Vuurwerk narigheid en verbod

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-24 16:37

Als je alleen al hoort wat ze naar hun hoofd geslingerd krijgen, vreselijk -:(-
Geloof mij, daar hadden wij vroeger het lef niet voor maar nu veroorloven ze zich gewoon alles.

VuurVleugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-24 16:38

BrankaZ schreef:
Leuk dat je dat voorbeeld erbij haalt, maar heb je de filmpjes gezien van dat schietincident? Want ondanks het een vluchtpoging was, was dat nét een incident waar er geen gevaar dreigde voor politie. De trekker reed n.l. weg en de agent schoot gericht op de cabine.

Dat is zo, maar bedenk dat dat een extreem hoge adrenaline omgeving was. Dan weet je écht niet meer wat links en rechts is hoor! Je weet alleen dat je die dingen enorme schade ziet doen, en je hoort tegelijkertijd van 'dat kamp' de ergste verwensingen je oren binnenkomen.

Ik zeg niet dat die agent 100% perfect werk verrichte, nee er zijn fouten gemaakt. Maar poging tot doodslag, en hoe die man zijn privéleven aan gruzelementen ligt vanwege de maatschappelijke backlash? Gecombineerd met de steun voor de boeren want dat arme jochie van 16 toch, gutteguttegut? Daar heb ik écht geen woorden voor.

BrankaZ

Re: Vuurwerk narigheid en verbod

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-24 16:44

Mijn partner behoort tot 'dat kamp' met als verschil dat hij bewust niet met zijn trekker de snelweg op is gegaan omdat hij vreesde voor dit soort escalaties.
Maar als je in een adrenaline rush dit soort verkeerde inschattingen maakt is dat nogal riskant. En dan vind ik dat ook een agent op zulk riskant en gevaarlijk gedrag moet kunnen worden aangesproken. Wordt wat als bij elke situatie onder hoge druk het geaccepteerd wordt dat er met scherp wordt geschoten.
Supportersrellen: schieten i.p.v. meppen door de ME...
En hadden ze bij de vuurwerkrellen ook maar met scherp moeten schieten? Daar staan ook nog eens flink wat omstanders bij die daar inderdaad niet horen te staan maar waarschijnlijk niets gooien (en helaas ook niet het gedrag afremmen). Maar ze kunnen wel geraakt worden.
Het mogen dragen en gebruiken van een wapen betekent niet dat onder hoge druk staan een vrijbrief is voor dat gebruik. Zelfs onder die druk moeten agenten in blijven schatten of het gebruik van dat wapen past binnen de situatie.

VuurVleugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-24 16:45

Shadow0 schreef:
Als je alleen bij de politie zit omdat je lekker met je wapens los wilt gaan op mensen zonder dat je daar ooit verantwoording over af wilt leggen zit je echt verkeerd.

Er zijn daadwerkelijk problemen - en er is een politie die iets teveel denkt dat hun taak is om geweld in te zetten in plaats van wetshandhaver (en opspoorder) te zijn. Doet het vak van politieagent en -rechercheur ook flink tekort vind ik.

Ja, dat is óók weer lekker zwart wit de andere kant op hè... Tuurlijk zitten triggerhappy types daar niet op hun plek. Maar er zit een héél groot grijs gebied tussen geen verantwoording af willen leggen en werkelijk waar alles moeten verantwoorden, wat nu het geval is.

En dat laatste, ja eens. Maar dat is geen politieprobleem, dat is een politiek probleem. Want de handen van de politie zitten vaak compleet gebonden: vanuit beleidsniveau mogen ze dingen niet. Geloof mij maar, genoeg rotte appels bij de politie, maar ze zitten daar écht niet de hele dag op hun reet te wachten tot ze eens geweld mogen gebruiken en alle 'milde' dingen daarom aan zich voorbij laten gaan. Maar het beleid zegt, ook zwaar onder invloed van het personeelstekort, dat een winkeldiefstal grotere prioriteit is dan 14-jarigen met wat knalvuurwerk. Dat betekent dus niet dat de politie lui is, het betekent dat ze op andere plekken harder nodig zijn.

VuurVleugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-24 16:47

BrankaZ schreef:
Mijn partner behoort tot 'dat kamp' met als verschil dat hij bewust niet met zijn trekker de snelweg op is gegaan omdat hij vreesde voor dit soort escalaties.
Maar als je in een adrenaline rush dit soort verkeerde inschattingen maakt is dat nogal riskant. En dan vind ik dat ook een agent op zulk riskant en gevaarlijk gedrag moet kunnen worden aangesproken. Wordt wat als bij elke situatie onder hoge druk het geaccepteerd wordt dat er met scherp wordt geschoten.
Supportersrellen: schieten i.p.v. meppen door de ME...
En hadden ze bij de vuurwerkrellen ook maar met scherp moeten schieten? Daar staan ook nog eens flink wat omstanders bij die daar inderdaad niet horen te staan maar waarschijnlijk niets gooien (en helaas ook niet het gedrag afremmen). Maar ze kunnen wel geraakt worden.
Het mogen dragen en gebruiken van een wapen betekent niet dat onder hoge druk staan een vrijbrief is voor dat gebruik. Zelfs onder die druk moeten agenten in blijven schatten of het gebruik van dat wapen past binnen de situatie.

Juist, en daarom is het goed dat de situatie is opgepakt. Maar poging tot doodslag gaat mij gewoon te ver. Die man moest een debriefing, een kritisch functioneringsgesprek en eventueel een opleiding hebben, geen verwoest leven.

Maar oh nee hoor, daar hebben we sociale media en de relboeren die zijn leven compleet verwoest hebben. Ja, want dát verdiende hij echt natuurlijk. 8)7

Overigens goed van jouw man dat hij zich er niet bij aansloot. Hadden meer mensen moeten doen.

VuurVleugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-24 17:06

Goed, jullie lezen inmiddels wel een beetje dat ik hier een *mening* over heb volgens mij. Ik heb véél mensen in mijn familie-, vrienden- en kennissenkring bij de politie en defensie en krijg van daaruit veel verhalen mee. Ik besef me ook wel dat dat óók geen objectieve zienswijzen zijn. Maar ik hoop dat jullie begrijpen dat ik daardoor wel met een ietwat begripvoller blik naar de politie kijk dan veel anderen misschien, naast dat ik ook de woede van bijvoorbeeld de (gemiddelde) boer begrijp. Maar ik ben zeeeker niet perfect hierin hoor, zo bedoel ik het absoluut niet.

Ik zou gewoon willen dat onze hulpverleners weer wat meer respect, waardering en aanzien krijgen. Dat we allemaal wat meer in staat zijn om alle kanten van het verhaal te bekijken, in plaats van alleen vanuit één "ze zijn tegen mij"-bril een houding aan te nemen. Maar ook, dat we allemaal weer zien hoe vreselijk hard die mensen in uniform werken om dit zooitje ongeregeld nog enigzins in vorm te houden, in plaats van om ons dwars te zitten. Ambulance, brandweer, én politie.

Bedankt voor het lezen/luisteren van mijn TedTalk, ik zal me weer even wat meer op de achtergrond houden ;)

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-24 17:10

Daar haal je wel het slechtste voorbeeld aan wat je maar kunt bedenken in deze :D

Een jongen die met een trekker, met trekker rijbewijs over een rotonde rijd waar hij gewoon mag komen. En niemand in gevaar brengt.
Dat hij onderdeel uitmaakte van een protest maakte hem niet ineens gevaarlijk of een wetsovertreder.
Hij had ook geen enkele intentie om een slachtoffer te maken (en bij die boeren protesten was dat bij 99,9 boeren niet de bedoeling)
Daar werd dan met scherp op geschoten, niet op banden oid nee op de cabine. Dus hoofd/lijf/

nee dat is niet goed te praten. Ik begrijp de stress van de agenten, maar dit ws ver buiten proportie.

Dan gaan we naar de rellen bij vuurwerk

Daar zijn jongeren bewust met explosieven aan het gooien naar de politie.
Waarbij zwaar letsel of de dood niet uit te sluiten is.
Denk zelfs dat ze op dat moment zelfs dikke lol zouden hebben als er een agent afgevoerd zou worden. Doel bereikt. Stoer als het kan op dumpert delen.

En nee dan zou ik met scherp schieten nog steeds afkeuren.
Want het blijven gewoon domme gasten met het iq van een poffertje.
Maar ze zijn wel bewust mensen in gevaar aan het brengen. Gewoon voor de stoer voor de lol, want hun levensonderhoud staat niet op het spel of andere belangrijke beweegreden
Daar mag wel een keer met een waterkanon overheen geblazen worden hoor.
Dat niks doen is echt fout.

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-24 17:33

Die gastjes die op hulpdiensten en überhaupt mensen/dieren gaan lopen afsteken of ze aftuigen omdat ze op hun gedrag worden aangesproken mogen wat mij betreft berecht worden wegens poging tot moord.
Ongeacht of ze schade/verwondingen veroorzaken of niet.
En als iemand komt te overlijden aan hun misdragingen is het imo gewoon moord, geen dood door schuld, geen doodslag of wat dan ook.
Want het moment dat je besluit om vuurwerk op iemand te richten ben je imo bewust van plan een ander schade te berokkenen.
En geen verzachtende omstandigheden als beïnvloed zijn door groepsdruk, laag iq of wat dan ook.
Is dat hard?
Ja jammer dan, iemand verwonden of om zeep helpen is ook niet lief. :+

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-24 17:45

lor1_1984 schreef:
En geen verzachtende omstandigheden als beïnvloed zijn door groepsdruk, laag iq of wat dan ook.
Is dat hard?

Niet alleen hard, vooral zinloos. Want als je veel mensen in de gevangenis wilt krijgen, dan is dat een prima manier, maar als je een veiligere maatschappij wilt, dan levert zo'n aanpak je niks op. Je verplaatst alleen het geweld van de politie buiten de gevangenis naar de medewerkers binnen de muren... totaal geweld of gevaar neemt niet af, de kosten nemen niet af, de samenleving wordt niet veiliger of fijner.

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-24 18:05

Dan zetten ze maar een eiland af ofzo.
Geen hulpdiensten, zelf voorzien van eten etc en zoek het verder maar uit. :evaw:
Wat mij betreft verspeel je alle rechten op hulp etc als je je dusdanig misdraagt dat anderen in gevaar komen door jouw gedrag.
Kijken hoe leuk het dan nog is om hulpdiensten en voorbijgangers in gevaar te brengen.

VuurVleugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-24 18:08

Shadow0 schreef:
lor1_1984 schreef:
Is dat hard?

Niet alleen hard, vooral zinloos. Want als je veel mensen in de gevangenis wilt krijgen, dan is dat een prima manier, maar als je een veiligere maatschappij wilt, dan levert zo'n aanpak je niks op. Je verplaatst alleen het geweld van de politie buiten de gevangenis naar de medewerkers binnen de muren... totaal geweld of gevaar neemt niet af, de kosten nemen niet af, de samenleving wordt niet veiliger of fijner.

Dat ben ik niet helemaal met je eens. Hogere pakkans en straffen kunnen ook leiden tot een afname van het geweld. Natuurlijk zal je altijd een harde kern overhouden, maar ik denk dat een heleboel van de 'gappies' ineens niet meer zo stoer zijn als blijkt dat het zwaard van Damocles boven hun hoofd hangt. Kijk, we moeten ook niet richting Amerika wat mij betreft qua gevangenisstraffen, maar we zijn nu wel echt héél soft.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-24 18:16

VuurVleugels schreef:
Dat ben ik niet helemaal met je eens. Hogere pakkans en straffen kunnen ook leiden tot een afname van het geweld.

Hogere pakkans wel, hogere straffen werken maar heel beperkt en vaak niet.

Citaat:
Natuurlijk zal je altijd een harde kern overhouden, maar ik denk dat een heleboel van de 'gappies' ineens niet meer zo stoer zijn als blijkt dat het zwaard van Damocles boven hun hoofd hangt.

Waarom zou je dat denken dan? Dit zijn mensen die dronken of onder invloed bereid zijn om met explosieven te werken, en die te stapelen, te combineren, in kleine ruimtes te stoppen omdat het harder knalt, en met enige regelmaat blazen ze hun eigen hand of oog op. Vooruit kijken en nadenken is niet hun goeiste vaardigheid zeg maar....

Ik zou liever willen dat we de tijd en energie van mensen stoppen in dingen die daadwerkelijk ook iets uitmaken, niet in 'oplossingen' waar je niets mee bereikt.

Citaat:
Kijk, we moeten ook niet richting Amerika wat mij betreft qua gevangenisstraffen, maar we zijn nu wel echt héél soft.

Dat hangt er heel erg vanaf. We zijn vooral erg inconsistent... En dat werkt in elk geval voor geen meter.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-24 18:38

Maar wat stel jij dan voor wat we met dit soort mensen gaan doen Shadow?

Die jeugd die die man in Leek dood heeft geschopt, allemaal laten berechten voor moord en weg er mee. Die hebben geen plek in de maatschappij, er is fundamenteel iets mis met je als je dat doet.

En de politie mag wel wat meer bevoegdheden krijgen, grijp maar eens retehard in bij dit soort volk, zweep er over, so to speak.

VuurVleugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-24 18:40

Nou Shadow, laten we het er maar op houden dat wij een heel ander beeld van gedrag en consequenties binnen onze rechtsstaat hebben!

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-24 18:41

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-24 18:54

Verschrikkelijk.
Zelfs die 15 maanden eis is te weinig.

Deze rechter wens ik... Mag je zelf invullen...

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-24 18:55

Wintu schreef:
Maar wat stel jij dan voor wat we met dit soort mensen gaan doen Shadow?

Het strafrecht zoals we dat hebben uitvoeren, maar NIET overgaan tot volksgerichten of geweld of cowboypolitie die vrijelijk geweld inzet.

En daarnaast dus meer aandacht naar zowel een algemeen verbod op alle verkoop, het ingrijpen voordat dingen uit de hand lopen, het bestraffen van kleinere overtredingen (en daar zijn taakstraffen echt helemaal prima voor), het aanbieden van andere activiteiten. En het opbouwen van andere normen dan altijd maar weer meteen meer geweld willen. (Want ook al wil jij dat het geweld van de politie komt, het is nog steeds *meer* geweld.)

Citaat:
Die jeugd die die man in Leek dood heeft geschopt, allemaal laten berechten voor moord en weg er mee. Die hebben geen plek in de maatschappij, er is fundamenteel iets mis met je als je dat doet.

Vervolgen, op de gebruikelijke manier en niet meer of minder dan dat.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-24 19:01

DuoPenotti schreef:
Deze rechter wens ik... Mag je zelf invullen...

Maar wat mensen dus niet willen weten is dat DIT ook bijdraagt aan de minachting tav handhaving. De toename van geweld richting handhavers komt niet alleen van degenen die werkelijk met vuurwerk gooien, het wordt ook aangemoedigd door zo neerbuigend te doen naar ons rechtssysteem en de rechters.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-24 19:11

Kan zijn.
Maar een taakstraf uitspreken met dit soort geweld vraagt vanzelf om een reactie die net zo ongepast is.
Spreek gewoon recht.
Dan krijgt men ook dit soort reacties niet.

Wat jij nu doet de schuld bij mij schuiven is overigens ook een grotere ergernis van veel mensen. Je mag niks negatief zeggen want dan...

Er valt over zulke straf ook niks positief te halen.
Dat is de boodschap. Niet gaan verdraaien

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-24 19:14

Dp heb je wel het gehele nieuwsbericht gelezen waarom de rechter tot deze straf is gekomen?

VuurVleugels

Waarschijnlijk wenste deze rechter ook heel anders... Ze hebben zich helaas alleen te houden aan precedent en als dat decennialang steeds milder wordt door politieke invloeden kunnen rechters dat (individueel) niet zomaar omgooien. Dat moet vanuit de politiek komen.

Ik weet nog dat ik ooit eens een interview las met een rechter die een moordverdachte vrij moest laten gaan wegens gebrek aan bewijs, terwijl elke vezel in haar lijf schreeuwde dat hij het gedaan had. Dat was tenenkrommend voor haar. Maar ze kon niet anders dan de rechterlijke procedure volgen...

chanicha

DuoPenotti schreef:
Kan zijn.
Maar een taakstraf uitspreken met dit soort geweld vraagt vanzelf om een reactie die net zo ongepast is.
Spreek gewoon recht.
Dan krijgt men ook dit soort reacties niet.

Wat jij nu doet de schuld bij mij schuiven is overigens ook een grotere ergernis van veel mensen. Je mag niks negatief zeggen want dan...

Er valt over zulke straf ook niks positief te halen.
Dat is de boodschap. Niet gaan verdraaien

Helemaal mee eens :j

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-24 19:15

Shadow0 schreef:
Precies, daarom moet je het daar niet op aan laten komen. En dat doet de politie dus vaak wel, door openlijk en bij allerlei meldingen te vertellen dat ze daar niet op gaan handhaven. Niet de grote situaties, juist ook de kleine.

Inderdaad. Toen ik met de andere kwajongens op straat liep was de wijkagent van alles op de hoogte en zijn collegas op de scooter/motorfiets haast om de hoek op afroep.
Ook kwám die mobiele agent als er een buur belde. Ik kan het typische geluid van de 4-takt Heinkel nóg ´horen´ :D

Als je gepakt werd was dat én terecht én was je zeker van redelijke straf op maat.

Er moet bij opgemerkt worden dat wij daarentegen oogluikend meer mochten, uitlaatkleppen hadden. Tegenwoordig kan/mag er niets meer. Dan is in gróter verband stoom afblazen voorspelbaar.

Je kan niet alles verbieden en dan verwachten dat er geen nog illegaler uitweg gevonden wordt. Nee, niet goed, maar wel zeker. Tja en dán heb je te maken met een al geescaleerde situatie.

Meer cameras zijn geen vervanging van de buurtagent. De vinger op de pols en meester in spanning verlagen. Maar ja cameras zijn goedkoper. Imo is het daarmee uit elkaar gegroeid tussen de straat en handhaving.

Maar goed, verbieden maakt het imo alleen maar nóg minder controleerbaar.
Laatst bijgewerkt door Huertecilla op 03-01-24 19:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-24 19:15

lor1_1984 schreef:
Die gastjes die op hulpdiensten en überhaupt mensen/dieren gaan lopen afsteken of ze aftuigen omdat ze op hun gedrag worden aangesproken mogen wat mij betreft berecht worden wegens poging tot moord.
Ongeacht of ze schade/verwondingen veroorzaken of niet.
En als iemand komt te overlijden aan hun misdragingen is het imo gewoon moord, geen dood door schuld, geen doodslag of wat dan ook.
Want het moment dat je besluit om vuurwerk op iemand te richten ben je imo bewust van plan een ander schade te berokkenen.
Is dat hard?
Ja jammer dan, iemand verwonden of om zeep helpen is ook niet lief. :+

:j :j :j

Helemaal met jou eens, zachte heelmeesters maken stinkende wonden gaat hier ook weer op.

Duidelijkheid, grenzen en zware consequenties dat is nodig.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-24 19:17

Benzz schreef:
Dp heb je wel het gehele nieuwsbericht gelezen waarom de rechter tot deze straf is gekomen?

Ja