ruitje schreef:Ik geloof er in dat de democratie dar zelf reguleert, je ziet het aan FvdD, zodra ze te extreem worden sterft het uit.
En ik denk dat wanneer je dat soort partijen gaat verbieden je juist meer grond kweekt voor onvrede en deze gedachtes extremer worden.
Soort van: iedereen mag er zijn binnen de kaders van de democratie?
Klinkt dit logisch? Ik vind dat het 'mooie' van democratie
Dat snap ik, maar het lastige is wel dat er veel schade kan worden gedaan voor iets uitsterft. Ik denk altijd aan dit artikel over de nalatenschap van 4 jaar Trump in Amerika (https://www.pewresearch.org/politics/20 ... residency/). Samengevat - na 4 jaar Trump is racisme veel meer oké en aanwezig, is wantrouwen tegen instituties gestegen, zijn rechtsstatelijke processen die belangrijk zijn voor een goed werkende democratie gesloopt (denk de bestorming van het Capitool, maar ook het bestempelen van media als goed of fake news, en zo onafhankelijke media de mond snoeren, politiek gekleurde rechters installeren). En, eentje die ik zelf een hele interessante vind - mensen kunnen het niet meer eens worden over basisfeiten. Iedereen beoordeeld de wereld aan de hand van zijn eigen setje feiten, en die setjes feiten liggen steeds verder uit elkaar. Dat heeft gezorgd voor een enorme groei aan polarisatie en wantrouwen. De leiders van populistische partijen hebben redelijk totalitaire ideen (bepalen zelf wat wel of niet goed is, welke media wel of niet vertrouwd kan worden).
PewResearch schreef:Much of the disconnect between the parties involved the news media, which Trump routinely disparaged as “fake news” and the “enemy of the people.” Republicans, in particular, expressed widespread and growing distrust of the press. In a 2019 survey, Republicans voiced more distrust than trust in 2o of the 30 specific news outlets they were asked about, even as Democrats expressed more trust than distrust in 22 of those same outlets. Republicans overwhelmingly turned to and trusted one outlet included in the study – Fox News – even as Democrats used and expressed trust in a wider range of sources. The study concluded that the two sides placed their trust in “two nearly inverse media environments.”
Wij hebben - thank god - een veel beter werkende democratie, maar je ziet wel dezelfde dingen in het klein gebeuren. En dat brengt veel schade toe aan de democratie en de rechstaat. Ik vind onafhankelijke media, een goed werkende democratie en bevolking met vertrouwen heel belangrijk en zal dus nooit op een partij stemmen die gewoon echt schadelijk is voor deze basisdingen.