Racisme, spreek jij je uit?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

pien_2010

Re: Racisme, spreek jij je uit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-20 12:35

Mooie goede inhoudelijke post Askja, waarvoor dank. Ik ben het ermee eens ook.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-20 12:37

Ik sluit me daarbij aan, goede post Askja!

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-20 12:39

Maar het is toch logisch dat het om gedrag gaat. De identiteit maakt me ook niks uit. Maar als ik constant last heb van clubs Marokkanen, dan krijg ik een hekel aan die gasten.
En nee, niet aan de Marokkaan waar ik geen last van heb.

Maar op bokt word je al racist genoemd als je het over blanken hebt of per ongeluk neger zegt, en ik heb zelfs eens gelezen dat je als blanke sowieso racistisch bent omdat dat in onze aard zit en dat discriminatie richting blanke mensen niet bestaat. Dat helpt niet echt mee om racisme goed uit te leggen en uit te bannen vind ik :7

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-20 12:40

Mand schreef:
Deze rellen gaan al om etnisch profileren en racistsch politiegeweld. Om dat niet nog erger te maken proberen ze te bemiddelen, en niet keihard in te grijpen. Overigens lopen er genoeg witte jongeren tussen, die het ook spuugzat zijn dat hun vrienden van een andere etniciteit die keihard werken er altijd tussen uit geplukt worden. Net zoals hoe je je in de boeren verplaatst zou je je ook eens in deze mensen kunnen verplaatsen. Wat is in godsnaam het nut van de afkomst benadrukken? Dit is niet "ons" land, maar van iedereen. Niemand bepaald wat hier de juiste afkomst is.

Overigens, in dit topic reageer je inderdaad vrij kalm. Maar Bokkers die zich een beetje bezig houden weten ook hoe je tekeer bent gegaan in andere topics, Penotti.

Hun vrienden die keihard werken? Wanneer je keihard werkt sta je niet midden in de nacht op een plein auto's kapot te schoppen en stenen naar de politie te gooien, jij beschuldigd mensen van bepaalde zaken maar echt, jij gaat de andere kant op en ziet totaal geen slechte zaken van de relschoppers en probeert het nog goed te praten ook.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-20 12:42

Jammer dat sommige hier zo overtrokken kinderachtig reageren. ik heb prima geschiedenis gehad hoor. Bedankt dat je zo bekrompen over mij oordeeld terwijl je mij heel niet kent. Doet me ergens aan denken... +:)+

Dat op de man afspelen daar maken enkelingen hier een sport van. Je mag vooral niks zeggen wat niet in jullie straatje past want je word gelijk onderuitgeschopt met vergelijkingen waar de honden geen brood van lusten. Hitlergroet?? Ben je niet lekker in je bovenplaat ofzo?De hitte is zeker naar je kop gestegen!? 8)7

Met het kijken naar nu bedoel ik kijken naar de problemen die nu afspelen. En ja ook het aanspreken van iemand dat je een foto niet vind kunnen.

Maar veel plezier verder met jullie zure gezeik naar andersdenkenden. :evaw:

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-20 13:02

verootjoo schreef:
, en ik heb zelfs eens gelezen dat je als blanke sowieso racistisch bent omdat dat in onze aard zit en dat discriminatie richting blanke mensen niet bestaat. Dat helpt niet echt mee om racisme goed uit te leggen en uit te bannen vind ik :7

Mee eens. Rascisme is iets dat in ALLE volkeren zit en niet iets alleen van blanke mensen. Of witte mensen.

Denk maar aan donkere cq bruine mensen die elkaar ontmoeten waar je als witte tussen staat. Dan kan het gebeuren dat iedereen vriendelijk wordt begroet met een high five en jij een knikje krijgt.
Of, toen ik jong was werkte ik op het CAD. Mijn collega en ik waren methadon uit aan het delen en een grote groep Nederlanders van Molukse afkomst kwamen samen binnen. Mijn collega werd enorm hartelijk gegroet, mij zagen ze niet staan. Met elkaar spraken ze in een taal die ik niet verstond en ik vond het allemaal best.
Totdat één iemand tegen mij zei: "jij voelt je helemaal niet naar hé, dat je ons niet verstaat". Waarop ik zei: "totaal niet→ praat gerust je eigen taal, alleen vind ik het raar dat jullie mijn collega wel hartelijk groeten en mij nog niet zien staan. Waarom is dat?" }> Zonder enig vorm van verwijt of agressie zei ik dat en het resultaat was, dat zelfs als ik niet aan de balie stond vanaf dat moment door die gasten altijd hartelijk werd gegroet :') _O-

Ik denk dat we ons zelf namelijk vaak totaal niet bewust zijn van rare dingetjes die eigenlijk wel wat racistisch zijn. Dus elkaar daar op aanspreken is alleen maar goed, zonder dat verder zwaar te maken. Het waren aardige gasten en zij voelden dat ik dat vond.
Laatst bijgewerkt door pien_2010 op 17-08-20 13:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Mand

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-20 13:03

bigone schreef:
Mand schreef:
Deze rellen gaan al om etnisch profileren en racistsch politiegeweld. Om dat niet nog erger te maken proberen ze te bemiddelen, en niet keihard in te grijpen. Overigens lopen er genoeg witte jongeren tussen, die het ook spuugzat zijn dat hun vrienden van een andere etniciteit die keihard werken er altijd tussen uit geplukt worden. Net zoals hoe je je in de boeren verplaatst zou je je ook eens in deze mensen kunnen verplaatsen. Wat is in godsnaam het nut van de afkomst benadrukken? Dit is niet "ons" land, maar van iedereen. Niemand bepaald wat hier de juiste afkomst is.

Overigens, in dit topic reageer je inderdaad vrij kalm. Maar Bokkers die zich een beetje bezig houden weten ook hoe je tekeer bent gegaan in andere topics, Penotti.

Hun vrienden die keihard werken? Wanneer je keihard werkt sta je niet midden in de nacht op een plein auto's kapot te schoppen en stenen naar de politie te gooien, jij beschuldigd mensen van bepaalde zaken maar echt, jij gaat de andere kant op en ziet totaal geen slechte zaken van de relschoppers en probeert het nog goed te praten ook.

Haal je even adem tussendoor? Je hebt me verkeerd begrepen. Met de mensen die keihard werken bedoel ik mensen die daar niet staan, maar er bijvoorbeeld zomaar uit gepikt worden tijdens een verkeerscontrole omdat ze een dikke auto rijden maar een tintje hebben.

Popstra schreef:
Dat op de man afspelen daar maken enkelingen hier een sport van. Je mag vooral niks zeggen wat niet in jullie straatje past want je word gelijk onderuitgeschopt met vergelijkingen waar de honden geen brood van lusten. Hitlergroet?? Ben je niet lekker in je bovenplaat ofzo?De hitte is zeker naar je kop gestegen!? 8)7

Gaat het? Ik vind het ergens wel typisch dat je zo reageert terwijl ik een vergelijking maak, je reageert precies zoals ik verwacht had. Voor sommige zwarte mensen is wat jij nu aandoet als "onzin" net zo heftig als voor ons de Tweede Wereldoorlog.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-20 13:06

Quote Je weet dat de zgn westerse wereld patent heeft op het uitmoorden van dieren en vernietigen van natuur?
Dat wij in een land leven waar totaal geen oorspronkelijke natuur meer is?
Dat er ook om de hoek oorlogen zijn?
Kortom kom even met argumenten die steek houden.[/quote]

Wat betreft Europeanen en Afrikanen(sorry voor de omschrijving) heb ik er eentje.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Ian_Smith
Rhodesie na Ian Smith
https://nl.wikipedia.org/wiki/Rhodesi%C3%AB
Zimbabwe
https://nl.wikipedia.org/wiki/Zimbabwe
Ga niet zeggen dat Ian Smith een lieverdje was maar toen was Rhodesie(Zimbabwe) welvarend.
Wat er daarna is gebeurd oa in ZA is met geen pen te beschrijven.
Als wat niet zwart is uitgemoord vermoord, alles is in de fik gestoken of vernietig en is iedereen weer terug naar af.
Ipv de geleverde kennis en goederen te gebruiken is alles vernietigd.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 17-08-20 13:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-20 13:15

Met mij gaat alles prima Mand! Maar zeg ik over zwarte mensen en ,onzin, iets in dit topic dan volgens jou?. Naar mijn weten heb ik hier niks negatiefs gezegd over zwarte mensen namelijk. Het woord ,zwart, gebruik ik trouwens helemaal nergens! In geeneen topic.

Eulogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-20 13:30

elnienjo schreef:
fransje23 schreef:
Je weet dat de oudste menselijk resten in Afrika zijn gevonden?
Diep van binnen ben jij dus ook een beetje Afrikaans en in ieder geval onbeschoft.

Maar Afrika links laten liggen had het milieu en vele diersoorten zeker goed gedaan. Geen olievelden, een afgeschoten olifanten etc,

Dat hadden ze zelf wel gedaan dan. Onderling. Half Afrika leeft van de ene burgeroorlog naar de andere tenslotte. En hun unieke big 5 is vooral een toeristisch verdienmodel. Anders waren er nog wel meer allang afgemaakt.

Ik zou hier niet eens op moeten reageren, maar je snapt hopelijk dat die burgeroorlogen grotendeels een gevolg zijn van kolonialisme?

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-20 13:36

Eulogy schreef:
Ik zou hier niet eens op moeten reageren, maar je snapt hopelijk dat die burgeroorlogen grotendeels een gevolg zijn van kolonialisme?

Het zijn veelal stammenoorlogen waar westerlingen niets mee te maken hebben. Ze hebben daar geen westerse blanken nodig om elkaar af te maken.

Eulogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-20 13:43

Het is al eerder gezegd maar een geschiedenisles lijkt me inderdaad op zijn plaats als je dat echt gelooft.

Mand

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-20 13:49

Popstra schreef:
Met mij gaat alles prima Mand! Maar zeg ik over zwarte mensen en ,onzin, iets in dit topic dan volgens jou?. Naar mijn weten heb ik hier niks negatiefs gezegd over zwarte mensen namelijk. Het woord ,zwart, gebruik ik trouwens helemaal nergens! In geeneen topic.

Het woord zwart mag je gewoon gebruiken. Dit zegt volgensmij al genoeg over hoe je je ingelezen hebt. Jij begint over dat geschiedenis maar geschiedenis is, dan is dat over de tweede wereld oorlog toch ook zo? Of is dat anders omdat dat dat voor westerse mensen wel dichtbij is? Erg hypocriet
Laatst bijgewerkt door Mand op 17-08-20 13:51, in het totaal 1 keer bewerkt

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-20 13:50

Eulogy schreef:
Het is al eerder gezegd maar een geschiedenisles lijkt me inderdaad op zijn plaats als je dat echt gelooft.

Jij hebt gelijk, er zijn veel problemen ontstaan door het koloniale verleden van Afrika en dat heeft de wereld geen goed gedaan.

Elnienjo heeft ook gelijk, veel stammenoorlogen zijn de oorzaak van ruzies. Als het om moslim gelovigen gaat, zijn er al vanaf het leven en vooral na de dood van de profeet stromingen waar van tot in heden tijd oorlogen, ruzies op terug te herleiden zijn.

Of anders gezegd, het oorlog maken zit in ons mensen, ongeacht huidskleur, ongeacht geloof etc.

Zo vorig jaar ook gezien in een aflevering over Afrika, dat er zelfs NU nog volkeren zijn die mensen als slaven houden. Overbodig hopelijk om te vermelden dat we het hier over autochtone mensen hebben. Dus slechte menselijke eigenschappen zitten in ons allemaal, helaas.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-20 14:09

pien_2010 schreef:
Dus slechte menselijke eigenschappen zitten in ons allemaal, helaas.

Veel draait om geld, macht, status en dat zit in heel veel mensen :j
Het is makkelijker om met een vinger te wijzen naar andere dan naar je eigen verantwoordelijkheid kijken.

Ik verdeel de gehele mensheid in twee groepen, normale mensen (met hun sterke en zwakke punten) en klootzakken :D
Gelukkig zijn er veel normale mensen

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-20 14:30

Mand schreef:
Popstra schreef:

Het woord zwart mag je gewoon gebruiken. Dit zegt volgensmij al genoeg over hoe je je ingelezen hebt. Jij begint over dat geschiedenis maar geschiedenis is, dan is dat over de tweede wereld oorlog toch ook zo? Of is dat anders omdat dat dat voor westerse mensen wel dichtbij is? Erg hypocriet

Volgens mij ben jij net zo hypocriet, wanneer mensen reageren hebben ze je niet begrepen om dan meteen er weer een sneer achteraan te geven. Geschiedenis kun je gebruiken om te voorkomen dat bepaalde zaken zich herhalen. Dertig jaar geleden, geschiedenis dus, waren er ook criminele Marokkaanse jeugdbendes, vooral in Utrecht . Dus die hebben nog geen flikker geleerd van geschiedenis. En dan kun jij ze fel gaan verdedigen maar dit is wel realiteit . Wanneer de Marokkaanse gemeenschap zelf eens iets aan de problemen gaat doen door een oog op hun jeugd te houden dan word het misschien opgelost, maar zoals iemand al opmerkte , ze kunnen hier wel wonen maar het gedrag ( wat ze in Marokko nooit zouden flikken) haal je er blijkbaar niet uit.
En ja, er zijn blanken die net zo afgegleden zijn maar ook zeer veel Marokkanen . En straks zijn ze tien, vijftien jaar ouder en doen ze precies wat hun vaders doen, in het mannencafe’s hangen en de vrouwen voor de opvoeding op laten draaien . De meisjes blijven thuis, de jongens hangen op straat. Ga maar eens kijken bij ouderavonden op scholen waar veel Marokkaanse jeugd zit , als er al een ouder komt is het ma. Va komt alleen voor wanneer er gestraft moet worden en dat gebeurt vaak nog met harde hand.
Deze jongens hebben geen enkel respect voor pa en zeker niet voor autoriteiten.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-20 14:33

Citaat:
Gelukkig zijn er veel normale mensen
klopt en ook zelfs veel innerlijk mooie mensen. Dan hoef ik alleen maar om me heen te kijken.
Alleen het positieve, datgeen wat wel goed gaat, is niet interessant. Dan denk ik bv aan buuf die al jaren een kluizenaar bezoekt en meeneemt om de zoveel tijd voor boodschappen. Hele eencoudige mensen die niet veel van de wereld hebben gezien, maar zo open en lief zijn ook voor mensen die totaal anders zijn als zij <3

Alleen over dat soort mensen zul je nooit iets van horen, want het nieuws leeft vd slechtheid vaak van ons mensen.

Mand

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-20 14:40

bigone schreef:
Mand schreef:

Volgens mij ben jij net zo hypocriet, wanneer mensen reageren hebben ze je niet begrepen om dan meteen er weer een sneer achteraan te geven. Geschiedenis kun je gebruiken om te voorkomen dat bepaalde zaken zich herhalen. Dertig jaar geleden, geschiedenis dus, waren er ook criminele Marokkaanse jeugdbendes, vooral in Utrecht . Dus die hebben nog geen flikker geleerd van geschiedenis. En dan kun jij ze fel gaan verdedigen maar dit is wel realiteit . Wanneer de Marokkaanse gemeenschap zelf eens iets aan de problemen gaat doen door een oog op hun jeugd te houden dan word het misschien opgelost, maar zoals iemand al opmerkte , ze kunnen hier wel wonen maar het gedrag ( wat ze in Marokko nooit zouden flikken) haal je er blijkbaar niet uit.
En ja, er zijn blanken die net zo afgegleden zijn maar ook zeer veel Marokkanen . En straks zijn ze tien, vijftien jaar ouder en doen ze precies wat hun vaders doen, in het mannencafe’s hangen en de vrouwen voor de opvoeding op laten draaien . De meisjes blijven thuis, de jongens hangen op straat. Ga maar eens kijken bij ouderavonden op scholen waar veel Marokkaanse jeugd zit , als er al een ouder komt is het ma. Va komt alleen voor wanneer er gestraft moet worden en dat gebeurt vaak nog met harde hand.
Deze jongens hebben geen enkel respect voor pa en zeker niet voor autoriteiten.

Je betrekt er nu welliswaar vanalles bij behalve mijn punt. Ik vind het zwaar misplaatst om te zeggen dat geschiedenis maar geschiedenis is. Van fouten hoor je te leren en het leed wat bepaalde bevolkingsgroepen vroeger is aan gedaan mag nooit vergeten worden. Of het nou over Joden, Afrikanen, Iranezen of een andere groep gaat.

En tuurlijk zijn er een hoop dingen in de Turkse en Marrokaanse cultuur die ik ook niet oke vind. Die rellen slaan nergens op. Maar in de Nederlandse cultuur zijn er net zo veel dingen die nergens op slaan. Zoals voetbalhooligans, hoe kan je je zo druk maken over een spelletje?!

Ik probeer nergens een bevolkingsgroep meer te verdedigen dan de ander. Het enige wat ik probeer is om wat inlevingsvermogen aan te wakkeren en het in perspectie te zetten. Stop met de hele tijd vingertje wijzen en kijk ook eens naar jezelf. Lees je in in beide kanten. Probeer te leren en je in iemand anders te verplaatsen.

Zoals Askja net ook al zo mooi zei; het gaat om gedrag. Niet om de huidskleur, afkomst of identiteit die daar aan hangt.

Overigens werd ik net oprecht verkeerd begrepen. Maar oke.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-20 15:15

elnienjo schreef:
Eulogy schreef:

Het zijn veelal stammenoorlogen waar westerlingen niets mee te maken hebben. Ze hebben daar geen westerse blanken nodig om elkaar af te maken.

Het word hier wel heel ingewikkeld maar die stammen slaan elkaar niet de hersenen in omdat ze niks beters te doen hebben. Die zijn heel vaak het gevolg van, jawel, klimaatverandering. En de daaruit volgende mislukkende oogsten en gebrek aan water - oorlog om een waterbron is niet ongebruikelijk, het is letterlijk van levensbelang hoewel je je dat in Nederland niet kunt voorstellen zijn er delen van Afrika waar gewoon niet genoeg (schoon, zoet) water is om iedereen te drinken te geven. Zelfs de situatie in Syrië heeft klimaatverandering aan de basis (door almaar mislukkende oogsten trok iedereen naar de steden waardoor daar armoede en werkloosheid enorm groeide, wat weer grond was voor radicalisering van bepaalde mensen).

En wie hebben er het grootste aandeel in klimaatverandering? Juistem, de westerling. Niet zomaar je handen overal vanaf trekken dus.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-20 15:28

Popstra schreef:
Mand schreef:
Volgensmij missen wat mensen geschiedenis lessen hier _O- Man man man

Heel leuk geschiedenis, dat is geweest. maar wellicht is het verstandiger naar het NU te kijken!

"Those who forget history are condemned to repeat it" - George Santayana.

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-20 15:49

_/-\o_
Ik had al een heel verhaal in gedachten, maar die uitspraak vat het kernachtig samen.

Mand

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-20 15:50

Cowboy55 schreef:
Popstra schreef:
Heel leuk geschiedenis, dat is geweest. maar wellicht is het verstandiger naar het NU te kijken!

_/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ Mooi!

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-20 15:53

Cowboy55 schreef:
Popstra schreef:

Nog zo een bijdehandje.
Fijn in ieder geval dat jullie lol er om hebben.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-20 15:56

Popstra schreef:
Cowboy55 schreef:

Nog zo een bijdehandje.
Fijn in ieder geval dat jullie lol er om hebben.

Lol? LOL?!? Domheid is NOOIT grappig!

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-20 15:59

Mand schreef:
Ik probeer nergens een bevolkingsgroep meer te verdedigen dan de ander. Het enige wat ik probeer is om wat inlevingsvermogen aan te wakkeren en het in perspectie te zetten. Stop met de hele tijd vingertje wijzen en kijk ook eens naar jezelf. Lees je in in beide kanten. Probeer te leren en je in iemand anders te verplaatsen.

...en dit schrijf jij???? Stoppen met dat vingertje enz..
Je inlezen in beide kanten?? _O-

Oh en waar zie jij mij eigenlijk schrijven dat geschiedenis maar geschiedenis is??? Zeg ik ook nergens. Ga dus niet voor een ander van alles invullen hier!