Hooggerechtshof VS schrapt landelijk recht op abortus (Roe vs. Wade)

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Wat vind je van deze beslissing?

Het is goed dat Roe vs. Wade is geschrapt, abortus moet verboden worden
10 (1%)
Het is slecht dat Roe vs. Wade is geschrapt, abortus moet toegestaan blijven
747 (98%)

Totaal aantal stemmen: 757

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-22 12:44

secricible schreef:
Ik vind het wel een talent HC hoe je het ene na het andere onderwerp zoekt om maar niet ontopic over dit issue te hoeven praten.

Ik geef er alleen bij dat het niet op zichzelf staat; dat het slechts een begin is. Dat we echter heel goed moeten bedenken waar het om gaat. Dat we hier in ons eigen europa, in NL, eenzelfde moreel glijden schaal toepassen. Dat we dáár OOK waakzaam op moeten zijn.
Wil je tegen dit soort ontwikkelingen in de VS ageren, tegen het overwaaien met een politieke wind, dan moet je fundamenteel inhoudelijke argementen gebruiken.
Dat gáát over dit onderwerp; over individueel beschikkingsrecht. En ja, dat ligt soms moelijk mbt ´grotere´ bekangen en of de belangen van andere individuen.
Het aangestipte onderwerp van anticonceptie bijvoorbeeld: oef dat is een mijnenveld tenzij je het totaal beperkt tot individueel beschikkingsrecht. Maar ja, alleen dáárvoor?

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-22 12:54

Tieneke schreef:
secricible schreef:
Ik vind het wel een talent HC hoe je het ene na het andere onderwerp zoekt om maar niet ontopic over dit issue te hoeven praten.

Het is niet omdat iemand er een andere kijk op heeft (hij zegt trouwens dat hij tegen inmenging is bij abortus) en een andere invalshoek hanteert, dat hij daarom het issue ontwijkt. Ik snap niet wat je met je post wilt bereiken.

Het gaat over vaccinaties, over mannenrechten, over Oostenrijk. Ik vind dat idd ontwijken waar het nu over gaat.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-22 12:58

Tieneke schreef:
secricible schreef:

Het is niet omdat iemand er een andere kijk op heeft (hij zegt trouwens dat hij tegen inmenging is bij abortus) en een andere invalshoek hanteert, dat hij daarom het issue ontwijkt. Ik snap niet wat je met je post wilt bereiken.

Hanteer ik een ándere invalshoek of exact dezelfde meer fundamenteel? en dús breder :)*

Ik ben ook tegen staatsinmenging (op religieuze gronden - wélke religie ook) bij hoe individuen willen samenleven/huwen.
Het recht op gelijke sex huwelijk staat in de vs als volgende op de lijst. Wij hier in europa, nl, hebben echter ook inmenging daarin dus wederom is het een hypocriete situatie over iets onderiwjl zelf ergens op dezelfde glijdende schaal staande.

Terug naar droog puur het onderwerp héb ik al gestemd. Ben ik nog er veel meer tegen dan de tegenstanders.

Dovahkiin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-22 12:58

Ik heb geen woorden voor deze ontwikkeling in Amerika. Helemaal als je bedenkt dat Trump deze deur op een kier heeft gezet in zijn periode als president. En als je terugkijkt naar de geschiedenis van Amerika zie je dat er altijd een democraat als president gekozen wordt die het (in mijn Europese ogen) beter wil maken en waarna er een republikein gekozen wordt als president die de democratische president daarna weer mag oplossen. Het is een up - down routine die eigenlijk altijd al plaats heeft gevonden. De huidige president wordt altijd de fouten van de voorganger aangerekend. Wat dat betreft kwam Trump na Obama wel in een gespreid bedje. Obama heeft ook fouten gemaakt maar het lijkt met deze ontwikkelingen wel alsof alles wat Amerika bereikt had verdwenen is. Ik vind het om te huilen.

Stephen Lynch heeft een nummer geschreven in 2009 genaamd "America" en dat is mijns inziens nog steeds actueel. Hetzij met iets meer problemen dan die in 2009 speelden.

mylittlejoy

Re: Hooggerechtshof VS schrapt landelijk recht op abortus (Roe vs. Wade)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-22 13:19

jiehaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-22 13:30

Ik ben er kapot van dat dit anno nu nog mogelijk is. Terug bij af voor enorm veel vrouwen. Doe eerder wat aan de oorzaak van al die zwangerschappen. Mannen aan de prikpil, verplicht, als ze niet uit zichzelf kunnen stoppen met zaad schieten.

Voor vrouwen in de VS is het op meerdere punten afzien op het moment: schaarste van melkpoeder, tampons en als grootste ramp dit erbij. Mijn hart huilt.

Dovahkiin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-22 13:34

jiehaaa schreef:
Ik ben er kapot van dat dit anno nu nog mogelijk is. Terug bij af voor enorm veel vrouwen. Doe eerder wat aan de oorzaak van al die zwangerschappen. Mannen aan de prikpil, verplicht, als ze niet uit zichzelf kunnen stoppen met zaad schieten.

Voor vrouwen in de VS is het op meerdere punten afzien op het moment: schaarste van melkpoeder, tampons en als grootste ramp dit erbij. Mijn hart huilt.

Precies dit! Daarbij vind ik het extra triest dat deze situatie er niet voor zorgt dat de abortussen stoppen, want die blijven waarschijnlijk gewoon doorgaan maar niet langer onder goede medische begeleiding. :(

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-22 13:57

Ik ben trouwens benieuwd of de Satanic Temple nog iets gaat proberen. Zij hebben het recht op abortus opgenomen als een van de peilers van hun religie en claimen dat een “abortion ritual” onder religieuze vrijheid valt. Ben benieuwd of zoiets kans van slagen heeft in die Staten waar het nu verboden is.

https://thesatanictemple.com/pages/about-us

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-22 14:00

Dovahkiin schreef:
Precies dit! Daarbij vind ik het extra triest dat deze situatie er niet voor zorgt dat de abortussen stoppen, want die blijven waarschijnlijk gewoon doorgaan maar niet langer onder goede medische begeleiding. :(

Je hebt helemáál gelijk. Criminaliseren maakt het alleen maar minder zichtbaar, Wederom is inzicht schaars.

De vrouwenbeweging in Spanje is op nationaal regeringsniveau een heel eind, want met steun van de kerk, met het nog verder verbieden, criminaliseren van prostitutie.
Maak het verdorie legaal. Creeer een beroepscategorie in het systeen; belasting/zorg. Wederom recht op zelfbeschikking. Geef vrouwen wettelijk dat recht!
Maar de zelfaangenomen hogere moraal van een club gegoede burgervrouwen over vrouwonterend maakt dat onder de politiek correcte vlag van feminisme geen vrouw daar voor mág kiezen met alle negatieve gevolgen van het gewoon doorgaan in de criminaliteit.

@Dovahkinn het zo tegen mannen ageren is een beetje :roll: Vrouwen kunnen ook aan de prikpil toch? Het is een veel groter FUNDAMENTEEL probleem als die er niet is, als ze daar geen toegang toe hebben vanwege illegaal of geen geld en het verbieden staat al op de rol.
Dit schrappen van het abortusrecht heeft een context van een enorm rijk land waar het overgrote deel van de bevolking minder rechten heeft dan in een modaal derde wereld land.
Dat heeft álles te maken met de kloof tussen rijk en arm. Arm verdient dat geld voor de rijken en hoe minder rechten hoe meer winst :)*
Dat is een otwikkeling waar wij hier, nú ook en wel versneld mee te maken hebben. Dat gaat nog heel ingrijpende gevolgen hebben voor onze individuele rechten incl. die van vrouwen want uiteindelijk baren die de toekomstige werkende bevolking.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-22 14:01

IMANDRA schreef:
Ben benieuwd of zoiets kans van slagen heeft in die Staten waar het nu verboden is.
Nee, natuurlijk niet.

Laat ik het iets nuanceren: het is een manier van protest en daarin is het prima. Maar er is dus geen functionerend rechtsysteem in die staten meer, geen interesse om recht te doen aan grondwettelijke principes, en niemand die ze daarop aan gaat spreken. Dus naief de vraag stellen of hier de vrijheid van religie beschermd gaat worden: natuurlijk niet.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-22 14:12

Shadow0 schreef:
IMANDRA schreef:
Ben benieuwd of zoiets kans van slagen heeft in die Staten waar het nu verboden is.
Nee, natuurlijk niet.

Waarom?

Het betreft de staten waar religie het meest onaantastbare recht is. Waar het een recht is dat onderwezen wordt dat de aarde plat en en het scheppingsverhaal echt. Niet om het platte of de schepping maar omdat het religie is. Omdat dit net als de wapenwet in de grondwet verankerd ligt. Wettelijk kansloos is het voor hun eígen gemeenschap juíst in de betreffende staten niet. Randvoorwaarde is dat het een in die staat erkende religie is.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-22 14:18

Huertecilla schreef:
Dovahkiin schreef:

Je hebt helemáál gelijk. Criminaliseren maakt het alleen maar minder zichtbaar, Wederom is inzicht schaars.

De vrouwenbeweging in Spanje is op nationaal regeringsniveau een heel eind, want met steun van de kerk, met het nog verder verbieden, criminaliseren van prostitutie.
Maak het verdorie legaal. Creeer een beroepscategorie in het systeen; belasting/zorg. Wederom recht op zelfbeschikking. Geef vrouwen wettelijk dat recht!
Maar de zelfaangenomen hogere moraal van een club gegoede burgervrouwen over vrouwonterend maakt dat onder de politiek correcte vlag van feminisme geen vrouw daar voor mág kiezen met alle negatieve gevolgen van het gewoon doorgaan in de criminaliteit.

@Dovahkinn het zo tegen mannen ageren is een beetje :roll: Vrouwen kunnen ook aan de prikpil toch? Het is een veel groter FUNDAMENTEEL probleem als die er niet is, als ze daar geen toegang toe hebben vanwege illegaal of geen geld en het verbieden staat al op de rol.
Dit schrappen van het abortusrecht heeft een context van een enorm rijk land waar het overgrote deel van de bevolking minder rechten heeft dan in een modaal derde wereld land.
Dat heeft álles te maken met de kloof tussen rijk en arm. Arm verdient dat geld voor de rijken en hoe minder rechten hoe meer winst :)*
Dat is een otwikkeling waar wij hier, nú ook en wel versneld mee te maken hebben. Dat gaat nog heel ingrijpende gevolgen hebben voor onze individuele rechten incl. die van vrouwen want uiteindelijk baren die de toekomstige werkende bevolking.

Qua zwanger raken ligt de verantwoordelijkheid scheef. Voor mannen is er enkel het condoom, voor vrouwen veel meer incl. de bijwerkingen er van. Medicijnen om mannen tijdelijk onvruchtbaar te maken hebben geen draagvlak, terwijl daar minder bijwerkingen aan zou zitten. Mannen willen niet aan de pil hiervoor, terwijl net als qua operatie de bijwerkingen veel kleiner zouden zijn. Om vervolgens als het mis gaat ook nog eens rechten te krijgen over het kind/besluit om over te gaan tot abortus en het al dan niet zorgen (financieel en fysiek) voor het kind. Iets met verantwoordelijkheid afschuiven dat nogal wringt.

Kloof tussen arm en rijk is zeker groeiende, incl. wie schuld krijgt van de klimaatverandering/milieuellende/wat er verder mis is tegen over wie de meeste schade maakt. Maar wat wil je met een politiek die bedrijfsvertegenwoordiger is ipv volksvertegenwoordiger? Ze zijn meer bezig met welk bedrijf kan ik bij na mijn politieke carriere? Dan wat is goed voor de mensen die mij gekozen hebben als vertegenwoordiger en als dat betekent geen "goede" baan na verlies zetel dan is dat maar zo.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-22 14:25

Huertecilla schreef:
secricible schreef:
Vaccineren voor een epidemie en abortus vergelijken vind ik gewoon schoftig eigenlijk.

Iets met invloed op anderen enzo.

Hoppa en een waardeoordeel op basis van wat?!

Het gaat over exact hetzelfde: Zelfbeschikking aan de ene kant en het recht om dat in te perken aan de andere.

Jij bent voor het opleggen van vaccineren maar tegen het verbieden van abortus. Zie je het incoherente echt niet? Het incoherente is hier mbt protesten eerder perfect opgemerkt. Het gaat helemaal over hetzelfde.
De anti abortus ziet dat net zo vanuit hun zelfaangenomen hogere moraal als de pro vaxers.
Dáárom is het zo´n goed en on topic voorbeeld :)*

Als je niet vaccineert moet je dat vooral zelf weten als het alleen om jouw lichaam zou gaan.

Maar: omdat het virus besmettelijk is (wat inherent is aan virussen) maak je daarmee beslissingen voor anderen. Your body, your choice: geen probleem mee.

Maar omdat een ander het risico loopt dan ook geïnfecteerd te worden (waar die geen toestemming voor geeft en niet de keuze krijgt om die te geven) maak je ook een beslissing voor anderen.

Met abortussen verbieden maak je ook keuzes voor anderen, en dat is niet oké. Gewoon nooit.

In beide gevallen maak je inbreuk op de lichamelijke integriteit van een ander en daar heb je geen recht op.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-22 14:36

Shadow0 schreef:
IMANDRA schreef:
Nee, natuurlijk niet.

Laat ik het iets nuanceren: het is een manier van protest en daarin is het prima. Maar er is dus geen functionerend rechtsysteem in die staten meer, geen interesse om recht te doen aan grondwettelijke principes, en niemand die ze daarop aan gaat spreken. Dus naief de vraag stellen of hier de vrijheid van religie beschermd gaat worden: natuurlijk niet.

Ik denk dat je gelijk hebt hoor. Maar dan nog is het “mooi” en triest om te zien hoe ze die kromme logica willen recht banketstaaf, want waarom telt religieuze vrijheid bij de ene religie wel en de andere niet? Laat goed zien waar hun prioriteiten liggen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-22 14:39

secricible schreef:
Ik ken geen doelgroep voor wie bij vaccinaties de lichamelijke integriteit niet in het geding kwam maar bij abortus wel. Andersom kan wel, dat zijn mannen.

Voor iedereen kwam de lichamelijke integriteit in het geding bij een gedwongen vaccinatie, er was alleen een (hele grote) groep die het geding voor anderen (kwetsbaren bijv) belangrijker inschatte dan hun eigen lichamelijke integriteit. Bij abortus heb ik die andere groep nog even niet gevonden.

Ik ken wel een groep waarbij de vaccinaties de lichamelijke integriteit niet aantastte: de mensen die vrijwillig een vaccinatie wilde. En dat was een behoorlijk groot deel van de bevolking, in zowel Amerika als in Nederland. Sommige mensen hebben een leuke selfie op social media gepost op het moment dat ze de injectie kregen, andere mensen hebben zelfs een tattoo op die plek laten zetten.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-22 14:40

Huertecilla schreef:
IMANDRA schreef:

Shadow0 schreef:
Nee, natuurlijk niet.

Waarom?

Het betreft de staten waar religie het meest onaantastbare recht is.

Zie mijn toelichting: omdat rechten niet meer beschermd worden, want er is geen functionerende rechtsbescherming meer.

Citaat:
Wettelijk kansloos is het voor hun eígen gemeenschap juíst in de betreffende staten niet. Randvoorwaarde is dat het een in die staat erkende religie is.

De rechtsgang in die staten functioneert al veel langer niet. Het was het landelijk hooggerechtshof dat in sommige gevallen nog enige checks kon uitoefenen. Nu die wegvalt is er GEEN functionerend intern rechtssysteem in die staten dat het op kan vangen.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-22 14:43

Satanisme→ https://nl.wikipedia.org/wiki/Satanisme

Hierin wordt meer uitgelegd over deze stroming en hoe er naar gekeken wordt en hoe verschillend de uitleg hiervan is. Imandra door jouw post werd ik eigenlijk nieuwsgierig naar wat dit eigenlijk inhoudt, maar dat is nog niet zo simpel te duiden. Dus dat probeer ik dan ook maar niet. Maar misschien zijn er meer mensen die het leuk vinden om iets over deze stroming te lezen.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-22 14:44

tamary schreef:
Mannen willen niet aan de pil hiervoor, terwijl net als qua operatie de bijwerkingen veel kleiner zouden zijn.

En hoppa weer tegen ´mannen´...
Ík heb 35 jaar geleden een vasectomie laten uitvoeren opdat mijn lief dat niet hoefde.

Is bovendien in toemenemende mate ook generaliserend incorrect. Er zijn steeds meer mannen die graag een (prik)pil zouden nemen om zwangerschap van sexpartner(s) te voorkomen.

Ook zijn er legio vrouwen die daar tegen zijn omdat het vrouwen met nog minder ´zekerheden´ tot sexobjecten zou maken. Tja het is niet snel goed :P

@Avalanche; als jij met de auto de openbare ruimte inrijdt neem jij een beslissing om anderen potentieel dodelijk risico te laten lopen.
Daarom krijgen we centraal gestuurde zelfrijdende autos. Fijn!! Geen verkeersdoden.
Ook gelijk centraal geregeld wie wanneer waar heen mag en uiteaard wel betalen per kilometer want geld moet rollen. En wel onhoog uiteraard.
Met die vaccinaties was/is het identiek en of het in ons belang was/is blijft een vraag want natuurlijke resistentie blijkt een stuk resistenter.

Moraal van het verhaal is er altijd een context is.
Met betrekking tot het abortusrecht idem en niet alleen voor vrouwen. Afhankelijk van de juridisch kaders houdt het ook in dat de opgegeven/biologische vader/echtgenoot door de staat aansprakelijk gesteld kan worden voor zorgkosten.
Nu nog anticonceptie verbieden voor het plebs en aanwas van kanonnenvoer/werkender bevolking is gegarandeerd.

Nezzie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-22 14:55

IMANDRA schreef:
Ik ben trouwens benieuwd of de Satanic Temple nog iets gaat proberen. Zij hebben het recht op abortus opgenomen als een van de peilers van hun religie en claimen dat een “abortion ritual” onder religieuze vrijheid valt. Ben benieuwd of zoiets kans van slagen heeft in die Staten waar het nu verboden is.

Niet alleen binnen de Satanic Temple. Ook binnen het Jodendom -iets meer mainstream, zullen we maar zeggen - is abortus goedgekeurd (of verplicht, afhankelijk van het artikel dat ik lees) als de zwangerschap het leven van de vrouw in gevaar brengt.
Er is al een Synagoge binnen Florida die de staat heeft aangeklaagd omdat de nieuwe wetten Joodse vrouwen het onmogelijk maakt om hun geloof te volgen hierin.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-22 15:20

Dat vind ik wel interessant want dat geldt dus ook voor de moslims zie eerdere link van mij geplaatst in dit topic. Ben benieuwd wat dit gaat doen.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-22 15:28

Nezzie schreef:
IMANDRA schreef:

Niet alleen binnen de Satanic Temple. Ook binnen het Jodendom -iets meer mainstream, zullen we maar zeggen - is abortus goedgekeurd (of verplicht, afhankelijk van het artikel dat ik lees) als de zwangerschap het leven van de vrouw in gevaar brengt.
Er is al een Synagoge binnen Florida die de staat heeft aangeklaagd omdat de nieuwe wetten Joodse vrouwen het onmogelijk maakt om hun geloof te volgen hierin.

Dat is het punt met freedom of religion.

Die vrijheid geldt ook voor andere religies.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-22 15:32

Avalanche schreef:

Maar wie gaat dat handhaven dan? Wie gaat er opkomen voor die vrijheid van religie denk je?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-22 15:38

Shadow0 schreef:
Avalanche schreef:

Maar wie gaat dat handhaven dan? Wie gaat er opkomen voor die vrijheid van religie denk je?

De religieuze groepen met genoeg organisatie en geld zullen het wel voor henzelf doordrukken als ze dat willen, de rest heeft pech. Reden dat bv Joden in Amerika nauwelijks voor van alles uitgemaakt worden door tv-predikers e.d. heeft alles te maken met voor de rechter gesleept te zijn en fors hebben moeten betalen. De mening blijft, maar het is financieel niet mogelijk om die te uiten. Religieuze vrijheid afdwingen hierom zal via de rechter moeten en daar voor is veel geld nodig.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-22 16:00

IMANDRA schreef:

Dan mag je wel uitkijken om met satan onder een hoedje te gaan spelen! ik weet wel dat velen van jullie nergens in geloven maar hiervoor moet ik toch echt zeer ernstig waarschuwen.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-22 16:04

anjali schreef:
Dan mag je wel uitkijken om met satan onder een hoedje te gaan spelen! ik weet wel dat velen van jullie nergens in geloven maar hiervoor moet ik toch echt zeer ernstig waarschuwen.

Ja, voor je het weet ga je rare dingen doen zoals "to encourage benevolence and empathy, reject tyrannical authority, advocate practical common sense, oppose injustice, and undertake noble pursuits".
Dat moeten we zeker niet hebben. Weg met common sense en empathie, kom maar op met de tirannieke autoriteit en onrechtvaardigheid.