Klimaatverandering

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

xPabloBokt
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-21 13:19

Probleem in onze regering is ook dat de Tweede Kamer veel te versplinterd is. Het is 29473589325 kleine (overtuigend linkse, uitzonderingen daar gelaten) partijen tegen het enorme front van de VVD (die niet met de PVV wil regeren ondanks het grote aantal voorkeursstemmen daarvoor. Nu ben ik fervent geen fan van de PVV maar voor mij getuigt dat niet van een volledig integer democratisch proces).

Ik ben zelf lid van de SP en een van mijn medeleden zei laatst: we moeten eigenlijk met een aantal linkse partijen gewoon eens gaan samenwerken in plaats van elkaar tegenspreken en een grote partij gaan vormen, waarin alle standpunten van de partijen die nu los zijn gehonoreerd worden. Anders zullen we nooit tegen de VVD opgewassen zijn.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-21 13:37

xPabloBokt schreef:
Ik ben zelf lid van de SP en een van mijn medeleden zei laatst: we moeten eigenlijk met een aantal linkse partijen gewoon eens gaan samenwerken in plaats van elkaar tegenspreken en een grote partij gaan vormen, waarin alle standpunten van de partijen die nu los zijn gehonoreerd worden. Anders zullen we nooit tegen de VVD opgewassen zijn.

Ik vind het zo of zo heel erg jammer dat de SP dit en andere dingen laat liggen. Dat is ook 1 van de redenen geweest dat ik de laatste verkiezingen niet op DP heb gestemd. De SP komt echter als enige partij op voor de zwakkeren. Het zou zo mooi zijn als er eens een eerlijk en rechtvaardig beleid gevoerd zou gaan worden ook op het gebied van klimaat.

mysa
correspondent/vertaler

Re: Klimaatverandering

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-21 13:42

Natuurlijk moeten de linkse partijen gaan samenwerken, dat weten ze zelf ook al lang. Maar kennelijk staan er ego's in de weg. Dat is vaak zo in de politiek helaas.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-21 14:02

Hmmm, de harde afspraak tussen de PvdA en GL maakt juist veel indruk.

Zou de PvdA het rotklusje op zich hebben genomen om dhr Rutte voor de 2e/4e keer premier te maken, dan was de formatie relatief makkelijk geweest : CU er uit, PvdA erin en de VVD volle kracht vooruit.

Gelukkig ging het zo niet en blijft deze afspraak overeind.
En dus kan de VVD/ de vertegenwoordiger van een DEEL van het bedrijfsleven niet volle kracht vooruit.

(Delen van het mkz voelen zich niet vertegenwoordigd - en een aantal echt grote bedrijven hebben JAREN geleden al gevraagd om milieubeleid.)
Laatst bijgewerkt door Janneke2 op 03-08-21 14:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-21 14:04

mysa schreef:
Natuurlijk moeten de linkse partijen gaan samenwerken, dat weten ze zelf ook al lang. Maar kennelijk staan er ego's in de weg. Dat is vaak zo in de politiek helaas.

Dat is helemaal waar wat je zegt. Als je het dan over de SP hebt. Het zou echt heel goed zijn als Lillian marijniseen het stokje overdraagt aan iemand die het partijbelang beter kan dienen.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-21 14:06

xPabloBokt schreef:
Probleem in onze regering is ook dat de Tweede Kamer veel te versplinterd is. Het is 29473589325 kleine (overtuigend linkse, uitzonderingen daar gelaten) partijen tegen het enorme front van de VVD (die niet met de PVV wil regeren ondanks het grote aantal voorkeursstemmen daarvoor. Nu ben ik fervent geen fan van de PVV maar voor mij getuigt dat niet van een volledig integer democratisch proces).

Dat is geen nieuw idee, dat wil groen links al heel lang. Maar de PvdA wil dat niet.
Samson wilde het wel, maar hij behoorde tot de linkse tak van de PvdA en kreeg de rest niet mee.

Edit: dat klopt Janneke :j

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-21 14:11

Janneke2 schreef:
Hmmm, de harde afspraak tussen de PvdA en GL maakt juist veel indruk.

Zou de PvdA het rotklusje op zich hebben genomen om dhr Rutte voor de 2e/4e keer premier te maken, dan was de formatie relatief makkelijk geweest : CU er uit, PvdA erin en de VVD volle kracht vooruit.

Gelukkig ging het zo niet en blijft deze afspraak overeind.
En dus kan de VVD/ de vertegenwoordiger van een DEEL van het bedrijfsleven niet volle kracht vooruit.

(Delen van het mkz voelen zich niet vertegenwoordigd - en een aantal echt grote bedrijven hebben JAREN geleden al gevraagd om milieubeleid.)

Ik had 1 moment ook gedacht dat vooral GL heel snel bij het kruisje ging tekenen. Vooral toen bleek uit de memo waar in het begin zoveel over te doen was dat Jesse Klaver bij het zien van de verkenner de GL kroon juwelen namelijk de halvering van de veestapel gelijk aan de wilgen hing. Toch een punt waar GL waarschijnlijk veel stemmen mee gekregen heeft. Misschien is het juist ook wel mede dankzij deze memo dat beide partijen nu voet bij stuk houden.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-21 14:16

Mij ontgaat iets.

Vier jaar geleden heeft GL een tijd lang mee onderhandeld - en besloten om niet mee te doen.
Het breekpunt was formeel vluchtelingen, wat een klimaat issue is, omdat Syrië de tweede klimaatoorlog is.
Maar er lag ook nog het hete hangijzer dat het Accoord van Parijs onder in de la werd gelegd.

Lang leve Urgenda, maar GL wilde dat soort onzin dus niet voor haar rekening nemen.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-21 14:17

Jesse klaver met 3 kinderen en rijd hij ondertussen electrisch of heeft hij zijn diesel nog?
Die wijst ook naar andere. Dus waar dit hele topic over gaat, iedereen doet wat hij kan, zelfs de meest groen linkse die er is....

xPabloBokt
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-21 14:20

Ik heb bij Jesse Klaver nooit het gevoel dat hij zelf achter zijn woorden en standpunten staat.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-21 14:33

xPabloBokt schreef:
Ik heb bij Jesse Klaver nooit het gevoel dat hij zelf achter zijn woorden en standpunten staat.

Dat soort schijnheiligheid bij politici vind ik ook behoorlijk ergerlijk. Ook het riante aantal airmailes dat veel politici maken staat in groot contrast met de woorden over klimaat.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-21 14:34

Jesse Klaver heeft geen auto meer, blijkbaar. En 3 kinderen... tja, het is niet alsof hij er eventjes eentje weg kan doen dus laten we aub niet oordelen over kinderen in dit geval.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-21 14:39

IMANDRA schreef:
Jesse Klaver heeft geen auto meer, blijkbaar. En 3 kinderen... tja, het is niet alsof hij er eventjes eentje weg kan doen dus laten we aub niet oordelen over kinderen in dit geval.

Over kinderen gaat het inderdaad wel ver om een oordeel over te hebben. Maar zaken als het vliegtuig nemen en een dieselauto mag best wat over gezegd worden van iemand met een voorbeeld functie.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-21 14:51

"Wie is Jesse Klaver...?"

Ik weet wel dat hij een (belangrijke) rol speelt bij GL- maar GL is nog altijd een ordentelijke politieke partij.

Een ordentelijke politieke partij heeft leden.
Er zijn afdelingen, ledenvergaderingen en de leden hebben in principe het laatste woord.

Het karakter van persoon X of Y is echt niet ter zake.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-21 14:54

Loretta schreef:
Dat soort schijnheiligheid bij politici vind ik ook behoorlijk ergerlijk. Ook het riante aantal airmailes dat veel politici maken staat in groot contrast met de woorden over klimaat.

Feiten graag.

Sommige politici moeten simpelweg voor hun beroep veel vliegen.

Ik ben bereid te lachen om het grapje 'Kaagbaan',
ik ben niet bereid te lachen over de hoeveelheid vliegtuigen die er overheen gaat,
laat staan de hoeveelheid buiten de afspraken...
.... maar Mw Kaag doet het wel namens ons allemaal.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-21 14:59

Hij kan er inderdaad niet ineens eentje weg doen.
Maar hij is niet ook gisteren ineens lijsttrekker van GL geworden.
In 2019 kreeg hij zijn derde kindje.
Van mij mag er best een voorbeeldfunctie zijn hoor.

Geen auto meer, hoe laat hij zich nu vervoeren, met de fiets zoals Rutte?
Eerder at hij ook vlees, hoe zit dat inmiddels? Hier op bokt word je nog net niet gekielhaald als je dat zegt :P :+

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-21 15:00

Het koningspaar ging op werkbezoek in Duitsland. En hoe gingen ze daar heen?
Met het vliegtuig.
Dus het koningshuis mag daar ook best wel een voorbeeld in hebben vind ik.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-21 15:02

Maar dat is wellicht goedkoper dan met de trein, ze moeten ook op de kleintjes letten :P :+

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-21 15:03

Janneke2 schreef:
Loretta schreef:

Feiten graag.

Sommige politici moeten simpelweg voor hun beroep veel vliegen.

Ik ben bereid te lachen om het grapje 'Kaagbaan',
ik ben niet bereid te lachen over de hoeveelheid vliegtuigen die er overheen gaat,
laat staan de hoeveelheid buiten de afspraken...
.... maar Mw Kaag doet het wel namens ons allemaal.

En zo heeft iedereen wel een "goede" reden om in het vliegtuig te stappen. Misschien worst het ook voor politici weleens tijd om af te gaan wegen of het echt nodig is om zowel gelijktijdig in den Haag als Luxemburg aanwezig te zijn.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-21 15:05

Maar moet iemand perfect zijn om verandering door te voeren? We verwachten toch ook niet dat iedereen zich omvormt tot de perfecte mens die niet (veel) vervuilt?

En ja, hij heeft een voorbeeldfunctie, maar hoeveel mensen kunnen zo'n voorbeeldfunctie invullen als daar alleen perfecte mensen mogen zitten?

Vind het een beetje flauw om iemand zo persoonlijk aan te vallen. Want het gaat helemaal niet om perfect zijn.

En wbt reizen: er zijn wel meer dingen die van invloed zijn dan alleen milieu. Het is de afweging die ervoor zorgt dat men kiest voor trein/vliegtuig/iets anders.
Bijv. zeilen naar de klimaattop is goed, maar als je nog 100.000 andere afspraken moet hebben in je functie is dat niet realistisch. Treinen gaan nog altijd niet over zee (of duren wellicht te lang van NL naar China bijv.) dus dan blijft een vliegtuig over.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-21 15:12

DuoPenotti schreef:
Hij kan er inderdaad niet ineens eentje weg doen.
Maar hij is niet ook gisteren ineens lijsttrekker van GL geworden.
In 2019 kreeg hij zijn derde kindje.
Van mij mag er best een voorbeeldfunctie zijn hoor.

Geen auto meer, hoe laat hij zich nu vervoeren, met de fiets zoals Rutte?
Eerder at hij ook vlees, hoe zit dat inmiddels? Hier op bokt word je nog net niet gekielhaald als je dat zegt :P :+

Jezus sorry hoor, wat aanmatigend!
Als je bij Groen Links bent mag je je keuze vrijheid inleveren en zorg je maar dat je perfect wordt?
Wat weet je over iemand? Heb je hem gesproken? Je kunt hem gewoon bereiken, dus vraag wat je weten wil ipv te (ver) oordelen!

xPabloBokt
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-21 15:14

Ik denk dat je een beetje de sarcastische toonzetting hebt gemist van het laatste gedeelte.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-21 15:19

Zo kom ff van die 10 meter hoge kast.
Nergens voor nodig....

Ik vraag geen perfectie.
Hier op bokt word ook nogal wat veroordeeld over de bokkers, bijvoorbeeld als ze vlees eten.
Maar een voorbeeldfunctie van een lijstrekker aanhalen mag niet, dat is veroordelen?
Ik vind het dingen opmerken.
Er zijn nogal wat lijstrekkers die harder veroordeeld worden hoor, vaak terecht imo, maar daar zegt niemand wat van. Wat dat is niet de lijstrekker die ze goed vinden.
Beetje veel 2 maten?

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-21 15:23

dems75 schreef:
_San87_ schreef:
Inferno *\o/*.

Ik dacht daar ook meteen aan....dan zou het probleem opgelost zijn....

Niet meteen, maar met de jaren zul je zeker resultaten zien.. Echter moet ik dan ook meteen aan the handmaids tale denken.. Het blijft toch altijd om macht en geld gaan..

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-21 15:27

Edison vond de gloeilamp uit bij kaarslicht.
Een mooie quote vind ik dat, die hier ook helemaal thuis hoort. Soms moet je het doen met de middelen die beschikbaar zijn. Ook dan mag je je best inzetten voor betere middelen.
Het zou mooi zijn als er perfecte HSL treinverbindingen zouden liggen binnen Europa, maar zo lang die er niet zijn kan ik me best voorstellen dat er in sommige gevallen geen betere keus is dan het vliegtuig.
Ik hoop vooral dat het videobellen ook binnen de regeringen wat vaker gebruikt gaat worden