lenaa_tje schreef:Ik vraag mij af in welke situatie jij het hebt over jezelf als blanke. Dat heb ik nooit. Ik ben een mens en daar houdt het voor mij op.wel ben ik een vrouw. Heb donkerblond haar etc. Maar als het om huidskleur gaat beschrijf ik mezelf en andere nooit. Ik zou niet weten in welke situatie en waarom ik dat zou moeten doen.
Hier dus geen moeite met een andere term. Die discussie heb ik hier trouwens wel vaak in de klas maar de conclusie is dan toch vaak dat je termen toch niet vaak gebruikt. Wel natuurlijk welke termen kwetsend zijn voor jezelf en je dus niet wil dat andere gebruiken. Dat staat niet vast aan de ethische discussie.
In de tijd dat 'wit' geintroduceerd werd had ik daar 'n discussie over met mijn Surinaamse vriendin. Zijzelf vond het ook onprettig klinken dat zij nu vaak als 'zwart' aangeduid werd. Die wit/zwart terminologie invoeren legt de nadruk op verschil. Dat is wat ons betreft in elk geval onwenselijk.
Waarschijnlijk heb ik het over mezelf net zo weinig/vaak als blanke als een ander over zijn herkomst. Ben er wel 'n beetje klaar mee dat iedereen trots moet zijn op z'n afkomst of nationaliteit en dat toegejuicht wordt, maar als je als Nederlander zegt trots te zijn op je afkomst dan verketteren ze je nog net niet.
Het is het met twee maten meten wat er hier in de afgelopen 10-15 jaar is ingeslopen wat mijn zorgen baart.