Cowboy55 schreef:Even onder ons Janneke: zou je willen stoppen met de term ‘Gringo soldaten’? 25 kilometer van hier liggen namelijk 8.000 ‘Gringo soldaten’ begraven die voor het overgrote deel gesneuveld zijn bij de bevrijding van het zuidelijke deel van ons land in 1944-1945.
De Tweede Wereldoorlog is beëindigd door de geallieerden.
De Russen en Oekraïners hebben daarbij de grootste verliezen geleden. (Lag ook wel aan de Georgiër Stalin.) Daar hoor je bijna niemand meer over.
De US of A is een gewaardeerd onderdeel daarvan, ook de Native Americans die weliswaar geen staatsburger zijn maar toch meededen.
Feit blijft dat de US of A pas mee ging doen (ik ben de politiek van Lindbergh nog niet vergeten) toen Parelhaven werd aangevallen.
De term Gringo heeft voor mij een andere lading: oorlogen voeren in het buitenland om je eigen belangen veilig te stellen.
En daarna zelf back home, terwijl je de mensen in een puinhoop achterlaat. Landbouw bedrijven nadat de boel bespoten werd met Agent Orange is niet zo fijn.
Ik deel tot op de huidige dag de verontwaardiging over hoe (een deel van) onze bevrijders zich misdraagt.
(En het overgrote deel van de oorlog in Afghanistan was compleet overbodig. Het wraakmotief snap ik, maar keur ik ook niet goed - daar hebben we in principe andere middelen voor.)