[POLL] Op welke partij ga jij stemmen bij de EU Verkiezingen 6/6?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Op welke politieke partij ga jij stemmen 6 juni 2024?

GroenLinks/PvdA
153 (26%)
VVD
27 (4%)
CDA - Europese Volkspartij
14 (2%)
Forum voor democratie
14 (2%)
D66
52 (8%)
Partij voor de Dieren
45 (7%)
50Plus
4 (0%)
PVV
69 (11%)
Ja21
1 (0%)
NL Plan EU
1 (0%)
ChristenUnie
8 (1%)
SGP
10 (1%)
BBB
74 (12%)
Meer Directe Democratie
1 (0%)
SP
14 (2%)
VandeRegio
1 (0%)
Volt Nederland
32 (5%)
BVNL
1 (0%)
NSC
8 (1%)
Piratenpartij/de groenen
2 (0%)
Ik stem Blanco
3 (0%)
Ik ga niet stemmen
45 (7%)
Ik mag nog niet stemmen
2 (0%)

Totaal aantal stemmen: 581

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-24 13:00

ruitje schreef:
Ik geloof er in dat de democratie dar zelf reguleert, je ziet het aan FvdD, zodra ze te extreem worden sterft het uit.

En ik denk dat wanneer je dat soort partijen gaat verbieden je juist meer grond kweekt voor onvrede en deze gedachtes extremer worden.

Soort van: iedereen mag er zijn binnen de kaders van de democratie?

Klinkt dit logisch? Ik vind dat het 'mooie' van democratie :o

Dat snap ik, maar het lastige is wel dat er veel schade kan worden gedaan voor iets uitsterft. Ik denk altijd aan dit artikel over de nalatenschap van 4 jaar Trump in Amerika (https://www.pewresearch.org/politics/20 ... residency/). Samengevat - na 4 jaar Trump is racisme veel meer oké en aanwezig, is wantrouwen tegen instituties gestegen, zijn rechtsstatelijke processen die belangrijk zijn voor een goed werkende democratie gesloopt (denk de bestorming van het Capitool, maar ook het bestempelen van media als goed of fake news, en zo onafhankelijke media de mond snoeren, politiek gekleurde rechters installeren). En, eentje die ik zelf een hele interessante vind - mensen kunnen het niet meer eens worden over basisfeiten. Iedereen beoordeeld de wereld aan de hand van zijn eigen setje feiten, en die setjes feiten liggen steeds verder uit elkaar. Dat heeft gezorgd voor een enorme groei aan polarisatie en wantrouwen. De leiders van populistische partijen hebben redelijk totalitaire ideen (bepalen zelf wat wel of niet goed is, welke media wel of niet vertrouwd kan worden).

PewResearch schreef:
Much of the disconnect between the parties involved the news media, which Trump routinely disparaged as “fake news” and the “enemy of the people.” Republicans, in particular, expressed widespread and growing distrust of the press. In a 2019 survey, Republicans voiced more distrust than trust in 2o of the 30 specific news outlets they were asked about, even as Democrats expressed more trust than distrust in 22 of those same outlets. Republicans overwhelmingly turned to and trusted one outlet included in the study – Fox News – even as Democrats used and expressed trust in a wider range of sources. The study concluded that the two sides placed their trust in “two nearly inverse media environments.”

Wij hebben - thank god - een veel beter werkende democratie, maar je ziet wel dezelfde dingen in het klein gebeuren. En dat brengt veel schade toe aan de democratie en de rechstaat. Ik vind onafhankelijke media, een goed werkende democratie en bevolking met vertrouwen heel belangrijk en zal dus nooit op een partij stemmen die gewoon echt schadelijk is voor deze basisdingen.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-24 13:00

Kinke schreef:
het probleem is dat iedereen zogenaamd weet hoe het zou moeten, maar er niks in gang wordt gezet om het te realiseren. En dan ga je echt niet stemmen op clubs die roepen dat de veestapel moet halveren. Veel te veel risico dat ze gaan halveren zonder een plan om tot verbeteringen voor boeren te komen. Ik kan me niet voorstellen dat er ooit geregeld wordt dat boeren meer geld krijgen voor hun producten ipv de grote inkooporganisaties. En dat geroep van 'bij de boer kopen' klinkt prachtig, maar de gemiddelde consument is veel te lui om zijn boodschappen op meerdere plekken te doen. Die verwachten dan bij een boer ook hun andere boodschappen te kunnen doen.

Tja ik kan me wel voorstellen dat dat ooit geregeld gaat worden. Dat het ook gewoon geregeld MOET worden dat de boer beter betaald wordt. En daarom stem ik op partijen die daar op in willen zetten, dat het allemaal eerlijker verdeeld wordt :j

Ik denk ook dat het wel meevalt in hoeverre de consument er voor open staat.
De prijs èn kwaliteit (en beschikbaarheid) direct vanaf de boer kan beter zijn dan in de supermarkt.

En er zijn natuurlijk ook mogelijkheden om op centrale plekken een soort landwinkeltje met streekproducten te verzamelen :)

Hier hebben we binnen 1 km een koeienboer met mini-camping en een piepklein schuurtje met koeling met automaat voor melk en zuivelproducten en in de zomer voorverpakt ijsverkoop.

Een koeienboer met kaasmakerij en winkeltje aan huis, waar ze kaas, vlees, eieren, vruchtensappen en zuivelproducten verkopen en nog wat streek honing en chips enzo.

Een verse bakker. Een supermarkt.

Een groentenboer type landwinkel nog een km verderop, die hun eigen groenten verkopen en in de zomer ook een theetuintje open hebben waar fietsers lekker even uit kunnen puffen.

Dat lijkt toch allemaal al jaren prima te lopen. En dan woon ik best wel in een gat :=

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-24 13:20

Janneke2 schreef:
... wat dat betreft: als je wil dat de wolf gereguleerd wordt, moet je niet in Brussel zijn.

(Sommigen denken dat ik een wolfknuffelaar ben die niets van paarden weet, maar ik ben voor regulering.)

Alleen het probleem daaraan is dat je dan weer bij partijen moet zijn waar ik vanwege andere standpunten dan weer nooit op zal stemmen.

Uiteindelijk weegt voor mij de wolf dan weer niet zwaar genoeg om op 1 van die partijen te stemmen.

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-24 13:24

pmarena schreef:
Kinke schreef:
het probleem is dat iedereen zogenaamd weet hoe het zou moeten, maar er niks in gang wordt gezet om het te realiseren. En dan ga je echt niet stemmen op clubs die roepen dat de veestapel moet halveren. Veel te veel risico dat ze gaan halveren zonder een plan om tot verbeteringen voor boeren te komen. Ik kan me niet voorstellen dat er ooit geregeld wordt dat boeren meer geld krijgen voor hun producten ipv de grote inkooporganisaties. En dat geroep van 'bij de boer kopen' klinkt prachtig, maar de gemiddelde consument is veel te lui om zijn boodschappen op meerdere plekken te doen. Die verwachten dan bij een boer ook hun andere boodschappen te kunnen doen.

Tja ik kan me wel voorstellen dat dat ooit geregeld gaat worden. Dat het ook gewoon geregeld MOET worden dat de boer beter betaald wordt. En daarom stem ik op partijen die daar op in willen zetten, dat het allemaal eerlijker verdeeld wordt :j

Ik denk ook dat het wel meevalt in hoeverre de consument er voor open staat.
De prijs èn kwaliteit (en beschikbaarheid) direct vanaf de boer kan beter zijn dan in de supermarkt.

En er zijn natuurlijk ook mogelijkheden om op centrale plekken een soort landwinkeltje met streekproducten te verzamelen :)

Hier hebben we binnen 1 km een koeienboer met mini-camping en een piepklein schuurtje met koeling met automaat voor melk en zuivelproducten en in de zomer voorverpakt ijsverkoop.

Een koeienboer met kaasmakerij en winkeltje aan huis, waar ze kaas, vlees, eieren, vruchtensappen en zuivelproducten verkopen en nog wat streek honing en chips enzo.

Een verse bakker. Een supermarkt.

Een groentenboer type landwinkel nog een km verderop, die hun eigen groenten verkopen en in de zomer ook een theetuintje open hebben waar fietsers lekker even uit kunnen puffen.

Dat lijkt toch allemaal al jaren prima te lopen. En dan woon ik best wel in een gat :=

Wij hebben ook best veel zulke initiatieven in de buurt, ook bijvoorbeeld vlees van scharrelvarkens. Maar ik denk dat de opbrengsten van zulke dingen niet genoeg zijn om te voorzien in het levensonderhoud van boeren. Volgens mij is je enige optie de standaard tussenpersoon, en die knijpt je uit. Of je moet zelf op zoek naar andere afnemers van je waren die wél eerlijk betalen (horeca en restaurants met die van biologische producten houden? Natuurlijke supermarkten?).

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-24 13:37

Vanuit de politiek op zoek naar een manier om de uitknijperij door supermarkten e.d. tegen te gaan lijkt me de allerbeste optie.
Geld vanuit NL / EU voor meer biologisch / biodynamisch / natuur-inclusief boeren.

Werkende boerderij combineren met zaken als een winkeltje, kaasmakerij, mini-camping, dagbesteding, noem maar op. Dat steeds maar schaalvergroting niet de enige manier is om het hoofd boven water te houden.

BigOne

Re: [POLL] Op welke partij ga jij stemmen bij de EU Verkiezingen 6/6?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-24 13:43

Er zijn inmiddels 60 personen die zeggen op pvv te stemmen. Wat is voor jullie de grootste reden om dat te doen? En wees gerust, ondanks dat ik het een gevaarlijke autocratische partij vind, ik wil het wel graag begrijpen.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-24 15:07

BigOne schreef:
Er zijn inmiddels 60 personen die zeggen op pvv te stemmen. Wat is voor jullie de grootste reden om dat te doen? En wees gerust, ondanks dat ik het een gevaarlijke autocratische partij vind, ik wil het wel graag begrijpen.

Het wordt nog mooier. Als je D66 weglaat (want middenpartij die met alle winden meewaait) is de stemverhouding rechts/links ongeveer gelijk op Bokt. Terwijl Bokt normaliter veel meer in de links/radicaal linkse hoek stemt. Kan niet anders betekenen dat in de “gewone” samenleving rechts heel dik gaat winnen deze verkiezingen *\o/*

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-24 15:25

Oprechte vraag: welke partij(en) is/zijn radicaal links?

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-24 15:33

janderegelaa schreef:
BigOne schreef:

Het wordt nog mooier. Als je D66 weglaat (want middenpartij die met alle winden meewaait) is de stemverhouding rechts/links ongeveer gelijk op Bokt. Terwijl Bokt normaliter veel meer in de links/radicaal linkse hoek stemt. Kan niet anders betekenen dat in de “gewone” samenleving rechts heel dik gaat winnen deze verkiezingen *\o/*

In de landelijke verkiezingspoll hier op bokt stemden toch het overgrote deel rechts/conservatief. Dat was eigenlijk wat mij opviel aan deze poll.

Ik stem altijd SP. Misschien PvdD, maar gezien hun blik richting de boeren (en in het verleden onzin vraagstukken), blijf ik wss bij SP. Enige reden om PvdD te stemmen zou voor mij een progressiever standpunt op maatschappelijk vlak zijn.

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-24 15:35

JudithGigi schreef:

Bij1 was dat. Echt radicaal links zijn er nu geen mi.

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-24 15:51

denisesilver schreef:
JudithGigi schreef:

Bij1 was dat. Echt radicaal links zijn er nu geen mi.

Ohja, die kan ik wel volgen inderdaad.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-24 15:58

janderegelaa schreef:
BigOne schreef:

Dat was de vraag niet, of het mooier wordt is nog maar de vraag. Maar gezien het feit dat er nogal wat jeugdigen zijn( uit onderzoek) die het goed zouden vinden in een dictatuur te leven vraag ik me echt af waar dit eindigt.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-24 16:05

nps schreef:
ruitje schreef:
Ik geloof er in dat de democratie dar zelf reguleert, je ziet het aan FvdD, zodra ze te extreem worden sterft het uit.

En ik denk dat wanneer je dat soort partijen gaat verbieden je juist meer grond kweekt voor onvrede en deze gedachtes extremer worden.

Soort van: iedereen mag er zijn binnen de kaders van de democratie?

Klinkt dit logisch? Ik vind dat het 'mooie' van democratie :o

Dat snap ik, maar het lastige is wel dat er veel schade kan worden gedaan voor iets uitsterft. Ik denk altijd aan dit artikel over de nalatenschap van 4 jaar Trump in Amerika (https://www.pewresearch.org/politics/20 ... residency/). Samengevat - na 4 jaar Trump is racisme veel meer oké en aanwezig, is wantrouwen tegen instituties gestegen, zijn rechtsstatelijke processen die belangrijk zijn voor een goed werkende democratie gesloopt (denk de bestorming van het Capitool, maar ook het bestempelen van media als goed of fake news, en zo onafhankelijke media de mond snoeren, politiek gekleurde rechters installeren). En, eentje die ik zelf een hele interessante vind - mensen kunnen het niet meer eens worden over basisfeiten. Iedereen beoordeeld de wereld aan de hand van zijn eigen setje feiten, en die setjes feiten liggen steeds verder uit elkaar. Dat heeft gezorgd voor een enorme groei aan polarisatie en wantrouwen. De leiders van populistische partijen hebben redelijk totalitaire ideen (bepalen zelf wat wel of niet goed is, welke media wel of niet vertrouwd kan worden).

PewResearch schreef:
Much of the disconnect between the parties involved the news media, which Trump routinely disparaged as “fake news” and the “enemy of the people.” Republicans, in particular, expressed widespread and growing distrust of the press. In a 2019 survey, Republicans voiced more distrust than trust in 2o of the 30 specific news outlets they were asked about, even as Democrats expressed more trust than distrust in 22 of those same outlets. Republicans overwhelmingly turned to and trusted one outlet included in the study – Fox News – even as Democrats used and expressed trust in a wider range of sources. The study concluded that the two sides placed their trust in “two nearly inverse media environments.”

Wij hebben - thank god - een veel beter werkende democratie, maar je ziet wel dezelfde dingen in het klein gebeuren. En dat brengt veel schade toe aan de democratie en de rechstaat. Ik vind onafhankelijke media, een goed werkende democratie en bevolking met vertrouwen heel belangrijk en zal dus nooit op een partij stemmen die gewoon echt schadelijk is voor deze basisdingen.

Zouden deze dingen niet ook zo gestegen zijn zonder Trump aan de macht? Het zijn volgens mij zaken die ik over de hele wereld zie die jij noemt. Social Media is killing daarin...

Tegenvraag: stel, je verbied Trump, of laten we hier de FvdD eens noemen.

Zorgt dat dan voor minder of meer radicalisering of minder schade aan de democratie?

Ik denk dat je dan onderstromen krijgt en dat is niet best... dat klapt een keer. Liever uitdoven dan maar i.m.o.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-24 16:34

pmarena schreef:
Vanuit de politiek op zoek naar een manier om de uitknijperij door supermarkten e.d. tegen te gaan lijkt me de allerbeste optie.
Geld vanuit NL / EU voor meer biologisch / biodynamisch / natuur-inclusief boeren.

Werkende boerderij combineren met zaken als een winkeltje, kaasmakerij, mini-camping, dagbesteding, noem maar op. Dat steeds maar schaalvergroting niet de enige manier is om het hoofd boven water te houden.

maar dat is het precies....zolang het niet op papier staat dat die uitknijperij niet meer is toegestaan wordt er op dat vlak echt niet dik geïnvesteerd. En dan nog...bij de volgende verkiezingen wordt er weer van alles teruggedraaid. Heb lang geleden ook een topic op Bokt geopend over 'bij de boer kopen'. Het overgrote deel vond het teveel gedoe, veel gemakkelijker en goedkoper om in de supermarkt te kopen

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-24 17:00

JudithGigi schreef:

PvdD en GL kun je gerust radicaal links noemen.

Groen Links noemt zichzelf zelfs zo: https://www.wetenschappelijkbureaugroen ... -nederland

En PvdD en aan hun gelieerde actiegroepen lijkt me vrij duidelijk.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-24 17:02

janderegelaa schreef:
BigOne schreef:

Wie vallen er onder de gewone samenleving?

Ik denk dat langdurig zieken, AOW-ers met een klein of geen pensioen, mensen met een migratie-achtergrond, homo's, transgenders, ambtenaren, onderwijzers, zorgpersoneel, artiesten, alleenstaande moeders niet heel blij zullen zijn met rechts-conservatief beleid.

Ik heb tenminste niet echt kunnen ontdekken, dat zij er iets met het voorgenomen beleid op vooruit gaan. :D

GL en PvdD hebben nog nooit mee geregeerd, dus die aversie snap ik niet.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-24 17:23

janderegelaa schreef:
JudithGigi schreef:

Groen Links noemt zichzelf zelfs zo: https://www.wetenschappelijkbureaugroen ... -nederland

Meest radicaal is niet gelijk aan radicaal links.
Daarnaast een artikel uit 2012. In 12 jaar tijd kan er veel veranderen. Ook D66 begon ooit als een extreem populistische partij. Die is ook redelijk bijgedraaid.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-24 17:32

janderegelaa schreef:

Reken je niet rijk met een dooie mus:

Citaat:
PVV ondanks verwachte zege niet invloedrijk in Brussel: 'Je staat buitenspel'
De mogelijke zege van de PVV kan grote gevolgen hebben voor de invloedrijke positie van Nederland in Brussel. Omdat er in het Europees Parlement weinig animo is om met de PVV samen te werken, wordt het voor Wilders' partij vrijwel onmogelijk om iets voor elkaar te krijgen op Europees niveau. Dat vrezen oud-Europarlementariërs, onder wie PVV'ers, met wie de NOS heeft gesproken.
https://nos.nl/artikel/2523261-pvv-onda ... buitenspel

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-24 17:40

janderegelaa schreef:
JudithGigi schreef:

12 jaar geleden en in een iets andere context ook volgensmij. Ik vind beide niet radicaal links trouwens, dan eerder inderdaad een bij1.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-24 18:05

PVDD is wat mij betreft ook een Links radicale partij. Sterker nog, ik geloof dat links beter af was zonder PVDD.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-24 18:08

Groen Links is radicaal links? Weer wat geleerd.

Soms is het handiger om je mening te baseren op feiten dan op je eigen onderbuik gevoel. GL is verre van radicaal links.

_chou

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-24 18:11

Wanneer is links voor jullie radicaal?

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-24 18:29

_chou schreef:
Wanneer is links voor jullie radicaal?

Als ik alle zaken die de PVDD radicaal maakt moet opnemen ben ik wel even bezig. Ik zal er een paar zaken uitlichten.
Hun samenwerking met actiegroepen gaat erg ver. In de tijd van Marianne Thieme heeft ze mensen die in braken bij boeren bijvoorbeeld helden genoemd.

Niko Kofferman 1 van de oprichters is niet alleen senator voor de PVDD, maar tevens ook voorzitter van de Faunabescherming. Ook is hij mede oprichter van wakker dier. Het zijn stuk voor stuk dierenrechtenclubs met behoorlijk radicale opvattingen.

De PVDD wil niet zoals bijvoorbeeld Groenlinks dat we minder vlees gaan eten, maar wil het vlees eten uiteindelijk uitbannen. De top van de PVDD is allemaal veganist en die iedologie willen ze het liefst opdringen.

Als lokale PVDD bestuurders de kans krijgen dan krijgen evenementen met dieren geen vergunning meer. Dat speelt ook met verschillende paarden evenementen.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-24 18:32

Thieme en Kofferman hebben niets meer te vertellen, daar ging dat gedoe over een poos geleden.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-24 18:37

BigOne schreef:
Thieme en Kofferman hebben niets meer te vertellen, daar ging dat gedoe over een poos geleden.

Kofferman heeft nog zeker wel iets te vertellen, al is het een stuk minder.

Esther Ouwehand is ook geen lieverdje. Zij heeft ook behoorlijk radicale ideen.
Onthoud 1 ding. Paardrijden is niet vegan. En de hele top van de PVDD bestaat uit fanatieke veganisten.