Regeneratieve landbouw: waarom nog niet grootschalig in gebruik?

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ibbel

Berichten: 49325
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Regeneratieve landbouw: waarom nog niet grootschalig in gebruik?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-22 18:25

Dat paardenvlees-schandaal was iig Argentijns vlees dat in NL 'omgekat' is naar rundvlees. Was een Brabantse vleeshandelaar (geen boer dus) die het vlees importeerde en bewust omlabelde, terwijl zijn afnemers (oa burgerrestaurantketen Loetje) van niets wisten.

dorientjuh

Berichten: 7256
Geregistreerd: 19-01-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-22 20:04


fransje23

Berichten: 15463
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-22 09:41

Balko schreef:
Het zijn enkele gevallen waarbij het fout gaat.
Tegenover die ene slachterij die het niet netjes doet staan er een heleboel die het goed doen.
Dat hoor je dan alleen niet.
Neem als voorbeeld de paardensport. Een enkeling komt slecht in het nieuws en houd zich niet aan regels, daardoor hebben we nu roeptoeters die indoor Brabant af willen laten lassen.
We slaan door en vergeten de andere kant van goede paardenhouders en veehouderij.
Kritisch is goed maar geloof niet alles wat er langskomt. De tegenhangers brengen veel leugens de wereld in.


Die vlieger gaat niet helemaal op. Er zijn slechts enkele tientallen slachthuizen en bij meerdere zijn er meldingen van misstanden waarbij ook is vastgesteld dat er in de jaren erna weinig veranderd. NVWA worden ook bedreigd en melden lang niet alles.
Grote slachthuizen werken onder grote tijdsdruk wat niet meehelpt en hebben moeite personeel te vinden. Dat zal niet meehelpen in het geheel.

fransje23

Berichten: 15463
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-22 11:14


Zunzuncito

Berichten: 1574
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: in de Buurt

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-22 12:06

Knuppel in het hoenderhok: de boer in dat artikel doet voor stikstofuitstoot als basis hetzelfde als de Nederlandse overheid op het moment? De toverwoorden voor minder emissies uitstoten is; minder koeien in een gebied houden. De boer in het artikel doet het op bedrijfsniveau. De Nederlandse overheid wil hetzelfde bereiken, alleen gebeurt het daar door op regioniveau te kijken.

Het is een utopie te denken dat alle Nederlandse veetelers het met, pak 'm beet, 50 extensief gehouden koeien gaan redden, zonder dat een kilo rundvlees 100+ euro per kg gaat kosten en melk wat: 6 euro/liter?

Wat voor alternatief heeft de overheid nu om aan de wetgeving te voldoen?

Balko

Berichten: 1147
Geregistreerd: 11-08-07
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-22 12:07

fransje23 schreef:
Balko schreef:
Het zijn enkele gevallen waarbij het fout gaat.
Tegenover die ene slachterij die het niet netjes doet staan er een heleboel die het goed doen.
Dat hoor je dan alleen niet.
Neem als voorbeeld de paardensport. Een enkeling komt slecht in het nieuws en houd zich niet aan regels, daardoor hebben we nu roeptoeters die indoor Brabant af willen laten lassen.
We slaan door en vergeten de andere kant van goede paardenhouders en veehouderij.
Kritisch is goed maar geloof niet alles wat er langskomt. De tegenhangers brengen veel leugens de wereld in.


Die vlieger gaat niet helemaal op. Er zijn slechts enkele tientallen slachthuizen en bij meerdere zijn er meldingen van misstanden waarbij ook is vastgesteld dat er in de jaren erna weinig veranderd. NVWA worden ook bedreigd en melden lang niet alles.
Grote slachthuizen werken onder grote tijdsdruk wat niet meehelpt en hebben moeite personeel te vinden. Dat zal niet meehelpen in het geheel.


Ook slachthuizen moeten voor zo min mogelijk produceren omdat de consument graag zo min mogelijk betaald.
Dat helpt ook niet.

Daarnaast vind ik dat van die bedreigingen altijd twijfelachtig. Zo makkelijk leugens de wereld in te helpen. Je durft wel te vertellen dat je bedreigd word maar je durft dan niet naar buiten te brengen om welke informatie dat dan is?????

Overal gebeurt wel wat, bij elke werkgever, niemand is volledig ‘schoon’.
Binnen winkels, binnen scholen, binnen elk bedrijf hoor je wel dingen die niet door de beugel kunnen.
Maar ik betwijfel of het geïmporteerde vlees uit diverse landen het beter heeft gehad. Ik denk dat die dieren het nog veel slechter getroffen hebben.

fransje23

Berichten: 15463
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-22 12:25

Balko schreef:
Maar ik betwijfel of het geïmporteerde vlees uit diverse landen het beter heeft gehad. Ik denk dat die dieren het nog veel slechter getroffen hebben.


Dat betwijfel ik ook!
Dan beter kopen bij een slager die nog zelf slacht en waar het geen lopende band werk is.

Ik bedoel 1,3 miljoen in april , 17 miljoen in 2021, varkens of 500 miljoen vleeskuikens in 2021 slachten is lopende band werk.
Dat het respect voor het levende dier verdwijnt is niet gek maar ook niet goed.

Sizzle

Berichten: 35759
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-22 12:29

Zunzuncito schreef:
Het is een utopie te denken dat alle Nederlandse veetelers het met, pak 'm beet, 50 extensief gehouden koeien gaan redden, zonder dat een kilo rundvlees 100+ euro per kg gaat kosten en melk wat: 6 euro/liter?

Wat voor alternatief heeft de overheid nu om aan de wetgeving te voldoen?


Een Zwitsers rund entrecote (weide rund) kost rond de 80-90 frank per kilo inderdaad.
Filet gaat rustig over de 200 per kilo.
Gehakt zo om de 15-20 per kilo.

fransje23

Berichten: 15463
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-22 12:30

Balko schreef:
Daarnaast vind ik dat van die bedreigingen altijd twijfelachtig. Zo makkelijk leugens de wereld in te helpen. Je durft wel te vertellen dat je bedreigd word maar je durft dan niet naar buiten te brengen om welke informatie dat dan is?????

Overal gebeurt wel wat, bij elke werkgever, niemand is volledig ‘schoon’.
Binnen winkels, binnen scholen, binnen elk bedrijf hoor je wel dingen die niet door de beugel kunnen.


Dit is de weg van de minste weerstand, het ligt aan het slachtoffer?
Als medewerkers van nvwa klagen zal dat niet zijn om leugens in de wereld te brengen. Het controleren van het slachtproces is hun broodwinning.

Pantykous

Berichten: 10514
Geregistreerd: 08-02-03
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-22 12:33

Zunzuncito schreef:
Knuppel in het hoenderhok: de boer in dat artikel doet voor stikstofuitstoot als basis hetzelfde als de Nederlandse overheid op het moment? De toverwoorden voor minder emissies uitstoten is; minder koeien in een gebied houden. De boer in het artikel doet het op bedrijfsniveau. De Nederlandse overheid wil hetzelfde bereiken, alleen gebeurt het daar door op regioniveau te kijken.

Het is een utopie te denken dat alle Nederlandse veetelers het met, pak 'm beet, 50 extensief gehouden koeien gaan redden, zonder dat een kilo rundvlees 100+ euro per kg gaat kosten en melk wat: 6 euro/liter?

Wat voor alternatief heeft de overheid nu om aan de wetgeving te voldoen?


Er zijn ook nog wel wat opties om emissie uit koeien te reduceren zonder direct maximaal koeien te minderen.

Bovaer is veelbelovend:
https://www.dsm.com/nederland/nl_NL/nie ... lagen.html
https://www.wur.nl/nl/onderzoek-resulta ... enen-1.htm

Wel erg duur. Dat wordt nu in wat regeneratieve initiatieven bekeken.

Balko

Berichten: 1147
Geregistreerd: 11-08-07
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-22 12:38

fransje23 schreef:
Balko schreef:
Daarnaast vind ik dat van die bedreigingen altijd twijfelachtig. Zo makkelijk leugens de wereld in te helpen. Je durft wel te vertellen dat je bedreigd word maar je durft dan niet naar buiten te brengen om welke informatie dat dan is?????

Overal gebeurt wel wat, bij elke werkgever, niemand is volledig ‘schoon’.
Binnen winkels, binnen scholen, binnen elk bedrijf hoor je wel dingen die niet door de beugel kunnen.


Dit is de weg van de minste weerstand, het ligt aan het slachtoffer?
Als medewerkers van nvwa klagen zal dat niet zijn om leugens in de wereld te brengen. Het controleren van het slachtproces is hun broodwinning.


Maar wie zegt dat ze klagen over bedreigingen?
Ik ken er ook een paar, die heb ik er nooit over gehoord.

Overigens, ik koop zelf alleen bij een zelf slachtende slager. Haal bij de groentenboer. Wij laten zelf ook onze koe slachten bij de zelf slachtende slager. En drinken melk van onze met liefde gehouden koetjes :j

Janneke2

Berichten: 23091
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-22 12:40

Zunzuncito schreef:
Knuppel in het hoenderhok: de boer in dat artikel doet voor stikstofuitstoot als basis hetzelfde als de Nederlandse overheid op het moment? De toverwoorden voor minder emissies uitstoten is; minder koeien in een gebied houden. De boer in het artikel doet het op bedrijfsniveau. De Nederlandse overheid wil hetzelfde bereiken, alleen gebeurt het daar door op regioniveau te kijken.

Het is een utopie te denken dat alle Nederlandse veetelers het met, pak 'm beet, 50 extensief gehouden koeien gaan redden, zonder dat een kilo rundvlees 100+ euro per kg gaat kosten en melk wat: 6 euro/liter?

Wat voor alternatief heeft de overheid nu om aan de wetgeving te voldoen?


Wat een utopie is, is denk ik: de sector voor ruim driekwart hetzelfde laten, maar tegelijkertijd "" de strengere eisen"" willen uitvoeren.

Ik denk dat terug naar extensieve landbouw nodig is, punt uit.
Ik denk dat gezinsbedrijven daar uitstekend bij passen.

En van daaruit ga je oplossingen verzinnen.
Dat vlees duur kan zijn vind ik niet zo erg - vlees is overbodig/ een luxe product. (Uitzonderingen heb je op iedere regel.)

Maar de melkprijs voor de consument betaalbaar houden terwijl de boer een euro per liter krijgt, dat is ingewikkeld.

Maar al in de 1990 er jaren werd alles 'een economisch goed'.
Onze belabberde waterkwaliteit,
het wegzakken van de stad Gouda,
de afwezigheid van insecten (75% is 'verdwenen')
etc etc etc
kost ook geld.

Hoe sneller je die kostenposten aanpakt, hoe beter het is.
En dus nadrukkelijk niet met de wansituatie van nu:
boeren in de knel,
agrofirms dikke winst
veel gemeenschapsgeld 'verdwijnt' in de sector,
en dus problemen zoals de verzakkende stad Gouda.

En dat ligt niet aan de boeren, maar aan het jarenlang wegkijken van het ministerie van landbouw.

fransje23

Berichten: 15463
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-22 12:48

Zoals ik al eens eerder geschreven heb, een scheiding maken tussen erg intensieve bedrijven, en die bestempelen als industrie, en extensieve natuur inclusief bedrijven.
Voor die laatste is zeker ruimte ook binnen de huidige plannen.

En het zou fijn zijn als de politiek zal toegeven dat ze de landbouw in de kou hebben laten staan door niet op de lange termijn te anticiperen.

fransje23

Berichten: 15463
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-22 12:50

Balko schreef:
Maar wie zegt dat ze klagen over bedreigingen?
Ik ken er ook een paar, die heb ik er nooit over gehoord.


En dus bestaat het niet?

Balko

Berichten: 1147
Geregistreerd: 11-08-07
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-22 13:08

fransje23 schreef:
Balko schreef:
Maar wie zegt dat ze klagen over bedreigingen?
Ik ken er ook een paar, die heb ik er nooit over gehoord.


En dus bestaat het niet?


Dus omdat jij het zegt bestaat het wel?


Ik ben trouwens voor het inperken van zeer grote veehouderij en een max aantal dieren op een bedrijf waardoor familiebedrijven overblijven.

Maar met deze plannen sneuvelen de kleinen en blijven de massa bestaan.

Zunzuncito

Berichten: 1574
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: in de Buurt

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-22 13:12

@pantykous, ik spreek geregeld de veeteelt onderzoekers over die veelbelovende emissie reducerende innovaties. Ik zou er geen bitcoins in investeren, mocht je daar ooit rendement uit willen gaan halen. Waar je winst maakt op reductie van het ene stofje, komt het via een andere stof alsnog naar buiten; lood om oud ijzer.
Als de prijs aangepakt moet worden, dan ga je dus naar een Zwitsers model, waarbij de grens voor zuivelproducten dicht gaat en er een 'interne' prijs wordt vastgesteld. Want die overheid zie ik geen subsidies gaan geven...

Citaat:
Maar met deze plannen sneuvelen de kleinen en blijven de massa bestaan.
Helemaal met deze stelling eens; de overheid gaat door met de ingezette lijn van schaalvergroting, op alle vlakken.

fransje23

Berichten: 15463
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-22 13:15

Nee, het bestaat omdat de NVWA zelf aangeeft dat het bestaat :)


Ik vraag mij af of de toekomstige koers aanstuurt op het behoud van de grote bedrijven. Al is het lastig om überhaupt een koers te vinden.

fransje23

Berichten: 15463
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-22 13:16

Zunzuncito schreef:
Helemaal met deze stelling eens; de overheid gaat door met de ingezette lijn van schaalvergroting, op alle vlakken.



Waaruit maken jullie dat dan op?

Janneke2

Berichten: 23091
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-22 13:25

Zunzuncito schreef:
@pantykous, ik spreek geregeld de veeteelt onderzoekers over die veelbelovende emissie reducerende innovaties. Ik zou er geen bitcoins in investeren, mocht je daar ooit rendement uit willen gaan halen. Waar je winst maakt op reductie van het ene stofje, komt het via een andere stof alsnog naar buiten; lood om oud ijzer.


Ik denk dat heel veel 'innovaties' "meer van hetzelfde" zijn.
Veeteelt moet zo goedkoop en intensief mogelijk - 'en dat kan met DIT peperdure apparaat'.

Ik denk idd dat de prijs op de één of andere manier drastisch omhoog moet (1 euro per liter melk)
en dan extensiveren.

Kost vast een lieve duit, maar het wegzakken van de stad Gouda is ook een kostenpost.

Zunzuncito

Berichten: 1574
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: in de Buurt

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-22 13:26

Citaat:
Waaruit maken jullie dat dan op?

Omdat de overheid bedrijven wil sluiten, maar de bedrijven die over blijven, gaan door op de voet zoals het er nu aan toe gaat, en het motto van overleven daar is: groeien/groter dan je buren zijn. Er moet echt een structurele verandering komen en ik zie die (nog) niet komen. Nederland concurreert zichzelf van de internationale markt af. Ik zie De Markt aanpakken niet gebeuren onder de VVD.

Sizzle

Berichten: 35759
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-22 13:31

Zunzuncito en inderdaad ook de invoer van vlees door consumenten sterk gereguleerd is. Daarnaast is doorvoer van slachtvee ook niet toegestaan.
Op iedere menu kaart staat verplicht een declaratie van herkomst voor ieder soort vlees.
Ik ben er inmiddels helemaal aan gewend dat het een luxe product en zou niet meer terug willen naar wat anders.
Het is altijd wel grappig als er nieuwe expats zijn die eerst beledigt reageren als er een uitnodiging komt voor een bbq waar je je eigen vlees moet meenemen, totdat ze daadwerkelijk zelf vlees gaan kopen _O-
Ik vind het fascinerend hoe dan toch vaker mensen kiezen voor 1 kwalitatief stuk ipv een grote stapel worst en speklapjes.
Uiteraard zijn er ook veel mensen die al hun vlees uit Duitsland halen.

josien_m_
Berichten: 2463
Geregistreerd: 23-11-09
Woonplaats: Haule

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-22 13:34

Het lijkt me duidelijk dat het juist niet de bedoeling is dat het op deze voet doorgaat. Ergens moet die structurele verandering beginnen en dat doet pijn. Laten we die pijn delen.

fransje23

Berichten: 15463
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-22 13:37

Zunzuncito schreef:
Citaat:
Waaruit maken jullie dat dan op?

Omdat de overheid bedrijven wil sluiten, maar de bedrijven die over blijven, gaan door op de voet zoals het er nu aan toe gaat, en het motto van overleven daar is: groeien/groter dan je buren zijn. Er moet echt een structurele verandering komen en ik zie die (nog) niet komen. Nederland concurreert zichzelf van de internationale markt af. Ik zie De Markt aanpakken niet gebeuren onder de VVD.


Ze willen vooral krimp en extensivering toch?
Dat loopt bij de megastallen vaak al spaak, schaalvergroting en extensivering is geen goede combinatie.

Het is overigens zo dat de EU wel een groenere agrarische sector wol, ook met de verdeling van de subsidies maar de lidstaten niet mee werken.

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-22 13:39

Sizzle schreef:
Zunzuncito en inderdaad ook de invoer van vlees door consumenten sterk gereguleerd is. Daarnaast is doorvoer van slachtvee ook niet toegestaan.
Op iedere menu kaart staat verplicht een declaratie van herkomst voor ieder soort vlees.
Ik ben er inmiddels helemaal aan gewend dat het een luxe product en zou niet meer terug willen naar wat anders.
Het is altijd wel grappig als er nieuwe expats zijn die eerst beledigt reageren als er een uitnodiging komt voor een bbq waar je je eigen vlees moet meenemen, totdat ze daadwerkelijk zelf vlees gaan kopen _O-
Ik vind het fascinerend hoe dan toch vaker mensen kiezen voor 1 kwalitatief stuk ipv een grote stapel worst en speklapjes.
Uiteraard zijn er ook veel mensen die al hun vlees uit Duitsland halen.

Als vlees zo duur is zou ik zeker bij een BBQ voor goedkope worst en spek gaan, dat smaakt altijd heerlijk van de houtskoolgrill.

Pantykous

Berichten: 10514
Geregistreerd: 08-02-03
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-22 13:47

Janneke2 schreef:
Ik denk dat heel veel 'innovaties' "meer van hetzelfde" zijn.
Veeteelt moet zo goedkoop en intensief mogelijk - 'en dat kan met DIT peperdure apparaat'.

Ik denk idd dat de prijs op de één of andere manier drastisch omhoog moet (1 euro per liter melk)
en dan extensiveren.

Kost vast een lieve duit, maar het wegzakken van de stad Gouda is ook een kostenpost.


We zijn al hard op weg naar de 100, we zitten inmiddels op 60 euro/100.

Het is overigens geen apparaat maar een supplement.

80% van alle melk wereldwijd komt uit de EU (fr/de/nl) en US. Als hier sterk wordt geminderd zal dat een significante impact hebben op de voeding en medicijnen van mensen wereldwijd.

Ik geloof zeker dat er wat geminderd moet worden maar geloof zelf wel meer in innovaties. :j