Feminisme

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cer

Re: Feminisme

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-22 11:04

Volgens mij staat er ergens iets vaags over topfuncties en IQ, niet perse over leiderschap en IQ

ergens ben ik benieuwd in welke post jij de link legt tussen Leiderschap en IQ, Irmaz?

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-22 11:15

Dinopino, ik begrijp dat je het niet perse met dhr Rockenfeller eens bent. Maar geloof je wel dat hij gelijk heeft over 'waarom feminisme is bedacht'?
Volgens mij zit hij er namelijk kilometers naast. Hij ziet duidelijk feminisme als een bedreiging, dat betekent nog niet dat het daarvoor ook is opgekomen.
Een van de redenen waarom veel huwelijken crashen en mensen nu uit elkaar gaan is natuurlijk ook simpelweg omdat het kan. Voorheen kon het sociaal en financieel gewoon niet. Ik denk dat het voor veel mensen gezonder was geweest als het vroeger ook had gekund. Koste wat kost bij elkaar blijven kan ook tot vreselijke dingen uitlopen he

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-22 11:27

Waarom gaat het telkens over de 'blanke witte man' , ik denk dat overal ter wereld deze tweedeling is hoor, niet alleen bij de blanken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-22 11:28

Cer schreef:
Volgens mij staat er ergens iets vaags over topfuncties en IQ, niet perse over leiderschap en IQ

ergens ben ik benieuwd in welke post jij de link legt tussen Leiderschap en IQ, Irmaz?

Daar wordt naar gevraagd, maar geen antwoord op gegeven, das volgens mij het hele punt.

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-22 11:28

TS, ik heb het hele topic niet gelezen, want het lijkt mij een beetje ontploft sinds je het hebt opgestart. :')
Als je een kwartiertje tijd hebt en Engels begrijpt, is dit een interessante uiteenzetting : https://youtu.be/gkjW9PZBRfk

En verder ben ik fan van deze 2 quotes :
Afbeelding

Afbeelding

Mijn vrouw is feministe in hart en nieren, die bombardeert je met plezier met leesvoer. :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-22 11:30

jokari schreef:
TS, ik heb het hele topic niet gelezen, want het lijkt mij een beetje ontploft sinds je het hebt opgestart. :')
Als je een kwartiertje tijd hebt en Engels begrijpt, is dit een interessante uiteenzetting : https://youtu.be/gkjW9PZBRfk

[ [url=m/wWqA7m.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/LnnjYM.jpg]Afbeelding[/url] ]

Mijn vrouw is feministe in hart en nieren, die bombardeert je met plezier met leesvoer. :')

Heel mooi als vrouwen elkaars "back" zouden hebben, helaas is er vaker haat, nijd en jaloezie onderling dan elkaar het licht in de ogen gunnen.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-22 11:31

Mindim schreef:
Cer schreef:

Daar wordt naar gevraagd, maar geen antwoord op gegeven, das volgens mij het hele punt.

Nou ja om niet weer te verzanden in puntkomma geneuzel.. Er wordt gezegd dat Enzino de link legt tussen leiderschap en IQ en er wordt door Irmaz gevraagd waarom hij dat doet. Maar volgens mij doet hij dat niet. Ik kan het niet vinden in ieder geval. Dus hoe kan je toelichten wat je niet beweerd hebt?
maar, misschien lees ik er dus overheen, dat kan heel goed.
Uiteindelijk denk ik dat het hier niet eens echt van belang is... ?

De hoofdvragen zijn:
Citaat:
Zijn er meer mensen hier op bokt die feministisch zijn? Hoe kom ik met meer mensen in contact? Wat doe jullie allemaal? Hoe kijken de mensen hier tegen feminisme aan?

Ik heb niet goed een idee wat feminisme inhoudt, dus ik ben benieuwd wat ik er hier over opsteek. Ik kijk er dus ook niet op een bepaalde manier tegenaan eigenlijk, denk ik..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-22 11:34

Cer schreef:
Mindim schreef:

Nou ja om niet weer te verzanden in puntkomma geneuzel.. Er wordt gezegd dat Enzino de link legt tussen leiderschap en IQ en er wordt door Irmaz gevraagd waarom hij dat doet. Maar volgens mij doet hij dat niet. Ik kan het niet vinden in ieder geval. Dus hoe kan je toelichten wat je niet beweerd hebt?
maar, misschien lees ik er dus overheen, dat kan heel goed.
Uiteindelijk denk ik dat het hier niet eens echt van belang is... ?

Volgens mij doet hij dat idd ook niet, kan het ook niet vinden namelijk. Ik kan alleen vinden dat anderen enkele van deze punten noemden om aan te halen waarom deze voor vrouwen belangrijk zijn voor een IQ test, omdat de gedachtengang anders zou zijn.

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-22 11:36

Mindim schreef:
jokari schreef:

Heel mooi als vrouwen elkaars "back" zouden hebben, helaas is er vaker haat, nijd en jaloezie onderling dan elkaar het licht in de ogen gunnen.

Jup, helaas, en ik snap niet dat dat zo is.

Er is een uitspraak “het is niet omdat je de kaars van iemand anders uitblaast, dat die van jou helderder schijnt”. Die zou iedereen wel mogen van buiten leren, wat mij betreft. En zich daar dan ook naar gedragen.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-22 11:41

Cer schreef:

Bij topfuncties gaat het niet over leiderschap? Heb jij de 5-factoren van enzino bekeken?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-22 11:44

jokari schreef:

Jup, helaas, en ik snap niet dat dat zo is.

Er is een uitspraak “het is niet omdat je de kaars van iemand anders uitblaast, dat die van jou helderder schijnt”. Die zou iedereen wel mogen van buiten leren, wat mij betreft. En zich daar dan ook naar gedragen.[/quote]

Precies, een mooi gezegde!

Feminisme kijk ik dan ook wat dubbel tegen aan. Gelijkheid tussen sexen is wenselijk, zeer wenselijk zelfs. Maar als iemand er van afwijkt uit eigen keus, dan noemt men dit gelijk geen eerlijke keus, want het is je zo ingegeven, geen nature maar nurture. Ipv elkaar vrij te laten in die keuze, moet er dus weer wat van gevonden worden. Dus eigenlijk kun je als vrouw nooit een keuze maken die je wilt, iedereen vindt wat van die keuze.

Verder vind ik vrouwen naar elkaar toe, op zijn zachts gezegd, onaardig. En dat moet het voor elkaar opnemen, nou succes :')

naranja1
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-22 11:57

jokari schreef:

Ik ga eens kijken!
Haha kom maar door met leesvoer!

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-22 12:01

irmaz schreef:
Cer schreef:

Bij topfuncties gaat het niet over leiderschap? Heb jij de 5-factoren van enzino bekeken?

Ik snap je vraag niet? Waar leg jij nu de link tussen topfuncties en leiderschap? Dat staat helemaal niet gelinkt aan elkaar én ik bedoel er al helemaal niks mee...
Die 5 factoren zijn volgens mij niet 'van Enzino' maar heeft ie ergens anders vandaan (vast net zoiets als dat er driehoeken zijn over verschillende onderwerpen?)

En nee, die heb ik niet bekeken, ik ben meer geinteresseerd wat er onder feminisme wordt verstaand, ik ben er niet echt bekend mee :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-22 12:04

irmaz schreef:
Cer schreef:

Jazeker, hij noemt het IQ als beste voorspeller van succes, de Big Five de meest voorkomende karaktertrekken bij leiders.
Ik vind het vrij helder, wat begrijp je dan niet precies?

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-22 12:16

Mindim schreef:
Precies, een mooi gezegde!

Feminisme kijk ik dan ook wat dubbel tegen aan. Gelijkheid tussen sexen is wenselijk, zeer wenselijk zelfs. Maar als iemand er van afwijkt uit eigen keus, dan noemt men dit gelijk geen eerlijke keus, want het is je zo ingegeven, geen nature maar nurture. Ipv elkaar vrij te laten in die keuze, moet er dus weer wat van gevonden worden. Dus eigenlijk kun je als vrouw nooit een keuze maken die je wilt, iedereen vindt wat van die keuze.

Verder vind ik vrouwen naar elkaar toe, op zijn zachts gezegd, onaardig. En dat moet het voor elkaar opnemen, nou succes :')

Ik snap je punt maar die mooie gezegde gaat naar mijn idee over afgunst en daar naar handelen. Niet een vrouw die het moeilijk te begrijpen vindt dat er vrouwen zijn die in deze tijd heel bewust kiezen om voor het grootste deel van de tijd aanwezig te zijn voor haar kinderen, en wel het gevoel hebben een gelijkwaardige relatie te hebben. Dat vind ik ook jammer.

Is lang wel zo geweest en terecht en waar ik heel dankbaar voor ben tegen "gevochten" maar daar blijft, naar mijn gevoel, in vast gebeten worden terwijl elk meisje in Nederland nu heel veel andere voorbeelden ziet. Wat sizzle al schreef.
Laat het stukje vrouwen MOETEN nu allemaal buitenshuis gaan werken los. Genoeg andere dingen om je nu terecht hard voor te maken, zoals Seksueel grensoverschrijdend gedrag (beide kanten op), gelijke lonen, vaders/mannen die makkelijker aan een part time baan kunnen komen.

En stichtingen steunen, zoals Plan, die ook veel doen voor meisjes over de hele wereld.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-22 12:29

Cer schreef:
En nee, die heb ik niet bekeken, ik ben meer geinteresseerd wat er onder feminisme wordt verstaand, ik ben er niet echt bekend mee

OK.

Ik vind dat Atria een mooie definitie geeft waar ik me in kan vinden https://atria.nl/nieuws-publicaties/feminisme/

Citaat:
Feminisme is de verzamelnaam voor maatschappelijke en politieke stromingen of bewegingen die ongelijke verhoudingen tussen man en vrouw kritisch bekijken en streven naar vrouwenemancipatie.

Citaat:
Het feminisme komt op voor vrouwenbelangen, streeft naar juridische gelijkheid, eist lichamelijke autonomie voor vrouwen en strijdt tegen huiselijk en seksueel geweld. Het feminisme kent vele stromingen.

Eind negentiende en begin twintigste eeuw protesteerden vrouwen tegen uitsluiting in onderwijs en arbeid. Het hoogtepunt van de eerste feministische golf was de strijd voor vrouwenkiesrecht.

Vervolgens draaide het feminisme vanaf de jaren 60 tot 80 van de vorige eeuw vooral om thema’s als abortus, (on-)betaalde arbeid en seksueel geweld.

Op deze site kun je de geschiedenis van het feminisme lezen door de eeuwen heen en ook de rol van het feminisme die aanzwelt en dan weer eens afneemt door de eeuwen heen.

Interessant voor de 21 ste eeuw vind ik persoonlijk is het intersectionele feminisme . Je ziet een terechte herdefiniëring van het feminisme waar ook gekeken wordt naar klasse, kleur, afkomst etc
Citaat:
Intersectioneel feminisme is een vorm van feminisme vanuit het uitgangspunt dat iedereen te maken heeft met verschillen op grond van bijvoorbeeld huidskleur, leeftijd en klasse, en dat de samenhang van deze verschillen zorgt voor structurele voordelen of nadelen. Intersectioneel feminisme noemen we in Nederland ook wel kruispuntdenken of caleidoscopisch denken.

Citaat:
In Caleidoscopische Visies introduceert Gloria Wekker naast het concept ‘kruispuntdenken’ ook de term ‘caleidoscopisch denken’. Dit komt overeen met het begrip intersectionaliteit:

“Een eerste stap bij caleidoscopisch denken behelst zelfreflectie; iedereen leert inzien dat we allemaal gelijktijdig gepositioneerd zijn naar gender, etniciteit, klasse en seksuele voorkeur en dat sommige combinaties meer macht in zich dragen dan anderen.”

Mocht je daar meer over willen weten dan is dit wellicht een interessante link:
https://atria.nl/nieuws-publicaties/fem ... feminisme/

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-22 12:34

Dank je Pien :j Dat zijn interessante links

Ik vind het altijd interessant om te leren hoe die ongelijkheid ontstaan is... en hoe lang het heeft kunnen voortduren.. en eigenlijk nog steeds duurt.
Ik heb het idee dat het toch ook vnl met geloof te maken gehad heeft? Maar ik weet niet meer hoe ik daarbij gekomen ben..
Heksenvervolging bijv.
Ik heb het idee dat HEUL lang geleden de maatschappij gewoon echt andere samenstellingen had.. geen gedoe over wie welke partners had en hoeveel, wie zn steentje bijdroeg aan de woongemeenschap en op welke manier (er zijn culturen en geloven waar dat heel gelijkwaardig opgaat, meen ik), gemixte rollen (eigenlijk geen rollen )
jammer dat dat ergens kwijtgeraakt is... op de zgn evolutieladder..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-22 12:38

Jis_ schreef:
Ik snap je punt maar die mooie gezegde gaat naar mijn idee over afgunst en daar naar handelen. Niet een vrouw die het moeilijk te begrijpen vindt dat er vrouwen zijn die in deze tijd heel bewust kiezen om voor het grootste deel van de tijd aanwezig te zijn voor haar kinderen, en wel het gevoel hebben een gelijkwaardige relatie te hebben. Dat vind ik ook jammer.

Is lang wel zo geweest en terecht en waar ik heel dankbaar voor ben tegen "gevochten" maar daar blijft, naar mijn gevoel, in vast gebeten worden terwijl elk meisje in Nederland nu heel veel andere voorbeelden ziet. Wat sizzle al schreef.
Laat het stukje vrouwen MOETEN nu allemaal buitenshuis gaan werken los. Genoeg andere dingen om je nu terecht hard voor te maken, zoals Seksueel grensoverschrijdend gedrag (beide kanten op), gelijke lonen, vaders/mannen die makkelijker aan een part time baan kunnen komen.

En stichtingen steunen, zoals Plan, die ook veel doen voor meisjes over de hele wereld.

Dat heb je goed gezien Jis, dat gezegde gaat idd over afgunst en daar naar handelen, zoals veel vrouwen elkaar behandelen inderdaad, dat heb je helemaal goed.

Ik snap prima dat vrouwen het zich niet kunnen voorstellen om thuis te blijven, dat mag en is je goed recht. Die vrouwen dan als minderwaardig benoemen en zeggen dat hun relatie niet gelijkwaardig is, dat vind ik een stap te ver. Gelijkwaardigheid berust op heel wat meer dan een inkomen. Ik snap dan niet dat er vrouwen zijn, die constant het inkomen benoemen als teken van een gelijkwaardige relatie hebben.

Ik heb het stukje vrouwen moeten buitenshuis werken al lang los gelaten trouwens ;)

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-22 12:42

Mindim schreef:
Ik heb het stukje vrouwen moeten buitenshuis werken al lang los gelaten trouwens ;)

Dat begreep ik al, was een algemene opmerking :)

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-22 12:51

Mindim, ik vind dat je heel dit topic wel bijzonder selectief leest hoor. Je projecteert zeer sterk jouw eigen gevoelens, zonder nou echt te lezen wat er staat. Je lijkt al direct te denken dat je wordt aangevallen en mensen jouw keuzes afkeuren, dat is volgens mij niet zo.

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-22 13:00

BaileyMix schreef:
Mindim, ik vind dat je heel dit topic wel bijzonder selectief leest hoor. Je projecteert zeer sterk jouw eigen gevoelens, zonder nou echt te lezen wat er staat. Je lijkt al direct te denken dat je wordt aangevallen en mensen jouw keuzes afkeuren, dat is volgens mij niet zo.

Ik deel dat gevoel wel enigszins door een paar reacties, maar het kan best zijn dat het niet zo bedoelt is.

Er wordt verondersteld door sommige dat vrouwen door nurture nog treurig als huisvrouw eindigen, ik denk dat we daar voor het grootste deel hier in Nederland wel van af zijn.

Ben opgegroeid met een stiefmoeder die zat bij de Rooie vrouwen, feministische organisatie binnen de PvdA. Feminisme was/is mij totaal niet vreemd en toch huisvrouw geworden.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-22 13:05

Cer schreef:
Ik vind het altijd interessant om te leren hoe die ongelijkheid ontstaan is... en hoe lang het heeft kunnen voortduren.. en eigenlijk nog steeds duurt.
Ik heb het idee dat het toch ook vnl met geloof te maken gehad heeft? Maar ik weet niet meer hoe ik daarbij gekomen ben..
Heksenvervolging bijv.

Cer schreef:
Ik heb het idee dat HEUL lang geleden de maatschappij gewoon echt andere samenstellingen had.. geen gedoe over wie welke partners had en hoeveel, wie zn steentje bijdroeg aan de woongemeenschap en op welke manier (er zijn culturen en geloven waar dat heel gelijkwaardig opgaat, meen ik), gemixte rollen (eigenlijk geen rollen )
jammer dat dat ergens kwijtgeraakt is... op de zgn evolutieladder..

Dat zou goed kunnen Cer, maar eigenlijk weten we dat niet zeker. Wellicht praat je over het matriachaat, alleen is het heel moeilijk om vast te stellen of dit ooit ook werkelijk heeft plaats gevonden.

Cer schreef:
Heksenvervolging bijv.

Wat interessant Cer dat je de heksenvervolging noemt. Vanuit mijn vroegere studie over de geschiedenis van de vrouw, kwam het fenomeen heksenvervolging ook aan bod. Wat ik toen begrepen heb is dat dit vaak hele wijze oudere vrouwen betrof (vroed vrouwen→ wijze vrouwen) . Deze vrouwen waren wellicht de eerste feministen en zij waren actief als het ging om het geboren worden van kinderen, maar ook het aborteren ervan en andere medische kruiden geneeskunde beheersten zij.

Ik heb een interessant stuk gevonden vanuit de morgen 2012 https://www.demorgen.be/tech-wetenschap ... gle.com%2F

waarin te lezen valt (en ik kan me herinneren dat wij daar vroeger ook zo naar keken )
Citaat:
In de middeleeuwen hadden vrouwen een actieve rol in de maatschappij.

Citaat:
Onschuldig volksgeloof werd gevaarlijk, onschuldige heidense kruidendokters werden duivelsaanbidders. De straffen werden bijgevolg zwaarder, de weg naar de brandstapel lag open. Hiermee is alvast één vooroordeel over heksenwaan de deur uit; het is géén fenomeen van de 'duistere' middeleeuwen, integendeel, het is een verschijnsel van de nieuwe tijd. En er is nog iets bizar.

Citaat:
Het profiel van het slachtoffer veranderde drastisch. De heksenjacht werd in essentie een vrouwenjacht (van 50 procent naar 80 procent vrouwelijke beschuldigden). Het typische slachtoffer van deze historische heksenwaan is een oudere vrouw, vaak weduwe, weinig kapitaalkrachtig en lelijk (als symbool van het Kwade). Een mooie samenvatting van onze sprookjesheks . De verklaring voor de vrouwenhaat vinden we in de Malleus Maleficarum(De Heksenhamer). Dit standaardwerk van de demonologie is één van 's werelds oudste bestsellers, geschreven door Duitse dominicanermonniken en voor het eerst uitgegeven in 1487.

( De dominicanen stonden ook aan de weg van de vervolging en inquisitie van de Katharen in 1233 en het was een afschuwelijke tijd waar mensen massaal werden afgeslacht en een hele afwijkende religie n; de Katharen zijn uitgemoord → voor de mensen die geïnteresseerd zijn in een erg interessant stuk geschiedenis van Zuid Frankrijk→ https://www.trouw.nl/nieuws/de-vervolgi ... ~b081172f/ )

Maar terug naar de heksenvervolging in Nederland dat dus plaats vond door die zelfde orde.
Citaat:
De meeste wetenschappelijke verklaringen voor de heksenvervolging zijn achterhaald dankzij historisch onderzoek. Eén theorie blijft overeind: die van de geïnstitutionaliseerde vrouwenhaat.

Citaat:
Want de demonologische werken vertonen een erg propagandistisch karakter. Ze schrijven de vrouw een onstilbare seksuele honger toe en suggereren haar relatie met de duivel. "Een vrouw is de belichaming van de lust. Als zij geen man kan krijgen, verenigt zij zich met de Duivel." Dit laatste betekende het doelbewust ondermijnen van de christelijke samenleving, één van de ergst mogelijke misdaden. Ook volgend citaat komt uit De Heksenhamer: "Ik heb liever een loslopende leeuw of tijger in mijn huis dan een vrouw." Het zijn uitspraken van mannen die zich doelbewust isoleerden van vrouwen. Haast grappig, ware het niet dat hun verzinsels de rechtstreekse aanleiding waren tot de dood van honderden vrouwen.

In dit artikel komt verder een interessante conclusie namelijk
Citaat:
Intussen is het beeld over vrouwen wel beschadigd. De hele demonologische literatuur kadert binnen een toenemend 'antifeminisme', dat aan de vrouw de ergste gebreken toeschreef. De brandstapels waren gedoofd, maar de juridische ongelijkheid tussen mannen en vrouwen zou nog toenemen.

Dit artikel is zeker de moeite waard omdat je daarin kunt zien hoe moeilijk het is om deze onzin weer ten goede te keren ten gunste van mannen en vrouwen.
Want laten we wel wezen, dit enorme leed van al die vrouwen (en ook mannen) die de brandstapel op gejaagd werden of de waag moesten ondergaan raakten ook hun vaders, broers, ooms etc. die hun dochters, vrouwen cq zusters, tantes hierdoor kwijt raakten.

Ik heb geprobeerd Ger om jouw aanvoelen dat het geloof hiermee te maken heeft te onderbouwen met feiten , met een link en stukjes die ik uit dit artikel gequoot heb zodat mensen die geen zin hebben in dit leesvoer, toch de lijn van de discussie kunnen blijven volgen.
Laatst bijgewerkt door pien_2010 op 01-02-22 13:08, in het totaal 2 keer bewerkt

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-22 13:06

@Jis,

Nou ja, het is een terechte vraag denk ik. Bijvoorbeeld in zwaar gelovige kringen is het nog altijd de verwachting dat de vrouw stopt met werken en huisvrouw wordt. Ja, ze 'kiest' daarvoor en er wordt geen mes op de keel gezet daarbij, maar toch is er wel degelijk sprake van jarenlange externe invloed en indoctrinatie. Is dat dan nog vrijwillig? En waar is dan die grens?

En ik heb niks tegen thuisblijven hoor, ik vind voor kinderen zorgen net zo goed werk. En werk is niet zaligmakend. Maar ik maak me wel zorgen om afhankelijkheid (beide kanten op), gaten in het cv, minder ontwikkeling op professioneel vlak, dat die werkende ouder zijn/haar kinderen veel minder ziet en de invloed van buitenaf om voor een traditioneel rollenpatroon te kiezen.

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-22 13:09

Wat een mooi stuk Pien, en ik ben het helemaal met je eens. Ontzettend boeiend en tragisch stuk geschiedenis.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-22 13:12

Jis_ schreef:
BaileyMix schreef:

Ik deel dat gevoel wel enigszins door een paar reacties, maar het kan best zijn dat het niet zo bedoelt is.

Er wordt verondersteld door sommige dat vrouwen door nurture nog treurig als huisvrouw eindigen, ik denk dat we daar voor het grootste deel hier in Nederland wel van af zijn.

Ben opgegroeid met een stiefmoeder die zat bij de Rooie vrouwen, feministische organisatie binnen de PvdA. Feminisme was/is mij totaal niet vreemd en toch huisvrouw geworden.

Maar feminisme gaat om meer dan wel of niet huisvrouw worden. Er is helemaal niks mis mee om binnen een gezin een verdeling te maken op basis van een klassiek rolpatroon. Als dit is op basis van eigen keuze. Er zijn natuurlijk gezinnen die beter gedijen op zo’n rolpatroon, en dat is helemaal ok.

Het punt is in de situatie dat een vrouw geen betaalde baan heeft en de man enig kostwinner is ook vooral dat daar minder kritiek op komt dan als een vrouw een hoge carrière heeft en de man huisman is. Dan is vaak de vrouw egoïstisch, kunnen kinderen niet zonder de moeder, kan de man geen huishouden runnen.

Daarnaast trouwen hier op de biblebelt nog vrouwen in de kerk waarbij hun man ze aanneemt tot ‘wettige huisvrouw’ en wordt er gelijk bij verteld wat dan je taken als vrouw zijn. (Spoiler; (veel)kinderen baren, huis netjes houden, eten klaar om 6 uur en man behagen, met de benen wijd op de momenten dat hij dat wil) De man krijgt geen huwelijkstakenlijstje.
Een man hoort niet in de keuken en als ie een kopje koffie zet of een ei bakt wordt de vrouw erop aangesproken, want die hoort dat te doen.

We zijn er in NL nog lang niet qua gelijke verdeling voor man en vrouw, ook al lijkt het zo :)