'Maar het is zo lekker goedkoop!'

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-20 10:38

Cer schreef:
Qua keuringen.. Bij de Bazaar, EuroKnaller, SoLow, en inderdaad de Action liggen dezelfde spullen. Dus als je bij die winkels wat koopt ga je dood .. Want de producten zijn denk niet ineens veilig omdat ze in die schappen liggen..

Citaat:
Spierenburg: "In Europa hebben we allerlei veiligheidseisen die gecontroleerd worden door toezichthouders. Dat wil niet zeggen dat alles wat in de winkels ligt altijd veilig is, maar wel dat de toezichthouder een product van de markt kan halen als er iets onveilig is. Door te bestellen via buitenlandse webshops omzeilen consumenten dat."
Bron: zie de link in de OP.

De retail is hier verantwoordelijk voor wat ze verkopen. En als het onveilig blijkt te zijn doen ze een terugroep actie: https://www.productwaarschuwing.nl/

En de grote vraag is natuurlijk: is het echt hetzelfde wat bij de Action enz ligt? Of lijkt het er sprekend op?

Verder kunnen we allemaal best een beetje nadenken over wat we kopen en of we dat wel echt nodig hebben. En wat Janneke al aangaf: nee, als 1 persoon dat doet zal het niet helpen. Maar als we dat allemaal doen, dan scheelt het weer een container die deze kant op komt. En als er genoeg containers bespaard worden, dan kan er een boot minder varen. Kijk, en dan wordt het interessant.

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-20 10:50

Ik zit echt met verbazing sommige reacties te lezen. Sommigen van jullie doen aannames en uitspraken die gewoon nergens op gebaseerd zijn. Ik ga daar verder niet op in, als een aantal van jullie graag naïef willen blijven, gewoon doen!

Maar hou AUB wel op met de vergelijking Ali en Action te maken.

Action MOET aan de EU regelgeving voldoen. En je kunt er dus vanuit gaan dat ze dat ook geregeld hebben, ze kunnen zich simpelweg de ellende van het niet voor elkaar hebben niet veroorloven.

xU_Blinghx

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-20 10:52

Alieexpress/Wish verkoopt prima spul. Vroeger kocht ik er zo vaak spullen omdat het een stuk goedkoper was dan hier in Nederland. Maar nu ik ouder wordt en beter in de gaten krijg wat de impact is op milieu maar ook op de arbeid bestel ik bijna nooit meer wat vab ali of wish of ebay.
Mensen die alleen rond Chinees nieuwjaar vrij zijn omdat ze voor de rest alleen maar kunnen werken. In embarlijke omstandigheden.

Voor de liefhebbers misschien interssant om te kijken:

Natuurlijk ben ik ook niet heilig en koop ik wel spul bij de action of solow wat ook troep uit China is. Maar door zelf te gaan consuminderen en alleen dingen te kppen die ik écht nodig heb probeer ik wel mijn steentje bij te drageb.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-20 11:08

Tallie1979 schreef:
Ik zit echt met verbazing sommige reacties te lezen. Sommigen van jullie doen aannames en uitspraken die gewoon nergens op gebaseerd zijn. Ik ga daar verder niet op in, als een aantal van jullie graag naïef willen blijven, gewoon doen!

Maar hou AUB wel op met de vergelijking Ali en Action te maken.

Action MOET aan de EU regelgeving voldoen. En je kunt er dus vanuit gaan dat ze dat ook geregeld hebben, ze kunnen zich simpelweg de ellende van het niet voor elkaar hebben niet veroorloven.

Maar help me even dan..
Ali verkoopt 'goedkope' spullen die in China gemaakt worden (bij verschillende fabrieken vandaan, het is niet zo dat Ali een fabriek 'heeft' volgens mij'. Ook zij zijn een soort verzamelsite van verkopers..
Of maakt Ali zelf de spullen? Kan hoor, ik heb geen idee..

En Action verkoopt 'goedkope' spullen die in China gemaakt worden (en hierheen verscheept worden).
En Apple verkoopt dure spullen die in China gemaakt worden.

(En make up merken die in china willen verkopen moeten op dieren testen, maar dat is weer een heel andere discussie)

Dus niet om naief te doen, maar gewoon een vraag om een beetje toelichting.. :j

Ik koop zelf dus bijna nooit wat bij een Ali of een Wish omdat ik het teveel gedoe vindt én inderdaad omdat er steeds meer bewustwording van verschepen etc komt.. Maar ik had het leuk gevonden als de spullen die ik er wel vandaan heb, voor een normale prijs hier, of op zn minst in Europa, verkocht waren.. (hoewel die dan ook vanuit China verscheept waren, maar sja...)

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-20 11:11

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-20 11:16

Cer, ik heb eerder in dit topic al een uitleg gegeven:

Kijk, tussen made in China en ongekeurde producten uit China halen via internet, zit een wereld van verschil.

Stel dat jij als EU geregistreerd bedrijf een product wilt verkopen. Laten we voor de grap mondkapjes als voorbeeld nemen. Dan heb je te maken met een persoonlijk beschermingsmiddel of een medisch hulpmiddel ( afhankelijk van het gebruik ) in beide gevallen, dient het product te zijn getest en voorzien zijn van een CE markering, voordat je het mag verkopen in de EU.

Deze kapjes worden in China geproduceerd en ongekeurd verkocht aan de EU geregistreerde ondernemer verkocht als zijnde gecertificeerd en gecontroleerd product.

Op het moment dat die EU geregistreerde ondernemer de mondkapjes gaat verkopen, is de wet zo geregeld, dat hij op dat moment ook officieel aansprakelijk is voor het product. En hij wordt volgens de wet ook meteen gezien als de producent, ook al zet hij de mondkapjes niet zelf in elkaar, ook al heeft hij een kant en klaar product gekocht.

Stel nou dat iemand dat mondkapje gaat gebruiken en er zit een giftige stof in. En die persoon komt te overlijden. Je mag 1x raden wie dan de sigaar is. En ik kan je verklappen, dat is niet de Chinese fabriek.

Zodra jij, als bedrijf, een product gaat verkopen, ben jij 100% aansprakelijk en daarnaast moet jij als bedrijf er altijd 100% zeker van zijn dat je product voldoet.

Dus made in China is geen probleem, zo lang het product maar voldoet. En als je hier iets in een fysieke winkel koopt, dan mag je er als consument vanuit gaan dat je product veilig is. En is dat het niet, dan i er altijd de NVWA, het IGJ of de ACM om het aan te melden.

Met andere woorden: Ali stuurt jou gewoon een ongekeurd product en daar is de kous mee af.

Action haalt de ongekeurde of gekeurde producten uit allerlei landen en zorgt ervoor dat de producten alsnog CE gekeurd/gecertificeerd in de winkel komen.

Dan is er ook nog een onderscheid te maken tussen een hoog en laag risico product. Een rolletje plakband heeft geen hoog risico. Dit zal dus onder een eigenverklaring op de markt komen ( DoC ) en hoeft geen keuring te ondergaan. Maar electronica etc, zullen wel moeten worden gekeurd.

Indien Action een product verkoopt zonder keuring/certificaat/markering en jouw huis brand af, dan zijn zij meer dan zuur. Want ze zijn 100% aansprakelijk voor alles wat ze verkopen. Het op de markt zetten van een ongemarkeerd product is bij wet ontzettend strafbaar. Dus ga er gewoon vanuit dat ze dat risico niet nemen.

Niwla

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-20 11:18

Interessant topic.

Ik ben niet roomser dan de paus, ik heb zat besteld bij Ali vroeger.
Maar wat hier al vaker aangehaald wordt: íemand moet de prijs voor een product betalen. Is het niet de consument, dan is het iemand in de productieketen of de aarde.

Leuk hoor, zo’n telefoonhoesje van een euro inclusief verzenden, maar ik denk dat iedereen wel kan bedenken dat dit nooit winstgevend kan zijn voor een bedrijf, tenzij er ergens consessies gedaan worden.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-20 11:20

Niwla schreef:
Interessant topic.

Ik ben niet roomser dan de paus, ik heb zat besteld bij Ali vroeger.
Maar wat hier al vaker aangehaald wordt: íemand moet de prijs voor een product betalen. Is het niet de consument, dan is het iemand in de productieketen of de aarde.

Leuk hoor, zo’n telefoonhoesje van een euro inclusief verzenden, maar ik denk dat iedereen wel kan bedenken dat dit nooit winstgevend kan zijn voor een bedrijf, tenzij er ergens consessies gedaan worden.

Het duurdere telefoonhoesje komt wellicht van hetzelfde productieproces maar heeft een rijke westerse merkketen dat er 'n logo op plaatst en de winst afroomt.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-20 11:27

elnienjo schreef:
Nav dit topic even gekeken bij Ali, maar het eerste beste artikel wat ik nog wel 'ns zou willen aanschaffen dat wordt alweer niet naar Nederland verstuurd.
https://nl.aliexpress.com/item/32931282 ... web201603_

En bij bol.com hebben ze dezelfde en tegen ongeveer dezelfde prijs:
https://www.bol.com/nl/p/xiaomi-70mai-d ... AvEALw_wcB

Volgens mij wordt dat wel verzonden maar moet het aangevraagd worden. Maar zoiets koop je dus meestal niet op Ali. Enkel dingetjes onder de €20.
Zo koop ik regelmatig “colorpops” voor in de salon. In het verleden ook wel vijlen etc gekocht, maar kwaliteit valt meestal erg tegen

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-20 11:30

Tallie1979 schreef:
Cer, ik heb eerder in dit topic al een uitleg gegeven:

Kijk, tussen made in China en ongekeurde producten uit China halen via internet, zit een wereld van verschil.

Indien Action een product verkoopt zonder keuring/certificaat/markering en jouw huis brand af, dan zijn zij meer dan zuur. Want ze zijn 100% aansprakelijk voor alles wat ze verkopen. Het op de markt zetten van een ongemarkeerd product is bij wet ontzettend strafbaar. Dus ga er gewoon vanuit dat ze dat risico niet nemen.

Oh ja maar met producten die een veiligheidsrisico opleveren snap ik dat helemaal :j

maar het kan dus zo zijn dat zo'n product op zich wel goed is, maar nog geen keurmerk heeft. Als het product goed is kan het een een keurmerk krijgen. Dus dan was het wel al goed, alleen nog zonder keurmerk..
Dat zou dus ook kunnen?

germie

Re: 'Maar het is zo lekker goedkoop!'

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-20 11:43

Ik weet het niet hoor, maar als ik duiklampen zou bestellen bij Ali, dan is het enige risico wat ik als verkoper heb in Nederland dat ze vollopen en dat ik dan 2 jaar garantie moet geven. Er zit geen brandgevaar ofzo in. De accu is immers een produkt van derden en wordt er niet bij verkocht.
Ik heb 5 lampen van een bepaald type uit China gehaald. En vrienden hebben er ook een stuk of wat. Ik weet inmiddels zeker 20 van die Ali lampen in Nederland te vinden, bestelt bij Ali. En er is geen enkele uitval. Dus het risico als je die dan weer gaat verkopen als ondernemer op uitval is ook zeer gering.
En dat is wat er gebeurt. Merken en winkels kopen gewoon 100 of 200 in en laten er eventueel gratis hun eigen merk op drukken en huppa, je verkoopt ineens een goed produkt. Weinig risico.
Dat je meer risico loopt bij een oplader snap ik wel. En ook als je wel zgn. goedgekeurde produkten verkoopt blijkt het toch nog best wel vaak dat er te veel boor of whatever in bijvoorbeeld die slijm zit. En ja, dat wordt in Nederland verkocht. Hoogstwaarschijnlijk geïmporteerd uit China. Waar is dat dan misgegaan?

En ja, dat dingen uit Amerika laten komen enorm lastig kan zijn vind ik ook jammer.

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-20 11:56

Zelfs de producten met een keurmerk worden nog zeer regelmatig getest voor het op de boot gaat. Wen dat is niet voor niks, want er wordt ook met enige regelmaat alsnog een zending afgekeurd omdat het tóch de afgesproken wettelijke limieten overschrijdt.

Dus de kans bestaat dat een product zonder keurmerk voldoet aan de eisen. Die kans is alleen wel zó klein.. Zeker als je dus weet dat goedgekeurde producten wel ooit tot drie keer toe opnieuw geproduceerd moeten worden om te voldoen aan EU richtlijnen.. %)

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-20 11:57

En ik quote mezelf nog even. Veel fabrikanten hebben meerdere productie locaties. Een die voldoet. En een die dat niet doet.
Oftewel, ze weten het prima! Maar weigeren netjes te werken en hun medewerkers goed te behandelen. Alles voor het geld.

Britt schreef:
Veel fabrikanten hebben zelfs twee productielocaties. Eentje waarbij alles op orde is, waar de sociale controles mogen worden uitgevoerd, waar ze keurmerken hebben en waar ze volgens het boekje werken.. én een waarbij dat allemaal níét het geval is.
Producten van de eerste fabriek zijn dan €0,10/st. duurder, bijvoorbeeld. Hier kopen de grote organisaties in.

De Ali en de Wish producten komen als vanzelfsprekend 9 vd 10 keer bij de tweede vandaan..

De stoffen die veel worden gebruikt in textiel zijn vooral AZO kleurstoffen en formaldehyde.
De stoffen die in zacht plastic zitten zijn vooral ftatalaten.
In electronica wordt vaak een hoge concentratie lood gebruikt in het soldeertin. Dat is voor ons als eindgebruiker niet heel gevaarlijk, wel is het verboden om in te voeren in de EU vanwege de hoge giftigheid voor ons milieu. Bovendien is het extreem giftig voor de arbeiders die het spul lassen. Zij zitten continu in de lood dampen. Ga er maar vanuit dat zij 20-30 jaar eerder dood gaan dan eigenlijk nodig zou zijn.
Ik wil niet op mijn geweten hebben dat ik daar aan mee heb geholpen.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-20 12:22

Nog wat leuk leesvoer over goedkope Chinese (namaak) producten:
Citaat:
"Het sleutelwoord is level playing field, oftewel eerlijke concurrentie. En dat is er al jaren niet. Dat geeft een wrange bijsmaak aan het overweldigende Chinese succes."
https://www.vno-ncw.nl/forum/valt-xi-ji ... -van-china

Citaat:
"Terroristische organisaties hebben de handel in namaakproducten ontdekt. En gebruiken die om er hun aanslagen mee te financieren. Daarmee is de aankoop van een nep-Rolex ineens minder onschuldig dan de gemiddelde (Nederlandse) consument denkt."
https://www.vno-ncw.nl/forum/alibaba-en ... te-stoppen
https://www.vno-ncw.nl/forum/de-gevaarl ... en-terreur

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-20 12:36

Er zijn ook niet namaak produkten, gewoon origineel, ook gewoon te koop bij Ali. Die kun je dus wel gewoon veilig kopen. En als je dat doet omdat je het ook echt nodig hebt, dan is er geen enkele reden om dat niet te doen. Vervuiling is niet extra, want je hebt het toch al nodig, het is veilig, het voldoet gewoon, en het is nog goedkoper ook. Gewoon kaf van het koren scheiden. Dus kritisch zijn.
Laatst bijgewerkt door germie op 25-02-20 12:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-20 12:37

Cer schreef:
Oh ja maar met producten die een veiligheidsrisico opleveren snap ik dat helemaal :j

maar het kan dus zo zijn dat zo'n product op zich wel goed is, maar nog geen keurmerk heeft. Als het product goed is kan het een een keurmerk krijgen. Dus dan was het wel al goed, alleen nog zonder keurmerk..
Dat zou dus ook kunnen?

Alles wat op de Europese markt wordt verkocht, moet een CE hebben.

Wat natuurlijk wel kan voorkomen, is dat een product wordt ingekocht zonder CE markering/certificaat. Dan moet het bedrijf wat het verkoopt zorgdragen voor de CE markering/certificatie. En dan kan het dus inderdaad voldoen, maar moet het nog gekeurd worden inderdaad :)

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-20 12:38

Ook uit Amerika komen produkten zonder CE. Ja, bijvoorbeeld rebreathers, denk aan de Optima, de KISS, of de Meglodon. En zijn die onveilig? Nee. CE is niet heilig.

En daarnaast heb ik nog een wing van een Pools merk, die is ook gewoon gemaakt in China en dat merk bleek gewoon zonder extra testen CE er op te laten drukken. Dus ja, mijn wing voldoet aan CE voor mijzelf, dus ik mag het gebruiken, maar ook weer niet. Kortom, ook met CE worden gewoon regels overtreden. Het staat ook niet voor niets ook voor 'China Export'.

Ik zou alleen dus geen elektrische produkten van ali aanschaffen. Ik ga er van uit dat mijn Action Powerbank wel veilig is.
Laatst bijgewerkt door germie op 25-02-20 12:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-20 12:39

germie schreef:
Er zijn ook niet namaak produkten, gewoon origineel, ook gewoon te koop bij Ali. Die kun je dus wel gewoon veilig kopen. En als je dat doet omdat je het ook echt nodig hebt, dan is er geen enkele reden om dat niet te doen. Vervuiling is niet extra, want je hebt het toch al nodig, het is veilig, het voldoet gewoon, en het is nog goedkoper ook. Gewoon kaf van het koren scheiden. Dus kritisch zijn.

Alles. Is. Nep. Goed nagemaakt en bruikbaar misschien, maar nep.

Ik koop er niet, ik vind het echt idioot dat mensen daar hun geld naartoe dragen.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-20 12:41

Brinyte is gewoon een fabrikant van duiklampen die ook aan particulieren verkoopt. Niets nep aan. En verkoop gaat via ali en nederlandse of andere winkels in de eu. Zijn allemaal exact dezelfde produkten. Niets nep aan, is echt gewoon echt, want ze zijn de fabrikant, de bedenkers. En ja, dat weet ik absoluut zeker. Omdat het geen geheim is dat binnen de duikwereld er aan rebranding gedaan wordt.
Dus niet alles is nep, niet alles is nagemaakt.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-20 12:42

En het is via Ali veel goedkoper?

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-20 12:44

MarcoBorsato schreef:
En het is via Ali veel goedkoper?

Ja, 1/3 van de prijs hier, voor EXACT dezelfde lamp.

Ze kunnen nog goedkoper als je meerdere afneemt. En bij 20 stuks kan ik mijn eigen merk er op laten zetten. Daar hebben we het wel eens met een groepje over gehad dat dat misschien leuk zou zijn.
Laatst bijgewerkt door germie op 25-02-20 12:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-20 12:44

En je gelooft écht dat het echt is?

Wauw.

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-20 12:45

germie schreef:
Ook uit Amerika komen produkten zonder CE. Ja, bijvoorbeeld rebreathers, denk aan de Optima, de KISS, of de Meglodon. En zijn die onveilig? Nee. CE is niet heilig.

En daarnaast heb ik nog een wing van een Pools merk, die is ook gewoon gemaakt in China en dat merk bleek gewoon zonder extra testen CE er op te laten drukken. Dus ja, mijn wing voldoet aan CE voor mijzelf, dus ik mag het gebruiken, maar ook weer niet. Kortom, ook met CE worden gewoon regels overtreden. Het staat ook niet voor niets ook voor 'China Export'.

Ik zou alleen dus geen elektrische produkten van ali aanschaffen. Ik ga er van uit dat mijn Action Powerbank wel veilig is.

Ik zie zelden iemand zoveel onzin de wereld in slingeren. Jij beweert dat producten niet nep zijn, maar kunt dit niet onderbouwen. Jij vind het allemaal veilig, maar kunt dit niet onderbouwen.

En CE staat niet voor Chinese Export. Het staat voor Conformité Européenne. Het feit dat je dat al niet weet, geeft aan dat de kennis ervan je ook overduidelijk ontbreekt.

Maar goed, ik zal vanaf nu je posts negeren, ik wordt er gewoon nijdig van. Geniet van je aankopen.

riegje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-20 12:46

beert schreef:
Niet alles wat uit China komt, is ongekeurd. Ik citeer even uit de Telegraaf over hetzelfde onderwerp:
Citaat:
Wie shopt bij webwinkels van buiten de Europese Unie loopt een grote kans op producten die niet aan de veiligheidseisen voldoen. Dat is niet het geval bij bijvoorbeeld de Action: veel producten in de schappen van die budgetwinkel komen ook uit China, maar zijn wél goedgekeurd.

https://www.telegraaf.nl/financieel/575 ... t-onveilig

Dus de opmerking over de HEMA of Blokker dat die daar ook kopen, slaat natuurlijk nergens op. De winkels hebben er baat bij om veilige spullen in te kopen met een keurmerk. Het maakt niet uit waar vandaan, als het maar veilig is.

En ik denk dat we daar heel blij mee mogen zijn dat de EU ons beschermt ipv te denken dat het ze om het geld gaat. Ik heb contact met een vrouw uit Japan en daar wordt van alles toegelaten, ook soort van microplastic in parfum. Met als gevolg dat die vrouw en haar kind regelmatig naar het ziekenhuis moeten vanwege ademhalingsklachten. En dan gebruikt zij dat niet een, maar het hangt in de lucht.

Kortom. Ik koop ook niks meer bij Ali en soortgelijke winkels. Ik wil dat niet steunen.

ALs het te mooi is om waar te zijn, dan is het ook te mooi om waar te zijn.
Kleding die door kleine kindjes gemaakt, giftige dampen, noem alles maar op wat je kan verzinnen.
Maar zo gaat het in de voedsel industrie net eender, goedkope zooi word hierheen gehaald, en de goede kwaliteit gaat naar buitenland. Hier zijn al jaren de legbatterijen verboden, de eieren die gebruikt worden voor koekjes en snoepjes komen wel uit legbatterijen ergens uit bij de Oekraïne, ga zo maar door. Een hollander kiest bijna altijd voor cheap, voedsel, kleding,speelgoed, rommel of gewoon voor de heb! ongeacht de gevolgen. kijk maar naar de verkoopsnelheid bij de action.
Laatst bijgewerkt door riegje op 25-02-20 12:51, in het totaal 2 keer bewerkt

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-20 12:47

MarcoBorsato schreef:
En je gelooft écht dat het echt is?

Wauw.

ja, omdat het algemeen bekend is en ook toegegeven wordt. Die merken die hier verkopen maken er ook niet echt een geheim van. Dus ja, het zijn echt dezelfde lampen.
Je mag van mij het vergelijken, maar als je ze sloopt, dan wil ik natuurlijk een nieuwe. En ik heb geen lamp hier gekocht, dus die zul je zelf nog even moeten aanschaffen.
Je mag dus drivers, leds, soldeersels enz van mij vergelijken.
En aangezien ik de maximale diepte rating van die dingen ook al gehaald heb zonder vollopers kan ik je ook vertellen dat zelfs dat goed zit. Maar ook dat mag je overdoen, moet je even een drukvat leveren.