Benzine kosten stijgen plus veel km's rijden!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

AmyJamess

Re: Benzine kosten stijgen plus veel km's rijden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-22 11:06

Ik heb net ook getankt. De tankstation waar ik ben geweest is de prijs nu €2.129.
hier op de hoek is de benzine prijs in een keer van €2.079 naar €2.209 gegaan :wow:

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-22 11:30

Ik vraag me wel een beetje af waar de prijzen stoppen := gaat het door tot 3€ per liter of verder?
Er zit zeg maar wel een soort grens aan mijn bankrekening.

Sky

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-22 11:45

verootjoo schreef:
Ik vraag me wel een beetje af waar de prijzen stoppen := gaat het door tot 3€ per liter of verder?

Ik las dat ze wel ergens bij €2,50 de grens gaat liggen, maar de onderbouwing hiervan ontbrak :+ . Ik hoop het in ieder geval..

Zelf ga ik nu alleen nog op dagen naar kantoor dat mijn vriend thuis werkt, dan kan ik zijn lease auto nemen van werk, die rijdt gratis. Mijn eigen auto is wel groter dus die gebruiken we nog wel bij het vervoeren van spullen enz, maar echt alleen nog voor de kleine en noodzakelijke ritten. Gedwongen zo wel een stuk duurzamer :D .

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-22 11:47

Ik vind het idd qua duurzaamheid wel goed dat mensen nu echt gaan overwegen wanneer ze de auto nemen en ook bij ons is het toch vaak wat gemakszucht, maar werken is geen luxe, ik vind dat daar best goed naar gekeken mag worden.

Euridicey

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-22 11:52

Ik word er ook niet meer goed van. Ik heb geen andere keuze dan met mijn auto rijden.. Ik moet om elke 1,5 week tanken. Ik wil heel graag een grotere auto (paardentrailer trekken) of een elektrische, maar die investering kost ook weer geld...

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-22 11:55

verootjoo schreef:

Gossie een grens aan je geld? Jee, wij ook ;)

Wat betreft het gebruik/gedrag rapporteert de organisatie van pomphouders dat er in feb. een daling van 15-20% was tov januari.
Geven ook gelijk aan dat het lastig is om te vergelijken met ´normaal´ want sinds 2019 is er geen nromaal meer en vergelijken met 2019 is niet relevant omdat de wereld van toen, gedragspatronen dus het verbruik fundamenteel veranderd zijn.

@Sky er is geen grens aan alleen al door inflatie. Verder is er het fantastische want politiek correcte van gebruik ontmoedigen voor het milieu door prijsverhoging = meer inkomen van de staat. Gaat op termijn zéker over de 3 Euro dus.
Wat de onzekerheden op de internationale markt gaan doen, tja.... Het lijkt waarschijnlijk dat we nog een week of twee stijging zullen zien en dat als Iran weer gaat (want mag) exporteren de stijging afneemt. Dálen echter? Daar heeft alleen de consument baat bij en die telt niet -O-

@Euridicey electriciteitsprijs is ook gekoppeld en is alleen goedkoper als je hoofdzakelijk thuis oplaadt. Snelladen onderweg is soms dúúrder.

p.s. lees nét dat de sector híer een stijging van rond de 50 ct verwacht tot Iran volop levert. Dat zou in NL een paar dubbeltjes meer zijn.

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-22 12:35

Ik ga wat meer met de elektrische fiets naar m'n werk. En ik ga eens kijken naar een elektrische scooter/brommer.

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-22 12:43

Diesel in België (Waasland) nu €2,05

Ik tank met mijn auto nog maar 1x per 6 weken.
Is de tank leeg? Spijtig :) Dan geen uitjes.

Ik heb het gehad. De lonen op het werk zijn gelukkig mooi gestegen (4%) ter compensatie,
maar mijn fietsvergoeding is driedubbel.

Mijn leasefiets is elektrisch, ik kocht 2 jaar terug al een fietskar en doe zo mijn boodschappen.
Het werk voorziet douches voor fietsers en is maar 25min rijden dus zo lossen we dat op.

Onze 2e auto is de werkcamionet. Mijn man is barefoot bekapper. De klanten gaan we helaas ietsje meer moeten laten betalen :( Producten stijgen, diesel stijgt, alles stijgt.
Het leven is opmerkelijk duurder en nu de prijzen van de grondstoffen (meststoffen) OOK weer stijgt begin ik langs alle kanten aardig te zweten :')

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-22 13:02

Mi_Amore schreef:
Het leven is opmerkelijk duurder

Door de beperkingen de afgelopen 2 jaar, hebben we het hoe/wat/wanneer van de levenskosten niet goed kunnen bijhouden. Ook is ons gedragspatroon duidelijk anders geworden dus de vergelijking is moeillijk. We leven minder spontaan; ´zuiniger´ en toch is een maand zomaar een derde duurder dan voor Covid. Electriciteit, gasflessen, diesel/benzine zijn duidelijke posten maar ook een kop koffie kost meer. Voor Covid was 1 Euro voor een kop nog steeds vrij normaal en 1.20 de bovenkant in een normaal café. Nu is dat 1.30 - 1.60.

Déze maand gaat een heel dure worden. We hebben de kraan van de spaarpot open gezet voor donaties in geld en goederen. Vrijwel overal staan inzamelbakken. Koop je tampons, dan 2 doosje ipv 1 en de extra in de bak bijvoorbeeld. Idem paracetamol bij de apotheek en noem maar op. Maakt wel dat we deze maand het overzicht nú al kwijt zijn. Maar goed, nood dáár breekt budget híer.

Ginam

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-22 13:17

Ik heb het geluk te kunnen kiezen om in België of Duitsland te kunnen tanken. Ook daar gaan prijzen flink omhoog maar nog niet te vergelijken met Nederland.
Ik rij ook minimaal 1 tank per week voor werk en paarden. Het OV kost mij dubbel reistijd naar werk en paarden niet te bereiken met OV.
Wel carpool ik af en toe met een collega dat scheelt ons beide kosten.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-22 14:05

Verder gaan we nog héél wat meer merken van het conflct in Ucraine.
Rusland is een belangrijke bron van Palladium. Gaat dat omhoog = worden er meer catalysatoren onder autos vandaan gestolen. Ook voor ectronica en electrische voertuigen is het essentieel.
Verder is de Ucraine een belangrijke ´graanschuur´ en de prijzen voor graan en maïs zijn 43 resp. 18% omhoog. Gaan we in brood rap dúbbel merken dus: Meel kost meer en kost meer om te bakken/distribueren.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-22 16:36

Huertecilla schreef:
Verder gaan we nog héél wat meer merken van het conflct in Ucraine.
Rusland is een belangrijke bron van Palladium. Gaat dat omhoog = worden er meer catalysatoren onder autos vandaan gestolen. Ook voor ectronica en electrische voertuigen is het essentieel.
Verder is de Ucraine een belangrijke ´graanschuur´ en de prijzen voor graan en maïs zijn 43 resp. 18% omhoog. Gaan we in brood rap dúbbel merken dus: Meel kost meer en kost meer om te bakken/distribueren.

Als dit nu het enige was, was het inderdaad zo erg nog niet. Maar ik denk dat het begrip 'de werkenden armen' de komende jaren enorm zal toenemen in NL.
Mensen denken dat dit Poetin zal raken, maar ben bang dat Poetin lacht omdat hij weet hoe dit het rijke westen zal raken.
Shell heeft van de week gewoon nog een megadeal gesloten voor olie met Rusland voor een schijntje. Want olie is uitgezonderd van scanties, maar daar merken we niets van.

En de regering gaat niets doen. Voor hen heeft deze oorlog een leuk bij effect: Eindelijk redenen om autorijden voor de gewone burger onbetaalbaar te maken, en je krijgt het excuus er gratis bij. Win-Win.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-22 16:48

We hebben wel het geluk dat het nog niet te laat is om hier in Nederland onze eigen granen te zaaien, die kunnen tot half April worden gezaaid als ik het goed heb, dus hopelijk kunnen een hoop boeren daar nog snel op inspringen en zo wat extra tarwe etc zaaien voor menselijke consumptie.

Huertecilla schreef:
@Euridicey electriciteitsprijs is ook gekoppeld en is alleen goedkoper als je hoofdzakelijk thuis oplaadt. Snelladen onderweg is soms dúúrder.

Dit is niet waar. Wij laden aan de laadpaal voor €0,215 per kWh. Het ligt er helemaal aan welke paal in je buurt staat. Er zijn er een aantal waar je voor €0,24 kan laden, en rond de 30 cent.. en de duurdere zitten rond de 35 cent. Dan nog ben je goedkoper uit dan benzine tanken.
Onze accu zit vol voor 8 euro, en daar kunnen we 's winters 220km mee reizen, en 's zomers 300km.
Met een liter benzine á 2 euro kun je pakweg 20km rijden (zuinige auto), maar voor diezelfde 20km betalen wij dus 60 cent gemiddeld, en iemand met een duurdere paal in de straat betaalt rond een euro voor die afstand.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-22 16:57

8nnemiek schreef:
Huertecilla schreef:

Dit is niet waar. Wij laden aan de laadpaal voor €0,215 per kWh. Het ligt er helemaal aan welke paal in je buurt staat. Er zijn er een aantal waar je voor €0,24 kan laden, en rond de 30 cent.. en de duurdere zitten rond de 35 cent. Dan nog ben je goedkoper uit dan benzine tanken.
Onze accu zit vol voor 8 euro, en daar kunnen we 's winters 220km mee reizen, en 's zomers 300km.
Met een liter benzine á 2 euro kun je pakweg 20km rijden (zuinige auto), maar voor diezelfde 20km betalen wij dus 60 cent gemiddeld, en iemand met een duurdere paal in de straat betaalt rond een euro voor die afstand.

Lees ´snellader´.

Wij hebben hier (nog?) geen straatpalen in de woonwijken.
Ook geen klokuur variabele max. snelheden.

p,s, verschillende supermarktketens zijn bepaalde producten aan het rantsoeneren. Bv. zonnebloemolie max. 5 l. per klant. De prijs daarvan volgt óók de energieprijzen.
Laatst bijgewerkt door Huertecilla op 05-03-22 17:03, in het totaal 1 keer bewerkt

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-22 17:03

Snelladers kosten hier 55ct per kWh. Dat is omgerekend €1,50 per 20km. Nog altijd goedkoper dan benzine.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-22 17:06

8nnemiek schreef:
Snelladers kosten hier 55ct per kWh. Dat is omgerekend €1,50 per 20km. Nog altijd goedkoper dan benzine.

Geeft verder wel aan dat EV niet per definitie de extra kosten van een fors duurder voertuig met fors meer afschrijving waard is.

Hier in Spanje is een liter diesel aan de witte pomp 1.60 en snelladers tussen 79 en 1.04 kW/h en zijn er geen straatpalen in woonwijken. Is het aan eigen huis, op bestemming of onderweg snelladen
Laatst bijgewerkt door Huertecilla op 05-03-22 17:13, in het totaal 1 keer bewerkt

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-22 17:11

Dat zal er ook oa aan liggen hoeveel kilometers je maakt. Wij rijden 25.000km per jaar, en hebben de auto (de aanschafprijs, wel tweedehands) na 1,5 jaar terugverdiend :))
De afschrijving is wat lager dan onze vorige auto's.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-22 17:15

8nnemiek schreef:
De afschrijving is wat lager dan onze vorige auto's.

Vergelijkbare klasse?

Verder _/-\o_ als jullie zo uitkomen.

Geeft hoe dan ook aan dat je echt goéd moet kijken naar hoeveel en wat voor kms je rijdt, je laadmogelijkheden, het model en dergelijk.
Het is láng niet voor iedereen hoppa naar ev en *\o/* geld overhouden.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-22 17:36

Ik zit idd ook wel te denken om nog wat graan te zaaien maar heb m'n weilanden ook wel een beetje nodig.
Daarbij zal de prijs van het zaaigoed ook wel omhoog gaan (vraag en aanbod)

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-22 17:44

palousa_boy schreef:
Ik zit idd ook wel te denken om nog wat graan te zaaien maar heb m'n weilanden ook wel een beetje nodig.
Daarbij zal de prijs van het zaaigoed ook wel omhoog gaan (vraag en aanbod)

Ik had dit najaar al ingezaaid met een vlinderbloemige voor natuurlijk bemesten voor volgende jaren. De opzet was de oogst via de loonwerkers ruilen voor hooi. Ben benieuwd hoe dát gaat uitpakken. Zoú op zich niets uit moeten maken, net zo min als voor stro, maar aangezien de meest ongerelateerde dingen toch aan elkaar gekoppeld worden door regels en wonderlijke marktwerking... :roll:

Nanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-22 17:46

Hier staat ie momenteel, bij de discount tank, op 2.159. Bizar.
Ik ga vanaf morgen ook weer de fiets pakken naar werk op dagen dat het droog is.

Wat ik wel raar vind is dat sommige reacties zeggen dat de vergoeding vanuit de werkgever omhoog moet. Die kan hier toch ook niks aan doen?
Enig idee hoeveel % van het bedrag per liter naar de overheid gaat? Dat moet aan banden gelegd worden mijn inziens..

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-22 17:46

Huertecilla schreef:
Vergelijkbare klasse?

Verder _/-\o_ als jullie zo uitkomen.

Geeft hoe dan ook aan dat je echt goéd moet kijken naar hoeveel en wat voor kms je rijdt, je laadmogelijkheden, het model en dergelijk.
Het is láng niet voor iedereen hoppa naar ev en *\o/* geld overhouden.

Qua klasse en catalogusprijs vergelijkbaar met onze bmw. De afschrijving van mijn Fiat 500 was wat lager, vooral omdat het zo’n populaire autootjes zijn kreeg ik er nog behoorlijk veel voor terug. Maar bij elkaar opgeteld was de afschrijving natuurlijk echt flink hoger dan de geschatte afschrijving voor de elektrische auto.
Maar inderdaad past niet zomaar elke elektrische auto bij elke persoon, dat geldt uiteraard ook voor brandstofauto’s.
Voor ons is het vooral af en toe even plannen dat we niet tegelijk de auto nodig hebben, omdat we van twee naar een gaan. Maar qua rijden en laden is het gewoon heerlijk <3 Nog geen nadelen tegen gekomen.

Ik heb idd ook wel eens eraan gedacht om gewoon voor de lol eens wat graan te zaaien, lijkt me best gaaf! Maar helaas heb ik geen groot stuk land in Frankrijk -O-

MalaQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-22 17:50

Nanne schreef:
Wat ik wel raar vind is dat sommige reacties zeggen dat de vergoeding vanuit de werkgever omhoog moet. Die kan hier toch ook niks aan doen?
Enig idee hoeveel % van het bedrag per liter naar de overheid gaat? Dat moet aan banden gelegd worden mijn inziens..

Nou, ik vind het al bizar te lezen dat heel veel dus minder vergoed krijgen van de werkgever dan dat er daadwerkelijk gereden wordt. Werknemers die dus standaard uit eigen zak benzine betalen om te werken terwijl de werkgever 0,19 cent onbelast per kilometer kan betalen (en zelfs dan kom je mogelijk nog niet eens meer geheel uit).

Maar als ik hier lees dat mensen 50km enkele reis hebben en een schamele €80 oid per maand krijgen vind ik dat echt gierig van de werkgever.

Nanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-22 17:52

MalaQ schreef:
Nanne schreef:

Nou, ik vind het al bizar te lezen dat heel veel dus minder vergoed krijgen van de werkgever dan dat er daadwerkelijk gereden wordt. Werknemers die dus standaard uit eigen zak benzine betalen om te werken terwijl de werkgever 0,19 cent onbelast per kilometer kan betalen (en zelfs dan kom je mogelijk nog niet eens meer geheel uit).

Maar als ik hier lees dat mensen 50km enkele reis hebben en een schamele €80 oid per maand krijgen vind ik dat echt gierig van de werkgever.

Dat ben ik wel met je eens hoor, het minimale mag men wel verwachten idd.

Ik krijg zelfs niks omdat ik binnen zoveel km van mijn werk woon, maar mijn werkgever betaald mijn collega's de 0.19 cent per km.

Maar ik bedoel meer dat het schandalig is dat 63% van de prijs aan de pomp naar de overheid gaat gemiddeld genomen. https://www.shell.nl/consumenten/shell- ... prijs.html

MalaQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-22 17:53

Dat ben ik ook geheel met jou eens! Beide problemen aanpakken en het wordt al een iets ander verhaal dan het dure grapje nu.