Oorlog in Oekraïne en de gevolgen voor ons Nederlanders

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 20:08

Phonix schreef:
Wat mij een beetje verbaast is dat mensen zo stil zijn op social media.

Dit is echt iets dat verspreid moet worden ( wel met juiste info). Black lives matters en andere hot topics was all over de internet en nu zo stil.

Op mijn socials ontploft t al sinds vanochtend, hoor.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 20:10

Thioro schreef:
Ik vind het voorlopig ook overdreven hysterisch dat we zouden gaan hamsteren en bibberen. Vind het ook ergerlijk dat het op het journaal vooral gaat over hoe nu de prijzen van graan gas etc gaan stijgen.

Moesten hier bommen vallen zoals in Oekraïne dan zouden de prijsstijgingen echt de laatste van onze zorgen zijn.

Er gaat geen militaire tegenreactie van USA/NAVO komen, dan is all hell loose. (Althans ik hoop dat er geen militaire escalatie komt).
Economische en politieke sancties voor Rusland wel, wat economische en politieke represailles zal opleveren. Dat zullen we in onze portemonnee voelen maar meer ook niet.

In 2014 hebben ze de Krim geannexeerd. Toen was er ook wat politiek gekibbel en ging de Russische graan/gaskraan een tijdje dicht. Heeft hier prijsstijgingen gegeven maar geen desastreuze gevolgen.
Nu is het die oostelijke provincie, waar ze al 8 jaar oorlog voeren.

Wat mij meer zorgen baart is dat niets of niemand kan garanderen dat Poetin binnen x aantal tijd weer een ander lapje grond zal opeisen en hoe ver zal hij gaan. Die man laat zich door niets of niemand tegenhouden.

Deze analyse was hier ook in het journaal. Er werd zelfs gesproken over de wereldorde die wellicht komende dagen voorgoed verandert gaat worden. En dat we hebben liggen slapen met de Krim. We, staat voor het westen. We gaan het zien.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 20:12

Phonix schreef:

Dit is echt iets dat verspreid moet worden ( wel met juiste info). Black lives matters en andere hot topics was all over de internet en nu zo stil.

Op Twitter is wwIII trending met bijna 500.000 tweets

Phonix

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 20:14

moonsparkle schreef:
Phonix schreef:

Op Twitter is wwIII trending met bijna 500.000 tweets

Ja, bedoelde meer in mijn eigen omgeving. Bij mij staat het eigenlijk vrij stil. Terwijl ze allemaal een zwart plekje hebt op hun instagram bijvoorbeeld. Nu is het misschien raar om ze tegen elkaar te doen. Maar dit is wel iets dat ons allemaal kunt raken en daarom vindt ik het zo raar dat ze dan zo stil zijn.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 20:17

Phonix schreef:

Ik verbaas me juist dat er geen massademonstraties op gang zijn gekomen vanwege de energieprijzen en het feit dat onze regering de accijnzen/belasting niet verlaagt. We hebben onze prioriteiten verkeerd liggen.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 20:19

elnienjo schreef:
Phonix schreef:

Ik verbaas me juist dat er geen massademonstraties op gang zijn gekomen vanwege de energieprijzen en het feit dat onze regering de accijnzen/belasting niet verlaagt. We hebben onze prioriteiten verkeerd liggen.

Daar ben ik ook wel een beetje verbaasd over

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 20:24

silvericathy schreef:
Ik maak me op moment vooral zorgen als er dusdanige gevolgen voor Nederland zijn dat er oproepen komen voor het leger in te gaan..... Mijn vriend zou best een van de gekke kunnen zijn die dan gaat |o

Er zijn ook nog heel veel jongeren die nu zo geregistreerd staan dat ze sws opgeroepen kunnen worden bij bv oorlog.
Mijn zoon heeft 2,5-3 jaar geleden zo´n brief gehad, ze hoeven nu niet meer in militaire dienst

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 20:29

Ik vind het ingewikkeld. Weet niet precies hoe en wat en ik zoek het wel op, maar ik begrijp niet waarom er bij het annexeren van de Krim al niet meer is ingegrepen. Want nu claimt Poetin dus weer meer land en gaan we weer niets doen? Dan loopt ie straks zo door…
Rusland zou Oekraïene toch met rust laten als ze hun kernwapens inleverde las ik ergens. Nou, die afspraak is meerdere keren geschonden, maar dat heeft blijkbaar 0,0 consequenties voor Rusland. Dan snap ik wel dat het steeds een stapje verder gaat.
En niemand durft wat te doen uit angst voor de gevolgen.

Hoop dat het mee gaat vallen en de situatie daar snel onder controle is, maar dat zal wel niet, want het is al jaren gedoe.

BigOne

Re: Oorlog in Ukraïne en de gevolgen voor ons Nederlanders

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 20:33

Putin gaat het over totale controle van de Oekraïne. Dat kan alleen wanneer de huidige regering valt en er pro putin marionetten voor in de plaats komen.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 20:34

Dan nog zal dat moeilijk worden want we praten over 40 miljoen Oekraïners en een heel groot land en een bevolking die vrij wil zijn en hiervoor wil strijden. Dus dit kan een langdurig drama worden zelfs met een marionet van Rusland.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 20:35

De helft van Oekraïne is toch Russisch gezind?

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 20:38

elnienjo schreef:

De helft is etnisch Russisch, maar dat is niet hetzelfde als Russisch gezind. Die pro-Russen zie je in Donetsk en Loehansk. Maar dat is zeker niet de halve bevolking.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 20:39

elnienjo schreef:

Antwoord van San is juist.

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 20:41

LoveGlove schreef:
Amerika heeft de meeste kernwapens. Rusland en China komen op 2 en 3. Mocht China Rusland gaan supporten dan hebben ze samen meer kernwapens dan Amerika alleen. En ik heb wel zo'n idee dat Amerika hier de drager en leider gaat zijn van de rest van de wereld. Dus, als die uitgeschakelt zijn hebben we nog een groter probleem. Dat is waar ik me meer zorgen over maak dan een rijst prijs :')

Rusland heeft er meer dan de VS. Daarna is er een megagat, als je de andere NAVO-landen niet meerekent kun je China ook buiten beschouwing laten wat het nucleaire arsenaal betreft. Rusland en de VS hebben samen 90% van alle atoombommen in handen.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 20:42

_San87_ schreef:
elnienjo schreef:

De helft is etnisch Russisch, maar dat is niet hetzelfde als Russisch gezind. Die pro-Russen zie je in Donetsk en Loehansk. Maar dat is zeker niet de halve bevolking.

Het is ook wel heel opmerkelijk dat Poetin het hele land aanvalt.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 20:44

Loretta schreef:
_San87_ schreef:

De helft is Russisch, maar dat is niet hetzelfde als Russisch gezind. Die pro-Russen zie je in Donetsk en Loehansk. Maar dat is zeker niet de halve bevolking.

Het is ook wel heel opmerkelijk dat Poetin het hele land aanvalt.

Niet per se, Kiev is erg pro Europa, dat zint Poetin niet.

Maar goed, eerlijk is dit van mij ook speculatie :o.

Biden zijn speech is zojuist begonnen.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 20:45

Putin is in Rusland wat Trump graag wilde worden in de US.....
Laatst bijgewerkt door Kuggur op 24-02-22 20:46, in het totaal 1 keer bewerkt

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 20:46

elnienjo schreef:
Phonix schreef:

Daar ben ik ook verbaasd over. Ik meen onlangs gelezen te hebben dat Nederland nummer 1 is met de hoogse accijns, btw en toeslagen hierop. Nergens anders is het zo duur als hier

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 20:46

_San87_ schreef:
elnienjo schreef:

Ik beken dat ik geen verstand heb van de verhoudingen. Maar als die 2 provincies wel Russisch gezind zijn zouden zij zich bij Rusland kunnen voegen terwijl de rest van Oekraïne zelfstandig blijft.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 20:47

kiki1976 schreef:
elnienjo schreef:

Daar ben ik ook verbaasd over. Ik meen onlangs gelezen te hebben dat Nederland nummer 1 is met de hoogse accijns, btw en toeslagen hierop. Nergens anders is het zo duur als hier

Klopt. Ik zag een staatje voorbij komen op Facebook waar m'n kin van op de grond viel.

HorseTimeXL

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 20:48

Bah ik wordt er echt bang van. Ik kan me zo opvreten. Vooral het niet te weten wat er gaat gebeuren. Met de economie met de toekomst etc. Wie zegt dat Poetin Europa er niet bij wil. Hitler begon ook met een landje en nam zo de rest...

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 20:49

elnienjo schreef:
Klopt. Ik zag een staatje voorbij komen op Facebook waar m'n kin van op de grond viel.

Ja en dan ook bijna eens zo duur als in andere landen

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 20:49

elnienjo schreef:
_San87_ schreef:

Ik beken dat ik geen verstand heb van de verhoudingen. Maar als die 2 provincies wel Russisch gezind zijn zouden zij zich bij Rusland kunnen voegen terwijl de rest van Oekraïne zelfstandig blijft.

Nee, want die provincies zijn Oekraïens grondgebied. Waarom moeten ze een grote lap grond afgeven omdat er mensen wonen die Rusland leuk vinden? Die mensen kunnen ook naar Rusland terugkeren, daar komen ze immers ook vandaan.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 20:50

HorseTimeXL schreef:
Bah ik wordt er echt bang van. Ik kan me zo opvreten. Vooral het niet te weten wat er gaat gebeuren. Met de economie met de toekomst etc. Wie zegt dat Poetin Europa er niet bij wil. Hitler begon ook met een landje en nam zo de rest...

De landen die Hitler aanviel hadden geen kernwapens....

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 20:50

kiki1976 schreef:

Ja, 60% van de benzineprijs zijn accijnzen en belastingen.