Mentale gezondheid tieners

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-22 19:07

Eerlijke leef en werkomstandigheden staat bij mij niet gelijk aan meteen ook weinig uren.

Ik ben ook voor een basisloon voor iedereen.
Maar of dan ineens alle problemen weg zijn?
Ben bang dat andere zich net zo hard aandienen.

onpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-22 19:08

Geen idee hoe het komt maar het is compleet bagger als het mentaal niet goed gaat met je kind.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-22 19:10

anjali schreef:
Ik vind ook dat de huidige tijd qua sfeer somberder is dan de jaren 60 en 70 toen ik jong was. Toen was er optimisme dat alles zou gaan verbeteren en dat zie ik nu niet.
Er is erg weinig toekomstperspectief over voor veel jongeren en over het algemeen eigenlijk wel.

DuoPenotti schreef:
Eerlijke leef en werkomstandigheden staat bij mij niet gelijk aan meteen ook weinig uren.

De problemen zijn zeker niet ineens weg. Dat gaat heel wat jaren duren. Maar als er nu geen begin wordt gemaakt, zul je ook nooit verbetering zien.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-22 19:12

AnnedB schreef:
anjali schreef:
Ik vind ook dat de huidige tijd qua sfeer somberder is dan de jaren 60 en 70 toen ik jong was. Toen was er optimisme dat alles zou gaan verbeteren en dat zie ik nu niet.
Er is erg weinig toekomstperspectief over voor veel jongeren en over het algemeen eigenlijk wel.

DuoPenotti schreef:

De problemen zijn zeker niet ineens weg. Dat gaat heel wat jaren duren. Maar als er nu geen begin wordt gemaakt, zul je ook nooit verbetering zien.

Verandering is van alle tijden en op alle vlakken.
Niet elke verandering is ook een verbetering en wat in opzet goed lijkt, kan in de praktijk nogal tegen vallen terwijl niemendalletjes uitgroeien tot iets wereldomvattends.....

Anoniem

Re: Mentale gezondheid tieners

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-22 19:15

Dat klopt. Alleen is niets doen ook eigenlijk geen optie. Er zitten nog veel grotere problemen aan te komen dan de huidige maatschappelijke problemen.
Ik ben in ieder geval niet jaloers op de huidige generatie jongeren en hoop echt dat de wereld over een tijd weer iets mooier voor iedereen gaat worden.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-22 19:18

AnnedB schreef:
Dat klopt. Alleen is niets doen ook eigenlijk geen optie. Er zitten nog veel grotere problemen aan te komen dan de huidige maatschappelijke problemen.
Ik ben in ieder geval niet jaloers op de huidige generatie jongeren en hoop echt dat de wereld over een tijd weer iets mooier voor iedereen gaat worden.

Er wordt ook genoeg gedaan; misschien niet altijd even nuttig maar veranderen is een ongoing proces en dat zal ook niet stoppen.
Of je het eens bent met alle veranderingen, is een heel ander punt.

Ik ben ook niet jaloers op de jeugd van nu maar als zelfs de jeugd van nu dat zegt tegen je........

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-22 19:25

onpaard schreef:
Geen idee hoe het komt maar het is compleet bagger als het mentaal niet goed gaat met je kind.

Nou dat is toch logisch? Als jouw kind verdrietig is ben jij het ook. Daar is het je kind voor. Je wilt je kind gelukkig zien. Het is verschrikkelijk om je kind ongelukkig te zien. Volgens mij probeer je als ouder altijd het beste voor je kind te doen en je voelt je rot als je kind somber is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-22 19:34

Kinke schreef:
ja uiteraard waren de huizen veel goedkoper, maar de lonen waren ook niet vergelijkbaar :D

[edit: klopt denk ik toch niet :') ]

Dat gebrek aan toekomstperspectief herken ik wel. Ben in de gelukkige positie dat ik een huis heb kunnen kopen, maar weet ook vrij zeker dat de markt instort en dat er een moment komt dat ik een restschuld heb en hier niet wegkan. Hebben we het huis op uitgezocht... Maar het voelt alsof voor iedere euro salarisverhoging die je krijgt je er 2 euro op achteruit gaat.

Ik ben net geen jongere meer (30). Maar ik denk wel dat jongeren, en vooral tieners die stress van hun ouders ook weer voelen. Wat dat betreft ben ik volledig akkoord dat het voelt als een "gure" tijd. Zelfs als er economische welvaart en groei komt, heeft dat als prijs dat aarde instort. Dus ieder stukje persoonlijke welvaart staat tegen de achtergrond van een apocalyptische toekomst waarin de aarde vergaat en de mensheid uitsterft.

Niet heel gezellig ofzo.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 20-12-22 20:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Suzanne F.

Re: Mentale gezondheid tieners

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-22 19:41

1998 kon je al geen huis meer kopen voor 100.000 gulden hoor. Bedoel je niet 1988 of nog daarvoor?

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-22 19:45

Ik weet nog dat de hypotheekrente ineens naar de 12/13 procent ging en mensen echt in de oliebol kwamen in die jaren.
De huren waren lager maar er was ook geen huurtoeslag maar je hoefde niet zo achterlijk lang op een huis te wachten als nu!

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-22 19:48

Het leven is meer een ratrace geworden en ik snap heel goed dat jonge mensen mentale problemen krijgen als ze denken het allemaal niet te kunnen bijhouden.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-22 19:49

inderdaad Suzanne

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-22 19:56

Suzanne F. schreef:
1998 kon je al geen huis meer kopen voor 100.000 gulden hoor. Bedoel je niet 1988 of nog daarvoor?

misschien een hele oude tussenwoning?

Wij kochten een 2 onder 1 kap in 96, En die was héél wat meer dan een ton.
Maar goed in vergelijk met nu goedkoop dat is zo.

Voor mijn tijd was er nog premie a, dat hadden wij dan ook weer niet. Dat was ook net weer voorbij toen.
Daar baalde wij ook weer van.

Wel hadden we er eigen geld inzitten en daardoor niet alles hypotheek.
Wat ons daardoor de kans heeft gegeven dit oudere hui, maar met veel grond, in een goedkopere provincie te kopen.

En zal dat zo de nieuwe generatie ook niet vergaan?
Balen van dingen die ze niet hebben wat de oudere generatie had, maar ook andere dingen wel weer zijn die de oudere generatie weer niet had

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-22 19:58

Ik ben er een aantal jaar al achter gekomen 40 uur werken ga ik niet aan beginnen. Ik heb daardoor een soort burnout al gehad was echt teveel.

Helemaal het werk wat ik nu doe is lichamelijk en mentaal erg zwaar als ik dat 40 uur moet gaan doen zit ik binnen een jaar thuis omdat ik het niet trek.

En nee ik vindt het meer als goed voor jezelf zorgen in plaats van lui zijn. Ik kan alles betalen met de 28 uur wat ik nu werk. Ik woon nog wel thuis maar daar heb ik niet zoveel problemen mee ik moet eerst van mijn studieschuld af die ik nu eindelijk goed kan afbetalen.

En ik heb ook echt wel dagen gemaakt van 11 uur of langer , en dat is gewoon niks voor mij. Mentaal raak ik dan helemaal op.

_Mar3

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-22 19:59

Ik begin te vermoeden dat het tweeverdieners concept ook meespeelt. 40 uur werken en daarnaast een huishouden runnen en voor de kinderen zorgen is gewoon pittig voor veel mensen. Vroegaahh had je (even zwart-wit gezegd) 1 persoon die buitenshuis werkte en de ander die het huishouden deed en voor de kids zorgde. Ik denk dat dat best kan schelen in stress waardoor de kids ook misschien meer ontspannen waren.

Er was nog een tijd dat men op 1 inkomen rond kon komen met 6 kinderen. Nu is dat veel lastiger. Die financiële druk speelt mogelijk ook een rol.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-22 20:02

Let wel op Zebrastreep, met 28 uur bouw je niet zo heel veel pensioen op. Dat lijkt nu nog ver weg, maar op een dag zit je er zomaar vlak voor en blijk je veel minder te krijgen dan je dacht, of je kunt niet eerder dan de leeftijd die er voor staat. Ik zou daar nu alvast over gaan nadenken. Ik wou dat men mij hier meer over verteld had toen ik een stuk jonger was!

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-22 20:08

Dan heb je het over de mensen die nu met pensioen zijn.
Daarna werkte de vrouw zeker ook mee, misschien geen 40 uur, maar 24-28 wel

Daarnaast was er wel minder wat men moest hebben.
Geen dure abbo's
1 auto ipv 2
1 tv, niet op elke kamer 1.
Net zo met pc later laptop.
Lunchen was een uitje als er wat te vieren viel en uiteten ook.
Dik boven modaal deed dat misschien vaker, maar de rest niet.
Maar merk nu dat er veel opgekeken heeft naar wie men denkt het beter te hebben en dat moet men ook.
1 niet wetende of andere daar iets anders voor laten, 2 ja er zijn altijd vele rijkere mensen. Als je je daar aan afmeet heb je het inderdaad altijd minder.

Wij hadden in mijn basisschool tijd ook zo'n rare klas.
Er was bij ons in het dorp een grote villawijk, daar woonden de echte rijken van grote bedrijven uit Eindhoven enz, maar die wilde rustig wonen.
Mensen die het allemaal met gemak konden betalen en er niets voor hoefde te laten.
Aardige mensen, keken totaal op niemand neer.

Dan hadden we een wijk maar voornamelijk vrijstaande woningen met toen mensen die heel groots deden. Maar er erg veel voor moesten laten.
Katten op iedereen die zogenaamd minder was. Moesten met de neus omhoog wel laten zien hoe belangrijk ze waren. Aan de buitenkant. Fatsoenlijk eten stond er niet op tafel.
Ik weet nog goed dat 1 van die kinderen met ook van die vreselijke ouders zelfmoord heeft gepleegd, want die kon niet mee met dat neppe gedoe.

Nu door facebook is dit 1000 maal uitvergroot.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-22 20:16

Suzanne F. schreef:

Oei,
heb het even opgezocht. Ik praat weer voor mijn beurt :D . Heb het wegghaald. De taxateur wilde er niet aan beginnen, dus is de WOZ-waarde als uitgangspunt genomen. Dat scheelt in de praktijk nogal natuurlijk. Die WOZ- waarde was wel tussen de 30K (kleine benedenwoning) en 60K (royale eensgezinswoning met garage).

Maarja, als je tegenwoordig toch een huis kon kopen voor WOZ-waarde :') .

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-22 20:36

De huizenmarkt is welliswaar verrot in NL, maar de huurmarkt in andere EU landen is echt niet zo bedorven. Bovendien is kopen in veel landen helemaal niet zo’n „ding“. Toch spelen daar dezelfde problemen onder de jeugd. Ik kan me gewoon slecht voorstellen dat een 12-14 jarige gaat snijden omdat hij/zij over 10 jaar misschien niet uit huis kan.
Hooguit is het een extra stress factor.

Een nichtje van een aangetrouwde oom wil met 14 graag dood en wordt steeds gedwongen opgenomen nadat ze weer vlak voor de dood weggehaald is. Afschuwelijk moet dat zijn als ouder. Ik wil me er niet eens een voorstelling bij maken. Nu was dat natuurlijk ook altijd al, maar nu wel flink vermeerderde aantallen. Ik hoop echt dat we dat kunnen keren.

Mijn grootouders hadden inderdaad 6 kinderen op 1 salaris, maar dat was een huurwoning, zonder huishoudapparatuur, zonder auto, zonder tv, met 3 kinderen per kamer, 1x per week in een gedeeld bad, 2x een schone onderbroek per week, geen vakantie, gestopte sokken van je oudere zus en een sinaasappel als kertcadeau. Ik heb het idee dat vroeger ook een beetje te romantisch bekeken wordt.

Maar dan nog, als armoede het grote euvel was, dan was ongeveer heel zuid Italie zwaar depressief.

Ik neig toch meer naar de onrealistische verwachtingen en een geimpt wereldbeel via sm.

Of 40 uur veel is kan alleen ieder voor zichzelf ten rade gaan. Ik heb heel lang 7 dagen per week gewerkt, dat vond ik niet erg en ik kijk er ook niet met spijt op terug of zo. Iedereen is anders.

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-22 20:47

Wij woonden toen ik klein was in de Zeven Steegjes, het Lange Rozendaal, en er zaten geen douches of badkamer in die huizen dus gingen we in de teil. Grote pan water op het vuur en gaan met die banaan.
Ik weet nog dat we gingen verhuizen naar een flat met een ruime badkamer, wist niet wat ik zag!
Wij kregen een cadeautje met sinterklaas maar met de kerst kregen we niets.

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-22 20:58

Ik hoef ook absoluut om te beginnen geen groot huis en dure meubels. Als de meeste meubels tweedehands zijn ja dan is dat maar eenmaal zo.

Alleen als ik nu kijk hier in een hoofdstad wel te verstaan staan 6! huurwoningen waarbij je huurtoeslag kunt krijgen. En dan ook nog een aantal waarbij je 55 plus moet zijn en dus al minder kans maakt als jongere. En op alle 6 zijn mega veel reacties.

Maar nadeel is dat dit soort huurwoningen op plekken zijn wat niet echt mijn voorkeur heeft vooral het type aso woning dus. En ik wil mij wel veilig voelen in mijn eigen huis.

Nog een groot probleem in deze stad is het verplicht huizen vrijhouden voor mensen die vanuit het GGZ weer een poging gaan doen om terug te keren in de maatschappij.

En we hebben hier heel veel vluchtelingen zitten die ook nog wachten op een huisje.

Ik vindt het soms wel een beetje jammer dat ze gewoon niet kiezen voor ouderen en jongeren meer samen laten wonen en hier meer mee bezig gaan. Ik woon echt liever tussen de ouderen dan tussen allemaal jongelui die de gehele dag en nacht lawaai hebben en overlast geven. En het lijkt mij ook wel leuk om dan de eenzaamheid onder ouderen ook direct wat te kunnen verlagen. Ik weet dat er projecten voor zijn , maar het is nu nog allemaal heel klein.

Alleen snap ik het dat veel ouderen denken dat jongeren overlast geven. Ik ben bijvoorbeeld heel rustig ik doe de radio wel aan maar die hoeft echt niet op standje gehoorbeschadiging te staan. Ik speel bijvoorbeeld gitaar maar altijd alles met koptelefoon op , want ik vindt ook nu niet dat mijn buren er last van moeten hebben.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-22 21:18

Sizzle schreef:
De huizenmarkt is welliswaar verrot in NL, maar de huurmarkt in andere EU landen is echt niet zo bedorven. Bovendien is kopen in veel landen helemaal niet zo’n „ding“. Toch spelen daar dezelfde problemen onder de jeugd. Ik kan me gewoon slecht voorstellen dat een 12-14 jarige gaat snijden omdat hij/zij over 10 jaar misschien niet uit huis kan.
Hooguit is het een extra stress factor.

Een nichtje van een aangetrouwde oom wil met 14 graag dood en wordt steeds gedwongen opgenomen nadat ze weer vlak voor de dood weggehaald is. Afschuwelijk moet dat zijn als ouder. Ik wil me er niet eens een voorstelling bij maken. Nu was dat natuurlijk ook altijd al, maar nu wel flink vermeerderde aantallen. Ik hoop echt dat we dat kunnen keren.

Mijn grootouders hadden inderdaad 6 kinderen op 1 salaris, maar dat was een huurwoning, zonder huishoudapparatuur, zonder auto, zonder tv, met 3 kinderen per kamer, 1x per week in een gedeeld bad, 2x een schone onderbroek per week, geen vakantie, gestopte sokken van je oudere zus en een sinaasappel als kertcadeau. Ik heb het idee dat vroeger ook een beetje te romantisch bekeken wordt.

Maar dan nog, als armoede het grote euvel was, dan was ongeveer heel zuid Italie zwaar depressief.

Ik neig toch meer naar de onrealistische verwachtingen en een geimpt wereldbeel via sm.

Of 40 uur veel is kan alleen ieder voor zichzelf ten rade gaan. Ik heb heel lang 7 dagen per week gewerkt, dat vond ik niet erg en ik kijk er ook niet met spijt op terug of zo. Iedereen is anders.

Maar zonder een individueel persoon te willen bagatelliseren; is het nu meer of horen we er meer over maar was het er vroeger ook?
Vroeger hoorde je er wel over maar wat er achter de voordeur daadwerkelijk afspeelde was lang niet zo duidelijk. Daar werd dan niet over gepraat. Een stukje was schaamte, een stukje was "niet de vuile was buiten hangen" en zo waren er nog wel redenen.

_Mar3

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-22 21:19

DuoPenotti schreef:
Dan heb je het over de mensen die nu met pensioen zijn.
Daarna werkte de vrouw zeker ook mee, misschien geen 40 uur, maar 24-28 wel

Daarnaast was er wel minder wat men moest hebben.
Geen dure abbo's
1 auto ipv 2
1 tv, niet op elke kamer 1.
Net zo met pc later laptop.
Lunchen was een uitje als er wat te vieren viel en uiteten ook.
Dik boven modaal deed dat misschien vaker, maar de rest niet.
Maar merk nu dat er veel opgekeken heeft naar wie men denkt het beter te hebben en dat moet men ook.
1 niet wetende of andere daar iets anders voor laten, 2 ja er zijn altijd vele rijkere mensen. Als je je daar aan afmeet heb je het inderdaad altijd minder.

Het uitgave patroon is inderdaad veranderd, dingen als uit lunchen of een dagje naar de sauna gaan zijn veel gebruikelijker geworden. Maar lang niet iedereen gaat op vakantie naar Ibiza of heeft twee auto's voor de deur.

Een huis kopen met één inkomen wordt steeds lastiger. Terwijl dat een aantal decennia geleden vaak wel kon.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-22 21:21

Ikke, Aangezien er letterlijk meer kinderen en steeds jongere kinderen worden opgenomen in kritische conditie in noodopnames is het niet enkel een kwestie van wat meer half-zachte diagnoses lijkt mij?

Ik zie ook nog niet hoe dat gekoppeld is aan de huizenmarkt. Er zijn immers ook kinderen betroffen die uit welvarende situaties komen, niet alleen kwakkel gezinnen.

Edit: voor mij voelt dat als makkelijke oorzaak aanwijzen bij de overheid terwijl het waarschijnlijk een zeer complex probleem is dat al in de vorige generatie gestart is (weer denkend aan 20% van onderwijzers met burn-out klachten) en waar we (als volwassenen in iedegeval) allemaal medeverantwoordijk voor zijn.
Laatst bijgewerkt door Mungbean op 20-12-22 21:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-22 21:24

chanicha schreef:
Wij woonden toen ik klein was in de Zeven Steegjes, het Lange Rozendaal, en er zaten geen douches of badkamer in die huizen dus gingen we in de teil. Grote pan water op het vuur en gaan met die banaan.
Ik weet nog dat we gingen verhuizen naar een flat met een ruime badkamer, wist niet wat ik zag!
Wij kregen een cadeautje met sinterklaas maar met de kerst kregen we niets.

Leuk! Ik ken nog iemand die daar vroeger gewoond heeft. Mijn moeder vertelde ook van de teil vroeger, daar ging je 1 x per week in. En om de beurt dus je had pech als je de laatste was.
We zijn zo verwend tegenwoordig met alles.