Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
anjali schreef:Er is erg weinig toekomstperspectief over voor veel jongeren en over het algemeen eigenlijk wel.Ik vind ook dat de huidige tijd qua sfeer somberder is dan de jaren 60 en 70 toen ik jong was. Toen was er optimisme dat alles zou gaan verbeteren en dat zie ik nu niet.
DuoPenotti schreef:De problemen zijn zeker niet ineens weg. Dat gaat heel wat jaren duren. Maar als er nu geen begin wordt gemaakt, zul je ook nooit verbetering zien.Eerlijke leef en werkomstandigheden staat bij mij niet gelijk aan meteen ook weinig uren.
Ik ben ook voor een basisloon voor iedereen.
Maar of dan ineens alle problemen weg zijn?
Ben bang dat andere zich net zo hard aandienen.
AnnedB schreef:anjali schreef:Er is erg weinig toekomstperspectief over voor veel jongeren en over het algemeen eigenlijk wel.Ik vind ook dat de huidige tijd qua sfeer somberder is dan de jaren 60 en 70 toen ik jong was. Toen was er optimisme dat alles zou gaan verbeteren en dat zie ik nu niet.DuoPenotti schreef:De problemen zijn zeker niet ineens weg. Dat gaat heel wat jaren duren. Maar als er nu geen begin wordt gemaakt, zul je ook nooit verbetering zien.Eerlijke leef en werkomstandigheden staat bij mij niet gelijk aan meteen ook weinig uren.
Ik ben ook voor een basisloon voor iedereen.
Maar of dan ineens alle problemen weg zijn?
Ben bang dat andere zich net zo hard aandienen.
AnnedB schreef:Dat klopt. Alleen is niets doen ook eigenlijk geen optie. Er zitten nog veel grotere problemen aan te komen dan de huidige maatschappelijke problemen.
Ik ben in ieder geval niet jaloers op de huidige generatie jongeren en hoop echt dat de wereld over een tijd weer iets mooier voor iedereen gaat worden.
onpaard schreef:Geen idee hoe het komt maar het is compleet bagger als het mentaal niet goed gaat met je kind.
Kinke schreef:ja uiteraard waren de huizen veel goedkoper, maar de lonen waren ook niet vergelijkbaar
Suzanne F. schreef:1998 kon je al geen huis meer kopen voor 100.000 gulden hoor. Bedoel je niet 1988 of nog daarvoor?
Suzanne F. schreef:1998 kon je al geen huis meer kopen voor 100.000 gulden hoor. Bedoel je niet 1988 of nog daarvoor?
Sizzle schreef:De huizenmarkt is welliswaar verrot in NL, maar de huurmarkt in andere EU landen is echt niet zo bedorven. Bovendien is kopen in veel landen helemaal niet zo’n „ding“. Toch spelen daar dezelfde problemen onder de jeugd. Ik kan me gewoon slecht voorstellen dat een 12-14 jarige gaat snijden omdat hij/zij over 10 jaar misschien niet uit huis kan.
Hooguit is het een extra stress factor.
Een nichtje van een aangetrouwde oom wil met 14 graag dood en wordt steeds gedwongen opgenomen nadat ze weer vlak voor de dood weggehaald is. Afschuwelijk moet dat zijn als ouder. Ik wil me er niet eens een voorstelling bij maken. Nu was dat natuurlijk ook altijd al, maar nu wel flink vermeerderde aantallen. Ik hoop echt dat we dat kunnen keren.
Mijn grootouders hadden inderdaad 6 kinderen op 1 salaris, maar dat was een huurwoning, zonder huishoudapparatuur, zonder auto, zonder tv, met 3 kinderen per kamer, 1x per week in een gedeeld bad, 2x een schone onderbroek per week, geen vakantie, gestopte sokken van je oudere zus en een sinaasappel als kertcadeau. Ik heb het idee dat vroeger ook een beetje te romantisch bekeken wordt.
Maar dan nog, als armoede het grote euvel was, dan was ongeveer heel zuid Italie zwaar depressief.
Ik neig toch meer naar de onrealistische verwachtingen en een geimpt wereldbeel via sm.
Of 40 uur veel is kan alleen ieder voor zichzelf ten rade gaan. Ik heb heel lang 7 dagen per week gewerkt, dat vond ik niet erg en ik kijk er ook niet met spijt op terug of zo. Iedereen is anders.
DuoPenotti schreef:Dan heb je het over de mensen die nu met pensioen zijn.
Daarna werkte de vrouw zeker ook mee, misschien geen 40 uur, maar 24-28 wel
Daarnaast was er wel minder wat men moest hebben.
Geen dure abbo's
1 auto ipv 2
1 tv, niet op elke kamer 1.
Net zo met pc later laptop.
Lunchen was een uitje als er wat te vieren viel en uiteten ook.
Dik boven modaal deed dat misschien vaker, maar de rest niet.
Maar merk nu dat er veel opgekeken heeft naar wie men denkt het beter te hebben en dat moet men ook.
1 niet wetende of andere daar iets anders voor laten, 2 ja er zijn altijd vele rijkere mensen. Als je je daar aan afmeet heb je het inderdaad altijd minder.
chanicha schreef:Wij woonden toen ik klein was in de Zeven Steegjes, het Lange Rozendaal, en er zaten geen douches of badkamer in die huizen dus gingen we in de teil. Grote pan water op het vuur en gaan met die banaan.
Ik weet nog dat we gingen verhuizen naar een flat met een ruime badkamer, wist niet wat ik zag!
Wij kregen een cadeautje met sinterklaas maar met de kerst kregen we niets.