Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
purny schreef:@mvdende: Waar denk je dat die plastic allemaal terecht komt? Niet in de vuilnisbak maar zelfs op de noordpool!
https://nos.nl/artikel/2438029-veel-plastic-in-noordpoolgebied-alternatief-voor-aardolie-plastic-hard-nodig
Mijn werk heeft een expeditie georganiseerd en zelfs op de Noordpool was plastic te vinden. Er moet gewoon een stuk minder plastic worden geproduceerd en verbruikt. Zelfs een tasje van de C1000 was vorig jaar nog intact. (Ik kwam serieus een vrouw tegen in de tram met een c1000 tasje)
Cer schreef:herr_balou schreef:Waarom doen consumenten tegenwoordig zo hulpeloos? In plaats van je te keren tegen de overheid die zich genoodzaakt ziet regelgeving in te stellen omdat de markt het niet zelf oplost, zou je je ook kunnen keren tegen producenten en aanbieders. Blijkbaar vinden mensen het makkelijk zich te organiseren tegen de overheid maar zijn ze plotseling niet in staat zich te keren tegen commerciele ondernemingen...
Waarom kan de overheid niet gewoon dingen verbieden voor producenten en aanbieders Ipv het voor consumenten duurder te maken (zodat producenten in principe door kunnen blijven produceren…)?
foxy80 schreef:Suzanne F. schreef:Dus er komt wel een toeslag maar je mag niet je eigen bakje meenemen naar de friettent?
Wie zegt dat? Gewoon bij de friettent opdagen met je eigen pot en een onschuldig gezicht.
Cowgirl schreef:purny schreef:@mvdende: Waar denk je dat die plastic allemaal terecht komt? Niet in de vuilnisbak maar zelfs op de noordpool!
https://nos.nl/artikel/2438029-veel-plastic-in-noordpoolgebied-alternatief-voor-aardolie-plastic-hard-nodig
Mijn werk heeft een expeditie georganiseerd en zelfs op de Noordpool was plastic te vinden. Er moet gewoon een stuk minder plastic worden geproduceerd en verbruikt. Zelfs een tasje van de C1000 was vorig jaar nog intact. (Ik kwam serieus een vrouw tegen in de tram met een c1000 tasje)
Die word dan in iedergeval nog gebruikt en is niet weggegooid.
Marjo schreef:Ik snap heel goed hoe groot het plastic soup probleem is.
Ik weet alleen ook dat wij daar als klein kikkerlandje weinig aan kunnen veranderen, en ik ben er ook van overtuigd dat deze taks niet gaat helpen.
Appeltje_1 schreef:Niet het topic doorgelezen dus ga alleen reageren op de OP
Ik vind het idee ervan niet eens zo slecht. Het zou een hoop bewustwording opleveren denk ik.
Maar je moet dan ook alternatieven geven. Je kan imo niet zomaar hiervoor de prijs verhogen zonder een andere optie aan te bieden.
Citaat:Ze zouden beter het geld aan een goed doel kunnen geven dat zich inzet om de vervuiling van plastic tegen te gaan/op te ruimen.
Janneke2 schreef:Die alternatieven bestaan al jaren.
Spul van maïsmeel bijvoorbeeld.
Citaat:Composteerbaar plastic: geen oplossing voor zwerfafval
Composteerbare verpakkingen vergaan alleen als ze langere tijd in een speciale vergistings- of composteer-machine zitten waar de temperatuur en luchtvochtigheid hoog genoeg zijn. In de berm of op straat vergaat het niet snel genoeg. Composteerbaar plastic is daarom geen oplossing voor het zwerfafvalprobleem.