Belasting op frisdrank

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-24 15:37

Mijn vriend neemt het gewoon mee uit Duitsland als hij op vrijdag terugkomt van zijn werk. :')

En ik ga ook wel boodschappen halen in DE met een vriendin. Woon maar 20 minuten van de grens af, en in de Duitse winkels kan ik juist ook weer dingen krijgen die ik in Nederland niet kan krijgen.
EN daar maak ik mijn (Duitse) vriend weer heel blij mee. :))

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-24 15:49

Ineke2 schreef:
Mjah ik baal wel extra, want ik heb extra calorieën dus hard nodig en drinken zorgt voor makkelijker extra. Voor de meerderheid van de mensen is het andersom maarja.
Veel mensen blijven het ( naar mijn idee) toch wel kopen en drinken.

Dan kun je nog altijd chocomel pakken, daar wordt geen extra belasting over geheven.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-24 15:56

Ailill schreef:
Maar dat bepalen ze toch helemaal niet, dat bepaal je nog altijd zelf. Ze bepalen enkel de belasting.

Bijzondere berichten komen er hier voorbij.

Het punt in mijn optiek is ook niet dat er extra belasting op komt, maar dat het werd gebracht onder het mom van 'dan wordt de Nederlander gezonder, want er wordt minder frisdrank gekocht'. En dan is het bijzondere dat light frisdrank dezelfde belasting krijgt, terwijl er 0 kcal in zitten, plus het punt dat chocomel bijvoorbeeld niet extra belast wordt, terwijl dat barst van de suikers.
Daarbij komt dat ook nog het onzinverhaal dat belasting verminderen op fruit en groente te ingewikkeld is (hoe dan?).

Plus.. wat komt hierna? Wit brood extra belasten want er zitten te weinig vezels in? Pizza's of snacks extra belasten want er zit teveel vet in? Ze verzinnen vast wel weer wat.

Het is allemaal gewoon heel erg krom en dat irriteert me mateloos.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-24 15:59

Supervixen schreef:
Daarbij komt dat ook nog het onzinverhaal dat belasting verminderen op fruit en groente te ingewikkeld is (hoe dan?).

Plus.. wat komt hierna? Wit brood extra belasten want er zitten te weinig vezels in? Pizza's of snacks extra belasten want er zit teveel vet in? Ze verzinnen vast wel weer wat.

Dit helemaal. Boodschappen zijn het afgelopen jaar al zo ontzettend duur geworden. Op een gegeven moment is het geld ook op.

En dan heb ik nog een prima loon ook. Hoe moeten de lagere inkomens rondkomen?

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-24 16:34

Ailill schreef:
Maar dat bepalen ze toch helemaal niet, dat bepaal je nog altijd zelf. Ze bepalen enkel de belasting.

Aangezien zij wel bepalen waar wel of geen onzinbelasting op geheven gaat worden bepalen ze het wel. Het is een reden om ons nog meer uit te kleden.

Ailill

Re: Belasting op frisdrank

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-24 16:37

Je stopt toch echt zelf die dingen in je mandje, dat doet de overheid niet voor je :n

@ TS, er is wel meer ongezond aan frisdrank, niet alleen de (toegevoegde) suikers, wellicht dat ze het daarom minder stimuleren? En laten we eerlijk zijn, de gemiddelde gezondheid gaat er de laatste jaren nou niet perse op vooruit, blijkbaar hebben veel mensen zo'n overheid, in meer of mindere mate, nodig.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-24 16:46

Het is niet alleen frisdrank waar deze extra belasting op geheven word. Ik drink nauwelijks frisdrank, maar bijvoorbeeld wel sap of ik voeg wat limonadesiroop toe aan mijn yoghurt.
Sojamelk word het ook op toegepast ehm ja hoezo dan?

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-24 16:57

t is heel simpel volgens mij. Als het bedoelt is om mensen 'gezonder' te laten zijn, dan zou de btw op fruit en groente op 0% gezet worden. Vreemd genoeg kan dat dan weer niet

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-24 17:00

Ailill schreef:
Je stopt toch echt zelf die dingen in je mandje, dat doet de overheid niet voor je :n

@ TS, er is wel meer ongezond aan frisdrank, niet alleen de (toegevoegde) suikers, wellicht dat ze het daarom minder stimuleren? En laten we eerlijk zijn, de gemiddelde gezondheid gaat er de laatste jaren nou niet perse op vooruit, blijkbaar hebben veel mensen zo'n overheid, in meer of mindere mate, nodig.

Ik vind het echt betutteling, sorry.
En een excuus om meer geld binnen te harken.
Maak dan ook chocola, chips, pizza's, toetjes met chocola, en snoep meteen maar duurder.
En vooral niks goedkoper.

Ik leef zelf aardig gezond, loop 60km hard per week, wandel 20km per week en ga zoveel mogelijk op de fiets naar het werk. Ik heb een goede baan waar ik echt nog gewoon de boodschappen allemaal van kan betalen, maar voor veel mensen is het echt geen doen zo.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-24 17:02

Kinke schreef:
t is heel simpel volgens mij. Als het bedoelt is om mensen 'gezonder' te laten zijn, dan zou de btw op fruit en groente op 0% gezet worden. Vreemd genoeg kan dat dan weer niet

Precies

Ze vallen behoorlijk door de mand.
Maar goed ze moeten toch een of andere graaitaks een naam geven.

Mellow

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-24 17:04

Ailill schreef:

Want chocolademelk is wel gezond? Daar word het niet op geheven.

Het zou in mijn ogen pas helpen wanneer de gezonde dingen goedkoper zouden zijn dan ongezond. En dat is nog steeds niet zo.

Dus het is gewoon een verkapte manier om weer meer geld in het laatje te krijgen.

Dan kun je beter gratis (sport)initiatieven op andere manieren aanbieden want door de dure boodschappen en zorgkosten kunnen mensen misschien hun sport wel niet meer betalen.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-24 17:10

Mellow schreef:
Dan kun je beter gratis (sport)initiatieven op andere manieren aanbieden want door de dure boodschappen en zorgkosten kunnen mensen misschien hun sport wel niet meer betalen.

Voor kinderen zijn er bij verschillende gemeentes dan wel weer 'kindpakketten' om te zorgen dat kinderen kunnen blijven sporten.

Maargoed, geld daarvoor moet de gemeente ook weer ergens vandaan halen. En zo kom je in een cirkeltje terecht.

Mellow

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-24 17:21

Maar moet je voor die kindpakketten niet aan bepaalde voorwaarden voldoen? Bedoel als dat weer op inkomen gebasseerd is. Dan helpt het diegene niet die door de duurdere boodschappen minder te besteden heeft maar wel "teveel" verdiend ervoor.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-24 18:11

purny schreef:
Ailill schreef:

Aangezien zij wel bepalen waar wel of geen onzinbelasting op geheven gaat worden bepalen ze het wel. Het is een reden om ons nog meer uit te kleden.

Ik laat me niks aanpraten, ik blijf het drinken kopen dat ik vorig jaar ook kocht, ongeacht deze belasting van.

Er is niemand die mij tegenhoudt om een sixpack alcoholvrij bier in mijn mandje te stoppen en ook niemand die me dwingt om een pakje thee te kopen.

Dus nee, de overheid legt mij absoluut niet op wat ik wel en niet koop :n

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-24 18:19

Mellow schreef:
Maar moet je voor die kindpakketten niet aan bepaalde voorwaarden voldoen? Bedoel als dat weer op inkomen gebasseerd is. Dan helpt het diegene niet die door de duurdere boodschappen minder te besteden heeft maar wel "teveel" verdiend ervoor.

dat klopt. Ik heb echter wel het vermoeden dat op termijn in dit tempo sommige inkomenseisen verhoogd gaan worden.

Ik vind het voornamelijk graaierij van de overheid. En niet stimulerend om voor gezondere producten te gaan kiezen. En ik vind het vooral naar voor de al lagere inkomens.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-24 18:39

Zeker Winged, ik baal ervan maar ik heb nog wel het geluk dat ik financiële middelen heb om het te kunnen kopen. Ik zal daarvoor langer moeten sparen voor sommige andere dingen.

Degenen op het minimum of net daarboven die hebben het al heel lastig.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-24 18:50

Marije_jiplover schreef:
Ik laat me niks aanpraten, ik blijf het drinken kopen dat ik vorig jaar ook kocht, ongeacht deze belasting van.

Er is niemand die mij tegenhoudt om een sixpack alcoholvrij bier in mijn mandje te stoppen en ook niemand die me dwingt om een pakje thee te kopen.

Dus nee, de overheid legt mij absoluut niet op wat ik wel en niet koop :n

Jou niet, maar een ander die het minder heeft wel. Want de overheid bepaalt de onnozele toeslag op bepaalde dingen. En als jij het al niet breed hebt dan ben je genoodzaakt om naar de goedkopere dingen te kijken en te kopen.
En ze zijn totaal niet geloofwaardig meer te noemen.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-24 19:01

Van mij mag op alles een extra belasting geheven worden behalve water, groenten, fruit, echt eerste levensbehoeftes. Liever belasting p luxe dan zomaar voor iedereen :j

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-24 19:09

Winged schreef:
Supervixen schreef:

Dit helemaal. Boodschappen zijn het afgelopen jaar al zo ontzettend duur geworden. Op een gegeven moment is het geld ook op.

En dan heb ik nog een prima loon ook. Hoe moeten de lagere inkomens rondkomen?

Moeilijk. En niet omdat ik elke dag frisdrank drink, maar precies wat jij zegt. Alles wordt duurder. En zelfs dat ene glas dat je per week drinkt oid ga je over nadenken.
Want het is nu gestegen, maar sowieso afgelopen jaar al meerdere keren. In een jaar, of eigenlijk korter, ruim een euro erbovenop. En dat was dan de goedkoopste optie.

Dus onbewust word je idd wel beïnvloed, omdat het gewoon niet meer te betalen is. Belastingen erbij of verhogen kan allemaal maar, maar verlagen is ineens moeilijk???

Hier trouwens ook eerder te dun als te dik. Kan beter wel de versies met calorieën pakken, maar zal nu dus alleen water worden en soms een glas melk. En ik, of mijn lcihaam, heb liever suiker als andere zoetstoffen. Bijna jammer dat ik geen chocomel lust.

Die kindinitiatieven zijn er idd. Maar heb je geen kinderen en ben je geen 65 plus zijn er ineens bijzonder weinig initiatieven

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-24 19:12

Er zit ook extra belasting op water, fruit en groenten ( fruit zit trouwens ook vol suiker :j ) namelijk btw en op water uit de kraan betaal je ook belasting. Dus in die zin…

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-24 19:21

Daarom heb ik het ook over EXTRA belasting ;)
BTW is gewoon de standaard belasting.

Als er extra geld nodig is voor de schatkist, dan liever op luxe goederen die niemand per-sé nodig heeft.

SANEX

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-24 19:43

Ik liep net in de Lidl toen ik het volgende zag hangen:

Afbeelding

Ik ben geen overheidszeikerd,maar toen ik dat verschil in tarief 2022-2024 las dacht ik wel even dat ze toch wel helemaal mesjogge zijn geworden.
Dit is toch niet meer met droge ogen uit te leggen? Taxje hier, taxje daar, doe maar even het dik drievoudige in 2 jaar...

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-24 19:47

pmarena schreef:

Als er extra geld nodig is voor de schatkist, dan liever op luxe goederen die niemand per-sé nodig heeft.

Zodat niemand het koopt en er dan weer een ander potje aangeboord moet worden?

Waarom niet de grote multinationals eens aanpakken, of de toelage koningshuis eens naar beneden? Die mensen hebben naar het schijnt 1,3 miljard.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-24 20:09

pmarena schreef:

Maar boodschappen zijn niet luxe over het algemeen en er is een grote groep die het zonder deze extra belasting al niet goed kan betalen.

Weet je trouwens wat er gebeurt als de vraag groeit naar goedkopere producten? Daarvan stijgt de prijs. Niet door belasting maar vraag en aanbod.

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-24 20:21

pmarena schreef:
Van mij mag op alles een extra belasting geheven worden behalve water, groenten, fruit, echt eerste levensbehoeftes. Liever belasting p luxe dan zomaar voor iedereen :j

Koekoek 8)7