Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
kiki1976 schreef:Ik durf niet te zeggen hoe het gaat op boerderijen met een melkrobot.
Maar bij boeren die nog op de traditionele manier melken vind ik het persoonlijk geen optie om de kalveren bij hun moeder te laten lopen. Dit is gewoon naar mijn mening niet veilig voor de kalveren. De kans dat ze verdrukt worden is namelijk dan best groot.
Cer schreef:Ik heb niet veel verstand van het onderwerp an sich..
maar over dat scheiden van kalf/moeder (koeien of andere prooidieren).. Ik ben geen bioloog en ik wil ook zeker niet beweren dat die dieren er geen emotie/gevoel (of hoe noem je dat) bij hebben, maar ik had altijd het idee dat het vooral voor prooidieren heel onhandig is om (lange) rouwperiodes te hebben omdat, vnl in een kudde, de kans best aanwezig is dat je je jong verliest aan een roofdier. En dat het instinct er ook voor zorgt dat ze verder gaan. Is dat moeder'gevoel' iets wat mensen eraan hangen (of hoe noem ik dat voorzichtig). De natuur is best vaak keihard, daar heeft instinct misschien iets mee gedaan?
Het is geen harde wetenschap natuurlijk, maar op docu's zag je wel een periode van 'oh waar is mijn baby' maar daarna moeten ze wel verder.. (olifanten doen dat weer anders dacht ik)
Maar goed, dit is een beetje off topic..
Jessix schreef:Superpony, jouw post doet me denken aan een vriendin van mij die een paar jaar biologisch boerin is geweest. Die kreeg de opmerking dat haar koeien nooit zo uitgelaten zijn als ze weer naar buiten mogen. Dat klopt, want die kwamen ook in de winter vrijwel dagelijks buiten voor tenminste een paar uurtjes.
kiki1976 schreef:Ik durf niet te zeggen hoe het gaat op boerderijen met een melkrobot.
Maar bij boeren die nog op de traditionele manier melken vind ik het persoonlijk geen optie om de kalveren bij hun moeder te laten lopen. Dit is gewoon naar mijn mening niet veilig voor de kalveren. De kans dat ze verdrukt worden is namelijk dan best groot.
Cer schreef:Ik heb niet veel verstand van het onderwerp an sich..
maar over dat scheiden van kalf/moeder (koeien of andere prooidieren).. Ik ben geen bioloog en ik wil ook zeker niet beweren dat die dieren er geen emotie/gevoel (of hoe noem je dat) bij hebben, maar ik had altijd het idee dat het vooral voor prooidieren heel onhandig is om (lange) rouwperiodes te hebben omdat, vnl in een kudde, de kans best aanwezig is dat je je jong verliest aan een roofdier. En dat het instinct er ook voor zorgt dat ze verder gaan. Is dat moeder'gevoel' iets wat mensen eraan hangen (of hoe noem ik dat voorzichtig). De natuur is best vaak keihard, daar heeft instinct misschien iets mee gedaan?
Het is geen harde wetenschap natuurlijk, maar op docu's zag je wel een periode van 'oh waar is mijn baby' maar daarna moeten ze wel verder.. (olifanten doen dat weer anders dacht ik)
Maar goed, dit is een beetje off topic..
kiki1976 schreef:Jessix, verschilt misschien per stal, degene waar ik geweest ben kon dat niet. Maar weet niet of dat een optie is als je het jaar rond kalveren hebt
BaileyMix schreef:Het zegt denk ik meer over het eigen geweten - daar is overigens al een hoop over geschreven, heel interessant! - dat sommigen zo door het lint gaan.
Jessix schreef:Wat ik dan wel altijd bijzonder vind is dat we het voor de koe vrij normaal vinden. Maar voor het paard echt super zielig als moeder of kind komt te overlijden. Dan gaan we op zoek naar een pleegmoeder of pleegveulen.
Ik vind dat zelf niet vergelijkbaar, ook omdat mensen 'terugdenken', 'mijmeren' etc.. maar goed, ik geef ook niet aan of ik het oke vind of niet.Citaat:En ook mensen die een kind verliezen gaan door. Ja, we uitten ons, zijn verdrietig etc. Maar toch zullen we eten, slapen etc. En op een voor ieder ander termijn, pakken de meesten toch weer de draad van hun leven op.
Cer schreef:Is dat misschien omdat een veulen lastiger is om als wees op te voeden want er zijn er niet veel? (gelukkig) En vooral op een boerderij hebben ze per jaar meer kalveren, en kalfvoersysteemen enzo waardoor 'het wel goedkomt' (om het even plat te zeggen)
Avalanche schreef:Toen ik mezelf vegan noemde (en dat volgens de meer hardcore vegans niet was, want ik geef de hond rauw vlees, en de kat trouwens ook, ik heb daar ook echt bizarre reacties op gekregen, notabene van iemand waarvan de kat wegkwijnde omdat katten niet vegan kunnen leven) gingen mensen gewoon vlak voor me grote stukken vlees zitten eten, luid smakkend en hard verkondigen hoe lekker het wel niet was.
troi schreef:Ik denk eigenlijk dat veel gedrag dat als anti-vleeseter of anti-vegan wordt gezien gewoon algemeen hufterig gedrag is. Gewoon eikelige mensen die menen een excuus gevonden te hebben om al die eikeligheid naar buiten te laten
Dinopino schreef:Tiepfoudt is er in Nederland geen overproductie van melk en vlees?
Dinopino schreef:Scheiden van moederdieren van hun kalven, kan me niet voorstellen dat dat de bedoeling ooit is geweest van de koe. Het goed zorgen voor dieren in gevangenschap lijkt me niet meer dan logisch. Maar de dieren hebben niet voor gevangenschap gekozen. Net zoals paarden die aan het werk gezet moeten worden, dat blijft, vind ik een rare gedachtenkronkel. Paarden werken in het wild ook niet.
Dinopino schreef:in mijn kompost zitten geen dierlijke producten.
superpony schreef:@Cer, wie zegt dat dieren dat niet doen?.
Citaat:Maar dat is dan precies mijn punt. Het zijn besluiten uit oogpunt van wat voor een mens het makkelijkste is.
Jessix schreef:@ Cer, ja gaat misschien te ver af van de oorspronkelijke vraag. (wat is die eigenlijk?;) )
Het ging er mij om, om diervriendelijkheid van verschillende kanten te bekijken.
Juut schreef:Avalanche schreef:Toen ik mezelf vegan noemde (en dat volgens de meer hardcore vegans niet was, want ik geef de hond rauw vlees, en de kat trouwens ook, ik heb daar ook echt bizarre reacties op gekregen, notabene van iemand waarvan de kat wegkwijnde omdat katten niet vegan kunnen leven) gingen mensen gewoon vlak voor me grote stukken vlees zitten eten, luid smakkend en hard verkondigen hoe lekker het wel niet was.
Dit is dus zoiets wat er bij mij totaal niet ingaat.... Hoe kan je roepen zo ontzettend begaan te zijn met de dieren, maar vervolgens je eigen dieren mishandelen door niet te willen voldoen aan het basisbehoefte? Zou net zo raar zijn als ik mn pony zou verplichten op vlees te leven.![]()
BaileyMix schreef:Oh! Over de bijen!
Honingbijen zijn een grote bedreiging voor wilde bijen (bijvoorbeeld de hommeltjes!) en mede daarom kan je ervoor kiezen geen honing van honingbijen te gebruiken. Wilde bijen zijn met uitsterven bedreigd, honingbijen niet.
Dit is een onderwerp waar ik zeer gepassioneerd over ben en ook oneindig veel onderzoeken over paraat heb, mocht iemand interesse hebben
Cer schreef:Jessix schreef:@ Cer, ja gaat misschien te ver af van de oorspronkelijke vraag. (wat is die eigenlijk?;) )
Het ging er mij om, om diervriendelijkheid van verschillende kanten te bekijken.
Ik weet niet precies wat de oorsprong van dit topic is, maar ik vind inderdaad het van gedachten wisselen heel interessant
edit: teruggescrolled (want dat kan) dus nu weet ik het wel. TS legt uit wat 'vegan' inhoudt voor haar
Ja, daar zitten we een eindje vandaan nu
Avalanche schreef:Dieren gaan sowieso heel anders met rouw om dan mensen.
Dat wil niet zeggen dat het niet valide is, dat dieren niet kunnen treuren of verdrietig kunnen zijn of een maatje missen. Dieren begrijpen het concept dood ook.
Wij mensen maken vaak de fout om te denken dat als iets anders is dan onze beleving het gelijk minder valide is.
Citaat:Nou, ik heb het niet goed verwoord denk ik.. ik kan het wel kijken, en ik heb het ook wel gezien, maar ik hoef het niet perse te zien.
Het is ook lastig, want er zijn natuurlijk hele nare filmpjes in omloop maar zo gaat het niet overal.
En als iemand zou zeggen "je moet dít filmpje kijken!!!" en dat grenst aan dierenmishandeling en dan zou zeggen 'als je dit niet kan kijken etc..'.. maar zo bedoel je het wellicht niet.
Ik kan veel slechter tegen een filmpje waar een krokodil een achterpoot van een hert er half aftrekt en dat dier dan verdrinkt.. Niet dat dat niet mag, want dat is de natuur, maar ik hoef het ook niet perse te zien.
Een goed schot van een slager vind ik dan minder vervelend, Dat ze een dood dier stropen, vind ik moeilijk te duiden, want dan is het dood. Het ziet er niet prettig uit, maar het dier heeft er ook geen last van.
Ik vind het niet zo zwart-wit dan, zeg maar..
(jeemig wat schrijf ik onsamenhangend... maar goed, wellicht is het iets duidelijker)