Baas in eigen buik, waar ligt de grens?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-20 10:26

Marriefloor schreef:
Het kindje heeft wel degelijk gevoel. Dat een kindje geen gevoel heeft is een cul argument en spreken voor een kind dat geen stem heeft.

Er zijn genoeg anticonceptie middelen en mogelijkheden waarom ik abortus niet nodig acht. Daarbij of je er aan toe bent of niet zijn moment opnames , want een jaar later kan het anders zijn. Daarbij vind ik het bijzonder hoe hier gepraat wordt over mannen die hun zaak in de broek moeten houden terwijl de vrouw, cru gezegd, ook met de benen wijd ligt. Kom op , je bent er toch zelf bij.

Ik had een spiraal. Geplaatst door een deskundige. En toch raakte ik zwanger, terwijl ik die spiraal juist had laten plaatsen zodat ik veilig met mijn benen wijd kon liggen. ;)

Nu kreeg ik gelukkig een miskraam. Anders had ik het laten weghalen.

Had ik dat kind van jou moeten houden? Ik kon en kan een kind geen toekomst bieden en ik wil de verantwoording niet.
Dus, had het jou beter geleken als dat kind ter wereld gekomen was?

LWDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-20 10:38

secricible schreef:
LWDaisy schreef:
De week van het leven is mij volledig ontgaan, ik gok doordat ik in België woon? Of misschien doordat ik mijn tv-abo heb buiten gegooid, dat kan natuurlijk ook.

Los daarvan heb ik wel een mening, uiteraard :)

Ik ben voorstander van "baas in eigen buik".
Een vrouw die geen kind wilt, mag dit van mij zeer zeker laten aborteren.
De man zijn mening is hier voor mij helemaal niet doorslaggevend in. Het is mijn lijf, en ook mijn leven.

Ik wil ab-so-luut geen kinderen. Echt never nooit. Begin nu maar niet over die biologische klok - die heb ik niet. Ik krijg het op mijn zenuwen van kinderen, kan er geen geduld voor opbrengen, en vind het een aanslag op mijn lijf. Daarnaast gruwel ik ook van de hedendaagse maatschappij en bijhorende opvoeding - te veel eieren er onder, te veel schermpjes, te veel prinsjes en prinsesjes. Nee bedankt.
Ik ben, leef en woon samen met iemand die er net zo over denkt. Mocht ik morgen zwanger zijn, zou hij een abortus kei hard toejuichen. Hij zou me nooit dwingen, maar zou er zeker weten héél blij mee zijn, met het weghalen van iets wat wij als een levenslange beperking zouden ervaren.

Mocht hij daar anders over denken, zouden wij geen relatie hebben. Ik ben hier van voor we iets zijn begonnen heel duidelijk over geweest. Geen enkele man zou mij van standpunt hierover kunnen doen veranderen. Mijn wel/geen kinderwens heeft namelijk niks met mijn partner te maken - wie dat ook is: ik wil geen kinderen.

En ik vind dat de wens van de vrouw in dit geval bovenaan staat. Omdat het haar lijf is.
Los daarvan is het ook haar leven - als zij geen kind wilt, als zij geen moeder wilt worden, mag niemand haar hierin dwingen.

In BE geldt geloof ik de 3-maanden regel, tenzij het kind iets zou mankeren, dan mag een abortus ook later uitgevoerd worden. Van mij zou men die altijd later mogen uitvoeren - stel dat je ongesteld blijft worden, dat je niet misselijk wordt, dat je pas na 3 maanden doorhebt dat je zwanger bent; maar geen moeder wilt worden. Dan zit je fijn opgescheept met een ongewenst kind. En dat kind met een moeder die hem/haar niet wou. Alsnog bevallen en afstaan vind ik, sorry, niet fair naar de zwangere vrouw toe. En die heeft in mijn ogen écht veel meer rechten dan een ongeboren kind, een vrucht, een foetus. Want die bestaat al, die loopt rond en denkt en heeft een leven.

Het is idd een NL campagne, voornamelijk vanuit een streng gelovige politieke partij.

Ik ben benieuwd nav je laatste alinea tot wanneer je abortus dan gerechtvaardigd vindt? De 24-weken grens die NL hanteert? Of ook nog daarna?

Goh. Ik vind het erg moeilijk daar een tijdsduur op te plakken, merk ik. Het is misschien ook wel afhankelijk van de situatie?

Situatieschets: vrouw wordt zwanger van partner. Beide kiezen ervoor voor het kindje te gaan, in eerste instantie. 6 maanden zwanger - koppel gaat uit elkaar. Vrouw wilt geen alleenstaande moeder zijn - dat kan, vind ik, dat mag, ik snap best dat je niet alleen wilt gaan lopen opvoeden. Ik zou dan zeggen dat een abortus moet kunnen. Want voor mij gaat die vrouw nog steeds voor op het ongeboren kind.

Of, zoals ik eerder aangehaalde - wat als je niet weet dat je zwanger bent? Wat als je dit pas na 7 maanden te weten komt? Het zal uitzonderlijk zijn, maar het gebeurt wel. Niet perse 7 maanden misschien, maar zeker wel +3 maanden.

Moeder/vader worden, dat vergt veel. "Je krijgt er veel voor terug" vind ik een afschuwelijk cliché - je wéét op voorhand niet of je een leuk mens op de wereld zet, soms zelfs niet eens of je een gezond mens op de wereld zet.

De huidige maatschappij verwacht dat je je voortplant. Dat je een huis koopt. Dat je werkt tot je 67ste.
Ik wil geen kinderen. Ik heb ook geen baksteen in de maag, ik ben een blije huurder. En als het even kan, hoop ik vroeger op pensioen te kunnen gaan, met een smak geld.
Die laatste 2 dingen, daar kan het gros zich nog in vinden. Maar waarom is het niet oké om geen moeder/vader te willen worden?

Er lopen al genoeg zielige kinderen op de wereld rond. Daar hoeft geen ongewenst kind bij te komen.
Het is mijn lijf - ik beslis hoe lang mijn haar is, en welke kleur het heeft. Of ik piercings of tattoos wil, en hoeveel ik er daarvan wil. En ik beslis ook of ik wel/niet een kind op de wereld zet - mijn antwoord ik nee. En dan vind ik dat de 3 maanden-regel niet voldoet - want als ik later dan dat te weten zou komen dat ik zwanger ben, wil ik het alsnog écht niet. Dan vind ik dat ik die keuze nog steeds moet kunnen maken.
Het gaat in de eerste plaats om MIJN leven - ik loop hier al 31 jaar rond. Hoe kan ik géén voorrang hebben op iets dat nog niet kan denken, voelen, zelfstandig ademen? Op iets dat in mijn lijf zit?
Laatst bijgewerkt door LWDaisy op 15-11-20 10:41, in het totaal 1 keer bewerkt

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-20 10:40

De vrouw heeft alle beslissingsrecht, daar ben ik het in de grondslag mee eens.

Vrouw laat een ongewenst kind weghalen, man moet daar maar me dealen.

Vrouw laat een ongewenst kind niet weghalen, man moet daar mee voor opdraaien.

Dat vind ik niet ok en daar zou ik graag hebben dat ze is iets mee doen.
Vrouw heeft terrecht beslissingsrecht over haar eigen lichaam maar cru gezegt moet ze dan ook zelf leven met die beslissing en de gevolgen er van.
Dus ook geen geld gaan eisen aan de vader omdat ze het ongewenst kind heeft gehouden.

Lwdaisy: Een vrouw heeft daar zelf ook eigen verantwoordelijkheid in,
je kan perfect zelf geregeld zwangerschapstesten doen, ook al gebruik je anti conceptie. Zeker als je zo hard geen kinderwens hebt. Ken er genoeg die dit doen voor de zekerheid en dat juich ik toe. Als het moet, liefst zo vroeg mogelijk. Is voor iedereen beter.
Laatst bijgewerkt door dromertje2 op 15-11-20 10:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-20 10:42

LWDaisy schreef:
Maar waarom is het niet oké om geen moeder/vader te willen worden?

_/-\o_

LWDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-20 10:46

Onali schreef:
LWDaisy schreef:
Maar waarom is het niet oké om geen moeder/vader te willen worden?

_/-\o_

Ik ben zo iemand, die op mijn leeftijd heel vaak moet gaan vertellen dat ik geen moeder wil worden. Dan probeert de gesprekspartner in kwestie mij 9/10 te overtuigen "dat dat nog wel verandert". Dat ik later eenzaam zal zijn. Dat je er zoveel voor terug krijgt. Dat die klok nog wel zal gaan tikken.

Kijk, ik ben niet labiel. Ik weet wat ik wil, en ook wat ik niet wil. En ik wil geen kinderen.

Tegenwoordig los ik het anders op: "oh jullie nog geen kindjes?" ... "Nee, ik kan geen kinderen krijgen".
Opgelost :+

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-20 10:52

dell_1 schreef:
Ik heb niet alle pagina’s gelezen maar dit is wel een interessant artikel over hoe het gaat in de abortusklinieken https://www.volkskrant.nl/kijkverder/v/ ... t~v396222/
Daarin staat ook beschreven welke vrouwen dus meerdere abortussen ondergaan.
Ik ben helemaal prochoice en ik vind wel dat mensen die dat niet vinden lekker met zichzelf moeten bemoeien.

Bedankt voor het delen. Het is goed om te kunnen lezen hoe het eraan toe gaat. Gelukkig had ik een vergelijkbaar beeld bij een abortuskliniek.

Ik heb zin om er naartoe te rijden en de demonstranten te slaan :').

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-20 10:55

DeMolenhoek schreef:
Nee uiteraard niet. Want dit is bokt en niemand heeft wat aan een lap tekst die ik zou moeten laten uitwerken hierover dat even dik is als een boek bij wijze van spreken :+

Caliopsolover: Zo zijn er inderdaad genoeg ja, die beter geen kind(eren) had gekregen. Heb er ook zo enkele in de familie waaronder mijn eigen moeder en zus.

heide_wilco: Maar niet iedereen bespreekt dat? Het voorbeeld dat ik aanhaalde, daar waren kinderen gepland in de toekomst. Toen het kind zich eerder aandiende dan de vrouw wou stond de man daar. En ja, dat vind ik ook gigantisch oneerlijk.

En dát is evenveel de verantwoordelijkheid van de man als van de vrouw. Wij hebben dat hier besproken voor we samen wat begonnen. Doe je dat niet, is dat het risico dat je neemt als man IMO.

Ik ben pro choice. Vrouw haar lijf, vrouw haar keuze. De man kan er mentaal een klap van krijgen, de vrouw krijgt er mentaal en fysiek een klap van. Hoe je het ook af weegt is het de vrouw die er het meest onder lijdt.

Overigens ben ik ook van mening dat als de man het kind niet wil, en de vrouw wel, er een systeem zou moeten komen dat de man zich kan ontdoen van het vaderschap en de daarbij horende plichten.
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 15-11-20 10:57, in het totaal 1 keer bewerkt

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-20 10:56

Citaat:
Van de bezoekers komt 46 procent uit het buitenland, uit landen waar abortus is verboden (Polen, Arabische Emiraten, Saoedi-Arabië), of de mogelijkheden beperkter zijn (Duitsland, Frankrijk, België, Oostenrijk, Zwitserland, Slovenië, Hongarije).

Hopen maar dat niet teveel buitenlandse vrouwen dit jaar 'n ongelukje hebben gehad, want toch knap lastig nu met de reisbeperkingen.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-20 11:01

Ook een kind "te maken"zijn er 2 personen nodig, een man en een vrouw.
Indien je goede sexuele voorlichting hebt gehad weet je ook dat anticonceptie nooit 100% veilig is. Als een vrouw zwanger wordt gebeurt er hormonaal heel erg veel. Dit kan ertoe leiden dat een aanvankelijke "nee ik wil geen kind" verandert. En vergeet daarbij ook niet de mogelijke sociale druk van bijvoorbeeld familie.
Hoe dan ook staat de vrouw die ongewenst zwanger is voor een duivels dilemma waar geen simpele uitweg is. Beide keuzes, abortus of kind laten komen zijn zeer ingrijpend.

Ik ben absoluut pro-choice maar vind ook absoluut dat beide ouders verantwoordelijkheid zijn voor het kind dat ze gemaakt hebben. Dus als je als man je pleziertje hebt gehad kan je, als dat gevolgen heeft, je daar niet zomaar voor weg draaien. Dus misschien is het tijd voor een "baas over eigen zaad" campagne om mannen meer bewust te maken van de mogelijke financiële gevolgen van een avontuurtje?

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-20 11:02

Ik heb ooit tijdens mijn loopbaan een discussie meegemaakt tussen een moeder een rechter in de rechtszaal.
Moeder was hoogzwanger en er waren al 4 kinderen uit huis geplaatst. Deze zaak ging over een uithuisplaatsing van het kindje waar ze binnen enkele weken van zou gaan bevallen.
De rechter vroeg, zonder er doekjes om te winden, aan de vrouw "we zitten hier nu voor de 5e keer over hetzelfde onderwerp, hoe lang gaat dit nog duren? Hoe vaak gaan wij elkaar nog op deze manier zien?"
Waarop de vrouw bloedserieus antwoordde: "ik ga net zo lang door tot ik er 1 mag houden".

Ik kon mijn oren niet geloven!
Deze kinderen staan 1-0 achter in het leven. Daarmee wil ik niet zeggen dat ze per definitie ongelukkig worden, maar ik vraag me toch oprecht af of we hier als maatschappij niet anders mee om moeten gaan....

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-20 11:03

LWDaisy schreef:
Situatieschets: vrouw wordt zwanger van partner. Beide kiezen ervoor voor het kindje te gaan, in eerste instantie. 6 maanden zwanger - koppel gaat uit elkaar. Vrouw wilt geen alleenstaande moeder zijn - dat kan, vind ik, dat mag, ik snap best dat je niet alleen wilt gaan lopen opvoeden. Ik zou dan zeggen dat een abortus moet kunnen. Want voor mij gaat die vrouw nog steeds voor op het ongeboren kind.

Of, zoals ik eerder aangehaalde - wat als je niet weet dat je zwanger bent? Wat als je dit pas na 7 maanden te weten komt? Het zal uitzonderlijk zijn, maar het gebeurt wel. Niet perse 7 maanden misschien, maar zeker wel +3 maanden.

Moeder/vader worden, dat vergt veel. "Je krijgt er veel voor terug" vind ik een afschuwelijk cliché - je wéét op voorhand niet of je een leuk mens op de wereld zet, soms zelfs niet eens of je een gezond mens op de wereld zet.

Met 6 maanden, 26 weken, heeft het kind al zo'n 80% kans om het eerste jaar te overleven met 7 maanden, 30 weken is dit al 95%. Ook wordt de kans op ernstige gevolgen (mentaal of fysiek, waaronder ernstige longproblemen) al veel kleiner. Het is dan veel minder afhankelijk van enkel de moeder, anderen kunnen de zorg overnemen. Op deze leeftijd wordt een abortus ook via een bevalling uitgevoerd. Dus dat verschil is er ook niet meer.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-20 11:06

Mizora schreef:
LWDaisy schreef:

Met 6 maanden, 26 weken, heeft het kind al zo'n 80% kans om het eerste jaar te overleven met 7 maanden, 30 weken is dit al 95%. Ook wordt de kans op ernstige gevolgen (mentaal of fysiek, waaronder ernstige longproblemen) al veel kleiner. Het is dan veel minder afhankelijk van enkel de moeder, anderen kunnen de zorg overnemen. Op deze leeftijd wordt een abortus ook via een bevalling uitgevoerd. Dus dat verschil is er ook niet meer.

En moet je nog steeds een slopende bevalling doorstaan.

Zou abortus of keizersnede niet beter voor de moeder zijn?
Ik weet niet hoor...

Ayasha
Blogger

Re: Baas in eigen buik, waar ligt de grens?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-20 11:08

Ik weet niet of keizersnede zoveel "lichter" is voor het lijf als bevallen eigenlijk. Ik ken eigenlijk niemand met keizersnede die sneller op de been was dan iemand die gewoon bevallen was.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-20 11:14

Zal heel persoonlijk zijn en navenant de situatie.
Heb zelf 2 keizersnedes gehad en voor mij was dat een eitje. Niets last van gehad, paar uur na kz stapte ik al rond. Vanaf ik thuis was gewoon weer naar de orde van de dag, oudste naar school brengen, koken,...

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-20 11:18

Nou ik wel hoor, mijn dochter was na de ks sneller op de been dan na haar eerste bevalling!

Ik bleek tijdens de zwangerschap van onze jongste al ziek te zijn en ook al wilden we er graag een derde bij had ik het echt weg laten halen, ook al zou mijn man dat erg moeilijk hebben gevonden.
Ik had het mentaal en lichamelijk niet aangekund.
Daarbij heb ik zoveel troep ingespoten gehad en geslikt dat dat nooit goed kon zijn maar ik had die beslissing wel genomen en wat een ander daarvan had gevonden had ik maling aan gehad.
Wel vind ik dat de grens tót het weggehaald mag worden naar beneden bijgesteld mag worden.
Laatst bijgewerkt door chanicha op 15-11-20 11:28, in het totaal 1 keer bewerkt

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-20 11:21

LWDaisy schreef:
Goh. Ik vind het erg moeilijk daar een tijdsduur op te plakken, merk ik. Het is misschien ook wel afhankelijk van de situatie?

In NL ligt de grens, zoals gezegd, op 24 weken. In de praktijk, om zeker niet over die grens heen te gaan, is dit 22 weken.
De reden daarvoor is dat een kindje na 24 weken zelfstandig kan overleven. M.a.w. Als je abortus pleegt na die 24 weken grens, ontstaat er een levend kindje, wat mogelijk ook de “abortus” overleefd. Dat betekend dat je een kindje dus misschien actief moet doden als het na 7 maanden geboren wordt.
Ik typ “abortus” omdat voor mij een abortus stopt bij een niet-levensvatbare foetus weghalen. Een kindje (dat is het iig voor mij als het levend ter wereld komt en daar ook kan overleven) doden vind ik een stap te ver en ik zie dat in de praktijk ook niet voor me. Ik kan me niet voorstellen dat er artsen zijn die dat zouden willen en kunnen.
Verandert dat voor jou nog iets? Hoe zou jij “abortus” met 7 maanden voor je zien?
En als iemand dan pas na de geboorte ontdekt zwanger te zijn? Ook dat gebeurt?

Je hoeft niet te antwoorden hoor, ik snap dat dat een lastige is. Ik vind het gewoon een interessante gedachtespinsel. In theorie deel ik je mening dat een moeder altijd voorrang moet krijgen, maar de praktijk vind ik daarin wat lastiger.

Palmera schreef:
[

Ik weet niet hoor...

Dat is duidelijk. Een keizersnede is voor de moeder niet beter dan een reguliere bevalling, tenzij er medische redenen zijn om niet vaginaal te kunnen bevallen.
Het is een natuurlijke uitgang, t.o.v. Een zware buikoperatie. Ik zeg niet dat bevallen een pretje is, maar een keizersnede heeft een stuk meer risico’s voor moeder.
En dat kan op de individu heel anders zijn (ik liep 3 dagen na mijn ks ook alweer redelijk normaal rond, maar statistisch gezien heb je gewoon veel meer risico met een keizersnede op beschadigingen in je lijf, verklevingen, is het herstel zwaarder. Een ks is geen manier om er “even makkelijk vanaf te zijn”
Sorry, ik merk dat zo’n opvatting me raakt. Het is geen wandeling door het park, het is gewoon een zware buikoperatie.

Wat je bedoelt met een abortus ipv bevalling begrijp ik niet. Dat kind moet er gewoon uit. Op deze zwangerschapstermijn lukt dat niet meer met een zuigslangetje ofzo.
Een abortus met 20wkn is gewoon een opgewekte bevalling van een niet-levensvatbaar kindje. Als je (theoretisch) "abortus" na 24wkn zou laten doen is dar een bevalling van een wel levensvatbaar kind, dat je voor of na de bevalling v zal moeten doden. Daar zijn geen alternatieven voor te bedenken zover mij bekend...
Laatst bijgewerkt door secricible op 15-11-20 11:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-20 11:24

Roodvos schreef:
Ik ben absoluut pro-choice maar vind ook absoluut dat beide ouders verantwoordelijkheid zijn voor het kind dat ze gemaakt hebben. Dus als je als man je pleziertje hebt gehad kan je, als dat gevolgen heeft, je daar niet zomaar voor weg draaien. Dus misschien is het tijd voor een "baas over eigen zaad" campagne om mannen meer bewust te maken van de mogelijke financiële gevolgen van een avontuurtje?

Wat een dubbele standaard.
Vrouwen alle rechten en mannen die niets te zeggen moeten hebben. Je zegt het zelf: je hebt 2 personen nodig. Die personen moeten dan ook gelijkwaardige rechten krijgen.

Misschien een "baas over eigen eicel" campagne anders, waar vrouwen leren dat als ze zwanger raken tegen de zin van hun partner in dat ze dan op eigen benen moeten staan? Dat het krijgen van kinderen financiële gevolgen heeft en als ze het niet eerst goed overlegt hebben ze daar zelf voor op moeten draaien. Niet wegdraaien voor de financiële gevolgen dat je een kind wilt terwijl je partner dat niet wil, gewoon verantwoordelijkheid nemen en er dan ook zelf voor betalen.

Kimbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-20 11:48

Ik vind het ook onzin dat een man verplicht is alimentatie te betalen als hij van begin af aan al aangeeft het kind niet te willen. Van dat systeem zouden we echt af moeten.

Ik kwam er trouwens met 14 weken achter dat ik zwanger was, met 19 weken pas mijn eerste echo. Had ik toen abortus willen laten plegen was dat dus vrij laat geweest, maar uiteraard wel mijn goed recht. Gelukkig dat abortus hier mag tot 24 weken, er zijn namelijk veel vrouwen die er pas laat achterkomen. Als je totaal niet met een eventuele zwangerschap bezig bent zie je mogelijke signalen ook niet of verklaar je ze op een andere manier. En natuurlijk vanwege de 20 weken echo waar mogelijke beperkingen van het kind zichtbaar zijn.

Er zijn nou eenmaal situaties waarin het beter voor het kind is om niet geboren te worden. 'Pro life'ers' gaan imo vaak volledig voorbij aan hoe het voor het kind is als het eenmaal geboren is, terwijl dat nou juist het allerbelangrijkste punt is.

LWDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-20 11:49

secricible schreef:
LWDaisy schreef:

In NL ligt de grens, zoals gezegd, op 24 weken. In de praktijk, om zeker niet over die grens heen te gaan, is dit 22 weken.
De reden daarvoor is dat een kindje na 24 weken zelfstandig kan overleven. M.a.w. Als je abortus pleegt na die 24 weken grens, ontstaat er een levend kindje, wat mogelijk ook de “abortus” overleefd. Dat betekend dat je een kindje dus misschien actief moet doden als het na 7 maanden geboren wordt.
Ik typ “abortus” omdat voor mij een abortus stopt bij een niet-levensvatbare foetus weghalen. Een kindje (dat is het iig voor mij als het levend ter wereld komt en daar ook kan overleven) doden vind ik een stap te ver en ik zie dat in de praktijk ook niet voor me. Ik kan me niet voorstellen dat er artsen zijn die dat zouden willen en kunnen.
Verandert dat voor jou nog iets? Hoe zou jij “abortus” met 7 maanden voor je zien?
En als iemand dan pas na de geboorte ontdekt zwanger te zijn? Ook dat gebeurt?

Je hoeft niet te antwoorden hoor, ik snap dat dat een lastige is. Ik vind het gewoon een interessante gedachtespinsel. In theorie deel ik je mening dat een moeder altijd voorrang moet krijgen, maar de praktijk vind ik daarin wat lastiger.

LWDaisy:
Hersenkrakers op zondagochtend, ik vind het niet erg hoor :)

"Abortus" op 7 maanden.. Ik wil om een boel redenen geen kinderen, oa omdat ik het als een aanslag op mijn lijf ervaar. Doe mij maar in slaap dan, en keizersnede. Want ik wil niet bevallen. Een keizersnede is imo meer een operatie. En dan van mij weghalen als ik nog onder narcose ben. Overlevingskans is er dan, dus van mij zou het dan ook zeker mogen overleven - maar ik wil nog steeds geen kind dan, dus ik zou het per direct afstaan, en wil er dan ook niks mee te maken hebben.

Indien je pas na de geboorte weet dat je zwanger was, kan abortus natuurlijk niet meer. Dan zou afstaan de oplossing zijn.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-20 11:51

Palmera schreef:

Ik weet niet hoor...

Dat valt wel mee hoor, met die termijn heb je nauwelijks ontsluiting nodig.

Maar goed, de huidige abortustermijn vind ik prima. Ik zou het vreemd vinden, of raar, als een baby (want met die termijn is het dat) geboren zou laten worden om hem daarna in te laten slapen.

Dan zou je het ook met een aterme kind kunnen doen. Of een paar maanden na de zwangerschap.
Laatst bijgewerkt door Urbanus op 15-11-20 11:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-20 11:53

Mijn kennis over de ontwikkeling tijdens de zwangerschap is triestig, dus even een serieuze vraag. Als zo'n kindje zelf kan adem halen, kan het dan ook buiten de baarmoeder door ontwikkelen indien het overleeft?

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-20 11:55

Ayasha schreef:
Mijn kennis over de ontwikkeling tijdens de zwangerschap is triestig, dus even een serieuze vraag. Als zo'n kindje zelf kan adem halen, kan het dan ook buiten de baarmoeder door ontwikkelen indien het overleeft?

Mijn dochter is zo'n kindje dus ja.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-20 11:55

MarcoBorsato schreef:
Palmera schreef:

Ik weet niet hoor...

Dat valt wel mee hoor, met die termijn heb je nauwelijks ontsluiting nodig.

Maar goed, de huidige abortustermijn vind ik prima. Ik zou het vreemd vinden, of raar, als een baby (want met die termijn is het dat) geboren zou laten worden om hem daarna in te laten slapen.

Dan zou het ook met een aterme kind kunnen doen. Of een paar maanden na de zwangerschap.

Ik heb juist gehoord dat een abortus op late termijn door middel van een bevalling ontzettend zwaar is. Omdat je lichaam nog niet klaar is om te bevallen en het kind/placenta los te laten..

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-20 11:57

brokjes schreef:
Ik heb juist gehoord dat een abortus op late termijn door middel van een bevalling ontzettend zwaar is. Omdat je lichaam nog niet klaar is om te bevallen en het kind/placenta los te laten..

Het was geen abortus maar een vroege bevalling. Abortus met die termijn doen ze niet.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-20 12:08

MarcoBorsato schreef:
Ayasha schreef:

Mijn dochter is zo'n kindje dus ja.

Als zo'n kind dan overleefd... Dan hoeft het toch niet actief beëindigd te worden. Dan kan het in theorie toch ook de pleegzorg in "nadat" het door ontwikkeld is?
Kan de vraag dan niet bij de biologische moeder neer gelegd worden of ze het wil afstaan ipv het te doden.

even heel hypothetisch hoor. Ik hoop dat dit dusdanig weinig voor komt dat die discussie in wezen niet nuttig is om te voeren. :=