Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Muppett schreef:Een kennis van me werkt als obstetrieverpleegkundige, in haar ziekenhuis bieden ze standaard nazorg en een gesprek aan na een bevalling. Puur voor de verwerking. Ze krijgen daar heel positieve reacties van!
Veerledec: ik herken dat wat je zegt over dat het lastig is vaak om over je bevalling te praten. Ik vind dat veel vrouwen er al gauw een leedcompetitie van maken. Het is bizar soms hoe gevoelig bevallingsverhalen en borstvoedingsverhalen liggen. Ik vind het af en toe echt lopen op eieren...
Ik vraag me bij de #genoeggezwegen actie soms wel af wat het incasseringsvermogen is van sommige vrouwen. En af en toe ben ik ook heel benieuwd hoe een betrokken zorgverlener de 'klacht' heeft ervaren... Al geloof ik absoluut dat er dingen gebeuren die niet kunnen.
Gloa schreef:leuke gedachtegang, maar dat is natuurlijk niet waar. Ook met juiste uitleg kan je discussie krijgen.Een goede arts krijgt geen discussie. Een goede arts legt uit en overlegt met de patiënt. Goed uitleggen moet onderdeel zijn van zijn/haar expertise!
Sunnda schreef:Maar het kan toch niet zo zijn dat mensen die een behandelplan geschreven hebben vervolgens gaan bepalen op belangrijke momenten wat ze wel en niet willen? Als dat kan is het natuurlijk fijn, maar een bevalling gaat niet op wens zeg maar.
Een bevalling is de natuur en dat gaat niet alles zoals je wilt, en als dan de arts moet kiezen tussen iemand die wel een mening kan geven, maar totaal medisch ongeschoold is en die beslissing dus mogelijk gevaarlijk voor het kind in het heetst van de strijd, of voor het leven van het ongeboren kind, dan snap ik dat ze voor het laatste gaan.
Moeten ze zoveel mogelijk overleggen? Ja dat vind ik absoluut.
Moeten ze alles overleggen? Nee, niet als het om een leven gaat en iemand op zo'n momentn wil discussieren over een expertise waar ze zelf geen verstand van hebben.
secricible schreef:Ik denk niet dat het zo simpel is als informed consent= geen trauma en gebrek aan inlevingsvermogen = wel trauma. Zo werkt de wereld niet. Er is ook echt pas sinds heel kort aandacht voor geboortetraumas en ik denk dat er nog heel veel gewoon niet bekend is. Bejegening is een factor, een grote. Maar het is geen of of.
Ik heb zelf geen trauma opgelopen aan mijn 48u liggend op mijn zij in het zkh, ondanks alle pijn en ook niet aan de ks hoewel ik het doodeng vond om geopereerd te worden met een ruggenprik. Mijn trauma zit in dat ik heel sterk het gevoel heb gehad geen onderdeel te zijn geweest van mijn eigen bevalling en de pijnmomenten zitten in de eerste paar uurtjes thuis met mijn 1e lijns vk waar mijn zelfvertrouwen totaal instortte. Terwijl als ik mijn bevalling zou uitschrijven, dat stukje wel het minst traumatisch van alles zou moeten zijn geweest.
Daarnaast twijfel ik of ik dit wil zeggen, maar ik doe het toch. Ik wil je namelijk ook geen traumas aanpraten.
Ik heb een bevalling gehad die door vk en gyn als traumatisch werden omschreven. Bij mijn nagesprek benoemde de vk dit en gaf ze aan dat ik mocht aankloppen voor een volgende bevalling, als ik wilde napraten oid. Ik had toen echt zoiets van “trauma? Wie ik? Doe ff normaal joh.”
En pas na een week of 6 begon bij mij in te dalen wat er gebeurt was, starte een stuk verwerking, maar besefte ik me ook pas hoeveel emoties er speelde en kreeg ik signalen van trauma. En pas na een half jaar kon ik voor mezelf duiden waar mijn trauma zat en er mee aan de slag.
secricible schreef:Sunnda schreef:Maar het kan toch niet zo zijn dat mensen die een behandelplan geschreven hebben vervolgens gaan bepalen op belangrijke momenten wat ze wel en niet willen? Als dat kan is het natuurlijk fijn, maar een bevalling gaat niet op wens zeg maar.
Een bevalling is de natuur en dat gaat niet alles zoals je wilt, en als dan de arts moet kiezen tussen iemand die wel een mening kan geven, maar totaal medisch ongeschoold is en die beslissing dus mogelijk gevaarlijk voor het kind in het heetst van de strijd, of voor het leven van het ongeboren kind, dan snap ik dat ze voor het laatste gaan.
Moeten ze zoveel mogelijk overleggen? Ja dat vind ik absoluut.
Moeten ze alles overleggen? Nee, niet als het om een leven gaat en iemand op zo'n momentn wil discussieren over een expertise waar ze zelf geen verstand van hebben.
Urona447 schreef:Ik ben 8 weken geleden bevallen in het ziekenhuis en kijk hier in tegenstelling tot de vorige bevalling heel goed op terug. Deze bevalling zat ik compleet in mijn eigen bubbel , ik had het gevoel dat er niet extreem veel gecommuniceerd werd maar toen ik dit met mijn man b esprak was dit juist wel het geval maar omdat ik in mijn eigen bubbel zat sloot ik mij er mijzelf voor af.
Dit heeft mij wel doen beseffen dat het dus niet altijd gegaan is zoals ik het op dat moment heb ervaren.
Daarnaast denken sommige mensen ook niet na hoe zaken overkomen. Bij mijn eerste bevalling was het 1400 uur en had ik 4 cm ontsluiting , de verloskundige liep weg met de woorden dat ze even ging kijken of ik wel verder mocht bevallen omdat ze straks de wisseling van personeel hadden. Ook vroeg ze of ik gerookt had toen ze de placenta controleerde, ik had een hele zware zwangerschap gehad met 20 keer per dag overgeven en lag al drie weken met torenhoge bloeddruk in het ziekenhuis en heb er alles aan gedaan om zo goed mogelijk voor mijn toekomstig kind te zorgen. De rookvraag heb ik daarom ook als heel kwetsend ervaren.
Urona447 schreef:Ik ben 8 weken geleden bevallen in het ziekenhuis en kijk hier in tegenstelling tot de vorige bevalling heel goed op terug. Deze bevalling zat ik compleet in mijn eigen bubbel , ik had het gevoel dat er niet extreem veel gecommuniceerd werd maar toen ik dit met mijn man b esprak was dit juist wel het geval maar omdat ik in mijn eigen bubbel zat sloot ik mij er mijzelf voor af.
Dit heeft mij wel doen beseffen dat het dus niet altijd gegaan is zoals ik het op dat moment heb ervaren.
Daarnaast denken sommige mensen ook niet na hoe zaken overkomen. Bij mijn eerste bevalling was het 1400 uur en had ik 4 cm ontsluiting , de verloskundige liep weg met de woorden dat ze even ging kijken of ik wel verder mocht bevallen omdat ze straks de wisseling van personeel hadden. Ook vroeg ze of ik gerookt had toen ze de placenta controleerde, ik had een hele zware zwangerschap gehad met 20 keer per dag overgeven en lag al drie weken met torenhoge bloeddruk in het ziekenhuis en heb er alles aan gedaan om zo goed mogelijk voor mijn toekomstig kind te zorgen. De rookvraag heb ik daarom ook als heel kwetsend ervaren.
pmarena schreef:Tenzij de vrouw dat zelf wil natuurlijk, dat ze even kan slapen ofzo, als het toch al niet goed doorzet, en wie weet wil ze zelf ook liever verder met bekende gezichten
En een kansje dat het dan toch nog spontaan op gang komt....allicht fijner dan wanneer dat kind met toegediende Oxytocine uit je lijf gejaagd wordt....
Sizzle schreef:Iedereen reageert inderdaad anders. (....)
Ik neem aan dat de mensen die de misstanden gaan onderzoeken daar ook goed naar zullen kijken. Wat is er echt mis gegaan, waar is het gebrek aan communicatie en welk deel is perceptie. Wellicht zou een hoop trauma al vermedeb kunnen worden als er een fatsoenlijk reflectie of nagesprek is voordat je naar huis gaat.
Het ter sprake brengen is sowieso goed en zinvol.
Sjong schreef:Ik heb het al eerder gezegd maar ik ben blij dat de arts niet alles met mij overlegde maar gewoon handelde.
Tijdens mij betaling had ik sowieso liever dat iedereen mij gewoon met rust liet. Toen het mis dreigde te gaan had ik zo'n pijn en last dat ik gewoon wilde dat het voorbij was. Met of zonder baby. Mijn zoon is gehaald met een forceps, zijn sleutelbeen is gebroken en er is iemand op mijn buik gesprongen met haar knie. Als de gyn verteld had wat ze ging doen was ik ws in paniek geraakt. Nu gebeurde het gewoon en het was voorbij voordat ik het besefte. Ondanks dat mijn eerste bevalling bijna in een dode baby resulteerde, en er gewoon gehandeld is, heb ik er 0 trauma van. Andersom was dat mss wel geweest. Het is nooit te voorspellen dat een patiënt fijn vindt.
Vleddertje1 schreef:Dit dus wel echt een keer meegemaakt...
Patiënt die weigerde om keizersnede te laten doen ivm angst voor OK, ondanks zware advies vanwege slecht ctg ( afnemen hartslag baby) Partner was het hier absoluut niet mee eens maar ja vrouw heeft recht te weigeren.
En ja hierover is met mw uitgebreid gesproken.. is zelfs psycholoog bij geweest om haar tot rust te brengen en met haar tot goed overwogen besluit te komen..ze bleef weigeren..
Gevolg..baby overleden, breuk met partner, vrouw grote psychische problematiek..
Arts / verpleging die hier nog heel erg lang last van hebben gehad( want ook na overlijden van kindje nog zorg moeten geven aan patiënt..ga er maar aan staan)
En ja ik weet heel goed dat het in dit geval not done is om die mw onder dwang naar een OK te rijden...maar vraag me wel af wat meer psychische schade op zou leveren...