George Floyd

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-20 11:41

Resistance schreef:
Hoezo maakt het uit waar het gebeurt?

Omdat ik mij ook niet aangesproken voel als het gaat over piraterij op zee in Somalie? Want daar woon ik niet. En over 'witte mensen' hun grond en huis afpakken en de bewoners verjagen of doden wat in Afrika gebeurd. Want ik woon ook al niet in Afrika.

Ik woon ook niet in Amerika dus was benieuwd naar voorbeelden van het niet veilig dagelijkse dingen kunnen doen?

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-20 11:42

Quebelle schreef:
Loretta schreef:
Het is heel erg dat mensen met meer pigment in hun huid worden benadeeld en dat dat in Amerika zelfs op leven en dood gaat. Maar dat continu indelen van mensen op huidskleur stuit mij gewoon tefen de borst. We zijn allemaal mensen en we leven allemaal op deze aarde.

Zo onbegrijpelijk dat progressieven altijd hebben gestreden tegen het mensen in delen op kleur en dat we nu opeens met alle geweld worden gedwongen om een nieuwe rassenleer aan te nemen.

Stoot jou tegen de borst? Hoe hard moet het zwarte en bruine mensen niet tegen de borst stoten?

Is dat dan het doel. Vuur met vuur bestrijden?
Racisme met racisme bestrijden.

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-20 11:44

Quebelle, ik vind jouw manier van discussiëren erg denigrerend en veroordelend. Als je niet dezelfde mening als die van jou hebt, deugt die mening op voorhand al niet...

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-20 11:45

Sunnda schreef:
Resistance schreef:
Hoezo maakt het uit waar het gebeurt?

Omdat ik mij ook niet aangesproken voel als het gaat over piraterij op zee in Somalie? Want daar woon ik niet. En over 'witte mensen' hun grond en huis afpakken en de bewoners verjagen of doden wat in Afrika gebeurd. Want ik woon ook al niet in Afrika.

Ik woon ook niet in Amerika dus was benieuwd naar voorbeelden van het niet veilig dagelijkse dingen kunnen doen?

Bv die paarden trailer. Mensen komen terug van wedstrijd, en komt in een riot terecht. Trailerraampjes worden ingeslagen, vuurwerk naar binnen gegooid, mensen probeerden de trailer open te maken. Stelletje idioten... dat had niets met black lives matter te maken...

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-20 11:50

Ann schreef:
Quebelle, ik vind jouw manier van discussiëren erg denigrerend en veroordelend. Als je niet dezelfde mening als die van jou hebt, deugt die mening op voorhand al niet...

Ik vind deze hele haat crisis waar we nu in zitten ook behoorlijk denigrerend.

__Sannne

Re: George Floyd

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-20 11:51

Wat ik vooral jammer vind is dat mensen zo van zich afbijten en in het rond schoppen, en dit ook doen naar mensen die het in grote lijnen echt wel met ze eens zijn, en het allemaal niet verkeerd bedoelen.

Er roept hier niemand "Yay racisme", maar zo wordt er wel op gereageerd.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-20 11:52

Vindt het ook jammer dat de discussie hier zo ontzettend hatelijk plaats vindt, maar moet eerlijk zeggen dat ik het in real life niet anders ken.

We zouden zoveel grotere stappen kunnen maken als de twee uitersten beiden eens de middenweg aan het woord lieten.

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-20 11:52

Ann schreef:

Dit inderdaad... Het wordt er niet gezelliger op.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-20 11:54

Quebelle schreef:
"Racism is the belief that groups of humans possess different behavioral traits corresponding to physical appearance and can be divided based on the superiority of one race over another. It may also mean prejudice, discrimination, or antagonism directed against other people because they are of a different race or ethnicity."

=> Supremacism is an ideology which holds that a certain class of people is superior to others, and that it should be or is entitled to dominate, control, subjugate, and/or eliminate others. The supposed superior people can be of a certain age, belong to a particular race, species, or ethnicity, practice a particular religion, be of a particular gender, be of a particular sexuality, speak, read, and/or write a particular language, belong to a particular social class, believe in a particular ideology, live in a particular nation, practice a particular culture, or belong to any other part of a particular population.

En als we praten over suprematisme in Europe, witte mensen tov minderheden in de bevolking:
Centuries of European colonialism in the Americas, Africa, Australia, Oceania, and Asia were justified by white supremacist attitudes. During the 19th century, the phrase "The White Man's Burden", referring to the thought that whites have the obligation to make the societies of the other peoples more 'civilized', was widely used to justify imperialist policy as a noble enterprise

Helemaal eens, valt weinig tegenin te brengen.

Quebelle schreef:
De definitie die jij geeft zegt letterlijk het discrimineren van een ander ras. De rechtmatigheid van discriminatie is vaak afhankelijk van de context waarin de discriminatie plaatsvindt en van de machtspositie van de discriminerende. Het kan een inperking inhouden van verschillende mogelijkheden in het leven, in het bijzonder de deelname aan het openbaar leven, het recht van vrije vestiging, onderwijs, het uitoefenen van het beroep, maar ook het loon.

Om te kunnen spreken van discriminatie en racisme door een ander ras tov een bepaald ras, is dus gewoon al een machtspositie nodig voordat je van discriminatie en racisme spreekt.

Dikgedrukt jouw interpretatie die op geen enkele wijzen ondersteunt wordt door wat je daarvoor hebt gepost. En die mening kom ik vaker online tegen, vooral bij extremisten in Amerika die elke vorm van discriminatie richting blanke mensen goed proberen te praten. Een zwarte mag een blanke iets aandoen want de zwarte heeft geen "machtspositie" heeft, maar andersom zijn de rapen gaar. Het gaat dan niet meer om de actie, of de reden achter de actie, maar puur om de huidskleur van de "uitdeler" en de "ontvanger". Dat komt juist racistisch op mij over, mensen verschillend beoordelen alleen maar op basis van hun huidskleur (dit is niet toegestaan behalve als je de juiste huidskleur hebt).

En wat valt precies onder "machtspositie"? Heeft niet iedereen een machtspositie? De macht om naar bepaalde mensen wel te luisteren en naar andere mensen niet? Bepaalde mensen wel voor een baan aan te nemen en andere niet? De macht om bepaalde mensen wel te respecteren en netjes te behandelen en andere niet? Zijn dat niet allemaal machtsposities?
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 02-06-20 11:57, in het totaal 2 keer bewerkt

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-20 11:56

Sunnda schreef:
Vindt het ook jammer dat de discussie hier zo ontzettend hatelijk plaats vindt, maar moet eerlijk zeggen dat ik het in real life niet anders ken.

We zouden zoveel grotere stappen kunnen maken als de twee uitersten beiden eens de middenweg aan het woord lieten.

Daar ben ik het helemaal mee eens. Het is allemaal zo hatelijk tegenwoordig. Haat wordt met haat bestreden. Daarmee creer je alleen nog maar meer haat.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-20 12:05

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-20 12:06

Loretta schreef:
Halsema krijgt ook genoeg kritiek uit Den Haag. Ook vanuit de middenpartijen. Terecht vind ik want we leven wel in Coronatijd.

https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/politie ... -amsterdam

Zeer terecht inderdaad. Andere protesten en demonstraties mogen niet doorgaan, maar deze wel.

Quebelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-20 12:06

Tja, de discussie komt hier ook gewoon heel vaak neer op argumenten zoals 'ja maar dat is mijn mening' en 'zo ben ik opgevoed en het is zo en zo niet in nederland'. Deel van inzien wat het probleem is is ook zelf je onderzoek doen en jezelf inlichten. Luister naar verhalen, luister naar de mensen die aan de alarmbel trekken.

Quebelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-20 12:08

Marjo schreef:
Loretta schreef:
Halsema krijgt ook genoeg kritiek uit Den Haag. Ook vanuit de middenpartijen. Terecht vind ik want we leven wel in Coronatijd.

https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/politie ... -amsterdam

Zeer terecht inderdaad. Andere protesten en demonstraties mogen niet doorgaan, maar deze wel.

Joh. Als er nu een europees land is die al van het begin heel laks was tov de corona dan is het NL wel.

Afbeelding
Afbeelding

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-20 12:11

Quebelle schreef:
Tja, de discussie komt hier ook gewoon heel vaak neer op argumenten zoals 'ja maar dat is mijn mening' en 'zo ben ik opgevoed en het is zo en zo niet in nederland'. Deel van inzien wat het probleem is is ook zelf je onderzoek doen en jezelf inlichten. Luister naar verhalen, luister naar de mensen die aan de alarmbel trekken.

Die argumenten zie ik hier thans zelden of niet. Wat ik wel zie is dat elk woord vijf keer omgedraaid wordt en dat het lijkt alsof vooral jij er vanuit gaat dat het wel verkeerd bedoeld moet zijn. Je zoomt in op zaken die niet geformuleerd zijn op jouw manier, terwijl de boodschap wel tegen racisme is.
Dat je wilt informeren is heel goed, maar de toon maakt de muziek. Het is zonde van de inhoud. Zoek gelijkenissen ipv tegenstellingen. We zijn allemaal mensen, mensen maken allemaal fouten en gelukkig verschillen ze ook allemaal.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-20 12:30

Quebelle schreef:
Joh. Als er nu een europees land is die al van het begin heel laks was tov de corona dan is het NL wel.

[ [url=m/ctPkiK.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/W69CMV.jpg]Afbeelding[/url] ]

Dan wil ik eventjes voor op stellen dat ik daar destijds ook kritiek op had. Ik heb de Coronamaatregelen vanaf het begin serieus genomen.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-20 12:35

Quebelle schreef:

Dat heet dus vrijheid van meningsuiting. Dus ik mag het met jou oneens zijn.

Quebelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-20 12:36

Dit is zowiezo al een gevoelig topic, en het is niet fijn om op bepaald gedrag gewezen te worden. Maar ik helemaal geen medelijden met witte mensen die zich slecht voelen ivm racisme, of die een schouderklopje verwachten omdat ze vinden dat racisme slecht is. Het is niet genoeg om racisme slecht te vinden, wij moeten actief tegen zijn.

Quebelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-20 12:36

Loretta schreef:
Quebelle schreef:

Dat heet dus vrijheid van meningsuiting. Dus ik mag het met jou oneens zijn.

Prima, maar er is ook zoiets als feiten. En als je feiten gaat beginnen ontkennen dan kruip je zelf dieper een gat in.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-20 12:38

enzino schreef:
Quebelle schreef:
De definitie die jij geeft zegt letterlijk het discrimineren van een ander ras. De rechtmatigheid van discriminatie is vaak afhankelijk van de context waarin de discriminatie plaatsvindt en van de machtspositie van de discriminerende. Het kan een inperking inhouden van verschillende mogelijkheden in het leven, in het bijzonder de deelname aan het openbaar leven, het recht van vrije vestiging, onderwijs, het uitoefenen van het beroep, maar ook het loon.

Om te kunnen spreken van discriminatie en racisme door een ander ras tov een bepaald ras, is dus gewoon al een machtspositie nodig voordat je van discriminatie en racisme spreekt.

Dikgedrukt jouw interpretatie die op geen enkele wijzen ondersteunt wordt door wat je daarvoor hebt gepost. En die mening kom ik vaker online tegen, vooral bij extremisten in Amerika die elke vorm van discriminatie richting blanke mensen goed proberen te praten. Een zwarte mag een blanke iets aandoen want de zwarte heeft geen "machtspositie" heeft, maar andersom zijn de rapen gaar. Het gaat dan niet meer om de actie, of de reden achter de actie, maar puur om de huidskleur van de "uitdeler" en de "ontvanger". Dat komt juist racistisch op mij over, mensen verschillend beoordelen alleen maar op basis van hun huidskleur (dit is niet toegestaan behalve als je de juiste huidskleur hebt).

En wat valt precies onder "machtspositie"? Heeft niet iedereen een machtspositie? De macht om naar bepaalde mensen wel te luisteren en naar andere mensen niet? Bepaalde mensen wel voor een baan aan te nemen en andere niet? De macht om bepaalde mensen wel te respecteren en netjes te behandelen en andere niet? Zijn dat niet allemaal machtsposities?

Dit dus inderdaad.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-20 12:54

Quebelle schreef:
Dit is zowiezo al een gevoelig topic, en het is niet fijn om op bepaald gedrag gewezen te worden. Maar ik helemaal geen medelijden met witte mensen die zich slecht voelen ivm racisme, of die een schouderklopje verwachten omdat ze vinden dat racisme slecht is. Het is niet genoeg om racisme slecht te vinden, wij moeten actief tegen zijn.

Ik hoef van jou ook geen schouderklopje omdat ik racisme slecht vind. Ik vind het bijna bezopen dat jij denkt dat ik daar een schouderklopje voor zou verwachten. Sommige dingen zijn gewoon vanzelfsprekend. Ik weiger echter pertinent om verschil te maken tussen huidskleur van mensen. Als ik een filmpje zie van Amerikaans politiegeweld dan maakt het voor mij niets uit welke kleur het slachtoffer heeft. Als ik daar onderscheid in zou maken dan zou ik pas een racist zijn.

Quebelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-20 13:00

enzino schreef:
Quebelle schreef:
"Racism is the belief that groups of humans possess different behavioral traits corresponding to physical appearance and can be divided based on the superiority of one race over another. It may also mean prejudice, discrimination, or antagonism directed against other people because they are of a different race or ethnicity."

=> Supremacism is an ideology which holds that a certain class of people is superior to others, and that it should be or is entitled to dominate, control, subjugate, and/or eliminate others. The supposed superior people can be of a certain age, belong to a particular race, species, or ethnicity, practice a particular religion, be of a particular gender, be of a particular sexuality, speak, read, and/or write a particular language, belong to a particular social class, believe in a particular ideology, live in a particular nation, practice a particular culture, or belong to any other part of a particular population.

En als we praten over suprematisme in Europe, witte mensen tov minderheden in de bevolking:
Centuries of European colonialism in the Americas, Africa, Australia, Oceania, and Asia were justified by white supremacist attitudes. During the 19th century, the phrase "The White Man's Burden", referring to the thought that whites have the obligation to make the societies of the other peoples more 'civilized', was widely used to justify imperialist policy as a noble enterprise

Helemaal eens, valt weinig tegenin te brengen.

Quebelle schreef:

Ik plaats even wat screenshots, want dat gaat makkelijker via gsm - maar je ontkent het verband tussen racisme en machtsposities? 1 zwarte president maakt het tekort aan zwarte mensen in de politiek niet goed. 1 zwarte CEO maakt het gebrek aan zwarte mensen in topfuncties goed. Die tekorten komen door het systematische misbruik van mensen in machtsposities - universiteiten bvb die minder zwarte mensen accepteren, politieagenten die proportioneel meer zwarte mensen tegenhouden voor het eender wat etc etc

Racisme word in stand gehouden en uitgeoefend door misbruik van en in machtsposities.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

__Sannne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-20 13:00

Quebelle schreef:

Maar wanneer ben je actief tegen? Als je op Instagram stories deelt vanuit je luie stoel? Als je massaal de straat op gaat en hiermee de coronaregels aan je laars lapt?

Ik ben oprecht benieuwd wat er volgens jou, en anderen hier, onder actief tegen racisme zijn valt.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-20 13:06

Quebelle schreef:
Gini schreef:
Waarom zou je geen kleur mogen zien? Het is niet verkeerd om de diverse etniciteit op deze wereldbol te omarmen.

Gini schreef:
Dank je, Marie_Anne! :) Ik heb mezelf tot op heden niet tegengesproken. :D

Wat wel suggereert dat dat is hoe jij erover denkt. Geen kleur mogen/kunnen/willen zien en diverse etniciteit omarmen is een tegenstelling. Geen kleur zien omarmt etniciteit die gewoon niet.

Sorry Quebelle, ik zou je echt willen aanraden heel wat beter te lezen. Alsjeblieft, niet blind worden voor wat mensen daadwerkelijk zeggen.

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-20 13:17

Ik vind actief er mee bezig zijn vooral het debat aangaan. Zeker in je eigen kring maar ook online :j Een paar losse stories kan iedereen wel posten en morgen gaan we weer verder met de dag. Juist het gesprek aan gaan zorgt voor nieuwe inzichten.