Wanneer ben je rijk?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-22 17:32

Mindim schreef:
Ik snap de aversie niet zo tegen mensen die meer verdienen?

Er is wat mij betreft geen aversie tegen mensen die meer verdienen. Maar we zitten met een aantal grote maatschappelijke problemen en een deel daarvan zouden we kunnen oplossen als we de hele rijken (niet de mensen met gewoon een leuke baan en een leuk huis, maar echt rijk) meer laten bijdragen aan de maatschappij en minder laten nemen.

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-22 17:37

Ik snap alleen niet waarom mensen met een middeninkomen al rijk genoemd worden en best wel wat kunnen afstaan.

Voorbeeld, mijn moeder was alleenstaande moeder, twee kinderen, omdat ze een leuke baan had viel ze overal buiten qua toeslagen, een vriendin van haar verdiende een stuk minder ( of kreeg een uitkering, weet ik niet meer precies ) kreeg wel allerhande toeslagen, onder de streep had mijn moeder net zo veel te besteden.
Kortom, bruto inkomen zegt echt niet zoveel.

Zeker met die enorme energie rekeningen nu hebben de middeninkomens die overal qua toeslagen buiten de boot vallen het erg zwaar, zijn moeten het allemaal zelf ophoesten.
Laatst bijgewerkt door ingvdh op 28-08-22 17:40, in het totaal 1 keer bewerkt

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-22 17:38

Shadow0 schreef:
Mindim schreef:

Er is wat mij betreft geen aversie tegen mensen die meer verdienen. Maar we zitten met een aantal grote maatschappelijke problemen en een deel daarvan zouden we kunnen oplossen als we de hele rijken (niet de mensen met gewoon een leuke baan en een leuk huis, maar echt rijk) meer laten bijdragen aan de maatschappij en minder laten nemen.

Het zou de koning sieren ook bij te dragen. Hij plukt de staat en dus de belastingbetaler ook flink.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-22 17:47

Shadow0 schreef:
Mindim schreef:

Nou jouw posts laten er echter geen gras over groeien. Het is een grote uithaal, ik snap dat echt niet. Nu nuanceer je ineens.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-22 17:53

Mindim schreef:

Van vele kanten wordt het hier neergehaald en iedereen die minder verdiend wordt opgehemeld.
Boven en onder zitten mensen die hard werken en mensen die dat minder doen. Dat heet de mensheid.

Precies dit!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-22 17:55

elnienjo schreef:
Iemand die de hele dag aan 't straten is werkt vele malen harder dan iemand die lekker achter z'n laptop kan hangen natuurlijk, alleen krijgt die stratenmaker er veel minder voor betaald.

Alsof iedereen die bovengemiddeld verdiend achter een laptop hangt, onder welke steen leef jij :')

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-22 17:58

Mindim schreef:
Nou jouw posts laten er echter geen gras over groeien. Het is een grote uithaal, ik snap dat echt niet. Nu nuanceer je ineens.

Dan lees je mijn reacties niet goed. Mijn eerste reactie in dit topic maakt best duidelijk dat het gaat om de echt rijken:
Shadow0 schreef:
Als richting zou ik denken bij bezittingen boven een miljoen, en/of jaarinkomsten boven 250.000 euro, en een volgende stap zou zijn bij ~5 miljoen en 400.000 jaarinkomsten (dan zit je al ver boven de Wet Normering Topinkomens.)
Maar het gaat nog veel meer om bv de Quote 500, en daarbij begint het bij 110 miljoen vermogen. Daarnaast gaat het - wat mij betreft - om het vele geld dat onduidelijk bestaat maar wel de maatschappij ontwricht, de 'aandeelhouders' die altijd tevreden gehouden moeten worden ongeacht wat het ons als maatschappij kost.

Als je een mooi buitenhuis hebt met een paar paarden in de wei: geniet er vooral van. Dat is in elk geval niet de herverdeling die ik belangrijk zou vinden.

Ik weet echt niet hoe ik nog duidelijker moet zijn dan dat.

De rest van mijn reacties gaat over de aanname dat mensen die hoge inkomsten hebben dat ook verdienen 'omdat ze er hard voor werken' in tegenstelling tot mensen met een laag inkomen. En dat is gewoon niet zo. De hoogte van het inkomen hangt niet samen met hoe zwaar het werk is of hoe risicovol, hoe hard mensen werken of hoe zinvol het werk maatschappelijk gezien is.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-22 18:04

Moderatoropmerking:
Dit bericht was tegen de Boktregels geformuleerd
Laatst bijgewerkt door ynskek op 29-08-22 08:06, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Bericht tegen de regels geformuleerd

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-22 18:20

tita schreef:
Ook de echte rijken betalen gewoon veel belasting.

Nee, de echt rijken betalen juist heel weinig belasting. Er zijn ontzettend veel sluipwegen, offshore-bv's en veel verborgen inkomsten, en hoog vermogen wordt nauwelijks belast. Dat is een deel van het probleem.

De hoogste schijf is trouwens al een tijd terug afgeschaft waardoor echt ontzettend hoge inkomens geen hoger belastingtarief meer betalen.
Mensen met een normaal inkomen betalen vrij veel belasting, de echte rijken niet.

Citaat:
Moderatoropmerking:
Dit bericht was tegen de Boktregels geformuleerd

Dan zou ik vooral lekker naar Ter Apel gaan! Maar ik vond de beelden eigenlijk niet zo aantrekkelijk, misschien heb ik iets anders gezien dan jij? En wat denk je dan dat je precies krijgt, aan het einde? Want eh... hier in Utrecht krijg je gewoon een woningbouwflatje. Niks mis met woningbouwflatjes, maar leg het eens naast je eigen woning en vraag je af of je er werkelijk op vooruit zou gaan.

Ik geloof trouwens ook niet dat er een paard inbegrepen is bij het aanbod aan vluchtelingen.
Laatst bijgewerkt door ynskek op 29-08-22 08:07, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Quote leeggehaald bericht

Anoniem

Re: Wanneer ben je rijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-22 18:27

Shadow, volgens mij zegt niemand dat mensen met een laag inkomen niet hard werken. Dat suggereer je hier, maar ik lees dat nergens. Ik hoor aldoor wel jou over dat het een aanname is dat mensen die veel verdienen daar ook hard voor werken.

En verantwoordelijkheid koop je helaas niet altijd af.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-22 18:31

Volgens mij was er een paar keer gepost dat de rijke hard werken voor hun geld, dat geeft mij het idee dat de minder bedeelden volgens hun minder hard werken. Of hoe zou ik het anders kunnen interpreteren :o ?

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-22 18:32

Wij zeiden altijd; er is een verschil tussen rijk geboren en rijk geworden.....

Mijn moeder was kapster met een eigen, goedlopende zaak. Zij had best meer kunnen leren, maar mijn oma was al jong weduwe en mijn moeder was de oudste die alles zelf heeft opgebouwd. Ze wist al heel lang dat ze kapster wilde worden en heeft gewerkt en volledige opleiding gedaan.
Ik heb een paar jaar met mijn moeder gewerkt en ben kort naar de kappersschool gegaan. Ik ben ooit begonnen op het VWO en het niveau lijkt dan laag, maar wij hadden vaak personeel die er echt hard voor moesten werken en er moeite mee hadden. Het kappersvak valt onder fysiek zwaar werk en ook het fysiek moe zijn bleek vaak voor (jonge) meiden een enorme belasting. Veel haakten af.

Mijn moeder dacht na 50jr werken wel een leuke oude dag te kunnen hebben, maar dat blijkt nu iets tegen te vallen gezien de enorm gestegen inflatie. Ze redt zich, maar het moet nu wel stil blijven staan, anders mag zij zeker geen 90 worden bijvoorbeeld.

Mijn man wist zijn hele leven dat hij automonteur wilde worden en is gelijk LTS autotechniek gaan doen en daarna de beroepsopleiding. Hij heeft alle opleidingen doorlopen. Heeft altijd bij een groot merk gewerkt en is altijd bijgeschoold.
Hij is nooit 1 dag werkloos geweest en het is altijd druk, ook tijdens mindere tijden.

Op de plekken waar hij heeft gewerkt is de baas nooit automonteur, dus de werkplaats wordt altijd gerund door ervaren monteurs die net als mijn man ook voor werkplaats chef hebben geleerd. Maar ook dan blijf je vele malen minder verdienen dan de hogerop functies.

En er wordt licht over het beroep gedaan, want ze moeten wel degelijk een heel leven bij scholen en hebben ook veel verantwoordelijkheden. Zo had mijn man altijd 24uurs dienst en hadden zij de ambulances in onderhoud. 's Avonds rij je vaak naar artsen met pech of startproblemen.

En wat denk je als mijn man een wiel niet goed vast zou draaien? Vloeistoffen in de verkeerde gaatjes gooit, remmen die niet werken etc etc. Je hebt echt wel verantwoordelijkheid en er kunnen zeker wel levens vanaf hangen. Net als dat er ontzettend veel milieu en veiligheids regels zijn hoe ze moeten werken.

Mijn man doet alleen iets met veel passie en plezier en houdt het daarom al zeker 35jr vol. Hij doet alleen de middenklassers en dure auto's, dus wij zijn blij dat mensen dat geld uitgeven. Dat levert werk op. Maar het verschil is zeker wel groot.
En een klein nadeel is dat mensen denken het recht te hebben om neer te kijken op iemand die monteur is, terwijl ze zelf wel altijd goed en snel geholpen willen worden.

Ik kon goed leren, ging naar het Lyceum in t Gooi en liep daar snel tegen de verschillen aan. Zeker 85% in mijn klas was schatrijk en of van bekende ouders. Er waren zelfs mensen die geen kinderen uit Almere bij hun kinderen in de klas wilde hebben. Ik moest van mn zware Amsterdamse accent af, want ook daar oordelen mensen op. Niet of ik goed kon leren en daar hoorde.

Later naar de Mavo gegaan en nog een leuke tijd gehad met veel minder vooroordelen en scheve gezichten.

Ik kon mijn passie niet vinden en heb verschillende dingen gedaan en vooral eigen baas geweest. Maar ook voor een baas gewerkt en als je met tegenzin gaat is het werk sowieso al snel zwaarder. Ik had soms moeite met 8 uur vol maken, waar mijn man rustig een avond doorgaat op het werk als daar naar gevraagd wordt.

O, ja, ook zo een vooroordeel; elke automonteur werkt er zwart bij.........Dat heeft mijn man amper gedaan. Weleens een klus voor iemand, maar that's it. Mensen willen geen geld uitgeven en denken dat je met een rolletje duct tape alles wel even op kan lossen......En ze maken misbruik van je. Net als met kapsters bijv.

Ik vind zeker dat in Nederland er te snel een uitkering wordt gegeven. Had mezelf ook kunnen laten afkeuren, maar wilde dat absoluut niet en zie dat ik ondanks fysieke problemen, andere dingen nog wel kan.
Maar het verschil tussen werk en een uitkering zou wel groter mogen.

En wij zijn ooit half 20 begonnen met sparen voor later. Dat werd uitgerekend hoeveel je dan nodig zou hebben voor een net iets leukere oude dag. Nou, daar kan je nu alleen nog om lachen.

Hard werken is vaak helemaal niet erg. Wel wil je beloond worden voor je inzet en je werk met passie en liefde kunnen doen.

Als iemand 2000 nette heeft en daar een leven omheen heeft gebouwd, heeft diegene het nu misschien lastig.
Maar iemand die 10.000 netto heeft, heeft ook een leven naar dat inkomen. Misschien vinden anderen dat je dat grote huis niet nodig hebt, maar stel..........dat iedereen zijn grote dure huis te koop zet, gaan er nog meer mensen vissen in de vijver van de gewone rijtjes woningen. En dan krijgen we leegstand op de grotere huizen??

Ik denk dat het belangrijk is dat je je werk met liefde en passie doet en uitgeeft naar inkomsten.

Ik zie dan liever bijv een aangepaste pensioen leeftijd. Niet jonger stoppen, maar bijv bij fysieke beroepen stoppen na bijv 45jr aaneengesloten werken en voor de rest na 50jr bijvoorbeeld. LEES; BIJVOORBEELD!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-22 18:36

moonsparkle schreef:
Volgens mij was er een paar keer gepost dat de rijke hard werken voor hun geld, dat geeft mij het idee dat de minder bedeelden volgens hun minder hard werken. Of hoe zou ik het anders kunnen interpreteren :o ?

Als tegenhanger van de uitspraak dat ze dat niet doen?

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-22 18:40

@superpony en dan fulltime? Moet je langer door als je parttime werkt? Stel je begint met fulltime werken op je 22e dan zou je dus bijvoorbeeld tot je 67e doorgaan met fulltime werken, stel je hebt 2 kinderen gekregen tel je die tijd er dan ook nog bij op? Wel leuk om over zoiets na te denken. Sommige na studies werken pas vanaf hun 30e oid fulltime dan heb je dan tot je 80e te gaan

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-22 18:47

moonsparkle schreef:
@superpony en dan fulltime? Moet je langer door als je parttime werkt? Stel je begint met fulltime werken op je 22e dan zou je dus bijvoorbeeld tot je 67e doorgaan met fulltime werken, stel je hebt 2 kinderen gekregen tel je die tijd er dan ook nog bij op? Wel leuk om over zoiets na te denken. Sommige na studies werken pas vanaf hun 30e oid fulltime dan heb je dan tot je 80e te gaan

Ja, ik zou daar ook niet uitkomen. Maar zoals nu is het ook niet helemaal eerlijk verdeeld.

Heel veel mensen met fysieke beroepen moeten eerder afhaken en ik denk dat er winst te behalen is als we het voor zouden zijn dat die mensen afgekeurd moeten worden bijvoorbeeld.

En tot je 30e studeren is ook een lastig ding, want wanneer ben je klaar? Mijn man is 50 en moet in Oktober weer een opleiding erbij doen.

En in theorie werken veel mbo'ers al tijdens hun opleiding, dus valt het dan onder werk of studie?

Mijn man zou bijv het onderwijs in gaan, maar nu moet je dus een HBO papiertje gaan halen en dat gaat hij niet meer doen om nog 10jr voor de klas te staan. Maar dat zou wel schelen na zoveel jaren fysiek werk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-22 18:48

En wat als iemand nooit fulltime werkt en 20 uur zat vond om rond te komen? Zou die dan 80 jaar moeten werken tot ie met pensioen mag? :D

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-22 19:09

Maar of je genoeg hebt, ligt ook aan je levenstandaard.
Sommige mensen zijn heel snel tevreden met niks.

Ik ken er genoeg die er lekker op los lenen voor dikke auto, vakanties …tja moet wel betaald worden.

Rijke betalen belasting een enkel zal een en ander omzeilen maar ze betalen nog steeds meer dan jij shadow en ik ken er paar in de quote 100 de superrijke en die hebben zelf gedaan okay hun kinderen niet…die krijgen het maar papa met ontzettend veel onroerend goed en investeringen dragen daar belasting af (over)
En ja mijn man werkt voor zo’n super rijke family office ik weet wat ze afdragen en natuurlijk hebben ze meerdere beleggingen ook in buitenland maar ook daar weten ze je wel te vinden

En wat er gebeurd in SA is niet relevant voor hier

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-22 19:27

Shadow0 schreef:
Mindim schreef:

De "rijken" dragen al meer bij... van elke verdiende euro gaat er meer dan de helft naar de belasting wanneer je in de hoogste schaal zit.
Dus die betalen niet alleen naar ratio meer... maar ook nog eens een hoger percentage.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-22 19:28

idinn schreef:
En wat als iemand nooit fulltime werkt en 20 uur zat vond om rond te komen? Zou die dan 80 jaar moeten werken tot ie met pensioen mag? :D

Nee, dat is nu ook niet zo.

Maar alleen de leeftijd omhoog gooien werkt ook niet.

Nu werd gezegd; wat als je tm je 30e blijft studeren.....Maar je kan je hele leven studeren en ook naast je werk.

Maar iedereen weet dat de meeste mensen met zwaar fysieke beroepen dat vaak niet volhouden tot het pensioen nu en dat is ook een probleem. Zeker omdat je met een laag inkomen dat gat zelf niet kan opvullen.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-22 19:29

Mindim schreef:
Echwel schreef:
Kijk ook eens in uren werken en evt zwart bij kunnen werken..

Hoe bedoel je dat?

Nou een persoon die voor het salaris
Waarvan iedereen zegt dat ze veel verdienen zeg maar 60u per week werkt en 59% belasting betaald
Of die stratenmaker die met 40u per week en 40% belasting betaald en de weekenden zwart bijwerkt

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-22 19:30

tita schreef:
Maar of je genoeg hebt, ligt ook aan je levenstandaard.
Sommige mensen zijn heel snel tevreden met niks.

Dat is deels waar, maar geldt niet voor echte armoede. Daar is niet veel meer te kiezen. Als je huur van een eenvoudige woning, je zorgverzekering en de boodschappen samen al meer zijn dan je maandelijkse inkomsten (en dat komt geregeld voor) gaat het helemaal niet om levensstandaard maar om leven. Tegen de tijd dat je keuzes hebt over je levensstandaard heb je al een betere uitgangspositie.

Citaat:
Rijke betalen belasting een enkel zal een en ander omzeilen maar ze betalen nog steeds meer dan jij shadow

Haha, dat weet jij! :')

Maar nee. De hele rijken betalen minder belasting, en het omzeilen is geen uitzondering maar staande praktijk.

Citaat:
en ik ken er paar in de quote 100 de superrijke en die hebben zelf gedaan okay hun kinderen niet…die krijgen het maar papa met ontzettend veel onroerend goed en investeringen dragen daar belasting af (over)

Eh, nee, er zijn ook heel veel vrijstellingen voor het vererven van vermogen.

Citaat:
En ja mijn man werkt voor zo’n super rijke family office ik weet wat ze afdragen en natuurlijk hebben ze meerdere beleggingen ook in buitenland maar ook daar weten ze je wel te vinden

Hmm, is dat niet tamelijk oninteger van je man, als die financiele gegevens gaat delen?

Maar daarnaast is het horen zeggen van je man natuurlijk wel een betrouwbaardere bron dan gedegen onderzoek van hoogleraar economie Bas van Bavel of de rapportages van het CBS, die allang hebben geconstateerd dat echt rijken in Nederland bijzonder weinig belasting betalen, op basis van breder onderzoek dan 1 office.

Citaat:
En wat er gebeurd in SA is niet relevant voor hier

Ik heb even gemist waar Saoedi Arabie ineens vandaan komt? (Vastgoedspeculatie door SA komt voor maar ik kan de verbinding nu even niet leggen?)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-22 19:34

Mindim schreef:

Van vele kanten wordt het hier neergehaald en iedereen die minder verdiend wordt opgehemeld.
Boven en onder zitten mensen die hard werken en mensen die dat minder doen. Dat heet de mensheid.

Mindim, dat is echt niet mijn bedoeling geweest. Het is geen aversie.

Het is ook echt niet mijn bedoeling om te zeggen dat iedereen die weinig verdient zich uit de naad werkt, en iedereen die veel verdient tussen de vrimibo's en de lawa'tjes af en toe ook nog tijd moet vinden om z'n werk af te maken en dat geld niet zou mogen hebben.

Maar er is simpelweg geen verband tussen hard werken en salaris. Mijn vriend is gedetacheerd geweest bij groot beursgenoteerd bedrijf waar hij op zijn 25e een contract aangeboden zou krijgen tussen de 90 en 120K per jaar. Hij is sociaal en zeer hoogbegaafd, dus ik snap dat ze hem wilde hebben. Maar volgens hem (en ik was er niet bij, dus het zal vast genuanceerder zijn) deden ze op zijn afdeling niet veel meer dan de NOS lezen, voetbalwedstrijden kijken en wachten tot ze hun pensioenleeftijd bereikt hadden. En het hele probleem was juist dat ze, als ze hun werk deden wel nuttig waren en het moeilijk werk was (dus schaarste), maar verder geen enkele verantwoordelijkheid hadden en dus geen reet deden. Dat was een multinational, dus tuurlijk hadden ze veel geld beschikbaar om hoge salarissen te geven, voor speciale skills :+ .

Mijn vriend is extreem ideologisch heeft het geweigerd en is de zorg in gegaan. Hij werkt nu voor een veiligheidsteam bij de gemeente waar ze simpelweg veel minder geld beschikbaar hebben. Hij verdient nu 1/3 (wat nog steeds ruim genoeg is om rond te komen hoor, gelukkig) en bepaalt of kinderen uit huis geplaatst worden of niet (met alle gevolgen en trauma's van dien) en moet coördineren dat dat veilig gebeurd (niet dat de kinderen bv. ontvoerd worden door 1 van de ouders omdat ze nattigheid ruiken). Hij is nu letterlijk verantwoordelijk voor mensen- en kinderlevens.

Er zijn absoluut banen waarvan ik denk dat 120K nog te weinig is, en mensen die terecht miljoenen verdienen. En ook banen waarvan ik stiekem vind dat het minimumloon eigenlijk nog wel royaal is.
Maar in de praktijk wordt er simpelweg niet gebruik gemaakt van een rato van salaris naar inspanning.

Dat is punt 1. Tel daar een gigantisch probleem kansongelijkheid bij op (sommige mensen hebben de kans niet gehad zich te ontwikkelen en zullen nooit de kans krijgen op het optimale uit zichzelf te halen). En dan heb je tot slot nog de alom bekende attributiefout: Mensen hebben de neiging hun eigen prestaties eerder toe te dichten aan inspanning en hun fouten eerder aan situationele omstandigheden. Maar doen dit bij andere mensen precies andersom. Dat is geen gezwets van een linkse hobbyist, dat was les 3 van mijn psychologieopleiding en is een wijd onderzocht fenomeen.

Ik ben geen communist, ik vind vanuit het diepste van mijn hart dat hard werken beloond moet worden, maar dat kun je alleen doen door kansgelijkheid te vergroten. Helaas kost veel geld en er is maar 1 groep die dat kan missen. Is het dan oneerlijk om een kleine percentage extra van dat geld weg te halen bij iemand die 10 huizen van z'n ouders gekregen heeft en waarschijnlijk alsnog heerlijk onbezorgd kan slapen als hij 3% extra belasting moet betalen? Als je daar 3 kinderen een goede opleiding mee kan geven of toegang tot een medisch specialist? En ja, misschien worden dat dit 3 luie flikkers die nooit iets zullen bijdragen. Maar dan hebben ze in ieder geval de kans gehad.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-22 19:36

Echwel schreef:
Mindim schreef:
Hoe bedoel je dat?

Nou een persoon die voor het salaris
Waarvan iedereen zegt dat ze veel verdienen zeg maar 60u per week werkt en 59% belasting betaald
Of die stratenmaker die met 40u per week en 40% belasting betaald en de weekenden zwart bijwerkt

Ach ja, dat is ook een algemeen idee, dat klussers standaard in de weekenden zwart er bij werken. Zal ook niet iedereen doen.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-22 19:37

c_alsemgeest schreef:
De "rijken" dragen al meer bij... van elke verdiende euro gaat er meer dan de helft naar de belasting wanneer je in de hoogste schaal zit.

Dat klopt niet helemaal - wel in theorie (al gaat het alleen om het deel van je inkomen dat daadwerkelijk in de hoogste schaal valt dus ook de meeste mensen die in de hoogste schaal vallen betalen niet daadwerkelijk meer dan de helft belasting over iedere euro die ze verdienen.)

Maar daarnaast is het zo dat juist bij hoog inkomen veel van het inkomen niet loopt als gewoon salaris, maar via allerlei andere regelingen. Er zijn veel aftrekposten maar er zijn ook veel manieren om wel plezier van je geld te hebben en het toch niet als inkomen te laten tellen.
Dat maakt dat de feitelijke ongelijkheid in Nederland veel groter is dan als je alleen naar het opgegeven inkomen kijkt, en dat de echt rijken aanzienlijk minder belasting betalen per euro dan lage inkomens.

En het gaat hier vooral om individuele inkomens, maar als het over de energieprijzen gaat dan is het ook goed om te weten dat grote bedrijven als Tata steel of de kassen niet alleen naar verhouding minder betalen aan energie en energiebelasting dan een klein huishouden, maar ook absoluut. En dat soort dingen zijn waanzinnig.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-22 19:38

Ik heb geen zin om dat uit te leggen shadow aangezien je zelf behoorlijk kritiek hebt en betweterig doet.
En allllle rijke off super rijke veroordeeld.

Interesseert me helemaal niks wat iemand moet betalen en dat henkie te weinig betaald..hij betaald wel degelijk