Obesitasmedicijn in basispakket: 'Maar niet voor iedereen'

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-22 16:17

Mijn honger gaat ook niet weg, maar ik val ook weer niet flauw of word ook niet chagrijnig bij honger.
Dus kan ik het best goed negeren.
Zo zie je maar dat elk lichaam anders reageert.

Dat heeft niets te maken met echte honger gevoeld hebben, dat is gewoon een gemene opmerking.
Elk lichaam is anders.
Je lichaam moet ook een signaal geven dat je vol zit, dat is bij sommige mensen dus bijvoorbeeld niet.
En ja dan is vechten tegen niet een boterham meer pakken moeilijk.
Ja dan kun je zeggen zie je wel het gaat toch door het mondje..ja. Maar ook nee. Want als dat niet verstoord was had je dat gevecht niet. Dagelijks.

Gelukkig is dat bij mij persoonlijk weer niet aan de hand.
Verder kan ik wel op zoek gaan naar eten, maar verder als boterhammen en yoghurt heb ik niet veel anders in huis, dus ben ik zo uitgezocht. :D

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-22 16:19

Afbeelding

Voor degene die zegt dat het absoluut niet kan!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-22 16:23

Ceffyl schreef:
Als jouw bloedsuikerspiegel altijd fluctueert omdat je constant eet dan val je inderdaad flauw. Maar dat wil niet zeggen dat je daar geen verandering in kan aanbrengen. Sterker nog, ik denk dat je je er beter van gaat voelen. Een voedingsdeskundige kan je helpen om eten te kiezen dat je bloedsuikerspiegel niet in 1x hoog laat pieken, dat voor een langzamere afgifte zorgt zodat je langer vol zit. En je lijf past zich dan vanzelf aan waardoor je merkt dat je niet meer die snaaiaanvallen krijgt.

Edit: ik wil niemand de grond in stampen. Ik reageer alleen op excuses als kan niet, lukt niet.

Edit 2: ik trek me verder terug. Ik wens iedereen oprecht succes. En je kunt meer dan je denkt!

Wat knap dat jij weet dat ik de hele dag door eet.
In werkelijkheid heb ik bij stress (en dat heb ik vrijwel continu veel te veel) 0.0 hongergevoel. Ik moet bewust op tijdstippen eten en zelfs dan gaat het nog regelmatig mis, of ik vergeet te eten.
Ik zal het volgende keer maar negeren als ik bibberig word want blijkbaar kun je niet flauwvallen als je niet de hele dag door eet.

neetoch

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-22 16:24

Ik begrijp eerlijk gezegd niet zo goed wat de mensen die het doen voorkomen het zelf allemaal prima voor elkaar hebben en een goed gewicht zeggen te hebben hier te zoeken hebben in een topic als dit? Met de neerbuigende reacties help je niemand al is het de afgrond nog verder in. Wat zegt dit over jullie?

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-22 16:25

Hoe zwaarder je wordt, hoe groter je maag, hoe minder snel je vol zit. Bijna niemand wordt geborgen zonder gevoel van verzadiging. 99,9% van de baby’s stopt vanzelf met eten als ze vol zitten.

Dat niet vol raken ontstaat dus later pas. Bijvoorbeeld doordat we niet meer bewust eten, maar er 20 dingen naast doen en ons eten in 5/10 minuten naar binnen schuiven terwijl het signaal van je maag naar je hersenen dat je aan het eten bent langer duurt

Shadow0

Ceffyl schreef:
Ik zeg niet dat mensen zich moeten uithongeren. Ik wilde alleen duiden dat mensen die claimen al haast niks te eten en toch aankomen gewoon nonsens is. Het kán fysiek niet dat je aankomt van niks.

Maar wie begon er over de hongerwinter?

Het kan inderdaad niet dat je aankomt van helemaal niks eten. Als je mensen echt uithongert zullen mensen inderdaad afvallen en daarna dood gaan, nadat er eerst enorme schade is gedaan.

Maar het kan dus wel dat mensen aankomen van eten waar andere mensen niet van aankomen en wat binnen het normale valt, en wat je ook nodig hebt om voldoende overige voedingsstoffen te hebben qua mineralen en vitaminen en eiwitten. Uithongeren is geen goede oplossing daarvoor, want het doet ernstige schade aan je lichaam. Spieren en organen kunnen al eerder in dat proces beschadigd raken.

Mizora

Ceffyl schreef:
Ik geloof gewoon niet dat mensen die minstens 3x per dag eten ooit echte honger gevoeld hebben en ik vind zulke opmerkingen ook aso naar derde wereld landen waar echte honger heerst en mensen letterlijk sterven omdat ze niks te eten hebben. En dat dan hier iemand met overgewicht gaat zitten zeuren dat ze flauwvallen van de honger. Nee, dat begrijp ik niet. Sorry.

Ik kan je verzekeren dat een week watervasten voor mij een stuk gemakkelijker is dan een week gematigd eten. Het hongergevoel bij het laatste is namelijk veel sterker. En "gewoon" stoppen met eten bij feitelijk voldoende gegeten hebben maar nog steeds honger hebben kan ik soms, als ik genoeg energie en geen stress heb. Want nee, dat hongergevoel gaat niet weg, dat blijft gewoon permanent wisselend tussen de voorgrond en achtergrond aanwezig en is een permanent gigantisch energielek en concentratielek als ik er niet aan toe geef. Mijn verzadiging zit 500 tot 1000kcal boven onderhoud, wat betekent dat ik een halve tot hele kg per week aan kom als ik me er niet tegen verzet. En dan heb ik het dus nog niet eens over afvallen, want dan eet je nog eens 500 tot 1000kcal minder.

Wat je hier laat zien is dat je nul begrip en inlevingsvermogen hebt voor mensen waarbij dit zwaardere beperkingen zijn dan bij jou.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-22 16:27

neetoch schreef:
Ik begrijp eerlijk gezegd niet zo goed wat de mensen die het doen voorkomen het zelf allemaal prima voor elkaar hebben en een goed gewicht zeggen te hebben hier te zoeken hebben in een topic als dit? Met de neerbuigende reacties help je niemand al is het de afgrond nog verder in. Wat zegt dit over jullie?

Ik denk dat er (terecht) vragen zijn over de werking en vergoeding van een medicijn. Het is symptoombestrijding. Laat dat geld gestopt worden in de geestelijke gezondheidszorg en het verlagen van de btw op groente bijvoorbeeld

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-22 16:30

neetoch schreef:

+:)+

dat vraag ik me ook af : wat zegt dat over jullie?

Compensatie van de voeding, je dus op een andere manier voeden?
Onzekere typjes met een laag zelfbeeld die voeden door het neerhalen van andere?

Ja zie de vraagtekens, ik heb de antwoorden ook niet.
Maar dat komt even in mij op.

Soepblik

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-22 16:32

Ik vind het vooral zeer verrassend dat de GGZ niet standaard (volledig) in het basispakket zit terwijl toch echt de grote meerderheid van mensen onder de 30 mentale problemen heeft, maar dat dit voor een kleine minderheid wel kan?

purny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-22 16:33

Ceffyl schreef:
I rest my case _/-\o_

Wat bedoel je hier mee?

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-22 16:35

Ceffyl schreef:
Als jouw bloedsuikerspiegel altijd fluctueert omdat je constant eet dan val je inderdaad flauw. Maar dat wil niet zeggen dat je daar geen verandering in kan aanbrengen.

Ik denk dat je oorzaak en gevolg nogal omdraait. Mij lijkt de kans groot dat bij tenminste een deel van de mensen de bloedsuikerspiegel juist heel erg wisselt doordat er in het interne stofwisselingssysteem dingen niet helemaal goed zijn afgesteld. En dat het eetpatroon daar een reactie op is, niet de oorzaak.

En misschien dat er wel medicijnen zijn die verandering kunnen geven in de werking van dat systeem van bloedsuikerspiegel en wisselingen, waardoor het eetpatroon in reactie daarop ook verandert.

Citaat:
Een voedingsdeskundige kan je helpen om eten te kiezen dat je bloedsuikerspiegel niet in 1x hoog laat pieken, dat voor een langzamere afgifte zorgt zodat je langer vol zit. En je lijf past zich dan vanzelf aan waardoor je merkt dat je niet meer die snaaiaanvallen krijgt.

Nou ja, nee, bij een deel van de mensen past het lichaam zich daar wellicht op aan. En bij een ander deel van de mensen... misschien wel niet. Want het zijn ingewikkelde processen waar we geen volledige controle op hebben. Je kunt best dingen uitproberen, en wat voor jou werkt is mooi meegenomen... maar doen alsof het daarmee DUS voor iedereen zo werkt is gewoon niet waar.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-22 16:40

Soepblik schreef:
Ik vind het vooral zeer verrassend dat de GGZ niet standaard (volledig) in het basispakket zit terwijl toch echt de grote meerderheid van mensen onder de 30 mentale problemen heeft, maar dat dit voor een kleine minderheid wel kan?

Ik denk dat dat het verschil is. Dit is dan nog betaalbaar. Want is maar een kleine groep.

Al ben ik het compleet met je eens dat geestelijke gezondheidszorg en het uitknijpen daarvan denk ik onder de streep duurder is dan het wel tijdig behandelen van mensen.
Ook betreft mensen die verward raken en zo gevaarlijke dingen uitspoken in de maatschappij naar andere toe.
Ik denk echt dat dit in vele gevallen voorkomen had kunnen worden.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-22 16:52

996981 schreef:
Ik denk dat er (terecht) vragen zijn over de werking en vergoeding van een medicijn. Het is symptoombestrijding. Laat dat geld gestopt worden in de geestelijke gezondheidszorg en het verlagen van de btw op groente bijvoorbeeld

Medicijnen zijn heel vaak symptoombestrijding. De vraag is vooral welk symptoom je moet bestrijden: is dat een onderliggend psychisch probleem (vaak genoeg niet en soms wel), een gedrags-/routine-issue (kan zeker uitmaken maar dus lang niet altijd), of is het onderliggende probleem nou juist iets aan de hormonale/fysieke kant? Dan is medicatie die invloed heeft op de biomedische kant heeft misschien juist veel directer en logischer dan proberen het via wilskracht op te lossen.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-22 16:53

neetoch schreef:

Dat zegt dat we ons verbazen over wat men in dit land allemaal vergoed krijgt terwijl andere gebieden gekort worden. Terwijl men ook zelf kan kiezen wat minder naar binnen te schuiven.

ivy_power89

Re: Obesitasmedicijn in basispakket: 'Maar niet voor iedereen'

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-22 16:59

Dan moeten we ook maar stoppen met het vergoeden van zorg voor COPD patiënten want die hebben het tenslotte ook zelf veroorzaakt door bijv te roken.
Laten die het dan ook maar zelf betalen, de ziekenhuis opnames, zuurstof zorg etc.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-22 17:13

ivy_power89 schreef:
Dan moeten we ook maar stoppen met het vergoeden van zorg voor COPD patiënten want die hebben het tenslotte ook zelf veroorzaakt door bijv te roken.
Laten die het dan ook maar zelf betalen, de ziekenhuis opnames, zuurstof zorg etc.

Idd of de stoppen met roken cursussen.
En helemaal de ivf behandeling omdat men zo nodig een kind op de wereld wil zetten die toch al naar de klote is.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-22 17:15

Of letsel van paardrijden. Is ook geen eerste levensbehoefte, en kan iedereen mee stoppen.
Daar waar eten dat nog wel is.
Je kunt niet zeggen ik stop...of ja dat kan wel...en uiteindelijk val je af tot botjes in het graf. Dat is wel het goedkoopste, dat is zo :j

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-22 17:20

ivy_power89 schreef:

Met de juiste vergelijking kun je zeggen ook maar stoppen mensen met een bmi boven de 40 te behandeld voor ziektes ontstaan door obesitas. Dan klopt het pas wat je zegt

Hoe zit dat met willen stoppen met roken, zitten daar vergoedingen aan vast?

Het maakt mij overigens niet uit wie wat vergoed krijgt.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-22 17:23

Jis_ schreef:
ivy_power89 schreef:

Met de juiste vergelijking kun je zeggen ook maar stoppen mensen met een bmi boven de 40 te behandeld voor ziektes ontstaan door obesitas. Dan klopt het pas wat je zegt

Wordt 100% vergoed vanuit de basisverzekering

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-22 17:23

Jis_ schreef:
ivy_power89 schreef:

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... %20betalen.

Citaat:
De basisverzekering vergoedt hulp bij stoppen met roken (jaarlijks 1 programma). Het gaat om methoden die werken, zoals persoonlijke coaching of groepstrainingen. De vergoeding is 100%: u hoeft sinds 1 januari 2020 geen eigen risico meer te betalen. Er zijn wel voorwaarden. Zo moet u een behandeling krijgen bij iemand die is aangesloten bij uw zorgverzekeraa

compleet gratis is stoppen met roken.

Als we het dan hebben over iets onzinnigs in de basis.

Desireeeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-22 17:34

Ondertussen volg ik al een tijdje het topic, en ben ik verbaasd welke kant het op gaat. Het zou juist een ontzettend leerzaam topic kunnen zijn, voor iedereen. :)

Zoals ik het zie, zijn er 2 "kampen" in het topic: 1. "Alles wat je aankomt is doordat je teveel naar binnen schuift", en 2. "Ik heb een medische aandoening waardoor ik er niks aan kan doen dat ik aankom"

Ik denk dat beiden kampen (deels) juist zijn, maar dat alle nuance verloren is gegaan. Het is niet zo zwart/wit.

Er zijn ontzettend veel aspecten die meespelen in het hebben van een gezond gewicht:
- Hoeveel kennis heb je van voeding, van de werking van het lichaam, etc.
- Welk voedingspatroon is jou van vroeg af aan aangeleerd?
- In hoeverre heb je een wetenschappelijke achtergrond, waardoor je sceptisch bent naar alles wat tegenwoordig online staat? (Want iedereen kan wat online gooien en iedereen heeft een eigen mening en eigen ervaring. Dat betekent niet dat het voor iedereen werkt!)
- Welke mensen heb je in je online en offline omgeving om je heen, zijn dát mensen met kennis? Zijn dat mensen die je neerhalen? Of zijn dat mensen die dezelfde "fouten" maken door gebrek aan kennis?
- Afvallen is niet alleen fysiek, maar ook mentaal. Hoe ga je daarmee om?
- En zo kan ik nog uren doorgaan.

Dit zijn heel veel problemen die in de maatschappij liggen: gebrek aan kennis over voeding omdat het niet in educatie wordt meegenomen, het feit dat iedereen alles online kan gooien, het feit dat gezond eten ontzettend duur is, maar ook marketing strategieën die je laten geloven dat bepaalt voedsel "gezond" is, terwijl het in werkelijkheid niet zo is.

Er zijn een heleboel mensen waarbij medische redenen meespeelt, absoluut. Er zijn ook een heleboel mensen waarbij dat níet het geval is.
Ik zie veel bokkers in het topic uitleggen waarom het voor hen niet zo simpel is om af te vallen: maar als je een medische conditie is dan gelden de opmerkingen van het andere kamp niet voor jou, toch? En dit zeg ik met de beste bedoelingen, want dan hoef je jezelf dus niet te verdedigen! :)
Het is ontzettend vervelend als je er door medische (fysieke of mentale) redenen je er niks tot weinig aan kan doen. Dat betekent echter niet, dat NIEMAND er wat aan kan doen. Er zijn genoeg mensen die wel te veel eten en daardoor aankomen. Maar dan is de vraag: wat is de oorzaak van het probleem?

Want de oorzaken kunnen heel breed zijn, en heel veel oorzaken liggen ook bij de maatschappij (zoals eerder benoemd).

Dat betekent niet dat het hun eigen schuld is dat ze obesitas hebben, immers groei je van jongs af aan op in een bepaalde omgeving, maar dat betekent óók niet dat iedereen standaard een medische conditie heeft -> dus niet kan afvallen door simpelgezegd "elk pondje gaat door het mondje". In sommige gevallen is dat nou eenmaal zo, en dat kan heel genuanceerd liggen. Bijvoorbeeld, als je ouders geen kennis over voeding hebben, en dat niet aan jou overbrengen, dan is dat een hele lastige situatie. Het is dan ontzettend moeilijk om af te vallen, omdat je gewoon simpel gezegd gewoon niet weet hoe het moet. Zo ken ik families die een enorme hoeveelheid vet naar binnen werken, niet alleen bij een frietje, maar ook bij een "gezonde" maaltijd. Of een student die een hele zak noten haalt als gezonde snack, maar daarbij niet weet dat die hele zak noten opeten veel te veel kcal zijn. Dat is een gebrek aan kennis.

Zo noemde iemand in dit topic, dat om af te vallen, dat je dan 500-1000 kcal per dag minder moet eten. Wist je dat het al genoeg is om 100 kcal per dag minder te eten dan je verbruikt om af te vallen? Ja, dat kost veel meer tijd, maar het resultaat op de lange termijn is ook veel beter. Dat kan al heel simpel zijn door elke dag een glas melk te vervangen door een glas water. Echter, als je de hele week gezond eet en 1 cheatdag hebt waarbij je +700 kcal er weer bij eet, dan kom je helaas niet vooruit. Dat betekent dat "af en toe je laten gaan", al je werk teniet kan doen.

Uiteindelijk is gaat het wel om kcal in vs kcal uit, maar welke kcal je eet zijn heel genuanceerd. 500kcal in chips ben je niet zo verzadigd van als 500kcal in eiwitrijke yoghurt. De ene kcal is de andere kcal niet. Zo kan ik wel 6 witte boterhammetjes eten zonder vol te zitten, maar kan ik van diezelfde hoeveelheid kcal veel voller zitten met yoghurt o.i.d.

Verder heb je ook nog veel misinformatie op het internet: elke fitgirl eet tegenwoordig een broodje met avocado en ei. Ja, dit is heel gezond! Maar weet je hoeveel kcal er in 1 avocado zitten? Ongeveer 250 kcal. Eet je dus 2 avocado's op 1 dag, dan zit je (voor een gemiddelde vrouw) al op 1/4 van je dagelijkse inname (en dat zonder het broodje, de ei, etc.). En dat geldt ook voor smoothies (zeker de gekochte): veel suikers. Je raakt er minder gevuld van dan de stukken fruit apart eten. En het kunnen redelijk veel kcal zijn.

En dan ben ik nog niet begonnen over het feit dat je dagelijkse kcal behoefte fluctueert (hoeveel heb je bewogen, ben je ongesteld (dan kan je 100-400 kcal per dag extra verbranden), etc.), waardoor het dus heel moeilijk is om vast te stellen dat je elke dag X aantal kcal "moet" eten. Je gewicht fluctueert weer met hoeveel water je vasthoudt, waar je bent in je menstruatiecycle, en dergelijke. Dan zit er nog een heel breed mentaal aspect aan: ben je moe of heb je veel stress? Dan kan je meer eten. Hoe reageer je op kcal tellen? Dat werkt niet voor iedereen! En weeg je dan netjes alles 1 voor 1 af? Want er is bewezen dat we niet zo goed zijn in schatten als we denken.

Met mijn post wil ik niemand voor het hoofd stoten. Het is verschrikkelijk als er opmerkingen worden gemaakt "Jij bent dun, heb je anorexia?", of "Zou je dat taartje wel eten, want je bent te dik". Echt, het doet zeer aan mijn hart dat mensen met die opmerkingen te maken hebben.

Wél denk ik dat het heel goed is om het topic bespreekbaar te maken, op een respectvolle manier. Want wat als het probleem opgelost zou kunnen worden met meer kennis onder de bevolking (voeding, marketing, beweging, etiketten lezen, etc.). Dat zou toch een geweldige uitkomst zijn? :o Maar dat wordt heel moeilijk als we het zwart/wit bekijken.

Voor de mensen die nieuwsgierig zijn:
https://www.youtube.com/watch?v=u75pz25 ... 9&index=12 "Why we cant stop craving unhealthy food"
https://www.youtube.com/watch?v=WTpjQs0 ... 19&index=5 "Why your diet isnt working"

Als je een goede eerste indruk wil en niet thuis bent in alle termen (of geen zin hebt in de wetenschappelijke artikelen), kijk dan de filmpjes :) Alle linkjes naar de wetenschappelijke artikelen staan eronder.

En dan is er ook nog de vraag: wat is er eerder, de kip of het ei? Hebben mensen (op niemand in dit topic specifiek gericht!) een medische aandoening doordat ze te dik zijn, of zijn ze te dik door hun medische aandoening. Ook hier denk ik dat er voor beiden wat te zeggen valt.

Zo, mijn post is ondertussen lang genoeg. :+ Ik laat mijn bijdrage hierbij :)

Edit: een kleine disclamer omdat ik het jammer zou vinden als mensen over mijn post vallen: mijn post geldt dus voornamelijk voor mensen zonder medische aandoening, die een gezond lichaam hebben. Ook met een medische aandoening denk ik dat er heel wat winst valt te halen met meer kennis van voeding, lichaam & marketing. Maar dat is weer heel wat genuanceerder en dat valt niet in één post samen te vatten :)
Laatst bijgewerkt door Desireeeee op 25-05-22 17:44, in het totaal 1 keer bewerkt

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-22 17:36

Ik zit eerder aan de andere kant, eerder richting ondergewicht als ik niet oplet. Maar ik heb hier gereageerd omdat ik van heel dichtbij zie wat er nog fout gaat met dit medicijn. Juist wel als quick fix gezien worden, voorgeschreven door artsen zonder te kijken naar levenstijl en of het geschikt is voor diegene.

Ik vind het een super goede optie voor een groep, maar er moet nog wel heel wat aangepast of juist beter gecontroleerd worden. Want het is wel de bedoeling dat je de levenstijl verandert en niet alleen maar afhankelijk blijft ervan.

Als je nu al ziet hoe groot de groep is die dit medicijn wil hebben zonder zich in te zetten qua sporten en eten aanpassen tot zelfs de schuld bij de begeleiders leggen dat zij geen akkoord willen geven voor Het middel terwijl arts het wel geeft. Die arts hoort toch te vertellen dat het leefstijlprogramma verplicht is en dat dat niet niks is. Want het is nu erg druk bij het leefstijlprogramma, met wachtlijsten, alleen jammer genoeg dus hele gemotiveerde mensen die niet mogen beginnen enndus ook medicatie nog niet krijgen, terwijl er mensen mee doen die die motivatie niet hebben en het als verplicht nummer zien. Want straks krijgen ze medicatie en hoeven ze dit stomme gedoe niet meer te doen :+

Ik zou dus zo iemand als purny liever in de groep zien. Je begint met leefstijlprogramma eerst om een begin te maken met bewegen en gezond eten. Dan na een periode medicatie krijgen en verder blijven gaan met programma.
En weet je, ik zou het liefst ook nog psychische begeleiding zien. Die combinatie lijkt mij bij elkaar het meest effectieve op zowel mentaal als fysieke vlak en zo kan je mensen helpen een permanente verandering aan te brengen. En heb je dus meteen de mensen die echt willen.

Ik vind het wel enorm knap en bijzonder dat dit ontwikkeld is en echt een goede optie voor een groep :j

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-22 17:40

@Desireeeee +:)+

DuoPenotti

Re: Obesitasmedicijn in basispakket: 'Maar niet voor iedereen'

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-22 17:40

Mooie post desiree :j