bigone schreef:Misschien wel maar ook ik heb zo’n opvoeding gehad met bijbehorende waarschuwing van mijn pa. Ik kom ook uit die tijd en het scheelde dat ik dus niet dronk en redelijk assertief was . Luisterden de heren niet en drongen ze zich op dan waren de gevolgen voor hun. Alleen het feit dat je blijkbaar laveloos een gewillige prooi was en bent ( zooi in drankjes) zegt al genoeg over een deel van de mannen in de samenleving. Triest, geen victimblaming maar komt er wel op neer dat je als vrouw nog steeds verdomd goed op moet letten. 40,50 jaar geleden en dat is nog steeds zo.
En dat zal zo blijven, alle opvoeding en beschaving ten spijt.
Om de biologische redenen dat a) mannen gemiddeld genomen gewoon fysiek sterker zijn en daarmee vrouwen (in het algemeen) dus kunnen overweldigen.
Neem daarbij die andere biologische drijfveer, de eigenschap 'ik wil snel even een vrouwtje van een ander bevruchten om mijn genen te verspreiden' - kijk maar naar apen en andere primaten, 'vrouwtjepik' is een biologisch gegeven.
Ja, daar hebben wij als diersoort 'mens' afspraken over gemaakt, beschaving voor uitgevonden, maar als dat sausje weggespoeld wordt door alcohol, komen die instincten weer boven.
En dáárom zullen vrouwen áltijd zelf ook moeten oppassen, want tegen die oerkrachten kan je niet op als je de verkeerde vent tegenkomt. banketstaaf, maar er zitten gewoon dierlijke instincten onder het laagje vernis die onder sommige omstandigheden boven (zullen) komen.
Ook bij sommige vrouwen trouwens, kijk maar naar de rel over die Gundogan van Volt.
En dat is nog steeds geen victim blaming, maar de wetenschap, gebaseerd op fysieke feiten en biologische eigenschappen, dat je als vrouw stomweg, nog steeds, en ik denkt echt ook over 100 of 200 jaar, op moet letten.