Algemeen politiek discussie topic nummer 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 17:15

De Mistral...die Houden we erin! :=
Die is hard, heet en ook zanderig!

Polarize

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 17:18

veneri schreef:
Sabri schreef:

Mee eens hoor Sabri.
Ik accepteer een ieder zoals ie isof wil zijn.maar om het dan maar op te dringen en soms aan te praten aan de toch al gevoelige en kwetsbare jongeren. Er zijn jongeren die zich (bijna) van het leven hebben beroofd omdat ze hierdoor niet meer wisten wie ze nou eigenlijk zijn.
Laat een ieder dat zelf ontdekken.leg het niet op. En leven en laten leven werkt 2 kanten op.

Vanaf welk punt wordt het opgelegd en wanneer is het zelf ontdekken? Is het casual over de queer community praten al aandringen? Het gewoon bestaan in de samenleving?
Als ik met collega's, en over een tijdje docente, net zo casual over mijn vriendin/vrouw praat als mijn hetero medemens, is het dan al opdringen?
De lgbtq+ community bestaat gewoon, en door gewoon te bestaan vinden veel mensen al dat er opgedrongen wordt.

Mensen kunnen zichzelf niet ontdekken als ze niet weten dat het bestaat. En er zijn zo enorm veel trans en queer mensen die pas op late leeftijd (lees, 50/60+) uit de kast komen omdat ze op dat punt pas hebben ontdekt dat het mogelijk is om iets anders de zijn dan de "standaard" wat overal is. Simpelweg weten dat er iets anders bestaat dan wat als de norm wordt gezien is geen opdringen.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 17:38

BrankaZ schreef:
Nikass schreef:
Met het laatste ben ik het niet helemaal eens. Er staan wel degelijk windmolens en van die velden met zonnepanelen in de stad. Daarnaast zal er prioriteit in de steden gebouwd worden, hetgeen ten koste kan gaan/gaat van groen, en van openbare ruimte.

Ik denk dat die velden in de stad niet in verhouding staan met de hectares aan landbouwgrond die worden gebruikt om zonnepanelen te plaatsen. En dan erachter komen dat het netwerk er niet op berekend is.
Windmolens zie je zelden in de stad, dat heeft te maken met slagschaduw en het laagfrequente geluid. Áls er al een windmolen staat komt die qua formaat niet in de buurt van die in het buitengebied. Net zoals dat je in de stad niet hele rijen er van ziet staan.

Ik verzin het niet ofzo hè, ik zie ze toch gewoon staan.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 17:43

AppleSter schreef:
Wat ik wel heel goed vind aan de PVV is het linkse beleid op ouderen en zorg. En het EU standpunt, net als het klimaatstandpunt.
Ik ben heel benieuwd hoe ze het gaan doen!

Oh dear...

Ik moet eerlijk bekennen dat ik nooit iets mbt links/sociaal beleid van de pvv heb gezien.

Mijn ervaring
1) men jat de sociale paragraaf van de SP
2) en als het op stemmen aankomt, wetten maken etc doet men NIET wat in het eigen verkiezingsprogramma staat,
dwz de pvv stemt niet mee met de SP,
de pvv stemt mee met de vvd.

En hier weer iemand die er in is gevlogen.

Mede om dit soort strapatsen vind ik Wilders volstrekt onbetrouwbaar.
Ik ben een calviniste: doe wat je zegt en zeg wat je doet - ipv mensen om de tuin leiden.
Laatst bijgewerkt door Janneke2 op 23-11-23 17:44, in het totaal 1 keer bewerkt

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 17:43

Laatst bijgewerkt door secricible op 23-11-23 17:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 17:46

germie schreef:
https://www.ad.nl/politiek/waar-staat-d ... ~aab8e9c8/

Als je dit zo leest, dan heeft de PVV echt volledig gelijk. Ze zijn duidelijk niet tegen asielzoekers, maar tegen gelukszoekers. Ze willen het huidige beleid goed aanpakken, en zijn er echt voor de burger. Ook hebben ze volledig gelijk met het klimaat. Ik lees hier niets over een Nexit, maar alleen over minder betalen. En daar ben ik het dan ook wel mee eens. Een Nexit komt er toch niet.
Mensen willen weer betaalbaar wonen en leven en een toekomst hebben. Je wilt de kinderen weer een woning gunnen zodat ze niet oneindig bij jou thuis blijven wonen, betaalbaar de woning verwarmen, betaalbare zorg, betaalbaar vervoer, gewoon alles wat onder de eerste levensbehoeften valt. Alles wat Rutte heeft afgebroken.
De keuze van de Nederlander voor de PVV snap ik dus echt wel als ik dit lees.

We zoeken allemaal geluk.

Ik ben het volledig eens en wil hetzelfde, vooral voor de minder bedeelden. Ik vind dat hele metafoor van linkse bubbel zo’n dooddoener. Ik stem links omdat ik er zelf warm bij zit maar vind dat iedereen dat verdient. Je hoeft niet op een racist te stemmen die dingen belooft die tegen de rechtsstaat zijn om hetzelfde punt te maken. Dat is een keuze. Ik hoop oprecht dat hij dit allemaal waar kan maken in 4 jaar tijd ook trouwens. Dat is een hele korte periode namelijk en historie heeft geleerd dat je niet veel gedaan krijgt.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 17:57

secricible schreef:
https://www.atlasleefomgeving.nl/kaarte ... 247,true,1

Een kaart van windmolens en hun hoogte in NL

[ [url=m/Tsrf2T.jpg]Afbeelding[/url] ]

Wat kleintjes in Amsterdam (net er omheen, in de haven) maar verder is de randstad aardig ondervertegenwoordigd vind ik :+

Zonneparken vind je hier: http://zonopkaart.nl/
Daar kan kk op mijn kleine schermpje niks zinnigs van vinden

Ik heb de Randstad niet genoemd hoor. Er werd aangegeven "de stad", en buiten de Randstad heb je ook steden (echt waar!)

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 17:59

germie schreef:
Mensen willen weer betaalbaar wonen en leven en een toekomst hebben. Je wilt de kinderen weer een woning gunnen zodat ze niet oneindig bij jou thuis blijven wonen, betaalbaar de woning verwarmen, betaalbare zorg, betaalbaar vervoer, gewoon alles wat onder de eerste levensbehoeften valt. Alles wat Rutte heeft afgebroken.

Ik dreig in herhaling te vallen, maar ik vind er iets anders van.

Mijn ervaring
2) en als het op stemmen aankomt, wetten maken etc doet men NIET wat in het eigen verkiezingsprogramma staat,

Ik ben een calviniste: doe wat je zegt en zeg wat je doet - ipv mensen om de tuin leiden.

AppleSter

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 18:03

Janneke2 schreef:
AppleSter schreef:
Wat ik wel heel goed vind aan de PVV is het linkse beleid op ouderen en zorg. En het EU standpunt, net als het klimaatstandpunt.
Ik ben heel benieuwd hoe ze het gaan doen!

Oh dear...

Ik moet eerlijk bekennen dat ik nooit iets mbt links/sociaal beleid van de pvv heb gezien.

Mijn ervaring

Nou… Die laatste zin, daar ben ik ook van! Exact dat is mijn probleem met Timmermans, die “Do as I say, not as I do” preekte. Daar hebben we in een ander topic al uitgebreid over gediscussieerd :D Elektrische auto’s, zonnepanelen, vliegen…. Alles is al voorbij gekomen.

Het klinkt alsof je heel veel vrees en misschien wel haat voelt jegens Wilders. Maar misschien moet je even tot 10 tellen en even afwachten wat er gaat gebeuren, mocht hij het kabinet gaan leiden?
Het is niet allemaal zo zwart-wit als je het hier schetst. Er zijn genoeg mensen die debatten volgen en Wilders / PVV op een aantal gebieden links vinden, ook in stemmingen.

Nederland heeft gekozen, deze uitkomst, daar moeten we het mee doen. Als hij niet goed leiderschap toont / de verkeerde kant op gaat met Nederland wordt de PVV (net als de VVD, D66, CDA etc nu) vanzelf afgestraft bij de volgende verkiezingen.

mysa
correspondent/vertaler

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 18:08

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 18:11

AppleSter schreef:
Nou… Die laatste zin, daar ben ik ook van! Exact dat is mijn probleem met Timmermans, die “Do as I say, not as I do” preekte. Daar hebben we in een ander topic al uitgebreid over gediscussieerd :D Elektrische auto’s, zonnepanelen, vliegen…. Alles is al voorbij gekomen.

Ik moet ook wel zeggen dat dat ook een ding was van Timmermans waar ik op af ben geknapt dat decadente gedoe van hem. Daarom heb ik ook op de nummer 2 gestemd. Wethouder uit de gemeente Tilburg die heel veel voor de minima heeft gedaan in Tilburg.

Meestal stem ik gewoon op de eerste kandidaat van een partij, maar Timmermans zelf daar knapte ik ook wel iets te veel op af ja.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 18:17

Raineri schreef:
germie schreef:
https://www.ad.nl/politiek/waar-staat-d ... ~aab8e9c8/

Als je dit zo leest, dan heeft de PVV echt volledig gelijk. Ze zijn duidelijk niet tegen asielzoekers, maar tegen gelukszoekers. Ze willen het huidige beleid goed aanpakken, en zijn er echt voor de burger. Ook hebben ze volledig gelijk met het klimaat. Ik lees hier niets over een Nexit, maar alleen over minder betalen. En daar ben ik het dan ook wel mee eens. Een Nexit komt er toch niet.

Ik ben het volledig eens en wil hetzelfde, vooral voor de minder bedeelden. Ik vind dat hele metafoor van linkse bubbel zo’n dooddoener. Ik stem links omdat ik er zelf warm bij zit maar vind dat iedereen dat verdient. Je hoeft niet op een racist te stemmen die dingen belooft die tegen de rechtsstaat zijn om hetzelfde punt te maken. Dat is een keuze. Ik hoop oprecht dat hij dit allemaal waar kan maken in 4 jaar tijd ook trouwens. Dat is een hele korte periode namelijk en historie heeft geleerd dat je niet veel gedaan krijgt.

Elk EU land bepaald zelf wie ze onder "gelukszoekers" verstaan. Er wordt een lijst opgesteld met zg "veilige landen"
Nederland heeft één van de strengste en langste lijsten. Er staan landen op die niet voor iedereen veilig zijn, en die door andere Europese landen niet als veilig worden beschouwd.

Vroeger was ik trots op ons tolerante landje, de gezelligheid, saamhorigheid. En ik vind het heerlijk om zoveel culturen om mee heen te hebben.
De afgelopen jaren voel ik me ten aanzien van het politieke klimaat in Nederland oud en gedesillusioneerd; waar zijn de principes en de idealen? Waar de ruimdenkendheid en de solidariteit?
Ik ervaar een totaal ander land: onverschillig, ongastvrij, intolerant, schaamteloze overconsumptie.
Trots? Nee, niet meer; ik schaam me kapot.
Ik schaam me, dat de geschiedenis alweer vergeten is, en dat de moeizaam verworven waarden van gelijke rechten en gelijke kansen er niet meer toe doen.
Hoe heeft het zover kunnen komen?
Laatst bijgewerkt door Nikass op 23-11-23 18:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 18:17

pien_2010 schreef:
De Mistral...die Houden we erin! :=
Die is hard, heet en ook zanderig!

Je vergist je met de sirocco. Dat is de hete woestijnwind.

Ik geef les op een basisschool met gemengde populatie en de verkiezingsuitslag leeft erg onder de kinderen van de bovenbouw.
Ik heb vandaag meerdere Turkse kinderen moeten geruststellen dat ze echt niet zomaar het land uitgezet worden.
Dat is toch vreselijk?!

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 18:18

mysa schreef:
Dit schrijfsel van Sylvia Witteman kreeg ik net doorgestuurd. Ik wil het jullie niet onthouden want het legt de vinger op de zere plek.

https://sylviawitte.com/2023/11/22/aan- ... nederland/

Nederlanders hebben het land nog nooit zelf kunnen opbouwen, enkel slaven en migranten gebruikt?
Dan doe je toch een hele grote groep mensen te kort hoor.
Wat een generaliserend, Nederlander bashend stukje.

AppleSter

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 18:18

mysa schreef:
Dit schrijfsel van Sylvia Witteman kreeg ik net doorgestuurd. Ik wil het jullie niet onthouden want het legt de vinger op de zere plek.

Pfff….. Wat een drama. En wat een opruiing. Wacht nu eerst eens af waar Wilders mee gaat komen. En wacht de formatie even rustig af.
Had rechts Nederland ook zo gereageerd als Timmermans de grote winnaar was geworden?

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 18:19

Supervixen dat vind ik heel verdrietig ;(

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 18:22

Nikass schreef:
Raineri schreef:

Elk EU land bepaald zelf wie ze onder "gelukszoekers" verstaan. Er wordt een lijst opgesteld met zg "veilige landen"
Nederland heeft één van de strengste en langste lijsten. Er staan landen op die niet voor iedereen veilig zijn, en die door andere Europese landen niet als veilig worden beschouwd.

Vroeger was ik trots op ons tolerante landje, de gezelligheid, saamhorigheid. En ik vind het heerlijk om zoveel culturen om mee heen te hebben.
De afgelopen jaren voel ik me ten aanzien van het politieke klimaat in Nederland oud en gedesillusioneerd; waar zijn de principes en de idealen? Waar de ruimdenkendheid en de solidariteit?
Ik ervaar een totaal ander land: onverschillig, ongastvrij, intolerant, schaamteloze overconsumptie.
Ik schaam me, dat de geschiedenis alweer vergeten is, en dat de moeizaam verworven waarden van gelijke rechten en gelijke kansen er niet meer toe doen.

Misschien moet je je eens gaan afvragen waarom het allemaal zo is veranderd, waarom is Nederland zo geworden....

AppleSter

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 18:26

Nikass schreef:

Die laatste vraag, die is belangrijk. Hoe heeft het zover kunnen komen?

Misschien omdat we niet meer dat gezellige, tolerante landje zijn?
Misschien omdat dorpen gebukt gaan onder gelukszoekers die niet uitgezet worden maar jatten, bedreigen etc?
Misschien omdat mensen het zat zijn dat asielzoekers voorgetrokken worden op huurwoningen?
Misschien omdat veel Nederlanders problemen ervaren qua veiligheid en criminaliteit?
Misschien omdat Nederland voller en voller loopt en we te dicht op elkaar zitten met diverse culturen?

Edit; Ik vergeet nog een belangrijke; Mensen worden niet vrolijker van bijna niet meer rond kunnen komen. Dat helpt ook niet qua tolerantie, zeker als je kinderen ook nog langer thuis moeten blijven wonen (huizen gaan met voorrang naar statushouders) en je kacheltje op laag moet.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 18:30

Je raaskalt allemaal onwaarheden.
Ik denk dat Wilders dáárom zoveel volgers heeft; omdat mensen niet willen nadenken. Enkel blind een leider volgen, die een zondebok aanwijst, en als je die het land uitmietert komt alles goed.
Op de één of andere manier komt dat me bekend voor. Jou blijkbaar niet.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 18:31

AppleSter schreef:
Nou… Die laatste zin, daar ben ik ook van! Exact dat is mijn probleem met Timmermans, die “Do as I say, not as I do” preekte. Daar hebben we in een ander topic al uitgebreid over gediscussieerd

Ja, Timmermans vloog voor zijn beroep (diplomaat)
en om één of andere reden lagen er geen zonnepanelen op zijn huis.
Daar mag je iets van vinden ('problemen mee hebben') - ik vind verwijt 1 onzin en nummer 2 zou ik eens echt gefundeerd willen hebben.
(Er kunnen zeer geldige redenen voor zijn, hij kan zonnepanelen elders bezitten, etc etc etc.)
Jij gaat af op twee kleinigheden.

Vind ik van een andere orde dan systematisch (want al jarenlang) je kiezers voorliegen.
Ik vind dat voor een politicus beneden peil.

Over 'sociaal beleid' 1 dat alleen op papier bestaat.

Citaat:
Het klinkt alsof je heel veel vrees en misschien wel haat voelt jegens Wilders.

Ik vind hem om bevonstaande redenen volstrekt onbetrouwbaar.

Maar lief dat je je zorgen maakt over mijn psyche. :(:)
Overigens sla je wel een belangrijke plank mis: een pittige mening hebben over het kiezersbedrog van GW is een pittige mening hebben.
Geen emotionele kwestie met angst of haat.
Citaat:
Het is niet allemaal zo zwart-wit als je het hier schetst.

Pardon...?

Ik meld een systematische kwestie van misleiding.

Waar helaas ook meerdere bokkers laten we zeggen in zijn gevlogen.

Maar in deze kwestie zit helaas weinig nuance.
Citaat:
Er zijn genoeg mensen die debatten volgen en Wilders / PVV op een aantal gebieden links vinden, ook in stemmingen.

Iedereen mag dat vinden, hoor.

Persoonlijk vind ik het onbehoorlijk om op te schrijven dat de huursubsidie omhoog moet in je verkiezingsprogramma,
en dan in de Tweede Kamer doodleuk tegen te stemmen.
Laatst bijgewerkt door Janneke2 op 23-11-23 18:37, in het totaal 1 keer bewerkt

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 18:37

mysa schreef:

En dan stoppen we ook met bijstand van mensen die langer dan 5 jaar in Nederland wonen maar nog nooit gewerkt hebben of de taal spreken, dan heb je het over 60% van alle mensen in de bijstand.
En ja dat is gefactcheckt.

Dan stoppen we ook met Polen de "grote vakantie" geven...dat heet inderdaad eerst netjes werken, zelf ,Ja dat lees je goed, zelf het contract opzeggen en toch 2 jaar WW vangen. In polen, want als er iemand 1 keer in de maand met hun pinpas pint is dat Nederlands genoeg. Solliciteren eis is overboord. Moeten wij eens doen. Dan heet dat verwijtbaar werkloos. Krijg je niks. En ja UWV weet er van. Zoek maar op.

En nee veel Nederlanders zijn niet lui om dat werk te doen. Zowel mijn collega's en ik die er uitgedonderd werden niet.... na 19 jaar als voorbeeld.
Ja er word wel veel uitgebuit en hopelijk gaat dat wel aangepakt worden, want dat mag echt niet! Ben in die 19 jaar dus ook heel wat keren opgekomen voor deze mensen en uitgelegd hoe de regels werken.
Wel een reden dat Nederlanders niet eens aan het werk komen in bijvoorbeeld tuinbouw...want die kun je niet uitbuiten... Dat is de reden dat er zo weinig Nederlanders werken. Maar dat snapt iemand op kantoor niet die dat werk zelf nooit zou willen doen. Maar roepen wel het hardste Nederlands zijn te lui ervoor. Echt zo niet in de samenleving staan.... Elite praat. En denk dat die Witteman daar wel bijhoort.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 18:43

DuoPenotti schreef:
mysa schreef:

En dan stoppen we ook met bijstand van mensen die langer dan 5 jaar in Nederland wonen maar nog nooit gewerkt hebben of de taal spreken, dan heb je het over 60% van alle mensen in de bijstand.
En ja dat is gefactcheckt.

Dan stoppen we ook met Polen de "grote vakantie" geven...dat heet inderdaad eerst netjes werken, zelf ,Ja dat lees je goed, zelf het contract opzeggen en toch 2 jaar WW vangen. In polen, want als er iemand 1 keer in de maand met hun pinpas pint is dat Nederlands genoeg. Solliciteren eis is overboord. Moeten wij eens doen. Dan heet dat verwijtbaar werkloos. Krijg je niks. En ja UWV weet er van. Zoek maar op.

En nee veel Nederlanders zijn niet lui om dat werk te doen. Zowel mijn collega's en ik die er uitgedonderd werden niet.... na 19 jaar als voorbeeld.
Ja er word wel veel uitgebuit en hopelijk gaat dat wel aangepakt worden, want dat mag echt niet! Ben in die 19 jaar dus ook heel wat keren opgekomen voor deze mensen en uitgelegd hoe de regels werken.
Wel een reden dat Nederlanders niet eens aan het werk komen in bijvoorbeeld tuinbouw...want die kun je niet uitbuiten... Dat is de reden dat er zo weinig Nederlanders werken. Maar dat snapt iemand op kantoor niet die dat werk zelf nooit zou willen doen. Maar roepen wel het hardste Nederlands zijn te lui ervoor. Echt zo niet in de samenleving staan.... Elite praat. En denk dat die Witteman daar wel bijhoort.

Precies!

mysa
correspondent/vertaler

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 18:47

Ze chargeert ja, dat vind ik ook. Maar toch zet het (mij althans) wel aan het denken.

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 18:50

Nikass schreef:
Je raaskalt allemaal onwaarheden.
Ik denk dat Wilders dáárom zoveel volgers heeft; omdat mensen niet willen nadenken. Enkel blind een leider volgen, die een zondebok aanwijst, en als je die het land uitmietert komt alles goed.
Op de één of andere manier komt dat me bekend voor. Jou blijkbaar niet.

Nee, het niet erkennen van dergelijke gevoelens zorgt dat mensen zich ongehoord voelen. Het zorgt ervoor dat er geen dialoog is want het gevoel wordt als onterecht bestempeld.
Je bent niet de enige, maar juist deze manier van reageren en de mond snoeren als gevoelens worden uitgesproken zorgt dat een grote groep zwijgende stemmers nu extreem kiest. Want wie weet verandert dat nu wel een keer iets?
Je bedoelt het vast anders, maar je reactie komt aanvallend en veroordelend over. Daarmee kom je niet tot een dialoog en dus ook niet tot wederzijds begrip.

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 18:50

Er zijn er hier een paar die ook niet meer achterom kijken volgens mij.
Of het vorige kabinet het zo geweldig heeft gedaan met Groningen, de toeslagen en Limburg en de ouderen dus laat het hem maar doen want Rutte en consorten luisterden niet naar de burgers en lieten ze gewoon barsten met hun uit huis geplaatste kinderen.