Nieuwe dierenwet veehouderij en huisdieren

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-21 15:06

BaileyMix schreef:
Loretta schreef:
PVDD was gelijk al bang dat ze tekort zouden komen. En degenen die gaan schrijven moeten zorgen dat ze de boel juridisch stevig dicht timmeren. Helaas is dat de afgelopen jaren regelmatig fout gegaan waardoor we uiteindelijk kwamen te zitten met problemen als de stikstofcrisis.

Oh, leg uit, dat tekort komen?

En de stikstofcrisis, ik herhaal het nog maar eens, is echt, niet alleen op papier, ook als jij er persoonlijk nu misschien geen last van hebt. Je moet niet zomaar alles geloven wat lobbyisten je influisteren. Ga eens een keer mee met je plaatselijke ecoloog, zou ik zeggen.

Er is zeker teveel stikstof zowel op papier als in de echte natuur. Het probleem is alleen dat dit inherent is aan een klein landje met een zeer dichte bevolkingsdichtheid. Het zou tijd worden dat Nederland voor eens en altijd zou erkennen dat het een veredelde stadsstaat is waarin bepaalde doelen gewoon niet haalbaar zijn. Al ben ik het met je eens dat het beter zou kunnen dan dat we nu doen. Maar die dromen van een Yellowstone of krugerpark in de polder zijn gewoon pure grootheidswaanzin die hier gewoon niet mogelijk zijn. Daar zit het grootste probleem.

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-21 15:06

De meeste (ex)-nertsenhouders zitten er behoorlijk warmpjes bij hoor, daar zou ik me geen zorgen over maken :+

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-21 15:07

BaileyMix schreef:
De meeste (ex)-nertsenhouders zitten er behoorlijk warmpjes bij hoor, daar zou ik me geen zorgen over maken :+

Nee dat is allen die van D eurzen uit Gemert en niet door zijn nertsen maar door alles wat hij er omheen doet.

Ken er 3, die zijn alles behalve rijk nu.

Over stemmingmakerij en onderbuik gevoelens spreken zeg....

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-21 15:09

Loretta schreef:
Er is zeker teveel stikstof zowel op papier als in de echte natuur. Het probleem is alleen dat dit inherent is aan een klein landje met een zeer dichte bevolkingsdichtheid. Het zou tijd worden dat Nederland voor eens en altijd zou erkennen dat het een veredelde stadsstaat is waarin bepaalde doelen gewoon niet haalbaar zijn. Al ben ik het met je eens dat het beter zou kunnen dan dat we nu doen. Maar die dromen van een Yellowstone of krugerpark in de polder zijn gewoon pure grootheidswaanzin die hier gewoon niet mogelijk zijn. Daar zit het grootste probleem.

Nee, dat hoeft daar dus niet inherent aan te zijn. En niemand streeft naar Yellowstone-achtige taferelen, Frans Vera misschien daargelaten maar goed. Maar een gewone 'basisgezondheid' van de natuur, dat is compleet haalbaar én noodzakelijk.

In steden is inmiddels de biodiversiteit hoger dan in agrarisch gebied. Terwijl het natuurlijk niet zo is dat daar meer ruimte is. Dus dan ligt het toch ook aan andere factoren.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-21 15:10

BaileyMix schreef:
Nogmaals, dit is gewoon echt niet waar. Jij hebt je blijkbaar aan laten praten dat vossen hét grote probleem zijn, dit is gewoon echt onzin. Het verdwijnen van leefgebied is hét probleem. Dat is van veel grotere invloed. En dan opeens gaan doen alsof die jagers jagen om vogeltjes te redden... Kom nou, zelfs jij kan dat met droge ogen niet beweren hoor.

Maar dan zal je het toch met mij eens zijn dat er eerst voldoende leefgebied moet komen en dat er dan pas daarna gestopt kan worden met jagen. Anders zijn er tegen de tijd dat er voldoende leefgebied is geen weidevogels meer om in te leven en kun je misschien net nog met een beetje mazzel een inteelt populatie kunnen kweken.

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-21 15:11

DuoPenotti schreef:
Nee dat is allen die van D eurzen uit Gemert en niet door zijn nertsen maar door alles wat hij er omheen doet.

Die hebben wel héél overdreven veel ja. Maar in de KvK kan je gewoon de rest opzoeken. Ze zitten geen van allen onder (of in de buurt van) de armoedegrens, laat ik het zo stellen ;)

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-21 15:13

BaileyMix schreef:
DuoPenotti schreef:

Die hebben wel héél overdreven veel ja. Maar in de KvK kan je gewoon de rest opzoeken. Ze zitten geen van allen onder (of in de buurt van) de armoedegrens, laat ik het zo stellen ;)

Ja het geld zit in hun stallen , die nu niks meer waard is....
dan ga nog maar eens tellen...

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-21 15:14

Loretta schreef:
Maar dan zal je het toch met mij eens zijn dat er eerst voldoende leefgebied moet komen en dat er dan pas daarna gestopt kan worden met jagen. Anders zijn er tegen de tijd dat er voldoende leefgebied is geen weidevogels meer om in te leven en kun je misschien net nog met een beetje mazzel een inteelt populatie kunnen kweken.

Ik ben het met je eens dat de éérste stap voldoende leefgebied is. Maar dan zijn er daarna mogelijkheden om predatoren (tijdelijk) te weren, jacht is daarin niet de beste stap. Dat heeft ook weer ontelbare gevolgen. Je moet niet zo in een ecosysteem willen wroeten als het ook anders kan.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-21 15:15

BaileyMix schreef:
Loretta schreef:
Dat is gelijk het grote gevaar met de PVDD. Mensen denken dat de PVDD zo geweldig is voor dier en natuur. En ook hun naam klinkt heel symphatiek. Alleen in de huidige situatie van verzwakte ecosystemen zou het stoppen van de jacht het einde van de meeste weidevogelsoorten betekenen.

Tevens weet de PVDD heel goed te benoemen dat de bio industrie het risico op zoönosen vergroot. Daar hebben ze zeker een punt. Je zal ze echter nooit horen vertellen dat het volledig stoppen met de jacht op wilde zwijnen een gigantisch probleem mbt varkenspest betekend. Een situatie die in ons cultuurlandschap zeer gevaarlijk wordt. Want hoe je het ook wend of keert. We zijn nog steeds geen Canada. En de natuur zal altijd verstoord blijven in ons kleine landje.

De PVDD houdt zich bezig met halve waarheden en keiharde leugens. De ideologie is vaak belangrijker dan het leven of welzijn van dieren.

Nogmaals, dit is gewoon echt niet waar. Jij hebt je blijkbaar aan laten praten dat vossen hét grote probleem zijn, dit is gewoon echt onzin. Het verdwijnen van leefgebied is hét probleem. Dat is van veel grotere invloed. En dan opeens gaan doen alsof die jagers jagen om vogeltjes te redden... Kom nou, zelfs jij kan dat met droge ogen niet beweren hoor.

Wie heeft de berekening van hoeveel vossen zijn er, hoeveel prooidieren hebben ze nodig en wat kan die populatie prooidieren voor jachtdruk aan? Daar boven op : wat beperkt de vossenpopulatie, anders dan geen eten meer door prooidieren tekort? Heeft de vos dus een natuurlijke vijand?

Of : wat is een duurzame en dus houdbare verhouding vos - prooidier en of/hoe/waar moet de mens ingrijpen om die balans en daarmee biodiversiteit in stand te houden (zodat ook de habitat voor de mens geschikt blijft).

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-21 15:16

DuoPenotti schreef:

Heb jij gezien hoeveel grond momenteel waard is? Daar kunnen ze van met pensioen hoor. Zo gaat dat voor ondernemers hè, keuzes maken.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-21 15:18

BaileyMix schreef:
DuoPenotti schreef:

Heb jij gezien hoeveel grond momenteel waard is? Daar kunnen ze van met pensioen hoor. Zo gaat dat voor ondernemers hè, keuzes maken.

echt je bent zo ver van de werkelijkheid..... :n

maar geeft wel precies dit topic aan, dat wel :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-21 15:19

BaileyMix schreef:
DuoPenotti schreef:

Grapjas.. Alsof die grond allemaal vrij is qua hypotheek en enig idee hoeveel boeren huren/pachten?

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-21 15:20

tamary schreef:
Wie heeft de berekening van hoeveel vossen zijn er, hoeveel prooidieren hebben ze nodig en wat kan die populatie prooidieren voor jachtdruk aan? Daar boven op : wat beperkt de vossenpopulatie, anders dan geen eten meer door prooidieren tekort? Heeft de vos dus een natuurlijke vijand?

Of : wat is een duurzame en dus houdbare verhouding vos - prooidier en of/hoe/waar moet de mens ingrijpen om die balans en daarmee biodiversiteit in stand te houden (zodat ook de habitat voor de mens geschikt blijft).

Dat is niet zo zwart-wit, omdat vossen niet de enige predatoren zijn van weidevogels. Ook verschilt het per regio en seizoen wat (wat voor soorten) vossen eten.

Wel interessant hoor wat je zegt, en daar zijn ongetwijfeld mensen mee bezig en er is voldoende literatuur over te vinden. Maar om het allemaal samen tot een literatuurstudie te maken, dan moet ik er geld voor gaan vragen :+

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-21 15:23

BaileyMix schreef:
Grapjas.. Alsof die grond allemaal vrij is qua hypotheek en enig idee hoeveel boeren huren/pachten?

En waarom zitten zij dan slechter dan de rest van Nederland? Ik heb vaak het idee dat het platteland niet echt doorheeft hoe de rest van Nederland erbij zit.

Deze mensen hebben jarenlang grof geld verdiend op een gruwelijke wijze, veruit de meesten zitten nu nog flink in de slappe was (niet per se multimiljonair, maar alsnog echt wel rijk) en ze hebben een flinke vergoeding meegekregen. Waarom zijn deze mensen precies zielig?

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-21 15:25

je weet duidelijk niet waar je het over hebt..heel duidelijk niet.

BaileyMix schreef:
Maar hoe kóm je hier nou bij? Zie je zelf in dat dat onderbuikgevoelens zijn, en niet gebaseerd op de werkelijkheid? Je maakt hier al zo vreselijk veel aannames, niks hiervan heeft daadwerkelijk met de wet te maken maar komt uit eigen gedachtespinsels.

Zou je dit aub op jezelf willen toepassen?

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-21 15:26

DuoPenotti schreef:
je weet duidelijk niet waar je het over hebt..heel duidelijk niet.

Zou je dit aub op jezelf willen toepassen?

Goed, datzelfde denk ik over jou aangezien ik je hier alleen maar gechargeerde drama dat niet eens van toepassing is heb horen roeptoeteren. Let's agree to disagree dan maar, en we kijken wel hoe de wet de komende jaren gaat lopen hè.

DuoPenotti

Re: Nieuwe dierenwet veehouderij en huisdieren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-21 15:28

Ik ben zelf niet bang voor de wet.

Maar vroeger sloten ze gekken wel achter hekken ipv ze in het kabinet los te laten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-21 15:28

BaileyMix schreef:
Relaxed schreef:

En waarom zitten zij dan slechter dan de rest van Nederland? Ik heb vaak het idee dat het platteland niet echt doorheeft hoe de rest van Nederland erbij zit.

Deze mensen hebben jarenlang grof geld verdiend op een gruwelijke wijze, veruit de meesten zitten nu nog flink in de slappe was (niet per se multimiljonair, maar alsnog echt wel rijk) en ze hebben een flinke vergoeding meegekregen. Waarom zijn deze mensen precies zielig?

Gruwelijke wijze? :? En waar zeg ik dat ze zielig zijn? Jij zegt dat ze zo met pensioen kunnen en dat is wel het andere uiterste van zielig zijn.. Als ze willen stoppen zullen ze wel iets anders moeten kunnen vinden qua werk/inkomen en dat is niet perse heel makkelijk ofzo :n

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-21 15:30

Maar moeten we nu medelijden gaan krijgen met mensen die al 20 jaar aan konden voelen komen dat er een eind zou komen aan de nertsenhouderij? Mensen die bewust deze dieren zo in die kooitjes hielden op een dier-onwaardige manier? Zou je je eigen kat ofzo in zo'n kooitje willen zetten of breekt je hart bij het idee...? :(:)

Ik snap best dat als je er eenmaal in zit, je wellicht niet zomaar wat anders gaat doen omdat je toch geïnvesteerd hebt. Maar ooit heb je het besluit genomen om dit onethische werk te gaan doen. Je had je toen al kunnen bedenken dat je op die manier, over de rug van die dieren, niet je geld wilde verdienen....

Natuurlijk zijn er veel bedrijfstakken waar dieren voor gebruikt worden. Maar bewust zelf degene zijn die dieren in een slechte huisvesting stopt...dat gaat me echt te ver en mensen die dat morele kompas (zoals al eerder zo mooi gezegd werd) niet hebben mogen dan met wetgeving wel een handje geholpen worden om ze te dwingen op een andere manier een inkomen te gaan vergaren.

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-21 15:31

De PvdD wordt hier door velen véél meer macht toegekend dan deze partij in werkelijkheid heeft. Ze hebben 6 van de 150 zetels, kom op zeg. 6!
En het zou je sieren DP als je democratisch gekozen Kamerleden niet weg zou zetten als gekken die opgesloten moeten worden - zo kinderachtig.

Hopelijk komt het nieuwe kabinet - als dat er eindelijk is - met een reële vertaling naar de praktijk van de hier bediscussieerde wet. Reëel betekent daarbij m.i. enerzijds dat niet elke gril van dierenactivisten letterlijk overgenomen hoeft te worden, maar wel dat er veel duidelijker en strengere regels komen inzake dierwelzijn, waarbij het dier, en niet het belang van de mens vooropstaat, zij het binnen de grenzen van wat qua realisatie en handhaving haalbaar is.

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-21 15:32

Ik kan gewoon geen medelijden hebben met nertsenfokkers. Dat soort dierenleed is met geen woorden goed te praten. Natuurlijk is het vervelend voor mensen dat ze op een andere manier hun geld moeten verdienen, maar uitzicht is er altijd wel. Voor de nertsen was dat er generaties lang niet. Dát vind ik triest. Niet de mensen die nu hun schuren/grond op een andere manier moeten gaan inzetten.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-21 15:35

pmarena schreef:
Maar moeten we nu medelijden gaan krijgen met mensen die al 20 jaar aan konden voelen komen dat er een eind zou komen aan de nertsenhouderij? Mensen die bewust deze dieren zo in die kooitjes hielden op een dier-onwaardige manier? Zou je je eigen kat ofzo in zo'n kooitje willen zetten of breekt je hart bij het idee...? :(:)

Ik snap best dat als je er eenmaal in zit, je wellicht niet zomaar wat anders gaat doen omdat je toch geïnvesteerd hebt. Maar ooit heb je het besluit genomen om dit onethische werk te gaan doen. Je had je toen al kunnen bedenken dat je op die manier, over de rug van die dieren, niet je geld wilde verdienen....

Natuurlijk zijn er veel bedrijfstakken waar dieren voor gebruikt worden. Maar bewust zelf degene zijn die dieren in een slechte huisvesting stopt...dat gaat me echt te ver en mensen die dat morele kompas (zoals al eerder zo mooi gezegd werd) niet hebben mogen dan met wetgeving wel een handje geholpen worden om ze te dwingen op een andere manier een inkomen te gaan vergaren.

Hmmm, boeiend. Zouden mensen zo over 20 jaar ook over onze pensionstal praten? Want deze wet zou dan een alarmsignaal kunnen zijn wat ik dan nu al zou moeten kunnen zien aankomen?

Dan kan ik namelijk beter morgen stoppen i.p.v. te investeren in grotere boxen of droge paddocks :+

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-21 15:35

BaileyMix schreef:
Loretta schreef:

Ik ben het met je eens dat de éérste stap voldoende leefgebied is. Maar dan zijn er daarna mogelijkheden om predatoren (tijdelijk) te weren, jacht is daarin niet de beste stap. Dat heeft ook weer ontelbare gevolgen. Je moet niet zo in een ecosysteem willen wroeten als het ook anders kan.

Dat snap ik. Je wilt niet bij wijze van spreken met een atoombom op een mug gaan schieten. Als het met lichte middelen kan dan heeft dat altijd de voorkeur. Het is vooral zeer en zeer frustrerend voor mensen die zich met hart en ziel in zetten voor de weidevogels en zich ook zeer veel zorgen maken over het voortbestaan van de weidevogels om na een broedseizoen gepluderde nesten aan te treffen en resten van opgegeten kuikens. Vooral op een moment dat de vos en de steenmarter als soort godzijdank inmiddels redelijk veillig zijn gesteld dankzij jarenlange bescherming dan is het nu heel frustrerend om te zien dat juist nu andere dieren dreigen te verdwijnen dankzij de vos en de steenmarter. Want tegen de tijd dat er eindelijk gebieden zijn wil iedereen graag dat er ook vogels voor in die gebieden zijn.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-21 15:36

Nou bij de nertsen is er natuurlijk al wel heel wat jaren meer dreiging geweest dan deze losse flodder waar waarschijnlijk maar weinig van overblijft :=

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-21 15:38

waarom is dat meer leed dan een varken slachten?
Ze hadden hebben niet eens transport. Dar dier weet niet of hij dood gaat voor een vel of voor een speklap.

Dat ze zo lang door zijn gegaan is niet omdat ze niet eerder wilde stoppen, maar omdat ze niet eerder KONDEN stoppen.
Nederland had toegezegd dat als de kooien vergroot zouden worden ze mochten blijven bestaan.
Tonnen zijn er toen geleend van de bank om daar aan te voldoen.
Vervolgens is BV Nederland weer eens oneerlijk (zoals ook bij de koeien) en zeggen vervolgens, oh nee jullie moeten toch stoppen.
Maar die hypotheek was er dus wel.
Vervolgens werden de prijzen slecht omdat er in het buitenland meer nertsen gehouden werden. Dus verdienden ze niet hun hypotheek snel terug. En moesten wel door gaan.
En bleven dus niet rijk achter nu, maar juist nog met een hypotheek die hoger is van de meeste hier .

Dus tot zover het doorgaan zo lang en het heel rijk zijn nu....