Hoge kosten dierenartsen en buitenlandse investeerders

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

SjonnieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-23 23:21

xoranlover schreef:
Mag ik als Nederlander de grens over naar een dierenarts? Als het voor mij net zo ver rijden naar een spoedkliniek in Nederland of in Duitsland in. Mag ik dan zomaar naar Duitsland?

Ja hoor waarom niet? Ik heb in België gewoond mijn da daar zat de wachtkamer altijd voor met Maastrichtenaren.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-23 23:25

SjonnieZ schreef:
xoranlover schreef:
Mag ik als Nederlander de grens over naar een dierenarts? Als het voor mij net zo ver rijden naar een spoedkliniek in Nederland of in Duitsland in. Mag ik dan zomaar naar Duitsland?

Ja hoor waarom niet? Ik heb in België gewoond mijn da daar zat de wachtkamer altijd voor met Maastrichtenaren.

Officieel moet je dier dan voor rabies gevaccineerd zijn. En dan mag je gewoon de grens over :)

robert45

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-23 00:08

_xManadisx_ schreef:
Het is allemaal gewoon lastig. Ik kan de andere kant ook begrijpen en als ik zelf geen dierenarts was misschien ook zo denken.

Ik kan gelukkig goed tegen diensten, slaap prima als ik dienst heb. Gelukkig ook een werkgever waar ik de dag erna vrij heb, of een halve dag later kan beginnen na een dienst. Diensten zijn zwaar omdat je niet weer wat je kunt verwachten.
Eigenlijk zijn wij naast ons werk ook nog een soort psycholoog en moeten naast ons werk ook nog eens inschatten wat een eigenaar wil horen.
Toen ik net afgestudeerd was (lees 6 maanden ongeveer) had ik een keer een hele oude kat, 20 jaar die erg ziek was. Ik heb toen alle opties benoemd wat er mogelijk was voor deze kat en daarna benoemd dat het ook een optie was dat traject niet meer in te gaan en de kat in te laten slapen. Deze eigenaar werd zo boos dat ik deze keuze ook maar noemde dat ik echt daarna een kwartier heb zitten huilen, zo geschrokken was ik. Ik was een prutser en hij wilde dat mijn baas het consult af ging maken. Gelukkig voor meneer stond deze steriel in de ok, anders was meneer de kliniek uit gegooid (de assistentes bij de balie hebben toen gehoord wat er allemaal geschreeuwd werd).
Ik heb toen echt veel moeite gehad om daarna bij andere gevallen de optie euthanasie te noemen. Gelukkig ben ik daar helemaal overheen gegroeid.
Maar dit zijn dingen waarom mensen uitstappen. Dat is niet de 9-5 mentaliteit, want dat heeft niemand in dit beroep. Dat komt niet omdat we niet willen werken. Dat komt door dit soort dingen.
Dit maakt het werk zo belastend. 90% van de klanten is leuk, en aardig. 10% niet. Deze 10% blijft helaas alleen wel hangen.

Mensen die in de nacht bellen en eisen te mogen komen met een diarree hond zijn wekelijkse kost. Midden in de nacht gebeld worden over een gebroken teennagel is normaal. Een teek die om 22.00 verwijderd MOET worden omdat een eigenaar het vies vind.
Als je zegt dat het kan wachten tot de volgende dag krijg je een grote bek. En ja, 90% is wel leuk, en zullen niet bellen tenzij het echt nodig is. Iemand advies geven die echt bezorgd is vind ik geen enkel probleem. Die sta ik graag te woord.
Maarja, ik noem wel altijd de kosten voor de nacht erbij en dan haken veel mensen toch weer af.

Dat heb je in elk beroep leuke en minder leuke klanten en kanten.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-23 00:13

robert45 schreef:
Dat heb je in elk beroep leuke en minder leuke klanten en kanten.

Wil niet zeggen dat het niet benoemd mag worden. Ik denk dat veel mensen als klant geen idee hebben wat een dierenarts de hele dag doet en meemaakt. Dat wist ik ook niet. En daar kan niets je op voorbereiden tot je er daadwerkelijk staat. Je kan eindeloos meelopen, maar zelf de verantwoordelijkheid hebben is echt anders.

Maar bokt (en de rest van de wereld): we hebben een probleem. Wat is dan de oplossing?

Niet dat het zo zwart wit zal zijn, maar wie weet zitten hier wel heel goeie ideeen

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-23 01:36

Kuggur schreef:
Het is vrij simpel. Het gedrag van de klandizie maakt dat geen hond dit beroep nog wil uitoefenen, een uitzondering daargelaten.
Pareltjes attitude is hier een mooi voorbeeld van.

En wat is mn attitude dan? Al ruim 20 jaar dezelfde dierenartsen. Waarvan mijn paardenarts steeds 1 uur moet komen rijden? Hij nog altijd graag komt, nooit klaagt over een spoed. Omdat hij weet als ik bel het ook echt heel dringend is. Ik keurig netjes mn rekeningen betaal en hem met respect correct en vriendelijk behandel. Waar is dan mijn attitude? Verwar je het niet met ktitisch zijn? Van hem mag ik kritisch zijn, voor hem ben ik geen lastige klant maar iemand die meedenkt in het belang van mn dieren. Hij daar ook serieus naar luistert en mij niet afzijkt van Oh mevrouw weet het zeker beter? Ja na 40 jaar weet ik het soms beter dan jonge dierenartsen. Sommige niet eens weten hoe horzeleitjes eruit zien, te bang zijn ervaren fokmerries op te voelen, of een dekhengst durven te vaccineren. Ik daar wel voor dien te betalen.

Nogmaals ik huur een professionele dienst in, daarbij hoef ik geen rekening te houden met de privé omstandigheden van de dierenarts. Ik verwacht dat hij/ zij voor spoed bereikbaar is of daarvoor een gelijkwaardige vervanging heeft met inzage van de dossiers. Zodat er geen cruciale fouten worden gemaakt. Noem het attitude, ik noem het een normale verwachting voor een proffesioneel ingehuurde dienst.

Als tegenprestatie betaal ik keurig netjes en op tijd mijn rekeningen, sta ik ze vriendelijk te woord, ben ik op tijd op de afspraak voorzie ze van een bakkie koffie als ze van ver komen. Gewoon zoals fatsoenlijke mensen met elkaar omgaan.

X2305

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-23 02:44

Het loont echt om naar Duitsland te gaan. Dezelfde kunde (en op sommige vlakken zijn ze zelfs al verder!) maar veel en veel goedkoper.

Voorbeeldje;
Ik moest met spoed op zaterdag naar de dierenarts ivm uitglijden hond en zeer pijnlijk op 3 benen lopen. Is met spoed onderzocht op zaterdagmiddag, foto’s gemaakt, pijnstillers mee. €95,-

Later geopereerd aan de kruisbanden. Volledige operatie inclusief narcose, antibioticakuur en pijnstillers €475,-.

Terug ivm hechtingen los. Netjes gebeld, kom maar langs. Niets (!!) hoeven te betalen! En het was om 9 uur savonds..

Drie dagen later weer de hechtingen los, en op zaterdagavond waren ze niet bereikbaar, de enige avond dat ze geen dienst hebben/wisselend diensten draaien en je anders verder Duitsland in moet. Wond zag er lelijk uit. In Nederland naar de dierenarts gegaan savonds - hechtingen opnieuw gezet + kleine antibioticakuur ivm mogelijke ontstekingen. €285

Terug naar Duitsland voor eindcontrole, echo van de blaas en nieren + bloedonderzoek ivm eventuele plasprobleem, beide honden geënt en ook gelijk de rabies enting.. €165,- inclusief 24 bakjes speciaalvoer omdat de ene hond wat was afgevallen na alle ellende van de operatie.

Ik ben er met een kwartier…. Ik ga dus echt absoluut niet meer naar een Nederlandse kliniek. En de grap? Dit is ook een AniCura kliniek… maar het kan dus wel veel en veel en veel goedkoper. Hoe kan dit? Het communiceren is misschien iets lastiger aangezien mijn Duits niet fantastisch is, maar Engels Nederlands en wat Duits en ik kom er echt wel uit. Ik was de eerste keer echt geschrokken van de prijzen. Ik had mijn spaarpot al aangebroken en even €1000 erop gezet, alles bij elkaar heeft me dat het nog niet eens gekost inclusief 4 bezoekjes, extra onderzoeken en een operatie.

Ik snap heel goed dat artsen de weken/tijden absoluut niet volhouden. En wat mij betreft gooien ze er 10/20/30% bovenop in Duitsland - geen idee wat de salarissen zijn. Voor goede, persoonlijke zorg wil ik echt extra betalen. Dat is het echt niet!

Maar in Nederland was ik misschien met alles hierboven €3500? €4000? Kwijt geweest. Een kwartier over de grens maximaal €900… dan ben ik gewoon gek als ik daar niet voor kies.

future_vet

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-23 02:53

Pareltjes schreef:
Kuggur schreef:
Het is vrij simpel. Het gedrag van de klandizie maakt dat geen hond dit beroep nog wil uitoefenen, een uitzondering daargelaten.

Nogmaals ik huur een professionele dienst in, daarbij hoef ik geen rekening te houden met de privé omstandigheden van de dierenarts. Ik verwacht dat hij/ zij voor spoed bereikbaar is of daarvoor een gelijkwaardige vervanging heeft met inzage van de dossiers. Zodat er geen cruciale fouten worden gemaakt. Noem het attitude, ik noem het een normale verwachting voor een proffesioneel ingehuurde dienst.

Je verwacht meer van een dierenarts dan hoe het humaan geregeld is, maar ik denk dat je dat niet beseft. Op de huisartsenpost wordt ook niet je hele dossier gelezen en vragen ze je “heb je bekende allergieën? Heb je dit eerder gehad?” En als je net tussen wisseling (!!) van artsen zit mag je je verhaal gewoon nog een keer vertellen hoor ;)

Ik lees alleen maar vrij vertaald “ik wil dit, ik verwacht dit, dierenarts is een prof, dus dat moet kunnen, anders zijn ze niet geschikt”.

Het is eigenlijk niet normaal dat men verwacht dat je na je werkdag ook nog de avond en nachtdienst oproep doet om vervolgens de volgende dag gewoon weer de hele dag te werken. Dat is gewoon kei ongezond en niet duurzaam om goede zorg te leveren. Het is goedkoper, maar voor de praktijk vaak eigenlijk verlies draaien. En ik vind dat eigenaren daar best eens over na mag denken. Dat de verwachtingen die men heeft: snel, goedkoop en bekende gezichten, wellicht gewoon helemaal niet meer realistisch is en enorme druk zet op personeel met soms schrijnende gevolgen. Zoals collega al schreef suïcide is echt een probleem in dit vakgebied. Dan zijn je woorden echt wel kwetsend hoor, als er een probleem wordt aangekaart en dat wordt weggewuifd met “niet mijn probleem, wees professioneel”. Zeg je dat ook de tegen de partner van je o zo trouwe dierenarts als die toch ineens ertussen uit valt?

Gaan we over op een centralisering systeem, zoals humaan, dan zijn de kosten nou eenmaal hoger.
En tuurlijk moet er gekeken worden dat er niet teveel winst gedraaid word ten kostte van de zorg. Maar ik denk dat centralisering echt nodig is om zorg te kunnen blijven bieden met een dierenartsen tekort.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-23 03:48

future_vet schreef:
Je verwacht meer van een dierenarts dan hoe het humaan geregeld is, maar ik denk dat je dat niet beseft. Op de huisartsenpost wordt ook niet je hele dossier gelezen en vragen ze je “heb je bekende allergieën? Heb je dit eerder gehad?” En als je net tussen wisseling (!!) van artsen zit mag je je verhaal gewoon nog een keer vertellen hoor ;)

Het is eigenlijk niet normaal dat men verwacht dat je na je werkdag ook nog de avond en nachtdienst oproep doet om vervolgens de volgende dag gewoon weer de hele dag te werken. Dat is gewoon kei ongezond en niet duurzaam om goede zorg te leveren.

Als jij als patiënt netjes je LSP open hebt staan bij je eigen huisarts (iets waar je actief toestemming voor moet geven!) Kan en zal de huisartsenpost gewoon een deel van je dossier inzien hoor, de vragen erbij zijn voor de veiligheid. Natuurlijk vertel je je verhaal bij de huisarts in de spreekkamer nogmaals, wederom een stukje veiligheid of alles juist begrepen is aan de telefoon.
En ook huisartsen draaien de spoed diensten naast hun gewone werk, dus na een dag op te praktijk door naar de HAP waar vervolgens de telefoon roodgloeiend waarvan maar een heel klein deel echt spoed is en de rest zijn wel vervelende dingen maar geen spoed. Ik denk dat alle sectoren te maken hebben met de mentaliteit van mensen dat alles NU opgelost moet worden, mensen hebben geen geduld om iets af te wachten.
Het is jammer dat in de veterinaire sector kennelijk (zoals ik het hier lees) geen mogelijkheid is om bijvoorbeeld een ochtend te blokken na een nachtdienst.

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-23 07:27

Polly schreef:
future_vet schreef:

Het is eigenlijk niet normaal dat men verwacht dat je na je werkdag ook nog de avond en nachtdienst oproep doet om vervolgens de volgende dag gewoon weer de hele dag te werken. Dat is gewoon kei ongezond en niet duurzaam om goede zorg te leveren.

Als jij als patiënt netjes je LSP open hebt staan bij je eigen huisarts (iets waar je actief toestemming voor moet geven!) Kan en zal de huisartsenpost gewoon een deel van je dossier inzien hoor, de vragen erbij zijn voor de veiligheid. Natuurlijk vertel je je verhaal bij de huisarts in de spreekkamer nogmaals, wederom een stukje veiligheid of alles juist begrepen is aan de telefoon.
En ook huisartsen draaien de spoed diensten naast hun gewone werk, dus na een dag op te praktijk door naar de HAP waar vervolgens de telefoon roodgloeiend waarvan maar een heel klein deel echt spoed is en de rest zijn wel vervelende dingen maar geen spoed. Ik denk dat alle sectoren te maken hebben met de mentaliteit van mensen dat alles NU opgelost moet worden, mensen hebben geen geduld om iets af te wachten.
Het is jammer dat in de veterinaire sector kennelijk (zoals ik het hier lees) geen mogelijkheid is om bijvoorbeeld een ochtend te blokken na een nachtdienst.

Huisartsen draaien een paar weekenden per jaar (meerdere vriendinnen die dit doen) en dat is ook niet leuk, maar een lachertje vergeleken bij wat mijn man doet (5 nachten per week standaard bovenop zijn reguliere werkdagen). Deze diensten zijn in te plannen en met een beetje geluk zelfs te verkopen aan andere artsen. Dit omdat het goed geregeld is in een HAP, en ze ook extra betaald krijgen. Die rekening zien wij echter niet, omdat het voor de zorgverzekering is. Maar reken maar dat die tarieven een stuk hoger liggen.

@Pareltje je attitude hier in dit topic. Misschien blaas je in het echt minder hoog van de toren, of misschien niet en heb je dierenartsen getroffen die geen eigen leven hoeven. Ik zou in ieder geval met wat je hier allemaal zegt, echt niet graag mijn privé opgeven voor je en al helemaal niet gaan toeleggen op de spoed van jouw dier. Een beetje empathie zou je sieren. Je geeft aan dat je een professional huurt en geen privémens. Hanteer jij ook zo'n werkmoraal voor je eigen werk? En mag jouw werkgever je 24/7 storen, gemiddeld zo'n 3x per avond en 10x per weekend, waarvan zeker 2x per week snachts bovenop je werkdagen van 11 uur? En als je dan aangeeft dat het teveel is of dat je er niks aan overhoudt: "ja hallo, je bent toch een professional! Niet piepen, aansteller". Werkelijk veel succes toegewenst met deze houding en beperkte visie op anderen.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-23 07:36

VuurVleugels schreef:
Ik zag net een auto van Evidensia op het terrein van Universiteit Utrecht. Ik heb wat gegoogled en op een artikel in Vetscience na (https://www.uu.nl/achtergrond/investeren-in-jong-talent) zie ik geen directe samenwerking. Maar geen idee wat die auto hier anders zou doen, het was ook bij een collegegebouw en niet de kliniek zelf. Als er wel een soort samenwerking is kan dat problematisch zijn natuurlijk, dan worden studenten nog voor het afstuderen al een bepaalde richting op genugded lijkt me? Of gaat dat toch te veel richting complottheorieën?

Ja dit is gewoon complottheorie

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-23 07:43

GaelleS schreef:
Beseffen jullie dat 40 jaar geleden ook niet iedereen een telefoon had? 30 jaar geleden ook niet. 20 jaar geleden begon dat pas.

Voorbeelden uit de praktijk:

Om 2u snachts gebeld worden om ontwormadvies.
Om 5u snachts gebeld worden om voedingsadvies.
Politie belt nu regelmatig snachts om chip nummer op te zoeken van een gevonden hond. Echt al heel vaak gehad. Is gemakkelijker om hond bij mensen aan de deur af te zetten vs. Bijhouden en volgende dag te gaan of naar het asiel te brengen :')

Om 7u50 gebeld worden, voor iets dat geen spoed was terwijl ik die dag van 9u sochtends tot 2u snachts gewerkt had. Een afspraak om 9u was niet vroeg genoeg, mevr moest gaan werken. Of ze niet tijdens de spoed kon komen. Ik dtel voor 8u30 (40 min later dus :p). Hoor ik haar vent roepen op de achtergrond "dat als ik niet wil werken ze wel ergens anders gingen gaan" . Ze hebben geen fiets idee. Ik heb afgelegd rn ze succes gewenst. 1. Andere DA moet al opnemen, en ze nog vroeger dan 8u30 behandelen? LOL. Hebben vooral zichzelf gekloot maar ik ben wel weer wakker.

Hoe de dierenartsen van AniCura en ketens zijn, hangt imo vooral af van de persoon zelf en niet van de keten.

Er zullen goeie en slechte zijn die met of zonder keten werken.

Een keten gaat ook enkel praktijk opkopen als die daarna nog gaat verdienen hoor. Dus als de oude DA als enkeling stopt kan die zijn praktijk niet verkopen. Dan zou de keten al een nieuwe persoon moeten hebben die daar wil werken. Alleen?

Ze kopen liefst dingen die rendabel zijn en toekomst hebben. Niet een praktijk die stopt waar dan al niemand komt werken?

Als recenter afgestudeerde DA vind ik echo/rx/bloedname erg handig. In begin gebruikte ik vnl. de RX meer. Nu kan ik veel beter een inschatting maken wat al dan niet nodig is en waarmee ik snelst een diagnose kan stellen om de kosten te beperken. Hoevel rxen en echos ik maak beinvloedt mijn loon niet, dus why the fiets zou ik 5 nutteloze onderzoeken gaan doen?

Dat is ook een stukje onervarenheid van veel jonge dierenartsen,ze kunnen moeilijk inschatten welke diagnostiek ze wel of niet nodig hebben, juist die staan op de spoedposten. Ik werk inmiddels 15jaar en merk tov minder ervaren collega s dat ik veel gerichter te werk ga. Maar dat kun je ze niet kwalijk nemen, ergens komen we allemaal daar weg, alleen 15 jaar geleden had je een stuk minder luxe als diagnostiek

_xManadisx_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-23 08:03

Cemlys schreef:
VuurVleugels schreef:
Ik zag net een auto van Evidensia op het terrein van Universiteit Utrecht. Ik heb wat gegoogled en op een artikel in Vetscience na (https://www.uu.nl/achtergrond/investeren-in-jong-talent) zie ik geen directe samenwerking. Maar geen idee wat die auto hier anders zou doen, het was ook bij een collegegebouw en niet de kliniek zelf. Als er wel een soort samenwerking is kan dat problematisch zijn natuurlijk, dan worden studenten nog voor het afstuderen al een bepaalde richting op genugded lijkt me? Of gaat dat toch te veel richting complottheorieën?

Ja dit is gewoon complottheorie

Als medewerker van evidensia kun je een leaseauto krijgen van ze. Kan gewoon een dierenarts zijn die bijvoorbeeld een bijscholing volgt in utrecht. Daar zou ik echt niks achter zoeken hoor!

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-23 08:04

Kuggur schreef:

Amen.

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-23 08:37

VogeltjeM schreef:
Polly schreef:

Huisartsen draaien een paar weekenden per jaar (meerdere vriendinnen die dit doen) en dat is ook niet leuk, maar een lachertje vergeleken bij wat mijn man doet (5 nachten per week standaard bovenop zijn reguliere werkdagen). Deze diensten zijn in te plannen en met een beetje geluk zelfs te verkopen aan andere artsen. Dit omdat het goed geregeld is in een HAP, en ze ook extra betaald krijgen. Die rekening zien wij echter niet, omdat het voor de zorgverzekering is. Maar reken maar dat die tarieven een stuk hoger liggen.

@Pareltje je attitude hier in dit topic. Misschien blaas je in het echt minder hoog van de toren, of misschien niet en heb je dierenartsen getroffen die geen eigen leven hoeven. Ik zou in ieder geval met wat je hier allemaal zegt, echt niet graag mijn privé opgeven voor je en al helemaal niet gaan toeleggen op de spoed van jouw dier. Een beetje empathie zou je sieren. Je geeft aan dat je een professional huurt en geen privémens. Hanteer jij ook zo'n werkmoraal voor je eigen werk? En mag jouw werkgever je 24/7 storen, gemiddeld zo'n 3x per avond en 10x per weekend, waarvan zeker 2x per week snachts bovenop je werkdagen van 11 uur? En als je dan aangeeft dat het teveel is of dat je er niks aan overhoudt: "ja hallo, je bent toch een professional! Niet piepen, aansteller". Werkelijk veel succes toegewenst met deze houding en beperkte visie op anderen.

Jammer dat er zaken voor mij worden ingekleurd/ingevuld die ik nooit aangehaald heb of zelfs haaks staan op wat ik schrijf.

Ja er wordt heel wat geklaagd hier. Ik hoor allerlei smoezen voorbij komen als vroeger was alles goedkoper, oude dierenartsen hadden het beter, en 10% van klanten zijn lastig. Dan denk ik 90% is dus kennelijk prima. Is maar hoe je naar dingen kijkt. Ik lees veel geklaag, van DA’s én cliënten. Over te hoge prijzen, en lastige cliënten. Misschien dat die 2 iets met elkaar van doen hebben? Hoe hoger de prijzen, hoe groter de verwachting...

Als je het als DA niet bolgewerkt krijgt dan is dat een signaal dat het anders moet, als je klanten vervelend zijn, zul daar iets mee moeten, als je geen cent overhoudt, je overhead of structuur eens onder de loep moeten nemen. Er zijn legio dierenartsen met goed lopende praktijken en normale prijzen. wellicht pakken zij het net even anders aan.
Maar klagen dat het allemaal aan die vervelende klanten ligt? Nee sorry dat gaat er bij niet in. Dat het de klanten zijn die maken dat dierenartsen stoppen? Dan denk ik, het vak is niet voor je weggelegd.
Laatst bijgewerkt door Pareltjes op 12-09-23 08:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-23 08:44

Ik heb niet alles gelezen hoor.

Dierenarts zijn lijkt me best een uitdagend beroep, maar ik schrik wel van die overnames en torenhoge kosten. Ik hoop echt dat het omwille van de gezondheid van de dieren niet die kant op gaat.

Vind het wel vervelend voor de DA dat mensen kennelijk midden in de nacht bellen voor zaken die ook wel tot de volgende dag kunnen wachten.

CupCakes_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-23 08:54

Toevallig heb ik afgelopen zaterdag gebruik moeten maken van de spoeddienst van onze eigen dierenarts. Ik belde het nummer met het idee dat we doorverwezen zouden worden naar Rijswijk of Dordrecht. Aangezien een paar maanden terug gecommuniceerd was dat er geen enkele spoeddienst zou zijn op het eiland vanwege personeelstekort. Dit is denk ik weer terug gedraaid want ik kon gelukkig op het eiland zelf terecht.

Maar toen ik moest afrekenen schrok ik ook wel lichtelijk. Bijna 400 euro voor een roesje, vier hechtingen, ab+pijnstilling en een kap. Ik betaal het met alle liefde maar de prijzen zijn gewoon weg flink omhoog gegaan. En ik denk ergens dat ze wel zullen moeten. Vooral een dierenarts hier op het eiland, het is nou niet dik bevolkt hier.

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-23 09:00

En toch is het zo Pareltjes.
Het beroep is niet meer wat het ervoor was. Hoe wat en waarom is een ingewikkelde vraag en een kant en klare oplossing is nog niet gevonden (stop met klagen en stel je niet aan is dat dus niet).

Die 10% vervelende klanten weegt veel en veel zwaarder door dan de 90% die netjes zijn. En naar mijn gevoel ligt het percentage vervelende klanten eigenlijk wel hoger.

Als ik ooit stop met het beroep dan is dat niet door het zware werk, niet door het vieze werk, niet door de diensten die ik al 15 jaar zonder morren draai.
Maar weldegelijk door die vervelende klanten die vinden dat een DA maar voor hen moet komen opdraven in een vingerknip.

Oplossing 1 is klandizie opvoeden. Maar dan wordt er dus wel op zere teentjes getrapt. Ik persoonlijk heb daar geen probleem mee. Zou niet de eerste keer zijn dat ik iemand wandelen stuur of zelf weer in m'n auto stap en ze zoeken het maar uit als ze de elementaire beleefdheid missen. Maar niet iedereen is zo adrem, en zeker de beginnende dierenartsen niet.
Ik zie het hier ook met jongere, wat onzekere collega's. Die worden echt gewoon figuurlijk gekielhaald soms, dusdanig dat ik of een ander meer ervaren/adrem persoon moet tussenkomen om die klant even wat dingen duidelijk te maken.

Blijf vooral een DA als een hond behandelen. Niet huilie doen achteraf als er geen meer te vinden zijn in de buurt of voor een betaalbare prijs.

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-23 09:03

Pareltjes schreef:
Jammer dat er zaken voor mij worden ingekleurd/ingevuld die ik nooit aangehaald heb of zelfs haaks staan op wat ik schrijf.

Ja er wordt heel wat geklaagd hier. Ik hoor allerlei smoezen voorbij komen als vroeger was alles goedkoper, oude dierenartsen hadden het beter, en 10% van klanten zijn lastig. Dan denk ik 90% is dus kennelijk prima. Is maar hoe je naar dingen kijkt. Ik lees veel geklaag, van DA’s én cliënten. Over te hoge prijzen, en lastige cliënten. Misschien dat die 2 iets met elkaar van doen hebben? Hoe hoger de prijzen, hoe groter de verwachting...

Als je het als DA niet bolgewerkt krijgt dan is dat een signaal dat het anders moet, als je klanten vervelend zijn, zul daar iets mee moeten, als je geen cent overhoudt, je overhead of structuur eens onder de loep moeten nemen. Er zijn legio dierenartsen met goed lopende praktijken en normale prijzen. wellicht pakken zij het net even anders aan.
Maar klagen dat het allemaal aan die vervelende klanten ligt? Nee sorry dat gaat er bij niet in. Dat het de klanten zijn die maken dat dierenartsen stoppen? Dan denk ik, het vak is niet voor je weggelegd.

Maar nu spreek je jezelf toch tegen? "Als je geen cent overhoudt, moet je je overhead of structuur onder de loep nemen". Dat doen we dus, vandaar dat steeds minder praktijken de wachten doen en dat de prijzen stijgen. Maar dat vind je niet goed, dan zijn we lui, niet professioneel, hanteren we fantasieprijzen en rijden we in een dikke auto (je zou schrikken van het uurloon van mijn man, een modaal inkomen voor 60-70 uur per week werken en non-stop wachtdienst).

Ik herken het beeld wel wat je schetst van de oudere dierenarts met lage prijzen in een simpele kliniek. Van wat ik om me heen zie, zijn dat vaak mensen, vlak voor hun pensioen, die hun huis + praktijk allang afbetaald hebben (en het daarmee wel degelijk makkelijker hebben gehad, laten we realistisch blijven). Die hebben de investeringen in bijv apparatuur al lang achter de rug (en investeren ook niet meer in nieuwe) en zijn qua prijzen vaak ook blijven hangen op vóór de inflatie. De wachten zijn ook makkelijker te doen omdat ze minder klanten hebben. Alles is kleinschaliger. Zo hebben we er ook in de regio, en dat is gewoon een andere tak van de sport, ook een beetje appels met peren vergelijken. Zij hoeven er geen toekomst meer mee op te bouwen en er in de paar gevallen die ik ken, zelfs niet meer van te leven.

Neemt niet weg dat het een zorgelijke ontwikkeling is dat de grote ketens een monopolie ontwikkelen. Maar feitelijk maken ze gebruik van ons cultuurprobleem. Omdat onze prijzen te laag zijn, kunnen we geen personeel aantrekken (voor bijv wachtdiensten) en loont het werk niet genoeg. Zij gooien de prijzen omhoog, kunnen daarmee wél personeel aantrekken en winst maken, en daarmee ook groeien.
Laatst bijgewerkt door VogeltjeM op 12-09-23 09:08, in het totaal 1 keer bewerkt

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-23 09:03

Oh echt CupCakes, waar hebben ze hier nog spoed voor een huisdier dan...? DAP Oude-Tonge alleen nog voor vee volgens mij. Ik zag trouwens dat ze in Ouddorp nu ook gestopt zijn.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-23 09:12

Pareltjes schreef:

Misschien in plaats van klagen dat er dingen worden ingekleurd zou je kunnen proberen je boodschap anders uit te leggen. :)
Je boodschap komt op de een of andere manier schijnbaar niet goed over.

CupCakes_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-23 09:18

pmarena schreef:
Oh echt CupCakes, waar hebben ze hier nog spoed voor een huisdier dan...? DAP Oude-Tonge alleen nog voor vee volgens mij. Ik zag trouwens dat ze in Ouddorp nu ook gestopt zijn.

Dierenartsenpraktijk de Wurft & Oude-Tonge. Dat is een praktijk als het goed is. Hun praktijk op Ouddorp is opgeheven vanwege personeelstekorten ook. Maar een paar maanden geleden was er gecommuniceerd dat ze geen spoeddienst meer hadden vanwege het personeelstekort en de werkdruk.
Maar toen ik het spoednummer belde van de Wurft, gaven ze aan dat ze tot zaterdagavond 22.00 uur bereikbaar zijn en dat je daarna naar ergens anders wordt doorverwezen.
Voor ons nu wel fijn, want ondanks dat we nu wel het halve eiland over moesten, hoefden we niet naar Rijswijk/Dordrecht of ergens anders heen.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-23 09:23

Ik ben het met Pareltjes eens hoor. Als ik een dierenarts bel in de spoeddienst, dan bel ik voor een professionele dienst en betaal daar ook voor, dan heb ik eigenlijk geen boodschap hoe die dierenarts in zijn priveleven staat. Hij is hier op het erf in de hoedanigheid als dierenarts, niet als privepersoon.
Ik betaal netjes mijn rekening, bel niet zo maar een spoed dienst en ben respectvol.

Tja, sommige mensen zijn zeikerds en onmogelijk, maar hebben we daar niet allemaal mee te maken en in vele beroepsgroepen, daar staat een dierenarts niet alleen in hoor. Denk dat je dan eens met de politie in gesprek moet om te zien wat die voor oliebol over zich heen krijgen.

Weekenddiensten werken en wachtdienst draaien, ja lastig, doet een kraamverzorgster ook. Die plant haar boodschappenrondje dus op een andere dag, hoeft ze bij de kassa niet alles te laten vallen.

Ik vermoedde laatst een anaalklierontsteking bij mijn hond. Ze heeft gekeken, uitgeknepen en ik moest het aanzien. Hoppa 54 euro voor 5 minuten. Inmiddels 3 antibiotica kuren verder en dan misschien nog een spoeling. Had gelijk gespoeld, waren we klaar geweest, het nu 4 consulten verder en dan moet alsnog de spoeling.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-23 09:25

fransje23 schreef:
Pareltjes schreef:

Misschien in plaats van klagen dat er dingen worden ingekleurd zou je kunnen proberen je boodschap anders uit te leggen. :)
Je boodschap komt op de een of andere manier schijnbaar niet goed over.

Ik vind het heel helder, tja niet iedereen vind het leuk om te horen en dat is tegenwoordig precies het probleem. Je mag geen confrontatie meer aan, want dat is kwetsend en dat is jammer.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-23 09:40

Maar als het effect is, dat dierenartsen geen spoed-diensten meer kunnen/willen draaien, heeft dat consequenties voor iedereen met een dier.
En dat er dan investeerders van Evidensie op inspelen en specialistische spoedklinieken voor optuigen, is dat een gevolg van het feit dat er inderdaad mensen zijn, die er gaandeweg hun carrière achterkomen dat spoeddiensten naast hun dagelijkse werkzaamheden te zwaar zijn.

Als die mensen überhaupt helemaal stoppen met hun beroep, omdat "ze er nu eenmaal niet geschikt voor zijn" zoals hier geroepen wordt, zijn er nog minder dierenartsen overdag beschikbaar ook.

Heeft een investeerder als Evidensia nog meer macht om praktijken over te nemen en prijzen op te drijven.

En meer mensen toelaten op de faculteit, om deze afvallers op te vangen, gaat niet 123, omdat dan de kwaliteit van het onderwijs in het geding komt. Je kunt in de kliniek niet ineens 2x zoveel studenten op 1 patiënt laten oefenen.

Dus ik ben erg benieuwd naar de oplossing die jullie dan voor je zien.

Ik neem tenminste aan, dat jullie ook geen ongemotiveerde, of oververmoeide dierenarts de zorg van jullie dier willen toevertrouwen, dus de mensen die voor zichzelf besluiten die diensten niet meer te doen, behoeden jullie dieren voor gemaakte medische fouten, etc.

Dus dat iemand voor zichzelf kiest en niet voor de dienst, is toch juist een professionele houding?
Zodat degenen die de diensten wel doen, hier bewust voor kiezen en er ook voor gaan, waardoor jullie dieren in die spoeddienst wel de professionele zorg krijgen waar je voor betaalt.

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-23 09:49

Thioro schreef:
En toch is het zo Pareltjes.
Het beroep is niet meer wat het ervoor was. Hoe wat en waarom is een ingewikkelde vraag en een kant en klare oplossing is nog niet gevonden (stop met klagen en stel je niet aan is dat dus niet).

Die 10% vervelende klanten weegt veel en veel zwaarder door dan de 90% die netjes zijn. En naar mijn gevoel ligt het percentage vervelende klanten eigenlijk wel hoger.

Als ik ooit stop met het beroep dan is dat niet door het zware werk, niet door het vieze werk, niet door de diensten die ik al 15 jaar zonder morren draai.
Maar weldegelijk door die vervelende klanten die vinden dat een DA maar voor hen moet komen opdraven in een vingerknip.

Oplossing 1 is klandizie opvoeden. Maar dan wordt er dus wel op zere teentjes getrapt. Ik persoonlijk heb daar geen probleem mee. Zou niet de eerste keer zijn dat ik iemand wandelen stuur of zelf weer in m'n auto stap en ze zoeken het maar uit als ze de elementaire beleefdheid missen. Maar niet iedereen is zo adrem, en zeker de beginnende dierenartsen niet.
Ik zie het hier ook met jongere, wat onzekere collega's. Die worden echt gewoon figuurlijk gekielhaald soms, dusdanig dat ik of een ander meer ervaren/adrem persoon moet tussenkomen om die klant even wat dingen duidelijk te maken.

Blijf vooral een DA als een hond behandelen. Niet huilie doen achteraf als er geen meer te vinden zijn in de buurt of voor een betaalbare prijs.

Natuurlijk is het vak veranderd, dat heb ik de afgelopen 40 jaar toch ook wel gezien. En vaak ten goede. Vervelende klanten? Van mij mogen ze opgevoed, geen enkel probleem. Jammer dat ze denken mensen zo te mogen behandelen. Maar omgekeerd is ook een waarheid, jonge dierenartsen die mij de les eens lezen maar er met hun beperkte ervaring gewoon soms volledig naast zitten. Maar ik word wel verwacht die dure rekening toch maar te voldoen, ook als ik er helemaal niets aan heb gehad.

Het draait twee kanten op. In auto branche geldt dat als de kosten van een kapotte auto hoger zijn dan de dagwaarde het totalloss wordt verklaard. Bij dieren doen we dat tegenwoordig niet meer. En dus onstaat er een verdienmodel voor investeerders om eindeloos door te behandelen. Dat is de morele prijs die een eigenaar betaalt Het kan, dus het moet of je deugd niet als eigenaar ( ja in alle graderingen ). En als je het niet kan betalen had je je maar moeten verzekeren. Voor iemand met het minimumloon is het houden van een simpel asiel katje onbetaalbaar geworden.Niet zo zeer het voer, maar onverwachte torenhoge DA rekeningen.

Voor mij is de verhouding zoek. Waarom kunnen bij spoed mensen niet gewoon naar een betaalbare dierenarts ipv van een super gespecialiseerde kliniek? Terwijl het om een simpele levensreddende ingreep gaat waar bijv. helemaal geen scan voor nodig is? Waarom moet die klant daar wel voor betalen?
De ketens ontwrichten steeds meer, naar dierenartsen én klanten. Het een versterkt het ander....

Over lastpakken zijn we het eens. Over sommige prijzen niet. Steeds meer gaan er naar Duitsland of Belgie. Daar is het echt fors goedkoper