[Poll] Op wie stem jij deze verkiezingen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Op wie stem jij deze Tweede Kamer verkiezingen?

VVD
207 (15%)
PVV
108 (8%)
CDA
39 (2%)
D66
173 (12%)
GroenLinks
187 (14%)
SP
59 (4%)
PvdA
59 (4%)
ChristenUnie
22 (1%)
PvdD
96 (7%)
50PLUS
8 (0%)
SGP
10 (0%)
DENK
Geen stemmen
FvD
91 (6%)
BIJ1
19 (1%)
JA21
25 (1%)
CODE ORANJE
12 (0%)
Volt
63 (4%)
NIDA
1 (0%)
Piratenpartij
5 (0%)
JONG
6 (0%)
Splinter
22 (1%)
BBB
97 (7%)
NLBeter
1 (0%)
Lijst Henk Krol
1 (0%)
(Anders)
24 (1%)

Totaal aantal stemmen: 1335

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-21 09:33

Lynnepinny schreef:
Sizzle schreef:
Wij hebben in Zwitserland te maken met een vlees import begrenzing. Het vlees is daarmee enorm duur maar het meeste is dan ook lokaal. Alleen de actieprijzen zijn meestal buitenlandse produkten en het land staat er ook altijd bij. Het stimuleert mij in iedergeval om lokaal vlees te kopen en ook minder te consumeren.

Dat klinkt als een goed systeem. Wat vinden mensen uit Zwitserland ervan? Ik zou het niet verkeerd vinden als dit overal zou gebeuren, maar ik ben bang dat de vleeslobby hier te sterk is.

Ik hoop dat onze vleeslobby erg sterk is. Anders wordt een goed stuk vlees een product voor de rijken. En ben je met 'n laag inkomen afhankelijk van diepvrieshamburgers uit het buitenland.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-21 09:35

elnienjo schreef:
Sizzle schreef:
Wij hebben in Zwitserland te maken met een vlees import begrenzing. Het vlees is daarmee enorm duur maar het meeste is dan ook lokaal. Alleen de actieprijzen zijn meestal buitenlandse produkten en het land staat er ook altijd bij. Het stimuleert mij in iedergeval om lokaal vlees te kopen en ook minder te consumeren.

Dan zou ik juist buitenlandse producten uit de aanbieding groot inslaan en invriezen en alleen af en toe een duur stukje vers eten.

Dan moet je dus voor iedere Kg naar het buitenland.
Dat kan en dat doen ook sommige mensen maar de regels zijn er voor dierwelzijn, dat er mensen zijn die niet om dieren geven kun je nooit volledig voorkomen. Ik vind er niets mis mee dat vlees een luxe product is, dat was het vroeger ook nog toen ik nog een kind was.
Wij kopen direct bij een boer trouwens, dat is hier ook veel gebruikelijker dan in NL.

Mizora

Re: [Poll] Op wie stem jij deze verkiezingen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-21 09:51

Je hebt geen goed stuk vlees nodig, dus dat dit alleen voor de rijken zou worden, zou niet verkeerd zijn. Maar 100g vlees per persoon per dag, een normale hoeveelheid vlees, zal betaalbaar blijven voor de meeste mensen, op de armsten na. 50 euro aan vlees per maand (een kiloprijs van 16 euro gemiddeld) is voor de meeste mensen prima te betalen, het betekent mogelijk wel keuzes maken qua voeding. Kies je voor bier, energydrink, sigaretten, een zak chips of vlees?

Er zal inderdaad een kleine groep weinig vlees eten vanwege de kosten, maar vlees is nu eenmaal een kostbaar product, de vraag is wie de grootste welzijn moet inleveren: de mens of het dier.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-21 09:54

Bovendien is er ook gewoon goedkoop productievlees uit het buitenland te koop als je dat wilt maar dat zie je gelijk doordat het de minst aantrekkelijke verpakking is, vaak op het onderste schap in de koeling.
Het land van herkomst is altijd gedeclareerd en ook restaurants zijn verplicht om het land van herkomst op de menukaart te vermelden.

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-21 10:00

elnienjo schreef:
Ik hoop dat onze vleeslobby erg sterk is. Anders wordt een goed stuk vlees een product voor de rijken. En ben je met 'n laag inkomen afhankelijk van diepvrieshamburgers uit het buitenland.

Overdrijven is ook een kunst.

Vlees is geen eerste levensbehoefte, dat mag best meer een luxeproduct worden. Er zijn zat andere goede proteïnebronnen. De behoefte van de vleesminnende Nederlander hoeft m.i. dan ook niet langer betaald te worden met dierenleed, milieuvervuiling en de andere problemen die de bio-industrie oplevert. Wat mij betreft wordt ook de import van goedkoop vlees uit het buitenland strenger gereguleerd en ontmoedigd. We moeten gewoon af van het idee dat vlees dagelijks op ons bord moet liggen en dat het niks mag kosten.

Daarbij, een redelijke prijsverhoging maakt van vlees nog geen kaviaar voor de happy few. Ook met hogere prijzen kunnen lagere inkomens zich best 1 of 2 stukjes vlees per week veroorloven. Misschien geen biefstuk, maar wel een gehaktbal of een hamburger - de prijs wordt immers ook bepaald door het soort vlees. Zeker als tegelijkertijd groenten goedkoper zouden worden door afschaffing van de btw kan dat er best af, ook als je minder budget hebt.

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-21 10:07

Nog even over vlees: er zijn kleinschalige lokale initiatieven waarbij via de rechtstreekse verkoop van boer aan lokale klanten biologisch, kwalitatief hoogwaardig vlees voor minder geld te verkrijgen is. Daar doen wij zelf ook aan mee. Behalve milieu- en diertechnisch vind ik dit economisch ook een goede zet - de supermarkten verdienen al geld genoeg, zeker in de huidige coronasituatie.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-21 10:11

Daar ben ik het ook mee eens, hoe minder schakels er tussen hoe minder duur en hoe beter voor de boer, klant en het milieu.
We zouden veel meer van eigen bodem moeten gebruiken ipv in en exporteren, dat is beter voor het klimaat op langere termijn en ik denk ook voor de boer.

Daar hebben we wel genoeg landbouwgrond voor nodig en NL dichtbouwen is imo dan ook het stomste wat je kunt doen. Dus ik sluit me er bij aan dat NL al te overvol en druk is.

Meer groen dat is beter voor het klimaat, een gezonde bodem, producten gebruiken van lokale afkomst dat zijn zaken waar ik voor sta.

Machie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-21 10:28

Mizora schreef:
Er komen dus geen miljoenen mensen naar Nederland. Er zijn straks miljoenen mensen die een migratieachtergrond hebben. Wat niet meer of minder betekent dat zijzelf of minimaal 1 van hun ouders uit het buitenland komt. Gezin waarbij 1 van de partners uit het buitenland komt zijn tegenwoordig veel gebruikelijker dan vroeger, er treedt veel meer integratie op. Dit zorgt echter wel voor een grote golf aan mensen met een migratieachtergrond, want meer is daar niet voor nodig.

Jep, mijn nichtje is er ongeveer zo eentje :) Haar moeder (mijn zusje) al tig generaties nederlanders, maar haar vriend heeft een Marokkaanse achtergrond. Zelf wel geboren in nederland. Toch valt mijn nichtje, met 2 in nederland geboren ouders, volgens veel medelanders wel onder dat kopje.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-21 10:29

Er zou inderdaad meer focus moeten komen op lokale producten. Dat gezeul met die dieren.. Vreselijk. Splinter is voor een verbod op vervoer van levend vee. Lokaal slachten en dan op transport, maar niet die eindeloze transporten met dieren. Zoals dat schip vol met koeien dat al twee maanden (!) wacht op een plek waar het af kan meren zodat de dieren geslacht kunnen worden. Een horrorschip wordt het al genoemd. Dat is toch vreselijk?

En dan lees ik hier berichten over goedkoop buitenlands vlees, en vooral niet de juiste prijs voor vlees willen betalen. WAAROM wil je dat? Wil je zó graag vlees eten dat je dit soort vreselijk lijden er voor over hebt? Ik vind het walgelijk, ik heb er echt geen goed woord voor over.

https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/buitenl ... ing-spanje

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-21 10:58

Sizzle schreef:
Bovendien is er ook gewoon goedkoop productievlees uit het buitenland te koop als je dat wilt maar dat zie je gelijk doordat het de minst aantrekkelijke verpakking is, vaak op het onderste schap in de koeling.
Het land van herkomst is altijd gedeclareerd en ook restaurants zijn verplicht om het land van herkomst op de menukaart te vermelden.

Goede methode, zouden ze ook in Nederland moeten doen.

Ik ben wel nieuwsgierig waar dat goedkope vlees bij jullie vandaan komt Sizzle.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-21 10:58

Heel verschillend

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-21 11:00

Koop lokaal inderdaad!

Wat minder export erg zijn vooral niet als er minder import tegenover staat.
Vraag mij af waarom wij de last op het milieu van veehouderij moeten dragen terwijl het product vervolgens naar het buitenland verdwijnt en er voor ons geïmporteerd wordt.
Overigens staat bij vers vlees de herkomst vermeld.
Alleen als het verwerkt is in producten wordt het een zoekplaatje.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-21 11:02

brokjes schreef:
Ik snap je wel.
Ik vind het zelf ook druk hier. Maar dan staat jou (ons) ook nog de keuze om zelf te emigreren.
Je woont altijd nog zelf in NL dus je zorgt zelf ook voor drukte.

Meer mensen is meer asfalt en meer vervuiling hoeft niet per se zo te zijn. Als we op de normale koers doorgaan wel. Maar er zijn gelukkig tal van duurzame ontwikkelingen.

Hoe meer mensen, hoe meer huizen er nodig zijn en hoe minder groen er overblijft en hoe minder CO2 er opgenomen kan worden.

Dat de hoeveelheid mensen in NL is wel degelijk een probleem, en de hoeveelheid vluchtelingen ook. We kunnen onze ogen daar niet voor sluiten. Dit moet ook zeker niet alleen een Nederlands probleem zijn, maar dit probleem moet EU breed gedragen worden.
Ik wil dus graag op een partij stemmen die wel echt iets aan vluchtelingen opvang wil doen, maar het niet enkel een NL probleem maakt.

Sizzle schreef:

Zo, hier ben ik echt voor om dit in NL te doen.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-21 11:03

ruitje schreef:
Is BBB dan niets?

Heb ik ook naar gekeken maar was ook iets waar ik me minder in kon vinden, op dit moment neig ik het meest naar de vvd.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-21 11:11

Denk dat we in Nederland weer over moeten naar de kenniseconomie. Dus geen bezuinigingen meer op onderwijs en onderzoek.

De oplossing voor het vluchtelingenprobleem is ook een betere verdeling van de welvaart over de wereld.
Maar helaas maakt geld nog meer geld waardoor dat een utopie is..

November108

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-21 11:55

fransje23 schreef:
Denk dat we in Nederland weer over moeten naar de kenniseconomie. Dus geen bezuinigingen meer op onderwijs en onderzoek.

De oplossing voor het vluchtelingenprobleem is ook een betere verdeling van de welvaart over de wereld.
Maar helaas maakt geld nog meer geld waardoor dat een utopie is..

Dat vind ik veel te kort door de bocht. De inrichting van overheidssystemen en wet- en regelgeving in verschillende landen zorgt voor welvaart of niet in een land.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-21 12:14

November108 schreef:
Dat vind ik veel te kort door de bocht. De inrichting van overheidssystemen en wet- en regelgeving in verschillende landen zorgt voor welvaart of niet in een land.

Tuurlijk is het wat kort door de bocht maar arme landen worden uitgewrongen door rijkere landen.
Als je dan ook nog een politiek systeem hebt met veel corruptie wordt het nog erger.
Als in een land goed onderwijs voorbehouden aan de rijkere mensen die vervolgens de dienst uit gaan maken is de cirkel rond.

Vraag je ook eens af waarom bijvoorbeeld wij in Nederland ruwe producten (cacao/koffie) moeten verwerken, waar de grootste marge op zit, in plaats van het gebeurt in het land waar het product groeit.

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-21 12:26

Ik heb het nog nooit zo lastig gehad als dit jaar.

Ik vind klimaat beheer wel belangrijk maar ik vind bij de "klimaat partijen" de lange termijn oplossingen niet of karig. En dat stoort me.

Ik kom volgens die kieswijzer/stemkompas etc uit op d66. Maar die hebben de laatste jaren niets bereikt, trekken steeds hun keutel weer in als het er op aan komt dus mijn stem zal daar ook niet heen gaan.

Voorheen 1x VVD gestemd en meermaals PvdA maar beide verdienen mijn stem niet vanwege het aandeel in de belasting fraude cq kindertoeslagaffaire.

Ik twijfel over Marijnissen of Leijten beide van de SP. Of toch een andere partij... Het is zo lastig dit jaar... :\

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-21 15:50

verootjoo schreef:
brokjes schreef:
Ik snap je wel.
Ik vind het zelf ook druk hier. Maar dan staat jou (ons) ook nog de keuze om zelf te emigreren.
Je woont altijd nog zelf in NL dus je zorgt zelf ook voor drukte.

Meer mensen is meer asfalt en meer vervuiling hoeft niet per se zo te zijn. Als we op de normale koers doorgaan wel. Maar er zijn gelukkig tal van duurzame ontwikkelingen.

Hoe meer mensen, hoe meer huizen er nodig zijn en hoe minder groen er overblijft en hoe minder CO2 er opgenomen kan worden.

Dat de hoeveelheid mensen in NL is wel degelijk een probleem, en de hoeveelheid vluchtelingen ook. We kunnen onze ogen daar niet voor sluiten. Dit moet ook zeker niet alleen een Nederlands probleem zijn, maar dit probleem moet EU breed gedragen worden.
Ik wil dus graag op een partij stemmen die wel echt iets aan vluchtelingen opvang wil doen, maar het niet enkel een NL probleem maakt.

Sizzle schreef:

Zo, hier ben ik echt voor om dit in NL te doen.

Mee eens, en dan ook vooral omdat Nederland juist een goed landbouwland is. Dat moeten we vooral zo houden met meer groen voor minder Co2 uitstoot. Ik raadt nogmaals iedereen aan om de documentaire Kiss the Ground te kijken. Dan krijg je een heel ander beeld over de klimaat problemen en vooral ook met goede oplossingen.

jasmijn16

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-21 16:32

Ik vind het heel erg moeilijk, geen enkele partij komt bij mij hoger dan 60% bij de kieswijzers..

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-21 16:43

Dan maar eentje met een score van 60%. De perfecte keus is er voor het merendeel van ons toch niet. Levert alleen maar stress op.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-21 16:52

Daarom vul ik verschillende kieswijzers in en als steeds dezelfde bovenaan staat dan wordt dat hem :j

gerpiegorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-21 17:47

Ik heb ook verschillende kieswijzers ingevuld en in het begin vrij lage percentages in de top 3 en ook voor partijen waar ik echt niet op wil stemmen. Toen ben ik me wat meer in wat partijprogramma's gaan verdiepen en ook bij kennissen en vrienden geïnformeerd (die actief zijn bij een partij) en heb -terecht- soms mijn mening bijgesteld over een aantal zaken waardoor ik nu boven de 70% scoor op bepaalde partijen. Ik heb nu duidelijk in beeld wat ik wil stemmen, alleen nog niet op wie :D

Fink

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-21 19:09

Oprechte vraag aan de (vele) VVD stemmers.

Waarom kies je ervoor om na de toeslagenaffaire nog op de VVD (en Rutte) te stemmen?

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-21 19:17

Fink schreef:
Oprechte vraag aan de (vele) VVD stemmers.

Waarom kies je ervoor om na de toeslagenaffaire nog op de VVD (en Rutte) te stemmen?

Ik stem geen VVD....maar:

D66 en PvdA hebben ook personen op sleutelposities gehad de afgelopen jaren.

Ik vind het jarenlang niet functioneren van de belastingdienst niet iets wat ik op 1 partij wil plakken eigenlijk :)