Dit jaar een landelijk vuurwerkverbod; wat vinden jullie?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Mazida

Re: Dit jaar een landelijk vuurwerkverbod; wat vinden jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-20 15:14

Overigens geeft mijn hond geen hol om vuurwerk... Als pup aan alles laten wennen, inclusief gewoon uitlaten als jongens rotjes afsteken :')

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-20 15:16

En over bezuinigingen in de zorg. Er word elke keer zo gezeurd over het aantal bedden. We hadden er in 2010 47000, nu 40.000. En de bezettingsgraad in ons land is nog steeds het laagste van heel Europa. Redenen zijn dat bvb in Duitsland een bevalling minimaal vijf dagen ziekenhuis betekend, ook voor kleine ingrepen word iedereen opgenomen en in Nederland is de poliklinische behandeling gewoon ingeburgerd, mensen kunnen na korte tijd naar huis en ook behandelingen thuis daar zijn ze hier veel verder mee.
In normale tijden zijn is er een bezettingsgraad van 60 a 65 %, van alle bedden staan er dus meestal 35 % leeg. Omdat de zorg gewoon vrij efficient werkt.
Ook word er hier niet tot uit den treure door gebuffeld om iemand die geen uitzicht heeft op beter worden in het ziekenhuis te houden, dan ga je in goed overleg met palliatieve zorg naar huis.
En elk jaar word er meer geld aan zorg uitgegeven, dat zal misschien wat dalen door alle coronaslachtoffers en flinke oversterfte maar toch.
Het gejank om extra ic bedden vind ik gewoon dom. Natuurlijk was het prettig om ze in deze unieke situatie te hebben. Maar stel je voor, we hebben in de toekomst 10.000 ic bedden incl het personeel dat daar bij hoort. In normale situaties staan er daar 9500 van leeg en die kosten ong. 1750 euro per dag, leeg he dus dat is 16.625.000 heel veel geld wat opgebracht moet worden door zorgverzekeraars, elke dag weer. Wanneer elke volwassene zegt prima, 30 euro per maand bij de zorgpremie op klinkt dat ook leuk echter de helft van de huishoudens krijgen zorgtoeslag wat weer uit de belastingen betaald word dus hup, die ook maar verhogen. En zo zie je dat er gewoon heel veel, inderdaad vooral financiele haken en ogen zitten aan het het idee van de ic bedden flink verhogen.
En corona gewoon laten gaan want er zijn bedden genoeg? Ik denk dat we dan zelfs aan 10.000 niet genoeg hadden gehad.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-20 15:20

bigone schreef:
Redenen zijn dat bvb in Duitsland een bevalling minimaal vijf dagen ziekenhuis betekend, ook voor kleine ingrepen word iedereen opgenomen en in Nederland is de poliklinische behandeling gewoon ingeburgerd, mensen kunnen na korte tijd naar huis en ook behandelingen thuis daar zijn ze hier veel verder mee.

Hmm, soms zijn ze er verder mee, en soms worden mensen gewoon het ziekenhuis uitgegooid, in de hoop dat thuiszorg / familie / huisarts het verder oppakt (wat niet altijd lukt en als het ze lukt deels dus niet betaald wordt.) Ook niet helemaal ok.

Citaat:
En elk jaar word er meer geld aan zorg uitgegeven,

Een groot deel gaat naar het stelsel, niet naar het zorgen zelf.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-20 15:22

Mizora schreef:
bigone schreef:
En jouw hond vind het ook geweldig??

Lang niet alle honden hebben last van vuurwerk. Mijn hond heeft er niets van (knalvuurwerk dan, ze is een lichtflitsjager, maar dat doet ze ook op weerspiegelend zonlicht en is geen angstprobleem).

En dat is niet aangeleerd (uiteraard wel beloond voor niet reageren), ik ben zelfs zelf bang van harde knallen. De hond van mijn ouders was wel bang/boos van vuurwerk, maar is met counter-conditioning er overheen geholpen. Dat is niet bij alle honden mogelijk (zeker collies/shelties zijn vaak problematisch), maar bij een hoop honden is het wel degelijk trainbaar, als dat al nodig is.

Het is ook gewoon niet te voorspellen. Mijn huidige hond is schotvast, maar dat is wel weer iets heel anders als vuurwerk. Net als onweer, dat is weer heel anders. Daar reageerde hij nooit op,
Mijn vorige was enorm bang en niet trainbaar. Dat heb ik haar hele.leven geprobeerd en er was vooruitgang tot jongeren het grappig vonden om naar haar te gooien en later tegen het huis/de muur bij het raam waar zij naar buiten lag te kijken. De jongste die erbij liep reageerde ook de 1e 2 jaar.niet, terwijl zij dus bij doe hele bange liep,maar ook bij degene die niet bang was. Zij werd pas bang toen het naar haar gegooid werd. Want dat is grappig hier in de buurt. De huidige was daar ook bij, maar die werd juist boos en moet ik wel elk jaar zodra de 1e knallen weer beginnen met vertellen dat dat niet hoeft.

Er gaan heel veel dingen niet door. Daar hebben niet alleen jongeren last van? Maar is het nu zo moeilijk om te begrijpen dat het beter is om dit jaar over te slaan zodat de mensen in de zorg niet alleen maar belachelijke uren hoeven te maken. Het zou toch wel handig zijn als we in 2021 nog zorgmedewerkers hebben en die niet allemaal uitgevallen zijn...

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-20 15:22

mvdende schreef:
Die zijn tegen 31 december weer zo goed als leeg als de daling van de cijfers door blijft gaan.

En het is toch normaal dat je minimaal één van de 3 feestdagen moet werken als je in de zorg werkt? En trouwens ook in andere ploegendiensten.

Kijk, als er op 31 december nog steeds 2500 mensen op de verpleeg afdelingen liggen en 550 mensen op de IC.... Maar dat zal echt niet zo zijn.

Dat weet je niet eens of die dan leeg zijn.

En heb ik het over of het onterecht is dat die mensen met oudjaar werken? Nee. Wel dat ze maar 1 paar handen hebben dus prio aan covid lijkt me in deze tijd duidelijk.

Vuurwerkverbod vind ik heel terecht en ik hoop voor altijd.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-20 15:24

bigone schreef:
En over bezuinigingen in de zorg. Er word elke keer zo gezeurd over het aantal bedden. We hadden er in 2010 47000, nu 40.000. En de bezettingsgraad in ons land is nog steeds het laagste van heel Europa. Redenen zijn dat bvb in Duitsland een bevalling minimaal vijf dagen ziekenhuis betekend, ook voor kleine ingrepen word iedereen opgenomen en in Nederland is de poliklinische behandeling gewoon ingeburgerd, mensen kunnen na korte tijd naar huis en ook behandelingen thuis daar zijn ze hier veel verder mee.
In normale tijden zijn is er een bezettingsgraad van 60 a 65 %, van alle bedden staan er dus meestal 35 % leeg. Omdat de zorg gewoon vrij efficient werkt.
Ook word er hier niet tot uit den treure door gebuffeld om iemand die geen uitzicht heeft op beter worden in het ziekenhuis te houden, dan ga je in goed overleg met palliatieve zorg naar huis.
En elk jaar word er meer geld aan zorg uitgegeven, dat zal misschien wat dalen door alle coronaslachtoffers en flinke oversterfte maar toch.
Het gejank om extra ic bedden vind ik gewoon dom. Natuurlijk was het prettig om ze in deze unieke situatie te hebben. Maar stel je voor, we hebben in de toekomst 10.000 ic bedden incl het personeel dat daar bij hoort. In normale situaties staan er daar 9500 van leeg en die kosten ong. 1750 euro per dag, leeg he dus dat is 16.625.000 heel veel geld wat opgebracht moet worden door zorgverzekeraars, elke dag weer. Wanneer elke volwassene zegt prima, 30 euro per maand bij de zorgpremie op klinkt dat ook leuk echter de helft van de huishoudens krijgen zorgtoeslag wat weer uit de belastingen betaald word dus hup, die ook maar verhogen. En zo zie je dat er gewoon heel veel, inderdaad vooral financiele haken en ogen zitten aan het het idee van de ic bedden flink verhogen.
En corona gewoon laten gaan want er zijn bedden genoeg? Ik denk dat we dan zelfs aan 10.000 niet genoeg hadden gehad.

Ik ben het helemaal met je eens bigone. Om je laatste zin aan te vullen: in de eerste golf is berekend dat we 25.000 bedden nodig hadden gehad. Dus ook met 10.000 bedden hadden we veel te weinig gehad.
Verder, eens.

Isapaardje schreef:
Ik vind een vuurwerkverbod niet verkeerd, maar de reden waarom, vind ik niet goed.
Alles draait tegenwoordig om corona lijkt wel, terwijl er al langere tijd sprake was van een verbod op hard knalvuurwerk om reden van overlast en vernielingen.
Dat vond ik logischere reden dan nu 'corona'.
Dus ik hoop dat ze het vuurwerkverbod dan ook niet tijdelijk is, maar blijvend en dan met de juiste reden erbij.

Siervuurwerk zou wel moeten kunnen. Meeste mensen kopen dat ook om er van te genieten en naar te kijken en niet direct om het vele lawaai wat het maakt en overlast die het veroorzaakt.

Verder denk ik dat ik dit jaar toch maar wel gewoon in wei ga staan tijdens de jaarwisseling, want ik kan me niet indenken dat er niets gaat knallen en als het knalt is het vast geen mooi siervuurwerk :+

ehm, ja, dat is niet heel gek in een pandemie toch, die ons halve land ontwricht?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-20 15:49

germie schreef:
Morganlefay schreef:
O ja ik vergat carbid. Dat is geen probleem, leuk al die voetballen de lucht in ipv de deksels :+

Ooit deden ze het in de wei naast mijn paarden. Mijn paarden vonden het geweldig. Omdat het moment van de knal heel voorspelbaar is gingen ze gewoon kijken, eerst zag je een rilling bij het moment van de knallen, dat verdween ook vrij snel. Ik was verbaasd dat ze dat niet eng vonden. Want jagers is wel een reden om even goed op de loop te gaan.

Ik weet wat je bedoeld
Bij mijn oude stal was een voetbalveld met inderdaad carbid schieten op oudjaarsdag.
Het geluid knalde tegen de stalmuur, resoneerde dwars door je buik en paardlief stond onverstoorbaar te eten.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-20 16:58

mvdende schreef:
meggiemeg schreef:
Stel we geven er aan toe omdat anders het gaat escaleren, dan is het einde toch zoek? Een bepaalde doelgroep gaat toch niet bepalen wat wel en wat niet? Het staat al jaren ter discussie, al die tijd hadden de mensen die zo voor het vuurwerk zijn er alles aan kunnen doen dat het beter gaat verlopen, ouders die hun kinderen er aan houden het vuurwerk af te steken binnen de geldende tijden en voor volwassenen ook net zo we kunnen allemaal klok kijken toch, verantwoording nemen bij vernielingen en niet er voor weg lopen, om zo maar een paar voorbeelden te noemen, maar dat gebeurt ook niet, het gekste is niet meer gek genoeg, vorig jaar werd er zelfs vuurwerk gegooid naar een rouwstoet, hoe haal je het in je zotte kop. Doordat veel geen verantwoording nemen krijg je dit op een gegeven moment.

Dus de goede lijden onder de slechte...

Alleen als je dit jaar vuurwerk helemaal gaat verbieden ga je krijgen dat de "slechte" ( die dus al jaren zich niet aan de regels houdt!) Toch wel vuurwerk gaat afsteken, ongeacht verbod.

Maar je gaat ook krijgen dat jongeren die zich tot nu toe altijd wél netjes aan de regels, óók nergens meer een uitlaatklep in kunnen vinden en waarschijnlijk óók gaan lopen rellen.

Vergeet niet dat alle feesten al zijn afgeschaft!

Jongeren die al besloten hadden dan maar in kleine groepjes vuurwerk af te gaan steken....Want dat kon nog wél....

Ik ben echt bang voor een hele grimmige oud en nieuw...

En ik heb er zelf ook verschrikkelijk de balen van dat ook wij geen vuurwerk meer kunnen afsteken! Want dat was wel al afgesproken met de familie. Één of 2 mooie sierpotten.

Het is maar vuurwerk, wat een ramp als je het 1 jaar niet mag afsteken omwille van andere mensen die al maanden dag en nacht onvoorwaardelijk voor iedereen klaar staan, die ondanks alle beloftes er geen extra cent bij krijgen of de beloofde bonus. We gaan er niet dood aan als we een jaar niet afsteken. Alsof oud en nieuw pas gezellig is als we al die rotzooi de lucht in kunnen knallen, best wel zielig als het daar van af moet hangen.

Ja er is al zoveel veranderd, hopelijk allemaal maar tijdelijk, allemaal om ons in de toekomst weer de vrijheid te geven die we zo waarderen, het zijn niet alleen de kinderen die in moeten leveren, zo veel meer doelgroepen die niets meer kunnen omdat ze een groot risico lopen, die niet naar buiten durven te gaan omdat ze longkanker hebben met andere aandoeningen erbij, die bang zijn om besmet te raken, die al vanaf maart in de omgeving van hun eigen huis leven en niet daarbuiten.

Er zijn zoveel ergere dingen dan een jaar geen vuurwerk afsteken, maar als dat niet gezien kan worden...

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-20 17:00

Shadow0 schreef:
bigone schreef:
Redenen zijn dat bvb in Duitsland een bevalling minimaal vijf dagen ziekenhuis betekend, ook voor kleine ingrepen word iedereen opgenomen en in Nederland is de poliklinische behandeling gewoon ingeburgerd, mensen kunnen na korte tijd naar huis en ook behandelingen thuis daar zijn ze hier veel verder mee.

Hmm, soms zijn ze er verder mee, en soms worden mensen gewoon het ziekenhuis uitgegooid, in de hoop dat thuiszorg / familie / huisarts het verder oppakt (wat niet altijd lukt en als het ze lukt deels dus niet betaald wordt.) Ook niet helemaal ok.

Je schetst nu wel een heel (imo onterecht) zuur beeld van korte opnames. Heel veel technologische innovaties laten dit gewoon toe, en het uitgangspunt is gewoon dat waar mogelijk patienten thuis herstellen. Dat is namelijk fijner voor de patient :) En een patient die zich fijn voelt herstelt over het algemeen beter. Zo kan een patient een eigen bloeddrukmeter meenemen en zichzelf dagelijks meten, wat nog een beter beeld geeft van de bloeddruk ook (itt dat de patient bijvoorbeeld voor controle wekelijks langskomt). En daarbij de afspraak dat als de bloeddruk zo en zo afwijkt van normaal er even gebeld wordt. Prima toch?
In de eerste covid golf is overigens in een aantal patientengroepen gebleken dat er heel veel overbodige nazorg was. Mensen die naar het ziekenhuis moesten komen die eigenlijk helemaal geen specifeke klachten meer hadden (en waarbij je dus met een telefonisch consult prima nazorg kan leveren).

Sorry, ik dwaal af :D ik ben zelf nogal enthousiast over deze innovaties, vandaar.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-20 17:04

mvdende schreef:
Ik houdt me netjes aan de regels wat betreft afsteken.

En ja, het steekt echt ENORM dat de mensen zoals ik straks niets meer mogen afsteken om 00:00 omdat er een aantal raddraaiers zijn die zich niet aan de regels houden.

Om 00:00 een paar grote potten siervuurwerk afsteken en de volgende ochtend netjes de straat aanvegen.

Dat is hier de traditie, wij zijn echt niemand tot last....

Dat dát straks niet meer mag..... Daar BAAL ik van ja!

Als werkelijk iedereen zo netjes het vuurwerk af zou steken waren er ook niet zoveel tegenstanders, om maar niet alle meldingen te vergeten dat het al tijden lang daarvoor en daarna nog gaande is. Dan waren er ook niet zoveel meldingen van vernielingen.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-20 17:17

Mvandende , echt ik voel met je mee , zo ontzettend zielig dat jij niets leuks meer hebt om naar uit te kijken.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-20 17:33

bigone schreef:
Mvandende , echt ik voel met je mee , zo ontzettend zielig dat jij niets leuks meer hebt om naar uit te kijken.

Ja idd, dat is toch ook een wereldramp dat je 1 jaartje geen oud en nieuw kan vieren terwijl er mensen vechten voor hun leven... dat er mensen op hun tandvlees lopen...

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-20 17:42

Magrathea schreef:
Zo kan een patient een eigen bloeddrukmeter meenemen en zichzelf dagelijks meten, wat nog een beter beeld geeft van de bloeddruk ook (itt dat de patient bijvoorbeeld voor controle wekelijks langskomt). En daarbij de afspraak dat als de bloeddruk zo en zo afwijkt van normaal er even gebeld wordt. Prima toch?

Als iedereen daarmee instemt is dat prima. Maar als het gedaan wordt en geforceerd wordt om de cijfers omlaag te krijgen is het aanzienlijk minder prima...

Ik volg een aantal zorgverleners op Twitter, en die plaatsen (met enige regelmaat zelfs!) situaties waarin daar geen overeenstemming over is, waar er helemaal geen nazorg is, en of men dat buiten het ziekenhuis zelf maar even wil regelen.

Citaat:
In de eerste covid golf is overigens in een aantal patientengroepen gebleken dat er heel veel overbodige nazorg was. Mensen die naar het ziekenhuis moesten komen die eigenlijk helemaal geen specifeke klachten meer hadden (en waarbij je dus met een telefonisch consult prima nazorg kan leveren).

Hmm ja, ik ben wat minder optimistisch, omdat er ook gewoon echt wel wat mensen zijn waarvoor het helemaal niet overbodig was, en die een beetje tussen wal en schip zijn gevallen: niet meteen in crisis of spoedeisende situatie beland zijn, maar die wel inleveren op hun gezondheid en die het contact met hun behandelaars veel moeilijker vinden.

(En je weet niet altijd op welke manieren dingen 'werken' voor mensen. Ik heb mijn eindscriptie bijvoorbeeld bewust in een studiezaal van de uni gemaakt omdat ik dan goed de grenzen aan kon houden: daar zijn is aan het werk, maar daar weer weggaan maakte ook dat ik het weer los kon laten en de stress beperkt bleef. Als ik zou moeten kiezen tussen bepaalde controles iedere week ergens anders of zelf thuis, zou het heel erg van de situatie afhangen wat beter werkt, ook bv om het vol te houden. Als dat opties zijn: prima. Maar als er ook financiele motieven bijkomen, die er helaas zijn, dan is die keuze niet altijd vrij en is de kans dat mensen uitvallen aanwezig.)

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-20 17:45

Bewezen is dat je thuis sneller geneest en je minder kans maakt op andere infecties/bacteriën dan in een ziekenhuis.

Dus zo snel mogelijk naar huis is alleen maar prima

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-20 18:13

Echwel schreef:
Bewezen is dat je thuis sneller geneest en je minder kans maakt op andere infecties/bacteriën dan in een ziekenhuis.

Dus zo snel mogelijk naar huis is alleen maar prima

Niet voor iedereen, in die zin heeft Shadow wel gelijk. Veel jongeren vinden het prima maar er is een groep ouderen die daar moeite mee heeft en het is ook gebleken dat een bepaald percentage binnen een maand weer terug is in het ziekenhuis. Niet voor iedere oudere is de opvang goed geregeld.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-20 18:19

purny schreef:
bigone schreef:

Ja idd, dat is toch ook een wereldramp dat je 1 jaartje geen oud en nieuw kan vieren terwijl er mensen vechten voor hun leven... dat er mensen op hun tandvlees lopen...

Geef me een zakdoek. Ik moet huilen.

Switch2016

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-20 13:25

Ik ben voor het afschaffen van consumentenvuurwerk maar vindt wel dat elke gemeente professioneel vuurwerk kan laten afsteken zodat er toch een echte oud en nieuw is!

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-20 13:47

elnienjo schreef:
KimD schreef:
Dat zou toch heerlijk zijn he, als we gewoon om 22.30u naar bed kunnen, slapen en het dan gewoon 1 januari is zonder gezever. <3

Dat doe ik al jaren op oudjaar. Slaappilletje er in en zorgen dat ik slaap voordat er vuurwerk is. Nu woon ik gelukkig wel buiten de bebouwde kom en wordt hier niet al te veel afgeschoten, dus dat helpt ook mee.
Vind het zo'n onzindag om te vieren.

Zou het graag willen maar ondanks het relatief milde vuurwerk dat hier wordt afgeschoten moet ik om 0.00u toch een aantal honden kalmeren en steunen. Onmogelijk om daar doorheen te slapen, anders deden wij het waarschijnlijk ook al jaren. :j

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-20 13:51

mvdende schreef:
rien10 schreef:
Als je zo'n voorstander bent van vuurwerk MvdEnde, dan mag jij vanaf nu tot en met 5 januari op mijn pony rijden. Ik denk dat je dan vuurwerk een stuk minder leuk vind.

Ik houdt me netjes aan de regels wat betreft afsteken.

En ja, het steekt echt ENORM dat de mensen zoals ik straks niets meer mogen afsteken om 00:00 omdat er een aantal raddraaiers zijn die zich niet aan de regels houden.

Om 00:00 een paar grote potten siervuurwerk afsteken en de volgende ochtend netjes de straat aanvegen.

Dat is hier de traditie, wij zijn echt niemand tot last....

Dat dát straks niet meer mag..... Daar BAAL ik van ja!

Edit: dat irritante afsteken op de dagen en weken voor én na o&n daar erger ik me trouwens óók dood aan.

En ik heb daar al meerdere malen de politie voor gebeld. Maar die doen niets! Of komen pas aankakken als de daders al lang weer vertrokken zijn.

Het is echt niet zo dat ik sta te juichen bij elke illegale knal, het tegendeel!

Ik spreek kinderen erop aan, maar tieners dus echt niet, voor je het weet heb je een bom in je capuchon...

Echt ik heb zo'n hekel aan die gasten die zich niet aan de regels houden.

Het resultaat is wel dat die raddraaiers het verkloten voor iedereen.

En die raddraaiers gaan echt niet stoppen met het afsteken van vuurwerk, verbod of niet.

De enigste mensen die je met een totaal verbod pakt, zijn de mensen die om 00:00 wat vuurwerk willen afsteken.

Je spreekt je in ieder topic tegen. Als het ongewenste gedrag jou wel goed uitkomt dan is het allemaal geen probleem. Maar als het niet in je straatje past heb je een hekel aan dat soort mensen.

Waarom is het voor mensen zo moeilijk zich aan de regels te houden? Het zou niet eens een vraag moeten zijn of ze bang waren voor illegale consequenties, het zou gewoon niet moeten kunnen.

Geen vuurwerk afsteken is geen vuurwerk afsteken, ook niet illegaal.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-20 13:55

Gisteren weer een totaal
Gespannen pony gereden. Na een tijd werken ontspande hij een beetje. Totdat... je raad het al... er weer vuurwerk kwam. Ik ben er af gegaan en had een nerveuze trippelende pony naast me lopen. Afschaffen die hap. (Vuurwerk. Niet pony’s)

En het steekt mij echt ENORM dat mijn pony flipt van de zenuwen omdat mensen vuurwerk willen afsteken.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-20 14:00

maar of dieren er nu wel of niet tegenkunnen, dat staat toch eigenlijk los van het vuurwerkverbod ivm corona?

Overigens, wij namen vuurwerk (of knallen) gewoon mee in de trainingen.. Helpt ook bij knallende motoruitlaten of andersoortige plotselingen harde geluiden (werkmachines, vallende dingen etc) .. Ik meen dat hondenscholen dat soms ook aanbieden? Maar goed, dat is offtopic..

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-20 14:05

Cer schreef:
maar of dieren er nu wel of niet tegenkunnen, dat staat toch eigenlijk los van het vuurwerkverbod ivm corona?

Overigens, wij namen vuurwerk (of knallen) gewoon mee in de trainingen.. Helpt ook bij knallende motoruitlaten of andersoortige plotselingen harde geluiden (werkmachines, vallende dingen etc) .. Ik meen dat hondenscholen dat soms ook aanbieden? Maar goed, dat is offtopic..

Mijn paard heeft schriktraining gehad en zolang het goed gereguleerd is gaat het prima.
Doffe knallen zijn ook geen probleem (zolang ze in hun eigen wei staan).. maar het knetterende en flitsende dingen, en dan vooral in het donker, zijn een groot probleem.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-20 14:07

De dieren zijn een groot voordeel dit jaar idd, maar niet de reden. Hoewel mijn honden allemaal getraind waren, schot vast, maar toch is vuurwerk anders. Zelfs een vuurwerk cd is heel wat anders als echt vuurwerk.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-20 14:15

Cer schreef:

Klopt, het staat er los van. Pony kan overal tegen. Tractoren, bouw werkzaamheden, lompe vrachtwagens, galopperende aanspanningen (ok, die geven spanning), maar vuurwerk blijft een ding.

ynskek
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-20 14:58

Moderatoropmerking:
Hoewel we begrijpen dat iedereen de coronamaatregelen anders ervaart, zeker met de aankomende feestdagen, willen we jullie verzoeken om inhoudelijk te blijven reageren en niet tegen medegebruikers persoonlijk gericht.