Eerste aanval wolf op een mens

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-23 10:05

Gini schreef:
Maar wat moet je dan doen als de wolf jouw dieren aanvalt. We zitten op een paardenforum, dus de meesten zullen hier vast wel paarden hebben of honden, katten, konijnen, weetikveel. Fantaseer er nu eens over dat een wolf zich een weg heeft gebaand tot in het verblijf van deze dieren, je ziet er al een stuk of twee dood liggen. Wat is het juiste om te doen? Wat had deze boer moeten doen? Echt oprecht, ik vraag het me af? Wat is de juiste manier om te handelen wanneer een wolf vastzit samen met jouw dieren?

illegaal een geweer kopen, kapot schieten en begraven. En je kop houden en niemand er over vertellen.
Dan zijn er ook geen enge clubjes die een rechtszaak gaan beginnen.
En denk maar dat dit gaat gebeuren nu.
Want dat blijkt het enige te zijn dat nu als mogelijkheid is om je dieren en jezelf te beschermen.

Maar hopelijk treffen we een rechter met verstand en word die enge clubjes de mond gesnoerd.
En komen met de verkiezingen de BBB hoog uit in zetels en kan er eindelijk iets aan die idiote beleid gedaan worden.
En voor de miepert die over Europa begint, dit mag Europees gewoon.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-23 10:07

lies schreef:
Ik begrijp best dat die boer zijn vee verdedigt, kan er ook nog wel inkomen dat deze wolf is afgemaakt, want mss gaat ie het vaker doen als ie er mee wegkomt.
Maar de roep om alle wolven te doden, want ‘zie je wel, wolven zijn gevaarlijk’, dat gaat in mijn ogen te ver.

Elders uitzetten, zoals evamarie zegt, zou een makkelijke oplossing zijn, maar ik denk dat ze binnen no time terug zijn, dus dat is geen blijvende oplossing.

En (ik durf het bijna niet te zeggen want denk dat mensen er boos van worden, maar goed) de wolf is wel goed voor de biodiversiteit in nederland. Moeten we wel ophouden met groot wild afschieten, zodat ie ook wat te eten heeft.

_/-\o_

Durquia

Gini schreef:
Dat extremisme (100% voor of 100% tegen) komt de wolf niet ten goede. Het staat namelijk goed beleid in de weg. In zo een extremistische discussie word je bang om je mening bij te stellen waar nodig (bv. toegeven dat het wolfwerend hek niet werkt terwijl je eerst stellig beweerde van wel, dat zou perfect moeten kunnen, maar wie gaat dat durven?). Goed beleid komt er alleen als je visies durft herdenken.

Dan moet je ook met goede oplossingen komen. 1 oplossing is bijv gigantische hekwerken rond natuurgebieden die ook ingegraven moeten worden. Wil je dat? Dat betekend dan ook direct dat die natuurgebieden niet meer toegankelijk zijn. Plus dan moeten de wolven wild hebben om van te leven. Dan denk ik dat de wolf die een draagtijd hebben van ong 60 dagen en meerdere jongen al vrij snel de overhand hebben als je je bedenkt dan een edelhert een veel langere draagtijd heeft met ong 1 a 2 jongen.
Zonder hekwerken vergrijpen die dieren zich al snel op vee van boeren.

Happinez

Janneke2 schreef:
Waar naast...?
Deze wolf beet de boer in de hand/arm.
"Gewoon" zoals dat gaat in een gevecht.
In de verste verte niet dodelijk (naar de keel vliegen).

Ik snap dat je bang bent, dat zijn er wel meer.

Over suggestief gesproken , was jij erbij ?
Hoe weet jij dat die wolf niet een poging gedaan heeft om naar de hals te vliegen ?
Omdat de schade niet in de halsstreek zit ?
Gemiddelde mens gebruikt zijn hand/arm als afweer bij een val of aanval... dus dat daar schade zit is niet zo heel gek.

Dreamboy

Re: Eerste aanval wolf op een mens

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-23 10:08

Maar hoezo werd die wolf in het nauw gedreven? Als je die omheining ziet kan hij daar toch met alle gemak uit?

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-23 10:12

Gini schreef:
Maar wat moet je dan doen als de wolf jouw dieren aanvalt. We zitten op een paardenforum, dus de meesten zullen hier vast wel paarden hebben of honden, katten, konijnen, weetikveel. Fantaseer er nu eens over dat een wolf zich een weg heeft gebaand tot in het verblijf van deze dieren, je ziet er al een stuk of twee dood liggen. Wat is het juiste om te doen? Wat had deze boer moeten doen? Echt oprecht, ik vraag het me af? Wat is de juiste manier om te handelen wanneer een wolf vastzit samen met jouw dieren?

Ik geloof dat niemand zegt dat dit geen logische reactie is. Had exact hetzelfde gedaan! Hoop dat die meneer er met wat schrammen afkwam. En geen rabies heeft.

Ik geloof dat de meeste personen vooral nuance in de context willen aanbrengen. Dat snap ik wel. Het laatste wat we willen is als een horde boze mensen met hooivorken en fakkels door het bos trekken om die beesten uit te moorden. In de geschiedenis hebben we altijd gezien dat dit soort acties altijd volledig op onderbuikgevoel berusten en vaak tot niets leiden.

Denk dat we echt een manier moeten vinden hiermee te leven. Ik vind sommige opmerkingen oprecht heel interessant. We zijn zo gewend de natuur volledig onder controle te houden dat als er ook maar 1 ding tegen zit we volledig overslaan in paniek. Ik vraag me echt af of wat de afweging was van de biologen. Ik geloof dat een ecoloog mij wel eens verteld heeft dat wolven om een bepaalde reden een zeer belangrijke rol hebben in dit ecosysteem. Wellicht heeft dat meegespeeld.
*doet dansje om een bioloog/ecoloog op te roepen in dit topic.*

Voor iedereen begint te steigeren. Ja het lijkt me echt oprecht vreselijk als een wolf bij mijn dieren is. Denk dat dat iets zou zijn wat ik nooit zal vergeten…

Riel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-23 10:14

@ Janneke2: je bent nu aan het verdraaien wat ik zeg...

Een hond die een mens bijt, mag wat mij betreft ook afgemaakt worden. Maar dit wilt niet zeggen dat ik vind dat alle honden in West Europa moeten worden afgemaakt.
De wolf daarentegen vind ik niet thuishoren in West Europa omdat het dier te vaak in contact komt met de mens/mensengeur en hierdoor gevaarlijker wordt. Daarnaast is de impact van de aanval van een wolf veel groter dan van een hond.

Daarnaast ben ik zelf ook vegetariër. Ik begrijp gewoon niet goed waarom er mensen zijn die schaamteloos vlees eten maar wel op hun achterste poten staan als er een wolf wordt gedood.

En inderdaad, ik ben bang als ik soms in de ochtend richting bushalte rij in het donker en er elk moment een wolf voor mijn fiets kan springen (ze lopen zelfs in de bebouwde kom). Soms zie ik filmpjes van wolven die op fietspaden lopen en ben ik blij dat er op dat moment niemand aan het fietsen is.

Ik vind het ontzettend mooie dieren en ik vind ze prachtig als ze in een heel groot natuurgebied kunnen wonen en leven. Maar in een dichtbevolkt West Europa vind ik ze helaas niet thuishoren. Ik hoop van harte dat ze die beslissing van 40 jaar geleden kunnen/willen terugdraaien en dat er niet eerst een kind/vrouw moet worden opgegeten voordat ze beseffen dat dit geen goed idee was.
Laatst bijgewerkt door Riel op 10-07-23 10:18, in het totaal 1 keer bewerkt

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-23 10:15

Waarom is een wolf eigenlijk een beschermde diersoort? Ze zijn helemaal niet zeldzaam of met uitsterven bedreigd. En ze zijn schadelijk buiten onbewoonde gebieden om. Het zijn geen pandaberen!

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-23 10:16

anjali schreef:
Waarom is een wolf eigenlijk een beschermde diersoort? Ze zijn helemaal niet zeldzaam of met uitsterven bedreigd. En ze zijn schadelijk buiten onbewoonde gebieden om. Het zijn geen pandaberen!

Dat is de grootste vraag allertijden...
Echt ik snap die ook niet.

Ooit op de lijst gezet en niemand haalt hem er af of zo

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-23 10:17

BeFunny schreef:
Simbaa schreef:
Ik praat het absoluut niet goed oid, maar ik vind dit wel anders dan een kale aanval op een achteloze wandelaar.
Het beest was zoals ik begrijp vol in de jachtdrift er werd daarbij verjaagd door de boer.
Dat ze dan feller zijn en eerder in de aanval gaan lijkt me logisch.
Niet goed etc, maar ik als wandelaar maak me door dit bericht niet meer zorgen dan voorheen.

Dit dus

Helemaal mee eens.
Maar wat Gini schrijft is ook zeker waar: niet zo in extremen denken, maar kijken hoe je de situatie met elkaar leefbaar houdt.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-23 10:19

Kunnen we alstublieft ophouden met zeuren over wat als vrouwen of kinderen worden aangevallen? >;)
Een man die wordt verslonden is niet erg???

We leven niet in de negentiende eeuw waarin vrouwen werden gezien als domme, weerloze wezens :roll:

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-23 10:20

Koper schreef:
Kunnen we alstublieft ophouden met zeuren over wat als vrouwen of kinderen worden aangevallen? >;)

We leven niet in de negentiende eeuw waarin vrouwen werden gezien als domme, weerloze wezens :roll:

eens

wat als een kind....

idd alsof een man niet erg is, alsof de dieren niet erg zijn.
Maar eerlijk...kan niet wachten tot een kind... niks ernstigs, maar een paar kleine gaatjes als bewijs.
Misschien, heel misschien dat er dan mensen wakker worden.
Want nu is het boer en boer is stom en mag alles overkomen :j

Durquia

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-23 10:22

DuoPenotti schreef:
Koper schreef:

eens

wat als een kind....

idd alsof een man niet erg is, alsof de dieren niet erg zijn.
Maar eerlijk...kan niet wachten tot een kind... niks ernstigs, maar een paar kleine gaatjes als bewijs.
Misschien, heel misschien dat er dan mensen wakker worden.
Want nu is het boer en boer is stom en mag alles overkomen :j

Precies, en als ze al in achtertuinen komen dan is het wachten op…

sterregoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-23 10:22

tienus63 schreef:
Gisteren was de eerste aanval op een mens.
Binnenkort de volgende aan aanval omdat iemand zijn hond wil redden….

Daar ben ik ook bang voor.

En we hebben nu ook gezien, dat wegjagen en bijv. iets van steentjes gooien wat eerder wel geadviseerd werd, juist agressie kan opwekken. Wandel ze. :+

Riel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-23 10:23

Ik schreef vrouwen en kinderen omdat ik ergens heb gelezen dat de kans dat een wolf een man aanvalt en dood kleiner is omdat een man sterker is (lichaamsbouw). Ze pakken een 'zwakkere' en dat zijn helaas vrouwen en kinderen. Op die site (pro wolf) stond er schaamteloos. Wolven vallen geen mensen aan, enkel vrouwen en kinderen lopen eventueel gevaar...

Britt_xxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-23 10:29

Koper schreef:

Ik snap helemaal wat je bedoelt Koper, maar de kans op een fatale afloop (of zware verwondingen) is veel groter als het een kind of vrouw betreft. Daar ben ik wel bang voor. Nu komt die man er nog redelijk goed vanaf, als ik de berichten mag geloven.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-23 10:35

Riel schreef:
@ Janneke2: je bent nu aan het verdraaien wat ik zeg...

Dat is nadrukkelijk niet mijn bedoeling, dus excuses voor de fout!
Citaat:
Een hond die een mens bijt, mag wat mij betreft ook afgemaakt worden. Maar dit wilt niet zeggen dat ik vind dat alle honden in West Europa moeten worden afgemaakt.

Dat ben ik in principe met je eens, al zijn er wel nuances mbt bijten.
Niet alle angstbijters worden afgemaakt, en in principe is dat terecht.
En als een hond zou worden aangevallen met een hooiriek (.. of welke van de 7 versies correct is...) zouden we ook clementie kunnen hebben.
Vooral als het dier in de hand / arm beet.
Citaat:
De wolf daarentegen vind ik niet thuishoren in West Europa

Dat mag je vinden, maar de regels zijn momenteel anders.
(Afschot omdat hij hier niet gewenst is mag niet.)
Citaat:
omdat het dier te vaak in contact komt met de mens/mensengeur en hierdoor gevaarlijker wordt.

Of dat zo is, is inderdaad een vraag en wat mij betreft een zorg.
... waarbij de honden /getemde wolven denkbaar een rol spelen.
'Ik ruik mens en ik ruik hond/wolf - hier kan ik wel een dutje doen' vind ik een logische gedachtegang - maar niet gewenst.
Citaat:
Daarnaast is de impact van de aanval van een wolf veel groter dan van een hond.

Dat weet ik zo net nog niet.
En in feite is wat gisteren gebeurde geen aanval, maar een gevecht.
En 'hond' kan een braaf schoothondje zijn, wolf is te vergelijken met oersterke herdets, bouviers en meer van dat soort rassen.

Citaat:
Daarnaast ben ik zelf ook vegetariër. Ik begrijp gewoon niet goed waarom er mensen zijn die schaamteloos vlees eten maar wel op hun achterste poten staan als er een wolf wordt gedood.

+:)+
Citaat:
En inderdaad, ik ben bang als ik soms in de ochtend richting bushalte rij in het donker en er elk moment een wolf voor mijn fiets kan springen (ze lopen zelfs in de bebouwde kom).
:(:)
Ik handel deze angst als fietser door te denken dat mijn schootkat ruikt naar tijger.
En als we ooit nog eens een winter als in 1963 krijgen, bedank ik voor de eer.
Citaat:
Ik vind het ontzettend mooie dieren en ik vind ze prachtig als ze in een heel groot natuurgebied kunnen wonen en leven. Maar in een dichtbevolkt West Europa vind ik ze helaas niet thuishoren. Ik hoop van harte dat ze die beslissing van 40 jaar geleden kunnen/willen terugdraaien en dat er niet eerst een kind/vrouw moet worden opgegeten voordat ze beseffen dat dit geen goed idee was.

... ik hoop dat het horrorscenario van Roodkapje niet gaat uitkomen!
(Het is een mooi sprookje, maar verder - huuuu!)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-23 10:36

Riel schreef:
Ik schreef vrouwen en kinderen omdat ik ergens heb gelezen dat de kans dat een wolf een man aanvalt en dood kleiner is omdat een man sterker is (lichaamsbouw). Ze pakken een 'zwakkere' en dat zijn helaas vrouwen en kinderen. Op die site (pro wolf) stond er schaamteloos. Wolven vallen geen mensen aan, enkel vrouwen en kinderen lopen eventueel gevaar...

Oooooohh, zegt pro wolf dat :')

Bij pro wolf zijn er zeker alleen maar grote, bonkige kerels. En geen spichtige mannetjes of grote wijven.

En ielige kantoormannetjes hebben ook nooit een hond die ze uitlaten op de hei of in het bos. Of denken die wolven soms: daar loopt een lekker hapje mens. Maar omdat het een mannetjesmens is zullen we hem naar niet aanvallen?

:')

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-23 10:47

Durquia schreef:
Gini schreef:
Dat extremisme (100% voor of 100% tegen) komt de wolf niet ten goede. Het staat namelijk goed beleid in de weg. In zo een extremistische discussie word je bang om je mening bij te stellen waar nodig (bv. toegeven dat het wolfwerend hek niet werkt terwijl je eerst stellig beweerde van wel, dat zou perfect moeten kunnen, maar wie gaat dat durven?). Goed beleid komt er alleen als je visies durft herdenken.

Dan moet je ook met goede oplossingen komen. 1 oplossing is bijv gigantische hekwerken rond natuurgebieden die ook ingegraven moeten worden. Wil je dat? Dat betekend dan ook direct dat die natuurgebieden niet meer toegankelijk zijn. Plus dan moeten de wolven wild hebben om van te leven. Dan denk ik dat de wolf die een draagtijd hebben van ong 60 dagen en meerdere jongen al vrij snel de overhand hebben als je je bedenkt dan een edelhert een veel langere draagtijd heeft met ong 1 a 2 jongen.
Zonder hekwerken vergrijpen die dieren zich al snel op vee van boeren.

Inderdaad, en die goede oplossingen of laat ons zeggen 'dat goede beleid', dat ontbreekt, ook in België. En ik merk dat ikzelf daardoor ook ongenuanceerder wordt in mijn gedachtegoed. Waar ik eerst redelijk neutraal stond en eigenlijk wel wilde vertrouwen in de experten, ebt dat weg.
Er bestaan filmpjes van wolven die op het gemakje door een woonwijk draven, van een wolf in een tuin (oké, die was in paniek en wilde weg, maar zat wel in een tuin), er is een Border Collie in een kennel op privé-terrein doodgebeten, er is een fietser die door een wolf achterna gelopen wordt, ... Als je dan nog blijft vasthouden aan het dogma dat 'wolven schuchter zijn en de aanwezigheid van mensen proberen te vermijden' dan verlies je mij. Misschien dat de wolven in dunner bevolkt gebied zo reageren, maar in België en Nederland passen de wolven zich klaarblijkelijk zeer goed aan. Je kan in onze dichtbevolkte landen ook niet bang zijn van mensen, we zijn overal, je went er dus wel aan.

Als "een expert" zich dan ook niet aanpast en zegt: dju, de wolf blijkt in België toch minder schuchter te zijn dan verwacht. Dan verlies je voor mij geloofwaardigheid. En door de wolf op deze onjuiste manier te blijven verdedigen, merk ik dat ik juist de andere kant op geduwd wordt en dat mijn neutrale positie evolueert naar een negatievere mening over de wolf.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-23 11:07

Esther_r20 schreef:
Wat ik begreep is dat de wolf in een wolfwerende omgeving is gekomen en daar een schaap als prooi wilde hebben. De boer zag dat en wilde de wolf wegjagen, maar die kon niet vluchten door de wolfwerende hekken. En als je dan als wolf opgejaagd wordt met oa een hooivork kan je maar 1 ding doen en dat is verdedigen dmv bijten

Als het echt een aanval was van de wolf uit zouden de verwondingen niet alleen aan een hand zijn

DIe wolf had daar niets te zoeken, dus logisch dat je dan dat beest daar weg wilt hebben. Die wolfwerende hekken werken dus ook zo goed, NOT.
Hier is maar 1 fout en dat is de wolf. En dat hij doodgeschoten is, geheel logisch. Ik vrees dat er nog meer aanvallen zullen volgen helaas.
Als een hond aanvalt in zo'n situatie wordt die ook afgemaakt. Ook dat is logisch. Veiligheid van de mens gaat voor. En je hoeft zeker niet toe te kijken hoe een wolf je dieren opvreet. Dan ga je echt wel ingrijpen.
Dat lijkt me gewoon vreselijk, zien dat je dieren worden aangevallen door een ander dier.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-23 11:10

dierenfan schreef:
Ik wacht af tot de eerste kudde bewakingshonden in NL een wolf vermoorden. Wedden dat die eigenaar ook een proces te wachten staat??

En als de hond de wolf niet dood, krijgt de eigenaar een proces aan z'n broek omdat hij z'n hond niet heeft beschermd :+ }:0

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-23 11:16

Kinke schreef:
dierenfan schreef:
Ik wacht af tot de eerste kudde bewakingshonden in NL een wolf vermoorden. Wedden dat die eigenaar ook een proces te wachten staat??

En als de hond de wolf niet dood, krijgt de eigenaar een proces aan z'n broek omdat hij z'n hond niet heeft beschermd :+ }:0

Volgens dit soort clubjes zit je gewoon altijd fout.

Kinke

Re: Eerste aanval wolf op een mens

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-23 11:27

ik vind het sowieso bijzonder dat sommigen willen dat je dan maar honden bij je kudde zet voor de bewaking. Wij hebben zo'n hond (mastin espanol) maar die laat ik echt niet met een wolf vechten

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-23 11:30

Ik had t ook over ‘wat als een kind wordt gegrepen’ niet omdat het erger zou zijn dan als een volwassene wordt gepakt. Maar een kind is vanwege zijn afmetingen al snel een stuk kwetsbaarder. Hals, hoofd, buik zijn op haphoogte voor een wolf en mogelijk fataal. Waar een volwassen vrouw of man (vermoed ik) eerder in arm/been wordt gebeten.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-23 11:31

Kinke schreef:
ik vind het sowieso bijzonder dat sommigen willen dat je dan maar honden bij je kudde zet voor de bewaking. Wij hebben zo'n hond (mastin espanol) maar die laat ik echt niet met een wolf vechten

Daarnaast wil je dat voor de wolf ook niet. Heb ooit eens een flard van een filmpje gezien waarbij meerdere honden een wolf zeer langzaam en pijnlijk aan het doden waren. Kon het niet langer dan een paar seconden aanzien. Dan denk ik dat een goed afgevuurde kogel diervriendelijker is.