Plastic toeslag vanaf zaterdag

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 19:40

@mvdende: Waar denk je dat die plastic allemaal terecht komt? Niet in de vuilnisbak maar zelfs op de noordpool!

https://nos.nl/artikel/2438029-veel-plastic-in-noordpoolgebied-alternatief-voor-aardolie-plastic-hard-nodig

Mijn werk heeft een expeditie georganiseerd en zelfs op de Noordpool was plastic te vinden. Er moet gewoon een stuk minder plastic worden geproduceerd en verbruikt. Zelfs een tasje van de C1000 was vorig jaar nog intact. (Ik kwam serieus een vrouw tegen in de tram met een c1000 tasje)

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 19:47

purny schreef:
@mvdende: Waar denk je dat die plastic allemaal terecht komt? Niet in de vuilnisbak maar zelfs op de noordpool!

https://nos.nl/artikel/2438029-veel-plastic-in-noordpoolgebied-alternatief-voor-aardolie-plastic-hard-nodig

Mijn werk heeft een expeditie georganiseerd en zelfs op de Noordpool was plastic te vinden. Er moet gewoon een stuk minder plastic worden geproduceerd en verbruikt. Zelfs een tasje van de C1000 was vorig jaar nog intact. (Ik kwam serieus een vrouw tegen in de tram met een c1000 tasje)

Die word dan in iedergeval nog gebruikt en is niet weggegooid. :j

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 19:56

Cer schreef:
herr_balou schreef:
Waarom doen consumenten tegenwoordig zo hulpeloos? In plaats van je te keren tegen de overheid die zich genoodzaakt ziet regelgeving in te stellen omdat de markt het niet zelf oplost, zou je je ook kunnen keren tegen producenten en aanbieders. Blijkbaar vinden mensen het makkelijk zich te organiseren tegen de overheid maar zijn ze plotseling niet in staat zich te keren tegen commerciele ondernemingen...

Waarom kan de overheid niet gewoon dingen verbieden voor producenten en aanbieders Ipv het voor consumenten duurder te maken (zodat producenten in principe door kunnen blijven produceren…)?

1) Goede vraag.
Een neoliberaal kabinet gelooft in malle dingen zoals 'bedrijven weinig in de weg leggen is goed'...

2) En duurder hoef je niet te pikken, er zijn zat alternatieven, alleen weten veel mensen dit helaas niet.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 19:58

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 20:10

Cowgirl schreef:
purny schreef:

Die word dan in iedergeval nog gebruikt en is niet weggegooid. :j

Klopt maar kun je nagaan wat voor troep dat gewoon is.

Peerke_

Re: Plastic toeslag vanaf zaterdag

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 20:20

Wij hebben besloten om alleen een kassa aanpassing te doen.
Kleine Slush is en blijf 2 euro, alleen op de bon staat straks 1,90 en een regel daaronder de plastic toeslag van 10 cent.. nagenoeg niemand vraagt om een bonnetje..

Een grotere uitdaging is dat we eigenlijk ook zelf mee gebrachte bekers zouden moeten vullen.
Maar we hebben geen idee hoeveel daar precies in gaat, eerst een 'oude' plastic beker vullen en dan overgieten in de eigen beker van de klant?

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 20:32

Snapt nou werkelijk niemand hoe groot het plasticsoup probleem is

Jonge Jan van Genten die doodgaan door geen voeding maar plastic in de maag

https://www.animalstoday.nl/documentair ... ervuiling/

Om te huilen......en wij maar klagen terwijl dieren door ons gedrag doodgaan..

Heb documentaire gezien en daarna zelf roer omgegooid
Of het helpt weet ik niet
Maar als wij als.mens klagen over een appelmoesje en onderwijl vogels uitsterven hierdoor, waar zijn we dan mee bezig.....

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 20:33

Er zijn best wel mensen die snappen hoe groot het plastic soup probleem is :j

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 20:36

Cer schreef:

Dus snappen die ook dat het wat dat betreft 5 voor 12 is

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 20:37

Echwel
Maar die plastic zooi hier komt niet in de natuur. Maar braaf gesorteerd waar het hoort.

En ik denk niet dat die aso die het nu niet in de prullenbak bak gooit het wel gaat doen als het 10 ct kost.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 20:38

Ik snap heel goed hoe groot het plastic soup probleem is.

Ik weet alleen ook dat wij daar als klein kikkerlandje weinig aan kunnen veranderen, en ik ben er ook van overtuigd dat deze taks niet gaat helpen.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 20:40

Door het riool komt het overal
Dus moeten we echt minderen met plastic
Bewustwording kost nou eenmaal wat

En ook hier moeten we gewoon.bijdragen

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 20:42

Tuurlijk gaat dit wel helpen. Alles waar je voor moet betalen, wordt uiteindelijk minder gebruikt. Kijk maar naar plastic tasjes in de winkels. Die neem ik dus echt nooit meer, omdat ik er voor moet betalen.

De enige manier om mensen hun gewoontes te veranderen, is als het geld kost. Kijk maar naar het gasverbruik. Minderen doen we graag, als het je te veel gaat kosten.
Laatst bijgewerkt door Tango1979 op 28-06-23 20:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 20:42

Echwel schreef:
Cer schreef:

Dus snappen die ook dat het wat dat betreft 5 voor 12 is

Ja dat denk ik wel, hoewel ik niet in hun hoofd kan kijken..
ik lees en hoor met regelmaat dat er mensen zijn die zich zorgen maken :j

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 20:43

Tango1979 schreef:
De enige manier om mensen hun gewoontes te veranderen, is als het geld kost. Kijk maar naar het gasverbruik. Minderen doen we graag, als het je te veel gaat kosten.

Ik vul even aan met: ‘of als we het niet meer kunnen betalen” :j

Appeltje_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 21:07

Niet het topic doorgelezen dus ga alleen reageren op de OP :)

Ik vind het idee ervan niet eens zo slecht. Het zou een hoop bewustwording opleveren denk ik.
Maar je moet dan ook alternatieven geven. Je kan imo niet zomaar hiervoor de prijs verhogen zonder een andere optie aan te bieden. Dat is toch kansloos :? Wat voor nut heeft het dan.
En daarnaast, waarom gaat het geld naar de supermarkten? Het gaat imo helemaal niet meer om wel of geen plastic dan, maar om meer geld verdienen. Ik denk dat supermarkten zich niet enorm gaan tegenhouden met die toeslag, extra geld voor hun! Mensen kunnen namelijk toch niks anders dan het in plastic kopen, want ze geven geen andere oplossing.

Ze zouden beter het geld aan een goed doel kunnen geven dat zich inzet om de vervuiling van plastic tegen te gaan/op te ruimen. En daarnaast ook vooral alternatieven aanbieden.

Had een prima idee kunnen zijn, verpesten ze het weer -O-

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 21:09

Marjo schreef:
Ik snap heel goed hoe groot het plastic soup probleem is.

Ik weet alleen ook dat wij daar als klein kikkerlandje weinig aan kunnen veranderen, en ik ben er ook van overtuigd dat deze taks niet gaat helpen.

Onzin.

Ieder plastic tasje, bekertje, chipszakje en noem maar op die NIET in de oceaan belandt is een bijdrage aan de oplossing.

En qua oppervlakte moge het zijn dat wij klein zijn,
de bijdrage die wij leveren aan de plastic soep is fenomenaal.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 21:12

India, China en Indonesië staan bovenaan lees ik. De idyllische eilanden daar zijn vergeven van plastic lagen .. vreselijk

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 21:18

Sowieso alles zelf op de juiste plek opbrengen: stap 1.

De beredenering van appeltje vind ik ook. Ipv dat het geld in de zakken van de leverancier beland zou het geld naar een cleanup moeten omdat het daar nut heeft.

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 21:20

gezien hoe ze in het buitenland met hun plastic omgaan, storten het gewoon met vrachtwagen de kade af de zee in

jan van genten leven voornamelijk aan die kant vd wereld waar plastic in zee storten normaal is, daar heeft ons patatbakje, folie vd komkommer weinig mee te maken
Laatst bijgewerkt door speurneusc op 28-06-23 21:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 21:20

Appeltje_1 schreef:
Niet het topic doorgelezen dus ga alleen reageren op de OP :)

Ik vind het idee ervan niet eens zo slecht. Het zou een hoop bewustwording opleveren denk ik.
Maar je moet dan ook alternatieven geven. Je kan imo niet zomaar hiervoor de prijs verhogen zonder een andere optie aan te bieden.

Die alternatieven bestaan al jaren.
Spul van maïsmeel bijvoorbeeld.

Citaat:
Ze zouden beter het geld aan een goed doel kunnen geven dat zich inzet om de vervuiling van plastic tegen te gaan/op te ruimen.

Ik stel voor de ocean clean up van Bojan Slat.
Zij het dat de ocean clean up nadrukkelijk wenst dat de kraan dicht wordt gedraaid.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 21:23

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 21:48

Janneke2 schreef:
Die alternatieven bestaan al jaren.
Spul van maïsmeel bijvoorbeeld.

Maar dat kost a: veel land voor het produceren van mais en b: is het ook niet echt milieuvriendelijk en het duurt ook tijden voordat dat is afgebroken.

Citaat:
Composteerbaar plastic: geen oplossing voor zwerfafval

Composteerbare verpakkingen vergaan alleen als ze langere tijd in een speciale vergistings- of composteer-machine zitten waar de temperatuur en luchtvochtigheid hoog genoeg zijn. In de berm of op straat vergaat het niet snel genoeg. Composteerbaar plastic is daarom geen oplossing voor het zwerfafvalprobleem.

Hier kun je er meer over lezen dat dit echt geen oplossing is:
https://duurzaamaltrade.nl/circulaireec ... r-plastic/

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 21:52

Voor sommige dingen zoals patat kun je prima een papieren alternatief bedenken.

Maar de Chinees? Ik zie echt niet voor me hoe dat zonder de plastic bakjes (die hier ook hergebruikt worden tot ze echt stuk zijn) zou moeten? Of vallen die bakjes niet onder het wegwerp plastic juist omdat je ze kan hergebruiken? Of omdat je Chinees niet zo "on the go" opeet? Het ging toch niet om het plastic maar om het weggooien na 1 gebruik?

En anders? Metalen bakjes? Bamboe bakjes? Straks wordt afhalen verboden en moet je het ter plekke opeten om plastic bakjes te voorkomen...

Edit: ik heb de beslisboom ingevuld en één van de vragen is:

Afbeelding

Dat is toch nee voor de bakjes van de Chinees?

Website: https://regelhulpenvoorbedrijven.nl/reg ... pplastic/#

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 22:03

Ik zou bij de Chinees nog wel een statiegeldsysteem kunnen waarderen..