Ik ga niet stemmen. Nog meer mensen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Lynnepinny

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-23 09:45

Cer schreef:
Over het ingrijpen in het onderwijs is vanuit de BBB communicatie gekomen en ze hebben dat herzien.
Maar goed, ook dat selectief lezen is een onderdeel van framing..

daarnaast zag ik bij de waterschappen dat de BBB en de PvdD verbazingwekkend vaak aan dezelfde kant van de streep zaten (in tegenstelling tot VVD, die aan de heel andere kant zat)
Dus 'BBB en PvdD zullen nooit iets samen kunnen' gaat ook niet op.

De connectie met Bayern is een losse flodder die te pas en te onpas ergens vandaan gehaald wordt om 'aan te kunnen tonen' dat BBB is opgericht en bestuurd wordt door Big Agro.. Het lijkt me heel vermoeiend om als persoon/partij steeds weer van die ouwe koeien ( :+ ) tegen te komen.

Overigens vind ik momenteel politiek meer een slechte soap, met elkaar constant naar beneden halen, steken geven, opzettelijk verkeerde berichtgeving in plaats van over de inhoud praten.
het is 'kijk eens wat voor slechts zij doen!!' in plaats van 'wij willen dit en dat oplossen op deze manier'..
Ik snap wel dat mensen het gevoel hebben dat stemmen niks bijdraagt, of dat ze niet wilen mee doen aan dat kleuterschool gedrag... :j

Het is inderdaad grappig dat de PvdD en BBB soms meer op elkaar lijken dan mensen zouden denken. Allebei zijn ze vóór de boer, alleen zit er een verschil in de manier waarop. Hoe PvdD graag meer kleinschalige boeren wilt die worden gestimuleerd om diervriendelijker/biologisch te werken, lijkt BBB nog in de greep te zijn van de "big agro": meer boeren en meer produceren. De stikstof en natuur wordt hierbij helemaal vergeten, terwijl boeren ook niet zonder natuur kunnen. Hoe wil je een gezonde bodem zonder bodemleven, of bestuiving zonder bestuivers? Zo schiet je jezelf mooi in de voet, helaas...

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-23 09:47

ik ga wel stemmen. JA21 kan ik mij wel in vinden :)

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-23 09:54

Boras schreef:
Cer, je maakt je er zelf ook behoorlijk "schuldig" aan in dit topic he, je bent nogal aanwezig :)
Dan is het best vreemd om naar anderen te wijzen.

Ik wijs niet naar anderen, ik zeg toch 'maar ja, als het eenmaal onderweg is' ik doe daar inderdaad zelf ook aan mee :j
Verder benoem ik wat er gebeurt.. kan dat ook al niet meer..
Overigens, 'nogal aanwezig'... zijn mijn berichten vervelend? Of hoe moet ik dat interpreteren? Ik schrijf gewoon mee toch? :)

Plop1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-23 09:56

Ik heb altijd gestemd vanaf dat ik mocht maar ik begin het heel lastig te vinden nu en denk dat ik wellicht blanco ga stemmen.

Mijn probleem is dat ik sociaal heel erg links ben maar de meeste partijen waarvan ik vind dat die zich goed inzetten over die punten ook heel erg anti platteland zijn.

Ik ben het ook zeker eens met dat we het beter moeten doen met het klimaat maar boeren gedwongen uitkopen vanwege stikstof gaat echt tegen al mijn princiepes in. Dat ze dan maar de grote industrie vervuilers en luchthavens aan gaan pakken. Daar is veel meer winst te behalen en zorgt ervoor dat onze voedselketen niet verdwijnt. Ja Nederland exporteert veel voedsel maar als die export weg zou vallen (oorlog, crisis, spanningen) dan moet dit kleine kikkerlandje zo’n 17 miljoen mensen van AVG kunnen voorzien.
Laatst bijgewerkt door Plop1997 op 14-03-23 09:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-23 09:57

Klopt het dat je niet op alle partijen kan stemmen? Als ik naar de stemwijzer ga van mijn gemeente dan zijn er maar een aantal partijen die worden genoemd, niet allemaal.

Plop1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-23 09:59

Suzanne F. schreef:
Klopt het dat je niet op alle partijen kan stemmen? Als ik naar de stemwijzer ga van mijn gemeente dan zijn er maar een aantal partijen die worden genoemd, niet allemaal.

Ja klopt, niet alle partijen zijn actief in elke gemeente. Hier kan ik bijvoorbeeld niet stemmen op partijen zoals Denk, bij1 en volt maar wel op lokaal limburg en omzien.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-23 10:00

Ja, dat kan.

Ik probeerde van de week voor de grap de standpunten van SGP in Noord-Holland te achterhalen - staan ze niet op de lijst.
(De SGP heeft een hondstrouwe aanhang, maar hun electoraat woont vaak in Zuid-Holland of Gelderland.)

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-23 10:00

Zo bijzonder is dat van die Agri reuzen niet. Dat is toch common practice in heel veel sectoren. Niet om het goed te praten, maar Arjen vond ik wel erg tegen 1 bepaalde politieke partij de afgelopen week. Normaal kan ik hem goed hebben. Maar hierbij gaat hij imo te ver door met zijn stokpaardjes.

Wat mij betreft zou de focus veel meer op Forum moeten liggen die oa nu bij de potentiële achterban van de BBB structureel nep nieuws aan het verspreiden zijn. Zo zou Caroline zaterdag niet in Den Haag geweest zijn omdat ze dat van Rutte en Kaag niet mocht. Hele gevaarlijke manier om kiezers weg te trekken bij andere partijen.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-23 10:03

Plop1997 schreef:
Ik heb altijd gestemd vanaf dat ik mocht maar ik begin het heel lastig te vinden nu en denk dat ik wellicht blanco ga stemmen.

Mijn probleem is dat ik sociaal heel erg links ben maar de meeste partijen waarvan ik vind dat die zich goed inzetten over die punten ook heel erg anti platteland zijn.

Ik ben het ook zeker eens met dat we het beter moeten doen met het klimaat maar boeren gedwongen uitkopen vanwege stikstof gaat echt tegen al mijn princiepes in. Dat ze dan maar de grote industrie vervuilers en luchthavens aan gaan pakken. Daar is veel meer winst te behalen en zorgt ervoor dat onze voedselketen niet verdwijnt. Ja Nederland exporteert veel voedsel maar als die export weg zou vallen (oorlog, crisis, spanningen) dan moet dit kleine kikkerlandje zo’n 17 miljoen mensen van AVG kunnen voorzien.

Mij ontgaat iets.

De linkse partijen zijn degenen die Schiphol, Tata etc al jaren achter de vodden zitten, dus dat is geen reden om niet op ze te stemmen.

Boeren gedwongen uitkopen is onmacht van een rechts kabinet, en gevolg van rechts dat al sinds 1987 wegkijkt - ook geen reden om niet op links te stemmen.

En één van mijn 'speerpunten' in hoe ik ga stemmen is hoe de verschillende partijen omgaan met / beleid maken voor agrarische gezinsbedrijven. (Rechts heeft veel meer oog voor de grote bedrijven.)
Laatst bijgewerkt door Janneke2 op 14-03-23 10:07, in het totaal 1 keer bewerkt

AdemoJoey

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-23 10:06

8nnemiek schreef:
Lubach had daar een interessante aflevering over. Die agri-reuzen gooien er blijkbaar enorm veel geld tegenaan om de boerenprotesten en de partij te steunen.. Want inderdaad, hoe meer vee, hoe meer ze verdienen. Die burger en die boer zijn helemaal niet belangrijk.
[ Video ]

Krijg je in de toekomst van die Amerikaanse praktijken, zoals scholen die verplicht koemelk moeten serveren omdat de grote bedrijven de politiek in hun macht hebben.. brr..

En dan gaat het inderdaad rond dat BBB gefinancierd wordt door Bayern met al zijn belangen... Heel veel boeren willen juist níét dat je op BBB stemt, het duizelt mij... Ik weet niet meer wat waar is. Hoe wordt BVNL bijvoorbeeld gefinancierd? Geldschieters zullen altijd een belang hebben.. de vraag is wat voor gevolgen heeft dat belang en kom je er achter. Ik ga stemmen, maar ik ben er nog niet uit..

Plop1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-23 10:11

Janneke2 schreef:
Plop1997 schreef:

Mij ontgaat iets.

De linkse partijen zijn degenen die Schiphol, Tata etc al jaren achter de vodden zitten, dus dat is geen reden om niet op ze te stemmen.

Boeren gedwongen uitkopen is onmacht van een rechts kabinet, en gevolg van rechts dat al sinds 1987 wegkijkt - ook geen reden om niet op links te stemmen.

Ik zou ook niet op rechts stemmen maar heb de vorige keer wel meer richting midden gestemd dan de vorige keren. (Wel ook spijt daarvan want diegene waarop ik stemde kwam net niet in de tweede kamer en die partij heeft het niet best gedaan de afgelopen jaren.) Bij de kieswijzers sta ik ook op een best vreemde plek in die diagram. Ik weer wel waar ik sta qua standpunten maar ik kan geen partij vinden die daar bij past. Bij mij komen PVDA, GroenLinks, PvDD en Omzien het dichtstbij maar ook maar voor 65%.

Ingrid_92

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-23 10:17

Ibbel schreef:
Ik denk overigens dat er een stuk meer door jongeren gestemd zou worden als dat gewoon met je telefoon, een app (met ingebouwde kieswijzer) en je DigiD kon.

Dan zou het niet meer volledig anoniem zijn. En de vraag is of je dat zou willen. Op het moment dat een land veilig is, zien mensen daar veelal geen problemen in, maar mocht je in een rare situatie terecht komen en er kan terug geleid worden wie op welke partij gestemd heeft, dan kan dat nog eens raar uitpakken.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-23 10:19

Lynnepinny schreef:
Cer schreef:
Over het ingrijpen in het onderwijs is vanuit de BBB communicatie gekomen en ze hebben dat herzien.
Maar goed, ook dat selectief lezen is een onderdeel van framing..

daarnaast zag ik bij de waterschappen dat de BBB en de PvdD verbazingwekkend vaak aan dezelfde kant van de streep zaten (in tegenstelling tot VVD, die aan de heel andere kant zat)
Dus 'BBB en PvdD zullen nooit iets samen kunnen' gaat ook niet op.

Het is inderdaad grappig dat de PvdD en BBB soms meer op elkaar lijken dan mensen zouden denken. Allebei zijn ze vóór de boer, alleen zit er een verschil in de manier waarop. Hoe PvdD graag meer kleinschalige boeren wilt die worden gestimuleerd om diervriendelijker/biologisch te werken, lijkt BBB nog in de greep te zijn van de "big agro": meer boeren en meer produceren. De stikstof en natuur wordt hierbij helemaal vergeten, terwijl boeren ook niet zonder natuur kunnen. Hoe wil je een gezonde bodem zonder bodemleven, of bestuiving zonder bestuivers? Zo schiet je jezelf mooi in de voet, helaas...

Best apart dat ze inderdaad in sommige standpunten op elkaar lijken. Want in de meeste standpunten kunnen de PvdD en de BBB niet verder uit elkaar liggen zou ik zeggen.
Ik zag laatst deze voorbij komen, en dacht eerst dat het een plaatje van de Speld was :+
Afbeelding

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-23 10:25

Ingrid_92 schreef:
Ibbel schreef:
Ik denk overigens dat er een stuk meer door jongeren gestemd zou worden als dat gewoon met je telefoon, een app (met ingebouwde kieswijzer) en je DigiD kon.

Dan zou het niet meer volledig anoniem zijn. En de vraag is of je dat zou willen. Op het moment dat een land veilig is, zien mensen daar veelal geen problemen in, maar mocht je in een rare situatie terecht komen en er kan terug geleid worden wie op welke partij gestemd heeft, dan kan dat nog eens raar uitpakken.

Ik denk dat het wel volledig anoniem te maken is.
Maar ik denk dat de grootste horde het 'vrij' stemmen is. Hoe ga je via telefoon en buiten het stemhokje garanderen dat er geen dwang achter zit?

Exitium

Re: Ik ga niet stemmen. Nog meer mensen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-23 10:29

Zolang je DigiD inzet zal het nooit volledig anoniem zijn. En je moet wel iets inzetten om de identiteit van de stemmer te controleren, dus dat bijt elkaar.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-23 10:32

Maar als je met je DigiD nou alleen toegang krijgt tot het stemgedeelte en vanaf daar dus anoniem kan stemmen? Dan is het toch hetzelfde als nu je paspoort laten zien?

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-23 10:33

Dat met die vissers, daar zat een filmpje achter dat vissers ook veel afval uit de zee vissen (plastic troep enzo)
Ik vond het ook een wat apartig plaatje, maar ik weet er verder niet genoeg van..

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-23 10:37

Trost op Drenthe: als enige provincie hebben wij morgen méér stemlokalen dan vier jaar geleden.

Visserij: prima. Maar om plastic uit het water te halen is er de ocean clean-up van Delftenaar Bojan Slats.
En graag vooal vissen in territoriale wateren, en niet bij de Azoren oud.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-23 10:39

Ik denk dat het daarom ook niet mogelijk is om thuis vanuit je luie stoel te stemmen, dat risico van dwang hou je dan toch....

Ik ga gewoon weer voor de CU. Tot mijn eigen verbijstering bleek deze qua normen en waarden een paar jaar geleden het beste aan te sluiten bij wat ik belangrijk vind. Ik vind dat ze keurige standpunten hebben waarin ze eigenlijk steeds weer met ieders belang rekening houden.

Ik heb niks met gelovig gedoe maar omdat zij er zo in staan dat we "Gods aarde te leen hebben en goed moeten verzorgen voor de volgende generaties" zijn ze ook wel goed gemotiveerd om milieuproblemen aan te pakken en dat kan ik ook wel waarderen +:)+

Ook dat ze vinden dat we met zijn allen de stikstof e.d. problemen aan moeten pakken en dat boeren / industrie wiens bedrijf teveel milieuschade ter plaatse veroorzaakt, goed geholpen moeten worden om dit probleem aan te pakken, dat we hen niet in de kou laten staan en goed ondersteunen - maar dat het probleem wèl aangepakt moet worden.

Lijkt mij de juiste insteek :j

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-23 10:39

Needje schreef:
Maar als je met je DigiD nou alleen toegang krijgt tot het stemgedeelte en vanaf daar dus anoniem kan stemmen? Dan is het toch hetzelfde als nu je paspoort laten zien?

DigiD zou geen goed idee zijn. Ik zou dan makkelijk de pincode van mijn moeder kunnen pakken en zo inloggen.
Er bestaat ook een kans op een DDOS aanval.

Kijk maar naar de eerste dag van de belastingaangifte. Dat het hele systeem overbelast raakt. En dan hebben de mensen die willen stemmen er niks aan

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-23 10:40

IMANDRA schreef:
Ik denk dat het wel volledig anoniem te maken is.
Maar ik denk dat de grootste horde het 'vrij' stemmen is. Hoe ga je via telefoon en buiten het stemhokje garanderen dat er geen dwang achter zit?

Qua anonimiteit: inloggen met een speciale code die op je stempas staat, in combinatie met je paspoort scannen? Voor mijn part stempas ook nog scannen. Dan doe je niet heel veel anders dan wat er in een stembureau gebeurt.
Je zal sowieso ook de ouderwetse optie open moeten houden, voor mensen zonder smartfoon of mensen die hulp nodig hebben, dus als je je niet veilig voelt met digitaal stemmen ga je gewoon ouderwets naar het stembureau. Tijdens Covid kon er ook schriftelijk gestemd worden, dus meerdere mogelijkheden om te stemmen is op zich geen probleem.

Qua 'vrij stemmen': Die dwang zit dan eigenlijk alleen in de huiselijke sfeer, want je stemt dan thuis. Sowieso zit dit soort dwang vooral thuis, dacht ik.

Hoeveel mannen eisen nu een machtiging van hun vrouw om uit haar naam te stemmen? Of van hun net 18-jarige dochter of zoon? Je mag 2 machtigingen hebben om te stemmen, dus je kunt je eigen mening zo 3x doordrukken, door je vrouw en kind een machtiging af te troggelen.

Is dat een heel groot verschil dan via een app aan de slag? Kan je daar meer bij dwingen? Of kan je als 'gedwongene' met zo'n app juist makkelijker jezelf terugtrekken op de plee zodat je géén pottenkijkers hebt?

Als er dwang is, is die er nu ook. Of door een machtiging af te dwingen, of door iemand te beletten te gaan stemmen door een stempas weg te gooien of wat dan ook.

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-23 10:41

ik ga stemmen! Zeker wanneer iemand gaat bepalen wat ik MOET eten, buiten mijn eigen arts als er iets mis is, dan baal ik daar zeer sterk van. (dus er moet iets gedaan worden aan het traject wat dit soort ongein veroorzaakt vind ik)

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-23 10:46

Janneke2 schreef:
Visserij: prima. Maar om plastic uit het water te halen is er de ocean clean-up van Delftenaar Bojan Slats.
En graag vooal vissen in territoriale wateren, en niet bij de Azoren oud.

De Ocean Cleaner schijnt ook weer veel oceanen te verstoren.. er wordt veel opgevist wat niet opgevist moet worden.. Ik vind dat allemaal vrij moeilijke materie. Als er iets goed is, is er altijd wel iemand die er iets op aan te merken heeft.. ?

Vist Nederland in de Azoren?

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-23 10:46

Cer schreef:
Dat met die vissers, daar zat een filmpje achter dat vissers ook veel afval uit de zee vissen (plastic troep enzo)
Ik vond het ook een wat apartig plaatje, maar ik weet er verder niet genoeg van..

Leuk bedacht, maar het is juist de visserij die voor een flink percentage aan plastic/afval in de zee zorgt.. Visserij (op grote schaal) is natuurlijk op geen enkele manier goed voor de zee. Naast afval speelt overbevissing, bijvangst, etc etc. ook een flinke rol. Een partij die met zulke argumentatie komt kan ik echt niet serieus nemen.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-23 10:57

Berdien schreef:
Leuk bedacht, maar het is juist de visserij die voor een flink percentage aan plastic/afval in de zee zorgt.. Visserij (op grote schaal) is natuurlijk op geen enkele manier goed voor de zee. Naast afval speelt overbevissing, bijvangst, etc etc. ook een flinke rol. Een partij die met zulke argumentatie komt kan ik echt niet serieus nemen.

Ik weet niet wie het bedacht heeft, en ik weet niet of het van 'die partij' kwam (of van de visserij zelf, of dat het verzonnen was)..
Er staat ook niet dat het 'goed is voor de zee', er staat 'veel afval uit zee vissen'..
Wie had die argumentatie dan?