pmarena schreef:Godzijdank (nog) nooit, maar ik ben blij dat ik nu dit topic ben tegenkomen en me er meer bewust van ben geworden dat er mensen rondlopen met een DNR-teken en ze daar heel bewust voor kiezen
En ik er NU rustig over heb na kunnen denken wat dat inhoudt. Namelijk dat je dan dient te stoppen. Omdat diegene dat letterlijk tegen je zegt op het moment dat je het ziet.
Heb nu voor mezelf wat scenario's door kunnen lopen. En waar ik bvb. eerst nog twijfelde bij zo'n situatie als eerder in het topic genoemd: stel je voor dat iemand alweer wat kleur krijgt op het moment dat je het DNR ziet. En ik gisteren daar nog goed over nagedacht heb van ja....wat dan.... ben ik inmiddels tot de conclusie gekomen dat je dan óók gewoon zou moeten stoppen. Diegene vond een hartstilstand namelijk iets waarna die niet "geholpen" wilde worden. Dus hoe moeilijk en verscheurend het moment ook is.... ik hoop dat ik dan toch de kracht zal voelen om aan die wens tegemoet te komen om de boel te staken
En ik ben juist blij met de bewustwording en de suggestie om bij een vijandige omgeving, bvb. te denken aan die oplossing van de stabiele zijligging!
Dat gun ik eerlijk gezegd meer mensen, en lijkt me een nuttigere boodschap dan "gewoon doorgaan is prima". Maarja gedachten verschillen daar blijkbaar over.
Ik lees hier veel ervaringen van mensen die wel in zo'n situatie gezeten hebben en via mijn werk spreek ik ook regelmatig burgerhulpverleners.
Jouw reactie staat haaks op hoe zij reageren en vooral het stukje stoppen wanneer je een penning oid tegenkomt valt veel burgerhulpverleners heel zwaar, alleen al de twijfel of ze het wel goed gezien of geïnterpreteerd hebben speelt vaak mee.
Ik snap jou theoretische uiteenzetting wel, dat is namelijk ook echt de theorie.
Geloof me als ik zeg dat als je in iemands huis aan het proberen bent om de geliefde van iemand te reanimeren als burger die dit hopelijk niet dagelijks doet en die al helemaal niet dagelijks moet uitleggen waarom je moet stoppen dat die theorie je gestolen kan worden en je doet wat je kan. En als dat op dat moment doorgaan is dan is dat zo. In ons land ben je nooit lang alleen aan het reanimeren want op veel plaatsen is er binnen een kwartier na de melding een ambu. Die hebben ervoor doorgeleerd, ook om de beslissing te nemen om te stoppen en om dat in de juiste woorden aan de naasten te vertellen.
Jouw visie is nu echt duidelijk en als professioneel hulpverlener begrijp ik hem zelfs, de manier van verwoorden is alleen wat ongelukkig. Stop alsjeblieft met burgers die alles uit hun handen laten vallen om iemand te helpen een schuldgevoel aan te praten door te vertellen wat ze moeten doen terwijl je nooit zelf in die situatie hebt gestaan.
Hier geld echt, je weet pas wat het met je doet als je het zelf hebt meegemaakt.