Vreselijk: blauwtong uitbraak in Nederland bij schapen en runderen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

mysa

Re: Vreselijk: blauwtong uitbraak in Nederland bij schapen en runderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-23 08:22

Minder last, heel veel minder last weet ik niet. Er gaan er in elk geval minder dood. Herten weet ik niet precies, maar die lijken me genetisch eerder verwant aan geiten dan aan schapen dus hopelijk valt dat mee.

Siggislief

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-23 08:35

Heel veel sterkte met het verlies, Janouk! :(:)

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-23 09:23

Bij runderen is het wel ontzettend pijnlijk en hebben ze ook extra zorg nodig.
Althans dat was bij ons destijds het geval bij enkele getroffen koeien.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-23 09:33

Bij herten schijnt het minder heftig te zijn.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-23 09:43

Zal de stevige wind van vandaag voor nog snellere verspreiding van de knut gaan zorgen?

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-23 11:08

tienus63 schreef:
Bij runderen is het wel ontzettend pijnlijk en hebben ze ook extra zorg nodig.
Althans dat was bij ons destijds het geval bij enkele getroffen koeien.

Klopt er gaat maar 1 % dood maar ze gaan wel van de melk heb ik begrepen.

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-23 11:08

tienus63 schreef:
Zal de stevige wind van vandaag voor nog snellere verspreiding van de knut gaan zorgen?

Ik hoop dat ze er van dood gaan maar dat zal wel niet.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-23 11:22

Wij hadden destijds een koe die extra klauw verzorging er door nodig had. Ze was zo slim, ondanks dat het pijnlijk was, ze de kop in het halster stak en heel voorzichtig naar de klauwbekapbox schuifelde.
Die stond bij de uitgang van haar ziekenboeg.

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-23 11:37

tienus63 schreef:
Wij hadden destijds een koe die extra klauw verzorging er door nodig had. Ze was zo slim, ondanks dat het pijnlijk was, ze de kop in het halster stak en heel voorzichtig naar de klauwbekapbox schuifelde.
Die stond bij de uitgang van haar ziekenboeg.

Beesten zijn slim, als je er maar oog voor hebt om het te zien. Deze variant schijnt wel ernstiger te zijn bij schapen dan destijds, ik weet niet of dat ook zo is bij runderen.

Horseloverl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-23 12:33

De volgende begint weer eigenwijs te worden. Ligt een baal stro in de wei wat ze tegenaan kan liggen. Daar loopt ze steeds bij weg, ligt ze weer helemaal nokkie ergens omdat ze niet meer kan staan. Baal stro er weer heen, ooi overeind en weer naar de baal. Heel positief dat ze zo gedreven is om weer wat te lopen

SARINO

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-23 12:39

De nieuwe variant is voor melkkoeien ook een drama. De koe sterft meestal niet maar krijgt minder eetlust , koe krijgt dan last van zijn vertering , melk raakt weg en de klauwen zijn na de ziekte een drama waardoor herstel lang duurt omdat ze minder bewegen en daardoor weer minder eten. Pijnstilling is zeker nodig bij deze blauwtong . In eerste instantie lijkt het bij de meeste veehouders mee te vallen maar de echte ellende voor de koe komt er achteraan.

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-23 13:03

SARINO schreef:
De nieuwe variant is voor melkkoeien ook een drama. De koe sterft meestal niet maar krijgt minder eetlust , koe krijgt dan last van zijn vertering , melk raakt weg en de klauwen zijn na de ziekte een drama waardoor herstel lang duurt omdat ze minder bewegen en daardoor weer minder eten. Pijnstilling is zeker nodig bij deze blauwtong . In eerste instantie lijkt het bij de meeste veehouders mee te vallen maar de echte ellende voor de koe komt er achteraan.

Megaberoerd dit zo.Aan alle kanten narigheid. Hoop dat vandaag de knutten niet heel Nederland gaan pakken met de wind

Dagahra

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-23 15:45

We hadden destijds wel een koe die overleden is aan blauwtong.

Bij ons hadden ze het toen ook flink te pakken. Slecht willen eten, minder melk geven, klauw en uierproblemen. En ook nadat het over was, hebben we nog paar jaar de gevolgen gemerkt.

Dus we houden onze hart vast, deze keer. Inmiddels zit het al in een dorp verderop in Overijssel.

janouk
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-23 15:54

Ik hoor in mijn omgeving over koeien met uierproblemen door blauwtong waar de huid loslaat en zelfs ook dode koeien hoor ik.

Vreselijk

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-23 15:59

Jeetje wat een drama. Arme boeren, en arme dieren. Zo verdrietig.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-23 16:06

Veearts roept op tot opstallen van vee.
Mest kelders zullen dit seizoen vroeg vol zitten vrees ik.
Je vee extra op stal betekent immers ook extra mest in de put.

Bron: nieuwe oogst
https://fb.watch/nrSbhvQioz/

Berriepi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-23 20:03

Hoe gaat het verder bij jullie?

Hier 1 overleden (onverwacht, tussen symptomen en overlijden 1 dag, wel prik gehad voor pijnstilling). En nu 13 ziek. De eerste patienten zijn nu 1,5 week onderweg, ik hoop zo ontzettend dat ze het halen!
Wat me bij ons erg opvalt is dat de zere pootjes ook wel echt lastig zijn..
Hebben jullie ook al succesverhalen van schaapjes die het wel gehaald hebben, restklachten?

Horseloverl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-23 20:25

Totaal 13, 3 dood, nog 5 ziek waarvan 3 heel hard opknappen. Die eten en drinken weer en 5 zijn weer oké. Ik koel de voeten met kamille thee bij alle ooien waar zwelling op zit. Ook de bekken. Ze hebben ontiegelijke pijn in de gewrichten maar lopen wel

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-23 20:35

@Horseloverl, deze die het overleven, zijn ze dan immuun tegen ziekte, of kunnen ze het dan later nog eens opnieuw krijgen? Hopelijk redden ze het allemaal. Stomme knutten! En op de radio dan maar lopen klagen dat er te weinig insecten zijn, maar deze die er zijn, zitten we echt niet op te wachten.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-23 20:36

Sterkte horse lover!
Zag vanochtend een item bij WNL dat de schapenhouders echt om handjes zitten te springen die kunnen helpen met de extra verzorging van de zieke dieren.

pinto_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-23 20:45

Net het topic doorgelezen, wat heftig om te zien.

Heel veel sterke Janoek, Berriepi, Horselover en alle andere schapenhouders. :knuffel:

quintusgl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-23 21:05

Ik zit te denken...
Heb lang bij een ruitersportzaak gewerkt en de laatste jaren kwam ik er bij de eigen paarden achter dat PHB spray over de manenkam en staart heel goed hielp tegen zomerexzeem. De knutten bleven er ver van uit de buurt. Ik heb dit toen ook aan klanten gemeld en veel hadden er baat bij (goedkopere oplossing dan alle andere middelen)
Het is eigenlijk een antibijt voor staarten etc. Maar het stonk zo dus een keer gewoon geprobeerd. Het is niet giftig ofzo.
Misschien is het een idee om dit over de schapen te spuiten? Wol is dan wel bruin, maar wellicht helpt het?
Het is het proberen waard misschien, vandaar dat ik t toch maar post.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-23 21:16

En derfen? Wij smeren tegen zomereczeem altijd derfen.

janouk
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-23 21:31

Net een webinar gevolgd van diverse schapenartsen georganiseerd door Schapendokters.nl.

Korte samenvatting: (let op, mijn interpretatie van wat verteld is)

Belangrijkste bevindingen tot nu is vooral dubbele dosis pijnstilling, water geven uit een emmer, antihistaminica en eenmalig corticoseroiden. Zacht voer, geweekte pulp, gras, geweekte brokken.
Er zijn enkele dieren die het overleven, maar er is nog niet duidelijk wat de restverschijnselen zijn.
Vooralsnog nog geen meldingen van geiten met de ziekte.

Op de vraag opstallen? uit onderzoek lijkt dat bij mooi, rustig weer buiten meer knutten zijn, maar bij bewolkt, winderig weer juist op stal meer knutten worden gemeten.

Er schijnen 104 soorten knutten te zijn, waarvan maar een paar de ziekte overbrengen. En dat zijn specifieke soorten die rondom vee hangen. En juist niet de knutten uit natte gebieden: waarmee het lijkt dat de verdenking van veel meer knutten door vernatting niet de oorzaak is.

De schapen worden het meest geprikt op de buik. Veel anti insecten middelen worden op de rug aangebracht en bieden geen bescherming op de buik. Eigenlijk was hun mening, dat insecticiden niet helpen tegen stekende knutten. Helaas.

De veeartsen willen heel graag het vaccin uit Zuid Afrika hier heen halen, echter is nog niet duidelijk of het voldoende veilig middel is en of het voldoende helpt. Nader onderzoek is nu bezig.

Schapen met langere wol hebben meer bescherming dan geschoren schapen.
En rammen hebben een grote kans op sterfte, lijkt het tot nu toe.

Nog heel veel niet bekend. Iedereen doet zijn best en probeert in de praktijk de beste oplossingen te vinden.

JoyenUnory

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-23 21:48

@Horselover is het bij jullie ooien puur de gewrichten of ook de tussenklauwen? Hoe koel je de pootjes, zet je ze met de poten in een bak kamillethee water?

Hier gaat het ook niet lekker. Van de 40 dieren tot nu toe 32 besmet. 10 dood (dekram, 4 ooien en 5 ramlammeren), een ooi en een aantal lammeren die nog niet lekker gaan, maar gelukkig ook 10 ooien weer terug in het land.
Wel hebben veel dieren, zowel de ooien als lammeren, flink last van restverschijnselen. Kapotte / rauwe tussenklauwen maar ook lammeren met dikke knieën. Er zijn er aantal die wel weer eten maar niet / amper kunnen staan of lopen.
Helaas komen er nog steeds nieuwe besmettingen bij, we verwachten dat de 8 lammeren zonder symptomen ook nog ziek gaan worden.