Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
karuna schreef:https://www.trouw.nl/economie/terugbeta ... ~b4e45f32/
Ik kwam dit verse artikel tegen. Staat hetzelfde in maar geeft wel meer duidelijkheid. Is er nu iets wakker geschut? Zou fijn zijn. De vrouw heeft zelf netjes gezegd over de boodchappen. Maar wat mij stoort de gemeentedame doet nu voorkomen alsof ze niet hadden willen terugvragen?
Devic schreef:Tja...dat is regio gebonden maar binnen de regio waar ik werk zou het geen probleem zijn om binnen die termijn een goedkopere woning te vinden.
Maar ik wil er mee aangeven dat mensen soms keuzes maken, waardoor ze hun situatie ook niet opgelost krijgen. Stel ze heeft een hele fijne woning waar ze echt heel graag woont, maar die ze nu niet meer kan betalen. Je kan nog een tijdje denken: ik ga snel weer werken, dit komt goed. Maar op het moment dat het water aan je lippen staat moet je keuzes gaan maken.
Ik ken zo’n casus, een gezien had altijd een prachtige boerderij gehad. Moest daar al met pijn in het hart weg en gaan vervolgens een vrijstaande woning huren die ze helemaal niet kunnen betalen met als reden: we willen niet inleveren op ruimte. Ja jongens, ik snap dat dat vervelend is, maar dat gaat dan gewoon niet meer.
Vjestagirl schreef:Puur uit interesse, voor alle mensen die hier met hand en tand verdedigen dat dit bijzonder onrechtvaardig is (of dat nou is omdat je vindt dat dat meer geld kost dan het oplevert, of omdat je vindt dat het niet redelijk is): wat zouden jullie dan wel redelijk vinden? (Knip)
Sizzle schreef:Voor mij zouden mensen legaal via vindingrijkheid (brijwerkjes verkopen of zo en dan ook netjes opgeven, dus geen zwart werk) of liefdadigheid mogen aanvullen tot pak hem beet 200 euro per maand onder wettelijk minimum loon. Het exacte bedrag kan ik niet zeggen dat moet zinvol zijn op basis van belastingschalen. In iedergeval niet over minimumloon heen.
Maar tegelijkertijd moeten ook de regels bij minimumloon menselijker worden. Ik heb zelf minimumloon verdiend en woonde in de randstad, of wel geen kans op sociale huur (10 jaar wachttijd), vervolgens geen kans gehad op huurdubsidie omdat het particuliere huur was of een penibele woning zonder eigen voordeur. Wellicht is dat nu anders hoor, maar dat mag ook best bekeken worden.
Devic schreef:Klopt, maar het gaat over een periode van 3 jaar. Als ze dus bij aanvang bijstand in een dure woning woonde, heeft ze inmiddels toch wel tijd gehad om goedkopere woonruimte te zoeken.
Kosten voor een advocaat en dergelijke kan je een toevoeging voor krijgen en voor daar kan je weer bijzondere bijstand voor krijgen. Zo ook voor noodzakelijke medische kosten. Er zijn echt wel veel potjes waar iemand een beroep op zou kunnen doen om problemen te voorkomen.
Als iemand extreem hoge lasten heeft door bijvoorbeeld een paard, of ze woont zo graag in haar duurdere woning en ze wilt daar niet weg, dat zijn vervelende kwesties maar dat mag nog niet betekenen dat iemand dan mag frauderen.
Devic schreef:Ja Sizzle, maar dat gaat dus niet werken. Want een gezin in de bijstand, krijgt al 100% van het minimum. Dus dan zou de alleenstaande wel mogen bijverdienen en het gezin niet.
Overigens kan je voor een particulieren woning ook gewoon huurtoeslag krijgen. Dit was in de tijd van huursubsidie misschien inderdaad wat lastiger, maar tegenwoordig kan dat gewoon. Mits de woning aan de eisen voldoet (eigen voorzieningen) en de huur niet hoger is dan de bovengrens van de huurtoeslag. Momenteel ligt die volgens mij, zo uit mn hoofd, rond de € 737? Probleem is dat veel particuliere woningen veel duurder zijn.
Devic schreef:Ja Sizzle, maar dat gaat dus niet werken. Want een gezin in de bijstand, krijgt al 100% van het minimum. Dus dan zou de alleenstaande wel mogen bijverdienen en het gezin niet.
Overigens kan je voor een particulieren woning ook gewoon huurtoeslag krijgen. Dit was in de tijd van huursubsidie misschien inderdaad wat lastiger, maar tegenwoordig kan dat gewoon. Mits de woning aan de eisen voldoet (eigen voorzieningen) en de huur niet hoger is dan de bovengrens van de huurtoeslag. Momenteel ligt die volgens mij, zo uit mn hoofd, rond de € 737? Probleem is dat veel particuliere woningen veel duurder zijn.
Devic schreef:Klopt, maar het gaat over een periode van 3 jaar. Als ze dus bij aanvang bijstand in een dure woning woonde, heeft ze inmiddels toch wel tijd gehad om goedkopere woonruimte te zoeken.
Kosten voor een advocaat en dergelijke kan je een toevoeging voor krijgen en voor daar kan je weer bijzondere bijstand voor krijgen. Zo ook voor noodzakelijke medische kosten. Er zijn echt wel veel potjes waar iemand een beroep op zou kunnen doen om problemen te voorkomen.
Als iemand extreem hoge lasten heeft door bijvoorbeeld een paard, of ze woont zo graag in haar duurdere woning en ze wilt daar niet weg, dat zijn vervelende kwesties maar dat mag nog niet betekenen dat iemand dan mag frauderen.
Loretta schreef:Alweer een bericht van een paar jaar oud, maar laat wel zien hoe mensen vernederd worden.
https://www.rtlnieuws.nl/node/655936
Mensen in de bijstand hebben grote moeite om gezonde voeding te kunnen betalen. Het lijkt op de woonscholen in Veenhuizen zo'n 100 jaar geleden. Het is gewoon een kwestie van mensen volledig klem zetten en ze vervolgens nog een keer te vernederen.
Magrathea schreef:Loretta schreef:Alweer een bericht van een paar jaar oud, maar laat wel zien hoe mensen vernederd worden.
https://www.rtlnieuws.nl/node/655936
Mensen in de bijstand hebben grote moeite om gezonde voeding te kunnen betalen. Het lijkt op de woonscholen in Veenhuizen zo'n 100 jaar geleden. Het is gewoon een kwestie van mensen volledig klem zetten en ze vervolgens nog een keer te vernederen.
Ja, dit is vast iets waarvan ze op kantoor dachten "kom we gaan die mensen eens lekker voor banketstaaf zetten"
Cer schreef:Loretta schreef:Of het nu opzettelijk gebeurd is of niet maakt voor de slachtoffers weinig uit. Het is gebeurd en de mensen zijn daardoor behoorlijk vernederd. Net alsof mensen er trots op zijn dat ze in de bijstand zitten.
Niet allemaal, zeker niet, maar een aantal hebben er echt geen problemen mee
Loretta schreef:er wordt altijd naar een heel klein percentage bijstandsgerechtigden gewezen om alle bijstandsgerechtigden weg te kunnen zetten als fraudeurs en parasieten. Dat is net zulke lariekoek als roepen dat alle moslims terrorist zijn.
Cer schreef:Loretta schreef:er wordt altijd naar een heel klein percentage bijstandsgerechtigden gewezen om alle bijstandsgerechtigden weg te kunnen zetten als fraudeurs en parasieten. Dat is net zulke lariekoek als roepen dat alle moslims terrorist zijn.
Zeg... dat zeg ik helemaal niet... en over moslims al helemaal niet.. schei toch uit