verkiezingspoll 2e kamerverkiezing 2023

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Op welke politieke partij ga jij stemmen 22 november?

VVD
110 (11%)
D66
54 (5%)
Groenlinks/PvdA
179 (18%)
PVV
209 (21%)
CDA
8 (0%)
SP
34 (3%)
FvD
24 (2%)
PvdD
35 (3%)
CU
8 (0%)
Volt
57 (5%)
JA21
2 (0%)
SGP
3 (0%)
DENK
2 (0%)
50Plus
2 (0%)
BBB
116 (11%)
BIJ1
6 (0%)
Piratenpartij
3 (0%)
BVNL
7 (0%)
NSC
66 (6%)
Splinter
11 (1%)
LP
1 (0%)
LEF
Geen stemmen
Samen voor Nederland
Geen stemmen
Andere kleine partij
3 (0%)
Ik stem niet/mag nog niet stemmen/blanco
35 (3%)

Totaal aantal stemmen: 975

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-23 22:37

chanicha schreef:
Ik switch naar Omtzigt, belooft geen gouden bergen en is realistisch.
Het is toch koffiedik kijken.

Ik begrijp niet dat VVD zo hoog staat, die hebben het nou niet bepaald goed gedaan de laatste jaren.

Ik begrijp ook niet waarom VVD zo groot is. Er is op rechts genoeg te kiezen zoals Omtzigt want die is ook behoorlijk rechts. Yeşilgöz is gewoon Rutte 2.0

Dees

Re: verkiezingspoll 2e kamerverkiezing 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-23 23:05

Grappig, niets zien in VVD en dan toch op Omtzigt willen stemmen.

Met wie denk je dat Omtzigt in het kabinet wil gaan zitten?

Een stem op Omtzigt = Een stem op VVD

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-23 23:10

Loretta schreef:
chanicha schreef:
Ik switch naar Omtzigt, belooft geen gouden bergen en is realistisch.
Het is toch koffiedik kijken.

Ik begrijp niet dat VVD zo hoog staat, die hebben het nou niet bepaald goed gedaan de laatste jaren.

Ik begrijp ook niet waarom VVD zo groot is. Er is op rechts genoeg te kiezen zoals Omtzigt want die is ook behoorlijk rechts. Yeşilgöz is gewoon Rutte 2.0

2.0 ? Rutte had achteraf geen herinneringen, zij heeft vooraf al geen enkele herinnering aan het wanbeleid van de vvd . Ik kan haar leus, ik sta naast je niet meer horen. Merk dat ik er gewoon kwaad over wordt. Dus geen 2.0 maar al 3.0.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-23 23:11

Omtzigt is een echte CDA’er dus het kan nog alle kanten op. Ik zou dat dus niet zo stellig beweren.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-23 23:17

Het zou ook wel een beetje bijzonder zijn als Yesilgöz ineens een totaal andere weg in zou slaan. Zij staat natuurlijk net zo goed voor het gedachtegoed van de VVD zoals Rutte gedaan heeft.

Zit Beau te kijken, zetelpeiling is weer erg veranderd tegenover vorige week. We gaan echt geen uitgesproken winnaar krijgen aankomende woensdag naar het lijkt.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-23 23:22

Dees schreef:
Grappig, niets zien in VVD en dan toch op Omtzigt willen stemmen.

Met wie denk je dat Omtzigt in het kabinet wil gaan zitten?

Een stem op Omtzigt = Een stem op VVD

Ik ben het meestal met je eens, maar nu niet helemaal :D
Je kunt veel beter op Omtzigt stemmen, dan op de VVD of PVV.
Ik ben het niet met zijn programma eens, maar ik heb wel de oprechte indruk dat hij niet liegt.
En daarmee neemt hij al zoveel afstand van Yesilgöz en Wilders.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-23 23:27

BigOne schreef:
...2.0 ? Rutte had achteraf geen herinneringen, zij heeft vooraf al geen enkele herinnering aan het wanbeleid van de vvd . Ik kan haar leus, ik sta naast je niet meer horen. Merk dat ik er gewoon kwaad over wordt. Dus geen 2.0 maar al 3.0.

_/-\o_
Ik hoor Timmermans, en ook Omtzigt met enige regelmaat zeggen dat de VVD rekenschap moet afleggen voor de crisissen die zij in de afgelopen dertien jaar hebben veroorzaakt. En daar ben ik het zó mee eens.
Ik begrijp dan ook echt niet dat zij nog zoveel stemmen krijgen.
Stemmen op de toeslagenaffaire, stemmen op de in de steek gelaten Groningers, stemmen op de chaos in Ter Apel, dát is wat je dan doet.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-23 23:32

Alsof dat allemaal te wijten is aan de VVD. Je hebt zeker geen herinnering aan een kabinet met PvdA erbij :+

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-23 23:36

Yeşilgöz is gewoon bijna een kopie van Rutte. Waar Rutte alles weglachte, wuift Yeşilgöz de problemen weg. Waar Rutte er geen actieve herinnering aan had daar wil Yeşilgöz er niet aan herinnerd worden. Verder is ze net als Rutte dol op overdrijvingen.

Vanavond beweerde dat als Timmermans aan de macht kwam dat mensen nog niet eens geld voor de trein zouden hebben om het land uit te vluchten.

Ze liegt net als Rutte alles aan elkaar, ze komt met angst voorspellingen mbt het PVDA/GL programma die aantoonbaar onjuist zijn.

Ze is een kopie van Rutte. Alleen heeft ze een hogere stem en een vrouwelijk uiterlijk. Maar ze is een product van exact hetzelfde campagne team.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-23 23:36

Nikass schreef:
BigOne schreef:
...2.0 ? Rutte had achteraf geen herinneringen, zij heeft vooraf al geen enkele herinnering aan het wanbeleid van de vvd . Ik kan haar leus, ik sta naast je niet meer horen. Merk dat ik er gewoon kwaad over wordt. Dus geen 2.0 maar al 3.0.

_/-\o_
Ik hoor Timmermans, en ook Omtzigt met enige regelmaat zeggen dat de VVD rekenschap moet afleggen voor de crisissen die zij in de afgelopen dertien jaar hebben veroorzaakt. En daar ben ik het zó mee eens.
Stemmen op de toeslagenaffaire, stemmen op de in de steek gelaten Groningers, stemmen op de chaos in Ter Apel, dát is wat je dan doet.

Omdat zij heel goede marketing hebben denk ik. Als ik om mij heen hoor wie allemaal vvd gaat stemmen…. Ik snap niet hoe de vvd zulke kiezers trekt. Mensen met een minimaal inkomen of levend van een uitkering, mensen zonder vermogen, mensen wonend in een huurhuis… wat moet je dan met de vvd?
Niet dat veel geld voorwaarde is voor een lang en gelukkig leven maar de vvd staat echt niet voor Jan modaal en een lager inkomen.
En toch krijgen ze ook daar veel stemmen van.

Denk dat zij het duurste campagneteam hebben.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-23 23:40

verootjoo schreef:
Nikass schreef:
_/-\o_

Omdat zij heel goede marketing hebben denk ik. Als ik om mij heen hoor wie allemaal vvd gaat stemmen…. Ik snap niet hoe de vvd zulke kiezers trekt. Mensen met een minimaal inkomen of levend van een uitkering, mensen zonder vermogen, mensen wonend in een huurhuis… wat moet je dan met de vvd?
Niet dat veel geld voorwaarde is voor een lang en gelukkig leven maar de vvd staat echt niet voor Jan modaal en een lager inkomen.

Ja waarschijnlijk heb je gelijk.
En dezelfde gedachte kronkel als Fitzroy misschien; uiteindelijk altijd links de schuld geven.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-23 23:40

Loretta schreef:
Yeşilgöz is gewoon bijna een kopie van Rutte. Waar Rutte alles weglachte, wuift Yeşilgöz de problemen weg. Waar Rutte er geen actieve herinnering aan had daar wil Yeşilgöz er niet aan herinnerd worden. Verder is ze net als Rutte dol op overdrijvingen.

Vanavond beweerde dat als Timmermans aan de macht kwam dat mensen nog niet eens geld voor de trein zouden hebben om het land uit te vluchten.

Ze liegt net als Rutte alles aan elkaar, ze komt met angst voorspellingen mbt het PVDA/GL programma die aantoonbaar onjuist zijn.

Ze is een kopie van Rutte. Alleen heeft ze een hogere stem en een vrouwelijk uiterlijk. Maar ze is een product van exact hetzelfde campagne team.

_/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-23 23:41

verootjoo schreef:

Let eens op de overeenkomsten van campagne voeren tussen Rutte en Yeşilgöz.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-23 23:44

De hele campagne voor de verkiezingen is een klucht met veelal slechte acteurs geworden. Het gaat niet om inhoud en visie, maar om aandachttrekkerij en elkaar zwart maken.
Een treurig schouwspel. :n

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-23 23:44

Je kan 'de schuld" voor het aantal zetels bij de VVD, niet alleen bij de VVD leggen.

Blijkbaar lukt het de andere partijen niet om doe kiezers te trekken. Dat kan op inhoud, maar ook op vorm.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-23 23:46

ruitje schreef:
Je kan 'de schuld" voor het aantal zetels bij de VVD, niet alleen bij de VVD leggen.

Blijkbaar lukt het de andere partijen niet om doe kiezers te trekken. Dat kan op inhoud, maar ook op vorm.

Ja dat is zo. Waar ligt dat probleem denk jij?

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-23 23:55

ruitje schreef:
Even hier op aanhakend: dit is een boeiend artikel over waarom PvdA de A van arbeiders aan het kwijt raken is en wat mensen wel aanspreekt bij andere politici. Als je dat zo bekijkt denk ik dat Timmermans daar ook niet goed bij aansluit? De man is kundig, maar heeft hij verbinding met dit type kiezer?

Citaat:
Als de PvdA het als een van haar hoofdopdrachten ziet de maatschappelijke tegenstellingen te verkleinen, doet ze er goed aan vaker politici uit de traditionele achterban naar voren te schuiven en zichtbaar werk te maken van het herkennen en erkennen van de leefwereld van praktisch geschoolden.

https://wbs.nl/publicaties/vroeger-zate ... u-niet-een

Uit het andere topic. Dit is natuurlijk specifiek op PvdA/GL.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-23 00:01

Bij Op1 interessant gesprek met Tata Steel en Jesse Klaver.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-23 00:06

Fitzroy schreef:
Alsof dat allemaal te wijten is aan de VVD. Je hebt zeker geen herinnering aan een kabinet met PvdA erbij :+

PvdA had ook een groot aandeel tijdens Rutte2(?) geloof ik ja. Vvd was wel de leidende partij maar ik hoop dat men vóóral even terugkijkt en reflecteert op wat er de afgelopen 20 jaar niet goed is gegaan, en waarom. Allerhande dingen zijn geprivatiseerd en dat heeft nou niet echt succesvol uitgepakt.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-23 00:13

Nikass schreef:
Ja waarschijnlijk heb je gelijk.
En dezelfde gedachte kronkel als Fitzroy misschien; uiteindelijk altijd links de schuld geven.

Ik geloof niet dat ik links de schuld geef. Ik geef alleen aan dat óók de PvdA deel uit heeft gemaakt van de kabinetten Rutte. Jammer dat je dat links laat liggen :+ En D’66 en nog een aantal andere partijen. Je kunt het wel negeren maar dat is gewoon zo. Vind het zo makkelijk om alles in de schoenen van de VVD te schuiven.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-23 01:02

De vvd heeft het inderdaad niet alleen gedaan( wel voor het grootste deel) maar vertikte het de laatste jaren ook om oplossingen te verzorgen, Groningen, toeslag affaire, asielcrisis , wooncrisis . Onder hun beleid zijn er duizenden goede huurwoningen verkwanseld ( Stef blok ) enzenz

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-23 01:27

BigOne schreef:
De vvd heeft het inderdaad niet alleen gedaan( wel voor het grootste deel) maar vertikte het de laatste jaren ook om oplossingen te verzorgen, Groningen, toeslag affaire, asielcrisis , wooncrisis . Onder hun beleid zijn er duizenden goede huurwoningen verkwanseld ( Stef blok ) enzenz

Inderdaad. En het is nu al zo vaak gezegd. Dit blijven bagatelliseren, dan haak ik af.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-23 01:30

Ik stem erg rechts, maar twijfel nog tussen een paar.

Groen links, nee bedankt, kan je straks een erftaks van 45 procent betalen, kan je na het overlijden van je partner nog het huis verkopen, terwijl je het misschien al afbetaald hebt. Vreselijke vent ook.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-23 01:37

Nikass schreef:
Winged schreef:

Plattelandsinwoner:
Wij hebben ontzettende bezuinigingen gehad op het ov, eigenlijk is er geen hele logische verbinding meer. Met de bus ben ik een halfuur langer dan met de auto onderweg, auto is een kwartier, (elektrische)fiets is zelfs sneller dan de bus. Helaas is dat dan weer grotendeels over hele donkere wegen :Y). aan de andere kant, zoveel gekke dingen gebeuren hier ook weer niet ;) .

Tegelijkertijd zie ik dat de N-wegen hier behoorlijk vol lopen met verkeer. Van mijn werklocatie naar huis moet ik een knooppunt met grote rotonde over. Aan 3 kanten van deze rotonde loopt de boel in de ochtendspits en avondspits vol met een paar kilometer aan file. Sta je dan met je goede gedrag in Drenthe :+. Voor die doorstroom zou het dus fijn zijn als er een verbreding/verandering komt. En ja, dat gaat gepaard met meer asfalt. Daarnaast zie je ook heel veel gevaarlijk rijgedrag (inhalen over doorgetrokken streep) omdat sommige vrachtwagens max 90 rijden waar je 100 mag. Wekt blijkbaar frustratie op want men komt dan een 5tal minuten later thuis ;)

Is meer asfalt nodig? Alleen wanneer het ten goede komt van de verkeersveiligheid. Een eenzijdig ongeluk door gevaarlijk rijgedrag is natuurlijke selectie. Een ongeval doordat iemand anders een gevaarlijke situatie veroorzaakt is imo totaal overbodig.

Ik kom regelmatig in het buitengebied en ja, altijd file. Hopeloos. Maar de oplossing zit m niet in nog meer asfalt.
Er rijdt werkelijk 0 openbaar vervoer. Als dat er wel zou zijn, zou ik daar graag gebruik van maken.

Het is ook al heel lang bewezen dat meer asfalt niet tegen het fileprobleem helpt.

Rijdt er wel, maar te weinig. Drachten is 26 km van ons huis, mijn zoon zou er met het ov meer dan 2,5 uur over doen om daar te komen. En dat is absurd. File ken ik hier niet in dit deel van Drenthe trouwens.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-23 01:39

Please niet wéér al die onzin over de erfbelasting.