Geloof mij, daar hadden wij vroeger het lef niet voor maar nu veroorloven ze zich gewoon alles.
Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
BrankaZ schreef:Leuk dat je dat voorbeeld erbij haalt, maar heb je de filmpjes gezien van dat schietincident? Want ondanks het een vluchtpoging was, was dat nét een incident waar er geen gevaar dreigde voor politie. De trekker reed n.l. weg en de agent schoot gericht op de cabine.
Shadow0 schreef:Als je alleen bij de politie zit omdat je lekker met je wapens los wilt gaan op mensen zonder dat je daar ooit verantwoording over af wilt leggen zit je echt verkeerd.
Er zijn daadwerkelijk problemen - en er is een politie die iets teveel denkt dat hun taak is om geweld in te zetten in plaats van wetshandhaver (en opspoorder) te zijn. Doet het vak van politieagent en -rechercheur ook flink tekort vind ik.
BrankaZ schreef:Mijn partner behoort tot 'dat kamp' met als verschil dat hij bewust niet met zijn trekker de snelweg op is gegaan omdat hij vreesde voor dit soort escalaties.
Maar als je in een adrenaline rush dit soort verkeerde inschattingen maakt is dat nogal riskant. En dan vind ik dat ook een agent op zulk riskant en gevaarlijk gedrag moet kunnen worden aangesproken. Wordt wat als bij elke situatie onder hoge druk het geaccepteerd wordt dat er met scherp wordt geschoten.
Supportersrellen: schieten i.p.v. meppen door de ME...
En hadden ze bij de vuurwerkrellen ook maar met scherp moeten schieten? Daar staan ook nog eens flink wat omstanders bij die daar inderdaad niet horen te staan maar waarschijnlijk niets gooien (en helaas ook niet het gedrag afremmen). Maar ze kunnen wel geraakt worden.
Het mogen dragen en gebruiken van een wapen betekent niet dat onder hoge druk staan een vrijbrief is voor dat gebruik. Zelfs onder die druk moeten agenten in blijven schatten of het gebruik van dat wapen past binnen de situatie.
lor1_1984 schreef:En geen verzachtende omstandigheden als beïnvloed zijn door groepsdruk, laag iq of wat dan ook.
Is dat hard?
Shadow0 schreef:lor1_1984 schreef:En geen verzachtende omstandigheden als beïnvloed zijn door groepsdruk, laag iq of wat dan ook.
Is dat hard?
Niet alleen hard, vooral zinloos. Want als je veel mensen in de gevangenis wilt krijgen, dan is dat een prima manier, maar als je een veiligere maatschappij wilt, dan levert zo'n aanpak je niks op. Je verplaatst alleen het geweld van de politie buiten de gevangenis naar de medewerkers binnen de muren... totaal geweld of gevaar neemt niet af, de kosten nemen niet af, de samenleving wordt niet veiliger of fijner.
VuurVleugels schreef:Dat ben ik niet helemaal met je eens. Hogere pakkans en straffen kunnen ook leiden tot een afname van het geweld.
Citaat:Natuurlijk zal je altijd een harde kern overhouden, maar ik denk dat een heleboel van de 'gappies' ineens niet meer zo stoer zijn als blijkt dat het zwaard van Damocles boven hun hoofd hangt.
Citaat:Kijk, we moeten ook niet richting Amerika wat mij betreft qua gevangenisstraffen, maar we zijn nu wel echt héél soft.
Wintu schreef:Maar wat stel jij dan voor wat we met dit soort mensen gaan doen Shadow?
Citaat:Die jeugd die die man in Leek dood heeft geschopt, allemaal laten berechten voor moord en weg er mee. Die hebben geen plek in de maatschappij, er is fundamenteel iets mis met je als je dat doet.
DuoPenotti schreef:Deze rechter wens ik... Mag je zelf invullen...
DuoPenotti schreef:Kan zijn.
Maar een taakstraf uitspreken met dit soort geweld vraagt vanzelf om een reactie die net zo ongepast is.
Spreek gewoon recht.
Dan krijgt men ook dit soort reacties niet.
Wat jij nu doet de schuld bij mij schuiven is overigens ook een grotere ergernis van veel mensen. Je mag niks negatief zeggen want dan...
Er valt over zulke straf ook niks positief te halen.
Dat is de boodschap. Niet gaan verdraaien
Shadow0 schreef:Precies, daarom moet je het daar niet op aan laten komen. En dat doet de politie dus vaak wel, door openlijk en bij allerlei meldingen te vertellen dat ze daar niet op gaan handhaven. Niet de grote situaties, juist ook de kleine.
lor1_1984 schreef:Die gastjes die op hulpdiensten en überhaupt mensen/dieren gaan lopen afsteken of ze aftuigen omdat ze op hun gedrag worden aangesproken mogen wat mij betreft berecht worden wegens poging tot moord.
Ongeacht of ze schade/verwondingen veroorzaken of niet.
En als iemand komt te overlijden aan hun misdragingen is het imo gewoon moord, geen dood door schuld, geen doodslag of wat dan ook.
Want het moment dat je besluit om vuurwerk op iemand te richten ben je imo bewust van plan een ander schade te berokkenen.
En geen verzachtende omstandigheden als beïnvloed zijn door groepsdruk, laag iq of wat dan ook.
Is dat hard?
Ja jammer dan, iemand verwonden of om zeep helpen is ook niet lief.