Excuses voor slavernijverleden

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-22 12:34

MarlindeRooz schreef:
Elisa2 schreef:
Dat is niet waar...de grootouders van Nederlanders zijn ook verhandeld verder terug in de geschiedenis Mijn opa kwam ook uit de armoede maar heeft zichzelf opgewerkt, net zoals mijn ouders gedaan hebben en vele Nederlanders die Nederland weer opgebouwd hebben na de oorlog.

Maar jouw witte opa heeft meer kansen in deze samenleving gehad dan zijn zwarte medemens.

Nonsens! Die man heeft keihard gewerkt..ik denk dat veel mensen hier niet door hebben dat het hier een eeuw geleden helemaal niet zo welvarend was. Enorm veel armoede en sterfte.

Kansen in de samenleving is pas iets van de laatste tijd omdat het land zo welvarend is geworden door de mensen die daar keihard voor gewerkt hebben.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-22 12:36

Ik ben het er mee eens dat er excuses gemaakt moeten worden.
Maar wat me wel tegen de borst stuit:
Is dat ze nu via het gerecht zaken gaan eisen, alles moet hoe hun het willen
Ze willen de data bepalen
Ze willen bepalen wie het doet
Ze willen bepalen hoeveel geld er betaald moet worden.
Hun willen gaan bepalen wat er allemaal in Nederland bij wet verboden gaat worden.

Het is niet zo dat ze Suriname na de onafhankelijkheid hebben laten vallen of zo.
De staatsschuld werd kwijt gescholden.
3 Miljard aan ontwikkelingshulp.
En sindsdien steunen ze nog steeds de ontwikkelingshulp daar. Er zijn wel een paar onderbrekingen geweest maar dat had meer met problemen in Suriname zelf te maken. Maar telkens is de geldstroom voor ontwikkelingshulp voor Suriname weer opgestart.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-22 12:42

Elisa2 schreef:
MarlindeRooz schreef:

Maar jouw witte opa heeft meer kansen in deze samenleving gehad dan zijn zwarte medemens.

Nonsens! Die man heeft keihard gewerkt..ik denk dat veel mensen hier niet door hebben dat het hier een eeuw geleden helemaal niet zo welvarend was. Enorm veel armoede en sterfte.

Kansen in de samenleving is pas iets van de laatste tijd omdat het land zo welvarend is geworden door de mensen die daar keihard voor gewerkt hebben.

Je kan wel hard werken maar als mensen je niet aan willen nemen omdat je zwart / gekleurd bent is dat een stuk lastiger dan wanneer je Piet Jansen heet.

Je hoeft mij niet te onderwijzen over de vaderlandse geschiedenis hoor. Dat doen mijn hoogleraren wel. ;)

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-22 12:46

Dan snap ik niet dat je het over een welvarend land hebt wat twee oorlogen heeft meegemaakt alleen al in de vorige eeuw..

Ja als mensen je niet aan willen nemen omdat je zwart of gekleurd bent is dat lastig, maar laten we wel wezen. Zou dat geen reden hebben? Als bedrijven hele slechte ervaringen hebben met bepaalde bevolkingsgroepen dan krijg je dat vanzelf..dat staat volledig los van een slavernij verleden.

mariettek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-22 12:50

Elisa2 schreef:
Dan snap ik niet dat je het over een welvarend land hebt wat twee oorlogen heeft meegemaakt alleen al in de vorige eeuw..

Ja als mensen je niet aan willen nemen omdat je zwart of gekleurd bent is dat lastig, maar laten we wel wezen. Zou dat geen reden hebben? Als bedrijven hele slechte ervaringen hebben met bepaalde bevolkingsgroepen dan krijg je dat vanzelf..dat staat volledig los van een slavernij verleden.

Auch. Die laatste zin :(:)

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-22 12:51

MarlindeRooz schreef:
Je kan wel hard werken maar als mensen je niet aan willen nemen omdat je zwart / gekleurd bent is dat een stuk lastiger dan wanneer je Piet Jansen heet.

Je hoeft mij niet te onderwijzen over de vaderlandse geschiedenis hoor. Dat doen mijn hoogleraren wel. ;)
Niet alleen de achternaam, ook de voornaam heeft daar invloed op. Er is een associatie tussen voornamen en sociale status. https://www.stampmedia.be/artikel/charl ... e-toekomst

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-22 12:51

Elisa2 schreef:

Nee dat staat het niet maar die historische context snap jij niet. Jij snapt de oorzaak van dat "slechte gedrag van bepaalde bevolkingsgroepen" niet. Wanneer je stelselmatig en constitutioneel uitgesloten wordt door een samenleving dan zorgt dat voor een sociale achterstand. En die sociale achterstand veroorzaakt weer crimineel gedrag. Dat criminele gedrag komt niet vanuit hun huidskleur, afkomst of cultuur. Maar grotendeels vanuit hun kansarmheid. Maar dat wil jij niet snappen lijkt het.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-22 12:55

kiki1976 schreef:
Hun willen gaan bepalen wat er allemaal in Nederland bij wet verboden gaat worden.

Het is niet zo dat ze Suriname na de onafhankelijkheid hebben laten vallen of zo.
En sindsdien steunen ze nog steeds de ontwikkelingshulp daar. Er zijn wel een paar onderbrekingen geweest maar dat had meer met problemen in Suriname zelf te maken. Maar telkens is de geldstroom voor ontwikkelingshulp voor Suriname weer opgestart.
Aha, dus wij mochten dat toen allemaal wel willen, maar nu een ander datzelfde wil, mag het opeens niet?

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-22 12:56

Post komt denk ik onnodig aanvallend over zo.

Het 'probleem' met veel minderheden in een land is ook dat ze zich niet echt thuis voelen. Niet in het land van hun voorouders (want daar zijn ze Nederlander) en niet in Nederland (want daar zijn ze bijvoorbeeld Marokkaan). Ze ontwikkelen dus een eigen tussenidentiteit die het specifiek is voor die groep in dat land. Eigen sociale normen etc. Geldt uiteraard niet voor iedereen, genoeg gezinnen die hierbuiten vallen. Maar het is wel een echt ding.

Moonlight17

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-22 13:00

Ik hoop dat ik alles goed heb verwoord, dat vind ik persoonlijk heel lastig.

Ik ben voor excuses, maar niet voor al die compensatie.

Waarom, omdat alles per individu zou moeten worden bekeken, maar dat is gewoon weg onmogelijk na 150 jaar. In 1 groep zijn niet alle mensen schuldig aan slavernij geweest. Niet iedere nakomeling uit die groep bekijkt deze kwestie op dezelfde manier en hecht hier dus evenveel waarde aan.

Plus hoe goed bedoeld ook, ik geloof gewoonweg niet dat het geld gaat naar de mensen die het geld het meeste nodig hebben/verdienen. Zo zit de economie momenteel nou eenmaal in elkaar ook in de omgeving van die mensen en daar gaat deze zak geld geen verschil in brengen. Daarnaast is de kans reëel dat deze groep mensen weer verder uitgeknepen gaan worden op andere fronten, want Nederland 'de Nederlandse staat betaald namelijk' is nog steeds een belangrijke economische partner voor die groepen. Dus je geeft deze groep weer een kleine beetje linksom en je neemt het rechtsom weer af.

Een excuses zal alleen waarde hebben voor de individuen in die groep mensen die wel die "negatieve" ervaring hebben. Woorden zijn maar een loos iets, zolang er geen daden bij gevoegd worden. Echter is in mijn ogen cultuurverandering de enige oplossing voor elke vorm van racisme . De enige manier om dat te bereiken is tijd en mensen voorzien van goede informatie.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-22 13:01

Snadrem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-22 13:03

MarlindeRooz schreef:
Nee dat staat het niet maar die historische context snap jij niet. Jij snapt de oorzaak van dat "slechte gedrag van bepaalde bevolkingsgroepen" niet. Wanneer je stelselmatig en constitutioneel uitgesloten wordt door een samenleving dan zorgt dat voor een sociale achterstand. En die sociale achterstand veroorzaakt weer crimineel gedrag. Dat criminele gedrag komt niet vanuit hun huidskleur, afkomst of cultuur. Maar grotendeels vanuit hun kansarmheid.

Mee eens. En dat zit hem ook heel erg in het wij - zij. Want zonder het wellicht zo te bedoelen veroordelen "we" een hoop landgenoten naar een soort parallelle samenleving waar ze het eerst zelf maar moeten oplossen voor ze bij "ons" horen.

Overigens heb ik wel mijn bedenkingen bij alle geldelijke vergoedingen waar nu over gesproken wordt. Ik ben bang dat het alleen maar bijdraagt aan het wij vs. zij idee en dat het polarisatie alleen maar meer in de hand werkt. En de structurele oplossing zie ik ook direct niet, dat zit zo verweven in de maatschappij wereldwijd dat er echt wel meer voor nodig is dan een financiële injectie.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-22 13:04

Sheran schreef:

Het 'probleem' met veel minderheden in een land is ook dat ze zich niet echt thuis voelen. Niet in het land van hun voorouders (want daar zijn ze Nederlander) en niet in Nederland (want daar zijn ze bijvoorbeeld Marokkaan). Ze ontwikkelen dus een eigen tussenidentiteit die het specifiek is voor die groep in dat land. Eigen sociale normen etc. Geldt uiteraard niet voor iedereen, genoeg gezinnen die hierbuiten vallen. Maar het is wel een echt ding.

Dit is zó waar! Je hoort eigenlijk nergens echt meer thuis. Dat praat misdragingen niet goed, maar het is wel een voedingsbodem.

In volgende generaties lijkt dat weg te ebben, inderdaad de Surinaamse mensen die in de jaren 70 hier naar toe kwamen en hun weg niet konden vinden, velen werden heroïne verslaafd. Hun (klein)kinderen zijn wel grotendeels opgenomen in onze maatschappij, maar destijds hadden die mensen het heel moeilijk.

Snadrem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-22 13:07

Sheran schreef:

Klopt. Het meest schrijnende voorbeeld wat mij hier bijstaat is dat een jongere hier in Nederland altijd een Marokkaan werd genoemd. Tot ie om welke reden dan ook geradicaliseerd was en afreisde naar ik geloof Afghanistan om voor IS te gaan strijden. Hartstikke fout en daar gaat het me nu ook niet om. Daar kwam ie om het leven en in de krant stond "Nederlandse jongere omgekomen in Afghanistan". Dat was er dus voor nodig om eindelijk Nederlander genoemd te worden.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-22 13:08

moeshie schreef:
Ik wil ook nog even een vraag toevoegen aan de mensen hier die zich zo pertinent verzetten tegen de excuses:
Waarom wekt dit zoveel (negatieve) gevoelens bij jou op?

Even hier specifiek op reagerend. Ik vind dit namelijk een hele goede vraag en heb daar het nodige denkwerk in zitten om dat gevoel te kunnen plaatsen.
De NL regering zit er namens ons allemaal, dus ook namens mij. Excuses van de NL regering worden dus ook namens mij aangeboden. En daar zit voor mij het probleem. Met excuses van de NL regering worden ik, mijn familie en mijn voorouders, ook (indirect) verantwoordelijk gemaakt voor deze walgelijke praktijken. Mijn voorouders waren Mennonieten en die werden in diezelfde tijd zelf vervolgd vanwege hun geloof. Die hebben met zekerheid hier niets mee te maken gehad. Ik wens deze besmette bal dan ook niet toegespeeld te krijgen en laat deze graag waar die hoort. En dat is niet bij mij/mijn familie/mijn voorouders. En dat heeft niets te maken met of dat het voor mij invloed zou hebben op mijn huidige leven, maar alles met rechtvaardigheidsgevoel. (Een erfenis van mijn Menistische voorouders.)

En dat staat voor mijn gevoel ook los van de gevolgen die verbonden worden aan het slavernij en koloniale verleden, het institutioneel racisme. Laten we daar vooral aan werken om het meer bekendheid/herkenbaarheid aan te geven. Ik heb hier schokkende dingen gelezen, zoals verschillen in de medische wetenschap, die ik nooit heb geweten.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-22 13:08

MarlindeRooz schreef:
Elisa2 schreef:

Nee dat staat het niet maar die historische context snap jij niet. Jij snapt de oorzaak van dat "slechte gedrag van bepaalde bevolkingsgroepen" niet. Wanneer je stelselmatig en constitutioneel uitgesloten wordt door een samenleving dan zorgt dat voor een sociale achterstand. En die sociale achterstand veroorzaakt weer crimineel gedrag. Dat criminele gedrag komt niet vanuit hun huidskleur, afkomst of cultuur. Maar grotendeels vanuit hun kansarmheid. Maar dat wil jij niet snappen lijkt het.

Nee, wat ik niet snap is dat dit Indonesiche mensen en Molukse mensen kennelijk wel lukt en andere bevolkingsgroepen niet.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-22 13:11

Ailill schreef:
kiki1976 schreef:

Aha, dus wij mochten dat toen allemaal wel willen, maar nu een ander datzelfde wil, mag het opeens niet?

In mijn ogen ben je dan geen haar beter en heb je niks van het verleden geleerd.
Op die manier macht en geld afdwingen?

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-22 13:11

Dus omdat jij dat niet snapt, uit jij je discriminerend tegenover de ander groepen. Duidelijk. :j

Elisa2

Re: Excuses voor slavernijverleden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-22 13:13

Dus als jij een andere mening hebt vind je dat je mij racist en discriminerend mag noemen ipv in te gaan op wat ik benoem? Ik ga temmen.

BeFunny

Shadow0 schreef:
BeFunny schreef:
Maar moeten wij "de witte" mensen. Zelfs als we zelf die zoals jij noemt gewoon pech hebben gehad. Daarvoor excuses maken?

Nee, wij als land moeten excuses maken.

Als land.
Onze koning heeft hoogst persoonlijk al stotterend. Dat dan weer wel, zijn excuses gemaakt.
Maar dat is niet genoeg. Er moet betaald worden. En dat zegt mij dat het niet gaat om de excuses maar dat het een kwestie is van geld en daar eindigd mijn bereidheid om persoonlijk excuus te maken.

Hand in hand. Ja graag. Maar dan doen we wel even normaal.
Laatst bijgewerkt door BeFunny op 14-12-22 13:14, in het totaal 1 keer bewerkt

prompter

Elisa2 schreef:
Nee, wat ik niet snap is dat dit Indonesiche mensen en Molukse mensen kennelijk wel lukt en andere bevolkingsgroepen niet.

Hmmm, treinkapingen en motorbendes, om maar eens wat te noemen, van Molukkers die hier ook niet bepaald met open armen werden ontvangen?

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-22 13:14

Snadrem schreef:
Sheran schreef:

Klopt. Het meest schrijnende voorbeeld wat mij hier bijstaat is dat een jongere hier in Nederland altijd een Marokkaan werd genoemd. Tot ie om welke reden dan ook geradicaliseerd was en afreisde naar ik geloof Afghanistan om voor IS te gaan strijden. Hartstikke fout en daar gaat het me nu ook niet om. Daar kwam ie om het leven en in de krant stond "Nederlandse jongere omgekomen in Afghanistan". Dat was er dus voor nodig om eindelijk Nederlander genoemd te worden.

Ach, wat droevig :(

Je ziet dit probleem overigens ook erg sterk in bijvoorbeeld de banlieue van Parijs.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-22 13:14

Succes met temmen, ik heb niks gezegd wat volgens de boktregels niet mag. Ik vind jou niet een racist of discriminerend. Ik vind dat jij je zo uit. Dat staat er, goed lezen. ;)

Jij zegt zelf dat:

Citaat:

Daar haal ik uit dat jij inderdaad vindt dat mensen van kleur rechtmatig gediscrimineerd worden. Dat is racisme en dat mag niet op bokt.

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-22 13:17

Eens met Elisa!

Klopt helemaal en daarbij heeft het ook met de normen en waarden en opvoeding te maken die je meekrijgt vanuit huis om er wel bij te horen.
Veel b.v Marokkaanse jongeren halen hun neus op voor het salaris dat ze eventueel kunnen gaan verdienen want op hun manier verdienen ze sneller geld en dat krijg je er niet uit, hun hele instelling is zo anders dan de Westerse.
De Indonesische, Molukse, Surinaamse en Spaanse mensen die ik ken werken gewoon en verwachten dat van hun kinderen ook.
We hebben het over gebeurtenissen van decennia terug en wat heel erg was maar ik vind het nu allemaal wel erg ver gaan hoor.
Laatst bijgewerkt door chanicha op 14-12-22 13:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-22 13:18

prompter schreef:
Elisa2 schreef:

Hmmm, treinkapingen en motorbendes, om maar eens wat te noemen, van Molukkers die hier ook niet bepaald met open armen werden ontvangen?

Deze mensen werden in kampen gezet met hele andere (erbarmelijke leefomstandigheden) dan die zelfs de mensen die in armoede leven nu hebben. Daarnaast hield de regering zich niet aan hun belofte want deze mensen wilden en zouden juist terug gaan naar hun eigen land.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Geschiede ... _Nederland

Hele andere geschiedenis dus, maar ook uit een koloniaal verleden en toch zijn deze mensen nu goed ingeburgerd.