Oorlog Oekraïne deel 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-22 14:09

tamary schreef:
Eleeke schreef:
Wat ik wel ontzettend domme zet vind is dat Rusland niet bij de Navo mocht.

Eens, al heb ik vanuit andere berichten over dat onderwerp het idee dat dat min of meer van 2 kanten kwam. Toch teveel verschil in cultuur en gevoeligheden n.a.v. gebeurtenissen tijdens/na WOII.

Rusland wilde zelf niet op het moment dat het gevraagd is.
Er zijn vergaande samenwerkingsstrukturen geweest. Staat ergens in het eerste Ukraïne topic uitgelegd.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-22 16:33

Reuters beweert dat er rond de 5.000 Russische soldaten omsingeld zijn in Lyman. De rest is gaan pleiten. Er zijn een aantal onsuccesvolle uitbraak pogingen gedaan door de Russen. Oekraïne schijnt ze niet te willen laten gaan.

Cherevatyi (Woordvoerder Oekraïns leger voor het oostelijk front) said the operation around Lyman was still under way and Russian troops were mounting unsuccessful attempts to break out of the encirclement.

"Some are surrendering, they have a lot of killed and wounded, but the operation is not yet over," he said.

Ukraine's exiled governor of Luhansk said Russian forces had asked for a safe exit out of the encirclement, but Ukraine rejected the request.

The Ukrainian General Staff told Reuters it had no such information.

https://www.reuters.com/world/europe/uk ... 022-10-01/

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-22 17:10

Cowboy55 schreef:
Reuters beweert dat er rond de 5.000 Russische soldaten omsingeld zijn in Lyman. De rest is gaan pleiten. Er zijn een aantal onsuccesvolle uitbraak pogingen gedaan door de Russen. Oekraïne schijnt ze niet te willen laten gaan.

Cherevatyi (Woordvoerder Oekraïns leger voor het oostelijk front) said the operation around Lyman was still under way and Russian troops were mounting unsuccessful attempts to break out of the encirclement.

"Some are surrendering, they have a lot of killed and wounded, but the operation is not yet over," he said.

Ukraine's exiled governor of Luhansk said Russian forces had asked for a safe exit out of the encirclement, but Ukraine rejected the request.

The Ukrainian General Staff told Reuters it had no such information.

https://www.reuters.com/world/europe/uk ... 022-10-01/

Van wat ik lees op Twitter zijn de Ukraïners aan de oostzijde Lyman vanochtend binnen gegaan en hebben daar de vlag gehesen https://twitter.com/ChristopherJM/statu ... 8668669952. En ik hoor net op het NOS-nieuws dat de Russen officieel hebben verklaard dat zij zich terug hebben getrokken uit Lyman. Het zwarte-pieten onder de Russische internet "strategen" is reeds begonnen _-:(

Volgens bronnen op Twitter ( https://twitter.com/DefMon3/status/1576175000721436672) was het waarschijnlijk niet de bedoeling van het Ukraïnse leger om Lyman helemaal te omcirkelen maar om juist de Russen naar buiten te drijven en daar aan te pakken. Dit lijkt dus gelukt. Ik heb vanochtend aardig wat verschrikkelijke filmpjes langs zien komen ;(

Eleeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-22 17:31

pien_2010 schreef:
Citaat:
Wat ik wel ontzettend domme zet vind is dat Rusland niet bij de Navo mocht.

Ik word er niet duizelig van. Ik ben vooral blij dat dit nooit gebeurd is, want dan hadden we nu een vleugellamme NAVO die niets kan. Kijk maar naar de VN waarin Rusland nu alles met een veto beantwoord. Ik zie deze uitspraak vooral als niet voldoende op de hoogte zijn van de geschiedenis van Rusland en de NAVO en wat een lidmaatschap betekent. Dit omdat Poetin zich nooit had laten weerhouden door de NAVO.

Dit hakt erin Pien. Volgens mij communiceren wij al jaren ( zeker tijdens Corona) beide genuanceerd.
En ik me dan gelijk te verwijten dat ik niet voldoende op de hoogte ben van de geschiedenis, waarbij het stuk erboven ( wat uiteraard niet gequote wordt) genuanceerder is.

Ik probeerde eigenlijk met deze opmerking elnienjo wat tegemoet te komen, om haar niet volledig te verliezen.
Uiteraard ligt het een stuk genuanceerder. Maar met de kennis die we nu hebben, hadden we hem wellicht beter dichtbij kunnen hebben. En had hij misschien niet zo hard om zich heen geslagen.
Uiteraard is dat speculatie

Jouw reactie dat Navo vleugellam was geworden ( zie VN) is inderdaad ook een zeer realistische optie.

Afin, dit is weliswaar enigszins in topic maar niet waar dit topic voor bedoelt was. Dus ik kruip weer onder de meelees steen.

pien_2010

Re: Oorlog Oekraïne deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-22 18:53

Eleeke, gewoon blijven posten. Het was geen aanval op jou, eerlijk gezegd. Totaal niet zelfs.
Het is dat je het nu quote dat ik zie dat hij van jou kwam, maar ik kijk daar eerlijk gezegd nooit naar, ik kijk alleen naar de inhoud van de opmerking in dit geval over navo lidmaatschap van Rusland en reageer daarop. Want dat bleef hangen. En niet die uitspraak ervoor.

Sorry, maar zo werkt fora nu eenmaal.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-22 23:13

Als je kijkt naar de kaart

https://www.orangesmile.com/common/img_ ... -map-1.jpg

is het helemaal niet ondenkbaar, eigenlijk logisch dat de Oekraïne de Krim ook weer zou proberen te bevrijden.
Het annexeren daarvan was behoorlijk onverwacht en een voldongen feit omdat het westen niet bereid was om in het heroveren ervan de Oekraïne te steunen. Nu is dat scenario anders en de Krim is feitelijk niets anders dan de andere Oekraïnse provincies welke Rusland is binnengevallen.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-22 23:29

Huertecilla schreef:

is het helemaal niet ondenkbaar, eigenlijk logisch dat de Oekraïne de Krim ook weer zou proberen te bevrijden.
Het annexeren daarvan was behoorlijk onverwacht en een voldongen feit omdat het westen niet bereid was om in het heroveren ervan de Oekraïne te steunen. Nu is dat scenario anders en de Krim is feitelijk niets anders dan de andere Oekraïnse provincies welke Rusland is binnengevallen.

Correct. Oekraïne gaat bij ongewijzigde steun voor het terugpakken van ALLES, inclusief de Krim. En dat is terecht en tegelijkertijd een joekel van een probleem. Dat probleem heet Sebastopol, de thuisbasis van de Zwarte Zee vloot -minus de Moskva- :D en (los van de marinebasis in Syrië) Ruslands enige kans op een ijsvrije haven (omdat Moermansk en de marinehaven in Polyarny nou eenmaal dichtvriest in de winter). Los daarvan heeft ook Adolf grote problemen gehad met Sebastopol dus de geschiedenis ondersteunt Vlad.

Kortom:zelfs als Oekraïne alle verloren gebieden van 2022 terug pakt zonder serieuze reactie van Vlad wordt het pas ECHT boeiend als Oekraïne de Krim terug gaat proberen te pakken. Zelfs als Vlad eerdaags sneuvelt/uit een ziekenhuis raam valt wordt de Krim de serieuze test.
Laatst bijgewerkt door Cowboy55 op 01-10-22 23:34, in het totaal 1 keer bewerkt

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-22 23:33

Cowboy55 schreef:
Huertecilla schreef:

Correct. Oekraïne gaat bij ongewijzigde steun voor het terugpakken van ALLES, inclusief de Krim. En dat is terecht en tegelijkertijd een joekel van een probleem. Dat probleem heet Sebastopol, de thuisbasis van de Zwarte Zee vloot en (los van de marinebasis in Syrië) Ruslands enige kans op een ijsvrije haven (omdat Moermansk en de marinehaven in Polyarny nou eenmaal dichtvriest in de winter). Los daarvan heeft ook Adolf grote problemen gehad met Sebastopol dus de geschiedenis ondersteunt Vlad.

Kortom:zelfs als Oekraïne alle verloren gebieden van 2022 terug pakt zonder serieuze reactie van Vlad wordt het pas ECHT boeiend als Oekraïne de Krim terug gaat proberen te pakken. Zelfs als Vlad eerdaags sneuvelt/uit een ziekenhuis raam valt wordt de Krim de serieuze test.

De zwarte zeevloot is onlangs naar Sochi verhuisd ivm na de aanslag op dat vliegveld daar.

Er schijnt een nieuw (groot) mechanisch offensief (met tanks?) in Kherson te zijn gestart: https://twitter.com/revishvilig/status/ ... 8627760128

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-22 23:38

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-22 23:41

irmaz schreef:
Cowboy55 schreef:

Correct. Oekraïne gaat bij ongewijzigde steun voor het terugpakken van ALLES, inclusief de Krim. En dat is terecht en tegelijkertijd een joekel van een probleem. Dat probleem heet Sebastopol, de thuisbasis van de Zwarte Zee vloot en (los van de marinebasis in Syrië) Ruslands enige kans op een ijsvrije haven (omdat Moermansk en de marinehaven in Polyarny nou eenmaal dichtvriest in de winter). Los daarvan heeft ook Adolf grote problemen gehad met Sebastopol dus de geschiedenis ondersteunt Vlad.

De zwarte zeevloot is onlangs naar Sochi verhuisd ivm na de aanslag op dat vliegveld daar. <KNIP>

Ik snap wat je zegt maar zo werkt t niet. Voorbeeld: de Nederlandse vloot ligt in Den Helder. Die kun je wel verplaatsen naar ( pak-m-beet) IJmuiden of Vlissingen maar de militaire infrastructuur daaro ontbreekt. Het is meer dan effe wat schepen verplaatsen. Tegelijkertijd: als de Ruskies de marinehaven Sebastopol opgeven, des te beter.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-22 23:42

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-22 11:20

Ik denk dat voor het zover is ( aanpakken van de Krim), vlad echt wel zware maatregelen gaat nemen, tenzij China voor die tijd in grijpt. De komende weken lijken mij cruciaal.
Dit omdat hun belangen (China) bij een zware actie van vlad zeer ernstig geschaad gaan worden.

De komende weken lijken mij cruciaal.

martichr

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-22 22:43

irmaz schreef:
Huertecilla schreef:

De zwarte zeevloot is onlangs naar Sochi verhuisd ivm na de aanslag op dat vliegveld daar.

Er schijnt een nieuw (groot) mechanisch offensief (met tanks?) in Kherson te zijn gestart: https://twitter.com/revishvilig/status/ ... 8627760128[/quote]

Kijken wat er morgen over bekend is, meerdere onbevestigde berichten over een ineenstorting van het Russische front in het noorden van Kherson..

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-22 08:02

Rusland voert nieuwe Iskander raketten aan. Gerichte zeer zware wapens.

martichr

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-22 10:02

https://www.youtube.com/watch?v=g_V_g-zEOE0

Kort overzicht van de huidige situatie in Kherson. Ik volg dit kanaal al een tijdje en tot nu toe zat hij steeds aardig goed. Er zijn inmiddels al weer berichten dat de Oekraïners in Breyslav zouden zijn, 50 km zuidelijker.. dit lijkt zeer onwaarschijnlijk. Op basis van niet te verifiëren twitter accounts zitten de Russen nu al weken met ca. een 1/4 van de benodigde rantsoenen vast in Kherson op de west oever van de Dnjepr, bevoorrading vind alleen met boten en pondjes plaats die ook nog eens beschoten worden en geregeld zinken. een aantal weken met te weinig rantsoen leek de Oekraïnse legerleiding blijkbaar genoeg om door te drukken. Ik had verwacht dat ze tot in de winter gewacht zouden hebben.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-22 11:49

Dat zijn allemaal positieve berichten. Laten we hopen dat dat het klopt.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-22 13:41

martichr schreef:

Kort overzicht van de huidige situatie in Kherson. Ik volg dit kanaal al een tijdje en tot nu toe zat hij steeds aardig goed. Er zijn inmiddels al weer berichten dat de Oekraïners in Breyslav zouden zijn, 50 km zuidelijker.. dit lijkt zeer onwaarschijnlijk. Op basis van niet te verifiëren twitter accounts zitten de Russen nu al weken met ca. een 1/4 van de benodigde rantsoenen vast in Kherson op de west oever van de Dnjepr, bevoorrading vind alleen met boten en pondjes plaats die ook nog eens beschoten worden en geregeld zinken. een aantal weken met te weinig rantsoen leek de Oekraïnse legerleiding blijkbaar genoeg om door te drukken. Ik had verwacht dat ze tot in de winter gewacht zouden hebben.

Er wonen daar ook nog mensen, ik denk niet dat Ukraïne die graag een hongerwinter door laat komen als het anders kan.

martichr

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-22 14:35

irmaz schreef:
martichr schreef:

Er wonen daar ook nog mensen, ik denk niet dat Ukraïne die graag een hongerwinter door laat komen als het anders kan.

Dat is zo, maar dat gaat ze nu aanzienlijke verliezen kosten..

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-22 16:17

Ik denk dat ze het momentum niet willen verliezen; het ijzer smeden terwijl het heet is.

Verder zitten wij er ver vanaf én hebben we nauwelijks benul.

Ondertussen hebben de russen hun nieuwste atoom-onderzeeboot onder het noordpool-ijs gestuurd. Die kan daar het grootste deel van het jaar onder blijven zonder dat iemand weet waar en heeft supertorpedos aan boord welke met verschillende nucleaire koppen een doel op 10.000 km afstand kunnen bestoken. Dat is van onder het ijs makkelijk de kust van de Oekraïne bijvoorbeeld.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-22 16:18

Ze hebben nú momentum en initiatief. Als je wacht geef je Rusland de tijd te hergroeperen, moviliseren en bevoorraden.
Momenteel is het Russische leger in chaos , hun vooraden, munitie materieel etc in slechte toestand.
Ik vermoed dat het verstandig is nu door te pushen, in plaats van ze kans te geven op adem te komen. Rusland heeft uiteindelijk een gróót achterland, als ze tijd krijgen kúnnen ze zich herstellen, en dat wil je niet...

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-22 16:25

Kuggur schreef:
Ze hebben nú momentum en initiatief. Als je wacht geef je Rusland de tijd te hergroeperen, moviliseren en bevoorraden.
Momenteel is het Russische leger in chaos , hun vooraden, munitie materieel etc in slechte toestand.
Ik vermoed dat het verstandig is nu door te pushen, in plaats van ze kans te geven op adem te komen. Rusland heeft uiteindelijk een gróót achterland, als ze tijd krijgen kúnnen ze zich herstellen, en dat wil je niet...

100% mee eens, en dat gebeurt niet vaak met deze eigenwijze vrouw _O- :)F

HC heb je een bron van je bericht onder het ijs?

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-22 16:35

pien_2010 schreef:
Kuggur schreef:

100% mee eens, en dat gebeurt niet vaak met deze eigenwijze vrouw _O- :)F

HC heb je een bron van je bericht onder het ijs?

Ufff, nee niet specifiek; was eergister in een italiaanse krant dat de Nato het naar alle lidstaten had gecommuniceerd en vanmorgen on het journaal hier. Het zou de K-329 Belgorod betreffen.
Negeer het dus gerust tot een ander het herhaalt.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-22 17:08

Waarom zou ik het negeren?
Dit klinkt realistisch genoeg je bron. Spanje is nu niet bepaald een bananenrepubliek dus als het daar op het journaal is dan zal het vanavond ook wel hier op het journaal zijn of morgen.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-22 17:11

pien_2010 schreef:
Dit klinkt realistisch genoeg je bron. Spanje is nu niet bepaald een bananenrepubliek dus als het daar op het journaal is dan zal het vanavond ook wel hier op het journaal zijn of morgen.

Onder de kop ‘oud nieuws’?

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-22 18:40

Cowboy55 schreef:
pien_2010 schreef:

Onder de kop ‘oud nieuws’?

Is dit oud nieuws dat ik gemist heb cowboy? Dat zou kunnen en dat heeft met "omstandigheden" te maken.