De reden dat hij tegelijk met CD weer boven kwam is omdat het ook in Engeland gebeurde, die vrouw les gaf op een ponyclub en mensen dus weer aantal oude filmpjes opnieuw plaatsten. Vooral voor views ook, hij kwam in 2021 naar voren al. Vrouw lijkt in de verste verte niet op CD. Plus dat ze ook gewoon met naam genoemd is toendertijd.

Maar dit laat ook wel zien hoe snel mensen dingen de wereld in helpen. Het filmpje van CD is al erg genoeg zonder dat er ook nog extra dingen in haar schoenen geschoven worden die niet eens gecontroleerd worden.

Bij de knhs is stang en trens als optioneel. Nederland is zelfs 1 van de 2 landen die bij de FEI een verzoek heeft ingediend om de verplichting er internationaal ook af re halen.

Veronica; daar ben ik het wel mee eens. :+
Laatst bijgewerkt door MyWishMax op 15-08-24 16:03, in het totaal 1 keer bewerkt

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Steeds meer mensen tegen paardensport

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-24 15:58

Oooohhh nu ineens weet ik welk filmpje. Nee dat was cd niet.