Crowdfunding voor dieren ; acceptabel of wat onbeschoft?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Padoertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-23 19:02

Het is en blijft een persoonlijke keuze om wel of niet iets te doneren. Zelf vind ik het wel lastig idd wanneer mensen vragen om een bijdrage voor kosten van paard 1, en je er later achter komt dat ze ook nog paard 2,3,4 en 5 hebben staan. Als je niet voor 1 kunt zorgen, waarom dan zoveel dieren? Of wanneer medische kosten toch hoger uitvallen. Nederland is oververzekerd, maar 5 tientjes per maand voor een paardenverzekering vinden we teveel. Nu schenk ik bv wel dekens etc aan stallen die alles kwijt zijn geraakt. Dat voelt voor mezelf toch fijner dan ‘zomaar’ geld over te maken.

Gisteren zag ik een Crowdfunding voorbij komen omdat een paard ingeslapen moest worden. Niet om kosten voor het dier te dragen, nee om de talentvolle amazone weer zo snel mogelijk aan een nieuw paard te helpen. Ondanks dat de aanleiding super sneu is, vind ik dit wel weer een lastige en ontbreekt het mij aan sympathie door een dergelijke oproep.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-23 19:46

Padoertje schreef:
Gisteren zag ik een Crowdfunding voorbij komen omdat een paard ingeslapen moest worden. Niet om kosten voor het dier te dragen, nee om de talentvolle amazone weer zo snel mogelijk aan een nieuw paard te helpen. Ondanks dat de aanleiding super sneu is, vind ik dit wel weer een lastige en ontbreekt het mij aan sympathie door een dergelijke oproep.

Lastig is dat, hè.

Zoiets hadden we hier een poos geleden ook.

Bekende dochter van stalhouder, die zijn schaapjes heel erg op het droge heeft ( heeft bv jarenlang gewacht om zijn boerderij te laten opknappen, totdat het een monument werd, want toen kreeg hij subsidie..) haar paard was helaas overleden, zware koliek..

Saillant detail is dat de stal in kwestie amper gras heeft, en erg weinig hooi voert.

Iedereen huilie-huilie, want het is wel 'the-place-to-be' als je daar staat, dame zet een crowdfunding op facebook, en er werd betaald, en geen kleine bedragen.. Terwijl de eigenaren die dit betaalden, daar staan, en hun beesten krijgen ook amper te eten...

Maar alles om haar weer in het zadel te krijgen..

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-23 19:56

Zag net op FB een bericht voorbijkomen van een ex-collega. Die gaat echt voor alles geld vragen. Heeft haar werk opgezegd om paardenfokker/handelaar te worden, maar wil voor alles geld. Paard met koliekoperatie? Crowdfunding! Piste nodig? Sponsor gezocht! Trailer nodig? Huwelijksgeloften vernieuwen, en dan trailer cadeau krijgen (of bruikleen, want zag er een dure uit). Fokken? Geblesseerde merries ter adoptie gezocht om mee te fokken. Nu weer een foto van 2 zogezegd verwaarloosde paarden, prijs 600 euro kan ze niet betalen, dus zamelt dit geld via crowdfunding. Als je geen 600 euro kan missen, moet je geen paard kopen toch? Er zullen stilaan wel niet veel mensen meer zijn die zo gek zijn om te doneren, maar ik erger me er toch aan.

Zoolgangster

Re: Crowdfunding voor dieren ; acceptabel of wat onbeschoft?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-23 00:32

Ik heb wel eens gedoneerd/dingen gekocht waarvan de opbrengst naar een crowdfunding project ging, voor iemand die MS heeft, en daardoor niet kon werken en snel achteruitging... hij werd in het buitenland behandeld, NL verzekeraar vergoedt niets (misschien dat de behandeling hier over een paar jaar wel erkend wordt, maar dat zou te laat zijn voor die persoon, gezien de snelle achteruitgang voor de behandeling) en er is al verbetering.

Furst

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-23 03:25

Ik vind het ook dubbel. Heb het zelf een keer gedaan, na ontzettend veel pech na elkaar met mijn paard. Ik heb zelf al zo een 15.000 euro in hem gestoken sinds ik hem heb en weet nog niet wat er mankeert. En eerlijk? Ik heb 90 euro opgehaald ofzo. Enkele maanden daarna volgden er nog en acute kliniekbezoek (rekening was toen 4000 euro), kregen we een huisbrand en kregen we nog eens pech door mijn familie wat ons achterliet met een boete van 20.000 euro. Ik heb toen geen crowdfunding meer gedaan gelukkig en ben daar nu blij om. Ik ben er dus ook minder fan van geworden want tegenwoordig doet iedereen het voor het minste inderdaad. Oh mevrouw X en meneer Y kunnen hun droomhuis op tv niet kopen? Hup crowdfundig :')

Misschien ben ik bitter geworden omdat het niet heeft uitgehaald bij mij, terwijl ik verder nooooit om hulp vraag ofzo? Sowieso doneer ik wel aan asielen en goede doelen met dieren. Voor mensen doe ik dat bewust niet.

Elisa2

Re: Crowdfunding voor dieren ; acceptabel of wat onbeschoft?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-23 10:53

Ahja nou die bitterheid kan ik ook wel begrijpen..

Met emphatie is het zo dat het twee kanten op moet werken anders is er altijd iemand die aan het korte eind trekt en dat is nog weleens een probleem.