(Seksueel) geweld naar vrouwen normaal?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 17:21

linoleum schreef:
Als je dan veel meegemaakt hebt, dan kan je hopelijk wel goed begrijpen waarom veel vrouwen wel zich bedreigd en onprettig voelen. In plaats van je erover te verbazen.

Ik zeg toch nergens dat ik me verbaas. Ik zeg juist ik schrik er van. Als in van wat erg dat zoveel mensen zich zo voelen.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 17:21

Dat vind ik dus al naar, dat er door vrouwen onderling al geroepen wordt dat iemand iets niet meegemaakt zal hebben omdat ze a of b niet doen of geen last van hebben.

Iedereen reageert anders en angst hoeft helemaal niet logisch te zijn. Ik ben bang voor situaties waar niks ernstigs gebeurd is hooguit wat vervelend en dan vooral door mijn angst, terwijl de situatie waar dat wel gebeurd is voor mij niet iets is wat ik ontwijk. Gelukkig maar, dan zou ik geen huis meer in kunnen om op bezoek te gaan.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 17:22

Poeh, dat vind ik echt te ver gaan. Geen man hoeft uit te wijken naar de andere stoep, kom zeg.
Vrouwen hebben het geloof ik niet in de gaten, maar ze hebben zo belachelijk veel macht. Ik ken van zeer nabij een man die jarenlang emotioneel en fysiek mishandeld is. En als het madame niet zinde, belde ze de politie en werd HIJ opgehaald terwijl ze de man blauwe plekken en wonden had toegebracht. De man is altijd de sjaak.
Ook van nabij; stel is uit elkaar, vrouw besluit kind weg te houden bij man. Man ziet kind jaaaarenlang niet meer.
Ook van zeer nabij; 2 pubermeiden bedenken dat ze gym stom vinden en bedenken dat de docent aan hen had gezeten. Meiden blij want geen gymles meer, leven van die man kapot want die werd direct op non-actief gezet en er keam een onderzoek.
Vrouwen hebben alles in de hand wat dat betreft en mannen moeten tegenwoordig in alles buigen en wijken voor de vrouwen, want 'emancipatie'.

Men zou gewoon normaal met elkaar om moeten gaan ongeacht geslacht, dan zijn topics als deze helemaal niet nodig.
Laatst bijgewerkt door Goof op 15-03-21 17:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Ayasha
Blogger

Echt bedreigd voel ik mij nooit op straat tenzij een man mij doelbewust benaderd zonder dat de intentie duidelijk is. Gewoon passeren boeit mij niet zo, even knikken of ‘goede avond’ zeggen en door.
Maar toen ik een paar maanden geleden geld ging af halen en toen ik terug liep naar mijn auto de nachtwinkel passeerde. Waar een man met een fles whisky of Wodka of wat het dan ook was, stond en ‘ey meisje, kom es’ riep... Ja. Dan wandel ik iets vlotter naar mijn auto en sluit ik de deuren zodra ik er in zit. :=
In wezen doet die man op dat punt nog niks fout maar dan neemt instinct het over en wordt het ‘better safe than sorry.’

Dus iig niet op een onduidelijke wijze benaderen (alsin: maak je intenties duidelijk door of gedag te zeggen en door te lopen of meteen te vragen wat je wil als je bv de weg wil weten of whatever.) en ook niet met een fles sterke drank benaderen. :+
Alcohol en goede beslissingen gaan zelden samen.
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 15-03-21 17:23, in het totaal 1 keer bewerkt

linoleum

Jessix schreef:
linoleum schreef:
Als je dan veel meegemaakt hebt, dan kan je hopelijk wel goed begrijpen waarom veel vrouwen wel zich bedreigd en onprettig voelen. In plaats van je erover te verbazen.

Ik zeg toch nergens dat ik me verbaas. Ik zeg juist ik schrik er van. Als in van wat erg dat zoveel mensen zich zo voelen.

Ik las die zin wat anders, schrikken als in dat je het je niet kon voorstellen. Dan was mijn reactie botter dan nodig!

linoleum

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 17:24

Goof schreef:
Poeh, dat vind ik echt te ver gaan. Geen man hoeft uit te wijken naar de andere stoep, kom zeg.
Vrouwen hebben het geloof ik niet in de gaten, maar ze hebben zo belachelijk veel macht. Ik ken van zeer nabij een man die jarenlang emotioneel en fysiek mishandeld is. En als het madame niet zinde, belde ze de politie en werd HIJ opgehaald terwijl ze de man blauwe plekken en wonden had toegebracht. D eman is altijd de sjaak.
Ook van nabij; stel is uit elkaar, vrouw besluit kind weg te houden bij man. Man ziet kind jaaaarenlang niet meer.
Ook vab zeer nabij; 2 pubermeiden bedenken dat ze gym stom vinden en bedenken dat de docent aan hen had gezeten. Meiden blij want geen gymles meer, leven van die man kapot want die werd direct op non-actief gezet en er keam een onderzoek.
Mannen moet tegenwoordig in alles buigen en wijken voor de vrouwen, want 'emancipatie'.

Men zou gewoon normaal met elkaar om moeten gaan ongeacht geslacht, dan zijn topics als deze helemaal niet nodig.

Maar nu noem je incidentele situaties. Die zijn er ongetwijfeld en zijn erg. Maar maken niet dat wat we hier benoemen alsnog in veeeeeel grotere hoeveelheden voorkomen. En daar dus wat mee moet gebeuren.

linoleum

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 17:26

Ayasha schreef:
Echt bedreigd voel ik mij nooit op straat tenzij een man mij doelbewust benaderd zonder dat de intentie duidelijk is. Gewoon passeren boeit mij niet zo, even knikken of ‘goede avond’ zeggen en door.
Maar toen ik een paar maanden geleden geld ging af halen en toen ik terug liep naar mijn auto de nachtwinkel passeerde. Waar een man met een fles whisky of Wodka of wat het dan ook was, stond en ‘ey meisje, kom es’ riep... Ja. Dan wandel ik iets vlotter naar mijn auto en sluit ik de deuren zodra ik er in zit. :=
In wezen doet die man op dat punt nog niks fout maar dan neemt instinct het over en wordt het ‘better safe than sorry.’

Dus iig niet op een onduidelijke wijze benaderen (alsin: maak je intenties duidelijk door of gedag te zeggen en door te lopen of meteen te vragen wat je wil als je bv de weg wil weten of whatever.) en ook niet met een fles sterke drank benaderen. :+
Alcohol en goede beslissingen gaan zelden samen.

Naar mijn mening doet die man hier wel degelijk wat fout. Namelijk jou commanderen om bij hem te komen, terwijl hij daar geen enkel recht toe heeft. Dat besef, dat deze manier van communiceren naar vrouwen niet normaal is, dat is wat moet komen. Dat zou al een groot verschil maken.

Veel posts na elkaar, maar er komen steeds nieuwe reacties terwijl ik typ :')
Laatst bijgewerkt door linoleum op 15-03-21 17:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Jessix

linoleum schreef:
Jessix schreef:

Ik las die zin wat anders, schrikken als in dat je het je niet kon voorstellen. Dan was mijn reactie botter dan nodig!

Ja dat was idd nogal bot en bevooroordeeld. Maar zand erover.

Memories

Mkango schreef:
linoleum schreef:

Prijs je gelukkig dat jij dat niet voelt. Ik ben geen angstig persoon, maar inmiddels voldoende onprettige situaties meegemaakt dat ik er echt wel rekening mee hou en mij regelmatig onprettig voel op straat en bepaalde straten/plekken ontwijk. Zeker in donker.

Maar dit is puur schijnveiligheid en ik vraag me af of dit sommige situaties niet juist onveiliger maakt.

Hoe zou het dingen onveiliger maken? Voel me in m'n huidige woonplaats redelijk veilig op straat maar in de omgeving van m'n vorige huis was er 1 straat verderop op een paadje langs het spoor jaren daarvoor een vrouw vermoord. En nog steeds kwam wel eens iets in het nieuws van, vrouw aangerand/overvallen op precies datzelfde paadje. Ik vermeed dat pad echt als de pest. Mijn vriend overigens niet, die begreep niet waarom en ook na mijn uitleg voelde hij zich er prima veilig. Er kan idd heus ergens anders net zo goed iets gebeuren maar waarom zou ik zo'n paadje niet moeten vermijden :o

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 17:27

linoleum schreef:
Best een hele kleine moeite juist toch? Ik, en met mij vast veel meer vrouwen, steken de straat over als er een man achter of mij tegemoet loopt. Zeker in donker en helemaal zeker als ik die man zijn gezicht ook nog slecht kan zien.

Door als man zelf dat al te doen, laat je ons zien dat je niet ons volgt of de intentie hebt om teveel in onze persoonlijke ruimte te komen.
Ik vind het niet echt een kleine moeite, maar best een hele zware als ik eerlijk ben. Nu zal ik echt never nooit een vrouw/ander persoon zomaar iets aandoen, maar zoals een goede vriendin ooit opmerkte: Dat weten jij en ik, maar de gemiddelde voorbijganger weet dit niet.

Kijk ik dan naar mijzelf: Als ik wandel ben ik totaal niet met mijn omgeving bezig, ik zou er dus niet bij stil staan om dan naar de overkant van de straat te wandelen/mijn pet af te zetten. Nogmaals, ik zie het probleem, maar dit lijkt mij niet de oplossing.

Pantykous schreef:
Nou je hoeft van mij niet over te steken, maar je pet af/gezicht zichtbaar en wat afstand houden is wel prettig. En als je op straat achter een vrouw aan loopt, en juliie zijn de enige twee, dan is oversteken of nog meer afstand houden wel een optie ja.

Maar goed, jij vind dit ver gaan? Dat snap ik. Weet je wat ook ver gaat? Dat ik standaard mensen moet appen als ik thuis ben, dat ik live tracking aan zet als ik onderweg ben, dat ik op moet letten op welke straten ik loop en in welk licht, dat ik liefst ook nog op mijn kleding moet letten, etc etc.
Afstand snap ik, maar dat valt voor mij onder persoonlijke ruimte en geldt dus voor iedereen. Een pet afzetten vind ik inderdaad te ver gaan. Ik kom dan ook met een wedervraag: Blijkbaar mogen vrouwen zich zo kleden zoals zij dat willen (geheel mee eens), zonder dat mannen hierop gaan reageren. Maar mannen mogen niet alles dragen/moeten wel rekening houden met vrouwen? Dat rijmt voor mij niet.

Staat los van het feit dat ik de zaken die jij naar voren brengt, ook niet nodig zouden moeten zijn als vrouw zijnde.

Goof

Het zijn slechts enkele voorbeelden, maar geen incidentele situaties. Mannen moeten op eieren lopen want voor je het weet is een vrouw beledigd of voelt ze zich onveilig of wat dan ook en heb je een probleem.

Ik kan als vrouwelijke docent eens een arm om mij leerlingen heen slaan of ze aanraken, dat hoef je als man niet te proberen. Simpel voorbeeld. Er zijn er zoveel.

Anoniem

linoleum schreef:
Als je suggesties hebt die beter werken, dan horen we het graag! Maar dit is wel wat mijn gevoel me ingeeft en ik ben niet enige.
Gevoel en ratio zitten niet altijd op dezelfde lijn. :) Iemand kan je immers ook nog achtervolgen vanaf de overkant van de straat, maar omdat diegene daar is gaan lopen, ben je minder op je hoede, want je denkt: o, deze man heeft geen slechte intenties. Tenzij je altijd van deur tot deur geëscorteerd wordt door iemand, ben je gewoonweg nooit 100% veilig.

Memories schreef:
Hoe zou het dingen onveiliger maken? Voel me in m'n huidige woonplaats redelijk veilig op straat maar in de omgeving van m'n vorige huis was er 1 straat verderop op een paadje langs het spoor jaren daarvoor een vrouw vermoord. En nog steeds kwam wel eens iets in het nieuws van, vrouw aangerand/overvallen op precies datzelfde paadje. Ik vermeed dat pad echt als de pest. Mijn vriend overigens niet, die begreep niet waarom en ook na mijn uitleg voelde hij zich er prima veilig. Er kan idd heus ergens anders net zo goed iets gebeuren maar waarom zou ik zo'n paadje niet moeten vermijden :o
Plekken actief vermijden en verwachten dat mannen hoofddeksels afzetten of aan de overkant van de straat gaan lopen, zijn twee verschillende dingen.

Shetloveerrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 17:28

Goof schreef:
Vrouwen hebben het geloof ik niet in de gaten, maar ze hebben zo belachelijk veel macht. Ik ken van zeer nabij een man die jarenlang emotioneel en fysiek mishandeld is. En als het madame niet zinde, belde ze de politie en werd HIJ opgehaald terwijl ze de man blauwe plekken en wonden had toegebracht. De man is altijd de sjaak.
Ook van zeer nabij; 2 pubermeiden bedenken dat ze gym stom vinden en bedenken dat de docent aan hen had gezeten. Meiden blij want geen gymles meer, leven van die man kapot want die werd direct op non-actief gezet en er keam een onderzoek.
Vrouwen hebben alles in de hand wat dat betreft en mannen moeten tegenwoordig in alles buigen en wijken voor de vrouwen, want 'emancipatie'.

Omdat bepaalde situaties toevallig in jouw omgeving voorgekomen zijn betekent niet dat dat altijd zo is? Het is nou eenmaal een feit dat vrouwen zich vaak erg onveilig voelen op straat in het donker. Als man help je dan heel erg door de straat over te steken en je gezicht niet te bedekken. Niemand verplicht je iets, maar als jij graag wil dat een vrouw zonder angst op straat loopt is dat wel het beste wat je kunt doen.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 17:28

Jessix schreef:
Ik schrik ervan hoe bedreigt sommige zich voelen op straat.
Ik ook.

Rytir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-21 17:30

luuntje schreef:
Ik voel mij minder prettig als ik langs een groep 17 jarigen moet.
Petjes op, fietsen of brommers aan de hand. En dan met 6 man sterk ergens gaan staan.
Soms lukt het om er ruim langs te lopen.
Soms staan ze in de weg omdat je bij je fiets/auto/pinautomaat wil waar ze voor staan.

Een groep van 6 bejaarden met rollator vind ik echt minder bedreigend.

Benidorm bastards wel eens gezien? :D

Gewoon passeren over straat of een compliment vind ik niet bedreigend. Als die complimenten niet als compliment bedoeld zijn en overgaan in vervelende toespelingen voel ik mij daar niet heel prettig bij (Maar ik ben vrij adrem en mijn boze oog is goed vuil :') ). Zodra iemand ongevraagd in mijn persoonlijke ruimte komt dan voel ik mij echt niet prettig meer.

Vroeger op drukke festivals, feestjes en kroegen regelmatig last gehad van graaiende handjes, dat gaat dus heel veel te ver. Ik heb daardoor het losse elleboogjes syndroom opgelopen maar dat zou niet moeten.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 17:31

Shetloveerrr schreef:
Goof schreef:

Omdat bepaalde situaties toevallig in jouw omgeving voorgekomen zijn betekent niet dat dat altijd zo is? Het is nou eenmaal een feit dat vrouwen zich vaak erg onveilig voelen op straat in het donker. Als man help je dan heel erg door de straat over te steken en je gezicht niet te bedekken. Niemand verplicht je iets, maar als jij graag wil dat een vrouw zonder angst op straat loopt is dat wel het beste wat je kunt doen.

Maar omdat jij vrouwen kent die zich onveilig voelen op straat wil ook niet zeggen dat het een feit is toch? Dat werkt 2 kanten op
Ik heb me nooit onveilig gevoeld op straat, ook niet als ik in mijn uppie terug kwam van een avondje uitgaan.

linoleum

Ailill schreef:
Kijk ik dan naar mijzelf: Als ik wandel ben ik totaal niet met mijn omgeving bezig, ik zou er dus niet bij stil staan om dan naar de overkant van de straat te wandelen/mijn pet af te zetten. Nogmaals, ik zie het probleem, maar dit lijkt mij niet de oplossing.

Niet om jou als persoon te veroordelen, maar wil deze uitspraak even als voorbeeld nemen. Maar hier verwoord je precies de ‘luxe’ van man zijn. Jij staat er niet bij stil, omdat het niet nodig is om er bij stil te staan. Dat is voor veel vrouwen anders, wij zijn er mee bezig, omdat het helaas nodig is.

Het is ook eigenlijk van het absurde dat jij over zou moeten steken om ons veilig te laten voelen. Wij als vrouwen zouden dat ook liever niet nodig vinden. Maar het is wel, in het grote geheel, een kleine aanpassing om vrouwen wat tegemoet te komen.
Laatst bijgewerkt door linoleum op 15-03-21 17:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Goof

Ailill schreef:
Jessix schreef:
Ik schrik ervan hoe bedreigt sommige zich voelen op straat.
Ik ook.

Ik ook. Ik vind dat echt bizar.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 17:33

Ailill schreef:
Meen je dit serieus? Ik vind het een hele mooie, open en goede vraag van Juut. Ik had niet verwacht dat er zulke reacties op zouden komen.

Dus als ik het goed begrijp, moet ik als man zijnde snel naar de overkant v.d. straat lopen indien een vrouw die alleen op pad is, mij anders zou passeren? En dan gelijk mijn petje af, of liever helemaal thuislaten?

Ik vind dat best wel heel erg ver gaan.

Ik bedoel met name als iemand achter je loopt. Als je iemand tegenkomt a la.

Als vrouw houd ik er rekening mee dat ik met mijn rondje hardlopen 's avonds ik A) nooit hetzelfde rondje loop en B) ik nooit op hetzelfde tijdstip loop. Want ja. Ik ben een periode achtervolgt door iemand die mijn rondje inmiddels kende. Als je 4x iemand op exact hetzelfde tijdstip tegenkomt, achter jou blijft lopen etc... Dat is niet fijn.

Het is wel goed voor mijn creativiteit in rondjes en stratenkennis hier.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 17:33

Mand schreef:
Popstra schreef:
Het is niet normaal nee dat sexuele intimideren en geweld tegen vrouwen.
Denk dat je het ook in religies moet zoeken waar het normaal is dat de vrouw maar 1 recht heeft en dat is het aanrecht. Want ja, zo is het voor het grote deel van de wereld bevolking nog steeds.

Positieve vind ik wel er ook veel vrouwen weerbaarder zijn tegenwoordig en zich niet zomaar meer laten ,,naaien,, om het zo maar even te noemen.

Ook als ik me door jan en alleman zou willen laten naaien omdat ik dat leuk vind of ik me er goed bij voel hoor je nog steeds je poten thuis te houden als ik geen consent heb gegeven. Wat zijn sommige mensen hier bekrompen zeg. Gelukkig de zelfde mensen die over het algemeen vaak racistisch zijn op Bokt. Weer een bewijs dat racisme, facisme en seksisme samen gaan

Ga je weer lekker persoonlijk worden mandje?

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 17:37

linoleum schreef:
Ailill schreef:

Niet om jou als persoon te veroordelen, maar wil deze uitspraak even als voorbeeld nemen. Maar hier verwoord je precies de ‘luxe’ van man zijn. Jij staat er niet bij stil, omdat het niet nodig is om er bij stil te staan. Dat is voor veel vrouwen anders, wij zijn er mee bezig, omdat het helaas nodig is.

Het is ook eigenlijk van het absurde dat jij over zou moeten steken om ons veilig te laten voelen. Wij als vrouwen zouden dat ook liever niet nodig vinden. Maar het is wel, in het grote geheel, een kleine aanpassing om vrouwen wat tegemoet te komen.
Goed voorbeeld inderdaad, thanks :)

Eigenlijk snap ik het ook wel, in ben in wijken in Ierland, of bijv. oost Europa geweest, waar het echt goed opletten was, voelde inderdaad niet prettig. Nu heb ik mijn postuur mee, en kan mijzelf verdedigen indien nodig, maar dat gevoel zal ik niet snel vergeten. Goede bewustwording dit.

En ergens snap ik het ook wel, viel me een paar weken terug op in de Albert Heijn: Petje op (achterstevoren, zoals altijd) en een mondkapje. De jongens vroegen aan iedere vetrekkende klant of ze voetbalplaatjes over hadden, ik heb niet een keer die vraag gekregen.

Iemand achtervolgen doe ik sowieso niet, ben mij er (denk ik) ook van bewust als dit zo over kan komen/mij zou overkomen. Maar hier rekening mee houden ga ik zeker doen. Ik blijf inderdaad ook altijd staan als mensen ruzie hebben, voor het geval dat. Petje af blijf ik te ver vinden gaan.

Shetloveerrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 17:37

Citaat:
Maar omdat jij vrouwen kent die zich onveilig voelen op straat wil ook niet zeggen dat het een feit is toch? Dat werkt 2 kanten op
Ik heb me nooit onveilig gevoeld op straat, ook niet als ik in mijn uppie terug kwam van een avondje uitgaan.

Nou uit dit topic blijkt meer weer hoeveel vrouwen zich wel niet ontzettend onveilig voelen op straat. Dat is ook waarom het zo'n ding is de laatste dagen, iedereen herkent zich er in dus deelt het of verteld zijn eigen ervaring. Stel 50% van de vrouwen voelt zich onveilig en 50% niet, dan is dat toch alsnog genoeg reden om er wat aan te doen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 17:38

linoleum schreef:
Ailill schreef:

Terwijl ik me vaak juist meer beschermd voel als er nog iemand aan mijn kant van de straat loopt (er even vanuit gaande dat diegene ook gewoon zijn ding doet en zich niet raar gedraagt), juist voor het geval ik langs iemand loop die wel iets kwaads in de zin heeft. Dus zo moeilijk is het om dit soort materie in één vat te gieten.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 17:39

linoleum schreef:
Ailill schreef:

Ik ben het deels met je eens. Met name over de luxe van niet op te ‘moeten’ letten.

Maar het oversteken vind ik ergens ook dubbel. Enerzijds is het een kleine moeite maar anderzijds is het ook weer... tja... Ik begrijp de angst/onrust maar ik vind het óók jammer dat mannen bij voorbaat bang moeten zijn om te bewegen...
Draai je het probleem dan niet om?

Linoleum: goh. Het kan ook als vraag geïnterpreteerd worden. Het werd voor mij pas ‘eng’ op het punt dat hij ook naar me toe stapte. Op dát punt overschreed hij IMO de grens van ‘vragen’ naar potentieel ‘dwingen’ en ook al had hij nog niks gedaan en was hij mogelijks ook helemaal niet van plan om wat te doen, toch werd hij voor mij op dat moment een potentiële dreiging. Mede door de fles alcohol en de vreemde ‘begroeting’. Had de beste man met zijn fles gewoon blijven staan waar ie stond en goede avond gezegd. Dan zou ik terug gegroet hebben en rustig door gewandeld zijn.

En daar zie je hoe smal die grens is. Die man is zich waarschijnlijk van geen kwaad bewust. Maar ik herinner me het voorval nog steeds ondanks dat hij me met geen vinger aangeraakt heeft. In die zin snap ik wel dat het voor mannen ook niet eenvoudig is.

En ik ben dan iemand die rustig in het donker nog gaat tanken aan zo’n zelfbedienings station zonder toezicht (tot frustratie van mijn man overigens.) dus om nu te zeggen dat ik per definitie angstig ben om buiten te komen in het donker? Nee...
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 15-03-21 17:41, in het totaal 2 keer bewerkt

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 17:40

Ik vermijd het zo veel mogelijk om in het donker nog over straat te gaan.Als het toch moet,dan neem ik een paraplu mee.