Kap met paardensport - Arjen Lubach

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-22 08:53

Citaat:
Niemand wil de kosten dragen voor het annuleren van grote evenementen, of zelfs kleine.

Ik pak deze er even uit.

Want deze zit hele dicht tegen die eerdere welzijn/weersomstandigheden opmerking aan.

Een wedstrijd annuleren bij 30+ graden?
Geen onredelijk voorstel. (hoewel er echt een deel paarden is die er prima tegen kan, maar dan ter bescherming van degene die er meer moeite mee hebben)
Maar wie mag er van jullie dan dus opdraaien voor die kosten? Want die zouden van mij dan dus ook bij de ruiters mogen liggen.
De vereniging bestaat ook maar gewoon uit vrijwilligers die ten gunste van de ruiters iets organiseren en met een beetje geluk er nog wat geld aan over houden, ook weer voor de ruiters dus. Dus dat soort risico's horen niet bij een vereniging wat mij betreft.
Bij de knhs horen ze ook niet thuis. Of wel, maar dan komen ze ook weer bij de ruiters te liggen via een omweg.
Dus: mag je dan ook gewoon van de ruiters verwachten dat ze gewoon netjes (een groot deel van) hun startgeld ophoesten ook al komen ze niet ivm slecht weer?

Ik vind dus van wel. Dat hoort er dan óók bij.

Vervelend vind ik dat wel. Maar wel zo eerlijk.

Zo ook de eisen die we aan de knhs stellen: Als we verwachten dat ze nog meer verantwoordelijkheid op zich nemen voor het welzijn van (nota bene onze eigen) paarden moeten we daar ook de consequenties van willen dragen. Meer controle? Meer betalen.
Want als we onszelf niet kunnen gedragen maar gecontroleerd moeten worden op neusriemen, bitten en gedrag moet een poppetje dat voor ons doen. En dat poppetje zul je vergoeding moeten geven. (wat een hondebaan is dat namelijk)
En waar vinden we dan dat de grens mag liggen qua startgeld? + je legt nog meer druk op je vrijwilligers want die moeten nog weer een extra post opgevuld zien te krijgen. En als je wel eens meegewerkt hebt aan de organisatie van een evenement weet je dat dat er niet makkelijker op geworden is de laatste jaren.
Ook hier zeg ik niet dat ik tégen ben. Maar ik snap wel dat het niet altijd zo simpel is.

Elisa2

Re: Kap met paardensport - Arjen Lubach

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-22 09:19

Volgens mij zou een betere insteek zijn om de gehele wedstrijdsport anders te gaan organiseren, de focus meer komt te liggen op paardvriendelijkheid ipv het prestatiegerichte. (mooi als dat hand in hand kan gaan)

Ik denk dan meer aan een jury op het losrijterrein die het losrijden en de omgang ook mee kan nemen in de beoordeling, die een bit, spoor en neusriem controle doet voor of na de proef.

Gewoon sporen verbieden tot M/Z niveau, bij ieder onderdeel een -2 bij een doorgetrokken stang. Wedstrijden alleen s"morgens of s"avonds organiseren als het boven de 25 graden is of de mogelijkheid nemen om wedstrijden te kunnen verzetten naar een andere datum ipv dat alles geannuleerd moet worden. Blijven denken in mogelijkheden.

Als de focus gaat liggen op paardvriendelijk rijden in alle diciplines dwing je mensen thuis ook om anders te gaan trainen.

Daarnaast moet er geen richtlijn komen voor min 4 uur buiten met soortgenoten, maar een wet. En dan buiten op een goede bodem, met schuilmogelijkheden/ beschutting etc.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-22 09:34

Moet een paard wat buiten staat overdag in de winter dan altijd een schuilmogelijkheid hebben? Is een boom een schuilmogelijkheid?
Als ik kijk naar mijn paard, die staat in de winter overdag buiten in een natte paddock, het is daar gewoon niet anders. Met bomen als beschutting. Geen schuilhok. Maar het doet de paarden niets en ze staan er graag.
Nu staan ze dag en nacht buiten, wederom geen schuilstal, maar kunnen altijd ergens een bomenrij vinden om uit de wind te staan. Het is eigenlijk een soort van paddockparadise op gras. Ze hebben 3 stukjes weide met daartussen een looppad en alles loopt rondom een ven met bomen.
Bij een eis een schuilhok voldoet het niet, terwijl ik echt niet het gevoel heb dat een paard daar wat te kort komt.
Maar minimaal 4 uur buiten, absoluut, dat mag er als eis komen. Maar dan wel vrij in te vullen hoe.

Wedstrijden verzetten naar een andere datum is niet zo gemakkelijk helaas. En alleen 's morgens of 's avonds is ook lastig te realiseren denk ik. Wil je al om 4 uur beginnen? En wat als het gras dan nog erg nat is van de dauw? En wanneer moet het dan stoppen omdat het te warm wordt? Hoe laat begin je dan 's avonds weer? Want om 5 uur 's middags kan het nog veel te heet zijn, maar om 9 uur 's avonds is te laat wegens te snel donker. Dus ook dat is niet zo eenvoudig te realiseren.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-22 09:41

Ja ik zie bomen ook als beschutting/ schuilmogelijkheid. Als ze maar uit de wind/ zon/ regen kunnen staan..want overal een schuilstal kan toch niet met de gemeentes die dat tegen werken.

Nee het is niet eenvoudig alleen s"morgens of s"avonds maar denk in mogelijkheden, bijvoorbeeld van 7 tot 12 s"morgens en van 6 tot 10 s"avonds. Het is toch lang licht in de zomer. Als het gras nat is dan moeten er gewoon stiften gedraaid worden.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-22 09:42

Eens met je Elisa

Een natte paddock vind ik niet meer van deze tijd. Genoeg oplossingen het wel droog te krijgen.
Ja kost wat, maar het kan wel degelijk.
En dan heb ik het niet over een plasje in de paddock, maar geen droog.

Ik zou mijn paarden in de zomer geen schuilhok willen ontnemen. Bij dazen rennen ze er keihard in.
Bij 24/7 zou het ook verplicht moeten zijn.
In de zomer hebben ze ook schaduw van bomen (als de zon goed staat) maar in de winter hebben ze er natuurlijk geen bal aan.
Ik vind een boom dus geen oplossing, dan zou het echt een bomensingel zijn en dat werkt ook alleen tegen wind, als die uit de juiste kant komt.

En dan komt vervolgens het gemekker, maar de gemeente...
Ja... ik mag hier ook geen dolfijnen in een zwembad doen... dus geen goede voorwaarden voor paarden dan ook gewoon niet doen.
Een paard hebben is niet verplicht, kun je ze niet fatsoenlijk stallen, dan niet houden.

En het hoeft niet van vandaag op morgen gerealiseerd te worden, maar wel binnen 15 jaar als einddatum bijvoorbeeld.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-22 11:31

pol013 schreef:
Want als we onszelf niet kunnen gedragen maar gecontroleerd moeten worden op neusriemen, bitten en gedrag moet een poppetje dat voor ons doen. En dat poppetje zul je vergoeding moeten geven. (wat een hondebaan is dat namelijk)
.

De ervaring leert dat mensen dat niet kunnen.. Ze beschikken ook over het algemeen over weinig zelfreflectie en dat over de gehele linie.

Dat zou dus een reden kunnen zijn om wedstrijden te verbieden..

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-22 11:48

fransje23 schreef:
pol013 schreef:
.

De ervaring leert dat mensen dat niet kunnen.. Ze beschikken ook over het algemeen over weinig zelfreflectie en dat over de gehele linie.

Dat zou dus een reden kunnen zijn om wedstrijden te verbieden..

Ja? Dat doe jij liever?
Niet de mensen/momenten die het 'verkeerd' doen er uit filteren.
Maar iedereen stoppen?

Dan heb je misschien heel weinig vertrouwen in je paarden mede mens? Dat bijsturen niet eens meer mogelijk zou zijn?

Maar dan is de veronderstelling dat ze zonder die externe prikkel er wel mee gaan stoppen? Dooft het leed dan vanzelf uit? Of is juist samen komen, onder gecontroleerde omstandigheden, ook een kans tot verbetering?

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-22 11:56

Pol013,

Maar iedereen gebruikt het nu als smoes om toch te gaan. Startgeld is betaald, de kosten van het organiseren, dus iedereen wijst naar elkaar en te weinig mensen kijken naar het paard.

Dat controleren gebeurt dus al jaren bij western en dat vraagt wel iemand met ervaring, maar hoort bij de organisatie. Net als jury, schrijvers, omroepers, bak sleper, wat bij western regelmatig tussendoor wordt gedaan vanwege de stops.

Qua welzijn hoeft niet alles op KNHS te komen, maar ze kunnen zich wel inzetten voor meer welzijn. Ze kunnen het balletje wat meer laten rollen. En met hun machtspositie denk ik echt dat zij wel invloed kunnen uitoefenen op gemeentes dat schuilstallen moeten kunnen.

En ja, ik vind bomen ook beschutting, maar het ligt wel aan het geheel en dara zit het gevaar. Ik heb een boom, dus ik voldoe is een risico als dat verder een natte zooi is en er teveel paarden op een klein stukje staan.

Overal, echt overal kan geinvesteerd worden in een droge ondergrond, lig/rol plek. We hebben genoeg kennis en middelen inmiddels om elke bodem geschikt te maken. Dat kost geld, maar mensen vinden vaak een goede rijdbare bak wel de investering waard. Dat is voor eigen plezier.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-22 11:58

pol013 schreef:
Ja? Dat doe jij liever?
Niet de mensen/momenten die het 'verkeerd' doen er uit filteren.
Maar iedereen stoppen?

Dan heb je misschien heel weinig vertrouwen in je paarden mede mens? Dat bijsturen niet eens meer mogelijk zou zijn?

Maar dan is de veronderstelling dat ze zonder die externe prikkel er wel mee gaan stoppen? Dooft het leed dan vanzelf uit? Of is juist samen komen, onder gecontroleerde omstandigheden, ook een kans tot verbetering?

Ik ben dus wel gewend dat er controle is en zonder gedoe.

Maar ben daardoor wel bang dat het thuis er eerder erger aan toe gaat, dan beter.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-22 12:03

Ik zie de wedstrijden afschaffen niet als oplossing voor de problemen. Die mensen doen dat dan thuis wel zonder verdere controle. En als ze nooit te horen krijgen dat het fout is, want hetzelfde bubbeltjes, gaat het ook nooit veranderen.

De wedstrijden zijn het probleem niet, de mensen die zulke dingen doen zijn het probleem. Alleen op wedstrijden ziet een groter publiek het.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-22 12:07

Gewoon geen wedstrijden in de hete maanden organiseren. En als ruiter je gezonde verstand gebruiken om je voor die maanden niet in te schrijven. Snap niet dat geld wederom boven welzijn wordt gesteld.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-22 12:11

Alsof in Nederland hete maanden ook altijd heet zijn? :)
Vaak maar een paar dagen per week en zeker niet elke week.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-22 12:23

Ik heb op dat gebied weinig vertrouwen in de mens.
Wat je op wedstrijden ziet is de afgezwakte versie van thuis.
Maar ik zeg niet dat wedstrijden moeten stoppen maar wel dat het een argument zou kunnen zijn omdat wel te doen.

Zonder wedstrijden zullen er misschien wel mensen stoppen want er is geen eer, glorie en uitdaging voor ze.
Waarom zou je thuis en kop in de krul ("die de jury graag wil zien") trekken als je jezelf nóóit aan een jury presenteert?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-22 12:24

Ik krijg ook een beetje het idee dat verenigingen koste wat kost willen doorgaan ook al vallen de mussen dood van het dak. Is het code rood door ijzel of wind...

Want anders lopen ze inkomsten mis. En wijzen dan naar de ruiters. Moeten zij maar betalen. En dan gaan ruiters alsnog want ja al betaald...

Maar als de knhs geen afdracht zou rekenen.. en je geen kosten hebt vindt je dat dan nog terecht?

Dan kunnen we bezig blijven natuurlijk. Knhs kan bij bepaalde weersomstandigheden ook best zelf beslissen alles af te lassen. Ze willen het alleen niet.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-22 12:25

Het is in Nederland al snel broeiierig door de hoge luchtvochtigheid. Boven 25 graden lopen al veel mensen te klagen dat het warm of benauwd is, laat staan hoe een dier/paard dit ervaart. Die heeft alleen niets in te brengen.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-22 12:36

Fransje:
Dat gebeurt nu al, mensen die gestopt zijn met wedstrijden vanwege beoordelingen of die daar geen zin hebben en nooit hebben gehad, maar alsnog wel zo rijden. Die blijven dus buiten het zicht en horen niet dat ze het fout doen. En als ze dag van een instructie horen stoppen ze bij die en nemen een ander.

Er zijn ook gewoon veel mensen die starte om te kijken waar ze staan. Wat iemand buiten hun eigen bubbeltjes ervan vindt. En die wel gewoon eerlijk en correct rijden. Die worden ook echt beloond hoor.

Shenavallie schreef:
Het is in Nederland al snel broeiierig door de hoge luchtvochtigheid. Boven 25 graden lopen al veel mensen te klagen dat het warm of benauwd is, laat staan hoe een dier/paard dit ervaart. Die heeft alleen niets in te brengen.

In alle jaren dat ik start heb ik maar 3 keer af moeten melden vanwege het weer. 1 keer wind, 2 keer warmte. Ook geluk met starttijden gehad misschien, maar Zo heel vaak is het niet zo warm dat je de hele dag niks kan. 2 jaar geleden een uitzondering met die hittegolven, maar anders kan je rustig s ochtends vroeg rijden. Dan is het nog geen 20 graden. En over warmte, dat is een deel paard kennen. Mijn huidige heeft 0 problemen ermee, ik rijd alleen niet op het warmste van de dag en ook niet 's avonds als het warm geweest is. Dus s ochtends en dan zorg ik dat ik voor 10 uur klaar ben. Maar zo heftig als jij het nu voor doet komen is het maar zelden. En de warmste maanden geen wedstrijden. Wat is dat in Nederland? De ene keer april al, de andere keer heb je een paar dagen net 25 graden in een jaar. Of komt het in september pas.

De trailer vind ik erger dan. Dus makkelijker aflassen, ja. Maar zo extreem van maanden niet, nee.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-22 12:40

Privé zo vroeg al rijden is natuurlijk prima, maar ik heb nog niet eerder van een wedstrijd gehoord die vroeg in de ochtend wordt gehouden.

Esmee_RS

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-22 12:40

Ik vraag me dus echt heel erg af of de eerder genoemde "maatregelen" iets zouden helpen in deze maatschappelijke discussie.

Neem bijvoorbeeld het filmpje van Lubach. Hij heeft het niet specifiek over doorgetrokken stangen, overmatig zweep- en spoorgebruik, modderige paddocks, wedstrijden tijdens heet weer, het op en neer vliegen voor internationale wedstrijden en ga zo maar door. Hij heeft het over de paardensport in zijn algemeen, waar een paard moet presteren omdat zijn eigenaar/berijder dit van hem verlangt.
Ik denk dat, zelfs al zouden alle paarden 24/7 buitenstaan op mooie droge bodems, iedereen bit-, spoor- en zweeploos zou rijden, ieder paard een passend zadel heeft, iedere ruiter eerst leert rijden op een simulator alvorens zij op een echt paard stappen en meer van dit soort maatregelen, een steeds groter wordend deel van de maatschappij nog steeds enkel de "superieure" mens dat zit op het "ondergeschikte" paard en van alles van hem verlangt ziet.
Waar ligt de grens tussen paarden(top)sport en paardrijden?

De samenwerking tussen mens en paard hoort in mijn ogen een verrijking op elkaars leven te zijn. Ik ben niet tegen het gebruiken van paarden voor de sport zolang het paard wordt voorzien in zijn basisbehoeften en de wil van de mens om te presteren niet te kosten gaat van de welzijn van het paard (zowel de topsportruiter als de recreatieruiter kunnen hierin tekort schieten).
Maar, ik heb het idee dat het beeld dat ik hierboven schetste iets blijvends is, waardoor dit een lastige discussie is.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-22 12:43

Balenciaga schreef:
Ik vraag me dus echt heel erg af of de eerder genoemde "maatregelen" iets zouden helpen in deze maatschappelijke discussie.

Neem bijvoorbeeld het filmpje van Lubach. Hij heeft het niet specifiek over doorgetrokken stangen, overmatig zweep- en spoorgebruik, modderige paddocks, wedstrijden tijdens heet weer, het op en neer vliegen voor internationale wedstrijden en ga zo maar door. Hij heeft het over de paardensport in zijn algemeen, waar een paard moet presteren omdat zijn eigenaar/berijder dit van hem verlangt.
Ik denk dat, zelfs al zouden alle paarden 24/7 buitenstaan op mooie droge bodems, iedereen bit-, spoor- en zweeploos zou rijden, ieder paard een passend zadel heeft, iedere ruiter eerst leert rijden op een simulator alvorens zij op een echt paard stappen en meer van dit soort maatregelen, een steeds groter wordend deel van de maatschappij nog steeds enkel de "superieure" mens dat zit op het "ondergeschikte" paard en van alles van hem verlangt ziet.

De samenwerking tussen mens en paard hoort in mijn ogen een verrijking op elkaars leven te zijn. Ik ben niet tegen het gebruiken van paarden voor de sport zolang het paard wordt voorzien in zijn basisbehoeften en de wil van de mens om te presteren niet te kosten gaat van de welzijn van het paard (zowel de topsportruiter als de recreatieruiter kunnen hierin tekort schieten).
Maar, ik heb het idee dat het beeld dat ik hierboven schetste iets blijvends is, waardoor dit een lastige discussie is.

De beelden die hij laat zien fixeren stuk voor stuk op de onvriendelijkheden en mishandeling die plaats vindt gedurende die prestatie. Het feit dat de paarden niet eens genoemd worden wanneer men iedereen bedankt voor de mooie sport. Als die beelden er niet of amper waren dan zou hij simpelweg geen argument hebben.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-22 12:44

Bij die extremisten als Peta en dier en recht zal inderdaad niets goed genoeg zijn.
Dat soort lui kan ik niet serieus nemen.

Maar de gemiddelde burger zal het echt niet allemaal als superieure mens en ondergeschikte paard zien.
Want ook dan mogen zijn geen hond of cavia meer hebben.
Want dan bepalen wij ook hoe ze gehouden worden en wat ze te eten krijgen en bij honden ook dat ze moeten luisteren enz.
Dat gaat echt wel veel mensen te ver.

Balenciaga schreef:

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-22 12:48

Er worden stokken gezocht om mee te slaan. Daar is in de huidige woke/cancelcultuur niet veel voor nodig.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-22 12:53

elnienjo schreef:
Er worden stokken gezocht om mee te slaan. Daar is in de huidige woke/cancelcultuur niet veel voor nodig.

Ze hoeven ze niet te zoeken, we bieden ze aan per bos.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-22 12:57

Het gaat natuurlijk niet alleen om hitte. Te harde wind, hagel, gladheid etc kunnen ook redenen zijn.

In eerste instantie denk ik dat mensen thuis doorgaan en zelfs harder pakken als ze op wedstrijd "perfect" moeten rijden zonder hun hulpmiddelen.

Aan de andere kant, ga je bij heel veel paarden door de mand vallen als je thuis met grove spoor rijdt en op wedstrijden niks om mag. En paarden waarvan hun mond flink kapot gereden wordt, reageren vaak niet meer goed op een zachter bit en subtiele hulpen.

En wat er thuis gebeurt is 1 ding, maar wat je als voorbeeld laat zien gaat ook meespelen. Dat kan zich als olievlek verspreiden.
En dan gaat het jaren duren, maar wel door naar alle lagen. Mensen die willen les of een paard in training en dan komen trainers er niet meer mee weg als ze niet correct trainen en lesgeven.

Als in jouw wereld mensen netjes rijden, gaan die misstanden meer opvallen.

Ik ben weleens in een discussie beland hier op Bokt, dat het allemaal wel meevalt op stallen. Maar het is een beetje soort zoekt soort.
Als het op een stal normaal en geaccepteerd is om flink aan te pakken, wordt er vaak ook onderling zo over paarden gesproken, durven mensen niks te zeggen of ergens tegenin te gaan en houd je ook de mensen over die gelijkgestemd zijn.

Gaat het er netjes aan toe, zal iemand die het bit door de mond trekt wel erg opvallen en aangesproken worden of weggestuurd.

Ayasha schreef:
elnienjo schreef:

Nou dat!

Als er geen beelden waren, kon niemand wat zeggen of laten zien. Gaat het om 1 geval, of 1 incident, komt het echt niet bij Lubach terecht.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-22 13:06

Citaat:
Als in jouw wereld mensen netjes rijden, gaan die misstanden meer opvallen.

Ik ben weleens in een discussie beland hier op Bokt, dat het allemaal wel meevalt op stallen. Maar het is een beetje soort zoekt soort.
Als het op een stal normaal en geaccepteerd is om flink aan te pakken, wordt er vaak ook onderling zo over paarden gesproken, durven mensen niks te zeggen of ergens tegenin te gaan en houd je ook de mensen over die gelijkgestemd zijn.

Gaat het er netjes aan toe, zal iemand die het bit door de mond trekt wel erg opvallen en aangesproken worden of weggestuurd.

En hier ben ik het ook echt mee eens.
Voordat ik de paarden aan huis stond ik op een stal, hele dag weidegang in groepen. Ook in de winter.
Paarden van recreatie tot Z sport.
Maar dan heb je al een bepaalde groep te pakken die de paarden al buiten wil.
En onvriendelijk rijden werd inderdaad niet geaccepteerd. Er zijn in de tijd wel ruiters geweest, maar die vertrekken idd weer, want die krijgen dus wel commentaar op een stal waar dat niet gebruikelijk is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-22 13:10

Ayasha schreef:
elnienjo schreef:

Dit ja! En dat is het hele probleem