SVRL schreef:Ik ben het echt wel beu om heel de tijd op eieren te moeten lopen, omdat men altijd het negatieve wil zien en we er zeker voor moeten oppassen dat we niet racistisch over komen.
Ik ben verpleegkundige op intensieve zorgen en krijg met alle bevolkingsgroepen te maken. Over het algemeen zijn de mensen met allochtone roots het meest dankbare. Tijdens covid zijn we door die families het hardst verwend. Maar in de zorg, waar emoties hoog oplopen, kunnen er altijd conflictsituaties ontstaan. Zo ook tijdens covid, omdat mensen de strenge maatregelen niet begrepen, hun naaste niet mochten bezoeken en enkel info kregen via de telefoon. In conflicten met blanke naasten, was de toon dat we knoeiers waren, ze ons niet vertrouwden, dat we slechte zorg leverden, etc. Bij de conflicten met allochtone families werd er maar 1 ding gezegd, wij benadeelde hun familie omdat ze niet blank waren. Zelfde met afscheid nemen van een familielid. Voor iedereen dezelfde regel: 2 mensen mogen komen, max 30 minuten. Dit gaf discussies aan de telefoon bij alle families, de meesten legden zich er uiteindelijk wel bij neer. Toch hadden we situaties waarbij mensen zich er niet aan hielden en er zelfs familie uit het buitenland opgetrommeld werd, met hoog oplopende discussies in het ziekenhuis, waarbij de bewaking ingezet moest worden. En ja, dat gebeurde enkel bij families met allochtone roots, die op zo'n momenten de racisme kaart trokken.
Iedereen is tegenwoordig zo bang om van racisme beschuldigd te worden, dat we gewoon op eieren lopen. Ik zie met lede ogen aan dat wij bij ons dingen toe staan aan allochtone families om klachten te vermijden, terwijl we wel heel streng zijn voor de niet allochtonen. Ook de politiek speelt dit spelletje. Tijdens covid waren er meer allochtonen als niet allochtonen opgenomen. De politiek sloeg mea culpa, we zouden die bevolkingsgroep te weinig bereiken. Ondertussen zagen wij op de werkvloer hoe iedereen, ongeacht afkomst, dezelfde info en richtlijnen kreeg, we zagen ook wie zich er niet aan hield. Niet allochtonen hebben we er keer op keer opnieuw over aangesproken, bij de andere groep durfde we dit niet uit angst om racist genoemd te worden.
Echt racisme hoort aangepakt te worden, maar hou een keer op met te vallen over woorden die misschien verkeerd opgevat kunnen worden.
Dit, echt gewoon dit!