Overstromingen in Limburg

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Luxorvalkje

Re: Overstromingen in Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-21 11:37

Reddingsbrigades zijn vannacht al opgeroepen.

En er is nog meer eten dan enkel dingen uit vriezer en koelkast of ben ik nou gek?

In plaats van mensen die kant op sturen met eten, kun je niet beter kijken wie je in veiligheid kunt brengen? Dan zitten ze ook warm en droog. Nog los van het feit dat mensen die daar voedsel heen moeten brengen ook iets kan overkomen.

Water in de Geul staat zo hoog dat de A2 daar dicht gaat.

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-21 11:38

Je kan hier bijna nergens meer langs. We wouden proberen om toch wat dingen te gaan bekijken , maar van alle richtingen is alles afgesloten. Het voelt ook niet goed om de toerist uit te gaan hangen. Net op het park nog twee honden vermist die al bijna in de stroming stonden. Gelukkig goed afgelopen , ze hebben beide honden weer kunnen vangen.

De geul is echt een mega rivier geworden

Misschien even inzoomen maar al dat water daar is de geul , en er zit een flinke stroming in. De huizen achter op de foto staan ook in het water. Ik heb de geul toen we hier kwamen niet eens gezien dat zegt wel hoe klein riviertje het was.

Afbeelding

Op het vakantiepark zelf ook flinke schade aan vakantiehuisjes. Hier was iedereen gelukkig al geëvacueerd gistermiddag.

Afbeelding

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-21 11:42

Luxorvalkje schreef:
Reddingsbrigades zijn vannacht al opgeroepen.

En er is nog meer eten dan enkel dingen uit vriezer en koelkast of ben ik nou gek?

In plaats van mensen die kant op sturen met eten, kun je niet beter kijken wie je in veiligheid kunt brengen? Dan zitten ze ook warm en droog. Nog los van het feit dat mensen die daar voedsel heen moeten brengen ook iets kan overkomen.

Water in de Geul staat zo hoog dat de A2 daar dicht gaat.

Dat moet je wel in huis hebben, natuurlijk :7.

En mensen die in veiligheid gebracht zijn, hebben ook eten nodig en dat moet er wel gebracht kunnen worden.

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-21 11:42

Echt vreselijk en ook heel bizar wat zich hier afspeelt!
Wij wonen gelukkig bovenop een berg en de paarden staan ok vrij hoog, maar wat een ellende!

Ik wens iedereen heel veel sterkte :(:)

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-21 11:45

Supermarkten bevoorraden zal momenteel op veel plekken idd niet mogelijk zijn of met veel vertraging.

Daarbij kunnen veel mensen ook niet even naar de dichts bijzijnde supermarkt gaan, voor veel verschillende redenen, dus er zijn echt gigantisch veel mensen die voorzien moeten worden van eten momenteel.

Afgelopen dagen zijn bv al meer dan 1000 maaltijden in alleen delen van Heerlen en Hoensbroek al vanuit 1 organisatie de deur uit gegaan, laat staan de rest van de getroffen plekken in heuvelland e.d. waar evacuaties gedaan zijn geworden. En naast die ene organisatie zijn er nog veel meer organisaties bezig hiermee alsook mensen die van thuis uit nu bezig zijn met maaltijden maken en anderen die het dan proberen rond te brengen e.d.

Die aantallen laten wel zien dat de nood voor een simpele maaltijd voor velen gewoon echt hoog is momenteel - en dan hebben we het nog niet over het verzorgen van alle getroffen dieren ook, want die hebben minstens zo hard zorg en voer nodig op veel plekken - waar je ook vaak niet zo maar even kunt komen. Maar even naar de supermarkt gaan of je diepvries gebruiken of überhaupt eten kunnen bereiden of ergens Gaan eten is voor velen geen mogelijkheid momenteel, dat is de harde waarheid :(

Hier dus bv. bezig met eten sponsoren en kijken wat ik voor elkaar krijg qua eten rond brengen bij mensen aan huis, waar het veilig genoeg is om met de auto te komen.
Laatst bijgewerkt door cursebreaker op 15-07-21 11:49, in het totaal 2 keer bewerkt

Stephanie_86

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-21 11:47

Wat een vreselijke beelden allemaal echt heel veel sterkte voor iedereen die ermee te maken heeft! En wat ik dan ook denk, al die dieren die daar leven hoeveel zullen er niet verdronken zijn.... vreselijk ik zag foto's voorbij komen van koeien die net hun hoofd boven water konden houden en zwemmende vossen.

echt vreselijk!

meisje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-21 11:50

Wij staan nu vanuit maastricht a2 stil. Beide richtingen afgesloten. Meerssen-Bunde stroomt langzaam alles over.
Echt n drama.

Een vriendin van mij woont in Meers (klein maasdorpje) daar staat t leger klaar. De maas staat op uitbreken. :( :(
Dat is 3 minuten van ons af. Grote zorgen overal.

pumpina

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-21 11:54

Weet iemand hoe het is in regio Den Bosch / Eindhoven? Ik dacht dat de problematiek vooral in Zuid-Limburg zit, maar ik zie dat daar snelwegen ook ondergelopen zijn.

@meisje brrr enge situatie!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-21 11:57

Ik moet dalijk van noord limburg naar eindhoven dus ik zal eens kijken wat ik tegenkom onderweg....

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-21 11:58

meisje_ schreef:
Wij staan nu vanuit maastricht a2 stil. Beide richtingen afgesloten. Meerssen-Bunde stroomt langzaam alles over.
Echt n drama.

Een vriendin van mij woont in Meers (klein maasdorpje) daar staat t leger klaar. De maas staat op uitbreken. :( :(

Ik vind t echt zo heftig... Pfff. Ik zou ook wat willen doen, maar geen idee wat. Ik woon ook niet in de buurt of zo.

Ik vraag me af wat die hoge waterstand voor de rest van de rivieren betekent. De Maas takt uit natuurlijk, en dan komt er via de Rijn en de Waal ook nog water aan vanuit Duitsland.

Dioxide

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-21 11:59

meisje_ schreef:
Echt n drama.

Pfoe, dan was ik jullie net voor - ongeveer uurtje geleden daar langs gereden en toen was inderdaad de afrit Meerssen al dicht.

De Maas bij Visé staat inderdaad ook al op klappen en ik verwacht dat ze ook in Belgie de A25 dicht gaan gooien daar:

Afbeelding

Gok dat de kans klein is dat we vanavond thuis gaan komen vanuit werk... Als er iemand de komende dagen een warme maaltijd wil dan stuur alsjeblieft PB. Ik kan helaas op het moment ook niemand met caravan ofzo in de tuin kwijt, want die is wel aardig nat inmiddels :(
Laatst bijgewerkt door Dioxide op 15-07-21 11:59, in het totaal 1 keer bewerkt

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-21 11:59

pumpina schreef:
Weet iemand hoe het is in regio Den Bosch / Eindhoven? Ik dacht dat de problematiek vooral in Zuid-Limburg zit, maar ik zie dat daar snelwegen ook ondergelopen zijn.

Volgens kaarten in iPhone water op de weg knooppunt leenderheide.

Verkeersmeldingen in Flitsmeister raadplegen.
Die ook up to date met meldingen en de oorzaken.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-21 12:06

tienus63 schreef:
pumpina schreef:

Leenderheide ligt in de hei zowat, dus hoog, water wat daar staat zal niet meer zijn als een putje dat niet weg loopt denk ik.
Google maps geeft ook daar geen rode lijn of afsluiting.

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-21 12:28

pumpina schreef:

Hier vlak onder Eindhoven wel wat wateroverlast. Tunnels staan onder, sommige wegen of wijken hebben ook een laagje water. Maar vanochtend was er vooralsnog niets geks aan de hand, maar kan inmiddels veranderd zijn.
Laatst bijgewerkt door Josien_ op 15-07-21 12:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Pepperrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-21 12:28

Tussen Ehv en Den Bosch zijn er geen problemen :)

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-21 12:29

Ik kwam op fb nog meer hulp tegen
Dacht deel het maar even

Stond in de reacties bij hvnl
Afbeelding

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-21 12:39

Ik woon in Uden, zou bijv. kippen kunnen opvangen of huisdieren zoals cavia's en hamsters als het nodig Is.

fique

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-21 12:40

Kwam ook deze tegen op Facebook. Wellicht heeft iemand hier wat aan..

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-21 12:41

Ik begrijp dat het water in de Maas hoger komt dan in 1993 en 1995.
En dat waren echt verschrikkingen.

ApplePapple

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-21 12:41

tienus63 schreef:
pumpina schreef:

Dik uur geleden nog over knooppunt leenderheide geweest de vanuit waalre naar Heeze. Niks gezien konden gewoon doorrijden.

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-21 12:43

Bij de overstromingen rivieren gebied 1993 stonden we vanuit de manege 24/7 stand-by om met trailers uit te rijden naar locaties met vee om te evacueren. Via de manege was contact met de hulpverleningsdiensten die ons kon oproepen om ergens heen te gaan om oa paarden te laden die ergens uit ondergelopen weilanden waren gehaald.
Laatst bijgewerkt door Bravura op 15-07-21 12:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Fortitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-21 12:44

Pff alsof je naar nieuws uit het buitenland zit te kijken, bizar dit.
Ik kan helaas geen hulp bieden, maar jeetje wat een ellende. Ontzettend veel sterkte voor iedereen die getroffen is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-21 12:46

Momenteel al 6 bevestigde doden in België. Voorlopig is het, bij ons toch, even gestopt met regenen.

Jinte

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-21 12:51

Morganlefay schreef:
Ik begrijp dat het water in de Maas hoger komt dan in 1993 en 1995.
En dat waren echt verschrikkingen.

De situatie is erg dreigend
Wij wonen in de winterbedding, zijn druk bezig met maatregelen. Gelukkig staan de paarden hoog en droog.

Stephanie_86

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-21 12:52

19 bevestigde doden in de eifel hoor ik net in het nieuws wat een ravage daar ook