Gezin opvangen in eigen huis

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

MyWishMax

Re: Gezin opvangen in eigen huis

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-22 09:37

Aan de ene kant snap ik het wel, aan de andere kant denk ik die mensen komen met enorm weinig spullen hierheen. Wij hebben toch vaak veel meer kleding, want niet hoeven te vluchten met wat je kan dragen. Dus vind ik het niet raar dat zij nieuwe kleding zouden kopen, juist omdat ze zo weinig hebben.

Het wisselt wel erg in de berichtgeving. Van dat geld dat gedeeltelijk bedoeld is voor onkosten tot ze mogen zelf bepalen en bijvoorbeeld sturen naar familie in Oekraïne. Of eigen kosten die door blijven lopen.

Maar zulke dingen moet je gewoon bespreken idd.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-22 09:49

Ik zag van de week een verslagje van iemand die in haar kleine flatje gewoon 5 mensen opgenomen had.
Wel kwam diegene geloof ik zelf uit de Oekraine, maar jeetje, respect daarvoor hoor!

Mindim, super dat je dat hier deelt, de informatie is ontzettemd moeilijk te vinden.

Er worden hier in de buurt binnenkort 150 opgevangen in een klein ziekenhuis dat dit jaar dicht zou gaan. Zodra het concreet is ga ik daar eens informeren of ze nog iets specifiek nodig hebben.

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-22 10:11

Symke schreef:
Maar als ik hen niet mee laat betalen en vervolgens kunnen zij wel.nieuwe kleding kopen..... misschien gaat er dan toch een vervelend stemmetje in mijn hoofd af
Snappen jullie wat ik bedoel?
Voel me er heel dubbel in, weet niet of ik het goed onder woorden breng....

Ik denk niet dat vluchtelingen die je opvangt riant gaan leven terwijl jij op een houtje bijt. Ik denk wel dat men zich moet voorzien van bepaalde basics zoals kleding en andere noodzakelijke spullen.

Superbedankt @Mirim, zo krijg ik al een iets beter beeld ervan. :)

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-22 10:21

Ik denk dat je de geldzaken direct bespreekbaar kunt maken met de vluchtelingen
Ze komen zelf uit een huis en weten wat het kost.
Ik kan me niet voorstellen dat hier niet redelijk over te praten is.
Een vast bedrag afspreken wat ze afstaan voor het opvang adres moet lukken
Iedereen en ook de vluchtelingen zelf begrijpen dat alles geld kost en dat ze hier niet gratis kunnen leven.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-22 10:36

kimmie261 schreef:
Ik kom hier ook meelezen, via facebook ken ik iemand die in Oekraïne woont, een kunstenares..

Nu woont zij daar waar veel gevochten wordt, Mykolajiv

Ik moest vanmorgen meteen hieraan denken. Daar is een militaire basis gebombardeerd las ik.
Een vlaamse oorlogsjournalist is daar ook ter plaatse al enige dagen.
Ik hoop dat je kennis ongedeerd is.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-22 11:43

Ja klopt, en daar zijn ook die mensen die in de rij stonden om brood te halen dood geschoten..
Ze is gelukkig ongedeerd de nacht door gekomen, ik doe elke dag al vroeg een berichtje zodat ik weet dat ze nog leeft :)

En ze werkt in de dierentuin, de dieren krijgen veel eten wat gedoneerd wordt door de acties in allerlei landen, dat is wel heel goed om te horen, dat er echt wel iets aan komt, maar op de dierentuin worden regelmatig granaten en bommen gegooid, gisteren kreeg ik een foto van wat ze opruimen aan bommateriaal en daar zitten dus ook illegale clusterbommen tussen:
Afbeelding

Goed, ik had mijn ouders gisteren aan de telefoon en die betalen de kosten voor 1 persoon om te vluchten en wij de ander, zo heb ik haar gisteren verteld dat als ze wil en kan dat de reis kan beginnen, maar het enige wat ik dan terug krijg is: " Oh! I'm very uncomfortable to make inconvenience.I'll think about it. Thank you very much! I'm touched ,I am very grateful to you! "

Of ze het aanbod gaat aannemen is dus afwachten ...

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-22 11:47

Kimmie, fijn dat ze ongedeerd zijn, ik hoop oprecht dat ze snel naar een meer veilige plek kunnen.

Wat andere mensen over cultuurverschil tussen NL en Oekraïne vertellen is blijkbaar dat ze daar gewoon zijn dat iets meerdere malen aangeboden wordt.
In NL vraagt iemand een keer wil je een kop thee, en als die geweigerd wordt, tja dan is dat zo, meestal wordt geen tweede keer gevraagd. Daar zou dat dus heel anders zijn volgens de verhalen.
Dus eerst drie keer nee dank je wel zeggen voordat ze iets accepteren.
Zou dat voor dit soort hulp dan niet ook gelden vraag ik me af?

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-22 11:49

Zulke hulp lijkt me sowieso lastig te accepteren. Enorm lief, naar je 'vraagt' toch enorm veel van anderen. Ik snap wel dat dat lastig is. Niet omdat je niet wil, maar omdat het zo iets groots is. (En kijk maar eens hoe moeilijk mensenbhet in normale situaties al vinden om hulp of iets kleins te krijgen)

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-22 11:57

Heel fijn dat er zoveel mensen hun huis openstellen voor Oekraïners . Bedenk wel goed dat je jezelf op de hoogte stelt van de cultuurverschillen. Bvb Oekraïners zeggen eerst twee keer nee wanneer je bvb thee aanbied . Wij vragen één keer en that’s it. Zij zijn gewend pas na drie keer ja te zeggen. Ook de inbreuk op je privacy moet je zeker niet onderschatten, vooral wanneer je met z’n allen op bvb één woonkamer , keuken en badkamer bent aangewezen.
Ik kan dat niet voor langer dan een week, misschien twee . En aangezien het veel langer kan duren heb ik inzamelingen en 555 ondersteund.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-22 12:08

Ze ( ze heet Katheryna overigens) vindt dat duidelijk ook heel moeilijk, maar goed... ik spreek haar elke dag heel even, dus kom vast nog wel een paar keer ter sprake, maar ze moet het ook zelf zien zitten :j

mariettek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-22 12:19

Goede tips over de cultuur verschillen!

Hier hebben we inmiddels een intakegesprek gehad met takecarebnb.org. We zijn goedgekeurd en ik heb een verklaring omtrent gedrag ingeleverd.
Nu ligt het bij de gemeente.

Wij zijn druk bezig met de kamer op orde maken.

Symke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-22 13:00

mariettek schreef:
Goede tips over de cultuur verschillen!

Hier hebben we inmiddels een intakegesprek gehad met takecarebnb.org. We zijn goedgekeurd en ik heb een verklaring omtrent gedrag ingeleverd.
Nu ligt het bij de gemeente.

Wij zijn druk bezig met de kamer op orde maken.

Ah dankjewel v update, ben heel benieuwd wanneer gebeld worden!

Je hebt gelijk bigone, is inbreuk op privacy
Maar zoals hier al meer genoemd voelt dat als niks vergeleken bij de ellende die zij meemaken

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-22 13:18

Gelukkig is ze ongedeerd Kimmie !
Die stukken clusterbom ook ;(

Ongelooflijk moedig volk is het hoor. Zoals zij nu ook nog in de dierentuin werkt. Echt heel veel respect voor die mensen _/-\o_
Hopelijk neemt ze jullie aanbod aan.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-22 13:40

mirim schreef:
Iedereen en ook de vluchtelingen zelf begrijpen dat alles geld kost en dat ze hier niet gratis kunnen leven.

Misschien een domme vraag, maar is er vanuit Nederland ook slachtofferhulp of iets dergelijks voor hen? Desnoods met tolk?

Kimmie, wat fijn dat ze ongedeerd is! En die stukken bom zijn echt gigantisch zeg :\

Leentje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-22 14:20

Wij hebben sinds donderdagavond een gezin in huis genomen met 4 personen; een moeder met een tienerdochter, een tienerzoon en hun oma.

Qua privacy vind ik het persoonlijk voorlopig wel meevallen. Ze hebben bij ons 2 eigen slaapkamers en komen naar beneden om te eten en te koken. Soms zitten ze wel eens bij ons maar zeker geen hele dag. Wij hebben zelf ook twee kleine kindjes, die ook wel eens naar boven gaan en bij hun gaan zitten. Ik heb hun gevraagd of zij dat een probleem vinden maar zij vinden dat niet erg. Dus hier leveren beide partijen wel een beetje in qua privacy.

De vader van het gezin zit nog in Oekraïne, en ze bellen hem wel dagelijks.

Verder is het wel je taak om ze wegwijs te maken in je woonplaats, we hebben op hun vraag ook al de zoon meegenomen naar de kapper waar dan toevallig iemand werkte die Russisch sprak.

Wat ik als 'moeilijk' ervaar is de taalbarrière, elk zinnetje moet hier door Google translate want ze spreken praktisch geen Engels. Ook het verschil in eetcultuur vind ik niet makkelijk, vandaag heb ik ook afgesproken met hun dat zij gewoon zelf mogen koken in onze keuken aangezien ze graag 's middags een warme maaltijd hebben en wij eten altijd 's avonds warm. Dat lijkt voor ons de beste oplossing :) .

Ik lees dat veel mensen zich zorgen maken om het financiële aspect. Het kost inderdaad ook zeker wel wat maar dat wisten we op voorhand en nemen we er voorlopig wel gewoon bij. Ik neem aan dat eens alle administratie in orde is en ze een 'leefloon' krijgen dat ze wel zullen bijdragen aan de boodschappen. Verder heeft de gemeente een winkeltje voor hun gemakt waar ze gratis kleding kunnen ophalen.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-22 14:26

Leuk om de ervaringen te lezen van mensen die vluchtelingen in eigen huis hebben +:)+

Hier is een rusthuis die Oekraïners opvangt in de leegstaande serviceflats.
Ze maken af en toe een oekraïens dessert voor de belgen en een belgisch dessert voor de Oekraïners.
Onze oudjes verkozen unaniem het oekraïens dessert :D

Cilli96

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-22 14:32

Een klooster hier heeft 30 kamers voor 60 mensen beschikbaar gesteld.
Een wij in de buurt heeft met elke straat 1 kamer geadopteerd zodat ze het wat huiselijk kunnen maken en de nodige dingen kunnen kopen.
Vond ik een erg creatief idee! Iedereen draagt zo een klein beetje bij^^

Symke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-22 14:54

Je leest hier echt mooie oplossingen!
Idd leegstaande verzorging huizen, veel vrijgekomen door corona.....

Vind het ook heel mooi om de ervaringen te lezen van mensen die al opvang bieden.
Engels kunnen zal veel verschillen tussen de mensen, kan me voorstellen dat het lastig is als ze niets aan Engels kunnen!

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-22 15:09

Cayenne schreef:
mirim schreef:

Misschien een domme vraag, maar is er vanuit Nederland ook slachtofferhulp of iets dergelijks voor hen? Desnoods met tolk?

Kimmie, wat fijn dat ze ongedeerd is! En die stukken bom zijn echt gigantisch zeg :

Vanuit onze gemeente in ieder geval wel.
Er is een orgaan van waaruit hulp geregeld kan worden . Daar is dan ook een tolk bij aanwezig .

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-22 18:20

Cilli96 schreef:
Een klooster hier heeft 30 kamers voor 60 mensen beschikbaar gesteld.
Een wij in de buurt heeft met elke straat 1 kamer geadopteerd zodat ze het wat huiselijk kunnen maken en de nodige dingen kunnen kopen.
Vond ik een erg creatief idee! Iedereen draagt zo een klein beetje bij^^

Origineel initiatief dit ! 8-)

Eén of ander klooster hier bij ons in BE heeft 65 vluchtelingen te gast. Er zitten daar normaal al jaren slechts 5 broeders. Die weten niet wat hun overkomt :')

Mjelleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-22 19:31

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-22 21:00

Wat mij wel inspireert om vluchtelingen een dak boven hun hoofd aan te bieden is het volgende: In de 2e wereldoorlog heeft mijn vader 2 jaar ondergedoken gezeten na zijn vlucht uit Duitsland als dwangarbeider. Die mensen boden hem een veilig onderdak. Dat deden ze met gevaar voor hun eigen leven. Het nu opvangen van vluchtelingen kost alleen geld, inzet en goede wil. Zonder die mensen die vroeger mijn vader hielpen, had ik waarschijnlijk niet bestaan. Wij kunnen hen nu helpen, later helpen zij weer anderen. Zo gaat het door. Ik zie het als een soort schuld, niet negatief bedoeld, want iedereen heeft zo'n schuld en doet wat hij kan. En wij kunnen helpen want we hebben een zelfstandige ruimte voor ze in onze boerderij. Dan even geen b&b mensen dit jaar.

Eliana

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-22 21:25

Ik ben sinds vandaag vrijwilliger bij een opvang bij ons op het dorp, zelf opvangen is lastig omdat we geen slaapkamer over hebben, maar zo kan ik toch wat bijdragen.
Hier krijgen ze inderdaad tussen de middag warm eten.
En communicatie gaat vooral via de app, en vandaag was er een tolk.

herr_balou

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-22 21:32

josien_m_ schreef:
Wat mij wel inspireert om vluchtelingen een dak boven hun hoofd aan te bieden is het volgende: In de 2e wereldoorlog heeft mijn vader 2 jaar ondergedoken gezeten na zijn vlucht uit Duitsland als dwangarbeider. Die mensen boden hem een veilig onderdak. Dat deden ze met gevaar voor hun eigen leven. Het nu opvangen van vluchtelingen kost alleen geld, inzet en goede wil. Zonder die mensen die vroeger mijn vader hielpen, had ik waarschijnlijk niet bestaan. Wij kunnen hen nu helpen, later helpen zij weer anderen. Zo gaat het door. Ik zie het als een soort schuld, niet negatief bedoeld, want iedereen heeft zo'n schuld en doet wat hij kan. En wij kunnen helpen want we hebben een zelfstandige ruimte voor ze in onze boerderij. Dan even geen b&b mensen dit jaar.

Mooi.
Je geschiedenis speelt een rol bij je keuze en waarschijnlijk speelt dat bij veel mensen een rol.

Wij staan aangemeld bij Takecarebnb met een vrijstaand gastenverblijf met bijna alles (helaas geen wasmachine, geen plek voor) en ondanks dat we dachten snel iets te horen, is er nog geen contact opgenomen. Ook weer soort van fijn want we hebben nu wel tijd om nog wat dingen te verbeteren.

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-22 21:46

Haha, ja voor ons hetzelfde, nog het één en ander aan te passen!. Er is wel een wasmachine trouwens, maar de ramen worden net vervangen door dubbel glas. We hebben daarom als startmogelijkheid dus over 2 weken gemeld. Dan zal het wel klaar zijn. En anders improviseren we wel natuurlijk.