Vegan

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cer

Re: Vegan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-22 15:35

Ik heb niet veel verstand van het onderwerp an sich..
maar over dat scheiden van kalf/moeder (koeien of andere prooidieren).. Ik ben geen bioloog en ik wil ook zeker niet beweren dat die dieren er geen emotie/gevoel (of hoe noem je dat) bij hebben, maar ik had altijd het idee dat het vooral voor prooidieren heel onhandig is om (lange) rouwperiodes te hebben omdat, vnl in een kudde, de kans best aanwezig is dat je je jong verliest aan een roofdier. En dat het instinct er ook voor zorgt dat ze verder gaan. Is dat moeder'gevoel' iets wat mensen eraan hangen (of hoe noem ik dat voorzichtig). De natuur is best vaak keihard, daar heeft instinct misschien iets mee gedaan?

Het is geen harde wetenschap natuurlijk, maar op docu's zag je wel een periode van 'oh waar is mijn baby' maar daarna moeten ze wel verder.. (olifanten doen dat weer anders dacht ik)

Maar goed, dit is een beetje off topic..

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-22 15:36

Superpony, jouw post doet me denken aan een vriendin van mij die een paar jaar biologisch boerin is geweest. Die kreeg de opmerking dat haar koeien nooit zo uitgelaten zijn als ze weer naar buiten mogen. Dat klopt, want die kwamen ook in de winter vrijwel dagelijks buiten voor tenminste een paar uurtjes. :D

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-22 15:39

Ik durf niet te zeggen hoe het gaat op boerderijen met een melkrobot.
Maar bij boeren die nog op de traditionele manier melken vind ik het persoonlijk geen optie om de kalveren bij hun moeder te laten lopen. Dit is gewoon naar mijn mening niet veilig voor de kalveren. De kans dat ze verdrukt worden is namelijk dan best groot.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-22 15:42

kiki1976 schreef:
Maar bij boeren die nog op de traditionele manier melken vind ik het persoonlijk geen optie om de kalveren bij hun moeder te laten lopen. Dit is gewoon naar mijn mening niet veilig voor de kalveren. De kans dat ze verdrukt worden is namelijk dan best groot.

Van wat ik heb gezien liepen de kalfjes met de mama's mee naar de melkstal en gingen dan even apart in een soort paddock met zicht op de melkstal. Dat was even een heel gedoe, maar eenmaal gewend ging dat perfect.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-22 15:43

Jessix, verschilt misschien per stal, degene waar ik geweest ben kon dat niet. Maar weet niet of dat een optie is als je het jaar rond kalveren hebt

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-22 15:46

Cer schreef:
maar over dat scheiden van kalf/moeder (koeien of andere prooidieren).. Ik ben geen bioloog en ik wil ook zeker niet beweren dat die dieren er geen emotie/gevoel (of hoe noem je dat) bij hebben, maar ik had altijd het idee dat het vooral voor prooidieren heel onhandig is om (lange) rouwperiodes te hebben omdat, vnl in een kudde, de kans best aanwezig is dat je je jong verliest aan een roofdier. En dat het instinct er ook voor zorgt dat ze verder gaan. Is dat moeder'gevoel' iets wat mensen eraan hangen (of hoe noem ik dat voorzichtig). De natuur is best vaak keihard, daar heeft instinct misschien iets mee gedaan?

Het is geen harde wetenschap natuurlijk, maar op docu's zag je wel een periode van 'oh waar is mijn baby' maar daarna moeten ze wel verder.. (olifanten doen dat weer anders dacht ik)

Ik denk dat dieren wel anders zijn dan mensen daar in. Mensen blijven zich het "waarom?" afvragen terwijl het dier in het nu leeft en het leven inderdaad weer gewoon verder gaat. Toch zie je dat dieren wel echt kunnen rouwen. En het moederinstinct bij zoogdieren is natuurlijk wel gewoon het zorgen voor en beschermen van je eigen kind. Dus geef de koe de keus dan zou het meest waarschijnlijk wel voor het kalf kiezen, vermoed ik zo. Maar als die keuze er niet is dan zal het dier zich daar wel snel naar schikken.

Wat ik dan wel altijd bijzonder vind is dat we het voor de koe vrij normaal vinden. Maar voor het paard echt super zielig als moeder of kind komt te overlijden. Dan gaan we op zoek naar een pleegmoeder of pleegveulen.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-22 15:47

Jessix schreef:
Superpony, jouw post doet me denken aan een vriendin van mij die een paar jaar biologisch boerin is geweest. Die kreeg de opmerking dat haar koeien nooit zo uitgelaten zijn als ze weer naar buiten mogen. Dat klopt, want die kwamen ook in de winter vrijwel dagelijks buiten voor tenminste een paar uurtjes. :D

Met paarden vaak net zo.

Maar als je het er dan met mensen over hebt, vullen ze het naar eigen emotie en gemak in verder.

kiki1976 schreef:

Maar daar gaat het de mensen eigenlijk niet om.

Het gaat de mensen erom dat alles wordt gedaan zodat wij mensen kunnen genieten van melk, kaas, boter etc.

Mensen die tegen melk etc zijn, zouden liever iets anders zien dan de robot als daarvoor koe en kalf gescheiden moeten worden.

Cer schreef:

Maar dat staat wel los ervan of het een keus is van de koe of dat het gebeurt voor ons, de mens? Een dier zal anders reageren, maar het is anders als de koe mag kiezen na geboorte.

En ook mensen die een kind verliezen gaan door. Ja, we uitten ons, zijn verdrietig etc. Maar toch zullen we eten, slapen etc. En op een voor ieder ander termijn, pakken de meesten toch weer de draad van hun leven op.

Maar dat hangt ook van het diersoort af. Katten en honden zijn weer anders dan paarden en koeien bijvoorbeeld.
Maar heb je het over diervriendelijk, heb je het over de dieren de keus geven die past bij hun natuurlijke behoefte en gedrag.

Waar ik dus wel af en toe melk drink en ook echte boter gebruik, kaas eet etc. Maar qua verstand en gevoel, ben ik het echt niet met alles eens.

Het lastige is wel dat je altijd heel erg voor of tegen moet zijn. Als je je uit, ben je anti boeren en dat ben ik 100% zeker niet. Ik vind ook oprecht niet dat alles hun schuld is. Veel zou beter kunnen als dat ook voor hun qua wetgeving allemaal zou kunnen en natuurlijk het financiele plaatje.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-22 15:49

kiki1976 schreef:
Jessix, verschilt misschien per stal, degene waar ik geweest ben kon dat niet. Maar weet niet of dat een optie is als je het jaar rond kalveren hebt

Dat verschilt uiteraard per stal. En wat je dan wil of wat kan moet ook per stal bekeken worden. En natuurlijk denken in mogelijkheden.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-22 15:52

BaileyMix schreef:
Het zegt denk ik meer over het eigen geweten - daar is overigens al een hoop over geschreven, heel interessant! - dat sommigen zo door het lint gaan.

Dit soort dingen heb ik je meer zien schrijven. En dit is dus precies wat mensen doet reageren.
Je meent te weten dat er dus iets mis is met het geweten van degenen die 'door het lint gaan' ? Het komt zo verschrikkelijk betweterig over.
Ik eet vlees, ik ben zwaar allergisch voor predikende vegetariërs/vega's. Betekent dit dat ik last heb van m'n geweten? Nee.
Ik heb gewoon geen enkel probleem met vlees eten. Heb ik een probleem met klootzakken die in een slachthuis een dier nog ff mishandelen? Zeker weten.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-22 15:53

Jessix schreef:
Wat ik dan wel altijd bijzonder vind is dat we het voor de koe vrij normaal vinden. Maar voor het paard echt super zielig als moeder of kind komt te overlijden. Dan gaan we op zoek naar een pleegmoeder of pleegveulen.

Is dat misschien omdat een veulen lastiger is om als wees op te voeden want er zijn er niet veel? (gelukkig) En vooral op een boerderij hebben ze per jaar meer kalveren, en kalfvoersysteemen enzo waardoor 'het wel goedkomt' (om het even plat te zeggen)

Citaat:
En ook mensen die een kind verliezen gaan door. Ja, we uitten ons, zijn verdrietig etc. Maar toch zullen we eten, slapen etc. En op een voor ieder ander termijn, pakken de meesten toch weer de draad van hun leven op.
Ik vind dat zelf niet vergelijkbaar, ook omdat mensen 'terugdenken', 'mijmeren' etc.. maar goed, ik geef ook niet aan of ik het oke vind of niet.

Ik weet ook niet in hoeverre dingen nu (nog) natuurlijk gedrag (hoeven) zijn en wat haalbaar is, of minimaal haalbaar moet zijn. Maar dit is denk ik wel al eerder voorbij gekomen in discussies :)

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-22 16:01

Cer schreef:
Is dat misschien omdat een veulen lastiger is om als wees op te voeden want er zijn er niet veel? (gelukkig) En vooral op een boerderij hebben ze per jaar meer kalveren, en kalfvoersysteemen enzo waardoor 'het wel goedkomt' (om het even plat te zeggen)

Maar dat is dan precies mijn punt. Het zijn besluiten uit oogpunt van wat voor een mens het makkelijkste is. :)

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-22 16:01

@Cer, wie zegt dat dieren dat niet doen?

Ik vind dat mijn merrie te grof en te vroeg is afgespeend. Ze was hier rustig, maar heeft wel vaak staan roepen en reageerde op andere, langs lopende paarden of van de buren in de verte.

Mijn menselijke gevoel daarbij? Kan.......Ze is nu drachtig en dan zijn ze vaak anders, maar het roepen is ook gestopt.

En paarden denken of voelen anders, maar dieren kunnen wel verbanden leggen. Ze is niet fijn behandeld en was stuk in haar mond. Dat weet ze echt heel goed, ondanks dat het heel is. Ze wist ook dondersgoed wanneer ze normaal klappen zou krijgen.

Alles waardoor wij paarden en dieren kunnen trainen, maar ook waardoor het soms mis gaat.

Een maiden is onervaren en de een zal het gelijk oppakken en de ander heeft wat hulp nodig. Vaak zijn ze dan bij nr2 al veel meer ervaren.
En daar is allemaal theorie voor, maar ik denk dat we heel veel juist niet weten en we veel dieren zwaar onderschatten.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-22 16:02

Dieren gaan sowieso heel anders met rouw om dan mensen.
Dat wil niet zeggen dat het niet valide is, dat dieren niet kunnen treuren of verdrietig kunnen zijn of een maatje missen. Dieren begrijpen het concept dood ook.

Wij mensen maken vaak de fout om te denken dat als iets anders is dan onze beleving het gelijk minder valide is.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-22 16:04

Wij hebben ook vleeskoeien, Blonde d'Aquitaines. De kalveren blijven ongeveer 6 maanden bij de koe. Hartstikke mooi natuurlijk en geweldig om te zien hoe de dynamiek is van een kudde.
Maar.....als we ze gaan scheiden dan mag je de eerste 2 dagen wel oordoppen in doen want het is een geloei van jewelste. De koeien blijven dan ook een week binnen. Zij wennen overigens sneller dan de kalveren.
Je kunt je dus afvragen wat beter is, direct weghalen voordat er een band is ontstaan of de kalveren erbij laten lopen.

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-22 16:05

Avalanche schreef:
Toen ik mezelf vegan noemde (en dat volgens de meer hardcore vegans niet was, want ik geef de hond rauw vlees, en de kat trouwens ook, ik heb daar ook echt bizarre reacties op gekregen, notabene van iemand waarvan de kat wegkwijnde omdat katten niet vegan kunnen leven) gingen mensen gewoon vlak voor me grote stukken vlees zitten eten, luid smakkend en hard verkondigen hoe lekker het wel niet was.

Dit is dus zoiets wat er bij mij totaal niet ingaat.... Hoe kan je roepen zo ontzettend begaan te zijn met de dieren, maar vervolgens je eigen dieren mishandelen door niet te willen voldoen aan het basisbehoefte? Zou net zo raar zijn als ik mn pony zou verplichten op vlees te leven. 8)7

troi schreef:
Ik denk eigenlijk dat veel gedrag dat als anti-vleeseter of anti-vegan wordt gezien gewoon algemeen hufterig gedrag is. Gewoon eikelige mensen die menen een excuus gevonden te hebben om al die eikeligheid naar buiten te laten :roll:

Denk dat dit de goede samenvatting is :+

Tiepfoudt

Dinopino schreef:
Tiepfoudt is er in Nederland geen overproductie van melk en vlees?

Overproductie betekent dat er meer wordt geproduceerd dan er gevraagd wordt. Als je stelt dat er geen voedsel meer geïmporteerd en geëxporteerd mag worden, dan is de conclusie inderdaad dat er een overproductie van melk en vlees is. Dat is nu niet het geval (en ik mag hopen dat dat het geval nooit gaat worden, want dan kunnen we (even gechargeerd gezegd) dag zeggen tegen thee/koffie/rijst/etc. en hallo tegen een winter vol met kool, wortel, kool, pastinaak, kool, spruitjes en eh... had ik kool al gezegd? :) ), dus is er ook geen sprake van overproductie. Momenteel wordt er trouwens van alle kanten hard getrokken aan melk en blijft de productie achter, waardoor de melkprijs al een hele tijd flink in de lift zit.

Lijkt het jou een goed idee om geen voedsel meer te importeren en exporteren?

Dinopino schreef:
Scheiden van moederdieren van hun kalven, kan me niet voorstellen dat dat de bedoeling ooit is geweest van de koe. Het goed zorgen voor dieren in gevangenschap lijkt me niet meer dan logisch. Maar de dieren hebben niet voor gevangenschap gekozen. Net zoals paarden die aan het werk gezet moeten worden, dat blijft, vind ik een rare gedachtenkronkel. Paarden werken in het wild ook niet.

Dat een dier niet kiest voor gevangenschap ben ik met je eens. Daarom vind ik dat wij als mens het aan het dier verplicht zijn er goed voor te zorgen, waarbij over de term 'goed' eindeloos en zinvol gediscussieerd kan worden. Overigens denk ik dat de mens vol met rare gedachtenkronkels zit. Ik moet er niet aan denken om mijn hond op te eten, maar heb de diepvries vol met vlees van eigen koeien liggen.

Ik vrees trouwens dat dit een onderwerp is waar we nooit uit gaan komen. Vraagje, heb je zelf huisdieren?

Dinopino schreef:
in mijn kompost zitten geen dierlijke producten.

Dat is harstikke mooi, maar geen antwoord op de vraag die ik stelde. Tenzij je volledig van eigen moestuin leeft uiteraard, dan heb ik niets gezegd :)

@superpony en @jessix: Ik ben het helemaal met jullie eens dat het niet het meest diervriendelijk is om koe en kalf te scheiden direct na de geboorte. En ik ben het er zelfs ook mee eens dat het dierenleed met zich meebrengt. Maar in mijn ogen is het klein leed, van zeer tijdelijke aard en daarom vind ik het te rechtvaardigen. Te meer omdat ik in onze ligboxenstal niet voor me kan zien hoe een klein kalf zich daar zou moeten redden. Koeien gaan soms vreselijk lomp met elkaar om. Een tochtige koe kan zo debiel doen dat ze zichzelf of een stalgenoot zo toetakelt dat we ze vervroegd moeten afvoeren. Ik moet er niet aan denken dat daar ook nog kalveren van 50 kilo tussen staan. Als het bij een ander lukt vind ik dat fantastisch want het is heerlijk om naar een moeder en haar jong samen te kijken, maar wat bij de een werkt hoeft niet altijd bij een ander ook goed te gaan.

Bedankt trouwens voor deze fijne manier van discussiëren :)

Cer

superpony schreef:
@Cer, wie zegt dat dieren dat niet doen?.

wetenschappers dacht ik, iets met bewustzijn, maar ik weet daar het fijne niet van hoor
(onderliggende vraag bijv is hoe paarden ketamine zouden kunnen ervaren, maar dat is weer een ander vraagstuk)

Citaat:
Maar dat is dan precies mijn punt. Het zijn besluiten uit oogpunt van wat voor een mens het makkelijkste is.

ik weet niet of het het makkelijkst is.. misschien dat ze dat op paardenfarms (of hoe heette dat?) wel zo gedaan hebben? En is dat gestopt vanwege commercieel niet aantrekkelijk, ik heb geen idee hoor..
Maar dat dat is dan denk ik niet 'omdat we het zielig vinden' maar vanuit commercieel oogpunt?

Gaat dit niet een beetje af van de oorspronkelijke vraagstelling?

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-22 16:13

@ Tiepfoudt Inderdaad een fijne, open discussie hier. :) Mooi om zo met elkaar van gedachte te wisselen.

@ Cer, ja gaat misschien te ver af van de oorspronkelijke vraag. (wat is die eigenlijk?;) )
Het ging er mij om, om diervriendelijkheid van verschillende kanten te bekijken.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-22 16:19

Jessix schreef:
@ Cer, ja gaat misschien te ver af van de oorspronkelijke vraag. (wat is die eigenlijk?;) )
Het ging er mij om, om diervriendelijkheid van verschillende kanten te bekijken.

Ik weet niet precies wat de oorsprong van dit topic is, maar ik vind inderdaad het van gedachten wisselen heel interessant :j

edit: teruggescrolled (want dat kan :') ) dus nu weet ik het wel. TS legt uit wat 'vegan' inhoudt voor haar :j Ja, daar zitten we een eindje vandaan nu

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-22 16:27

Juut schreef:
Avalanche schreef:
Toen ik mezelf vegan noemde (en dat volgens de meer hardcore vegans niet was, want ik geef de hond rauw vlees, en de kat trouwens ook, ik heb daar ook echt bizarre reacties op gekregen, notabene van iemand waarvan de kat wegkwijnde omdat katten niet vegan kunnen leven) gingen mensen gewoon vlak voor me grote stukken vlees zitten eten, luid smakkend en hard verkondigen hoe lekker het wel niet was.

Dit is dus zoiets wat er bij mij totaal niet ingaat.... Hoe kan je roepen zo ontzettend begaan te zijn met de dieren, maar vervolgens je eigen dieren mishandelen door niet te willen voldoen aan het basisbehoefte? Zou net zo raar zijn als ik mn pony zou verplichten op vlees te leven. 8)7

Dat is dus ook iets wat ik totaal niet begreep. Het is absoluut mishandeling om dieren de basis te ontzeggen. Maar goed, ik ben altijd al iemand geweest die niet in hokjes wil, omdat ik denk dat er in alles dingen zijn die niet kloppen en soms radicaal fout zijn.

Met de manier waarop ik met paarden werk doe ik dat ook niet. Ik maak overal gebruik van, maar wijs ook overal dingen af.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-22 16:30

BaileyMix schreef:
Oh! Over de bijen!

Honingbijen zijn een grote bedreiging voor wilde bijen (bijvoorbeeld de hommeltjes!) en mede daarom kan je ervoor kiezen geen honing van honingbijen te gebruiken. Wilde bijen zijn met uitsterven bedreigd, honingbijen niet.

Dit is een onderwerp waar ik zeer gepassioneerd over ben en ook oneindig veel onderzoeken over paraat heb, mocht iemand interesse hebben :')

Het ging er hier over dat die honingbijen op een ongelooflijke manier mishandeld worden. Bekijk het hier ergens geposte filmpje maar eens,vreselijk. Hoe verzint men het.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-22 16:31

Cer schreef:
Jessix schreef:

Ik weet niet precies wat de oorsprong van dit topic is, maar ik vind inderdaad het van gedachten wisselen heel interessant :j

edit: teruggescrolled (want dat kan :') ) dus nu weet ik het wel. TS legt uit wat 'vegan' inhoudt voor haar :j Ja, daar zitten we een eindje vandaan nu

Ik las het inderdaad ook. Er is eigenlijk geen vraag vanuit TS, ze deelt haar visie.
Maar ik denk dat er wel een mooi topic uit is ontstaan waarin met meerdere ideeën over het onderwerp en aanverwant. :)

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-22 16:37

Avalanche schreef:
Dieren gaan sowieso heel anders met rouw om dan mensen.
Dat wil niet zeggen dat het niet valide is, dat dieren niet kunnen treuren of verdrietig kunnen zijn of een maatje missen. Dieren begrijpen het concept dood ook.

Wij mensen maken vaak de fout om te denken dat als iets anders is dan onze beleving het gelijk minder valide is.

Dit ja. Juist omdat we het niet volledig begrijpen, zouden we voorzichtig moeten zijn en er bij twijfel vanuit moeten gaan dat andere diersoorten óók het soort gevoelens en emoties van mensen hebben.

Faelynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-22 16:58

Citaat:
Nou, ik heb het niet goed verwoord denk ik.. ik kan het wel kijken, en ik heb het ook wel gezien, maar ik hoef het niet perse te zien.
Het is ook lastig, want er zijn natuurlijk hele nare filmpjes in omloop maar zo gaat het niet overal.
En als iemand zou zeggen "je moet dít filmpje kijken!!!" en dat grenst aan dierenmishandeling en dan zou zeggen 'als je dit niet kan kijken etc..'.. maar zo bedoel je het wellicht niet.

Ik kan veel slechter tegen een filmpje waar een krokodil een achterpoot van een hert er half aftrekt en dat dier dan verdrinkt.. Niet dat dat niet mag, want dat is de natuur, maar ik hoef het ook niet perse te zien.
Een goed schot van een slager vind ik dan minder vervelend, Dat ze een dood dier stropen, vind ik moeilijk te duiden, want dan is het dood. Het ziet er niet prettig uit, maar het dier heeft er ook geen last van.
Ik vind het niet zo zwart-wit dan, zeg maar..

(jeemig wat schrijf ik onsamenhangend... maar goed, wellicht is het iets duidelijker)

Haha beetje onsamenhangend inderdaad, maar daar ben ik ook goed in, ik snap denk ik wel wat je bedoeld.
Ik zou sowieso nooit iemand vragen een filmpje te kijken hoor, gruwel er zelf ook van, maar het komt nog wel is voorbij op het nieuws zoals bij berichtgeving over de vogelgriep die uitgebroken is in een grote stal, of gewoon een filmpje die op je tijdlijn voorbij komt op fb ofzo.
Mensen die dat dan heel zielig vinden, maar wel de eerste beste plofkip in de supermarkt kopen zonder blikken of blozen, dat bedoel ik.
Als jij die wijze van industrie en dieren houden dus wel zielig vind, dan eet je waarschijnlijk ook gewoon ten minste biologisch vlees zegmaar, of maakt in ieder geval een bewuste keuze dat als het min of meer diervriendelijk geleefd en geslacht is, het dan binnen die voor jou bepaalde grens niet zielig is, maar die grens ligt dus ergens anders dan in die gemiddelde filmpjes waar ik het over heb, het gross van de vee-industrie. Dus het is ook zeker niet zwart wit. Ik zou het zelf sowieso nooit vlees kunnen eten, maar vind het altijd al super fijn om te horen als mensen in ieder geval nadenken over wat ze eten, en niet maar gewoon hun kop in het zand steken.

En ja ik vind sommige natuurdocumentaires ook zielig om t kijken, maar dat is de natuur en vind ik toch anders dan wij mensen die willens en wetens doelbewust een keuze maken om deze wijze van industrie te hanteren, het vervolgens zielig vinden, maar er toch bewust aan deelnemen, terwijl dat met en beetje nadenken, waar wij mensen prima tot in staat zijn, gewoon heel anders kan. Wat die vorm van anders voor iemand dan is, is op zich niet eens relevant. Voor mij is dat helemaal geen vlees of dierlijke producten gebruiken, voor een ander kan dat minderen zijn, en of een vriendelijk gehouden stuk vlees.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-22 17:05

Ja, heb empathie met ze idd.

En ik snap dat mensen zich aangevallen voelen door een moreel oordeel. Dat snap ik echt. Maar bedenk dan: het gaat niet over jou. Het gaat over dieren die een veel fijner leven kunnen krijgen. En de kleine dingen die jij daarin kan doen, maken voor dat dier een wereld van verschil.

Ik snap het fanatisme van vegans ook.
Ik voel dat zelf ook, maar dan met de paarden. Ik wéét (en heb het bewezen ook) dat het beter kan, dat het diervriendelijker kan. Dat stoppen met werken niet de grootste beloning voor het paard hoeft te zijn, maar je je paard juist heel blij kan maken met een werkje.

Tegenwoordig ben ik wat zachter. Maar ik vlieg nog weleens uit mijn stekker als iemand een paard probeert te laden en dan de binnendeur van de trailer niet even opzij doet, waardoor het paard er steeds pijnlijk met de borst tegenaan komt. Gek he dat dat paard die trailer niet in wil?
En op het moment dat zo iemand dan staat te zagen dat het zo lastig is om dat schot opzij te doen, en dat laden op deze manier veel sneller gaat (terwijl ze al 2 uur bezig verdomme en ze ziet de ironie niet he) dan kan ik wel echt uit mijn panty gaan.

Want die persoon heeft met 'r domme hoofd het paard heel veel leed en stress bezorgd, en een enorm probleem veroorzaakt, wat er niet had hoeven zijn in de eerste plaats, als ze gewoon even dat schot opzij had gedaan.

En dat is net hetzelfde met veganisme. Want als jij je eitjes niet meer koopt in de supermarkt, maar ze haalt bij de boer op de hoek, hoeven al die kuikens niet door de shredder.
Kleine moeite, groot resultaat.

En tegenwoordig probeer ik vooral mensen te overtuigen dat het zoveel beter kan en zo simpel is om leed te voorkomen, werkt wel iets beter :') maar bij de persoon met de trailer ging ik uit mijn stekker. En heb het paard getroost, want paard was echt erg ontdaan en overstuur, arm ding. Die vond dat ie helemaal die klappen niet verdiend had, en ik heb m groot gelijk gegeven. Dat was ook helemaal niet eerlijk. Hij had een domme baas.