Situatie Afghanistan

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-21 08:05

enzino schreef:
Op zich ook niet zo heel raar. Het vertrouwen in de overheid, in de media, en in de medemens zit momenteel op een dieptepunt en we zijn al met een op leven en dood strijd bezig tegen covid en tegen klimaatverandering. Ik kan me voorstellen dat het aantal problemen dat mensen tegelijkertijd aan kunnen wel een beetje bereikt is en dat daar uit wat uitingen van ongenoegen komen.

Enerzijds heb je wellicht een punt, anderzijds denk ik dat we gewoon eens wat vaker moeten nadenken over wat we zeggen, voordat we iets plaatsen. Of je zegt het wel, schrijft het op en klikt het dan weg :)

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-21 08:11

Marjo schreef:
enzino schreef:
Op zich ook niet zo heel raar. Het vertrouwen in de overheid, in de media, en in de medemens zit momenteel op een dieptepunt en we zijn al met een op leven en dood strijd bezig tegen covid en tegen klimaatverandering. Ik kan me voorstellen dat het aantal problemen dat mensen tegelijkertijd aan kunnen wel een beetje bereikt is en dat daar uit wat uitingen van ongenoegen komen.

Enerzijds heb je wellicht een punt, anderzijds denk ik dat we gewoon eens wat vaker moeten nadenken over wat we zeggen, voordat we iets plaatsen. Of je zegt het wel, schrijft het op en klikt het dan weg :)

Handige regel: schrijf, lekker anoniem van achter je toetsenbord, geen dingen die je mensen niet recht in hun gezicht zou (durven) zeggen.

Cer

Re: Situatie Afghanistan

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-21 08:25

Er zijn genoeg mensen die nadenken wat ze schrijven op internet... maar ja, dat lees je dan weer niet :+
Dat gespui op socials is iets wat bij de 'ontwikkeling' van het digitale gebeuren ' hoort' .. Vroeger stonden die mensen te schreeuwen in de keuken... nu hebben ze internet..

Ik denk dat er nog genoeg mensen zijn die anderen willen opvangen.. gelukkig :j

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-21 08:26

tita schreef:
Betadine jouw post slaat nergens op.

Je kunt niet de schuldige met vingertje wijzen er is niet een iemand schuldig

Ik heb helemaal niet gezegd dat er 1 iemand schuldig is. Wel dat die grouperingen rijkelijk gefinacierd worden door 2 landen en de wapens ook niet zomaar in hun handen belanden en dat degenen die daar voor zorgen aanzien krijgen in plaats van een proces. Ze laten dit soort conflicten altijd heel ingewikkeld lijken, maar zo ingewikkeld zijn ze niet. Die taliban worden gerecruteerd en betaald net zoals onze eigen militairen en ja al degenenen die daar direct aan meewerken die zijn alles behalve onschuldig, maar genieten aanzien en worden niet bij naam genoemd.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-21 08:27

tita schreef:
Jezus moet je nou echt moeilijk doen over een term….. dan ontstip je het maar.

..pardon..?
Als iemand moeite heeft met een term, dan mag ie daar prima wat van zeggen... er zijn meer mensen die moeite hebben met een term... gewoon een beetje rekening houden met, is dat zo lastig?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-21 08:50

En vooral in dit geval: het woord gringo heeft echt nul komma nul met Afghanistan te maken: ze spreken daar helemaal geen spaans of portugees. Als je nou termen uit de Vietnam oorlog gebruikt dan ik nog wel een verband zien (GI, you gonna die), maar gringo slaat hier echt nergens op. Misschien is het ook wel typisch Janneke - zoek eens op "klimaatoorlog Darfur" :D

Anyways, terug on-topic. Het blijkt nu dat er wel degelijk een bureau was om plannen op te stellen om burgers en troepen uit Afghanistan terug te trekken. Deze waren onder Trump al begonnen en door Biden ontbonden ergens in februari. Er is niets voor in de plaats gekomen.

Afbeelding

https://thenationalpulse.com/exclusive/ ... -response-

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-21 09:17

Cowboy55 schreef:
Even onder ons Janneke: zou je willen stoppen met de term ‘Gringo soldaten’? 25 kilometer van hier liggen namelijk 8.000 ‘Gringo soldaten’ begraven die voor het overgrote deel gesneuveld zijn bij de bevrijding van het zuidelijke deel van ons land in 1944-1945.

De Tweede Wereldoorlog is beëindigd door de geallieerden.
De Russen en Oekraïners hebben daarbij de grootste verliezen geleden. (Lag ook wel aan de Georgiër Stalin.) Daar hoor je bijna niemand meer over.
De US of A is een gewaardeerd onderdeel daarvan, ook de Native Americans die weliswaar geen staatsburger zijn maar toch meededen.
Feit blijft dat de US of A pas mee ging doen (ik ben de politiek van Lindbergh nog niet vergeten) toen Parelhaven werd aangevallen.

De term Gringo heeft voor mij een andere lading: oorlogen voeren in het buitenland om je eigen belangen veilig te stellen.
En daarna zelf back home, terwijl je de mensen in een puinhoop achterlaat. Landbouw bedrijven nadat de boel bespoten werd met Agent Orange is niet zo fijn.

Ik deel tot op de huidige dag de verontwaardiging over hoe (een deel van) onze bevrijders zich misdraagt.
(En het overgrote deel van de oorlog in Afghanistan was compleet overbodig. Het wraakmotief snap ik, maar keur ik ook niet goed - daar hebben we in principe andere middelen voor.)

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-21 09:29

Janneke2 schreef:
Cowboy55 schreef:
Even onder ons Janneke: zou je willen stoppen met de term ‘Gringo soldaten’? 25 kilometer van hier liggen namelijk 8.000 ‘Gringo soldaten’ begraven die voor het overgrote deel gesneuveld zijn bij de bevrijding van het zuidelijke deel van ons land in 1944-1945.

De Tweede Wereldoorlog is beëindigd door de geallieerden.
De Russen en Oekraïners hebben daarbij de grootste verliezen geleden. (Lag ook wel aan de Georgiër Stalin.) Daar hoor je bijna niemand meer over.
De US of A is een gewaardeerd onderdeel daarvan, ook de Native Americans die weliswaar geen staatsburger zijn maar toch meededen.
Feit blijft dat de US of A pas mee ging doen (ik ben de politiek van Lindbergh nog niet vergeten) toen Parelhaven werd aangevallen.

De term Gringo heeft voor mij een andere lading: oorlogen voeren in het buitenland om je eigen belangen veilig te stellen.
En daarna zelf back home, terwijl je de mensen in een puinhoop achterlaat. Landbouw bedrijven nadat de boel bespoten werd met Agent Orange is niet zo fijn.

Ik deel tot op de huidige dag de verontwaardiging over hoe (een deel van) onze bevrijders zich misdraagt.
(En het overgrote deel van de oorlog in Afghanistan was compleet overbodig. Het wraakmotief snap ik, maar keur ik ook niet goed - daar hebben we in principe andere middelen voor.)

Vergeet de ´golf-oorlogen´ niet. Die lijkt iedereen vergeten te zijn, maar begon met een aanval door de US tegen de stemming van de UN in.
Inmiddels is Iraq een puinhoop. Ook daar gaan ze binnen afzienbare tijd weg. Zonder reaparaties.

Verder helemaal mee eens.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-21 09:41

... not to mention dat Saddam Hoessein met steun van de US of A dictator mocht worden (want olie leveranties).

De vreselijkste dingen mocht hij uitvreten met de Irakezen.

En op een dag besloot hij om geen marionet te zijn en kwamen de soldaten.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-21 10:31

Janneke2 schreef:
... not to mention dat Saddam Hoessein met steun van de US of A dictator mocht worden (want olie leveranties).

De vreselijkste dingen mocht hij uitvreten met de Irakezen.

En op een dag besloot hij om geen marionet te zijn en kwamen de soldaten.

En al die dingen hebben gene ene moer te maken met mijn verzoek.

Maar blijf vooral je eigen ding doen meid. De term meid heeft voor mij overigens een andere lading dan voor de rest van de samenleving. Als jij eigen interpretaties van woorden mag verzinnen dan mag ik dat ook.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-21 10:40

Iedereen mag zeggen dat het off topic is.

En ook ik dank mijn leven aan de geallieerden, waaronder de US of A.

En ik heb het G- toegelicht en verder niet meer gebruikt.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-21 13:01

De fransen hebben van de week een huzarenstukje uitgehaald en 350 mensen naar de luchthaven gekregen én veilig geëvacueerd lees ik.
Wel met een deal met een ' opperhoofd' van de Taliban, maar het is toch maar mooi gelukt.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-21 13:04

Wat heb je toch weer betrouwbare bronnen Enzino :). Kan ook niks vinden van niet-biased bronnen over dit gegeven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-21 13:27

Lekker blijven zoeken, misschien vind je nog eens wat.

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-21 14:21

pien_2010 schreef:
Empathie is behoorlijk afgenomen in het huidige leven waar de individualisering erg ver is doorgeschoten. Ik denk altijd maar, als het mij overkomt of mijn dierbaren hoop ik ook dat ik liefdevol opgevangen word, het is nog al wat waar deze mensen doorheen moeten voordat hun leven weer op de rit is.
Daar ben ik het op zich mee eens.

Het is wel de vraag in hoeverre er voor massaal liefdevol opvangen in Europa draagvlak en ruimte is. Ik denk dat het realistischer is om te stellen dat er alleen voor een beperkte groep ruimte is voor opvang, en op termijn integratie in de Europese samenleving. Grote vluchtelingenstromen zullen toch vooral opgevangen moeten worden in de regio, en aan het faciliteren daarvan moet Europa ruimhartig en actief bijdragen. Juist om mensonterende toestanden als op Lesbos en in de grensgebieden in Oost-Europa te voorkomen. Want gelijkmatig spreiden van grote groepen vluchtelingen over alle EU-landen is op voorhand tot mislukken gedoemd.

Ik hoop maar, eigenlijk tegen beter weten in, dat de Taliban hun mooie woorden over de aard van hun bewind waar gaan maken. Het is toch wel verontrustend hoe makkelijk ze de macht weer naar zich toe hebben kunnen trekken, en hoe snel China en Rusland vanuit eigen belang zich achter de Taliban hebben geschaard.
De EU en VS zijn effectief in hun hemd gezet.

Happinez

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-21 23:50

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-21 02:28

Het volgende puzzelstukje dat de Biden administratie op de hoogte was van de snel oprukkende Taliban en dat evacuaties niet later dan 1 augustus zouden moeten beginnen. Deze maal gerapporteerd door de Wall Street Journal (omdat sommige mensen zich soms zo druk om bronnen kunnen maken):

Afbeelding

" The Wall Street Journal schreef:
The classified cable represents the clearest evidence yet that the administration had been warned by its own officials on the ground that the Taliban’s advance was imminent and Afghanistan’s military may be unable to stop it.

(https://www.wsj.com/articles/confidenti ... 1629406993)

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-21 08:52

Askja schreef:

Wat een onzin.
Afghanistan is al sinds na WO2 een kruidvat en speelbal in geopolitiek van Rusland, China en de VS. De EU bestond nog niet eens.
De precaire situatie met Pakistan en Idia mag ook niet onderschat worden voor het lokale machtsspel in deze geschiedenis.

Ook in de eenzijdige aanval van de VS op Afghanostan heeft het geen militaire rol gespeel, alleen een humanitaire. De UK moet in deze echt los van de EU gezien worden.

Wat nú het probleem is dat de US heel hard de vlag van vrede, mensenrechten, democratie en al gezwaaid hebben doch nu dit masker weggevallen is en ze het land in een puínhoop aan het lot achterlaten.
Dat is NIET de schuld van de Taliban.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-21 08:59

enzino schreef:

Dat zijn geen wat uitingen van ongenoegen, maar gewoon racistische egoisten, zonder enig empathie, die lekker los gaan op internet.
Het is hetzelfde soort dat artsen, politici, GGD-medeweekers bedreigt.

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-21 09:47

Huertecilla schreef:
Askja schreef:

Wat een onzin.
Afghanistan is al sinds na WO2 een kruidvat en speelbal in geopolitiek van Rusland, China en de VS. De EU bestond nog niet eens.
De precaire situatie met Pakistan en Idia mag ook niet onderschat worden voor het lokale machtsspel in deze geschiedenis.

Ook in de eenzijdige aanval van de VS op Afghanostan heeft het geen militaire rol gespeel, alleen een humanitaire. De UK moet in deze echt los van de EU gezien worden.

Wat nú het probleem is dat de US heel hard de vlag van vrede, mensenrechten, democratie en al gezwaaid hebben doch nu dit masker weggevallen is en ze het land in een puínhoop aan het lot achterlaten.
Dat is NIET de schuld van de Taliban.

Met in hun hemd gezet bedoel ik natuurlijk dat er werkelijk niks bereikt is en dat de Taliban binnen no-time na vertrek van de Amerikanen c.s. de macht weer in handen heeft gekregen. Lijkt me dat daar weinig op af te dingen valt.
Waar wel wat op af te dingen valt, is de suggestie dat de Taliban geen schuld zouden hebben aan de puinhoop in Afghanistan. Was Afghanistan beter af geweest zonder Amerikaanse interventie? Hoeveel meer schade had Al Quaida de westerse wereld toe kunnen brengen? Wie het weet, mag het zeggen.
De vraag is nu vooral hoe de westerse wereld zich gaan verhouden tot de Taliban.

Het is ( in deze context) overigens kruitvat, geen kruidvat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-21 09:52

Askja schreef:
Het is ( in deze context) overigens kruitvat, geen kruidvat.

:D :D :D

En ik had ook al het idee dat jullie precies hetzelfde aan het zeggen waren, ondanks dat H zijn betoog begint met de uitnodigende woorden "wat een onzin".

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-21 03:31

Naast dat Biden geen trek heeft om vragen van journalisten te beantwoorden, blijkt nu ook dat hij gewoon niet thuis geeft als wereldleiders hem bellen omdat ze informatie nodig hebben wat er allemaal op de grond aan de hand is in Afghanistan.:

Afbeelding

Het moge duidelijk zijn dat de UK/EU niet blij zijn met deze aanpak: ze stonden daar zonder informatie en zowel Biden als Harris waren onbereikbaar.

Ondertussen is de taliban begonnen met executies, de video van de chief of police die met schoten omgebracht wordt is al online te vinden. Laten we eerlijk zijn, hij is er goed vanaf gekomen (geen link, zoek het zelf maar op).

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-21 09:04

Ik hoop dat de belgen vandaag toch meer geluk hebben bij de evacuaties.
Gister 2 slots gekregen, 1 vliegtuig met 16 mensen aan boord opgestegen. Het andere leeg teruggevlogen :7
En de situatie ter plaatse zal er niet beter op worden vrees ik.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-21 09:06

Ik hoorde het op het canvas nieuws. Heel verdrietig dit. Arme mensen!

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-21 09:56

Ik kan mij zelfs nog niet beginnen voorstellen hoe het moet zijn om daar al dagen aan die luchthaven tussen de massa te staan wachten op iets wat misschien nooit komt :(
Ook voor de militairen die nu vertrekken moet dit een wel heel bijzonder moeilijke opdracht zijn.

Hopelijk gaan de amerikanen nog een tijdje door met evacuatie van eigen volk want als die weg zijn op de luchthaven, is het voor de andere landen ook gedaan met evacueren.