Vermiste onderzeeër

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Victory-Boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-23 14:00

Mkango schreef:
Same, hahaha. Er is ook zo'n afbeelding/animatie waar je naar beneden kunt scrollen tot het diepste punt van de oceaan en dan ziet welke dieren op welke diepte leven (ja, je bent inderdaad best een tijdje aan het scrollen), daar krijg ik ook de rillingen van. :))

Je komt de Titanic ook tegen: https://neal.fun/deep-sea/

Wauw, wat prachtig om te zien! Maar als er dus een duikboot is die zo diep kan gaan, waarom gebruiken ze dan niet zo'n zelfde model? Niet te geloven hoe diep die gegaan is.

pmarena

Re: Vermiste onderzeeër

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-23 14:03

Tja waarom rijden we in vrij makkelijk verfrommelbare koekblikjes terwijl een president ofzo in een soort gepantserde tank met de looks van een auto rijdt. Zal wel met geld te maken hebben....

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-23 14:04

Victory-Boy schreef:
Ik las net op Yahoo dat de 19-jarige erg bang was om te gaan en sterk twijfelde, maar dat hij het deed voor zijn vader die een zeer grote interesse voor de Titanic had. Dat maakt het voor mij nog treuriger.

Ik las dat bij de VRT: https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2023/06/23 ... estaanden/

Ik heb zo te doen met de achterblijvers. Voor de slachtoffers kan ik alleen maar hopen dat het zo snel en onverwacht ging dat ze er niets van hebben gemerkt.

xPabloBokt
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-23 14:05

Victory-Boy schreef:
Mkango schreef:
Same, hahaha. Er is ook zo'n afbeelding/animatie waar je naar beneden kunt scrollen tot het diepste punt van de oceaan en dan ziet welke dieren op welke diepte leven (ja, je bent inderdaad best een tijdje aan het scrollen), daar krijg ik ook de rillingen van. :))

Wauw, wat prachtig om te zien! Maar als er dus een duikboot is die zo diep kan gaan, waarom gebruiken ze dan niet zo'n zelfde model? Niet te geloven hoe diep die gegaan is.

Dat snap ik ook niet.. lees nu net dat James Cameron in 2012 nog op dat punt is geweest met de Deepsea Challenger. China is er zelfs nog geweest 3 jaar geleden.. en dat is ruim 6 kilometer dieper >;)

misterA

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-23 14:06

Een zeemansgraf. Waar 1500 mensen zijn gestorven. Laat ze met rust. Wat heb je daar te zoeken?? Als het voor een wetenschappelijk doel was kan ik het nog begrijpen.

Niobe

Re: Vermiste onderzeeër

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-23 14:12

Ik had tot nu geen idee dat James Cameron zo'n onderwaterdaredevil was

Victory-Boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-23 14:12

misterA schreef:
Een zeemansgraf. Waar 1500 mensen zijn gestorven. Laat ze met rust. Wat heb je daar te zoeken?? Als het voor een wetenschappelijk doel was kan ik het nog begrijpen.

Auschwitz en andere kampen ook maar sluiten dan?

pmarena schreef:
Tja waarom rijden we in vrij makkelijk verfrommelbare koekblikjes terwijl een president ofzo in een soort gepantserde tank met de looks van een auto rijdt. Zal wel met geld te maken hebben....

Dat zal wel, ja. Maar The Beast van de Amerikaanse president kost veel, maar is natuurlijk ook een overkill aan maatregelen voor de gewone mens. En er zijn meer auto's nodig dan duikboten, lijkt mij, dus een auto moet een heel stuk goedkoper zijn.

xPabloBokt
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-23 14:13

Niobe schreef:

Verklaart wel waarom hij de film heeft gemaakt en waarom de laatste Avatar zo op water is gefocust :+

Lees nu ook dat hij een aantal diepzee documentaires heeft gemaakt.

Niobe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-23 14:14

xPabloBokt schreef:
Niobe schreef:

Verklaart wel waarom hij de film heeft gemaakt en waarom de laatste Avatar zo op water is gefocust :+

Ik dacht dat hij gewoon dure films wilde maken :))

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-23 14:18

Victory-Boy schreef:
Mkango schreef:

Ik vermoed omdat dat nagenoeg onbetaalbaar zou zijn om te ontwikkelen, zeker om je het vanuit commercieel oogpunt doet. De meeste van dat soort trips zijn voor wetenschappelijke doeleinden.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-23 14:26

Mkango schreef:

Wauw! Echt heel gaaf!
Ik ben nog steeds aan het scrollen :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-23 14:32

Suzanne F. schreef:
Is het niet logischer dat het contact verloren ging DOOR de implosie?

Dat denken ze volgensmij ook. De kans is zeer aannemelijk dat de crew helemaal niet beseft heeft wat er gebeurd is.

Ze waren al een uur en 3 kwartier aan het duiken toen het contact verloren ging. Dat is ook het moment er geluiden in de oceaan waar te nemen zijn.

Een implosie gaat sneller dan een menselijk brein kan registeren. Dus het is ontzettend treurig maar als dit het scenario is is het denk ik wel het ''beste'' wat gebeurd kan zijn waarbij 5 mensen om gekomen zijn.

Rawr

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-23 14:42

Cayenne schreef:
Ik vind dit altijd super interessant, maar tegelijkertijd triggert het ook mijn angst voor dieptes onder water :=
Het triggert mijn thalassofobie ook wat maar fascinerend is het zeker! Helemaal het stuk over Jacques Piccard en Don Walsh, maar wat ze bezielde om verder te gaan nadat een raampje barstte... :oo

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-23 14:48

Rawr schreef:
Het triggert mijn thalassofobie ook wat maar fascinerend is het zeker! Helemaal het stuk over Jacques Piccard en Don Walsh, maar wat ze bezielde om verder te gaan nadat een raampje barstte... :oo

ik moest die fobie even googlen..
voor mij valt het onder claustrofobie .. :oo op land zou ik er ook niet in gaan zitten.. brrrr

Niobe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-23 15:04

Submechanophobia speelt voor mij ook mee :')
Ik ben er eindelijk achter dat dat een naam heeft, ik weigerde als kind ook om dingen op te duiken in het zwembad en als er wat lag dan ging ik er ruim omheen. Nu zwem ik niet zoveel meer, maar het idee al om naar dingen te kijken die onder water liggen… brrrr.

Nu nog een naam voor de angst voor mensgemaakte dingen die door de lucht vliegen graag.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-23 15:06

Niobe schreef:
Nu nog een naam voor de angst voor mensgemaakte dingen die door de lucht vliegen graag.

Aviofobie.

Niobe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-23 15:09

Ibbel schreef:
Niobe schreef:

Aviofobie.

Ik ben geen fan van zelf vliegen, maar ik bedoel het zien van dingen die in de lucht vliegen: drones, laag vliegende vliegtuigen, helicopters, ballonnen, plastic zakken bij storm etc

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-23 15:12

xPabloBokt schreef:
Niobe schreef:

Klopt, ook over de Titanic. :)
https://www.imdb.com/title/tt7620568/
Staat geloof ik op Disney+

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-23 15:19

Mkango schreef:

Wat gaaf!

Ik vind de diepzee fascinerend maar ook doodeng, voor geen goud zou ik er zelf naar beneden gaan. Goedgekeurde duikboot of niet.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-23 15:26

Suzanne F. schreef:
Mkango schreef:

Hoelang heb je gescrolled? Ik: Ja

Haha ik ook en nog veel verder.

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-23 15:27

Hier nog een artikel over het effect van een implosie:

https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/buitenl ... ie-diepzee

Maar wat gebeurt er precies bij een implosie? "Het omgekeerde van een explosie", zegt de duikinstructeur. "Bij een explosie spat alles naar buiten, omdat de druk van binnenuit groter is en naar buiten knalt. In het geval van de Titan is het omgekeerd. De druk van buiten is gigantisch. Het drukvat is op zeker moment bezweken. Dat wordt dan in elkaar gedrukt door een enorme kracht."

'Er blijven snippers over'
Door het enorme geweld waarmee dat gebeurt, is het te vergelijken met 'een bom' die af gaat, zegt Van der Horst. "De onderzeeër wordt verpulverd. Er blijven snippers over. De onderdelen spatten vervolgens alle kanten op."

Dat geldt ook voor de menselijke lichamen. "Er blijft niets van je over. En stel dat het niet vlak bij de bodem gebeurde, maar bijvoorbeeld op 2 kilometer diepte, dan gebeurt nog steeds hetzelfde. Ook daar is de druk gigantisch."

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-23 15:36

Gisteren relatief onschuldig avontuur. Zip-lijn in Portugal. Mijn zoon is monitor hier (in ons dorp) dus alles goed gedaan. Gaat er bij mij wat fout. Wind steekt ineens sterk op, in de rug en ik ga veel te snel. Schiet door de automatische rem en gelúkkig werken de twee extra noodstoppen wel. De veiligheids kabel rúkt me ´stop´ doch door de rek slaat de ´wagen´ nog met een flinke klap tegen te veer waardoor mijn benen omhoog slaan tegen het ankerblok en de kabel.
Door de veerkracht van de kabels vlieg ik achteruit een meter of 10 weer voorbij het landingsplatform. Vanaf nu gaat het soepel.
Was dubbel enerverend zeg maar.
Alleen twee schaafplekken (die later blauw worden) op de knieen dus meer dan schrik is het niet.
Voorbeeldje van wat altijd goed gaat; tot het een keer (bijna) niet goed gaat.
Zoon had het gefilmd. Thuis op de TV was het een stuk hariger da ik zelf al ervaarde :D

Kijk, poep gebeurd. Dát onvoorzien vroeg of laat zál gebeuren is niet onvoorzien hoeveel extra lagen veiligheid ook in voorzien wordt.
Dat is ook de definitie van avontuur. Als er geen onvoorzien, geen risico is, is het geen avontuur maar routine ervaring.
Wanneer het extreme risico-avonturen betreft zijn de marges kleiner en gevolgen groter. Heb ik geen enkel probleem mee doch ik trek een grens bij reddingsactiviteiten. Daar hoort geen publiek geld noch risico voor redders bij te pas te komen.

Ik heb zelf járen vrijwilligerslid van de Proteccion Civil geweest. Heb heel grote risicos gelopen bij brandweer-werk bij bosbranden. Best wel risico bij reddingswerk bij ongelukken. Heb geweigerd om mijn leven te wagen voor mensen die waarschuwing(en) over noodweer negerend de bergen in gingen en 1-1-2 belden.

Bewust een niet ´normaal´ risico nemen is imo iets anders waar andere normen voor gelden. Imo geen eigen schuld dikke bult maar wel een geval van zélf de helemaal niet onvoorziene gevolgen dragen.

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-23 16:53

misterA schreef:

Volgens mij zaten er inderdaad ook 2 Titanic onderzoekers/wetenschappers aan boord.

_Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-23 17:24

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-23 19:45

_Mars schreef:
Hier ook not een interessante video over pressure en metaal wat er dan gebeurd! Een uitleg van David Attenborough. Notitie: De Titan was dus niet eens van staal maar een niet aan te raden materiaal (Carbon fiber)

https://www.reddit.com/r/Damnthatsinter ... sea_david/

Koolstofvezel is zelfs sterker dan staal, dus die keus snap ik op zich wel. Het schijnt dat juist het raampje de zwakke plek was.